Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: SikaJussi - 26.03.17 - klo:14:17
-
Uusien Alliance renkaiden kanssa tapellut pitkin talvea, 650/65r42, muuten menee nätisti mutta piha ajossa meinaa tulla hytissä meri sairaaksi, ts kone huojuu, paineita on muljattu äärilaidasta toiseen, selkäheittoa on molemmissa kumeissa n.4-5mm, ei pitäis vaikuttaa, onko tuo noiden alliancien ominaisuus vaan? täytyykö suosiolla vaihtaa kumit toiseen merkkiin vai asettuuko kun noilla ajaa enemmän?
-
Olisiko syynä ihan paikallaan seisominen ,että painuu linttaan.Korjaantuuko kun ajaa enemmän.
-
Olisiko syynä ihan paikallaan seisominen ,että painuu linttaan.Korjaantuuko kun ajaa enemmän.
Ei korjaannu, eikä kyllä muissa merkeissä oo tollasia ongelmia esiintynyt vaikka on seisonut pidempäänkin, on kyllä erikoinen ilmiö, vähän kun nostaa vauhtia kulkee tosi nätisti, todella mukavat ajaa kovilla nopeuksilla, mutta piha ajossa karmeet. ajettu noilla on vasta pari sataa tuntia
-
Luulisi että tieajossa pomppisi sitten enempi.
-
Onko vanne minkä levyinen. 20" vai joku muu
-
20 tuuman vanne joo...
-
Kumma jos hitaassa ajossa heiluu eikä nopeessa,luulis olevan päinvastoin.Yleensähän paikoillaan ollessa tulee se makuu ja vaaputtaa jonkun aikaa kunnes tasaantuu.
-
Kumma jos hitaassa ajossa heiluu eikä nopeessa,luulis olevan päinvastoin.Yleensähän paikoillaan ollessa tulee se makuu ja vaaputtaa jonkun aikaa kunnes tasaantuu.
No on sitä itsekkin ihmetelty, kaikenmoisia renkaita on tullut vastaa mutta ei tommosia, nyt on painetta ollut ainoastaan 1,1bar niin vaappuminen ei oo aivan niin terävää, en kyllä ymmärrä mikä tuon voi aiheuttaa, eihän tuo pieni selkäheitto voi tuota tehdä... kaikki montut tuntuu todella agresiivisesti...harmi homma, muuten vaikuittais ihan hyviltä renkailta
-
Uusien Alliance renkaiden kanssa tapellut pitkin talvea, 650/65r42, muuten menee nätisti mutta piha ajossa meinaa tulla hytissä meri sairaaksi, ts kone huojuu, paineita on muljattu äärilaidasta toiseen, selkäheittoa on molemmissa kumeissa n.4-5mm, ei pitäis vaikuttaa, onko tuo noiden alliancien ominaisuus vaan? täytyykö suosiolla vaihtaa kumit toiseen merkkiin vai asettuuko kun noilla ajaa enemmän?
Iso rengas iso heitto. Pieni rengas pieni heitto.
-
Uusien Alliance renkaiden kanssa tapellut pitkin talvea, 650/65r42, muuten menee nätisti mutta piha ajossa meinaa tulla hytissä meri sairaaksi, ts kone huojuu, paineita on muljattu äärilaidasta toiseen, selkäheittoa on molemmissa kumeissa n.4-5mm, ei pitäis vaikuttaa, onko tuo noiden alliancien ominaisuus vaan? täytyykö suosiolla vaihtaa kumit toiseen merkkiin vai asettuuko kun noilla ajaa enemmän?
Iso rengas iso heitto. Pieni rengas pieni heitto.
Vianorin ukko sano että 4mm on normaalia
-
Tuliko renkaat ensiasennuksena, eli uuteen traktoriin, vaiko
Vaan uusi rengaskierros koneeseen?
Onko suolaliuokset painona renkaassa, vajaalla suolaliuostäytöllä
Voi tehdä just tuon heijaamisen.
Kones etukuormaajalla, ja pääosin tyhjänä ajoa, kokeiles painottaa, eli painava
Työkone nostolaitteisiin.
-
Uusilla vanteilla ostin kierroksen, ei mitää suolatäyttöjä oo, kuormain toki löytyy...
