Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Hanska - 09.02.18 - klo:23:05

Otsikko: Belarus kalkkivaunun säädöt?
Kirjoitti: Hanska - 09.02.18 - klo:23:05
Eli osaisko joku neuvoa mistä löytyisi kyseisen laitteen säätöarvoja?
Tai jos jollain olis jotain suuntaa-antavaa tietoa niin ei tarttis niin paljon arpoa.

Otsikko: Vs: Belarus kalkkivaunun säädöt?
Kirjoitti: Juubi - 09.02.18 - klo:23:28
Oman Tempo MVU-6:n kanssa meni ainakin ihan arpomalla. Valmetilla ajovoimanoton kanssa tuhkaa noin kymppitonni hehtaarille niin että työleveys hieman konetta leveämpi. Takaportin asentoa en kyllä tarkkaan muista, ehkä noin 10cm luokkaa auki. Kokeilemalla ja arvioimalla se on vaan haettava. Kyselin joskus levitystaulukon suomennosta, mutta ilmeisesti taulukossa lähinnä rakeisia lannoitteita.

Levitysmäärästä oli tieto että vaunun omilla vetopyöriltä veto noin 300-2000 kg/ha levitysmäärille ja ulosottoakselikäyttöllä yli 2000 kg/ha levitysmäärät.
Otsikko: Vs: Belarus kalkkivaunun säädöt?
Kirjoitti: Hanska - 17.02.18 - klo:09:27
Kiitti Juubi kommentistasi.
Taitaapi olla näköjään harvinaisia vehkeitä nää itävaunut kun ei paljon tarinaa heru.

No koitampa kysyä vielä tätä kun ei itselläni tästä hommasta kokemusta, sietääkö kosteankalkin kanssa touhuominen paljonkin alle nollan keliä?
Otsikko: Vs: Belarus kalkkivaunun säädöt?
Kirjoitti: Don Essex - 17.02.18 - klo:11:46
Minullakin moinen vaunu kyllä on. Jäin itsekin kuuntelulle, jos jotain taulukoita löytyisi.

Kostea tavata jäätyy heti vaunun seinämiin, jos seinämät ovat pakkasen puolella. Itse levitin aikanaan tuhkaa, ja jos se oli vähänkin kosteaa, muutaman kuorman jälkeen oli vain pystysuora kuilu keskellä vaunua. Lopetin, ennenkuin sekin jäätyi. Olen kuullut vanerista sisäseinissä. Se kuulemma parantaisi juoksua ja ehkä jäätymistäkin.

Toinen ongelma tulee, jos kostean kalkin seassa on jäätyneitä kokkareita. Niitä juuttuu takana olevan jakajan väliin, eikä levitystä sen jälkeen tapahdu kuin toiselle puolelle. Pahimmillaan siten, että vain vähän lentää toiselle puolelle ja katsoessa näyttää kun tavaraa tulisi ihan ok. Tuhkakin piti seuloa vaunuun laitettaessa, koska siinä oli kokkareita seassa. Siis tämä tuhka tuli suoraan laitoksilta, joten sitä ei oltu esiseulottu, kuten markkinoilla olevat tuotteet.
Otsikko: Vs: Belarus kalkkivaunun säädöt?
Kirjoitti: ijasja2 - 17.02.18 - klo:13:06
Minullakin moinen vaunu kyllä on. Jäin itsekin kuuntelulle, jos jotain taulukoita löytyisi.

Kostea tavata jäätyy heti vaunun seinämiin, jos seinämät ovat pakkasen puolella. Itse levitin aikanaan tuhkaa, ja jos se oli vähänkin kosteaa, muutaman kuorman jälkeen oli vain pystysuora kuilu keskellä vaunua. Lopetin, ennenkuin sekin jäätyi. Olen kuullut vanerista sisäseinissä. Se kuulemma parantaisi juoksua ja ehkä jäätymistäkin.

Toinen ongelma tulee, jos kostean kalkin seassa on jäätyneitä kokkareita. Niitä juuttuu takana olevan jakajan väliin, eikä levitystä sen jälkeen tapahdu kuin toiselle puolelle. Pahimmillaan siten, että vain vähän lentää toiselle puolelle ja katsoessa näyttää kun tavaraa tulisi ihan ok. Tuhkakin piti seuloa vaunuun laitettaessa, koska siinä oli kokkareita seassa. Siis tämä tuhka tuli suoraan laitoksilta, joten sitä ei oltu esiseulottu, kuten markkinoilla olevat tuotteet.

