Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: nuffieldmaster - 27.02.18 - klo:09:51

Otsikko: epäsuhta akseleissa?
Kirjoitti: nuffieldmaster - 27.02.18 - klo:09:51
Tilasin tuossa maxxumiin nivelakselia...  ihmettelen suuresti epäsuhtaa akselitarjonnassa, suomessa traktorien myydyin teholuokka alkaa olla 180hv ja suurilta osin nivelakselivalikoima jota tarjotaan on vitosta ja kutosta eli luokkaa 80 hevosvoimaa...   ja moni suurestikkin (puheissaan) linkoava tuntuu sellaisilla pärjäävän....   eihän tuollainen kutosakseli tahdo kestää paria talvea pidempään linkotraktorissa ilman ongelmia 100hv koneessakaan.

8 koon akselikin monessa liikkeessä tilaustavaraa :-O
Otsikko: Vs: epäsuhta akseleissa?
Kirjoitti: Oksa - 27.02.18 - klo:10:41
mutta se hinta kun on se kiva myyntivaltti.   ookko huomannu kuin paljon menee kesässä niitä pikkuakseleita?    ja missä on kaupoissa kunnon waltterit?   ite en tiiä yhtään puotia jolla moisia hyllyssä.   pelkkiä pondeja ja muita paskoja.
Otsikko: Vs: epäsuhta akseleissa?
Kirjoitti: ilkka - 27.02.18 - klo:10:45
Alhaiset käyttökierrokset --> suuri vääntömomentti  ne akselit paskoo.

Ei ne italian akselit walterscheidia paskempia ole.
Otsikko: Vs: epäsuhta akseleissa?
Kirjoitti: AP120 - 27.02.18 - klo:11:11

Onko se 400-heppaisen traktorin ulosottoaksilakaan vahvistunut 50-heppaisen ajoista?

Onse ainakin paljon paksumpi jo 200hp koneissa
Otsikko: Vs: epäsuhta akseleissa?
Kirjoitti: Oksa - 27.02.18 - klo:11:27
elikkä se agrijoku poikii tonniperälä lingossa kun lunta jopa heitettävä?
Otsikko: Vs: epäsuhta akseleissa?
Kirjoitti: ilkka - 27.02.18 - klo:11:50
onk oksal joku akseli agrilinko lumiheitto tonniperä poikimisonkelma ?

Kun ei oikein saanut tolkkua mitä "elikkä se agrijoku poikii tonniperälä lingossa kun lunta jopa heitettävä?" tarkottaa ?
Otsikko: Vs: epäsuhta akseleissa?
Kirjoitti: metsajussi - 27.02.18 - klo:11:51
Alhaiset käyttökierrokset --> suuri vääntömomentti  ne akselit paskoo.

Ei ne italian akselit walterscheidia paskempia ole.

On niissä ainakin se ero, että jos makaronia ylikuormittaa niin haarukat leviävät jä vääntyvät.
Waltterissa menee lopulta putki rusetille, ainakin yhdessä kokoluokassa.

Been there, done that.

Jos akseli kestää 80 hv / 540 niin se kestää 150 hv / 1000. Se vähän helpottaa isompien vehkeiden kanssa.
Samahan se on millä sitä ruutan pumppua pyörittää, mutta jatkuvaan kovaan rääkkiin etsisin kyllä Waltterin, on sen verran hyviä kokemuksia.




Otsikko: Vs: epäsuhta akseleissa?
Kirjoitti: Hervast - 27.02.18 - klo:12:08
Alhaiset käyttökierrokset --> suuri vääntömomentti  ne akselit paskoo.

Ei ne italian akselit walterscheidia paskempia ole.

On noissa makaronin tekeleissä selvä ero walterscheidiin. Siromman näköinen valtteri kestää samalla tapaa huollettuna vuoskymmeniä siinä kun italiaanoon joutuu samassa ajassa vaihtelemaan putkia ja ristikoita.

