Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: maidontuottaja - 24.11.16 - klo:11:05

Otsikko: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: maidontuottaja - 24.11.16 - klo:11:05
Ainakin valtra 8350 on varsin kova syömään polttoainetta. Olisiko esim. N-sarja varteenotettava vaihtoehto? En tarkoita nyt aivan uutta, mutta esim kymmenluvulta sopivasti käytetty?
Otsikko: Vs: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: Utopiaa - 24.11.16 - klo:11:15
Ainakin valtra 8350 on varsin kova syömään polttoainetta. Olisiko esim. N-sarja varteenotettava vaihtoehto? En tarkoita nyt aivan uutta, mutta esim kymmenluvulta sopivasti käytetty?

Vaihdata siihen stanadynen tilalle bosch rivipumppu ja ajele sillä tyytyväisenä auringon laskuun.  8)
Otsikko: Vs: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: Hervast - 24.11.16 - klo:11:30
Juu se saatandyne hevonkuuseen ja vireeseen laitettu laatupumppu (+ suuttimet?) sen tilalle.

Ännän koneenkin joutuis ensin optimoimaan jos haluaisi "vanhan hyvän ajan tehoa" ulos.
Otsikko: Vs: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: maidontuottaja - 24.11.16 - klo:11:36
Ketä noita pumppuremontteja tekee ja paljon sille tulee hintaa noin karkeasti. Muutenhan tuo on oikein mukava kone ja poikakin tykkää sillä ajaa miltei ennemmin kuin jonnikalla.
Otsikko: Vs: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: jarkkoo_ - 24.11.16 - klo:13:29
Herlevin pekalta luulisi saavan semmoisen pumpun, kun haluaa. On ainakin nettikoneessa myynnissä olevien valmettien mukaan kaupitellu syöttöpumppujakin.
Otsikko: Vs: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: - 24.11.16 - klo:13:31
Syökö se oikeasti paljon vai luuletko vaan. Meidän 8150 oli muistaakseni 160l tankki johon ei ikinä saanu menemään yli 120l jumia, vaikka mittari oli punaisen alapuolella.
Otsikko: Vs: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: RimaPoika - 24.11.16 - klo:15:53
Se voi olla nimittäin aika ettällä se
hetki että pelkällä löpölaskun pienenemisellä
saapi remontin maksuun..

Otsikko: Vs: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: Hervast - 24.11.16 - klo:16:12
Se voi olla nimittäin aika ettällä se
hetki että pelkällä löpölaskun pienenemisellä
saapi remontin maksuun..

Sohloilla satandynellä varustetuilla koneilla jos ajaa paljon tieajoa, niin uskoisin kyllä että kulutuserolla ehjään bossilaiseen säästää ajastaan pumpun hinnan. On nuo jakapumppukoneet senverran nahkeita ehjänäkään kulkemaan maantienopeuksia 50 perällä.
Otsikko: Vs: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: Toivo Tonta - 24.11.16 - klo:17:04
Se voi olla nimittäin aika ettällä se
hetki että pelkällä löpölaskun pienenemisellä
saapi remontin maksuun..

Sohloilla satandynellä varustetuilla koneilla jos ajaa paljon tieajoa, niin uskoisin kyllä että kulutuserolla ehjään bossilaiseen säästää ajastaan pumpun hinnan. On nuo jakapumppukoneet senverran nahkeita ehjänäkään kulkemaan maantienopeuksia 50 perällä.
Rivipumppu ei menekään heittämällä saatanantyynen paikalle. Jos stanan nakkaa mäkeen, niin suoraan rivipumpuksi?
Otsikko: Vs: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: John Ferguson - 24.11.16 - klo:17:54
Ainakin valtra 8350 on varsin kova syömään polttoainetta. Olisiko esim. N-sarja varteenotettava vaihtoehto? En tarkoita nyt aivan uutta, mutta esim kymmenluvulta sopivasti käytetty?
Ei vielä ole niin hyvää neloskonetta tehtykään, että kannattaa vaihtaa tuommoinen ikiliikkuja. Paljon ne nelosettkin syö, varsinkin jos pitää jotain raskaampaa vetääkin eikä vain hurutella pitkin kylän raitteja huvin vuoksi.
Otsikko: Vs: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: Toivo Tonta - 24.11.16 - klo:18:03
Ainakin valtra 8350 on varsin kova syömään polttoainetta. Olisiko esim. N-sarja varteenotettava vaihtoehto? En tarkoita nyt aivan uutta, mutta esim kymmenluvulta sopivasti käytetty?
Ei vielä ole niin hyvää neloskonetta tehtykään, että kannattaa vaihtaa tuommoinen ikiliikkuja. Paljon ne nelosettkin syö, varsinkin jos pitää jotain raskaampaa vetääkin eikä vain hurutella pitkin kylän raitteja huvin vuoksi.