-
Tuliko renkaat ensiasennuksena, eli uuteen traktoriin, vaiko
Vaan uusi rengaskierros koneeseen?
Onko suolaliuokset painona renkaassa, vajaalla suolaliuostäytöllä
Voi tehdä just tuon heijaamisen.
Kones etukuormaajalla, ja pääosin tyhjänä ajoa, kokeiles painottaa, eli painava
Työkone nostolaitteisiin.
Se onkin kätevää piha-ajossa jos pitää aina vaikka kääntöauroja perässä
-
entäs se vanteen sivuheitto? tai sit joku muu löysällä... vanteen pultit?
-
Tuota myös ajattelin,ihmettelen kyllä että pihaajossa heiluttelee.
-
Joku asia ei tässä jutussa täsmää.
Laitas piha-ajoon 3 bar painetta. Ei pitäis enää huojua.
-
Tuota myös ajattelin,ihmettelen kyllä että pihaajossa heiluttelee.
Mua kiinnostasi, että heiluuko se renkaista vaiko hytistä. Vaiko penkistä.
Ehkä tossa koneessa jo joku mukautuva jousitus joka on pehmeässä asetuksessa pienillä vaihteilla? Vai onko traktoreissa sellaisia (kuulemma töyssymailla, huonoilla pelloilla yms. tarvitaan ties mitä jousituksia joka väliin ettei selkä hajoa ;D )
-
Tuota myös ajattelin,ihmettelen kyllä että pihaajossa heiluttelee.
Mua kiinnostasi, että heiluuko se renkaista vaiko hytistä. Vaiko penkistä.
Ehkä tossa koneessa jo joku mukautuva jousitus joka on pehmeässä asetuksessa pienillä vaihteilla? Vai onko traktoreissa sellaisia (kuulemma töyssymailla, huonoilla pelloilla yms. tarvitaan ties mitä jousituksia joka väliin ettei selkä hajoa ;D )
Ei tuokaan mahdottomuus ole vaikka kuulostaakin vähän vitsille tai vähintään nykyajan riesalta. Ainakin maantienopeudella hytti alkaa helposti elämään jousiensa varassa omaa elämäänsä jos joka nurkassa on oikea jousitus ja renkaissa paljon ilmaa eikä jousitusta pysty säätämään.
Ilmaakin on mielestäni kohtuullisesti ellei takana ole jotain oikein painavaa.
-
Olisiko niin, että kumiseos jää muotoonsa kylmemmillä keleillä? Minulla on puimurissa hiukan liian kapealla vanteella 600-milliset Alliancet (n. 10 vuotta vanhat), ne jumpsuttaa puintikauden alussa aina, jos etupää ei ole ollut talvella pukeilla. Epämuotoisuus häviää parin käyttökerran jälkeen.
Merkkaa liidulla paikka, joka on maata vasten traktorin seistessä. Sitten kaverin kanssa katsotte liittyykö heilunta renkaassa juuri tuohon merkittyyn kohtaan. Jos niin on, niin kyseessä on ominaisuus. Ja kuten edellä sanoin, saattaa olla lämpimällä säällä lievempi.
-
Olisiko niin, että kumiseos jää muotoonsa kylmemmillä keleillä? Minulla on puimurissa hiukan liian kapealla vanteella 600-milliset Alliancet (n. 10 vuotta vanhat), ne jumpsuttaa puintikauden alussa aina, jos etupää ei ole ollut talvella pukeilla. Epämuotoisuus häviää parin käyttökerran jälkeen.
Merkkaa liidulla paikka, joka on maata vasten traktorin seistessä. Sitten kaverin kanssa katsotte liittyykö heilunta renkaassa juuri tuohon merkittyyn kohtaan. Jos niin on, niin kyseessä on ominaisuus. Ja kuten edellä sanoin, saattaa olla lämpimällä säällä lievempi.
Tuota kumilaatua itsekkin epäilen, mutta luulisi että edes paineet auttais, koitettiin kyllä 2,4 bar paineillakin mutta sitten oli jo maantie ajossakin karsea, valmista suosittelee 1-1.8 baarin paineita tuolle renkaalle. Liekö sitten vaan ominaisuus jota ei saa pois, ko merkistä ei oo kokemusta mutta en niistä kyllä ole huonoakaan kuullut ennen.
