Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Huono ihminen - 17.05.18 - klo:13:19
-
Kumpaa noista käytätte traktorin moottorissa? Jos vähempi talvikäyttöä yli -20 asteessa, niin oliskos parempi käyttää tuota jäykempää 15w-40:stä?
-
mitä etua jäykemmällä öölillä? jos kesätkin kuin viime vuonna.
-
Mää käytän 5W - 40, ei tartte miettiä. Vajaan litran syö foordi täysillä kierroksilla 12 tunnin aikana.
-SS-
-
10w-40 on oikea valinta suomessa. Muu ei toimi.
-
10w-40 on oikea valinta suomessa. Muu ei toimi.
Samaa mieltä. Käytän kaikissa moottoreissa ympäri vuoden. Paitsi ruohonleikkurissa, jossa yksiasteöljy SAE 30.
-
Mää käytän 5W - 40, ei tartte miettiä. Vajaan litran syö foordi täysillä kierroksilla 12 tunnin aikana.
-SS-
On sit yhtä paha kuin volkkarit ja Audit
-
Mää käytän 5W - 40, ei tartte miettiä. Vajaan litran syö foordi täysillä kierroksilla 12 tunnin aikana.
-SS-
On sit yhtä paha kuin volkkarit ja Audit
Joo Ford 5000 -moottori on aina syönyt öljyä (uudesta asti) yli 2000 kierroksella ajettaessa. 1965 konstruktio ei nyt mikään ihme olekaan, jos hiukan syö. Esimerkiksi 7000 on eri tavalla rakennettu hiukan, ei kuluta juurikaan.
Onhan tuossa jo runsaat 15000 h, ja moottori on hyvin kulunut. Kerran vuorokaudessa kun tarkistaa öljytikun ja lorauttaa vähän kannusta. Noin 150 - 200 h välillä on öljy vaihdettu. Ei tule tämän talven lumihommista plus kylvöistä täyteen. Vaihdan silti.
2005 kun hankin tän Foortin niin kulutti öljyä paljon enempi. Olisiko ollut pienellä kuormituksella kauan. Nyttemmin olen kuormittanut reilusti kultivaattorilla, auralla, äkeellä ja muilla kaluilla. Enää ei päivän kiehumispisteen rajoilla ajon jälkeen tule enää aamuksi mustaa läiskää santaan huohotinputken alle.
1970 - luvulla British Leyland ilmoitti Marinoiden ja Allegron Austin moottorin normaaliksi öljynkulutukseksi 1,3 litraa tuhannella kilometrillä.
-SS-
-
Neste Turbo NEX 15-40.
-
ääää, mitä suota ! tepoilin tuo uus kelpaa yhtä hyin. ja halbaa..
-
Mää käytän 5W - 40, ei tartte miettiä. Vajaan litran syö foordi täysillä kierroksilla 12 tunnin aikana.
-SS-
On sit yhtä paha kuin volkkarit ja Audit
Yhtään volkkaria tai aulia ei oo ollu tuttavapiirissä eikä itellä jotka olis öljynvaihtovälille yli puolta litraa kuluttaneet.
-
ootappa ku hankit skodan!
-
Menkää tuonne ja viisastukaa... tai seotkaa lopullisesti. https://keskustelu.suomi24.fi/ajoneuvot-ja-liikenne/varusteet-ja-huolto/oljyt
-
Menkää tuonne ja viisastukaa... tai seotkaa lopullisesti. https://keskustelu.suomi24.fi/ajoneuvot-ja-liikenne/varusteet-ja-huolto/oljyt
niin, termostaattihan sen sanoo missä lämpötilassa öljy on :) ;) :D ;D
-
Belco pois. 8 litraa alle 20 eukkua, ylivoimaista sanois Ojala.
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/belco-5w-40-4-l-moottorioljy
-
Mää käytän 5W - 40, ei tartte miettiä. Vajaan litran syö foordi täysillä kierroksilla 12 tunnin aikana.
-SS-
On sit yhtä paha kuin volkkarit ja Audit
Yhtään volkkaria tai aulia ei oo ollu tuttavapiirissä eikä itellä jotka olis öljynvaihtovälille yli puolta litraa kuluttaneet.
Tuossa sdi:ssä on nyt 592000 eikä ole kuluttanut 15000 matkalla öljyä vieläkään. Se ei koskaan ole tarvinnut täydennystä. Melko outoa kun vertaa kollegoiden kertomuksiin passateistaan yms.
-SS-
-
Mää käytän 5W - 40, ei tartte miettiä. Vajaan litran syö foordi täysillä kierroksilla 12 tunnin aikana.
-SS-
On sit yhtä paha kuin volkkarit ja Audit
Yhtään volkkaria tai aulia ei oo ollu tuttavapiirissä eikä itellä jotka olis öljynvaihtovälille yli puolta litraa kuluttaneet.
Työkaveri vaihtoi skodansa pois kun öljyä alkoi kulumaan aika reippaasti n 100tkm ajettuna, vaikka kone oli sellaista mallia josta öljynkulutusongelma piti olla jo korjattu.
