miten lie nuo ryssän määrät alkaa vaikuttaa hintoihin? eiks siellä ole ennätyssato?
Kun puinnit on ohi, niin pienestä viljasadosta tuskin puhutaan enää mitään. Vakka-suomi ja pohjanmaa kun on puitu, niin joka paikka pullistelee viljaa. No varmaan sitten Mt:n toimittaja ajaa johonkin kainuun peräkorpeen josta löytää jonku märäntynyneen kauraläntin jostain mettänkainalosta jota sitten kuvataan ja taivastellaan kaameaa katovuotta.Kyseinen aviisi tai lehdykkä on niin huolestuttavaa luettavaa ettei sitä kaupunkilaistaustainen likkakaan uskalla edes katsoa ilman rauhoittavaa esilääkitystä tai edes konjakkiryyppyä. Vuoden -15 jälkeen keksivät että viljellään sitä pohjoisessakin ja kävivät jossain Rovaniemen maalaiskunnan tasolla Tervolassa haastatteluilla ja huonohko vuosi oli ollut.( vai oliko tv-toimitus )Nyt kun on ollut liian sateista löysivät Juukasta kaukaa Pohjois-Karjalasta pelloilta liikamärkyyttä. Myös Pohjanmaan lintulahdet ovat märkinä vuosina maataloustoimittajien suosiossa. Nyt keskittynevät kertomaan yksinomaan Pohjois-Karjalan tilanteesta jossa paha katovuosi rupeaa varmistumaan. Huonoa toki heille , todella huonoa mutta annettu kuva voi olla yksipuolinen.
Oon kyl ihmetellyt, miks viljelijä maksaa aina rahdin -ihan sama ostaako vai myykö jotain >:( Toi on yks asia joka ei pitäis olla niin vaikea muuttaa... Enkä keksi millä tätä käytäntöä perustellaan!?!Joku sen rahdin aina maksaa, tavalla tai toisella. Ja se ei ole se rekkapena.
Joskus 80-luvulla oli hetken aikaa toisin. Jos kuskasit itse viljan kauppaan, niin sai siitä rahtikorvauksen. Jos taas ostaja hoiti kuljetuksen, se myös maksoi rahdin.
Se on kyllä ihme homma, että Pentti ei vie niitä jyviä ilmaiseksi, vaikka kulkee tossa muutenkin edestakaisin päivät pitkät...Oon kyl ihmetellyt, miks viljelijä maksaa aina rahdin -ihan sama ostaako vai myykö jotain >:( Toi on yks asia joka ei pitäis olla niin vaikea muuttaa... Enkä keksi millä tätä käytäntöä perustellaan!?!Joku sen rahdin aina maksaa, tavalla tai toisella. Ja se ei ole se rekkapena.
Joskus 80-luvulla oli hetken aikaa toisin. Jos kuskasit itse viljan kauppaan, niin sai siitä rahtikorvauksen. Jos taas ostaja hoiti kuljetuksen, se myös maksoi rahdin.
Se rahti on ollut merkittävän osa jostakin ohratäysperävaunullisesta, jos vaikka Naantaliin asti. Eikä se kuorma-autoilija siinä juurikaan tienaa. Menee löpöä ja renkaita ja kuskin palkkaa ja huoltoja ja konerikkoja ja ja.Rahdista menee 1/3 polttoaine 1/3 palkat 1/3 hankinta,korjaus ja kate...Että sillain,tietysti vähän hommasta riippuen.
Jotenkin vaan autoilijat suostuvat ajamaan satamasta ilmaiseksi näihin sisämaan myllyihin. Muuten ei voi selittää, miksi myllyn kannattaa tuoda samanhintaista viljaa kaukaa satamasta ennen kuin haetuttaa jopa halvempaa maakunnasta viljelijän laskuun kuivurilta. Tai jotain.
