Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: montöör - 25.09.16 - klo:08:43

Otsikko: Hälytysvilkut
Kirjoitti: montöör - 25.09.16 - klo:08:43
Tuossa (piki)tien varressa puidessa panin merkille jonkinlaisen
hälytysvilkkujen kilpavarustelun. Onko tullut joku asetusmuutos
kun monessa traktorissa on kaksi hälytysvilkkua käytössä normaali
tieajossa. Puimureissa huomionhakuisimmat käyttää kolmea vilkkua.
Eihän tuo päivänvalossa haittaa mutta hälytysvalo menettää merkityksensä
silloin kun sitä oikeinkäytettynä tarvitaan.
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: Pasi - 25.09.16 - klo:09:40
Kyllä hälytysvalot ovat jo nyt menettäneet vähän merkitystään. Kilpavarustelun tuntu saattaa johtua siitä, että vilkkuja alkaa olla uusissa vehkeissä vakiovarusteina. Ja kun semmoiset ovat, niin pistetään sitten päälle vaikkei oikeastaan tarvettakaan olisi. Varmasti näkyvillä ehjillä, puhtailla ääri- ja perävaloilla sekä etanan kolmiolla pitäisi maatalousvehkeitten olla tarpeeksi hyvin merkittyjä.
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: Toivo Tonta - 25.09.16 - klo:10:04
Tyhmäähän niitä on turhaa käyttää, ovat jo muutenkin kärsineet inflaation. Ja pois ne vilkut päältä myös siellä pellonpuolella, kun ollaan isontein vieressä. Puimureissa ne alkaa monessa olla automaattisesti päällä, kun säiliö täyttyy, tai mennään tielle. Isossa puimurissä vilkut ymmärrän kyllä.
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: Mopomies - 25.09.16 - klo:10:23
Devalvaatio on hieno asia. Vilkut sinisiksi, niin taas huomio kiinnittyy.
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: Don Essex - 25.09.16 - klo:10:26
Devalvaatio on hieno asia. Vilkut sinisiksi, niin taas huomio kiinnittyy.

Hälytysvalothan ovat kaikki jo sinisiä. Varoitusvalot keltaruskeita...

No kai tuolla varoitusvilkkuja tarkoitettiinkin.
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: RimaPoika - 25.09.16 - klo:10:35
Ei kait niitä tiellä saa ihan milloin tahansa pitääkkään päällä. Lähinnä kai tienhoidossa ja saatto kuljetuksissa.
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: +200 - 25.09.16 - klo:10:44
Kyllä me äeskonees pidettiin ylileveän valojen lisäksi majakoita päällä.Ja puimuris on majakat päällä myös.
Ainakin nuo huomaa helpommin kun valo on vilkkuvaa.
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: Utopiaa - 25.09.16 - klo:12:26
Täällä jotkut ajaa paaliralliakin hälläväliä vilkut päällä.  >:(
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: junttieinari - 25.09.16 - klo:12:28
Kyllä me äeskonees pidettiin ylileveän valojen lisäksi majakoita päällä.Ja puimuris on majakat päällä myös.
Ainakin nuo huomaa helpommin kun valo on vilkkuvaa.

Koneet on niin pieniä, että ei ilman hälyvaloja muut huomaa?  :)
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: +200 - 25.09.16 - klo:12:38
Kyllä me äeskonees pidettiin ylileveän valojen lisäksi majakoita päällä.Ja puimuris on majakat päällä myös.
Ainakin nuo huomaa helpommin kun valo on vilkkuvaa.

Koneet on niin pieniä, että ei ilman hälyvaloja muut huomaa?  :)
Turvallisuutta liikentees noilla haetaan.Iltahämäräs esim mutkan taakse vilkkuvalo näkyy kauemmas.
Ja kyllä,koneet on pieniä ja niitä on liianvähän....ja vanhojakin ne on :-[
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: RimaPoika - 25.09.16 - klo:12:48
Sanomattakin on selvää että ylileveän valot on ja toimii ja näkyy kanssa ja traktorin vilkut ja jarruvalot näkyy koneiden takaa nekin.
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: vms1 - 25.09.16 - klo:12:54
Jonkinverran kait tulee "tuplattua" majakoita kun ei yhdet näy joka suuntaan kun ovat esim hytin takana. Toki paljon suurempi syy lienee se hifistely kun ulkonäkömielessä pitää näkyä joka suuntaan viis kappaletta.

Äkkiseltään noihin voisi jonkun säädöksen laittaa että niiden pitäisi vilkkua tiettyä nopeutta eikä saisi näkyä kuin vaikka kaksi kun katsoo ajoneuvon edestä, sivusta, takaa jne.

Sitten itse suuntavilkut eri vilkutustiheydellä.

ylileveyteen taas tarvitaan huomiovalot eteen ja taakse sekä pituutta osoittamaan sivulle.

majakat sitten päälle vaan kun kikkailee jotenkin vasten normaaleja ajojärjestelyjä jne eikä varmuuden vuoksi aina kun menee tienpäälle.
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: Oksa - 25.09.16 - klo:16:22
ja kun kattelette noita viteoita tuolta tuupista niin aikas paljon on majakoita noissa koneissa mitkä ajelee teillä euroopasakin..    ja kyllä se että kone merkkaa aluettaan valoilla on paljon parempi kuin net pimiät valotomat ajelijat jokka liikkuu hämärillä vain laturin valo palaen.
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: Toivo Tonta - 25.09.16 - klo:16:38
ja kun kattelette noita viteoita tuolta tuupista niin aikas paljon on majakoita noissa koneissa mitkä ajelee teillä euroopasakin..    ja kyllä se että kone merkkaa aluettaan valoilla on paljon parempi kuin net pimiät valotomat ajelijat jokka liikkuu hämärillä vain laturin valo palaen.
Meinaat, että rikkinäiset takavalot yms voi korvata majakalla!? Eurooppaa se Suomikin on, määräyksissä voi olla maakohtaisia eroja.
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: JD6630 - 25.09.16 - klo:17:18
Ylileveät käytössä sillon kun on paripyörät. Massikassa on majakka ja sitä olen käyttänyt ehkä kaksi kertaa, sillon kun ollaan poikittain asfalttitiellä tai jotain muuta erikoista tapahtuu.