Toki kun mitoitus on riittäävän reilu ja akselia huoltaa, niin kohtuuhintaisella makaronillakin pärjää ihan hyvin.
Otsikko: Vs: epäsuhta akseleissa?
Kirjoitti: Oksa - 27.02.18 - klo:14:43
tuo agritrans vai mikä lie 7:na ei kestä näpässä kuin vajaan talven kun vastaava seiska waltterina kesti sen kolme, kunnes tuli se yks pankon pätkä joka tuhos puolet lingosta.  ja tonniperällä miä linkoa vetelen nyyllä että lumi lentää.
Otsikko: Vs: epäsuhta akseleissa?
Kirjoitti: Cutana - 27.02.18 - klo:19:07
Oon aikas tyytväinen ollu tuohon sft bondioliin. En kumminkaan ison W:een veroiseksi väitä.
penntzii terllitsestä ainakin niistä joita kimppakaverilla on kuluu ne boorit haarukasta. Sitte on vasaraa lekaa kankia kun akseli täytyisi irti saada. Ja kirosanoja. Pahasti kahteli ku kysyin onko noita pakko ostaa :D
Purnasin ämceehalen paalaimesta että miksei tuoda tonninperällä veivattavia,ihmeellisiä selityksiä sain vastineeksi. Hö.
Otsikko: Vs: epäsuhta akseleissa?
Kirjoitti: Kaukaakatsova - 27.02.18 - klo:19:40
Jos veturissa on 150 ja yli (Valtrassa pitää olla 180)  :-) niin älkää ostako linkoihin muuta akselia kuin 9 sarjaa mielellään SFT versiota. 8 sarjaan levy+vapaa kytkintä ei saa kun muistaakseni maxsimissaan 1800Nm jousella joka on ehdottoman liian vähän jos pyöritetään 540 ulosotolla.1000 nopeudella riittävä OK.  9 sarjan kytkimeen saa 1800-2700Nm jousia. Tuossa kokoluokassa 2400Nm suojaa koneen ja eikä luista tiukemmassa lumessa. Hiukan kalliinpi mutta paras.!
Otsikko: Vs: epäsuhta akseleissa?
Kirjoitti: iskra - 27.02.18 - klo:19:41
  En nyt muista mikä akseli tuossa murskaimessa on, mutta se myös tahtoo tehdä lukituksen itselleen niihin ulosoton lukitusuran kohdille, siis hakkautuu sellaset nystyrät sinne haarukan pooreihin. Irtiotto onnistuu parhaiten kun kiertää ristikkoa niinkuin taaksepäin käyttösuuntaa vastaan niin lähtee helpommin kun irtoaa niistä hakkautuneista nystyröistä. Sitten viilalla poorien sivut suoriksi aina välillä niin luistelee liukkaasti tullen mennen
Otsikko: Vs: epäsuhta akseleissa?
Kirjoitti: Toivo Tonta - 27.02.18 - klo:19:47
SFT Bondioli on hyvä huoltaa, laajakulma varsinkin, putkellekin on rasvaus putket sisäputken sisällä. Sisempi on jollain pinnoitettu. Ei toki uusimmista Walttereista kokemusta. Kestävyyteen en osaa ottaa kantaa.
Otsikko: Vs: epäsuhta akseleissa?
Kirjoitti: T.Rollaattori - 28.02.18 - klo:08:50
Ostakaa ne linkonne alennusvaihteella niin säilyy akselitkin. Tietty se maksaa vähän enemmän rahaa, mikä voi olla joillekin piheyden perikuville ylitsepääsemätön asia  ::)
Otsikko: Vs: epäsuhta akseleissa?
Kirjoitti: nuffieldmaster - 28.02.18 - klo:08:53
Ostakaa ne linkonne alennusvaihteella niin säilyy akselitkin. Tietty se maksaa vähän enemmän rahaa, mikä voi olla joillekin piheyden perikuville ylitsepääsemätön asia  ::)

