Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: talontollo - 06.05.17 - klo:09:38
-
Maschio vaakatasojyrsin vuotaa öljyä luultavasti pystyakseleiden tiivisteistä. Löytyykö tuohon räjäytyskuvaa jostakin, ohjekirja on kadoksissa.
Onko joku romplannut kyseistä vehjettä. Onnistuuko homma pikkuluukut avaamalla, vai pitääkö avata koko palkki?
-
Olisko joskus lisätty vaihteistoöljyä palkkiin ?
Jos oikein alkaa ahdistamaan vuodot, hommaa teollisuushammasvaihdeöljyä esim shell omala 320 tai 460. Lisäät sitä ja ennenpitkää vuodot loppuu.
Jos tiivisteet vuotaa kone on varsin kulunut myös muualta.
-
Ystävällinen, iloinen ja palvelualtis varaosamestari Keskon varaosissa tulosti ja lähetti sähköpostiin räjäytyskuvan jyrsimen palkista. Oma jyrsin on mallia DM. Hovikorjaaja avasi koko kannen kun oli muutakin murhetta.
-
Tuolta todennäköisesti löytyy.
http://www.maschio.co.uk/download-centre/
-
Minullakin DM. Tiivisteen vaihto tapahtui irrottamalla yläkansi, tekemällä lovimutteriin sopiva työkalu, irroittamalla lovimutteri ja alapuolelta 4pulttia. Koko teräparipaketti putosi alakautta pois. Tiivisteen vaihto akselille. Samalla vaihdoin myös laakerin varmuuden vuoksi. Laippatiiviste paikoilleen ja kasaus takaisin. Suurin työ oli tehdä sopiva avain lovimutterille. Maksoi kaupassa vähän turhan paljon, kun sitä tarvinnee vain pari kertaa koneen historiassa...
Käyttö- ja varaosakirjat sain Keskolta muistaakseni sähköisenä. Ei muistaakseni edes maksanut mitään. Ja ihan suomenkielisinä.
-
Minullakin DM. Tiivisteen vaihto tapahtui irrottamalla yläkansi, tekemällä lovimutteriin sopiva työkalu, irroittamalla lovimutteri ja alapuolelta 4pulttia. Koko teräparipaketti putosi alakautta pois. Tiivisteen vaihto akselille. Samalla vaihdoin myös laakerin varmuuden vuoksi. Laippatiiviste paikoilleen ja kasaus takaisin. Suurin työ oli tehdä sopiva avain lovimutterille. Maksoi kaupassa vähän turhan paljon, kun sitä tarvinnee vain pari kertaa koneen historiassa...
Käyttö- ja varaosakirjat sain Keskolta muistaakseni sähköisenä. Ei muistaakseni edes maksanut mitään. Ja ihan suomenkielisinä.
Entäs homman vaikein vaihe. Miten sait ylemmän laakerin pois lovimutterin edestä? Reijästä ei sovi mikään ulosvetäjä.
-
Minullakin DM. Tiivisteen vaihto tapahtui irrottamalla yläkansi, tekemällä lovimutteriin sopiva työkalu, irroittamalla lovimutteri ja alapuolelta 4pulttia. Koko teräparipaketti putosi alakautta pois. Tiivisteen vaihto akselille. Samalla vaihdoin myös laakerin varmuuden vuoksi. Laippatiiviste paikoilleen ja kasaus takaisin. Suurin työ oli tehdä sopiva avain lovimutterille. Maksoi kaupassa vähän turhan paljon, kun sitä tarvinnee vain pari kertaa koneen historiassa...
Käyttö- ja varaosakirjat sain Keskolta muistaakseni sähköisenä. Ei muistaakseni edes maksanut mitään. Ja ihan suomenkielisinä.
Entäs homman vaikein vaihe. Miten sait ylemmän laakerin pois lovimutterin edestä? Reijästä ei sovi mikään ulosvetäjä.
Ei se voinut kovin paha homma olla, kun en kunnolla muista. Taisin hitsata laakerin kuuliin pultit tai kierretangot, ja vedin jotain apurautaa apuna käyttäen ylös. Joo niinpä olikin ahdas, ettei ulosvedintä saanut reiän ja laakerin väliin. Laakerit oli tarkoitus jo alunperin vaihtaa samalla kun tiivisteet, niin en sitä säälinyt. On jo muutama vuosi vierähtänyt remontista, eikä sitä tainnut silloin tulla kummemmin dokumentoitua.