Lähinnä huvittaa nuo majakat päällä ajelijat ihan perus traktoreilla, en oikein ymmärrä pointtia. Käsittääkseni majakkaa ei saisi edes pitää milloin vaan päällä.

Auraushommat olis tietenkin erikseen, mutta tuntuu että näillä rekkakuskeillakin menee majakkojen kans samanlaiseksi kilpavarustelupelleilyksi kuin valojenkin kanssa.
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: Monttu Simeon - 25.09.16 - klo:18:01
Venäjällä polttoainetta ajavat säiliöautot ajaa keltaset varotusvilkut päällä, maakohtanen määräys.
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: Oksa - 25.09.16 - klo:18:19
en tarkoita sitä että majakka korvaa puuttuvat valot mutta parempi on nykyautoiljoille ilmaista että on muutakin teillä liikkeellä kuin net ooppelit...   joten vilkut päälle kun on sen tarve... ylileveä, tahi jotain vaaraa aiheuttavaa ja töissä tiellä...                 ite ainakin räppään majakat päälle kun lanaan tahi sorastan tietä ja kun kiskon sen opelin sieltä kylkyseltä...
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: kantola - 25.09.16 - klo:19:16
Inflaation on aiheuttaneet nämä yhä tehokkaammat ja halvemmat vilkut joita tuutataan rivi jokaiseen puutarhakoneeseen. Jos flash-strobot on laitettu niiden käyttöä kyllä pitäisi harkita ihan "Pekka ja susi -ilmiön" takia.
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: SKN - 25.09.16 - klo:19:39
Toi vilkuttelu on....

No jätän kirjottamatta koska kuitenkin menee herneet nenään....
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: +200 - 25.09.16 - klo:19:55
Toi vilkuttelu on....

No jätän kirjottamatta koska kuitenkin menee herneet nenään....
En mäkään 110 viiuun edes laittaisi majakoita.
Mutta jos kone on parien kans liki 4,5m levee,niin antaa majakat ainakin henkistä turvaa :-\
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: RimaPoika - 25.09.16 - klo:20:03
Ne ääreis merkkinnät ois oikeasti kova juttu.
Hämärissä se musta rengas ei vaan erotu.
Varsinkaan kun niillä työvaloilla häikäistään
Vastaantulijat. Sorry
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: JD6630 - 25.09.16 - klo:20:36
Toi vilkuttelu on....

No jätän kirjottamatta koska kuitenkin menee herneet nenään....
En mäkään 110 viiuun edes laittaisi majakoita.
Mutta jos kone on parien kans liki 4,5m levee,niin antaa majakat ainakin henkistä turvaa :-\
Mite ois noi ylileveiden merkkivalot.

Siellä lakeuksilla kun ei juuri mäkiä ja metsäisiä mutkiakaan ole.
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: Köntys - 25.09.16 - klo:20:40

Kas pitäähän se ökykone kaikille ilmaista, että on uusi ja komee  :-\
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: SKN - 25.09.16 - klo:21:17
Toi vilkuttelu on....

No jätän kirjottamatta koska kuitenkin menee herneet nenään....
En mäkään 110 viiuun edes laittaisi majakoita.
Mutta jos kone on parien kans liki 4,5m levee,niin antaa majakat ainakin henkistä turvaa :-\

Ja herneet meni nenään vaikken edes sanonut mitään....
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: AJL - 25.09.16 - klo:21:55
Poliisi sedät ainakin täällä päin ovat herkkiä nuista huomauttelemaan, jos sattuu vähänkin liian pitkästi ajamaan varotusmajakat päällä.
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: kantola - 25.09.16 - klo:22:42
Yks hailee vaikka olis sata vilkkua jos kuskina on vilkkupää.

(http://kuvat.kaleva.fi/13222/f72217a6-7efd-11e6-82d0-22000a4b062b/large-2016-09-20t064624134z_20160920_093708-1.jpg)
http://www.kaleva.fi/lukijalta/kuvat/176482/#.V-goFzU49sA
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: +200 - 25.09.16 - klo:23:04
Toi vilkuttelu on....

No jätän kirjottamatta koska kuitenkin menee herneet nenään....
En mäkään 110 viiuun edes laittaisi majakoita.
Mutta jos kone on parien kans liki 4,5m levee,niin antaa majakat ainakin henkistä turvaa :-\

Ja herneet meni nenään vaikken edes sanonut mitään....
Emmä oikein usko että sä saisit mulle meneen hernettä nenukkiin :-\
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: +200 - 25.09.16 - klo:23:06
Toi vilkuttelu on....

No jätän kirjottamatta koska kuitenkin menee herneet nenään....
En mäkään 110 viiuun edes laittaisi majakoita.
Mutta jos kone on parien kans liki 4,5m levee,niin antaa majakat ainakin henkistä turvaa :-\
Mite ois noi ylileveiden merkkivalot.

Siellä lakeuksilla kun ei juuri mäkiä ja metsäisiä mutkiakaan ole.
Mä tuola ennemmin mainittinki että majakat ylileveänvalojen lisäksi.
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: mermiina - 26.09.16 - klo:07:59
Vilkkujen lisäksi yli 4 metrisillä pitäisi käyttää edes epävirallista saattajaa. 
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: Hervast - 26.09.16 - klo:08:57
Yks hailee vaikka olis sata vilkkua jos kuskina on vilkkupää.

(http://kuvat.kaleva.fi/13222/f72217a6-7efd-11e6-82d0-22000a4b062b/large-2016-09-20t064624134z_20160920_093708-1.jpg)
http://www.kaleva.fi/lukijalta/kuvat/176482/#.V-goFzU49sA

Hyviä nuo kommentit " kyllä maajussien pitäis saada vielä vähän enemmän tukia jotta sais vielä leveämmät renkaat" 😁

Tietä lanatessa vilkut lienee ihan ok ja tietä paikkaillessa olen käyttänyt myös ettei "tientukko" tule muille tienkäyttäjille yllätyksenä.
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: Antidesantti - 26.09.16 - klo:18:54
Ei kait niitä tiellä saa ihan milloin tahansa pitääkkään päällä. Lähinnä kai tienhoidossa ja saatto kuljetuksissa.