Kuinka 85 hevosvoiman tehoille tarkoitettu akseli kestää viedä 170 hevosvoimaa alennuslaatikolle läpi? Mitä se alennuslaatikko siinä enää auttaa jos pto kierrokset pidetään samana. Molemmissa lingoissa on alennusvaihteet tottakai.
Otsikko: Vs: epäsuhta akseleissa?
Kirjoitti: +200 - 28.02.18 - klo:10:11
Eihän nivelakselit mene ikinä rikki,kun muistaa edes joskus rasvata.
Otsikko: Vs: epäsuhta akseleissa?
Kirjoitti: nuffieldmaster - 28.02.18 - klo:10:13
Eihän nivelakselit mene ikinä rikki,kun muistaa edes joskus rasvata.

kyllä kutosakselin saa nätisti puneelle putkistaan lingon kanssa, siihen ei rasvaus auta.
Otsikko: Vs: epäsuhta akseleissa?
Kirjoitti: +200 - 28.02.18 - klo:10:21
250 tulee tumppitehoa jonnikasta,noin 200 huki pystyy hyödyntään.Ja ikinä ei korkkiruuville akseli ole menny.
Olisko se kuitenki tehon puutetta nuo sun ongelmat,eli mennään väännöillä alikierroksilla :-\
Otsikko: Vs: epäsuhta akseleissa?
Kirjoitti: nuffieldmaster - 28.02.18 - klo:10:23
ei  mulla ole menny, kun on riittävän järeät eli 8 koon akseli.
Otsikko: Vs: epäsuhta akseleissa?
Kirjoitti: SDF - 01.03.18 - klo:01:33
Pari kutosen putkea on mennyt sieltä haarukan sisältä halki eli railo lähtenyt kiinnityssokan reiästä. Joku pikkuakseli on mennyt putkien liitoskohdasta. Ensinnä mainituissa tuntuisi syy löytyvän enemmän liian suurista kulmista tai putkien huonosta liukumisesta. Vaikka ei äkkiä arvaisi että nuo voivat putken särkeä.
Toisessa kohdassa pitäisi aina muistaa, että putket ovat vähintään 1/3 päällekäin, tai käyttää isompaa akselia.

Putki pinnoitetaan Rilsanilla, jos on tarvetta paremmalle liukumiselle ja voitelukin on tärkeä. Valmistajat taitavat ohjeistaa, että vääntöpiikit tuhovat putken. Normaali kolmioputki tai "lemon", ei ole paras mahdollinen valinta. Edellä mainittiin SFT, siinä on nelikulmainen putki, joka lie parempi.

2400Nm levykytkimen saa ainakin jo 7-koossa ja epäilisin että jo 6-koossa löytyy sama rakenne, mutta se on tarkoituksella säädetty löysemmälle.

Otsikko: Vs: epäsuhta akseleissa?
Kirjoitti: SamiT - 01.03.18 - klo:21:54
Sain 1203 Valmetilla lingon kanssa aikanaan halkeamaan nivelristikon päätykupin ja meinasi siinä takalasikin lähteä samalla kun kupin kappaleita lensi lasiin kuin ammuttuna. Ei  hirveän järeä akseli ollut, ehkä vain 5-kokoa, ja kierrokset oli sen verran mitä 540 perästä saa ulos lämä pohjassa. 

