Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Mr. M - 05.11.16 - klo:19:46

Otsikko: FH150 ja mystillinen varoitusvalo
Kirjoitti: Mr. M - 05.11.16 - klo:19:46
Ihmettelin FH150:n mittaristoa ja mikähän mahtaa olla tuon varoitusvalon merkitys? Ohjekirjan mukaan siinä on varapaikka jollekin valolle, muttei kerro mille.
Otsikko: Vs: FH150 ja mystillinen varoitusvalo
Kirjoitti: patron - 05.11.16 - klo:21:14
sadevaroitus? Tai sitten siihen saa laittaa ihan omavalintaisen varoituksen
Otsikko: Vs: FH150 ja mystillinen varoitusvalo
Kirjoitti: Köntys - 05.11.16 - klo:21:19
sadevaroitus? Tai sitten siihen saa laittaa ihan omavalintaisen varoituksen

SAS... eiku SOS
Otsikko: Vs: FH150 ja mystillinen varoitusvalo
Kirjoitti: Toivo Tonta - 05.11.16 - klo:22:19
Neliö venttiilin toiminta-asennon perusmerkki, vino nuoli taas kuvaa säädettävyyttä.
Otsikko: Vs: FH150 ja mystillinen varoitusvalo
Kirjoitti: icefarmer - 05.11.16 - klo:23:48
ryyppy  :) ;) :D ;D
Otsikko: Vs: FH150 ja mystillinen varoitusvalo
Kirjoitti: mies - 06.11.16 - klo:06:19
Pitää nuolaista ennenkuin tipahtaa.
Otsikko: Vs: FH150 ja mystillinen varoitusvalo
Kirjoitti: Oksa - 06.11.16 - klo:08:45
rosenttiliikkeen mainos?
Otsikko: Vs: FH150 ja mystillinen varoitusvalo
Kirjoitti: ijasja2 - 06.11.16 - klo:11:50
Varapaikka nimenomaan, ei mulla mielestäni oo polttoaineen varoitusvalon jälkeen mitään valoa? Onko tuo polttoaineen vedeneroittimen varoitusvalo tms. Pitää huomenna ihmetellä, kun konetta käynnistelee. Aika rapsakkaa keliä, taitaa loppuviikon ojankaivuut olla taputeltuna... Lähtee liian isoa lastua  :)
Otsikko: Vs: FH150 ja mystillinen varoitusvalo
Kirjoitti: K.Kusti - 06.11.16 - klo:12:42
Viimeinen taivas paikka..
Otsikko: Vs: FH150 ja mystillinen varoitusvalo
Kirjoitti: Mr. M - 06.11.16 - klo:13:33
Se varmaan liittyy hydrauliikkaan.. Ainakin siinä on tipankuva. Sivuilla pienet nuolet osoittaa säiliöönpäin.

Polttoaine linjassa ei ole ainakaan antureita, eikä oikein muualtakaan ole vielä löytynyt anturia mikä vois liittyä tuohon merkkiin.
Otsikko: Vs: FH150 ja mystillinen varoitusvalo
Kirjoitti: Oksa - 06.11.16 - klo:13:36
tuotako kun kattelee niin hetken pitää kyllä miettiä että mitä hittoa tuo voisi merkata??      laatikkoa josta ammutaan kulmaan nuolella... ja se leviää sivuille nuolien suuntaan...siis täh!
Otsikko: Vs: FH150 ja mystillinen varoitusvalo
Kirjoitti: SAS - 06.11.16 - klo:17:01
Tahtoo olla että ulkolaisissa on ohjekirja huonosti suomennettu samaa valittavat huoltopaikat joissa korjausohjekirjat käytössä.Mutta aina voi soittaa tehtaalle Britteihin tai Saksaan kyllä siellä vastataan ihan ihka Suomen kielellä. :) :) :) :) :)
Otsikko: Vs: FH150 ja mystillinen varoitusvalo
Kirjoitti: BACKSPACE - 06.11.16 - klo:18:29
Jos toi on jonkin nestekorkeuden huomiovalo.

Mul oli jossain Opelissa anturi öljymäärälle ja voe poijaat että sitä tarvittiin 😅😅😅
Otsikko: Vs: FH150 ja mystillinen varoitusvalo
Kirjoitti: kylmis - 06.11.16 - klo:18:41
Onko toi Fiat-Hitatsi kuinka läheinen varsinaiselle Hitatsille? Jos on, niin soittaisin Rotatorin huoltoneuvojalle.
Otsikko: Vs: FH150 ja mystillinen varoitusvalo
Kirjoitti: Oksa - 06.11.16 - klo:18:41
höh, mulla oli aikanani korolla jota nimitin oiloniksi... tarkista pensa ja lisää öljy-mallia.     vei varmasti yli 5 litraa sataselle öljyä mutta pensaa vain nimeksi.    eikä talossa ollu yhtään ylimääräistä jäteöljyä....
Otsikko: Vs: FH150 ja mystillinen varoitusvalo
Kirjoitti: Mr. M - 06.11.16 - klo:19:08
Koneessa on periaatteessa nestepinnan tarkistusvalot hydrauli- ja moottoriöljylle sekä jäähdytysnesteelle, joten tuskimpa ne erikseen punaistavaloa tarvitsee.