Ei eri moottoreiden ja eri moottorimerkkienkään väliset g/kw kovin paljon heitä, ainakaan paperilla.
Otsikko: Vs: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: maanjulli - 24.11.16 - klo:18:08
Stanan tilalle rivipumpun vaihto vaatii jakopään uusimisen. Akaan kiisselin melkein aito bosch-jakaja ja melkein aidot isompiraeikäiset suuttimet muistaakseni kolmisen tonnia+työt sis alv. 8550 Vallu vetää sillä reseptillä kyllä hyvin ja myös tiellä. Ainakaan itse en hävittäisi viimeisiä peltikuorisia Valluja ihan vähällä, jos kone muutoin kunnossa.
Otsikko: Vs: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: JD6630 - 24.11.16 - klo:18:13
Noiden valteemien käyttöarvo on isompi kuin vaihtoarvo joten osta vaan kolmas traktori.
Paskahan se 8000-sarja on, mutta kyllä se vaan on myönnettävä että niillä saa aika varmasti työt tehtyä.

Tehojen puolesta en näkisi vaihdossa kuitenkaan ongelmaa. Ei sun tilalla voi olla niin paljon raskaita hommia ettei niistä selviäisi nelosella ja sillä jontikalla.
Otsikko: Vs: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: mah - 24.11.16 - klo:18:40
Noiden valteemien käyttöarvo on isompi kuin vaihtoarvo joten osta vaan kolmas traktori.
Paskahan se 8000-sarja on, mutta kyllä se vaan on myönnettävä että niillä saa aika varmasti työt tehtyä.

Tehojen puolesta en näkisi vaihdossa kuitenkaan ongelmaa. Ei sun tilalla voi olla niin paljon raskaita hommia ettei niistä selviäisi nelosella ja sillä jontikalla.

Ainakin, jos on 66x0 jontikka, niin ei huomaa tehoissa mitään eroa, jos vaihtaa johonkin sisudiesel neloseen. :-X
Otsikko: Vs: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: Waltteri - 24.11.16 - klo:19:27
Ainakin valtra 8350 on varsin kova syömään polttoainetta. Olisiko esim. N-sarja varteenotettava vaihtoehto? En tarkoita nyt aivan uutta, mutta esim kymmenluvulta sopivasti käytetty?
Älä ainakaan nunnuun vaiha sitä megalaista! itse tein sen virhe liikkeen ja hermo meni. Ei minkäänlaista alavääntöä ja polttoainetta kului paljn enemmän. Ennen jos nunnua kaipaat niin osta lisäksi, pakko myöntää että 115 litran pumpulla oli hyvä kuormainkone.
Otsikko: Vs: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: jariman - 24.11.16 - klo:19:28
Jos töitä tehdään, N - sarjainen on juopompi , kuin 6 koneinen
( 8000 srj... T srj.) ja 6 koneinen paljon vääntävempi,
N - sarjassa kun täytyy pitää kaasutalla miltei pohjassa et jotain
Tapahtuu...
Kokemusta on
Mega 8050, noin 200 hv koneessa stanan pumpulla
N srj 163 versu, vakiosäädössä
Kevyessä siirtoajossa, ja nurkkakäytössä taas toisinpäin, commanrailin edut
Tulee esiin.

Ei muuta kun aikaan dieseliin, Seinäjoen dieselhuoltoon yhteyttä
Tosin boschin jakajat mallia china....
Otsikko: Vs: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: Toivo Tonta - 24.11.16 - klo:19:44
Jos töitä tehdään, N - sarjainen on juopompi , kuin 6 koneinen
( 8000 srj... T srj.) ja 6 koneinen paljon vääntävempi,
N - sarjassa kun täytyy pitää kaasutalla miltei pohjassa et jotain
Tapahtuu...
Kokemusta on
Mega 8050, noin 200 hv koneessa stanan pumpulla
N srj 163 versu, vakiosäädössä
Kevyessä siirtoajossa, ja nurkkakäytössä taas toisinpäin, commanrailin edut
Tulee esiin.