Meillä itävaunu porukalla, ollut kohta 30 vuotta ja vieläkin pelittää. Tuttu toi näitä läjän Neuvostoliiton romahdusaikaan, pilkkahinnalla. Vanerit laitettiin toissa syksynä, ja suuri vtutus iski, kun ei oo tullut laitettua vajaa 30 vuotta aiemmin :D Oli olevinaan niin iso työ, pitkän illan aikana tuli kuitenkin valmista. Kuinka monet tunnit ja ärräpäät, puolikkaalla kärryllä täyttöä hakemaan ym. olisi jäänyt vuosien saatossa pois. Piti askarrella lankut vanerien alle, että kuljetin vie oikeasti vaunun tyhjäksi ts. pudottaa laidoiltakin vaunun tyhjäksi. Suurin ongelmahan noissa kostealla tavaralla nimenomaan tuo kuljetinratkaisu, laidoille jää hieman tavaraa ja kostealla kalkilla holvaa välittömästi.

Säädöistä ei sen kummempaa, luukku auki sopivasti ajonopeuteen nähden sekä levitysleveyteen nähden. Riittävästi kun ajaa limittäin, tulee tasainen levitystulos, ajaa vaikka kovempaa vauhtia jos tuntuu että menee liikaa hehtaarille. Luukkua ei voi kokkareiden tms. vuoksi kovin pienellä pitää, samoin olkitupot ja muu ylimääräinen haittaa pienellä säädöllä. Luukkua auki noin 10 senttiä, omassa kärryssä MUISTAAKSENI säätöpyörässä reiässä näkyy numero 34, vahva mutu :D Syöttösuppilot lautasille muokattu huomattavasti avarammiksi, ne alkuperäiset tukkeutui liian helposti, tarkoitettu lie rakeiselle lannalle tms. Tuhansia tonneja omille pelloille levitetty, urakoitsija levittänyt tasan kerran näinä vuosina, ku ei ollut aikaa levittää ennen syyskyntöjä.
Otsikko: Vs: Belarus kalkkivaunun säädöt?
Kirjoitti: klapikasa - 17.02.18 - klo:14:04
Satunnaisesti ollut itävaunu levitin kans, silloin ehkä v12 oli niin paljon lunta että oli mahdotonta levittää. Ei ollut edes routaa alla. Tilattu kalkki oli kasassa ja jäätyi ja sitten kun suli se oli liejua. Meni se vaunusta läpi, mutta se jakaaja levitin lautasten päällä oli yhtä klimppinä ja makkarana siitä yli. Oli pelto kuin liidulla piiretty linjoja. No, ei hätää, kaikki äestykset ja kylvöt kultivointi vinost tai suraan poikittain , kai se sekoitui.

Toi kalkin tasalaatoisuus ei nyt ihan ole tasaisen tappavaa. Välillä paperiteolisuuden melkein liejua, välillä virolaista tai Sipoon kalkkia. Viimevuoden säädöillä voi valua nihkeemin tai paremin. Olen yrittänyt vähän mitata ympärimittaa ja vähän arvioida kuinka paljon laittaa ensimäiseen kuormaan ja laskea. Esm. nupissa 16t ja n. neljäsosa kyytiin. Sitten vaan kattoo, kun puoli kuormaa mennyt, oletko edes lähellä laskettu matkaa, säätää vauhtia tai luukua sen mukaan.
Otsikko: Vs: Belarus kalkkivaunun säädöt?
Kirjoitti: Don Essex - 17.02.18 - klo:14:14
Juuri noilla edellämainituilla systeemeillä olen itsekin säätänyt. Arvio painosta, kuorma päälle ajoa jokin tietty ala tai  osakuorma ja sen mukaan ajonopeutta tai luukkua muutellen. Nyt on vaunu ollut jokusen vuoden ladossa käyttämättömänä, mutta kohta taas saattaisi ajoja olla. Minäkin väsäsin ison kulmaraudan alkuperäisen jakajan tilalle, jotta pysyisi paremmin auki. Nyt voin vaihtaa jakajaa tarpeen mukaan. Tasalaatuiselle alkuperäinen, vaihtelevalle tai kokkareiselle kulmaraudasta tehty.