-
Jos ei perässä lumikolaa raskaampaa työkonetta ole niin ei nurkkaajossa tekeenny.Taitaapi juutalaisten kumit olla muovista ja pakkasella on jäykkää.
-
Liian alhainen rengas paine 1,6 Kg pitää olla ,mutta voi olla veltto runko renkaassa.
Muuta ei ole nykyään enään otettu kuin Misukkaa.
-
Laitathan vielä tännekin tiedoksi, jos diagnoosi selviää, voidaan sitten hämmästellä porukalla.
-
Nimenomaan kiinnostaisi se että kun säät lämpiää, muuttuuko renkaiden ominaisuudet.Epäilen tuota muovisuutta materiaalissa.Itsellä harkinnassa ollut nuo Alliancet myös.
-
Mulla on 18.4-R38 Alliance FarmPro II-renkaat 8450 Valmetissa takana ja niissä on ihmeen herkät pomppuominaisuudet myöskin, maantieajossa ikäänkuin oikein lyö kimmokkeen pompun jälkeen ja tosi äkäisesti. Taurus ja Barum oli aiemmat takarangasmerkit, kolmannet renkaat nimittäin menossa tässä 10 vuoden aikana maantieajossa kulutettuina, ja niillä oli paljon rauhallisempaa tuo liikehtiminen tieajossa. Pitänee kokeilla ikivanhat ja kuluneet 600/65-R38 Michelinitkin vielä alle että miten niillä kulkee.
-
Maahantuoja tulee tarkastamaan kumit ensi viikolla, eilen 30km tie ajon jälkeen kulki kyllä paljon tasaisemmin, siltikin tosi herkkä ottaan pompun kaikista kuopista... mutta aamulla oli taas samanlaiset, traktori huojuu piha ajossa niin saatanasti...niinku soikeat kumit olis alla, että ilmeisesti tuo pitää paikkaansa että seisoessa menevät linttaan, eivät vaan pyöristy ihan helposti, sama ongelma on ollut vaikka lämpimässä tallissa yön...ja vaikka nostaa paineet tuonne yli kahteen kiloon sama ominaisuus tuntuu löytyvän
-
Kai se maailma on sitten mennyt siihen, että traktoreissakin pitää olla renkaanlämmittimet ennenkuin kannattaa lähteä ajoon.
http://www.formula1-dictionary.net/tire_warmers.html
First world problems, itsellä ei juurikaan haittaa edes hirveän iso sisäpaikka, raktori pyrkii muutenkin hyppimään ja kiemurtelemaan niin ettei yli kolmeakymppiä voi kuvitellakaan etenevänsä.
-
Mää epäilen tuota kumimateriaalin seosta edelleen, onko ne nyt pelkästään olleet tämän talven käytössä vai onko jo kesäkeleillä ajettu.No jos suutari tulee katsomaan eiköhän syykin selkiä.Epäilen edelleen noita makuujälkiä.Paineen nostaminen ei käsittääkseni ole ratkaisu ongelmaan vaan mieluummin alentaminen.Jos ei ole raskasta perässä niin alle 1 bar saattaa pehmentää menoa kummasti.Rengas on kuitenkin kohtuullisen kokoinen.
-
Mää epäilen tuota kumimateriaalin seosta edelleen, onko ne nyt pelkästään olleet tämän talven käytössä vai onko jo kesäkeleillä ajettu.No jos suutari tulee katsomaan eiköhän syykin selkiä.Epäilen edelleen noita makuujälkiä.Paineen nostaminen ei käsittääkseni ole ratkaisu ongelmaan vaan mieluummin alentaminen.Jos ei ole raskasta perässä niin alle 1 bar saattaa pehmentää menoa kummasti.Rengas on kuitenkin kohtuullisen kokoinen.
Montako kertaa aiot sanoa saman asian. Käy jo hermoille.
-
Mää epäilen tuota kumimateriaalin seosta edelleen, onko ne nyt pelkästään olleet tämän talven käytössä vai onko jo kesäkeleillä ajettu.No jos suutari tulee katsomaan eiköhän syykin selkiä.Epäilen edelleen noita makuujälkiä.Paineen nostaminen ei käsittääkseni ole ratkaisu ongelmaan vaan mieluummin alentaminen.Jos ei ole raskasta perässä niin alle 1 bar saattaa pehmentää menoa kummasti.Rengas on kuitenkin kohtuullisen kokoinen.
