Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: andypoge - 28.11.16 - klo:20:01
-
Onko paha rasti? Joku 80-lukulainen 50-t Tilus-Antti kyseessä.
-
Onko paha rasti? Joku 80-lukulainen 50-t Tilus-Antti kyseessä.
Eiks tästä just ollu juttua?
Koititko hakua?
-
Siis olen tehnyt just tollaseen uuden pohjan. Ensin kuppihihna pois, ja elevaattoria nostetaan sen verran, että alapään saa pois. Nostamisen ajaks yläpään putkitus irti ja nostamaan pystyy taljalla tai tunkilla (putkien yhdyssiteestä, johon voi laittaa jämptin puun avuksi). Vartija irti, alapään pultit irti valuosasta ja verstaalle. Tilataan pohjan levyistä peltiä, ja tarvittaessa sivuihin myös palat. Piirretään vanhan pohjan mukainen kaari vaikka pahviin, ja leikataan siitä ulkopuolinen muotti. Tämän muotin avulla voi piirtää tussiviivoja sivulevyihin.
Hitsataan mahdolliset sivupalat paikoilleen, ja sitten aletaan hitsaamaan pohjalevyä päästä alkaen. Pohjalevyä hitsataan pätkillä molemmin puolin , ja pätkät aina samaan paikkaan. Samalla taivutetaan pohjalevyä tussiviivojen mukaan, kunnes valmis.
Maalaus ja paikoilleen.
-
Jaa noin vaikea, -90 luvun lopulla on ainakin pulttikiinnitteinen. No, uus ei männynnä heittämällä, pala piti ottaa pois keskeltä.
-
Kuppihihnaa ei tarvitse kokonaan ottaa pois. Kannattaa vetää sitä tarkastusluukusta sen verran, ettei ole alapäässä. Hihna pitää varmistaa nailonköydellä, ettei lähde itsestään pyörimään.
-
En muista milloin pulttikiinniteiset pohjat tulivat, mutta vanhoissa Anteissa oli ihan hitsatut pohjat
-
Niitä pulttikiinnitteisiä holkilla on kahta kokoa. Ja sitten vielä ilman holkkia. Ja vanhemmat kiinteitä puolipohjattavia. Toisella pohjanvaihdolla pitää pohjata sivut.
-
Eikö tohon vanhaan voisi pultata rosterisen pohjan?
-
Eikö tohon vanhaan voisi pultata rosterisen pohjan?
Eikö voi vain ruuvata sinkittyä ja sopivasti taivutettu paksumpaa peltiä siihen päälle ? Sitten kuluu läpi mitä kuluu, uusi pelti vastassa.
-SS-
-
Mulla oli kesällä samanmoinen projekti, mutta mulla se päättyi silleen että vaihdoin uuden koko alapään. Vanha todettiin tarkemmissa tutkimuksissa niin lahoksi, että uusiksi meni koko hoito.
Mutta se mikä yllätti, oli hinta, ja se että vaikka vanha oli -70 luvulta, niin uusi alapää meni heittämällä paikalleen.
Uuden hinta oli muistaakseni 850€ verolla, uusi hihnapyörä pultattuna paikalleen. Tämä tosin oli A-malli.
-
En muista milloin pulttikiinniteiset pohjat tulivat, mutta vanhoissa Anteissa oli ihan hitsatut pohjat
Olikse -83-84 kun ne vaihtu . Jos pulteilla oleva ei sopinu oli tullu väärä pohjalevy .
-
Eikö tohon vanhaan voisi pultata rosterisen pohjan?
Eikö voi vain ruuvata sinkittyä ja sopivasti taivutettu paksumpaa peltiä siihen päälle ? Sitten kuluu läpi mitä kuluu, uusi pelti vastassa.
-SS-
Näin luulisi olevan helpompaa. Ei tarvi kuppihihnaa poistaa, ei muutenkaan pala koko laitos maan tasalle, kun alkaa oikein hitsillä pölyn seassa roiskimaan :D
-
Ne pulteilla olevat pohjat on sinkitystä pellistä tehty , kiinteet maalattuja .
-
Jos kyseessä on vanha hitsaamalla tehty versio, on paras ottaa alapää pajalle, eikä ruveta mitään kuivurissa hitsaamaan. Yllättävän nopeasti meillä korjattiin tollainen vanha, vaikka sivut oli niin lahot, että nekin leikattiin alaosasta. Minä leikkautin palat paikallisessa metallifirmassa, ja poika hitsasi kasaan. Kun osat oli saatu, meni hommassa parisen tuntia ja maalaus päälle.
