Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Temge - 08.05.18 - klo:17:35
-
(https://aijaa.com/img/m/00331/14566665.jpg) (https://aijaa.com/frQVEJ)
Öljynvaihossa tuli takaata pyörän puoleisesta pala aika isoa sokkaa.. Mikähän noista pettää?
-
Toden näköisesti alennusvaihteen tapit (planeettapyörästö)
-
Kuin iso homma?
-
Päivän homma, plus osien haku/oottelu.
-
Sekannattanee laittaa ajois ennenko vetoakseli tulee pihalle jossain maantievauhdis. Jos on se sokka joka pitää akselin paikoillaan.
-
Jaa, onkoos ne vetoakselit muka tollasilla seegereillä paikoillaan, Kovin on heikoissa kantimissa sitten suomen maatalous..
-
kyllä ne on kuule m10 pultilla oikeen kiinni
Eikä millään prikoilla😀
-
kyllä ne on kuule m10 pultilla oikeen kiinni
Eikä millään prikoilla😀
Jaa siellä kuulus olla pultti vai? Yhdestä tuli ulos maantiellä hipilipi loikkaa sano ja pusikko heilahti😟 Mutta siittä olikin unohtunu tehtaalla lukitus kokonaan pelkkä liimapiti kiini aksilaa👿
-
Pyörä tulee ulos kun menee ulompi laakeri p*skaksi. Ei siinä enää paljoa lukkopultit pidättele kun laakerit laukeaa. Yhden pyörää hyljeksineen 6300:n korjausta olen suorittanut mutta en ihan tarkkaan enää muista sisemmän lukituksen rakennetta.
-
Minkä ikäinen valtsu on kyseessä? Ainakin -90 luvun koneissa oli ongelmana planeettapyörien akseleiden lukitusrenkaan irtoaminen. Lukitus lähti uimaan pois urastaan ja päästi tapin pois planeetan kannattimesta. Oli tapauksia joissa akseli sorvasi itsensä ulos akseliputken kuoresta jos ajamista vain jatkettiin, "ääntelystä" huolimatta.
Otappa nyt vetopyörästö kiireesti pois niin pääset tarkastamaan tilanteen. Pääset vielä vähin vaurioin ja kustannuksin?
-
Mun valluun on aikoinaan vaihdettu perään sokat alle tuhannessa tunnissa. Oli vähän niin kuin varo toimi kun silloin 90 luvun lopulla pyöriä irtoili. Tyyppivika kuulemma, väärän laiset sokat.
-
Pyörä tulee ulos kun menee ulompi laakeri p*skaksi. Ei siinä enää paljoa lukkopultit pidättele kun laakerit laukeaa. Yhden pyörää hyljeksineen 6300:n korjausta olen suorittanut mutta en ihan tarkkaan enää muista sisemmän lukituksen rakennetta.
Ei menny siittä 6400sesta laakeri vaan tosiaan oli jääny lukitus pois. Ja jostain sokasta puhu omistaja..
Ja on ollu tosiaan jonkinmoinen tyyppivika josain kohtaa.
Ensitte tiä onko rakenne muuttunu josain kohtaa.
Meilläki katkennu vetareita sieltä pooreista yleensä on tullu senverran silppua että on saanu koko kikkareen uusia.
Piti oikeen kattoo romuista niin on ainakin näissä tuommoisella renkassokalla kiini akseli. Sitte se slennus pyörästön keskiosa on kiini alselin päässä pultilla. Nämä on senverran silppuna että ihan tarkkaan ei pysty sanoon mitäsiinä on kuulunu olla.
-
Leukuissa oli kaivurikäytössä ns. vahvistetut vetoakselit. Olivatko peräti kotimaiset. Yhdestä Vammaksesta meni joskus Turun seudulla tieajossa akseli ja pyöräkin putosi kokonaan.
-SS-
-
Leukuissa oli kaivurikäytössä ns. vahvistetut vetoakselit. Olivatko peräti kotimaiset. Yhdestä Vammaksesta meni joskus Turun seudulla tieajossa akseli ja pyöräkin putosi kokonaan.
-SS-
Joo olen kanssa nähny moisen . Oltiin joskus tuuraamask telakoneellai kun majorista putos pyörä. Jokku hitsailiki niitä vetareita.
-
ettei vaan olisi pala kytkinlevyä,mullakin massikasta vm 63 löytyi maasta pala kytkinlevyä,yhtä hyödyllinen tieto kuin edellisetkin,ehjää ei kannata korjata aja ääni ulos.
-
(https://aijaa.com/img/t/00931/14566990.t.jpg) (https://aijaa.com/Hk4qSH)
-
Näkikö mun silmät oikein, että planeetta-akseleiden lukkolanka olisi poikki?
-
Mikä vuosimalli tämä kone on? Jossakin n. -97 paikeilla oli rakenteen muutos planeetta-akselien lukituksissa joka ei toiminut ja ne pääosin korjattiin takuuna silloin päivitettyyn versioon.