Ei muuta kun aikaan dieseliin, Seinäjoen dieselhuoltoon yhteyttä
Tosin boschin jakajat mallia china....
Ei ole vissiin hetkeen tehty euroopassa? Just laitoin akaalaiset kärjet paikoilleen ja otin ekat savut, ei ole euroopassa tehty, ihan alkuperäisen kokoiset on. Vanhoissa lukee made in germany.
Otsikko: Vs: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: SamiT - 24.11.16 - klo:19:52
Laita siihen 8350:n isommat suuttimet ja kunnostettu Stanadyne ja ajoitukset kohdalleen. Tuleepi hyvä. Stana kun vanhenee niin alkaa soppaa kulua kun jättää myöhäiselle, tuppaa silloin antamaan mustaa huntua pakjoputkesta ihan tyhjälläkin traktorilla tieajossa täysillä kierroksilla. Mun mielestä rivipumppu-Megassa paljon huonommat käyttöominaisuudet kuin Stanadynella. Alavääntö puuttuu rivipumpulla. Omat koneet 8400 ja 8450.
Otsikko: Vs: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: Toivo Tonta - 24.11.16 - klo:20:24
Laita siihen 8350:n isommat suuttimet ja kunnostettu Stanadyne ja ajoitukset kohdalleen. Tuleepi hyvä. Stana kun vanhenee niin alkaa soppaa kulua kun jättää myöhäiselle, tuppaa silloin antamaan mustaa huntua pakjoputkesta ihan tyhjälläkin traktorilla tieajossa täysillä kierroksilla. Mun mielestä rivipumppu-Megassa paljon huonommat käyttöominaisuudet kuin Stanadynella. Alavääntö puuttuu rivipumpulla. Omat koneet 8400 ja 8450.
Paljon mahtaa kulutus lisääntyä? Hyvin lähtee käymään kylmänä ja kuumana, kohta 15000 mittarissa, en tiedä onko polttoaine puoli pitelemätön? Niin kone siis nelonen, Lännen 860S.
Otsikko: Vs: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: JD6630 - 24.11.16 - klo:20:31
Täytyy muistaa että maidontuottajalla on karjatila jossa toimitaan vielä paaleilla, joten tuota kevyttä ajoa tulee paljon. 8350 on viimeisen päälle paska johonkin paalien ajoon ja muihin vastaaviin kevyempiin hommiin, eikä se 7-tonninen jontikka mene sen vähemmällä.

Karjatilan yleiskoneeksi tämän hetken paras vaihtoehto on 516 Fendt.
Otsikko: Vs: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: SamiT - 24.11.16 - klo:20:32
Laita siihen 8350:n isommat suuttimet ja kunnostettu Stanadyne ja ajoitukset kohdalleen. Tuleepi hyvä. Stana kun vanhenee niin alkaa soppaa kulua kun jättää myöhäiselle, tuppaa silloin antamaan mustaa huntua pakjoputkesta ihan tyhjälläkin traktorilla tieajossa täysillä kierroksilla. Mun mielestä rivipumppu-Megassa paljon huonommat käyttöominaisuudet kuin Stanadynella. Alavääntö puuttuu rivipumpulla. Omat koneet 8400 ja 8450.
Paljon mahtaa kulutus lisääntyä? Hyvin lähtee käymään kylmänä ja kuumana, kohta 15000 mittarissa, en tiedä onko polttoaine puoli pitelemätön? Niin kone siis nelonen, Lännen 860S.
Sitä on paha arvioida, kun pumppu kuluu pikkuhiljaa, mun 8450:ssä on 12000 tuntia originaali-Stanalla, ei vielä savuttele mustaa ylimääräistä mutta kylmäkäynnistys laiskistunut, suuttimetkin tosin pumpun ikäiset. Koskahan ne 6 vuotta pöytälaatikossa olleet uudet suuttimet mahtaa tulla asennettua paikalleen, ehkä ei koskaan tällä vauhdilla. Kyllä sitä soppaa on kulunut joillakin kun on uudemmista Megoista päässyt Stadyne väsähtämään, niisähän on ahtaammat suuttimetkin joten pumppu kovemmalla kuin vaikkapa tuossa mun -97 mallisessa.
Otsikko: Vs: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: Toivo Tonta - 24.11.16 - klo:20:51
Vuosituhanen vaihteen jälkeen on ainakin aina ahtaat suuttimet, kärkien vaihto on halpaa ja helppoa ja säästää sitä surkiaa stanaakin.
Otsikko: Vs: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: rollo tomasi - 24.11.16 - klo:21:31
N:läisis 1- ja 2-sarja sekoittelee savua myllyyn ei kiva. 3-sarjasta lähtien ureaa sekaan ja kone on parempi. Yläkierroksilla voimaa kohtuudella mut alakierroksilla ei pärjää kutoselle. Soppa maistuu, jos tykkää ajella talla pohjas. . Kohtuu kaasulla kohtuu kulutus.
Mut sit itse asia.!!,
N-sarja varsinkin 3  ja 4  on painonjakaumaltaan eri maailmasta varsinkin etukuormainkäytös. Ei enää krokotiilikeulaa häiritsemäs ja painamas.
Esim. 163 ja 174 on aivan uskomattoman hyviä kuormainkoneita. Etukuormaimella lastates ei kevennä takapäätä ja sillä yltää. .
5-siipinen paluuaura nousee ilman keulan kevenemistä ja ilman lisäpainatusta. . Naminami ;)
Otsikko: Vs: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: maidontuottaja - 24.11.16 - klo:22:27
Täytyy katsoa tuo pumppuhomma, tupruttaa hieman.