-SS-
Helpointa on että hinta ilmoitetaan julkisesti ilman rahtia toimitettuna. Sitten voi ostaja ja myyjä sopia tilahinnan jos haluaa. Teollisuus on lähtökohtaisesti siellä missä pitää, viljelijät kun pitää jyviään ties missä metsien keskellä.Oon kyl ihmetellyt, miks viljelijä maksaa aina rahdin -ihan sama ostaako vai myykö jotain >:( Toi on yks asia joka ei pitäis olla niin vaikea muuttaa... Enkä keksi millä tätä käytäntöä perustellaan!?!Joku sen rahdin aina maksaa, tavalla tai toisella. Ja se ei ole se rekkapena.
Joskus 80-luvulla oli hetken aikaa toisin. Jos kuskasit itse viljan kauppaan, niin sai siitä rahtikorvauksen. Jos taas ostaja hoiti kuljetuksen, se myös maksoi rahdin.
Rahdista menee 1/3 polttoaine 1/3 palkat 1/3 hankinta,korjaus ja kate...Että sillain,tietysti vähän hommasta riippuen.
Nykyinen systeemi on kaikin tavoin selkein kaikille osapuolille.
Sen lisäksi että me husokit, joset, tatet ja kännät eletään vilja-aitan suurisatoisten maiden äärellä ja kelit ova jollakin ihmeen tuurilla suotuisia, on meillä vielä yksi etu.Juu ja sulle tulee ne apupaskat sitten isommalla rahdilla...Ainakin jos ryssää tilaat. :D
Iso viljan ostaja sijaitsee kivenheiton päässä. Sinne on hyvä viedä itte ne jyvät omilla tai pankin kaluilla mut joka tapauksessa rahti on muuta kun rekkapenan renkailla vietynä.
Sen lisäksi että me husokit, joset, tatet ja kännät eletään vilja-aitan suurisatoisten maiden äärellä ja kelit ova jollakin ihmeen tuurilla suotuisia, on meillä vielä yksi etu.Juu ja sulle tulee ne apupaskat sitten isommalla rahdilla...Ainakin jos ryssää tilaat. :D
Iso viljan ostaja sijaitsee kivenheiton päässä. Sinne on hyvä viedä itte ne jyvät omilla tai pankin kaluilla mut joka tapauksessa rahti on muuta kun rekkapenan renkailla vietynä.
Sen lisäksi että me husokit, joset, tatet ja kännät eletään vilja-aitan suurisatoisten maiden äärellä ja kelit ova jollakin ihmeen tuurilla suotuisia, on meillä vielä yksi etu.
Iso viljan ostaja sijaitsee kivenheiton päässä. Sinne on hyvä viedä itte ne jyvät omilla tai pankin kaluilla mut joka tapauksessa rahti on muuta kun rekkapenan renkailla vietynä.
Sen lisäksi että me husokit, joset, tatet ja kännät eletään vilja-aitan suurisatoisten maiden äärellä ja kelit ova jollakin ihmeen tuurilla suotuisia, on meillä vielä yksi etu.
Iso viljan ostaja sijaitsee kivenheiton päässä. Sinne on hyvä viedä itte ne jyvät omilla tai pankin kaluilla mut joka tapauksessa rahti on muuta kun rekkapenan renkailla vietynä.
Teiltä vilja-aitan viljelijöiltä pitäisi poistaa Luonnon Haitta Korvaus, kun sitä luonnonhaittaa ei oman todistuksenne mukaan edes ole.
Sen lisäksi että me husokit, joset, tatet ja kännät eletään vilja-aitan suurisatoisten maiden äärellä ja kelit ova jollakin ihmeen tuurilla suotuisia, on meillä vielä yksi etu.
Iso viljan ostaja sijaitsee kivenheiton päässä. Sinne on hyvä viedä itte ne jyvät omilla tai pankin kaluilla mut joka tapauksessa rahti on muuta kun rekkapenan renkailla vietynä.
Teiltä vilja-aitan viljelijöiltä pitäisi poistaa Luonnon Haitta Korvaus, kun sitä luonnonhaittaa ei oman todistuksenne mukaan edes ole.
Sen lisäksi että me husokit, joset, tatet ja kännät eletään vilja-aitan suurisatoisten maiden äärellä ja kelit ova jollakin ihmeen tuurilla suotuisia, on meillä vielä yksi etu.