Sähköt siitä on jossain vaiheessa raiskattu ja sulaneita johtoja siellä täällä. Nyt aloin vähän selvittämään johtovyyhtejä ja tökkimään irtonaisia johdonpäitä sopivan näköisiin paikkoihin, niin alkoi ilmaantua varoitusvaloja :D

Hässäkän historiasta ei tietoa, mutta näyttäis että se on uutena varustettu motokäyttöön..
Otsikko: Vs: FH150 ja mystillinen varoitusvalo
Kirjoitti: Reiskako - 06.11.16 - klo:19:51
Hydrauliöljy kylmänä kankeaa kunhan öljy lämpenee niin valo taitaa sammua kun öljy virtaa paremmin suodattimen läpi.
Otsikko: Vs: FH150 ja mystillinen varoitusvalo
Kirjoitti: ijasja2 - 07.11.16 - klo:18:50
Hydrauliöljy kylmänä kankeaa kunhan öljy lämpenee niin valo taitaa sammua kun öljy virtaa paremmin suodattimen läpi.

Ei oo tollaista valoa, tänäänkin piti iskeä ko. kone tulille mutta eri kuin aloituksessa. Rapsakka 12 astetta ja viimaa, ei palanut punaisia varoitusvaloja kylmilläkään öljyillä. Öljyt lämpenemään lämmityskäytölle ja odottelemaan hetkeksi. Varoitusvalo oli RH:ssa, valon sammuttua sai alkaa kaivamaan ts. öljyt oli lämmenneet riittävästi.


Otsikko: Vs: FH150 ja mystillinen varoitusvalo
Kirjoitti: Mr. M - 07.11.16 - klo:19:32
Valo nyt kiukuttelee muuten vaan, kun se syttyy heti kun laittaa virrat päälle. Varmaan jossain joku oikonen. Mittaristoonkaan ei mene ylimääräisiä johtoja, kuin vain ne joille on kaaviossa jokin merkitys mainittu. Kaivuri on lämpimässä tallissa ja tarkoitus olis suodattimet vaihdella.

Hydrauliikassa ei näytä olevan muita paineantureita, kuin ne kaksi venttiililohkon etupäässä. Liittynevät jotenkin ajonopeuden valintaan. "Travel exclusion pressure switch" ja ""Travel pressure switch".

Edelleenkin kiinnostaa valon merkitys, mutta ei niin paljoa että alkaisin huoltojantterille soittelemaan..
Otsikko: Vs: FH150 ja mystillinen varoitusvalo
Kirjoitti: Mr. M - 11.11.16 - klo:20:50
Sain viimein koneen käyntiin ja mystillinen valo sammuu kun poistaa hydrauliikan lukituksen. Ja syttyy taas lukitus päällä.. Koneen sammuttamisen jälkeen, lukitus edelleen pois päältä, valo syttyy taas kun liikuttelee vipuja niin että paine poistuu systeemistä.

Suodattimia en vielä ehtinyt vaihtamaan. Ehkä se tuo ratkaisun tähän mysteeriin, ehkä ei. Vielä en ole löytänyt sitä salaista paine(?)anturia, mikä varoitusvaloa ohjaa. Se ei ole kumpikaan noista venttiililohkon antureista. Toisen vaihdoin uuteen kun vuosi läpi.
Otsikko: Vs: FH150 ja mystillinen varoitusvalo
Kirjoitti: ijasja2 - 11.11.16 - klo:22:41
Sain viimein koneen käyntiin ja mystillinen valo sammuu kun poistaa hydrauliikan lukituksen. Ja syttyy taas lukitus päällä.. Koneen sammuttamisen jälkeen, lukitus edelleen pois päältä, valo syttyy taas kun liikuttelee vipuja niin että paine poistuu systeemistä.

Suodattimia en vielä ehtinyt vaihtamaan. Ehkä se tuo ratkaisun tähän mysteeriin, ehkä ei. Vielä en ole löytänyt sitä salaista paine(?)anturia, mikä varoitusvaloa ohjaa. Se ei ole kumpikaan noista venttiililohkon antureista. Toisen vaihdoin uuteen kun vuosi läpi.

Muistin tänään kattoa tuon valon, ei oo omassa koneessa moista. Voi kun palaisikin vain jokin varoitusvalo, tuli vähän suurempaa remppaa joka ei varoitusvaloilla varoitellut. Lähti kääntömoottori vaihteistoineen läskeineen irti alavaunusta, kaikki pultit on kiinni... Mistähän saisi alavaunuun hitsattavan pulttikehän, oli mennyt rikkipoikki irrotessaan. Kaivuri purettuna korjaamolla. Ei oo ihan perus kulutusosa, kun hitsattu runkoon kiinni ja irtosi sekä rikkoutui. Oireita ei ole ollut eikä tullut, huomasin kaivaessa että kääntömoottori heiluu kun ylävaunua liikuttelee :p
Otsikko: Vs: FH150 ja mystillinen varoitusvalo
Kirjoitti: Mr. M - 18.11.16 - klo:21:06
Toivottavasti saat käännön kuntoon kohtuu rahalla..