Otsikko: Vs: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: mah - 25.11.16 - klo:10:26
Täytyy katsoa tuo pumppuhomma, tupruttaa hieman.

Vie valmettiparan ajoituksen tarkastukseen ja suutinten vaihtoon, selviää halvimmalla. :-X
Otsikko: Vs: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: Varjo79 - 25.11.16 - klo:14:04
Asia ei minulle kuulu mutta mutta. Siitä stanasta saa ihan hyvän kyllä paitsi yläkierroksille ei saa tulemaan mourua kunnolla. Tai en/emme ole ainakaan onnistuneet sinne +2000rpm alueelle saamaan vetoja samassa suhteessa mitä alas. Mutta onhan olemassa boshin jakajapunppujakin jotka sopinee tuon stanan tilalle heittämällä. Suuttimista en tiedä että pitääkö vaihtaa mutta kannattaa ainakin jokatapauksessa vaihtaa isompiin ja parempiin. Tuollainen jakaja boshi on sittenjo aivan riittävän hyvä jossei mitään pullinkia aijota harrastaa.
Otsikko: Vs: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: BACKSPACE - 25.11.16 - klo:14:20
Kyl se tuollainen Valmetti on sellainen, että kun mittarissa rupeaa olemaan +4000h niin sitä kannattaa jo hissukseen ruveta ajamaan sulaton suuntaan. Kyä jämptti on niin.
Otsikko: Vs: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: maidontuottaja - 25.11.16 - klo:15:15
Täytyy katsoa tuo pumppuhomma, tupruttaa hieman.

Vie valmettiparan ajoituksen tarkastukseen ja suutinten vaihtoon, selviää halvimmalla. :-X
just huoltoukko soitti, ettäö valmis on ja huomaat eron. laittovat jotkut paremmat  "teho"suuttimet. entiset oli kussu.

muuttu kyllä paljon, jotenkin tuntuu paljon pirteämmältä yläkierroksilla ja lähtee paremmin vetämäänkin.
Otsikko: Vs: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: metsajussi - 25.11.16 - klo:18:26
Kyl se tuollainen Valmetti on sellainen, että kun mittarissa rupeaa olemaan +4000h niin sitä kannattaa jo hissukseen ruveta ajamaan sulaton suuntaan. Kyä jämptti on niin.

Mä olen taas antanut uskotella itselleni että jos tuollaisen 8000-sarjalaisen omistaa niin siitä kannattaa pitää kiinni eikä sortua näihin uudempiin eco-bitti-ihmeisiin.
Jos siis käyttö on kovaa ja hienouksia ei kaipaile. Aitatolppien keräilyyn, 3 metrin pöyhimen eteen  ja puutarhatöihin ei ehkä se taloudellisin vaihtoehto.

Nimimerkki 'vähän viritetyn 8950:n vetoja sivusta ihaillut'.
Otsikko: Vs: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: 42 - 25.11.16 - klo:20:50
Juu se saatandyne hevonkuuseen ja vireeseen laitettu laatupumppu (+ suuttimet?) sen tilalle.