Täp täp täp täp täpinöintivalot...     ;)  :D  ;D  ::)
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: arzyboy - 26.09.16 - klo:18:55
Ehkä normaalisti tien päällä ihan turha käyttää noita hälytysvilkkuja. Äärivalot paljon tärkeämmät noissa ylileveissä koneissa. Ainoa tilanne missä ajattelisin että hälytysvilkkuja voisi käyttää on kun on tulossa esim. jostain "pimeästä" liittymästä tielle.
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: veko - 27.09.16 - klo:21:09
Yli nelimetriset vaatii etu ja taka-auton. Mitenhän lienee näiden uusien traktori nopeuksien kanssa, kun yli 3.5m jälkeen vauhti tipahtaa ekl lain mukaan 60km/h niin Kai se koskee näitä uusia liikennettätori luokkiakin. Tuo kuva yhdistelmä taisi olla turvemiestn erikoisuuksia
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: vms1 - 27.09.16 - klo:23:01
Yli nelimetriset vaatii etu ja taka-auton. Mitenhän lienee näiden uusien traktori nopeuksien kanssa, kun yli 3.5m jälkeen vauhti tipahtaa ekl lain mukaan 60km/h niin Kai se koskee näitä uusia liikennettätori luokkiakin. Tuo kuva yhdistelmä taisi olla turvemiestn erikoisuuksia

Ei pidä sekoittaa maatalous ja rekkasääntöjä toisinaan.
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: Oksa - 28.09.16 - klo:07:31
tosa katoin kun ohi meni etuauto ja se oiekin toimikin kun perässä tuli kolmilla levikkeilllä oleva valteemi... kai?     ja se nyt peitti kerralla oikein hyvin koko tien...            oli se vaan vekovan näkönen menossaan...                                   btw, eiks hälytys- ja huomio/varoitusvilkut ole hieman eri asia???
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: Hervast - 28.09.16 - klo:11:46
Olen kyllä sitämieltä että jos vilkuttelulla edes teoriassa vältetään potentiaalinen onnettomuus, niin silloin se ei ole turhaa. On tuolla liikenteessä niinpaljon vatipäitä jotka eivät välitä muista tielläliikkujista jotta vaikka heille härnyyksi. Muutenkin täällä pohjolassa vältetään ihan suotta huomiolaitteiden käyttöä mistälie häveliäisyysyistä.
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: RimaPoika - 28.09.16 - klo:13:18
Yli nelimetriset vaatii etu ja taka-auton. Mitenhän lienee näiden uusien traktori nopeuksien kanssa, kun yli 3.5m jälkeen vauhti tipahtaa ekl lain mukaan 60km/h niin Kai se koskee näitä uusia liikennettätori luokkiakin. Tuo kuva yhdistelmä taisi olla turvemiestn erikoisuuksia

Ei pidä sekoittaa maatalous ja rekkasääntöjä toisinaan.

Hinattava laite/ ajettava laite ja erillinen kuljetettava kappale. Kannatta selvittää mitä on kuljettamassa ja millä. Luvanvaraisuus, merkintä, ja saatto.
Esim traktori+lavetti ei saa kuljettaa yli 3,5m leveää kuormaa, näin ollen ei tarvi saatto autoa tai liikenteenohjausta NORMAALISTI likenteen seassa liikkuessaan. Leveämpi/pidempi/korkeampi hinattava laite on sitten asia erikseen. Merkinnät  olis hyvä olla kunnossa jokatapauksessa
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: vms1 - 28.09.16 - klo:13:32
Olen kyllä sitämieltä että jos vilkuttelulla edes teoriassa vältetään potentiaalinen onnettomuus, niin silloin se ei ole turhaa. On tuolla liikenteessä niinpaljon vatipäitä jotka eivät välitä muista tielläliikkujista jotta vaikka heille härnyyksi. Muutenkin täällä pohjolassa vältetään ihan suotta huomiolaitteiden käyttöä mistälie häveliäisyysyistä.

Tää on juurikin toisinpäin. Vastaantuleva kuljetus joka on ylileveä mutta liikkuu säädösten mukaan pitäisi olla merkitty ylileveysvaloilla jotta hahmottaa koneen kokoa mutta jos siinä vilkkuu majakat niin se liikkuu poiketen normaaleista liikennesäännöistä yleistä varovaisuutta kyttäen. Tämän takia niitä majakoita ei saisi vilkutella mielestäni huvikseen jos ajelee normaalisti liikenteen suuntaisesti jotta ihmiset osaisi oikeasti varoa silloin kun majakat on päällä.
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: montöör - 28.09.16 - klo:13:46
Olen kyllä sitämieltä että jos vilkuttelulla edes teoriassa vältetään potentiaalinen onnettomuus, niin silloin se ei ole turhaa. On tuolla liikenteessä niinpaljon vatipäitä jotka eivät välitä muista tielläliikkujista jotta vaikka heille härnyyksi. Muutenkin täällä pohjolassa vältetään ihan suotta huomiolaitteiden käyttöä mistälie häveliäisyysyistä.

Tietysti vois sitten autossakin pitää takasumuvalon aina päällä ja soittaa torvea risteykseen tullessa.
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: Hervast - 28.09.16 - klo:16:18
Olen kyllä sitämieltä että jos vilkuttelulla edes teoriassa vältetään potentiaalinen onnettomuus, niin silloin se ei ole turhaa. On tuolla liikenteessä niinpaljon vatipäitä jotka eivät välitä muista tielläliikkujista jotta vaikka heille härnyyksi. Muutenkin täällä pohjolassa vältetään ihan suotta huomiolaitteiden käyttöä mistälie häveliäisyysyistä.

