Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Oksa - 25.09.18 - klo:09:27
-
nyt iski tenkkapoo. jfn paskakelasta levis laakeri ja tartteis poistaa akselin päästä putkisokat ( 3 ) ja yrittäminen on meinannu hieman takuta. ne on kaikki samassa tasossa joten yksittäin ei meinaa onnistua, tamppi on vain sentin pitenpi kuin hihnapyörän ulkoreuna siinä vieressä. nuo on ollu kiinni jo liki 40 vuotta. joten tiukassa. onko noihin olemassa joku ulostyönnin? tai menetelmä? värkki on sen verta kookas että ei ihan kuletuskelpoinenkaan, paja niiiin kaukana. onnistuuko millään poraterällä moisien poraaminen? pylväskonettakaan ei väliin sovi. joten käsivaralla joutuu.. pikkasen neuvoja, pliis!
-
Sopivan kokoinen tuurna?
Ei se kyllä poraamalla lähde, tai voi lähteäkkin jos on pärekopallinen teriä..
-
juuri tuo tuurnan paikan sopivuus onkin se pulma. ekalla napulla ei edes muuta väriä mut ohut tuurna taipuu, ja sit se tuurnan pituus kun on niin tarkoilla sen hihnapyörän reunan kans. ja pahkon tuurnan pää pyöristyy kivasti...
-
kyllä se tuurna on työkalu jolla sen saapi naputeltua pois.putkisokat on sen verran kovaa tavaraa että poranterä ei oikein uppoo.on niissä aina omat haasteensa.oissain virityksissä on kaksi putkisokkaa sisäkkäin.ja se lyöntituurna sitte on hyvä olla just sopivan kokoinen ja vasarakin vähintään parikiloinen.
-
Semmoisia tuurnasarjoja, jotka on tarkoitettu putkisokkien irroittamiseen on olemassa. Ovat ihan toimivia kun tuurna on oikean kokoinen sitten kun sokan ylipäätään saa liikkeelle.
Noin vanhojen irroittaminen ilman kunnon lämmitystä tuskin onnistuu ellei ole käsittämättömän hyvä tuuri. Sokat ovat todennäköisesti sen verran kovia etten minäkään usko poraamisen onnistuvan. Ei ainakaan ihan tavallillisella terällä. Ja veikkaisin, että sen sortisen metallin poraamiseen tarkoitutusta tärästäkin häviää terän ulkonurkat sen aika äkkiä etti yksi pärekopallinen teriä riitä.... Ja jos semmoinen ihme sattuu, että poran saa sokan reikään lähtemään niin samalla todennäköisesti poraa sokan reiän soikeaksi.
-
kattele pisempi tuurna jos siivan reunus on tiellä.tai joku tappi, itellä tuossa tallella erilaisia tappeja juurikin tuollasia hommia varten.
-
Isoimmat työkalut vaan kehiin mitä sinne sopii. Ohuet tuurnat joustaa liikaa.
-
Viimeistään hihnapyörää irrottaessa luulisi sitä kaasupilliä tarvittavan ? Eli lämmitystä peliin ensin...
-
Lyöt lommon siivapyörän reunaan, niin saat tilaa tuurnalle.
Tai sitten pillillä taitavasti poltat putkisokan pois.
-
nii jos on kaasupillit, ei taida olla.
-
Semmoisia tuurnasarjoja, jotka on tarkoitettu putkisokkien irroittamiseen on olemassa. Ovat ihan toimivia kun tuurna on oikean kokoinen sitten kun sokan ylipäätään saa liikkeelle.
Noin vanhojen irroittaminen ilman kunnon lämmitystä tuskin onnistuu ellei ole käsittämättömän hyvä tuuri. Sokat ovat todennäköisesti sen verran kovia etten minäkään usko poraamisen onnistuvan. Ei ainakaan ihan tavallillisella terällä. Ja veikkaisin, että sen sortisen metallin poraamiseen tarkoitutusta tärästäkin häviää terän ulkonurkat sen aika äkkiä etti yksi pärekopallinen teriä riitä.... Ja jos semmoinen ihme sattuu, että poran saa sokan reikään lähtemään niin samalla todennäköisesti poraa sokan reiän soikeaksi.
Tuurnissakin näyttää olevan aika paljon eroja. Halvalla ei saa hyvää sarjaa ja se kaalliinpikin saattaa olla niin, että kauppias ottaa vain hyvän katteen halvasta pas..kasta
-
Jos jollain mahtuu (laikkakone, rautasaha) niin ensiksi putkisokasta pois hihnapyörästä ulos tuleva pätkä. Sitten lämpöä, rostoffia ja tuurna.