Jos nuo vanerit ovat tosiaan noin hyviä, täytyy kai ennen seuraavaa käyttöä sellaiset väsätä.
Otsikko: Vs: Belarus kalkkivaunun säädöt?
Kirjoitti: ijasja2 - 17.02.18 - klo:14:53

Jos nuo vanerit ovat tosiaan noin hyviä, täytyy kai ennen seuraavaa käyttöä sellaiset väsätä.

Ehdottomasti, sopivat palikat että vanerit jää irti alkuperäisistä peltilaidoista ja tuo tavaran kuljettimen päälle laidoillakin, eikä jää laidoille kerrosta jarruttamaan valumista. Paranee varmasti pelkästään vanerit pelteihin laittamalla, mutta samalla tekee kunnollisen.
300tn oli levitettävänä Gotlannin kalsiittia, joka osaa holvata, vajaa 150tn ekana päivänä kaukana kotoa ja illalla vanerit paikoilleen, seuraavana päivänä loput suit sait yhdelle isolle lohkolle. Kärry meni ihan tyhjäksi vanerien jälkeen, aiemmin ei todellakaan kuin parhailla kalkeilla/kuonilla.

Säätöjen hakeminen ei oo mitään amerikkaa, pienellä lohkolla helppoa hakea säätöä. Isolla lohkolla mittaa matkan ja työleveyden, arvioi kuorman painon kuten yllä jo mainittu. Lähtee pienellä säädöllä ja ajaa kärryn tyhjäksi, syöttöä helpompi lisätä ja ajaa uusiksi, tuplamäärää ei pellosta enää takaisin saa :D
Otsikko: Vs: Belarus kalkkivaunun säädöt?
Kirjoitti: jusu - 17.02.18 - klo:15:10
joo kans kimppavaununa ja ohan tolla levitelty jonnin verran..
samaa rataa luukku 10cm auki ja ainaki teräskuonalla 10km/h ja voa kierrokset 300-350 meni kahteen kertaan ajettuna se 5tn/ha
ajotyylinä on piretty eestaas ja toisella kiekalla väliistä ajaen..

ainaki tuo teräskuona valuvuuden suhteen joka kuorma erilaasta, persetuntuma pitää olla kokoajan, siks myös tuo puolella määrällä ajo, on helepompi korjata virheitä ja ainahan se on tasaasempi..

kokkareet joo on perseestä.. saisko jonku kuvan millasia jakajia ootta teheny?

meillä ei tuon tyhjäksi menon kans oo ollu ongelmia kummemmin korkeintaan läjän loppujen kans..

hyvä vaunuhan tuo on hintaansa nähäre ja rempatki vähääsiä vaikka huonolla huollolla näköjään on..
lautasia vähä remppaallu ja viimme vuonna halakes vanne.. aika pienillä menny lopuuksi
Otsikko: Vs: Belarus kalkkivaunun säädöt?
Kirjoitti: +200 - 17.02.18 - klo:15:16
Mä laitoin tuollaiseen 18,4 - 34 renkaat,ja parit vierelle.Nousee lautaset hiukan ylemmäksi,ettei ota painues maahan kiinni.Ja muutenkin tulee paremmin peräs.
Otsikko: Vs: Belarus kalkkivaunun säädöt?
Kirjoitti: jusu - 17.02.18 - klo:15:18
Mä laitoin tuollaiseen 18,4 - 34 renkaat,ja parit vierelle.Nousee lautaset hiukan ylemmäksi,ettei ota painues maahan kiinni.Ja muutenkin tulee paremmin peräs.

nojoo muistelinki että jollain nähäny.. saiko aksilan niin palio taaemma että koukun kolina loppu?
Otsikko: Vs: Belarus kalkkivaunun säädöt?
Kirjoitti: +200 - 17.02.18 - klo:15:23
Mä laitoin tuollaiseen 18,4 - 34 renkaat,ja parit vierelle.Nousee lautaset hiukan ylemmäksi,ettei ota painues maahan kiinni.Ja muutenkin tulee paremmin peräs.