Iso viljan ostaja sijaitsee kivenheiton päässä. Sinne on hyvä viedä itte ne jyvät omilla tai pankin kaluilla mut joka tapauksessa rahti on muuta kun rekkapenan renkailla vietynä.
Teiltä vilja-aitan viljelijöiltä pitäisi poistaa Luonnon Haitta Korvaus, kun sitä luonnonhaittaa ei oman todistuksenne mukaan edes ole.
Katokorvauskin poistettiin, kun sitä ei ole.
Pari vuotta oon jo pyrkiny myymään viljan niin että hinta siilosta vaa'an kautta pudotettuna. Jos ei kelle käy niin olkoon ilman. Ohran pyyntö oli kuulema liian kova viime keväänä mut nyt uskon et siilot tyhjenee vaikka nostankin hintaa kevättä kohti. On vain niin hölmöä alistuu järjestelmään joka on luotu sanelupolitiikalla. Uskokaa itteenne. Älkää myykö liian halvalla. Kyselyjä on jo tullu aika hyvin.
Pari vuotta oon jo pyrkiny myymään viljan niin että hinta siilosta vaa'an kautta pudotettuna. Jos ei kelle käy niin olkoon ilman. Ohran pyyntö oli kuulema liian kova viime keväänä mut nyt uskon et siilot tyhjenee vaikka nostankin hintaa kevättä kohti. On vain niin hölmöä alistuu järjestelmään joka on luotu sanelupolitiikalla. Uskokaa itteenne. Älkää myykö liian halvalla. Kyselyjä on jo tullu aika hyvin.
Pari vuotta oon jo pyrkiny myymään viljan niin että hinta siilosta vaa'an kautta pudotettuna. Jos ei kelle käy niin olkoon ilman. Ohran pyyntö oli kuulema liian kova viime keväänä mut nyt uskon et siilot tyhjenee vaikka nostankin hintaa kevättä kohti. On vain niin hölmöä alistuu järjestelmään joka on luotu sanelupolitiikalla. Uskokaa itteenne. Älkää myykö liian halvalla. Kyselyjä on jo tullu aika hyvin.
Alle 150 euron ei pitäisi kenenkään myydä rehuohraa, tilalla siilossa. Itse tyydyn tuohon hintaan toistaiseksi, katellaan keväämmällä uusiksi, mikäli hinnat muuttuu radikaalisti. Kun kukaan ei myy, kyllä hinta edes vähän nousee. Ulkoa tuonti ei ole pitkässä juoksussa järkevää, paljon kalliimmalla kuin kotimaasta saisi.
eiköhän viljan hinta tänäkin vuonna määräydy vientihintojen mukaan? Miksi sitä ulkoa tuotaisiin tänne, kun muutenkin on riittävästi? Jos 150€ odottaa rehuohrasta, niin sitten kannattaa alkaa tekemään isoja siiloja..... toivottavasti olen väärässä :)Pari vuotta oon jo pyrkiny myymään viljan niin että hinta siilosta vaa'an kautta pudotettuna. Jos ei kelle käy niin olkoon ilman. Ohran pyyntö oli kuulema liian kova viime keväänä mut nyt uskon et siilot tyhjenee vaikka nostankin hintaa kevättä kohti. On vain niin hölmöä alistuu järjestelmään joka on luotu sanelupolitiikalla. Uskokaa itteenne. Älkää myykö liian halvalla. Kyselyjä on jo tullu aika hyvin.