Tää on juurikin toisinpäin. Vastaantuleva kuljetus joka on ylileveä mutta liikkuu säädösten mukaan pitäisi olla merkitty ylileveysvaloilla jotta hahmottaa koneen kokoa mutta jos siinä vilkkuu majakat niin se liikkuu poiketen normaaleista liikennesäännöistä yleistä varovaisuutta kyttäen. Tämän takia niitä majakoita ei saisi vilkutella mielestäni huvikseen jos ajelee normaalisti liikenteen suuntaisesti jotta ihmiset osaisi oikeasti varoa silloin kun majakat on päällä.

Niin no en toki kannata varoitusvilkkujen käyttöä "varmuuden vuoksi" normaalissa liikennöinnissä mutta joskus vaikkapa huonoissa näkyväisyysolosuhteissa kaipaisi vilkkuja jotta kulkijan tunnistaisi työkoneeksi.
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: Antidesantti - 28.09.16 - klo:17:38
Olen kyllä sitämieltä että jos vilkuttelulla edes teoriassa vältetään potentiaalinen onnettomuus, niin silloin se ei ole turhaa. On tuolla liikenteessä niinpaljon vatipäitä jotka eivät välitä muista tielläliikkujista jotta vaikka heille härnyyksi. Muutenkin täällä pohjolassa vältetään ihan suotta huomiolaitteiden käyttöä mistälie häveliäisyysyistä.

Tietysti vois sitten autossakin pitää takasumuvalon aina päällä ja soittaa torvea risteykseen tullessa.

Jo vain tuo ois hyä. Kö näkkyypi uusimmisa autoisa olevan aivan förmitättömät takavalot...     :o
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: -SS- - 28.09.16 - klo:18:03
Olen kyllä sitämieltä että jos vilkuttelulla edes teoriassa vältetään potentiaalinen onnettomuus, niin silloin se ei ole turhaa. On tuolla liikenteessä niinpaljon vatipäitä jotka eivät välitä muista tielläliikkujista jotta vaikka heille härnyyksi. Muutenkin täällä pohjolassa vältetään ihan suotta huomiolaitteiden käyttöä mistälie häveliäisyysyistä.

Tietysti vois sitten autossakin pitää takasumuvalon aina päällä ja soittaa torvea risteykseen tullessa.

Mut niinhän täällä päin tehdään, etusumuvaloa myöten ? Eikö muka kaikkiallla muuallakin ?

-SS-
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: RimaPoika - 28.09.16 - klo:18:40
Olen kyllä sitämieltä että jos vilkuttelulla edes teoriassa vältetään potentiaalinen onnettomuus, niin silloin se ei ole turhaa. On tuolla liikenteessä niinpaljon vatipäitä jotka eivät välitä muista tielläliikkujista jotta vaikka heille härnyyksi. Muutenkin täällä pohjolassa vältetään ihan suotta huomiolaitteiden käyttöä mistälie häveliäisyysyistä.

Tää on juurikin toisinpäin. Vastaantuleva kuljetus joka on ylileveä mutta liikkuu säädösten mukaan pitäisi olla merkitty ylileveysvaloilla jotta hahmottaa koneen kokoa mutta jos siinä vilkkuu majakat niin se liikkuu poiketen normaaleista liikennesäännöistä yleistä varovaisuutta kyttäen. Tämän takia niitä majakoita ei saisi vilkutella mielestäni huvikseen jos ajelee normaalisti liikenteen suuntaisesti jotta ihmiset osaisi oikeasti varoa silloin kun majakat on päällä.

Niin no en toki kannata varoitusvilkkujen käyttöä "varmuuden vuoksi" normaalissa liikennöinnissä mutta joskus vaikkapa huonoissa näkyväisyysolosuhteissa kaipaisi vilkkuja jotta kulkijan tunnistaisi työkoneeksi.

Mitä teet sillä tiedolla että minkä luokan
Ajoneuvon kohtaat liikennesääntöjen puitteissa?
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: Oksa - 28.09.16 - klo:19:19
ite käytän najakkaa vain silloin kun teen jotain sellaista josta haittaa normaliliikennöinnille...   esim. lanaan, auraan tahi muuten käyttäydyn poikkeavasti koneen kanssa... ( poikkeavasti käyttäydyn joka paikassa...)        nuo siksi että kulkijat osaavat suhtautua varoen...       mutta kyllä joskus pikkasen hepasee kun näyttää tavan vilkuilla että aja ohi vaan ja sitten jurrataan perässä ja kun jotenkin joudun poikkeamaan ajolinjasta esim. lanan kanssa niin sepä peräjurri onkin siinä rinnalla....!                        hitto, kun ei tuohon nyyn keulaan mahu kunnon torvea ja noi alipainetorvet katolle ei sovi...
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: Köntys - 28.09.16 - klo:19:21
Olen kyllä sitämieltä että jos vilkuttelulla edes teoriassa vältetään potentiaalinen onnettomuus, niin silloin se ei ole turhaa. On tuolla liikenteessä niinpaljon vatipäitä jotka eivät välitä muista tielläliikkujista jotta vaikka heille härnyyksi. Muutenkin täällä pohjolassa vältetään ihan suotta huomiolaitteiden käyttöä mistälie häveliäisyysyistä.

Tietysti vois sitten autossakin pitää takasumuvalon aina päällä ja soittaa torvea risteykseen tullessa.

Mut niinhän täällä päin tehdään, etusumuvaloa myöten ? Eikö muka kaikkiallla muuallakin ?

-SS-

Täälläpäin näytetään risteyksissä keskisormea ja kiilataan aina ekana sinne.
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: Hervast - 29.09.16 - klo:10:04

Mitä teet sillä tiedolla että minkä luokan
Ajoneuvon kohtaat liikennesääntöjen puitteissa?

Liittyy ihan muiden tielläliikkujien toimintojen ennakoimiseen. Kyllä niitä tilanteita voi syntyä ihan ilmankin että tilannenopeus on olosuhteisiin nähden liian suuri.
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: vms1 - 29.09.16 - klo:10:46
Mun mielestä näitä asioita kannattaisi jonkun selventää ja sitten tehdä joku opus miten asiat on oikeasti merkittävä. En itse tykkää että varoitusvaloja käytetään tavallaan väärin.