nojoo muistelinki että jollain nähäny.. saiko aksilan niin palio taaemma että koukun kolina loppu?
Mulla on laitettu suora putki alkuperäiseen telinkiinnitys kohtaan laitettuna..Eikä tuos juurikaan kolise.Voisko se kärryn asento senverran vaikuttaa.
Mullahan on kahdet tuollaiset,ja molemmat rikki.
Otsikko: Vs: Belarus kalkkivaunun säädöt?
Kirjoitti: salomoni - 19.02.18 - klo:00:31
Meidän porukalla on käytössä MVU 7 -vaunu ulosottokäyttöisenä jo runsaasti vuosia: Vanerit laitettiin säiliöön heti niin että ne menivät yli pohjakuljettimen sivujen, toimii hyvin, Aisaa vahvennettiin palkki molemminpuolin sekä kuljetinvarpamattokin on uusittu, paikallinen jousitehdas taituroi siististi. Muitakin kuluneita osia on uusittu tarvittaessa, ajoa on ollut ehkä jo yli10 milj. kiloa, ja käyttö jatkuu. Asetuksista levitysmääriin; tässä vaunun oma ohje; vuoa 540, työleveys 8-14 mtr, tn/ha vaihtelee sen mukaan, varo ylileveää työalaa, ohjearvot :
 

              kuonakalkilla                                      Kosteat kalkit
ajonop,/ säätöpyörän lukema hahlossa:              säätöpyörälukema
 km/h  (8) (12) (16)  (20)   (24)  (28)                (7)    (10)    (14)    (17)    (20)    (24)    (27)
  4     6,5  9,7  13,0  16,2   19,5  22,7                6,5    9,7    13,0    16,2    19,5    22,7   26,0   tonnia hehtaarille   
  6     4,3  6,5    8,8  10,8   13,0  15,1                4,3    6,5     8,6     10,8    13,0   15,1    17,0
  8     3,2  4,8    6,5    8,1    9,7  11,3                 3,2    4,8     6,5       8,1     9,7   11,3    13,0
 10    2,6  3,9    5,2    6,5    7,8    9,1                 2,6    3,9     5,2       6,5     7,8     9,1    10,4              näillä arvoilla alkuun!
 12    2,1  3,2    4,3    5,4    6,5    7,5                 2,2    3,2     4,3       5,4     6,5     7,5      8,6
 14    1,8  2,8    3,7    4,6    5,5    6,5                 1,8    2,8     3,7       4,6     5,5     6,5      7,4
 16    1,6  2,4    3,2    4,0    4,8    5,6                 1,6    2,4     3,2       4,0     4,8     5,6      6,5
 Varmista peräluukun nolla-asento, luukun väärinkäyttö mahdollista, säädä!  Hehtaarilla on 10.000m2 ja työleveyden ollessa esim 10 mtr on ajoa hehtaarille 1 km, jo ensimmäisen kuorman ajon jälkeen on helppoa levityksen asettelu. Toki mättäät yms kuormatessa saattavat kiusata. Viljelyskartasta vilkaisu saran pituuksiin helpottaa arviointia.
Otsikko: Vs: Belarus kalkkivaunun säädöt?
Kirjoitti: kylmis - 19.02.18 - klo:07:13
Siinäpä hienot ohjeet. Hatunnoston arvoista, kun joku haluaa oikeasti auttaa.
Otsikko: Vs: Belarus kalkkivaunun säädöt?
Kirjoitti: kuustaa - 19.02.18 - klo:07:58
Onko reilu vitonen per tonni liikaa tuosta ostopalveluna
Otsikko: Vs: Belarus kalkkivaunun säädöt?
Kirjoitti: rantsi - 19.02.18 - klo:10:10
Jos joku tolla hinnalla ajaa, rypee tään talven lumimäärässä ni anna ihmeessä kaverille töitä ;)
Otsikko: Vs: Belarus kalkkivaunun säädöt?
Kirjoitti: Hanska - 20.02.18 - klo:23:30
Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille hyvistä käytännön kokemuksista.
Erityis Kiitos salomonille 👍🏻👍🏻👍🏻 laadukkaasta vastauksesta ja vaivannäöstä kysymykseeni.