Alle 150 euron ei pitäisi kenenkään myydä rehuohraa, tilalla siilossa. Itse tyydyn tuohon hintaan toistaiseksi, katellaan keväämmällä uusiksi, mikäli hinnat muuttuu radikaalisti. Kun kukaan ei myy, kyllä hinta edes vähän nousee. Ulkoa tuonti ei ole pitkässä juoksussa järkevää, paljon kalliimmalla kuin kotimaasta saisi.
eiköhän viljan hinta tänäkin vuonna määräydy vientihintojen mukaan? Miksi sitä ulkoa tuotaisiin tänne, kun muutenkin on riittävästi? Jos 150€ odottaa rehuohrasta, niin sitten kannattaa alkaa tekemään isoja siiloja..... toivottavasti olen väärässä :)Pari vuotta oon jo pyrkiny myymään viljan niin että hinta siilosta vaa'an kautta pudotettuna. Jos ei kelle käy niin olkoon ilman. Ohran pyyntö oli kuulema liian kova viime keväänä mut nyt uskon et siilot tyhjenee vaikka nostankin hintaa kevättä kohti. On vain niin hölmöä alistuu järjestelmään joka on luotu sanelupolitiikalla. Uskokaa itteenne. Älkää myykö liian halvalla. Kyselyjä on jo tullu aika hyvin.
Alle 150 euron ei pitäisi kenenkään myydä rehuohraa, tilalla siilossa. Itse tyydyn tuohon hintaan toistaiseksi, katellaan keväämmällä uusiksi, mikäli hinnat muuttuu radikaalisti. Kun kukaan ei myy, kyllä hinta edes vähän nousee. Ulkoa tuonti ei ole pitkässä juoksussa järkevää, paljon kalliimmalla kuin kotimaasta saisi.
Äläkää pojjat tällä hetkellä myydä mittään!Kultaaika o tulossa nurkkan takana!!
Saatta olla tuo jemmaaminen helpommin sanottu kuin tehty. Rahan tarve on monellakin huutava.
Tällä hetkellä hierotaan kauppaa 100 tonnista ylivuotista ohraa suoraan satonsa menettäneelle karjatilalle hintaan 155 euroa tonni silosta pudotettuna.Tuo on tietenkin hyvä tilanne myyjän kannalta, kun on sitä karjataloutta kohtuullisen matkan päässä. Mahtaako ostorehu viljakaupan kautta sen halvempaa olla. Täällä ei ole vielä olemassa sitä isoa kanakoppia ehkä moneen vuoteen. Olisi mahdollisesti markkinoita siihen sitten. Noin 150 km päässä on jokin iso munakanayksikkö, jolla on viljakauppaa vastaavat vastaanottotilat, kuorma-autot pääsevät kippaamaan ja on vaa'at. En uskalla itse tarjota, jos vaikka omamyyjä hoitelisi, hyvin meni viimeksi. Mielellään minä sen muutaman euron tonnilta välittäjälle suon, hän kun tekee myyntityön ja hoitaa maksuliikenteen ja tilaa kuskinkin.
eiköhän viljan hinta tänäkin vuonna määräydy vientihintojen mukaan? Miksi sitä ulkoa tuotaisiin tänne, kun muutenkin on riittävästi? Jos 150€ odottaa rehuohrasta, niin sitten kannattaa alkaa tekemään isoja siiloja..... toivottavasti olen väärässä :)Pari vuotta oon jo pyrkiny myymään viljan niin että hinta siilosta vaa'an kautta pudotettuna. Jos ei kelle käy niin olkoon ilman. Ohran pyyntö oli kuulema liian kova viime keväänä mut nyt uskon et siilot tyhjenee vaikka nostankin hintaa kevättä kohti. On vain niin hölmöä alistuu järjestelmään joka on luotu sanelupolitiikalla. Uskokaa itteenne. Älkää myykö liian halvalla. Kyselyjä on jo tullu aika hyvin.
Alle 150 euron ei pitäisi kenenkään myydä rehuohraa, tilalla siilossa. Itse tyydyn tuohon hintaan toistaiseksi, katellaan keväämmällä uusiksi, mikäli hinnat muuttuu radikaalisti. Kun kukaan ei myy, kyllä hinta edes vähän nousee. Ulkoa tuonti ei ole pitkässä juoksussa järkevää, paljon kalliimmalla kuin kotimaasta saisi.