-
jos viittii tommosia repiä auki tai purkaa jotakin kuppihihnoja pois ni samalla työllä pistää kaikki uusiksi elevaattori maksaa taskurahoja pöljät
-
jos viittii tommosia repiä auki tai purkaa jotakin kuppihihnoja pois ni samalla työllä pistää kaikki uusiksi elevaattori maksaa taskurahoja pöljät
Mitä uudempi, sen ohuempaa pelliä, näin se vaan nykyään menee. Itse korjaisin niin että siitä tulee ikuinen.
-
jos viittii tommosia repiä auki tai purkaa jotakin kuppihihnoja pois ni samalla työllä pistää kaikki uusiksi elevaattori maksaa taskurahoja pöljät
Mitä uudempi, sen ohuempaa pelliä, näin se vaan nykyään menee. Itse korjaisin niin että siitä tulee ikuinen.
20 mm hardoxia elevaattori päikseen nin kestää pitää muistaa vaan tehdä montun pohjavalu erityisen paksu ja vahvistettu myös.
-SS-
-
jos viittii tommosia repiä auki tai purkaa jotakin kuppihihnoja pois ni samalla työllä pistää kaikki uusiksi elevaattori maksaa taskurahoja pöljät
Pöttinkeri-pöljille tuli nyt märkää rättiä naamalle niin että plätsähti......
Saiskos Antti-Teollisuudelta rahotuksella uutta elevaattoripakettia jos vakuutena olis....no olkoot.... Tai ei ne tarvi, littuvilja on keksitty....
-
Kattelin tätä pitkästä aikaa. Tässä on näemmä ruuvikiinnitteinen pohja, jollaisen saa kohtuuhintaisena varaosana kokonaisena. Järkeilin, että jos irrottaisin 3...4 kuppia hihnasta ja se hihnankohta pohjalle, niin tilaa saattaisi olla riittävästi pohjakaaren vaihtoon ilman muita toimenpiteitä. Taidan koittaa näin - näkee miten äijän käy.
-
Ja jos ei onnistu, minulle jäi vuoden käytössä ollut A-mallin elevaattorin alaosa kokonaisuudessaan. Se joutaa, sopuhintaan.
-
Kattelin tätä pitkästä aikaa. Tässä on näemmä ruuvikiinnitteinen pohja, jollaisen saa kohtuuhintaisena varaosana kokonaisena. Järkeilin, että jos irrottaisin 3...4 kuppia hihnasta ja se hihnankohta pohjalle, niin tilaa saattaisi olla riittävästi pohjakaaren vaihtoon ilman muita toimenpiteitä. Taidan koittaa näin - näkee miten äijän käy.
Kirjoittele sitten kuinka onnistui. Samanlaiselle operaatiolle tarvetta meilläkin.
-
Minun ei tarvinnut irrottaa yhtään kuppia hihnasta. Riitti, kun sain molemmat päädyt auki. Kaatosuppilon puolella oli onneksi sopivasti tilaa. Pahimpiin ruosteisiin teräsharjaa ja kylmäsinkkiä. Pulttien kohdistuksessa taisi olla eniten vänkäämistä.
-
Mä oon antanut tulla kasan jyviä ja lopuks vieny niitä saavillisen linnuille.
-
No niin, tehty ja näin se kävi:
Otin kaikki alapään tarkistusluukut irti. Irrotin 5 kuppia hihnasta ja kiersin tämän kohdan elevaattorin alapäähän. Pohjakaaren kiinnitysruuvit kyljistä auki. Kaarta pois vedettäessä se katkesi keskeltä alimmasta kuluneesta/syöpyneestä kohtaa. Sitten olikin tulla tenkkapoo, kun kaatokuilun puoli on päin valua ja kaaren kuilun puoli juttuneena paikallensa eikä vedettyä saanut sopivaan suuntaan. Kevensin alakotelolle tulevaan painoa nostamalla elevaattorin yläpäätä hieman katosta 2 ton räikkäliinalla. Sitten hakkasin kaaren etuosaa sorkkaraudan suoremmalla päällä sivuluukusta apinan raivolla, ja lopulta se irtosi. Lopuksi uusi kaari ja muut osat paikoilleen käänteisessä järjestyksessä. Kaaren pultit ovat kenkkuja saada kohdalleen, syytä yrittää saada kuilunpuoleiset ruuvit ensin paikalleen.
Varmaankin astetta helpompi homma silloin, jos etupää ei ole valua vasten, jolloin pystyy levyn etupään helpommin irrottamaan. Kuppien irrotus oli kyllä tässä työtavassa välttämätön. Superväljässä asennuksessa ehkä teoriassa mahdollista ilmankin.