Pieniähän nämä minun ongelmat on, eikä edes ongelmia. Vaan ei sammunut valo öljyjen, eikä suodattimien vaihdolla. Kenties jäänne ajoilta kun koneessa oli jokin ylimääräinen anturi.

No, kääntöhässäkkä pitäis varmaan irroittaa kun alennusvaihteisto vuotaa öljyt. Silikoonista ja katkenneesta korvakosta päätellen, se on joskus jo käynyt irti..
Otsikko: Vs: FH150 ja mystillinen varoitusvalo
Kirjoitti: Paalinpyörittäjä - 18.11.16 - klo:21:13
Esiohjaussuodatin tukossa.
Otsikko: Vs: FH150 ja mystillinen varoitusvalo
Kirjoitti: Mr. M - 18.11.16 - klo:21:15
Vaihdettu.
Otsikko: Vs: FH150 ja mystillinen varoitusvalo
Kirjoitti: Paalinpyörittäjä - 18.11.16 - klo:21:25
Vaihdettu.
Mulla doosanissa oli just kans, että toi valo palo yhtämittaa ja vaihdettiin suodatin, niin hiljeni hetkex ja jonkin ajan päästä vaihdettiin taas niin huomattiin anturin olevan löysässä, nippuside hoiti homman..
Otsikko: Vs: FH150 ja mystillinen varoitusvalo
Kirjoitti: Mr. M - 18.11.16 - klo:21:33
Ok. Omasta koneesta en tosiaankaan ole löytänyt anturia kyseiselle valolle.

Mutta valo sammuu kun hydrauliikan lukituksen poistaa, eli johonkin anturiin sen pitää reagoida.. Outojuttu.
Otsikko: Vs: FH150 ja mystillinen varoitusvalo
Kirjoitti: Paalinpyörittäjä - 18.11.16 - klo:22:25
Ok. Omasta koneesta en tosiaankaan ole löytänyt anturia kyseiselle valolle.

Mutta valo sammuu kun hydrauliikan lukituksen poistaa, eli johonkin anturiin sen pitää reagoida.. Outojuttu.
Eli siis viiksi penkin vieressä? Jos se juuri kertookin, että hydelukitus päällä.
Otsikko: Vs: FH150 ja mystillinen varoitusvalo
Kirjoitti: ijasja2 - 19.11.16 - klo:18:41
Toivottavasti saat käännön kuntoon kohtuu rahalla..

Pieniähän nämä minun ongelmat on, eikä edes ongelmia. Vaan ei sammunut valo öljyjen, eikä suodattimien vaihdolla. Kenties jäänne ajoilta kun koneessa oli jokin ylimääräinen anturi.

No, kääntöhässäkkä pitäis varmaan irroittaa kun alennusvaihteisto vuotaa öljyt. Silikoonista ja katkenneesta korvakosta päätellen, se on joskus jo käynyt irti..

Huomenna haen pajalta. Piti teettää sorvarilla uus laippa kääntömoottorin juureen, alavaunuun, ei saanut varaosana lainkaan ja varmasti noin halvempikin, sekä parempi versio alkuperäiseen nähden. Se lie halpaa muuhun nähden, toista viikkoa ollut pajalla... Samalla ruiskutuspumpun korjaus dieselhuollossa, jospa selviäisi alvillisena alle viiden touhusetelin :p 

Uusi ja vanha palikka. Hitsaamalla oli vanha kiinni rungossa ja uusi samoin. Aikamoinen purkaminen, että tuon sai huoltoukko esiin :/

(http://i6.aijaa.com/t/00925/14289161.t.jpg) (http://aijaa.com/KCugsn)
Otsikko: Vs: FH150 ja mystillinen varoitusvalo
Kirjoitti: Mr. M - 20.11.16 - klo:19:49
Hienon rinkulan on sorvannut. Tuohon pitää olla jo aika jööti aihio, mistä alkaa kaivertaa.

Niin olikos sulla FH vai kenties ihan Hitachi? Kun samoja koneitahan ne lienee, moottori vain eri ja Deerellä on kans vastaavat mallit omilla moottoreillaan.

Mulla Iveco huohottoaa jonnin verran ja venttiilikopasta on maalit lähteneet. Lieneekö käynyt joskus kuumana. Hyvinhän tuo muuten puhisee. Tosin pakosarja vuotaa..

Eli siis viiksi penkin vieressä? Jos se juuri kertookin, että hydelukitus päällä.