Käytännössä olen käsittänyt että mikään traktorikaluston koko ei vaadi majakan käyttöä. Leveydet ja korkeudet merkataan erilaisilla valoilla ja heijastimilla. Pituutta taas kyljissä olevilla heijastimilla ja valoilla. Hidasta ajoa kuvastaa taas hitaan ajoneuvon kolmio ja viimeiseksi majakka kuvastaa muusta liikenteestä poikkeavaa ajoa eli käytännössä ajetaan vastoin yleisiä ajolinjoja ja ajosuuntia.
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: mermiina - 29.09.16 - klo:11:35
Kaukovaloilla valaiseminen pitäisi myös kieltää, sillä nekin aiheuttavat inflaatiota kuljettajissa, kun ajavat nopeammin kuin lähivaloilla. Vielä turvallisempaa olisi, kun myös lähivalot kiellettäisiin, silloin kukaan ei uskaltaisi pimeällä ajaa yli 40 kmh.

Lainsäätäjä on kyllä antanut erilaiset oikeudet ja velvollisuudet työkoneille ja erikoiskuljetuksille, vaikka ne vastaavat kooltaan ja nopeudeltaan toisiaan. Trakoreita liikkuu maantiellä tosi vähän, todennäköistä on, jos ajaa tunnin valtatietä ei näe yhtäkään traktoria. Päässä täytyy todellakin olla vikaa, jos hermostuu siitä, että joku vilkuttaa nelimetrisellä työkoneella pimeällä.
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: vms1 - 29.09.16 - klo:11:57
Kaukovaloilla valaiseminen pitäisi myös kieltää, sillä nekin aiheuttavat inflaatiota kuljettajissa, kun ajavat nopeammin kuin lähivaloilla. Vielä turvallisempaa olisi, kun myös lähivalot kiellettäisiin, silloin kukaan ei uskaltaisi pimeällä ajaa yli 40 kmh.

Lainsäätäjä on kyllä antanut erilaiset oikeudet ja velvollisuudet työkoneille ja erikoiskuljetuksille, vaikka ne vastaavat kooltaan ja nopeudeltaan toisiaan. Trakoreita liikkuu maantiellä tosi vähän, todennäköistä on, jos ajaa tunnin valtatietä ei näe yhtäkään traktoria. Päässä täytyy todellakin olla vikaa, jos hermostuu siitä, että joku vilkuttaa nelimetrisellä työkoneella pimeällä.

Ei vaan ongelma on toisinpäin eli kun vastaan tulee vilkuttaa työkone ei hiljennetä ja väistetä ihan ojan pientareelle. Tämä siis siksi että vastaan tulee kalustoa majakat päällä mikä ei vaadi minkäänlaista toimenpiteitä.

Majakasta pitäisi saada ihmisille sellainen näkemys että silloin ollaan varuillaan ja valmistaudutaan pysähtymään.
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: montöör - 29.09.16 - klo:14:03
Kaukovaloilla valaiseminen pitäisi myös kieltää, sillä nekin aiheuttavat inflaatiota kuljettajissa, kun ajavat nopeammin kuin lähivaloilla. Vielä turvallisempaa olisi, kun myös lähivalot kiellettäisiin, silloin kukaan ei uskaltaisi pimeällä ajaa yli 40 kmh.

Lainsäätäjä on kyllä antanut erilaiset oikeudet ja velvollisuudet työkoneille ja erikoiskuljetuksille, vaikka ne vastaavat kooltaan ja nopeudeltaan toisiaan. Trakoreita liikkuu maantiellä tosi vähän, todennäköistä on, jos ajaa tunnin valtatietä ei näe yhtäkään traktoria. Päässä täytyy todellakin olla vikaa, jos hermostuu siitä, että joku vilkuttaa nelimetrisellä työkoneella pimeällä.

Täytyykö se nelimetrinen kone sitten pimeän aikaan pakosti kuskata tiellä. Voi kai se kuski käyttää omaa päätään vaikka isäntä kirkuis kuinka.
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: RimaPoika - 29.09.16 - klo:14:12
Mun mielestä näitä asioita kannattaisi jonkun selventää ja sitten tehdä joku opus miten asiat on oikeasti merkittävä. En itse tykkää että varoitusvaloja käytetään tavallaan väärin.

Käytännössä olen käsittänyt että mikään traktorikaluston koko ei vaadi majakan käyttöä. Leveydet ja korkeudet merkataan erilaisilla valoilla ja heijastimilla. Pituutta taas kyljissä olevilla heijastimilla ja valoilla. Hidasta ajoa kuvastaa taas hitaan ajoneuvon kolmio ja viimeiseksi majakka kuvastaa muusta liikenteestä poikkeavaa ajoa eli käytännössä ajetaan vastoin yleisiä ajolinjoja ja ajosuuntia.

Finlex.fi
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: mermiina - 29.09.16 - klo:14:59
Kaukovaloilla valaiseminen pitäisi myös kieltää, sillä nekin aiheuttavat inflaatiota kuljettajissa, kun ajavat nopeammin kuin lähivaloilla. Vielä turvallisempaa olisi, kun myös lähivalot kiellettäisiin, silloin kukaan ei uskaltaisi pimeällä ajaa yli 40 kmh.

Lainsäätäjä on kyllä antanut erilaiset oikeudet ja velvollisuudet työkoneille ja erikoiskuljetuksille, vaikka ne vastaavat kooltaan ja nopeudeltaan toisiaan. Trakoreita liikkuu maantiellä tosi vähän, todennäköistä on, jos ajaa tunnin valtatietä ei näe yhtäkään traktoria. Päässä täytyy todellakin olla vikaa, jos hermostuu siitä, että joku vilkuttaa nelimetrisellä työkoneella pimeällä.

Ei vaan ongelma on toisinpäin eli kun vastaan tulee vilkuttaa työkone ei hiljennetä ja väistetä ihan ojan pientareelle. Tämä siis siksi että vastaan tulee kalustoa majakat päällä mikä ei vaadi minkäänlaista toimenpiteitä.