-
Vanhemmissa traktoreissa ollut 10W30 ja 15W40 perusdieselöljyä, tuo ainokainen hiukan modernimpi commonrail-euro3-moottori sitten ajettu vaatimaansa luokitusta edustavalla 10W40 Teboil Super HPD:llä. Kaikilla on pärjätty mutta 15W40 tuntuu yli 20 asteen pakkasilla ehkä vähän jarruttavan käynnistymistä tai sitten vika on taas kerran kuskin päässä ja sen sisällä olevissa oudoissa kuvitelmissa.
-
Isommassa Sonta rees on se omat JD Plus-50 0W-40, pienemmässä ja Maasioissa Shellin R5..
-
Onko minkälaisia mielipiteitä ja kokemuksia eri öljymerkkien välisistä laatueroista? Yleisimmät on tietysti Mobilin,Shellin,Nesteen ja Teboilin öljyt, sekä eri traktorimerkkien omat öljyt. Mutta onko sama minkä merkkistä öljtä kaataa koneeseeb, kunhan viskositeetti on oikea.
-
Ei kai merkkiöljyillä eroa ole. Tulevat tästä samasta huipputeknisestä tehtaasta Venäjältä.
(http://www.automotorblog.com/wp-content/uploads/2016/01/Counterfeit-Engine-Oil-Russia-2.jpg)
Öljymerkit ovat säntillisessä järjestyksessä pakkaushallissa
(http://www.automotorblog.com/wp-content/uploads/2016/01/Counterfeit-Engine-Oil-Russia-3.jpg)
Laborantit ovat alan ammattilaisia.
(http://www.automotorblog.com/wp-content/uploads/2016/01/Counterfeit-Engine-Oil-Russia-15.jpg)
Sekoitusosaston kaikkein pyhin: perusöljyvarasto
(http://www.automotorblog.com/wp-content/uploads/2016/01/Counterfeit-Engine-Oil-Russia-5.jpg)
http://www.automotorblog.com/watch-counterfeit-engine-oil-russia-87039.html
-SS-
-
Kuinka pitkälle vaihtovälille Valtra engine s 10w-40 moottoriöljy on tarkoitettu?Entä 10w-30?Kone valtra 6850.Ohjekirjahan suosittaa 250h välein mutta onko näissä uudemmissa öljyissä pidempi?
-
Kuinka pitkälle vaihtovälille Valtra engine s 10w-40 moottoriöljy on tarkoitettu?Entä 10w-30?Kone valtra 6850.Ohjekirjahan suosittaa 250h välein mutta onko näissä uudemmissa öljyissä pidempi?
En oo sen kummemmin selvittänyt mitä se huoltomies sinne laittaa. Kuitenkin se aina kysyy , että laitetaanko pitkän matkan öljyä. Johon mää vastaan että Joo. Huolto ukkeli vastaa, että vaihtoväli on sitten 500h.
-
Itse olen käyttänyt Engine E:tä 6850:ssä 500 tunnin vaihtovälillä. Toki tuo on liikennekone, jota on ajettu/ajetaan melkein kuin matalakierrosmallia.
Taannoin tuota ei saanut ja myivät samaan rahaan 10-40 Rimula R5 öljyä tynnyrin, joten sillä on tullut nyt ajeltua 500 tunnin vaihtovälillä.
-
Aina olen laittanut valmistajan suosituksen mukaista öljyä, yleensä 10w-30w.Ja vaihtoväli 250-300 tuntia.Öljy on pieni kustannuserä jos sillä varmistetaan koneen kestävyys.Eikä sitten mitään universaaleja.
-
aika hurjalta kuulostaa tuo 500 tunnin väli. liekö siellä joku kunnon puhistus välillä? ei ihan se pahvisuotin moiseen pysty... mut halpaa säästää ku kone ite maksaa sen reilu 100 tonnia ni öölistä on paras säästää.. rempat ilamtteeks.
-
hurjaa se on autoissakin long life vaihtovälillä ajella. oliko se 30000 kilometriä ja vaihto.Meneehän se, takuu 100000 km.Niin sitten auto vaihtoriviin ennen neljättä öljynvaihtoa.Liikkeen leimat huoltokirjassa takaa seuraavalle omistajalle huolellisia kilometrejä.
-
Longlife öljyt yleensä vähän pesevämpiä, eli kakka on ainakin periaatteessa öljyssä tai suotimessa. Toki noita pitkiä huoltovälejä on ympätty myös semmosiin autoihin, joissa moottorin öljytilavuus on suhteellisen pieni, joten ongelmia tulee sitäkautta. Longlife suotimissa on myös yleensä enempi tilaa epäpuhtauksille.
En kyllä enemmälti itekään innostu pitkistä huoltoväleistä, mut joku järki tuossakin asiassa. Työtehtäviä ja käyttöolosuhteita on niin erilaisia, jotta huolto-ohjelmakin voi olla erilainen käytön mukaan.
-
aika hurjalta kuulostaa tuo 500 tunnin väli. liekö siellä joku kunnon puhistus välillä? ei ihan se pahvisuotin moiseen pysty... mut halpaa säästää ku kone ite maksaa sen reilu 100 tonnia ni öölistä on paras säästää.. rempat ilamtteeks.
konepörssistä luin hetki sitten ivecon maitoautosta, 150 000 km on öljyn vaihtoväli, yhtään en osaa arvata mikä olisi tuommosen maitoauton millä kerätään keskinopeus mutta jos se olisi 60 km tunnissa niin öljynvaihtoväli olisi 2500 tuntia :o :o :o :o