Joo. Tuskimpa sille on varoitusvaloa laitettu. Eikä tuolla ole oikeastaan väliä vaikka palaa, mutta olis ihan mielenkiinnosta mukava tietää merkitys ja mikä sitä ohjaa, kun en ole sitä vielä itse osannut päätellä. Mutta taitaa olla harvinaisempi kikkare, eikä siitä tietäjiä valttämättä satu tälle foorumuille.
Otsikko: Vs: FH150 ja mystillinen varoitusvalo
Kirjoitti: ijasja2 - 20.11.16 - klo:21:39
Hienon rinkulan on sorvannut. Tuohon pitää olla jo aika jööti aihio, mistä alkaa kaivertaa.

Niin olikos sulla FH vai kenties ihan Hitachi? Kun samoja koneitahan ne lienee, moottori vain eri ja Deerellä on kans vastaavat mallit omilla moottoreillaan.

Mulla Iveco huohottoaa jonnin verran ja venttiilikopasta on maalit lähteneet. Lieneekö käynyt joskus kuumana. Hyvinhän tuo muuten puhisee. Tosin pakosarja vuotaa..

Just samanlainen FH150, ei oo tuota varoitusvaloa mikä sulla.

Koneremppa tehtiin samalla kun tuli Hollannista, silloin oli mittarissa jotain 7000+ tuntia. Männänrenkaat oli kuin lasia, kuumana oli käynyt, syyläri oli kuin muurattu umpeen pölyllä/savella. Koneremppa silloin ja nyt mittarissa noin 11500hh, syöttöpumppua ei taidettu silloin rempata. Nyt oli aiheellista, suuttimet on kertaalleen tässä välillä vaihdettu.

Tekis mieli tuoreempaa, mutta tuo pomminvarmaa perustekniikkaa. Tekee kymppitonnilla alustaan fiksausta ja puomia tihittää, tietää mitä saa. Kymppitonni ei oo mitään välirahassa... Ja joutuu pahimmillaan sillä samalla kympillä varusteleen "uutta" vanhaakin. 
Otsikko: Vs: FH150 ja mystillinen varoitusvalo
Kirjoitti: Mr. M - 16.12.16 - klo:20:42
Sain viimein tiivisteen vaihdettua. Holkki, mitä vasten tiivistää, oli aika syöpynyt ja yritin irroittaa akselin vaihtaakseni sen, mutta en saanut irti lyömällä, enkä 20t harrasteprässillä. Kiillotin sitten pinnan parhaani mukaan akselia käsin veivaten, kun en viittiny lähtee kiikuttamaan mötikkää ammattilaisille. Aika hyvä siitä tuli.

Tarkastelin samalla sitä rinkulaa ja kiinni näytti vielä olevan, vaikka aika pienellä saumalla se on heftattu kiinni. Ei käy kateeksi kavereita jotka vaihtoi rinkulan iljasja2:n koneeseen, aika hankala paikka ellei irroita myös ventiilistöä ja hankala sittenkin.
Otsikko: Vs: FH150 ja mystillinen varoitusvalo
Kirjoitti: Varjo79 - 18.12.16 - klo:14:01
Hienon rinkulan on sorvannut. Tuohon pitää olla jo aika jööti aihio, mistä alkaa kaivertaa.

Niin olikos sulla FH vai kenties ihan Hitachi? Kun samoja koneitahan ne lienee, moottori vain eri ja Deerellä on kans vastaavat mallit omilla moottoreillaan.

Mulla Iveco huohottoaa jonnin verran ja venttiilikopasta on maalit lähteneet. Lieneekö käynyt joskus kuumana. Hyvinhän tuo muuten puhisee. Tosin pakosarja vuotaa..

Just samanlainen FH150, ei oo tuota varoitusvaloa mikä sulla.

Koneremppa tehtiin samalla kun tuli Hollannista, silloin oli mittarissa jotain 7000+ tuntia. Männänrenkaat oli kuin lasia, kuumana oli käynyt, syyläri oli kuin muurattu umpeen pölyllä/savella. Koneremppa silloin ja nyt mittarissa noin 11500hh, syöttöpumppua ei taidettu silloin rempata. Nyt oli aiheellista, suuttimet on kertaalleen tässä välillä vaihdettu.

Tekis mieli tuoreempaa, mutta tuo pomminvarmaa perustekniikkaa. Tekee kymppitonnilla alustaan fiksausta ja puomia tihittää, tietää mitä saa. Kymppitonni ei oo mitään välirahassa... Ja joutuu pahimmillaan sillä samalla kympillä varusteleen "uutta" vanhaakin.