Helpointa on että hinta ilmoitetaan julkisesti ilman rahtia toimitettuna. Sitten voi ostaja ja myyjä sopia tilahinnan jos haluaa. Teollisuus on lähtökohtaisesti siellä missä pitää, viljelijät kun pitää jyviään ties missä metsien keskellä.Samaa mieltä. Lisäksi autoilijoiden pitäisi ehdottomasti ottaa käyttöön lastausmaksu, mikä tietenkin korvaisi osan rahdista, mutta jos siellä kairan alla odotetaan viisi tuntia ja lapioidaan saappaat täynnä kauraa tai että lasti putoaa tunnissa suoraan siilosta, on siinä pieni ero.
On eri asia ostaa 15 tonnia kauraa Utsjoelta 5h lastausajalla kuin että ostaisin Salosta 150 tonnia 30min lastausajalla.
Nykyinen systeemi on kaikin tavoin selkein kaikille osapuolille.
Siis se lastausmaksuhan on kyllä nytkin olemassa jos lastaus venyy jonkin tietyn ajan yli, ns. perusaika on tietty leivottu sinne kilometri taksoihin mut voishan senkin toki muuttaa..Helpointa on että hinta ilmoitetaan julkisesti ilman rahtia toimitettuna. Sitten voi ostaja ja myyjä sopia tilahinnan jos haluaa. Teollisuus on lähtökohtaisesti siellä missä pitää, viljelijät kun pitää jyviään ties missä metsien keskellä.Samaa mieltä. Lisäksi autoilijoiden pitäisi ehdottomasti ottaa käyttöön lastausmaksu, mikä tietenkin korvaisi osan rahdista, mutta jos siellä kairan alla odotetaan viisi tuntia ja lapioidaan saappaat täynnä kauraa tai että lasti putoaa tunnissa suoraan siilosta, on siinä pieni ero.
On eri asia ostaa 15 tonnia kauraa Utsjoelta 5h lastausajalla kuin että ostaisin Salosta 150 tonnia 30min lastausajalla.
Nykyinen systeemi on kaikin tavoin selkein kaikille osapuolille.
Siis se lastausmaksuhan on kyllä nytkin olemassa jos lastaus venyy jonkin tietyn ajan yli, ns. perusaika on tietty leivottu sinne kilometri taksoihin mut voishan senkin toki muuttaa..Helpointa on että hinta ilmoitetaan julkisesti ilman rahtia toimitettuna. Sitten voi ostaja ja myyjä sopia tilahinnan jos haluaa. Teollisuus on lähtökohtaisesti siellä missä pitää, viljelijät kun pitää jyviään ties missä metsien keskellä.Samaa mieltä. Lisäksi autoilijoiden pitäisi ehdottomasti ottaa käyttöön lastausmaksu, mikä tietenkin korvaisi osan rahdista, mutta jos siellä kairan alla odotetaan viisi tuntia ja lapioidaan saappaat täynnä kauraa tai että lasti putoaa tunnissa suoraan siilosta, on siinä pieni ero.
On eri asia ostaa 15 tonnia kauraa Utsjoelta 5h lastausajalla kuin että ostaisin Salosta 150 tonnia 30min lastausajalla.
Nykyinen systeemi on kaikin tavoin selkein kaikille osapuolille.
>autoilijoiden pitäisi
Tuosta johtuen olen siirtynyt yhden tutun autoilijan käyttöön ,kun v.ittua , perkelettä ja muuta paskaa ei vaan jaksa kuunnella.
>autoilijoiden pitäisi
Tuosta johtuen olen siirtynyt yhden tutun autoilijan käyttöön ,kun v.ittua , perkelettä ja muuta paskaa ei vaan jaksa kuunnella.
Kyllä se vilja pitää hinnoitella vastaanottajan varaston portilla. Rahti sitten on mitä on pois siitä hinnasta.
Tällä hetkellä hierotaan kauppaa 100 tonnista ylivuotista ohraa suoraan satonsa menettäneelle karjatilalle hintaan 155 euroa tonni silosta pudotettuna.147 euroo tonni viimeksi samoilla ehdoilla,kahdeksan euroa ei traktorikuormassa paljon tee.Laadusta kannattaa maksaa,muusta ei.