-
Minullakin DM. Tiivisteen vaihto tapahtui irrottamalla yläkansi, tekemällä lovimutteriin sopiva työkalu, irroittamalla lovimutteri ja alapuolelta 4pulttia. Koko teräparipaketti putosi alakautta pois. Tiivisteen vaihto akselille. Samalla vaihdoin myös laakerin varmuuden vuoksi. Laippatiiviste paikoilleen ja kasaus takaisin. Suurin työ oli tehdä sopiva avain lovimutterille. Maksoi kaupassa vähän turhan paljon, kun sitä tarvinnee vain pari kertaa koneen historiassa...
Käyttö- ja varaosakirjat sain Keskolta muistaakseni sähköisenä. Ei muistaakseni edes maksanut mitään. Ja ihan suomenkielisinä.
Entäs homman vaikein vaihe. Miten sait ylemmän laakerin pois lovimutterin edestä? Reijästä ei sovi mikään ulosvetäjä.
Ei se voinut kovin paha homma olla, kun en kunnolla muista. Taisin hitsata laakerin kuuliin pultit tai kierretangot, ja vedin jotain apurautaa apuna käyttäen ylös. Joo niinpä olikin ahdas, ettei ulosvedintä saanut reiän ja laakerin väliin. Laakerit oli tarkoitus jo alunperin vaihtaa samalla kun tiivisteet, niin en sitä säälinyt. On jo muutama vuosi vierähtänyt remontista, eikä sitä tainnut silloin tulla kummemmin dokumentoitua.
Ite on tullut purettua ylälaakeri, että on saanu sisäkoolin ulosvetäjällä ulos. Tankojen hitsaus on parempi, niin ei tarvi onkia kuulia palkin sisästä. Lovimutteriavain tuli tehtyä sopivasta putkesta jonka päähän ulkopuolelle hitsasin neljä kiilauratangon pätkää.
-
Minullakin DM. Tiivisteen vaihto tapahtui irrottamalla yläkansi, tekemällä lovimutteriin sopiva työkalu, irroittamalla lovimutteri ja alapuolelta 4pulttia. Koko teräparipaketti putosi alakautta pois. Tiivisteen vaihto akselille. Samalla vaihdoin myös laakerin varmuuden vuoksi. Laippatiiviste paikoilleen ja kasaus takaisin. Suurin työ oli tehdä sopiva avain lovimutterille. Maksoi kaupassa vähän turhan paljon, kun sitä tarvinnee vain pari kertaa koneen historiassa...
Käyttö- ja varaosakirjat sain Keskolta muistaakseni sähköisenä. Ei muistaakseni edes maksanut mitään. Ja ihan suomenkielisinä.
Entäs homman vaikein vaihe. Miten sait ylemmän laakerin pois lovimutterin edestä? Reijästä ei sovi mikään ulosvetäjä.
Ei se voinut kovin paha homma olla, kun en kunnolla muista. Taisin hitsata laakerin kuuliin pultit tai kierretangot, ja vedin jotain apurautaa apuna käyttäen ylös. Joo niinpä olikin ahdas, ettei ulosvedintä saanut reiän ja laakerin väliin. Laakerit oli tarkoitus jo alunperin vaihtaa samalla kun tiivisteet, niin en sitä säälinyt. On jo muutama vuosi vierähtänyt remontista, eikä sitä tainnut silloin tulla kummemmin dokumentoitua.
Ite on tullut purettua ylälaakeri, että on saanu sisäkoolin ulosvetäjällä ulos. Tankojen hitsaus on parempi, niin ei tarvi onkia kuulia palkin sisästä. Lovimutteriavain tuli tehtyä sopivasta putkesta jonka päähän ulkopuolelle hitsasin neljä kiilauratangon pätkää.
Juuri noin minäkin tein. Eli hitsasin kiilatankoa putken päähän. En purkanut ylälaakeria. Luultavasti hitsasin kooleihin ja kuuliin pultin kiinni.
-
Kiitos vastauksista. Näillä tiedoilla pääsee hyvin eteenpäin.
Yksi vuotavista akseleista on suoraan kulmavaihteen alapuolella. Kulmavaihde kai pitää ottaa pois ennen kuin onnistuu? Onko siinä muuta kun pultit auki ja nostaa pois?
-
Niin joo. Se kulmavaihteen kohta olikin helpoin. Sen roottori on kiinni muistaakseni ihan pooriakselilla. Eli alhaalta mutteri ja olikohan siinä joku lukituskin auki, ja roottori putoaa pois. Sitten 4 pulttia auki ja tiiviste on käsillä. Ei tarvitse ottaa vaihdetta pois. Näin ainakin DM versiossa.