Joo mulla meni kopelosta venttiilipöytä halki sisältä. On orinut jo kyllä hetkenaikaa mutta sitte lopulta levis täysin.
Eli täällä ei tommosella 10 000e pannostuksella päästä edes alkuun. Maksaa saatanan syntisesti moinen pöytä. Jos yleensä löytää jostain sopivan. Eli nytmenee sitte harrastusväline vaihtoon. Onneks ei pääse syntyyn mitään estoja kun saakuitenkin ajella tuolla firmankoneilla päivät.
Otsikko: Vs: FH150 ja mystillinen varoitusvalo
Kirjoitti: +200 - 18.12.16 - klo:14:51
Osalla FH-potilaista syntyy näkyviä kolesterolikertymiä jänteisiin (jänneksantoomat), tyypillisimmin akillesjänteisiin. Toinen kertymispaikka on silmän sarveiskalvon ulkoreuna, jossa vaalea kehä (arcus corneae) varhaisessa keski-iässä voi olla vihje FH-taudista.  http://www.sydan.fi/terveys-ja-hyvinvointi/familiaalinen-hyperkolesterolemia-fh   :o :o
Otsikko: Vs: FH150 ja mystillinen varoitusvalo
Kirjoitti: Peltola - 18.12.16 - klo:23:17

Joo mulla meni kopelosta venttiilipöytä halki sisältä. On orinut jo kyllä hetkenaikaa mutta sitte lopulta levis täysin.
Eli täällä ei tommosella 10 000e pannostuksella päästä edes alkuun. Maksaa saatanan syntisesti moinen pöytä. Jos yleensä löytää jostain sopivan. Eli nytmenee sitte harrastusväline vaihtoon. Onneks ei pääse syntyyn mitään estoja kun saakuitenkin ajella tuolla firmankoneilla päivät.

Otan osaa. Kerran ollut Hitachin pöytä auki ja o-renkaita meni iso kasa. Todellinen vian alku oli täysin remontoidussa pumpussa, josta lähti metallia liikkeelle. Onko koppelossa joku tietty asia tai tyyppivika pöydän särkymiselle
Otsikko: Vs: FH150 ja mystillinen varoitusvalo
Kirjoitti: metsajussi - 19.12.16 - klo:08:29
Eikö noissa ole kunnon painesuodatinta pumpun jälkeen?

Otsikko: Vs: FH150 ja mystillinen varoitusvalo
Kirjoitti: Varjo79 - 19.12.16 - klo:16:34

Joo mulla meni kopelosta venttiilipöytä halki sisältä. On orinut jo kyllä hetkenaikaa mutta sitte lopulta levis täysin.
Eli täällä ei tommosella 10 000e pannostuksella päästä edes alkuun. Maksaa saatanan syntisesti moinen pöytä. Jos yleensä löytää jostain sopivan. Eli nytmenee sitte harrastusväline vaihtoon. Onneks ei pääse syntyyn mitään estoja kun saakuitenkin ajella tuolla firmankoneilla päivät.

Otan osaa. Kerran ollut Hitachin pöytä auki ja o-renkaita meni iso kasa. Todellinen vian alku oli täysin remontoidussa pumpussa, josta lähti metallia liikkeelle. Onko koppelossa joku tietty asia tai tyyppivika pöydän särkymiselle

Niin o-renkaita tuossa pöydässä ei juurikaan ole muutakuin esiohjaus karojen kupeissa. Ja ylipaine venttiilin ympärillä pari. Ensitte tiedä tuohon tyyppivikaan tai edes syyhyn miksi halkes syytä. Mutta luutavimmin kait penkin ja vipujen välistä löytyy syyllinen. Tietysti koneessa on jo tuntejakin ainakin 14th  tiedä vaikka olis todellisuudessa enempikin. Mutta sillä on runnottu kokoonsanähden  elämää suurempia kiviä. Sekä kairattu vieläisompien kivien ampumisen jälkeen niitä pohjalohkareita paljon. Sillä on myös revitty kantoja väännetty routaa jne. Ja tosiaan vaikken kaivaa osaakkaan niin osaan kyllä ottaa koneesta kaiken voiman avustettuna koneenmassalla ja tietenkin lisäksi hydrauliikan shokki pulsseilla. Tällä tavoin pienelläkin koneella saa monenmoista irti. Mutta tulokset on nytsitte ihan käsin kosketeltavissa. Taisii se lohko on hajaalla. Jä tässähän onsiis valettu lohko jota eivoi purkaa/korjata. Ainoa liike mille on oma venttiilinsä on kääntö kaikki muut on tuossa valetussa klimpissä. Ja sieltä siis paine kanavan välisein on murtunut kauhan käytön karan kohdalta. Ja jos ehjänä tuollaisen koppelon hinta olis noin 15-20 tonnia niin eisiihen viitti semmosta 15tonnin remppaa tehdä. Kuitenkin pitäis sitte laittaa myös punput ajomoottorit kääntömoottori ja myös kääntökehän hammaskehä ja jotain muuta pientä. Eli siis ostan toisen kunhan kevätaurinko on tarpeeksi korkeella. Jase toinen lienee sitte ehkä Cat 311c mutta kattotaan nyt miten paljon kerkeen omalla koneella enään tuhriin.
Otsikko: Vs: FH150 ja mystillinen varoitusvalo
Kirjoitti: JD6630 - 19.12.16 - klo:16:48
Sitä mää vaan niin kovin ihmettelen, että miksi helvetissä pitää hommata pieni kone ja ryskätä sillä liian isoja hommia?