Majakasta pitäisi saada ihmisille sellainen näkemys että silloin ollaan varuillaan ja valmistaudutaan pysähtymään.
Tarkoitatko, että kaikkien traktorien tulisi ajaa keskiviivalla ja vilkut päällä jotta autoilijat oppisivat varomaan.
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: vms1 - 29.09.16 - klo:17:06
Kaukovaloilla valaiseminen pitäisi myös kieltää, sillä nekin aiheuttavat inflaatiota kuljettajissa, kun ajavat nopeammin kuin lähivaloilla. Vielä turvallisempaa olisi, kun myös lähivalot kiellettäisiin, silloin kukaan ei uskaltaisi pimeällä ajaa yli 40 kmh.

Lainsäätäjä on kyllä antanut erilaiset oikeudet ja velvollisuudet työkoneille ja erikoiskuljetuksille, vaikka ne vastaavat kooltaan ja nopeudeltaan toisiaan. Trakoreita liikkuu maantiellä tosi vähän, todennäköistä on, jos ajaa tunnin valtatietä ei näe yhtäkään traktoria. Päässä täytyy todellakin olla vikaa, jos hermostuu siitä, että joku vilkuttaa nelimetrisellä työkoneella pimeällä.

Ei vaan ongelma on toisinpäin eli kun vastaan tulee vilkuttaa työkone ei hiljennetä ja väistetä ihan ojan pientareelle. Tämä siis siksi että vastaan tulee kalustoa majakat päällä mikä ei vaadi minkäänlaista toimenpiteitä.

Majakasta pitäisi saada ihmisille sellainen näkemys että silloin ollaan varuillaan ja valmistaudutaan pysähtymään.
Tarkoitatko, että kaikkien traktorien tulisi ajaa keskiviivalla ja vilkut päällä jotta autoilijat oppisivat varomaan.

Ei vaan niin kuin sanoin niin silloin kun majakka näkyy niin se tarkoittaa että tehdään jotain mikä vaatii erityistä huomiota muilta autoilijoilta. Tällainen ei ole noin nelimetrinen puimuri tai kylvökone mikä tulee omaa kaistaa vastaan. Se normaalisti liikuva ei vaadi kuin ne suurinta leveyttä osoittavat huomiovalot heijastimineen ja taakse sen kolmion mikä esittää sitä hitautta mitä kone kulkee.
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: mermiina - 29.09.16 - klo:17:23
Kaukovaloilla valaiseminen pitäisi myös kieltää, sillä nekin aiheuttavat inflaatiota kuljettajissa, kun ajavat nopeammin kuin lähivaloilla. Vielä turvallisempaa olisi, kun myös lähivalot kiellettäisiin, silloin kukaan ei uskaltaisi pimeällä ajaa yli 40 kmh.

Lainsäätäjä on kyllä antanut erilaiset oikeudet ja velvollisuudet työkoneille ja erikoiskuljetuksille, vaikka ne vastaavat kooltaan ja nopeudeltaan toisiaan. Trakoreita liikkuu maantiellä tosi vähän, todennäköistä on, jos ajaa tunnin valtatietä ei näe yhtäkään traktoria. Päässä täytyy todellakin olla vikaa, jos hermostuu siitä, että joku vilkuttaa nelimetrisellä työkoneella pimeällä.

Täytyykö se nelimetrinen kone sitten pimeän aikaan pakosti kuskata tiellä. Voi kai se kuski käyttää omaa päätään vaikka isäntä kirkuis kuinka.
Yöllä liikenne on kuitenkin huomattavasti hiljaisempaa. Uskon että todennäköisyys törmäykseen päivällä leveällä vilkuttamattomalla kuljetuksella on ainakin 10 kertainen verrattuna pimeällä vilkuttavaan kuljetukseen.

Montako peräänajoa vilkuttavaan traktoriin on tullut. Vilkuttomia peräänajoja sensijaan on ollut useita, ja ainakin kolme kuollutta. Siinä vaiheessa kun se hitaan ajoneuvon kolmio ilmestyy näkökenttään pimeällä, on jarrutuksella jo kiire.
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: vms1 - 29.09.16 - klo:20:24
Kaukovaloilla valaiseminen pitäisi myös kieltää, sillä nekin aiheuttavat inflaatiota kuljettajissa, kun ajavat nopeammin kuin lähivaloilla. Vielä turvallisempaa olisi, kun myös lähivalot kiellettäisiin, silloin kukaan ei uskaltaisi pimeällä ajaa yli 40 kmh.

Lainsäätäjä on kyllä antanut erilaiset oikeudet ja velvollisuudet työkoneille ja erikoiskuljetuksille, vaikka ne vastaavat kooltaan ja nopeudeltaan toisiaan. Trakoreita liikkuu maantiellä tosi vähän, todennäköistä on, jos ajaa tunnin valtatietä ei näe yhtäkään traktoria. Päässä täytyy todellakin olla vikaa, jos hermostuu siitä, että joku vilkuttaa nelimetrisellä työkoneella pimeällä.

Täytyykö se nelimetrinen kone sitten pimeän aikaan pakosti kuskata tiellä. Voi kai se kuski käyttää omaa päätään vaikka isäntä kirkuis kuinka.
Yöllä liikenne on kuitenkin huomattavasti hiljaisempaa. Uskon että todennäköisyys törmäykseen päivällä leveällä vilkuttamattomalla kuljetuksella on ainakin 10 kertainen verrattuna pimeällä vilkuttavaan kuljetukseen.

Montako peräänajoa vilkuttavaan traktoriin on tullut. Vilkuttomia peräänajoja sensijaan on ollut useita, ja ainakin kolme kuollutta. Siinä vaiheessa kun se hitaan ajoneuvon kolmio ilmestyy näkökenttään pimeällä, on jarrutuksella jo kiire.