Jos oikein ymmärsin näiden vanereiden tarkoitusta ovat ilmeisesti juuri pakkaskelillä tarpeen jäätymisen takia?
Oma vaununi on aikoinaan  Agroman myymä MBY 7 ja siinä olis kyllä lavalämmitys mahdollisuus laidoille, tarkoitettu ilmeisesti pakokaasulle mutta helppohan siihen olis nestekaasu lämmityskin kytkeä.
Onkohan kukaan muu tätä kokeillut?

Kyselen näitä asioita kun vasta olen moisen tekeleen hankkinut ja ehkäpä jo keväällä pääsis sitä kokeilemaan.
Lopuksi vielä onko näissä kaikissa vaunuissa jotakin rosterin tyylistä materiaalia noi lavat kun tämäkin seissyt vuosia ulkona mutta lava kiiltää sieltä mistä maali on kulunut/irronnut pois?
Otsikko: Vs: Belarus kalkkivaunun säädöt?
Kirjoitti: eevertti - 21.02.18 - klo:08:28
Meilläpäin ottaneet 7€/tonni levityksestä.
Otsikko: Vs: Belarus kalkkivaunun säädöt?
Kirjoitti: kuustaa - 21.02.18 - klo:11:05
Plus vai sis alvari
Otsikko: Vs: Belarus kalkkivaunun säädöt?
Kirjoitti: W124 - 21.02.18 - klo:12:33
Jos joku tolla hinnalla ajaa, rypee tään talven lumimäärässä ni anna ihmeessä kaverille töitä ;)

Lunta on hädin tuskin kymmenen senttiä ja se on mielestäsi paljon?! Espanjassako olet talvesi viettänyt?
Otsikko: Vs: Belarus kalkkivaunun säädöt?
Kirjoitti: junttieinari - 21.02.18 - klo:12:37
Jos joku tolla hinnalla ajaa, rypee tään talven lumimäärässä ni anna ihmeessä kaverille töitä ;)

Lunta on hädin tuskin kymmenen senttiä ja se on mielestäsi paljon?! Espanjassako olet talvesi viettänyt?

Täällä lumi-suomessa lunta on 0,5-1 m, ja alla sula maa. Maastullin täpinöintiliitteessä kalkkiukko kehuu löpöä palavan 30-40 litraa tunnissa.
Otsikko: Vs: Belarus kalkkivaunun säädöt?
Kirjoitti: eevertti - 21.02.18 - klo:15:14
Meilläpäin ottaneet 7€/tonni levityksestä.

Alv. 0%
Otsikko: Vs: Belarus kalkkivaunun säädöt?
Kirjoitti: ijasja2 - 21.02.18 - klo:17:28
Jos oikein ymmärsin näiden vanereiden tarkoitusta ovat ilmeisesti juuri pakkaskelillä tarpeen jäätymisen takia?
Oma vaununi on aikoinaan  Agroman myymä MBY 7 ja siinä olis kyllä lavalämmitys mahdollisuus laidoille, tarkoitettu ilmeisesti pakokaasulle mutta helppohan siihen olis nestekaasu lämmityskin kytkeä.
Onkohan kukaan muu tätä kokeillut?


Juuei, pakkasella toki jäätyy, jäätyy myös levitinsiipiin ts. levitysleveys/tarkkuus katoaa. Pitää kopistella pajavaralla joka kuorman välissä.
Holvaamista tapahtuu aina, kun levitettävä sopivaa tavaraa. Kuonat leviää parhaiten, samoin karkeat kalkit. Mitä hienompaa kalkkia, sitä helpommin holvaa.

Tuo lavalämmitys mahdollisuus uutta, oma kärry tällainen  https://www.pottupellossa.fi/gallery/displayimage.php?pid=7834
Otsikko: Vs: Belarus kalkkivaunun säädöt?
Kirjoitti: Hanska - 21.02.18 - klo:23:02
Joo muuten näyttäis samalle toi sun kärry mutta ,mun vaunun laitojen alareunassa (noin 60cm. alareunasta ylöspäin) kulkee edestä taakse (takana poistot säädettävällä läpällä) lämmitys kotelo laidan ulkopuolella, kotelo on myöskin etuseinässä ja sisään meno aukko on ton työkalulaatikon sisällä.