Kaivuriinkaan ei hintaeroa tee se, että painaako se 10 vai 20 tonnia.
Otsikko: Vs: FH150 ja mystillinen varoitusvalo
Kirjoitti: Paalinpyörittäjä - 19.12.16 - klo:16:59
Sitä mää vaan niin kovin ihmettelen, että miksi helvetissä pitää hommata pieni kone ja ryskätä sillä liian isoja hommia?

Kaivuriinkaan ei hintaeroa tee se, että painaako se 10 vai 20 tonnia.
En nyt tiedä mistä hommista puhut, johonkin murskalle tai kannon nostoon täytyy tottakai olla se +20 tonninen, mutta ihan maataloustöissä se 12-15 tonninnen on optimi, sillä pystyy tekee kaikkea ja ylettyy hyvin kuormaamaan, mutta on vielä helposti kuskattavissa traktorilla ja pysyy pinnalla niissä ruppamaillakin.
Otsikko: Vs: FH150 ja mystillinen varoitusvalo
Kirjoitti: JD6630 - 19.12.16 - klo:17:03
Sitä mää vaan niin kovin ihmettelen, että miksi helvetissä pitää hommata pieni kone ja ryskätä sillä liian isoja hommia?

Kaivuriinkaan ei hintaeroa tee se, että painaako se 10 vai 20 tonnia.
En nyt tiedä mistä hommista puhut, johonkin murskalle tai kannon nostoon täytyy tottakai olla se +20 tonninen, mutta ihan maataloustöissä se 12-15 tonninnen on optimi, sillä pystyy tekee kaikkea ja ylettyy hyvin kuormaamaan, mutta on vielä helposti kuskattavissa traktorilla ja pysyy pinnalla niissä ruppamaillakin.
No toi varjo tuossa yläpuolella kertoili vetävänsä peruskalliota ylös ja kattelee uudeksi koneeksi 12 tonnista cattia.

Meilläkin on 13 tonnin lyhytperä, mutta sillä tehdäänkin maatilahommia. Jos ois kannon repimistä ja muuta niin sit ois 20 tonninen ainakin, sitäkin saisi vielä liikuttaa traktorilla.
Otsikko: Vs: FH150 ja mystillinen varoitusvalo
Kirjoitti: kylmis - 19.12.16 - klo:17:08
Sitä mää vaan niin kovin ihmettelen, että miksi helvetissä pitää hommata pieni kone ja ryskätä sillä liian isoja hommia?

Kaivuriinkaan ei hintaeroa tee se, että painaako se 10 vai 20 tonnia.
En nyt tiedä mistä hommista puhut, johonkin murskalle tai kannon nostoon täytyy tottakai olla se +20 tonninen, mutta ihan maataloustöissä se 12-15 tonninnen on optimi, sillä pystyy tekee kaikkea ja ylettyy hyvin kuormaamaan, mutta on vielä helposti kuskattavissa traktorilla ja pysyy pinnalla niissä ruppamaillakin.
No toi varjo tuossa yläpuolella kertoili vetävänsä peruskalliota ylös ja kattelee uudeksi koneeksi 12 tonnista cattia.

Meilläkin on 13 tonnin lyhytperä, mutta sillä tehdäänkin maatilahommia. Jos ois kannon repimistä ja muuta niin sit ois 20 tonninen ainakin, sitäkin saisi vielä liikuttaa traktorilla.
Eiköhän toi Varjon kommentti ollu vähän kärjistetty.
Otsikko: Vs: FH150 ja mystillinen varoitusvalo
Kirjoitti: Make - 19.12.16 - klo:18:40
Aika paljon pitää olla kaivamista, että tuollaisten kanssa viittii puljata. Puhelimella saa sellaisenkokoisen kaivurin, mikä on työmaalle sopivin. 12 t maksaa 60€/h. Syksyllä oli raiviolla 40 tonninen. Siitä ei ole vielä tullut laskua. Neljää eri yrittäjää olen käyttänyt. Yleensä kun kaivuri on paikalla tarvitaan 1-2 traktoria maanajoon. Jos olis oma kaivuri pitäis sitten hommata kuski noihin.
Otsikko: Vs: FH150 ja mystillinen varoitusvalo
Kirjoitti: wolfheartscry - 19.12.16 - klo:20:07
Aika paljon pitää olla kaivamista, että tuollaisten kanssa viittii puljata. Puhelimella saa sellaisenkokoisen kaivurin, mikä on työmaalle sopivin. 12 t maksaa 60€/h. Syksyllä oli raiviolla 40 tonninen. Siitä ei ole vielä tullut laskua. Neljää eri yrittäjää olen käyttänyt. Yleensä kun kaivuri on paikalla tarvitaan 1-2 traktoria maanajoon. Jos olis oma kaivuri pitäis sitten hommata kuski noihin.
Maken kanssa samoilla linjoilla. Koneen lisäksi voi valita kuskin eli erilaisiin töihin erilainen kone ja erilainen kuski. Oma ja eläkeavun aika menee yleensä peltotyömaalla kaikkeen muuhun, joten kaivurikuski on palkkansa ansainnut. Lisäksi lannankuormaus levittimeen on sopiva ulkopuoliselle, jolloin voi itse muokata tai kyntää tilanteesta riippuen.
Otsikko: Vs: FH150 ja mystillinen varoitusvalo
Kirjoitti: ijasja2 - 19.12.16 - klo:20:33
Sitä mää vaan niin kovin ihmettelen, että miksi helvetissä pitää hommata pieni kone ja ryskätä sillä liian isoja hommia?