Lokakuussa laitettiin alle että kesäkeleistä ei kokemusta, meinaakko notta kesä veis ton sairauden? Nyt tosiaan ollu toi 1.1bar mutta vaappuvaa on meno noillakin paineilla, alemmas en oo uskaltanut laskea...
-
Mää epäilen tuota kumimateriaalin seosta edelleen, onko ne nyt pelkästään olleet tämän talven käytössä vai onko jo kesäkeleillä ajettu.No jos suutari tulee katsomaan eiköhän syykin selkiä.Epäilen edelleen noita makuujälkiä.Paineen nostaminen ei käsittääkseni ole ratkaisu ongelmaan vaan mieluummin alentaminen.Jos ei ole raskasta perässä niin alle 1 bar saattaa pehmentää menoa kummasti.Rengas on kuitenkin kohtuullisen kokoinen.
Montako kertaa aiot sanoa saman asian. Käy jo hermoille.
Eiköhän tää ole SikaJussin ongelma kun traktori menee hanhenmarssia pihassa,älä puutu asiaan jos et tiedä.Se on pakspakki vakava juttu kun rattori vaappuu,siinä menee vellipesä sekasin hetkessä pakpake nörtiltä.
-
Millaset vanteet ? Siis keskiölevyt ?
Joskus tuli käytetty traktori, edellinen omistaja valitti pomppijaksi. Oli kuulemma käännelty ja kierretty kumia vanteella ja kovalla paineella oli hiukka parempi. Siinä oli säädettävä keskiölevy hiukan sivussa.
Tunkkaat tr perseen ylös, rengas pyörimään ja mittaat ite sen selkäheiton. Mietit sen jälkeen mitä tekee.
-
ja muutama hieman löysä pultti vanteella aiheuttaa kivan efektin pyörityksessä ja kun moni vetää vain pulttikoneella pultit kiinni... jo pelkkä paska välissä sattaa aiheuttaa yllerin... ja kuin tiukkaan menikään...
-
Millaset vanteet ? Siis keskiölevyt ?
Joskus tuli käytetty traktori, edellinen omistaja valitti pomppijaksi. Oli kuulemma käännelty ja kierretty kumia vanteella ja kovalla paineella oli hiukka parempi. Siinä oli säädettävä keskiölevy hiukan sivussa.
Tunkkaat tr perseen ylös, rengas pyörimään ja mittaat ite sen selkäheiton. Mietit sen jälkeen mitä tekee.
Toi on hyvä idea.
HerraHuu vois taas sanoa, että kuminlaatua pitäisi nyt valvoa koko pienviljeliäseuran johtokunnan toimesta ja pitää tupailta päälle.
-
Pakkasella tunkkaa koko traktorin ilmaan ja laittaa renkaat hitaasti pyörimään. Renkaisiin vesitäyttö. Ei pompota kun vesi jäätyy tasaisesti ympäri rengasta.
-
Pakkasella tunkkaa koko traktorin ilmaan ja laittaa renkaat hitaasti pyörimään. Renkaisiin vesitäyttö. Ei pompota kun vesi jäätyy tasaisesti ympäri rengasta.
Laittaa juotosbetonia ja sit pyörittää niin kauan kun kovettuu
-
ja muutama hieman löysä pultti vanteella aiheuttaa kivan efektin pyörityksessä ja kun moni vetää vain pulttikoneella pultit kiinni... jo pelkkä paska välissä sattaa aiheuttaa yllerin... ja kuin tiukkaan menikään...
No mikä se kiva efekti on ?
-
Millaset vanteet ? Siis keskiölevyt ?
Joskus tuli käytetty traktori, edellinen omistaja valitti pomppijaksi. Oli kuulemma käännelty ja kierretty kumia vanteella ja kovalla paineella oli hiukka parempi. Siinä oli säädettävä keskiölevy hiukan sivussa.
Tunkkaat tr perseen ylös, rengas pyörimään ja mittaat ite sen selkäheiton. Mietit sen jälkeen mitä tekee.