Elääkös hervasti itse niin kuin opettaa ?
Otsikko: Vs: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: SamiT - 25.11.16 - klo:21:14
Kyl se tuollainen Valmetti on sellainen, että kun mittarissa rupeaa olemaan +4000h niin sitä kannattaa jo hissukseen ruveta ajamaan sulaton suuntaan. Kyä jämptti on niin.

Mä olen taas antanut uskotella itselleni että jos tuollaisen 8000-sarjalaisen omistaa niin siitä kannattaa pitää kiinni eikä sortua näihin uudempiin eco-bitti-ihmeisiin.
Jos siis käyttö on kovaa ja hienouksia ei kaipaile. Aitatolppien keräilyyn, 3 metrin pöyhimen eteen  ja puutarhatöihin ei ehkä se taloudellisin vaihtoehto.

Nimimerkki 'vähän viritetyn 8950:n vetoja sivusta ihaillut'.

Onhan se 17000 tuntiakin +4000 jos aletaan hiuksia halkomaan.
Otsikko: Vs: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: mekano - 25.11.16 - klo:22:21
Kyl se tuollainen Valmetti on sellainen, että kun mittarissa rupeaa olemaan +4000h niin sitä kannattaa jo hissukseen ruveta ajamaan sulaton suuntaan. Kyä jämptti on niin.

Mä olen taas antanut uskotella itselleni että jos tuollaisen 8000-sarjalaisen omistaa niin siitä kannattaa pitää kiinni eikä sortua näihin uudempiin eco-bitti-ihmeisiin.
Jos siis käyttö on kovaa ja hienouksia ei kaipaile. Aitatolppien keräilyyn, 3 metrin pöyhimen eteen  ja puutarhatöihin ei ehkä se taloudellisin vaihtoehto.

Nimimerkki 'vähän viritetyn 8950:n vetoja sivusta ihaillut'.

Onhan se 17000 tuntiakin +4000 jos aletaan hiuksia halkomaan.

Niin, ja ei se ihan väärässä ole, ei niitä ennen 4000 tuntia sulatolle ajeta...
Otsikko: Vs: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: Hervast - 26.11.16 - klo:10:16
Juu se saatandyne hevonkuuseen ja vireeseen laitettu laatupumppu (+ suuttimet?) sen tilalle.


Elääkös hervasti itse niin kuin opettaa ?

Heh.. en.

Nykysin ajot on niin vähäisiä pihahommia että kituutan orkkisrojuilla.

Kaverilla olis kyllä 130 ämmän suuttimet runkoineen, luuletko että niiden vaihtamisesta olis apua ?
Otsikko: Vs: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: MKR - 26.11.16 - klo:10:20
Ämmän suuttimet ovat 5-reikäiset, mutta muuten aika pienet. Olikohan 120:ssä 5x0,24 ja 130/150:ssä 0,25 reiällä. Joka tapauksessa kumpikin pikkurungoissa. Omaan M120 pitäis myös katsoa suuttimia mutta runkoineen joutuu hommaamaan kun ei noihin pikkurunkoihin saa vissiin suurempia.
Otsikko: Vs: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: Hervast - 26.11.16 - klo:11:38
Jeps tällä kaverilla oli koneessa alkujaan  jokin tehoboksi ja aikansa se oli kait pelittänyt suht ok, mutta jotenkin hiipunut ajastaan. Hän sitten päivitti isommat suuttimet ja heitti boksit mäkeen ja oli ainakin kesän paalaushommissa erittäin tyytyväinen kun traktori jaksaa taas vetää combia terhakasti.
Otsikko: Vs: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: myllymäki - 27.11.16 - klo:09:09
Tää 8350 on matalakierroksinen eco-malli, ja juuri tämänhän pitäisi olla vähäruokainen.
Itsellä oli aikanaan 8150, eikä sekään mikään paha ollut kulutuksen suhteen.
Olisikohan tämän viestiketjun aloittajan koneessa jotain säätöjä pielessä ?
Otsikko: Vs: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: maidontuottaja - 27.11.16 - klo:14:50
Tää 8350 on matalakierroksinen eco-malli, ja juuri tämänhän pitäisi olla vähäruokainen.
Itsellä oli aikanaan 8150, eikä sekään mikään paha ollut kulutuksen suhteen.
Olisikohan tämän viestiketjun aloittajan koneessa jotain säätöjä pielessä ?
Tästä on nostettu kierrokset ja suuttimet oli loppu. Katsotaan nyt vaikuttaako kulutukseen, kun on uudet suuttimet.
Kulutuksesta esim. 23 kilometriä yhteen suuntaan, 17 paalia. Aika 2,5 h, sis lastaus ja purku. Noin 50 litraa, sama tehtävä  jd 7530, 35 litraa.
Otsikko: Vs: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: SamiT - 27.11.16 - klo:16:57
Tää 8350 on matalakierroksinen eco-malli, ja juuri tämänhän pitäisi olla vähäruokainen.
Itsellä oli aikanaan 8150, eikä sekään mikään paha ollut kulutuksen suhteen.
Olisikohan tämän viestiketjun aloittajan koneessa jotain säätöjä pielessä ?
Tästä on nostettu kierrokset ja suuttimet oli loppu. Katsotaan nyt vaikuttaako kulutukseen, kun on uudet suuttimet.
Kulutuksesta esim. 23 kilometriä yhteen suuntaan, 17 paalia. Aika 2,5 h, sis lastaus ja purku. Noin 50 litraa, sama tehtävä  jd 7530, 35 litraa.

