Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: metsajussi - 22.08.16 - klo:21:11

Otsikko: Dominator 140
Kirjoitti: metsajussi - 22.08.16 - klo:21:11
Ihmettelin tuossa yhden otsikossa mainitun puimamasiinan tyhjennystorvea joka ei käänny kuin toiseen suuntaan... jos vaihtaa torven mg-venttilien kelojen johdot keskenään niin saa kääntymään siihen toiseen suuntaan. Luulin  ensin että helppo juttu, nappula kahvasta rikki. Vaan nappula toimii, johdot ovat ehjät ainakin kahvasta seuraavalle liittimelle saakka. Myös kelat ja niiden johdot ovat toimivat. Torven suuntaventtilien karoja käsin painamalla ei tapahdu myöskään mitään.

Ilmeisesti se mikä toiselta nappulalta puuttuu on jokin ohjaus jonnekin muualle joka saisi pumpun antamaan kiertoon öljyä. Lienee joku vapaakiertoventtiili tms jossakin. Muut nappulat tuon ohjauksen ilmeisesti antavat. Typerää kun koneen mukana tulleessa - sinänsä runsaassa - kirjallisuudessa ei ole edes sähkö- tai hydrauliikkakaavioita;  vian etsiminen on aika hankalaa ihan seuraa johtoa tai putkea periaatteella :-(
Johtoa ja liittimiä on sähköpuolella kuitenkin jo riittävä määrä vaikka ei mikään bitti-ihme vielä olekaan.

Kellään kokemusta tai ideaa?
Otsikko: Vs: Dominator 140
Kirjoitti: jusu - 22.08.16 - klo:21:36
antaako se nappi virtaa kuorman kans? meinaan että siinä voipi erehtyä jos oikosuluulla vain mittaa ja puuttuu läpääseviä neliöötä...

ja tietennii nappien päästäki johorot vaihtamalla saa kans lisää selvyyttä..
Otsikko: Vs: Dominator 140
Kirjoitti: metsajussi - 22.08.16 - klo:21:59
antaako se nappi virtaa kuorman kans? meinaan että siinä voipi erehtyä jos oikosuluulla vain mittaa ja puuttuu läpääseviä neliöötä...

En mä sitä juuri virralla kuormittanut, mutta toisaalta lepotilassa toimivan napin yli näkyy 12 V ja tuon toimimattoman yli ei juuri mitään. Eli vaikuttaa että yhteys eteenpäin on jostain poikki. En edes tiedä ohjaako tuo suoraan keloja vai onko välissä releitä tms. Ainakin yksi nappula ohjaa useampaa venttiiliä kerralla (pumppu alkaa tehdä töitä vaikka torven suuntaventtilin kaikki johdot ovat irti kun toimivaa nappulaa painaa).
Otsikko: Vs: Dominator 140
Kirjoitti: jusu - 22.08.16 - klo:22:01
kuulostaa hauskalta..


entä jos tekee muuta liikettä yhtäaikaa?
Otsikko: Vs: Dominator 140
Kirjoitti: metsajussi - 22.08.16 - klo:22:03
Juu mä nostin kädet pystyyn tuon suhteen. Ilman kuvia vähän turhan haastava selvitettävä kun ei tiedä edes koneen hydrauliikan perusrakennetta. Vapaakiertoventtili vai mikä....
Otsikko: Vs: Dominator 140
Kirjoitti: jusu - 22.08.16 - klo:22:07
josei muuta ja pitääs puimaha päästä nii heittää lisäohjauksen ohjaamaan keloja vaihtoreleillä tilapäisesti, että saa samasta napista ohjata aukija kii yhyres toisen napin kans juunou..
Otsikko: Vs: Dominator 140
Kirjoitti: metsajussi - 22.08.16 - klo:22:08
kuulostaa hauskalta..


entä jos tekee muuta liikettä yhtäaikaa?