Umpivanteet ja niissä ei heittoa ollu... kylä tää probleemi ihan renkaasta johtuu, sitä en osaa sitte sanoa paraneeko ajamalla ja mutta on se ny ihme jos ei tällä vuosikymmenellä osata pyöreitä kumeja valmistaja mikä tahansa
-
ei alliance koskaan ole ollut pyöreä vaiha merkkiä. ainakin takavuosina oli erittäin löysät kyljet. mulla oli 1,6 cm heittoa alliancessa muutama vuosi sitten kun ostin.
-
ei alliance koskaan ole ollut pyöreä vaiha merkkiä. ainakin takavuosina oli erittäin löysät kyljet. mulla oli 1,6 cm heittoa alliancessa muutama vuosi sitten kun ostin.
Lieneekö nimi enne? Kun puhutaan "alleista", niin tietty löysyys on silloin puhujan mielessä
-
Tai jos liittoutuneisiin viitataan niin jotain koukkunokkien juonia siellä on taustalla... Toki paljon Alliancea kai tulee intiasta ym. kehitysmaista.
Nuo alliancen palakumit oli kai tässä välillä suosiossa hieman tri:tä edulliisempana vaihtoehtona. Niissä lie niin eri rakenne kun suurempaa moitetta ei ole niistä kuulunut ?
Nykyäänhän palagummia saa myös vaikkapa BKT:ltä joka on kohtuuhintainen vaihtoehto.
-
710 / 38 kokoisissa continentaleissa on sama ominaisuus. Ainakin omissa, kulkee vaappumalla täristellen hiljaisessa pihanopeudessa. Ilmeisesti isot renkaat on tehty vaan isompiin nopeuksiin. :-X
-
Pitkä ripaväli voi hitailla nopeuksilla aiheuttaa keikkumista, mutta ei luulisi olevan ongelma noissa pihanopeuksissa (yli 10 km/h). Vai mikä se on tuo pihanopeus?
-
ajellaan himppa pienemmillä nopeuksilla pihassa kuin 10 kilsaa/ h... joku 3-7 km/h ehkä ja siinä jo tuntee levottomat ajot...
-
Eipä saatu alliancia perästäkään kulkemaan nätisti, vaikka kaikki konstit on koitettu, nyt lähtee sitten koko satsi vaihtoon... mikä merkki tilalle? Olisiko mitas hyvä?
-
Joko vaihdoit? Kaikissa halpakumeissa on yksilökohtaisia eroja. Jotkut kummikorjaamot höylää renkaita suoremmaksi. Vianorilla ainakin joissakin toimipisteissä. Vähäinenkin suoristus auttaa maantienopeuksissa. Kävelyvauhdeissa ei oo tullu vastaan millään merkillä vastaavaa. Mietin vieläkin olikohan vanteet keskellä akselia kiinni.
-
Joko vaihdoit? Kaikissa halpakumeissa on yksilökohtaisia eroja. Jotkut kummikorjaamot höylää renkaita suoremmaksi. Vianorilla ainakin joissakin toimipisteissä. Vähäinenkin suoristus auttaa maantienopeuksissa. Kävelyvauhdeissa ei oo tullu vastaan millään merkillä vastaavaa. Mietin vieläkin olikohan vanteet keskellä akselia kiinni.
Juu vaihtoon alliancet lähti, moni rengas tohtori traktorilla ajoi ja ei ollut nähnyt vastaavaa, kaikkea kokeiltiin ja mittailtiin mutta missään ei tuntunut olevan vikaa. koko satsi vaihtui toiseen merkkiin ja ongelma hävisi kerralla, maahantuoja suhtautui ongelmaan asiallisesti ja otti renkaat takaisin ja hyvitti uuden hinnan.
-
eli ne oli sitten oikeesti soikeet.juutalaiset tehnyt kepposen, tai jos ne tykkää sellasesta lönkytyksestä, kun ovat kameleilla ajaneet, tuntuu kotoisalta kun traktorikin löntystää samalla tavalla.
-
Intian alleissa ollu noita selkäheittoja.
-
eli ne oli sitten oikeesti soikeet.juutalaiset tehnyt kepposen, tai jos ne tykkää sellasesta lönkytyksestä, kun ovat kameleilla ajaneet, tuntuu kotoisalta kun traktorikin löntystää samalla tavalla.
Yleensä jos selkäheittoa nytkyttää kovassa vauhdissa, nämä renkaat kulki yli 30km/h kuin juna mutta matalimmissa hetkutti miten sattui