Kyllä pitää peiliin katsoa ja todella rajusti jos oikein merkitty ja valaistu työkone pääsee yllättämään normaalilla tiellä oli sitten valoisaa tai pimeää. Ehkä hieman paistaa läpi ajatus että itse majakan varoitus ja tarkoitus on jäänyt vähemmälle jos kaipaa sellaista jokaiseen tiellä liikkuvaan työkoneeseen.
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: Toivo Tonta - 29.09.16 - klo:20:44
Varoitusvilkku on lähinnä tienpitoa tai jotain muuta poikkeavaa ilmaisemaan tarkoitettu. Onko joku 350 leveä traktori sitä? Ylileveysvalot on sitä varten! Sitten kun siellä on oikeasti joku vaikkapa hinausautolla pelastamassa jotain, ajattelee se tavallinen tahvo siellä vaan sen teini klopin siellä ajavan viittäkymppiä kaksisiipiset sampot perässä.
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: +200 - 30.09.16 - klo:07:48
Varoitusvilkku on lähinnä tienpitoa tai jotain muuta poikkeavaa ilmaisemaan tarkoitettu. Onko joku 350 leveä traktori sitä? Ylileveysvalot on sitä varten! Sitten kun siellä on oikeasti joku vaikkapa hinausautolla pelastamassa jotain, ajattelee se tavallinen tahvo siellä vaan sen teini klopin siellä ajavan viittäkymppiä kaksisiipiset sampot perässä.
Nykytraktorit on lähempänä 450 leveitä,ja ne ei mahdu yhdelle kaistalle.
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: mermiina - 30.09.16 - klo:08:07
Kohta varmaan poliisin päätehtävä on pysäyttää pippurisumuteella ohi ajavia skootterikuskeja ja singolla vilkuttavia traktoreita.
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: Oksa - 30.09.16 - klo:08:48
tahtoo taas mennä ihan hakoteille tääkin keyju.   eiks vilkut ole varoittamista varten?   ihan tavon suuntavilkku osoittaa minne kuksi meinaa kääntyä ja samaa periaatteessa tuo majakkakin kertoo... poukkoilevaa tahi muuten turmiollista ajoa odtettavissa.                  selkeää ja yksinkertaista..                                          btw, mulle herääny ihmetys miksi valtut ajaa aina yläajovalot päällä??   ite en ole vuosiin nähnyt keulavaloilla ajavaa valtua, muita merkkejä kyllä...                                  nuo lähekkäin olevat valot keulassa viestii ainakin mulle että traktori liikkeellä mutta ylävalot sitä että kyse saattaa olla enemmänkin pyöräkuormaajasta.
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: Tapani - 30.09.16 - klo:09:34
tahtoo taas mennä ihan hakoteille tääkin keyju.   eiks vilkut ole varoittamista varten?   ihan tavon suuntavilkku osoittaa minne kuksi meinaa kääntyä ja samaa periaatteessa tuo majakkakin kertoo... poukkoilevaa tahi muuten turmiollista ajoa odtettavissa.                  selkeää ja yksinkertaista..                                          btw, mulle herääny ihmetys miksi valtut ajaa aina yläajovalot päällä??   ite en ole vuosiin nähnyt keulavaloilla ajavaa valtua, muita merkkejä kyllä...                                  nuo lähekkäin olevat valot keulassa viestii ainakin mulle että traktori liikkeellä mutta ylävalot sitä että kyse saattaa olla enemmänkin pyöräkuormaajasta.
Eniten vituttaa noi linkomiehet jotka siirtoajoa ajaessa jättävät taaksepäin olevat valot päälle. Häikäsevät sopivasti.
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: Moerkoe - 30.09.16 - klo:10:07
Kyllä noita vilkkuvia valoja kannattaa käyttää, mieluummin hieman liian paljon kuin vähän.

Vaikka ajelenkin valtateitä harvemmin, olen ajatellut asentaa vilkun katolle. Kun pyörittelen vanhan vergun orbitroolia ja pyörät arpoo menosuuntaa, on koko kaista käytettävä, vaikka ei vehje leveä olekaan.

Edellisvuonna kun tulin kyntämästä huomasin kotona, että toinen sivurajoittaja oli tippunut. Siellä jossain valtatien varressa se lötköttää, jollei kimmonnut vastaantulijan tuulilasista sisään. Otin tästä opikseni - en enää ikinä aja minkään maatalouskoneen persiissä kiinni, tiedä mitä sieltä tippuu, vaikka peräkärryn takalaita ja puolet kymppikuution maakuormasta.

Autolijatkin saisivat käyttää enemmän sitä ihan perusvilkkuakin. Joskus tekisi mieli kurmuuttaa näitä itsekkäitä paskiaisia oikein kunnolla, kun risteystä lähestyvä kääntyykin oikealle ja odotuttaa meitä tiellepyrkiviä turhaan, sen verran että uusi autohelminauha ehtii haitaksi.
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: mermiina - 30.09.16 - klo:11:23
tahtoo taas mennä ihan hakoteille tääkin keyju.   eiks vilkut ole varoittamista varten?   ihan tavon suuntavilkku osoittaa minne kuksi meinaa kääntyä ja samaa periaatteessa tuo majakkakin kertoo... poukkoilevaa tahi muuten turmiollista ajoa odtettavissa.                  selkeää ja yksinkertaista..                                          btw, mulle herääny ihmetys miksi valtut ajaa aina yläajovalot päällä??   ite en ole vuosiin nähnyt keulavaloilla ajavaa valtua, muita merkkejä kyllä...                                  nuo lähekkäin olevat valot keulassa viestii ainakin mulle että traktori liikkeellä mutta ylävalot sitä että kyse saattaa olla enemmänkin pyöräkuormaajasta.
Valmeteissa on valintakytkin, josta voidaan valita ylä tai alavalot, taitaa siitäkin joku asetus olla. Ainakin etukuormaimella ne ylävalot valaisevat tietä paljon paremmin kuin alavalot.
Siitä valolaista vielä: Onhan se kumma, että sama työkone lavettikuljetuksessa vaatii saattajan, mutta tiellä ajaessa siinä ei saisi edes käyttää vilkkuja.
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: vms1 - 30.09.16 - klo:11:57
tahtoo taas mennä ihan hakoteille tääkin keyju.   eiks vilkut ole varoittamista varten?   ihan tavon suuntavilkku osoittaa minne kuksi meinaa kääntyä ja samaa periaatteessa tuo majakkakin kertoo... poukkoilevaa tahi muuten turmiollista ajoa odtettavissa.                  selkeää ja yksinkertaista..                                          btw, mulle herääny ihmetys miksi valtut ajaa aina yläajovalot päällä??   ite en ole vuosiin nähnyt keulavaloilla ajavaa valtua, muita merkkejä kyllä...                                  nuo lähekkäin olevat valot keulassa viestii ainakin mulle että traktori liikkeellä mutta ylävalot sitä että kyse saattaa olla enemmänkin pyöräkuormaajasta.
Valmeteissa on valintakytkin, josta voidaan valita ylä tai alavalot, taitaa siitäkin joku asetus olla. Ainakin etukuormaimella ne ylävalot valaisevat tietä paljon paremmin kuin alavalot.
Siitä valolaista vielä: Onhan se kumma, että sama työkone lavettikuljetuksessa vaatii saattajan, mutta tiellä ajaessa siinä ei saisi edes käyttää vilkkuja.