-
Onko kuvassa jo jonkinlainen päivitetty versio? Oma vm -95 ja siinä ei muistaakseni ollut putkisokkia lukitussokan päissä. Toinen puoli oli auki muusta syystä aiemmin ja muistelen että asentaja sanoi että ei haittaa vaikka langan päästä puuttui pala. Nyt toiselta puolelta tuli öljyn mukana enemmänkin langan pätkiä ja ainakin yksi tapeista on lähtenyt liikkeelle eli purkuun menee.. Runkosovitteinen puutavarakuormain hieman lisää haastetta kun banjo ei taida ihan sopia tulemaan tarpeeksi ulos jos kuormain on kiinni.
-
Se on pala lukkorengasta joka pitää planeettapyörästön tappeja paikallaan. Ainakin omassa -95 mallisessa oli vielä rautalangasta kierretty
lenkki sen alla täytteenä ja pihdellä kierretty ja kiristetty pään piti varmaan estää kiertyminen ja irtoaminen. Tässä vaiheessa vielä helppo ja halpa remontti jos tapit ja pienet rattaat paikallaan riittää pelkkä seegeri. Itse porasin planeetan runkoon pienen reijän ja siihen tapin kiertymisen estoon ja planeettapyörien tappien päähän hitsiknöölit
-
Itse en sitten ihan pienellä remontilla selvinnyt. Kaikki kolme rattaiden tappia oli irti ja kannattimen reijät väljiä ja banjoakin tapit kuluttaneet jonkin verran.Purkaamolta hommattu täydellinen banjo ja nyt harkinnassa mitä lukitukselle tekee . Näyttää purkuosassa olevan samanlainen kuin vanha oli. Joskus kuulemma tehtaan neuvo oli ollut lisätä kuusiokoloruuvit lisälukitukseksi.
-
Itse en sitten ihan pienellä remontilla selvinnyt. Kaikki kolme rattaiden tappia oli irti ja kannattimen reijät väljiä ja banjoakin tapit kuluttaneet jonkin verran.Purkaamolta hommattu täydellinen banjo ja nyt harkinnassa mitä lukitukselle tekee . Näyttää purkuosassa olevan samanlainen kuin vanha oli. Joskus kuulemma tehtaan neuvo oli ollut lisätä kuusiokoloruuvit lisälukitukseksi.
Jassoo, että vieläkin nuo valmetit on näitä tee se itse ja kokoa koekappaleita.Aikoinaan valmutit kampiakselin stefa vuoti.Neuvoivat varaosissa laittamaan kaksi peräkkäin.Hyvin mahtuivat ja tais kolmannellekin jäädä vielä tilaa.Toleranssit ovat isot näemmä.
-
Itse en sitten ihan pienellä remontilla selvinnyt. Kaikki kolme rattaiden tappia oli irti ja kannattimen reijät väljiä ja banjoakin tapit kuluttaneet jonkin verran.Purkaamolta hommattu täydellinen banjo ja nyt harkinnassa mitä lukitukselle tekee . Näyttää purkuosassa olevan samanlainen kuin vanha oli. Joskus kuulemma tehtaan neuvo oli ollut lisätä kuusiokoloruuvit lisälukitukseksi.
Jassoo, että vieläkin nuo valmetit on näitä tee se itse ja kokoa koekappaleita.Aikoinaan valmutit kampiakselin stefa vuoti.Neuvoivat varaosissa laittamaan kaksi peräkkäin.Hyvin mahtuivat ja tais kolmannellekin jäädä vielä tilaa.Toleranssit ovat isot näemmä.
Parempi olis vaan laittaa hieman eri kohtaan tai eri kokoinen, etummaiseen ei oikein tule voitelua.
-
kyllä siihen voitelua tuli kun tiputti öljyä.onhan tuosta jo yli 40 vuotta.
-
Jassoo, että vieläkin nuo valmetit on näitä tee se itse ja kokoa koekappaleita.Aikoinaan valmutit kampiakselin stefa vuoti.Neuvoivat varaosissa laittamaan kaksi peräkkäin.Hyvin mahtuivat ja tais kolmannellekin jäädä vielä tilaa.Toleranssit ovat isot näemmä.
Jäi vielä se oma merkki kehumatta. Eikös tuo 6400 ole jo liki sen 40 vuotta vanha, ei oikein voi puhua "vieläkin". Tai sikäli kyllä että nuo valtut on vieläkin liikenteessä.
Mikä se toleranssi on jos stefalle on reilusti tilaa? Eikös suuret toeranssit tarkoittaisi epämääräisyyttä halkaisijamitoissa.
-
Jassoo, että vieläkin nuo valmetit on näitä tee se itse ja kokoa koekappaleita.Aikoinaan valmutit kampiakselin stefa vuoti.Neuvoivat varaosissa laittamaan kaksi peräkkäin.Hyvin mahtuivat ja tais kolmannellekin jäädä vielä tilaa.Toleranssit ovat isot näemmä.
Jäi vielä se oma merkki kehumatta. Eikös tuo 6400 ole jo liki sen 40 vuotta vanha, ei oikein voi puhua "vieläkin". Tai sikäli kyllä että nuo valtut on vieläkin liikenteessä.
Mikä se toleranssi on jos stefalle on reilusti tilaa? Eikös suuret toeranssit tarkoittaisi epämääräisyyttä halkaisijamitoissa.
6000 sarja tuli 1991 markkinoille, onhan siitä jo neljäkymmentä vuotta. raktorikuskilla laskutaidossa vähän parantamisen varaa