Agronet
Keskusteluaiheet => Yleistä maa- ja metsätaloudesta => Aiheen aloitti: mx - 18.03.17 - klo:08:44
-
Ylellä oli juttu mafian olemassaolosta ruokapuolella.
http://yle.fi/uutiset/3-9517196
Usea toteamukset kuulosti kovin tutulta täällä kotosuomessa, muttä täällä se on ihan normaalia toimintaa.
Coldirettin mukaan mafialla on Italian ulkopuolella useita tuotantolaitoksia, joissa valmistetaan niin sanottuja Italian sounding -tuotteita. Italian sounding -termi viittaa tuotteisiin, joiden nimi kuulostaa italiankieliseltä, mutta jotka tosi asiassa ovat muun maalaisia. Italiankielinen nimi helpottaa useiden elintarvikkeiden myyntiä.
Mafia käyttää lisäksi hyväkseen Made in Italy -brändiä valmistamalla tuotteita, joita myydään italialaisina, mutta jotka tosiasiassa on tuotettu muun maalaisista raaka-aineista.
-
S myy parmesaanilta näyttävää ja maistuvaa kovajuustoa italiankielisin logoin. Paperisessa tuoteselosteessa lukee pienellä präntillä made in Hungary. Siis ei huijausta.
-
mutta kuka enää uskoo noihin moisiin maaprändeihin? eiks liiterikin myy jos jonkun tekemää juttua jatkuvasti ihme maaprändeillä...? ei kait kukaan tiedä missä nekin oikein tehty...
-
Meidänkin lähikaupassa myydään suomalaista metvurstia milloin venäläisenä, milloin lyypekkiläisenä.. :o
-
Italiasta kun kyse niin silloinhan tuote vaan paranee kun tuodaan ulkoa.
-
Tämäntyyliseen ongelmaan olisi yksi selkeä tapa asian korjaamiseen. Tuottajat (ehkä mtk:n avustuksella) perustaisi oman merkintänsä mikä lobattaisi kuluttajille ammattilaisten kautta mainoksin ym. Systeemi toimisi niin että nimike anottaisi joltain järjestöltä joka tutkisi tuotteen kotimaisuuden jonka jälkeen merkki myönnettäisi. Kyseessä siis ihan perus kotimaisesta raaka-aineesta tuotettu kotimaisella työvoimalla valmisteettu tuote. Tilanne pitäksi vaan saada tilanteeseen että sekä kuluttajat että yritykset haluaisivat tuotteen.
Samalla voitaisi varmistaa että joka osapuoli saa tasaisesti tulonsa tejemästäön työstä.
-
Tämäntyyliseen ongelmaan olisi yksi selkeä tapa asian korjaamiseen. Tuottajat (ehkä mtk:n avustuksella) perustaisi oman merkintänsä mikä lobattaisi kuluttajille ammattilaisten kautta mainoksin ym. Systeemi toimisi niin että nimike anottaisi joltain järjestöltä joka tutkisi tuotteen kotimaisuuden jonka jälkeen merkki myönnettäisi. Kyseessä siis ihan perus kotimaisesta raaka-aineesta tuotettu kotimaisella työvoimalla valmisteettu tuote. Tilanne pitäksi vaan saada tilanteeseen että sekä kuluttajat että yritykset haluaisivat tuotteen.
Samalla voitaisi varmistaa että joka osapuoli saa tasaisesti tulonsa tejemästäön työstä.
Ääs-ryhmän Kotimaista-tuotemerkki? No tulonjako ehkä vielä hiukan epätasapainossa...
-
Tämäntyyliseen ongelmaan olisi yksi selkeä tapa asian korjaamiseen. Tuottajat (ehkä mtk:n avustuksella) perustaisi oman merkintänsä mikä lobattaisi kuluttajille ammattilaisten kautta mainoksin ym. Systeemi toimisi niin että nimike anottaisi joltain järjestöltä joka tutkisi tuotteen kotimaisuuden jonka jälkeen merkki myönnettäisi. Kyseessä siis ihan perus kotimaisesta raaka-aineesta tuotettu kotimaisella työvoimalla valmisteettu tuote. Tilanne pitäksi vaan saada tilanteeseen että sekä kuluttajat että yritykset haluaisivat tuotteen.
Samalla voitaisi varmistaa että joka osapuoli saa tasaisesti tulonsa tejemästäön työstä.
Ääs-ryhmän Kotimaista-tuotemerkki? No tulonjako ehkä vielä hiukan epätasapainossa...
Niin, miks s-ryhmä (=Suomen ruokamarkkinat) ottais myyntiinsä kalliimman tuoteperheen joka kilpailee oman halpisbrändin kanssa ? Ai mikä monopoli ? Eikai Suomessa nyt sellaista ?
-
Ehkä jossain maassa myydään suomalaisia elintarvikkeita niin että niihin huijataan se oman kotimaan logo tai lippu??
Se on se kotimaisuus niin kova myyntivaltti joka maassa
-
Ehkä jopa parempi myyntivaltti kuin luomu...