-
Jostain eti sitä lämpöö jos löydät. Tuttua putkimiestä joka piipahtas?
Sokka oikein kunnolla punaiseksi läpeensä jos vaan pystyy. Antaa rauhassa jäähtyä ni irtoo hyvin.
Se tyssäytyy siinä reiässä ku ei lämmetessään pääse laajenemaan,jäähtyessään kutistuu. Ruosteet samalla palaa.
-
Heh. Siis jos putkimiehillä on vielä pillit autossaan. Mistä tuon tietää jos neki jo läppärillä työsä tekee... ;D
-
Sokan sisäreiän pienenpieni suurentaminen poraamalla lämmittää myös (jos nyt oon hahmottanut tilannetta yhtään sinne päinkään...)
-
jepjep. nyt on irti. hain etrasta sellasen hss-c porateräsarjan jolla sai sit sen tuurnan tartteeman kolon päähä. ja 2 kilon moskalla semmosen tampin missä käsisija ja kolme porrasta varressa. eka oli se 8 ja sit 12 ja lopuks joku 16 milliä. hyvin läks ilman lämpöä. en tiiä enää kylältä yhtään pillin omistajaa. nyt vaan sit pikkasen leveempi ulosvetäjä töihin. kolmella sakaralla ja kun vielä hioin akselin päästä tavaran pois niiin helppa kuin heinään teko. surkeeta vaan ku värkit on hankittava itelle kun ei enää naapureilta voi lainata.... perikunnat ei etes myy..
nyt pikkasen huolettaa joutuuko hihnat uusiin kun tuohon olis uusiks pyöriks 30 senttiset 28 tilalle, kiristintä en muista kuin tiukalla..
-
Heh. Siis jos putkimiehillä on vielä pillit autossaan. Mistä tuon tietää jos neki jo läppärillä työsä tekee... ;D
Nykyään taitavat putkimiehet vältellä kaasupillin sytytystä viimeiseen asti. Siinä vaiheessa astuvat tulityömääräykset mukaan kuvioihin, eikä sille lystille tahdo löytyä maksajaa.
-
Niinpä, kyllä nykysin pitää olla omavarainen työkalujen osalta, naapurit sen verran harvassa.Ja hihnapyörähän sitten lähtee jo kevyesti.vai lähtikö.Ulosvetäjän kynnet pitäs saada sinne akseli juureen.
-
Heh. Siis jos putkimiehillä on vielä pillit autossaan. Mistä tuon tietää jos neki jo läppärillä työsä tekee... ;D
Nykyään taitavat putkimiehet vältellä kaasupillin sytytystä viimeiseen asti. Siinä vaiheessa astuvat tulityömääräykset mukaan kuvioihin, eikä sille lystille tahdo löytyä maksajaa.
Riippuu missä niitä pillejä sytytellään, tuskin tuo lantakelamissään sisätiloissa on. vai kuin.Mutta aina näitä nipottajia näemmä piisaa......
-
Heh. Siis jos putkimiehillä on vielä pillit autossaan. Mistä tuon tietää jos neki jo läppärillä työsä tekee... ;D
Nykyään taitavat putkimiehet vältellä kaasupillin sytytystä viimeiseen asti. Siinä vaiheessa astuvat tulityömääräykset mukaan kuvioihin, eikä sille lystille tahdo löytyä maksajaa.
Riippuu missä niitä pillejä sytytellään, tuskin tuo lantakelamissään sisätiloissa on. vai kuin.Mutta aina näitä nipottajia näemmä piisaa......
Taitaa olla se vakuutusyhtiö joka nipottaa siitä maksamisesta , jos jotain tapahtuu ja tulityö lupaa ja eikä brosyyreistä ei löydy sitä kelle on se parintunnin vahti määrätty ym pas..kaa. Onhan ne yleensä pikkuseikkoja, jos joku toinen maksaa. Mutta jos itse joutuu maksamaan toisen rakennuksia, kalustoja ja tulon menetyksiä, silloin asia on toisin. Niin ennemin kannattaa vuokrata ne kaasupullot siltä putkijullilta, kuin kutsua lämmitämään akselin päätä.
-
Niinpä, kyllä nykysin pitää olla omavarainen työkalujen osalta, naapurit sen verran harvassa.Ja hihnapyörähän sitten lähtee jo kevyesti.vai lähtikö.Ulosvetäjän kynnet pitäs saada sinne akseli juureen.
En tiedä onko oikea tapa, mutta mää napauttaisin sitä siivapyörää ensin pikkuusen "väärään" suuntaan. Kun liikahtaa, niin luulis sitten auttavan ulosvedossa. Tosin ei tuolla tavalla aina ole irti saanut :)
-
juuri tuo " väärään " suuntaan auttaa monasti. nyt vaan huoli kun naapuri ( sepe tietää) ilmotti et hällä kans huoli moisesta, joten kait joutuu taas tekemään tuon toistamiseen...