Jos työkone ei ole tieliikennekelpoinen niin liikkuessaan se vaatii majakan. (esim telakaivinkoneet, jne) kuitenkin maataloustyökone kuten puimuri, kylvökone on siirtoajoon varustettu tieliikennevaloin ja suurinta leveyttä osoittavalla valolla, hitaan ajoneuvon kolmioin ja silloin jos ne kulkevat normaalin liikenteen suuntaisesti käytännössä omalla kaistalla niin ne ei vaadi majakkaa. Sitten taas kun kikkaillan peltoliittymään, jalkakäytävän yli jne niin majakat on paikallaan.

Tämä kaikki siis vain sen takia että majakan "arvo" ei laske vaan kun autoilija sellaisen näkee niin hänen pitää varautua että edessä voi olla ihan mitä vaan ja pitää varautua pysähtymään ja väistämään.

Jonkinverran tuntuu että hieman haluttaisi korvata muuten puutteellisia valoja ja merkintöjä majakalla.
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: jaamäävai - 07.10.16 - klo:11:03

Verrataanpa tällaisen kuljetuksen vaatimaa vilkkujen määrää kotoisiin tarpeisiin.

https://www.youtube.com/watch?v=X6SWmmTMzfw
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: zetor8045 - 07.10.16 - klo:15:26
Eihän niiden arvo ole mihinkään kadonnut vaan ihmiset ovat liikenteessä muuten vaan välinpitämättömiä 😅
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: Toivo Tonta - 07.10.16 - klo:19:36
https://www.youtube.com/watch?v=utxaysU4YT8
Olisko jääny nousematta ilman vilkkuja?
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: mekano - 07.10.16 - klo:21:33
https://www.youtube.com/watch?v=utxaysU4YT8
Olisko jääny nousematta ilman vilkkuja?

No olis varmaan, nythän kaivurikuskikin huomas vilkuista että sieltä koittaa tulla mäkeä ylös joku onneton pyöräkone.

Onkohan vilkut 24v säädöissä, aika verkkaisesti pyörivät...?
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: Oksa - 08.10.16 - klo:07:55
noissa vilkuissa on kyllä erojakin...  naapurilla valtun kulmalla lepattaa kuin sian saparo ja itellä pyörii aikas verkkaiseen fiuden kulmilla kaks...                      ja näkyy oleva samaa merkkiä kaikki...
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: mermiina - 06.11.16 - klo:21:13
Henkilöauto ajoi traktorin perään kovalla voimalla Ikaalisissa – kaksi loukkaantui

Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: Köntys - 06.11.16 - klo:21:19
Henkilöauto ajoi traktorin perään kovalla voimalla Ikaalisissa – kaksi loukkaantui

Olikohan traktorissa valot kunnossa, tai päällä yleensäkään  :-\
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: mermiina - 06.11.16 - klo:21:29
Ei muuten, mutta sinivilkut kärsivät hirveän inflaation kun oikein neljällä autolla vilkutettiin.
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: Oksa - 07.11.16 - klo:07:55
mutta ootteko huomannu kuinka huonosti nuo stopot katolla näkyy sinisinä kirkkaalla aurinkonpaisteella...  ite oikein hätkähtin kun poliisisotka seisoi tienlaitassa vilkut päällä... ja net sinivalot vaan hävis maisemaan...
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: Toivo Tonta - 07.11.16 - klo:17:14
mutta ootteko huomannu kuinka huonosti nuo stopot katolla näkyy sinisinä kirkkaalla aurinkonpaisteella...  ite oikein hätkähtin kun poliisisotka seisoi tienlaitassa vilkut päällä... ja net sinivalot vaan hävis maisemaan...
Oliko kyseessä ns, sininen hetki?
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: BACKSPACE - 07.11.16 - klo:17:22
mutta ootteko huomannu kuinka huonosti nuo stopot katolla näkyy sinisinä kirkkaalla aurinkonpaisteella...  ite oikein hätkähtin kun poliisisotka seisoi tienlaitassa vilkut päällä... ja net sinivalot vaan hävis maisemaan...

Pääsikö oksa Disco-pakuun bilettämään
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: Toivo Tonta - 07.11.16 - klo:17:41
mutta ootteko huomannu kuinka huonosti nuo stopot katolla näkyy sinisinä kirkkaalla aurinkonpaisteella...  ite oikein hätkähtin kun poliisisotka seisoi tienlaitassa vilkut päällä... ja net sinivalot vaan hävis maisemaan...

Pääsikö oksa Disco-pakuun bilettämään
Menikö osapuilleen näin?
https://www.youtube.com/watch?v=xXEiCmaRUcc
Otsikko: Vs: Hälytysvilkut
Kirjoitti: Oksa - 07.11.16 - klo:18:39
ei kun ajelin vastaan kun oliva jonkun sällin pysäyttäneet ja nyt repivät sitä autoonsa...   ei mulla mitään laitonta ole tapana tehä...