Kaivuriinkaan ei hintaeroa tee se, että painaako se 10 vai 20 tonnia.
En nyt tiedä mistä hommista puhut, johonkin murskalle tai kannon nostoon täytyy tottakai olla se +20 tonninen, mutta ihan maataloustöissä se 12-15 tonninnen on optimi, sillä pystyy tekee kaikkea ja ylettyy hyvin kuormaamaan, mutta on vielä helposti kuskattavissa traktorilla ja pysyy pinnalla niissä ruppamaillakin.

Jaa..a, tuosta optimista. Mielestäni optimi on luokassa +15tn, 16-18 tonnia soppeli moneen hommaan. Oma kone otsikossa mainittu, vakiolla tai sitä hieman pidemmällä kaivuuvarrella varustettu. Ulottuvuus meinaa olla tirpalla monessa kohteessa, mutta toki pärjää. Pitää vain tehdä vähän enemmän töitä, isommat ojat kaivettava kummaltakin puolelta jne. Lastaamiseen ja normi ojien kaivamiseen 15 tonnin luokassa optimi. Aika hitokseen ison tuntuinen kokoero on 135 ja 160 tatsilla, ku lähipiirissä molemmat.

Muistan kun aikoinaan oli kurjaa lastata kuorma-autoon, 13 tonnin koneella, mutta se oli harvinaista. Nykyään hiukan isompi kone ja valitettavasti ne kärryt tuppaa olemaan usein korkeudeltaan kuorma-auto luokkaa. Isoimmat niin isoja roikaleita, ettei perästä yllä keulaan asti edes lastaamaan mutta ne onneksi poikkeuksia. Iso kuivapaskan levitin korokelaidoilla ym., mielellään hiukan isommalla koneella lastaisi. Kun ei sinne pskakasaan saa tehtyä lastaukseen petiä kuten monessa muussa lastaamisessa, saa vain pudotella kuormaa puolentoista metrin pediltä :)
Otsikko: Vs: FH150 ja mystillinen varoitusvalo
Kirjoitti: JD6630 - 19.12.16 - klo:20:43
Metsäalusta helpottaisi lastausta aika merkittävästi. Nykyiselläkin kyllä onnistuu hyvin, kun laittaa alle pari vanhaa paalia tmv.

Uudet yleiskoneet näyttäisi olevan lähes poikkeuksetta 15-18 tonnisia, melkein kaikki 160 Doosaneita. Siis sellaiset joilla tehdään metsä, pelto ja maanrakennushommia.
Otsikko: Vs: FH150 ja mystillinen varoitusvalo
Kirjoitti: Paalinpyörittäjä - 19.12.16 - klo:21:42
Aika paljon pitää olla kaivamista, että tuollaisten kanssa viittii puljata. Puhelimella saa sellaisenkokoisen kaivurin, mikä on työmaalle sopivin. 12 t maksaa 60€/h. Syksyllä oli raiviolla 40 tonninen. Siitä ei ole vielä tullut laskua. Neljää eri yrittäjää olen käyttänyt. Yleensä kun kaivuri on paikalla tarvitaan 1-2 traktoria maanajoon. Jos olis oma kaivuri pitäis sitten hommata kuski noihin.
Maken kanssa samoilla linjoilla. Koneen lisäksi voi valita kuskin eli erilaisiin töihin erilainen kone ja erilainen kuski. Oma ja eläkeavun aika menee yleensä peltotyömaalla kaikkeen muuhun, joten kaivurikuski on palkkansa ansainnut. Lisäksi lannankuormaus levittimeen on sopiva ulkopuoliselle, jolloin voi itse muokata tai kyntää tilanteesta riippuen.
Juu nämä koneasiat on niin suhteellisia, monella on joku 150 kiloeuron traktori jolla ajetaan ehkä 500 tuntia ja sitten taivastellaan miten jollain on varaa pitää ittellä sitä 30 kiloeuron kaivuria vaan jonkun parin-kolmen sadan tunnin töiden takia..
Ps Noi halvemman luokan kaivurit ei juuri enää hintaansa laske, toisin joku uusi raputon saattaa pudottaa tollasen maatilatason kaivukoneen hinnan jo ekana vuonna..
Ittellä kaivurissa tärkeintä se, että sen saa käyttöön silloin kun haluaa, täällä urakoitsijoilla on melki kaikilla maataloutta ja ne tulee salaojille mieluiten sadepäivinä..
Otsikko: Vs: FH150 ja mystillinen varoitusvalo
Kirjoitti: Varjo79 - 20.12.16 - klo:15:57
Sitä mää vaan niin kovin ihmettelen, että miksi helvetissä pitää hommata pieni kone ja ryskätä sillä liian isoja hommia?