-
nyt vaan huoli kun naapuri ( sepe tietää) ilmotti et hällä kans huoli moisesta, joten kait joutuu taas tekemään tuon toistamiseen...
Sepehän ei lue tätä palstaa kun täällä ei kepuilla eikä valiuilla 24/7...
-
Usein pelkkä lämpöpuhallinkin auttaa, siis sellainen hiustenkuivaajan näköinen vaikka maalin irroitukseen sopiva. On tulta turvallisempikin. Ulkona tuuli jäähdyttää niin ettei tahdo teho riittää. Mutta hallissa kohtuullisen kokoisen osan saa kättä polttavaksi.
-
Heh. Siis jos putkimiehillä on vielä pillit autossaan. Mistä tuon tietää jos neki jo läppärillä työsä tekee... ;D
Nykyään taitavat putkimiehet vältellä kaasupillin sytytystä viimeiseen asti. Siinä vaiheessa astuvat tulityömääräykset mukaan kuvioihin, eikä sille lystille tahdo löytyä maksajaa.
Korttirumba, pianonvirittäjä taannoin totesi että kai tähänkin pitäisi joku kortti olla kun kosarilla sääti lankoja.
-
Heh. Siis jos putkimiehillä on vielä pillit autossaan. Mistä tuon tietää jos neki jo läppärillä työsä tekee... ;D
Vanha putkisokka saattaa murentua. Ensin napakka isku vasaralla niinettä liikahtaa hieman. Jos ei liikahda,
niin pillillä kuumaksi. Leikkaa tyssääntynyt pää pois ja ½ mm halkasijaltaan pienemmällä tuurnalla sokka pois.
Sokan paksuinen tuurna jää reikään jumiin. Putkimies ei laita tulta pilliin, vaikka osaisikin. Ainakaan nämä lippalakki väärinpäin päässä olevat "ammattilaiset" Noottaa, kööllää
-
Kovemmankin raudan poraaminen onnistuu hyvin leikkaus-/poraustahnan avulla. Pora ei pala pilalle. Rosteriinkin saa hyvin reiän. Wurthillä oli ainakin hyvää tahnaa. n.40€ purkki. Tämäkin on osaltaan elämää helpottanut.
-
Kovemmankin raudan poraaminen onnistuu hyvin leikkaus-/poraustahnan avulla. Pora ei pala pilalle. Rosteriinkin saa hyvin reiän. Wurthillä oli ainakin hyvää tahnaa. n.40€ purkki. Tämäkin on osaltaan elämää helpottanut.
Voi olla mutta koboltti pora on se ainoa oikea terä niihin .
-
Niinpä, kyllä nykysin pitää olla omavarainen työkalujen osalta, naapurit sen verran harvassa.Ja hihnapyörähän sitten lähtee jo kevyesti.vai lähtikö.Ulosvetäjän kynnet pitäs saada sinne akseli juureen.
Ei hyvää päivää teidän kanssa :-[
-
mutta tuo niiiin totta. itellä lähimmälle pajalle se 30 kilsaa ja siellä ei kukaan ehi tehä tollasta... noooo, nyt on naapuri autettu ja hommat toimii, paitti et nyt on kaapissa taas yks konjakkipullo lisää.... kyl pitää vielä opettaa rasvaamaan nuita koneita ennen käyttöä.....
-
mutta tuo niiiin totta. itellä lähimmälle pajalle se 30 kilsaa ja siellä ei kukaan ehi tehä tollasta... noooo, nyt on naapuri autettu ja hommat toimii, paitti et nyt on kaapissa taas yks konjakkipullo lisää.... kyl pitää vielä opettaa rasvaamaan nuita koneita ennen käyttöä.....
Onneksi vieläkin yks hyvä yleiskorjaamo löytyy vajaan 10km päästä ja sinne pääsee yleensä heti tai seuraavana aamuna. Mutta huhut kertoo, että olis siirtämässä toimintaansa suurempaan keskukseen. Ennen oli sellainenkin korjaamo, että omistaja tuli hallilleen vaihtamaan Claassin paalaajaan laakeria juhannus päivänä. Mutta katoavaa perinnettähän noi maatalouskonekorjaamot alkaa olla. Tai sitten niillä on se kuukauden jono.
-
Maaseudun pienyrittäjyys sentään jotenkin kannattaa... Sen (maatalous)konekorjaamon tilalle on tullut tekoripsien ja rakennekynsien laittopaikka. Mustuu kynnet nyt päältä eikä alta.