Nivelakselin liukuputket kannattaa pitää liukkaasti liikkuvina, voimanottokoneistoja on tuhottu enemmän kuin tarpeeksi jumittavilla akseleilla.
Otsikko: Vs: epäsuhta akseleissa?
Kirjoitti: alfons - 01.03.18 - klo:23:13
Se tähtikuvioinen ollut surkein eisitys. Kokoluokkaa en tiedä, mutta vääntöä ei sietänyt juuri mitään. 7,5l hollanti väänti noita kierteelle alta 1500mootori rpm. 
Otsikko: Vs: epäsuhta akseleissa?
Kirjoitti: wolfheartscry - 02.03.18 - klo:08:38
Se tähtikuvioinen ollut surkein eisitys. Kokoluokkaa en tiedä, mutta vääntöä ei sietänyt juuri mitään. 7,5l hollanti väänti noita kierteelle alta 1500mootori rpm. 
Noilla kierroksillahan se momentti onkin just suurin. Toki jos pedaali ei ole  pohjassa (ruskutusmäärä suurin), niin mekaanisella pumpulla ei olla momentin suhteen rajakäyrällä. Sähköisistä järjestelmistä en tiedä, kuinka ne käyttäytyvät. Isommilla kierroksilla moottorin momentti laskee, vaikka teho nousee.
Otsikko: Vs: epäsuhta akseleissa?
Kirjoitti: Kaukaakatsova - 03.03.18 - klo:17:27
Pari kutosen putkea on mennyt sieltä haarukan sisältä halki eli railo lähtenyt kiinnityssokan reiästä. Joku pikkuakseli on mennyt putkien liitoskohdasta. Ensinnä mainituissa tuntuisi syy löytyvän enemmän liian suurista kulmista tai putkien huonosta liukumisesta. Vaikka ei äkkiä arvaisi että nuo voivat putken särkeä.
Toisessa kohdassa pitäisi aina muistaa, että putket ovat vähintään 1/3 päällekäin, tai käyttää isompaa akselia.

Putki pinnoitetaan Rilsanilla, jos on tarvetta paremmalle liukumiselle ja voitelukin on tärkeä. Valmistajat taitavat ohjeistaa, että vääntöpiikit tuhovat putken. Normaali kolmioputki tai "lemon", ei ole paras mahdollinen valinta. Edellä mainittiin SFT, siinä on nelikulmainen putki, joka lie parempi.

2400Nm levykytkimen saa ainakin jo 7-koossa ja epäilisin että jo 6-koossa löytyy sama rakenne, mutta se on tarkoituksella säädetty löysemmälle.

http://bondioli-pavesi.com//download/pdf/398CDS002EN00.pdf
Otsikko: Vs: epäsuhta akseleissa?
Kirjoitti: SDF - 03.03.18 - klo:21:13
Pari kutosen putkea on mennyt sieltä haarukan sisältä halki eli railo lähtenyt kiinnityssokan reiästä. Joku pikkuakseli on mennyt putkien liitoskohdasta. Ensinnä mainituissa tuntuisi syy löytyvän enemmän liian suurista kulmista tai putkien huonosta liukumisesta. Vaikka ei äkkiä arvaisi että nuo voivat putken särkeä.
Toisessa kohdassa pitäisi aina muistaa, että putket ovat vähintään 1/3 päällekäin, tai käyttää isompaa akselia.

Putki pinnoitetaan Rilsanilla, jos on tarvetta paremmalle liukumiselle ja voitelukin on tärkeä. Valmistajat taitavat ohjeistaa, että vääntöpiikit tuhovat putken. Normaali kolmioputki tai "lemon", ei ole paras mahdollinen valinta. Edellä mainittiin SFT, siinä on nelikulmainen putki, joka lie parempi.

2400Nm levykytkimen saa ainakin jo 7-koossa ja epäilisin että jo 6-koossa löytyy sama rakenne, mutta se on tarkoituksella säädetty löysemmälle.

http://bondioli-pavesi.com//download/pdf/398CDS002EN00.pdf
Bondioli osaa asiansa ja luettelo on rautaa. On tullut monesti haettua tietoa sieltä.

Levykytkinten tilannetta tarkastelin ja isointa kytkintä saa 5-10 kokoluokan akselille. Rakenne on modulaarinen, eli haarukkapäädyn voi vaihtaa toiseen, siis saman kytkimen voi laittaa vaikka toisen kokoluokan akseliin. Ei näyttänyt olevan Bondiolin luettelossa noin pientä, mutta Bondiolia en ole myynytkään. Muutkin italialaiset tekevät silti Bondiolin mitoilla. Bondioli on ns. italialainen standardi.
Isoin tässä tapauksessa on siis 4-levyinen, levyn halkaisija 200mm. Perinteinen säädettävillä jousilla oleva, kiinteäsäätöiset Belleville-jousella olevat asia erikseen.