Mitenkä on turbon laita, ainakin 6750:n neloskoneessa kun matalakierrosmallin kierrokset nostaa normaalitasolle niin alkaa turbo ahdistaa jo pahasti. 
Otsikko: Vs: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: Toivo Tonta - 27.11.16 - klo:16:58
Tää 8350 on matalakierroksinen eco-malli, ja juuri tämänhän pitäisi olla vähäruokainen.
Itsellä oli aikanaan 8150, eikä sekään mikään paha ollut kulutuksen suhteen.
Olisikohan tämän viestiketjun aloittajan koneessa jotain säätöjä pielessä ?
Tästä on nostettu kierrokset ja suuttimet oli loppu. Katsotaan nyt vaikuttaako kulutukseen, kun on uudet suuttimet.
Kulutuksesta esim. 23 kilometriä yhteen suuntaan, 17 paalia. Aika 2,5 h, sis lastaus ja purku. Noin 50 litraa, sama tehtävä  jd 7530, 35 litraa.
Moottorin kierrokset maantiellä? Samat vai?
Otsikko: Vs: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: metsajussi - 27.11.16 - klo:17:27
Tuossa matalakierrosmallin kierrosten nostossa voi tulla muitakin yllätyksiä. Mm hydraulipumppu pyörii sitten nopeammin kuin suunniteltu, ja sen tehohäviö vaikkapa maantiellä voi nousta jos kierto käy ahtaaksi. Kun ei noissa taida mitään huilivaa pumppua olla...

Eräs tietämäni rikkoihin pumppunsa noin kun se alkoi kierrosten noston myötä kai kavitoida kun imupuoli alkoi käydä ahtaaksi, talvella ja kylmillä öljyillä.
Otsikko: Vs: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: maidontuottaja - 27.11.16 - klo:17:44
Tuossa matalakierrosmallin kierrosten nostossa voi tulla muitakin yllätyksiä. Mm hydraulipumppu pyörii sitten nopeammin kuin suunniteltu, ja sen tehohäviö vaikkapa maantiellä voi nousta jos kierto käy ahtaaksi. Kun ei noissa taida mitään huilivaa pumppua olla...