Kaivuriinkaan ei hintaeroa tee se, että painaako se 10 vai 20 tonnia.
En nyt tiedä mistä hommista puhut, johonkin murskalle tai kannon nostoon täytyy tottakai olla se +20 tonninen, mutta ihan maataloustöissä se 12-15 tonninnen on optimi, sillä pystyy tekee kaikkea ja ylettyy hyvin kuormaamaan, mutta on vielä helposti kuskattavissa traktorilla ja pysyy pinnalla niissä ruppamaillakin.
No toi varjo tuossa yläpuolella kertoili vetävänsä peruskalliota ylös ja kattelee uudeksi koneeksi 12 tonnista cattia.

Meilläkin on 13 tonnin lyhytperä, mutta sillä tehdäänkin maatilahommia. Jos ois kannon repimistä ja muuta niin sit ois 20 tonninen ainakin, sitäkin saisi vielä liikuttaa traktorilla.

Noo einyt peruskalliota mutta täälläpäin on isoja siirtolohkareita pelloilla pienempin kikkareiden kaverina riittämiin.

Jamitä kärjistettyyn esimerkkiin tulee niin osin sitäkin. Mutta juu eipysty pitään useempaa konetta harrastus käytössä niin sitte sillä väännetään mikä sattuuolemaan.

Ja mitä tulee tuohon seuraavan koneen valintaa niin sen käyttötarkoitus on aivan toinen kuin tämän nykyisen romun. Hintakin jo määrittelee että ei millään noin 70ke koneella viitti runnoa liikaa. Muuten tuollainen 311 Catti painaa aikalailla enemmän miltä näyttää ja antaa ymmärtää. Näyttäis ainakin teknisten tietojen perusteella painavan jo 2-3t enempi kuin tuo nykyinen. Eli senkin kanssa siirtäminen jo huolestuttaa näissä maisemissa.

Joo jos mulla oliskin mahdollisuus siirtää jotain isompaa masiinaa, saati se mahtuisi pääasiallisiin käyttö tarkoituksiin. Niin ostaisin toki 160 tai isomman JCB moisen sais kyllä tuon pienemmän Catin hinnalla ehkä jopa uudemman.

Mutta kun ei luonnaa niin ei luonnaa ja . Toisaalta toimenkuvakin on muuttumassa kuljettajaksi niin eisitä omaa edes tarvi olla välttämättä.

Mutta harrastus mielessä on toinen asia.
Otsikko: Vs: FH150 ja mystillinen varoitusvalo
Kirjoitti: Make - 20.12.16 - klo:22:01
25% 40 tonnisen veloitus oli suurempi, kuin tuollaisen 12-14 tonnisen. Vaikka olis oma tuollainen pienempi ei sitä kannata rajummissa hommissa rikkoa.
Otsikko: Vs: FH150 ja mystillinen varoitusvalo
Kirjoitti: ijasja2 - 20.12.16 - klo:22:37
25% 40 tonnisen veloitus oli suurempi, kuin tuollaisen 12-14 tonnisen. Vaikka olis oma tuollainen pienempi ei sitä kannata rajummissa hommissa rikkoa.

Jep, eikä metsän laikuttamisessa. Liian halvalla tekevät, kun kannattaa oma kone pitää parkissa mikäli maasto haastavaa...
Otsikko: Vs: FH150 ja mystillinen varoitusvalo
Kirjoitti: kylmis - 21.12.16 - klo:08:10
25% 40 tonnisen veloitus oli suurempi, kuin tuollaisen 12-14 tonnisen. Vaikka olis oma tuollainen pienempi ei sitä kannata rajummissa hommissa rikkoa.
Niin mitä? 75e/h alv. 0% 40tonnin kone? Sanoisin, että halpaa. Joskus kysyin tarjousta 32:n kuskilta ja olisi ollut 79e/h.
Otsikko: Vs: FH150 ja mystillinen varoitusvalo
Kirjoitti: Varjo79 - 22.12.16 - klo:21:36
25% 40 tonnisen veloitus oli suurempi, kuin tuollaisen 12-14 tonnisen. Vaikka olis oma tuollainen pienempi ei sitä kannata rajummissa hommissa rikkoa.
Niin mitä? 75e/h alv. 0% 40tonnin kone? Sanoisin, että halpaa. Joskus kysyin tarjousta 32:n kuskilta ja olisi ollut 79e/h.

Joo jotain tuota luokkaa ja 1.5e/km siirto päälle täälläkin +100 tulee vähintään kun vapaanaoleva iso kone löytyy. Niitä kyllä on lähempänäkin mutta eivät kyllä pikku jutun takia siirrä. Ja jos siirtävät niin tuntihinta on kohdillaan noi 100e/h siirto sekä kaivu.  Mutta juu tiedän että toisaalla asiaat on toisin.

Ps todennäköisesti allekirjoittanut on osana pientä ratasta joka nääsvilleen rakentaa sporan ;D ;D yms muissa pikku projekteissa läsnä.