Eräs tietämäni rikkoihin pumppunsa noin kun se alkoi kierrosten noston myötä kai kavitoida kun imupuoli alkoi käydä ahtaaksi, talvella ja kylmillä öljyillä.
Tuo menee kaasupohjassa mittarin mukaan 56. Yleensä ei ajeta aivan talla pohjassa. Itse olen ajanut tuolla +5000 h ja siinä oli jo mulle tullessa reilu 10 000h. Hydepumppuun ei ole tarvinnut mun koskea.
Otsikko: Vs: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: Hervast - 27.11.16 - klo:17:44
Juu se on noissa matalakierrosmalleissa se tehokkaampi pumppu sellainen "viritys". Se alkaa ahdistamaan korkeammilla kierroksilla. T-sarjalaisissa ja uudemmissa joihin tuli valinnaiseksi 90 litran pumppu, on väljempi putkisto. Ne tunnistaa imusihdin paikasta joka on muistaakseni alhaalla oikealla kyljellä.
Otsikko: Vs: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: +200 - 27.11.16 - klo:19:32
Nää on hauskoja nämä vanhat valtut.Tuos syksyllä oli optimoija käymäs ja sillä oli tehopnkki mukana.Siinä sitte poikkeili useampikin tehot mittauttamas.Ja tutun 8400 valtu jossa piti olla tehoo ihan tajuttomasti ja savua pukkas taivaan mustaksi,väänti koneesta 160hv. Serkkupojan n121 väänti jotain 185 ja savua ei tullu yhtään.
Otsikko: Vs: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: retku - 27.11.16 - klo:19:45
Nää on hauskoja nämä vanhat valtut.Tuos syksyllä oli optimoija käymäs ja sillä oli tehopnkki mukana.Siinä sitte poikkeili useampikin tehot mittauttamas.Ja tutun 8400 valtu jossa piti olla tehoo ihan tajuttomasti ja savua pukkas taivaan mustaksi,väänti koneesta 160hv. Serkkupojan n121 väänti jotain 185 ja savua ei tullu yhtään.


160hv? sehän niissä on vakiona. tarkotit varmaan 360hv? ei ainakaan 270 hevosella vielä hirveesti savuta näköjään:

https://www.youtube.com/watch?v=6pVuTLsNv2Y
Otsikko: Vs: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: Toivo Tonta - 27.11.16 - klo:19:53
Nää on hauskoja nämä vanhat valtut.Tuos syksyllä oli optimoija käymäs ja sillä oli tehopnkki mukana.Siinä sitte poikkeili useampikin tehot mittauttamas.Ja tutun 8400 valtu jossa piti olla tehoo ihan tajuttomasti ja savua pukkas taivaan mustaksi,väänti koneesta 160hv. Serkkupojan n121 väänti jotain 185 ja savua ei tullu yhtään.
Urpo patskana tai ahtoputki poikki, säädöt perseellään?
Otsikko: Vs: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: jylperö - 27.11.16 - klo:20:44
Nää on hauskoja nämä vanhat valtut.Tuos syksyllä oli optimoija käymäs ja sillä oli tehopnkki mukana.Siinä sitte poikkeili useampikin tehot mittauttamas.Ja tutun 8400 valtu jossa piti olla tehoo ihan tajuttomasti ja savua pukkas taivaan mustaksi,väänti koneesta 160hv. Serkkupojan n121 väänti jotain 185 ja savua ei tullu yhtään.
Hauskoja on nuo massikatkin paalaajan vetoon pitää olla kutoskonetta ja vähintään 200heppaa, nelos valtra ja 150 heppaa riittää vallan mainiosti.
Otsikko: Vs: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: 42 - 27.11.16 - klo:20:47
http://www.nettikone.com/valtra/ruiskutuslaitteet/784165


Vastauksia Esim:
” Matti Malkki Milläs konstilla -01 8050:llaan sais jerkkua lisää vaikkapa n.40hp?
Akaan Diesel Oy vastasi  Suuttimet aina vaihtoon -99 ja jälkeen tehdyissä koneissa 130€+alv/kpl. +40hv vaatii myöskin pumppuun rullakenkien vaihdon ja pumppupenkkisäädön 500€ sis alv. Jos hyvän haluaa, niin stanan tilalle VE pumppu.
 

Sauli Vähäkuopus Valmet 865 -96 stanadyne, vaatis hienosta piristymistä linkoukseen, isommat käret?
Akaan Diesel Oy vastasi  Tuossa mallissa vakiona 1029 vastaavat stanan kärjet ja vanhat S rungot. Vaatii pumppuun ohuemmat rullakengät, 500€ sis alv, osineen töineen. ”
Otsikko: Vs: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: 42 - 27.11.16 - klo:20:49
Nää on hauskoja nämä vanhat valtut.Tuos syksyllä oli optimoija käymäs ja sillä oli tehopnkki mukana.Siinä sitte poikkeili useampikin tehot mittauttamas.Ja tutun 8400 valtu jossa piti olla tehoo ihan tajuttomasti ja savua pukkas taivaan mustaksi,väänti koneesta 160hv. Serkkupojan n121 väänti jotain 185 ja savua ei tullu yhtään.


160hv? sehän niissä on vakiona. tarkotit varmaan 360hv? ei ainakaan 270 hevosella vielä hirveesti savuta näköjään:

https://www.youtube.com/watch?v=6pVuTLsNv2Y
http://www.nettikone.com/valtra/ruiskutuslaitteet/784165

Jaakko Nikinoja Valmet 8400 tarttis tehoja lisää siihen malliin että tehoa olis 200-250 hevosta, pumpusta en ole varma, mutta tehoja nyt about 150 hp

Akaan Diesel Oy vastasi  Suuttimet isommaksi 139€/kpl sis alv. Sitten syöttöä lisää. Pelkkä syötön lisäys tuhoaa pumpun nokka-akselin suurentuneen pintapaineen vuoksi.
Otsikko: Vs: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: John Ferguson - 27.11.16 - klo:23:07
Ei se savu tehoa tarkoita, se tarkoittaa sotä, että joku osaamaton on tehnyt "virityksen". Yleensä ns. Lastu tekee savun, kun nostetaan vain polttoainesyötön paineita. Savuhan on vain epäpuhdasta paloa, eli polttoainetta palaa turhaan.
Otsikko: Vs: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: kantola - 27.11.16 - klo:23:53
Tukijuicen logiikalla kannattaa aina ostaa valmiiksi pienet kengätkin.
Otsikko: Vs: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: kylmis - 28.11.16 - klo:06:15
http://www.nettikone.com/valtra/ruiskutuslaitteet/784165


Vastauksia Esim:
” Matti Malkki Milläs konstilla -01 8050:llaan sais jerkkua lisää vaikkapa n.40hp?
Akaan Diesel Oy vastasi  Suuttimet aina vaihtoon -99 ja jälkeen tehdyissä koneissa 130€+alv/kpl. +40hv vaatii myöskin pumppuun rullakenkien vaihdon ja pumppupenkkisäädön 500€ sis alv. Jos hyvän haluaa, niin stanan tilalle VE pumppu.
 

Sauli Vähäkuopus Valmet 865 -96 stanadyne, vaatis hienosta piristymistä linkoukseen, isommat käret?
Akaan Diesel Oy vastasi  Tuossa mallissa vakiona 1029 vastaavat stanan kärjet ja vanhat S rungot. Vaatii pumppuun ohuemmat rullakengät, 500€ sis alv, osineen töineen. ”
Pahaa teki, kun luki nuo jutut läpi. Hyvät koneet tapetaan ennenaikaisesti typerillä tehonlisäyksillä.
Otsikko: Vs: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: RimaPoika - 28.11.16 - klo:06:17
Nää on hauskoja nämä vanhat valtut.Tuos syksyllä oli optimoija käymäs ja sillä oli tehopnkki mukana.Siinä sitte poikkeili useampikin tehot mittauttamas.Ja tutun 8400 valtu jossa piti olla tehoo ihan tajuttomasti ja savua pukkas taivaan mustaksi,väänti koneesta 160hv. Serkkupojan n121 väänti jotain 185 ja savua ei tullu yhtään.

Siinä taas nähtiin että turha tieto loi tarpeetonta tuskaa 😀
Otsikko: Vs: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: jusu - 28.11.16 - klo:11:46
Nää on hauskoja nämä vanhat valtut.Tuos syksyllä oli optimoija käymäs ja sillä oli tehopnkki mukana.Siinä sitte poikkeili useampikin tehot mittauttamas.Ja tutun 8400 valtu jossa piti olla tehoo ihan tajuttomasti ja savua pukkas taivaan mustaksi,väänti koneesta 160hv. Serkkupojan n121 väänti jotain 185 ja savua ei tullu yhtään.

oliko korpikylän arttu viskari? sehän savuuttaa liki tyhyjäkäynnilläki.. voip olla että iliman sitei kukaa paa sille kuntohon..
Otsikko: Vs: Vanhasta 6-sylinterisestä nykyaikaiseen neloseen
Kirjoitti: Cutana - 28.11.16 - klo:12:41
Järkevää pitää tuollainen vanhempi rivipumpullinen Mezzo iskussa. Vertaa nyt uudempien ylläpitokuluihin,eikö se samoilla tule jo kohta täysrempatuksi. Säilys vaan varaosien saatavuus,olikos se niin että 05 sarjassa tökkii jo?
Sama varmaan muillekkin merkeille,perustekniikka halpaa ylläpitää.