En huomannut mitään muutosta... sitä ei kokeiltu että jos olisi tehnyt jotain muuta samalla niin olisiko toiminut suuntaventtilin karoja manuaalisesti painamalla.
Luultavasti yhteys on jostain väliltä poikki niin että toimimaton nappula ei ohjaa suuntaventtiliä eikä myöskään öljyn saatavuutta pumpulta. Kummatkin tarvitaan että jotain tapahtuisi.
Otsikko: Vs: Dominator 140
Kirjoitti: -SS- - 22.08.16 - klo:22:09
Onko Dominaattori 140 samantapainen kuin vanhempi Dominator 8-sarja. Niissähän tuli täydellinen kytkentäkaavio mukana. No tuossa  vanhuksessa tööttähälyttimen vika on yhtä hankala, missään matkalla johtoa ei ole eristysvastusmittauksessa ongelmia, tööttäviiksi, jäähdyttimen anturi ja olkikopan mikrokytkin kytkevät omalta kohdaltaan maihin, jolloin tööttä alkaa huutamaan. No, kaikki kolme olen irrottanut auki, ja silti alkaa satunnaisen ajan kuluessa tööttä huutamaan. Eli johto vuotaa jostakin. Vai onko joku neljäskin anturi ?

Pitää tuoda sieltä olkikopasta ennen rapsinpuintia vaikka erillinen johto ja joku pyörivä majakka akusta kytkettynä sitten.

-SS-
Otsikko: Vs: Dominator 140
Kirjoitti: Ärrpää - 22.08.16 - klo:22:13
kuulostaa hauskalta..


entä jos tekee muuta liikettä yhtäaikaa?

En huomannut mitään muutosta... sitä ei kokeiltu että jos olisi tehnyt jotain muuta samalla niin olisiko toiminut suuntaventtilin karoja manuaalisesti painamalla.
Luultavasti yhteys on jostain väliltä poikki niin että toimimaton nappula ei ohjaa suuntaventtiliä eikä myöskään öljyn saatavuutta pumpulta. Kummatkin tarvitaan että jotain tapahtuisi.

 Onkos tuossa se systeemi, että hammaspyöräpumppu pumppaa jatkuvasti vapaasti, vaapaakierto suljetaan ja paine ohjataan halutulle toiminnolle sen toiminnon "omalla" venttiilillä kun halutaan järjestelmältä toimintaa? Käsin testatessa pitää painaa vapaan sulkua yhtäaikaa toiminnon kanssa. Tai tehdä sähköllä jotain jollain toisella venttiilillä, luulisin...
Otsikko: Vs: Dominator 140
Kirjoitti: metsajussi - 22.08.16 - klo:22:13
josei muuta ja pitääs puimaha päästä nii heittää lisäohjauksen ohjaamaan keloja vaihtoreleillä tilapäisesti, että saa samasta napista ohjata aukija kii yhyres toisen napin kans juunou..

Juu. Toimiva idea jos ei todellista vikaa löydetä.





Otsikko: Vs: Dominator 140
Kirjoitti: SAS - 22.08.16 - klo:22:16
Soittakaa tehtaalle siellä varmaan on tietoa ja taitoa.
Otsikko: Vs: Dominator 140
Kirjoitti: metsajussi - 22.08.16 - klo:22:18
kuulostaa hauskalta..


entä jos tekee muuta liikettä yhtäaikaa?

En huomannut mitään muutosta... sitä ei kokeiltu että jos olisi tehnyt jotain muuta samalla niin olisiko toiminut suuntaventtilin karoja manuaalisesti painamalla.
Luultavasti yhteys on jostain väliltä poikki niin että toimimaton nappula ei ohjaa suuntaventtiliä eikä myöskään öljyn saatavuutta pumpulta. Kummatkin tarvitaan että jotain tapahtuisi.

 Onkos tuossa se systeemi, että hammaspyöräpumppu pumppaa jatkuvasti vapaasti, vaapaakierto suljetaan ja paine ohjataan halutulle toiminnolle sen toiminnon "omalla" venttiilillä kun halutaan järjestelmältä toimintaa? Käsin testatessa pitää painaa vapaan sulkua yhtäaikaa toiminnon kanssa. Tai tehdä sähköllä jotain jollain toisella venttiilillä, luulisin...

Joku tällainen se on. Eli juuri vapaakiertoventtili tai lepuutusventtili tai miksi sitä nyt haluaakin kutsua. En vaan jaksanut selvitellä iltahämärissä enää miten se on tehty ja mikä venttili ja missä :-/

Tässä tapauksessa herää sitten kysymys että miten eri nappuloilta ne ohjaukset on yhdistetty ohjaamaan aina tuota yhtä venttiliä kun jotain tehdään. Joku diodirivi jossakin joka nappulalta vapaakiertoventtilin ohjaukseen? Jotain siinä välissä pitää olla tai muuten kaikki toiminnot toimisivat yhtä aikaa kun vaan yhtä nappulaa painaisi :-)



Otsikko: Vs: Dominator 140
Kirjoitti: metsajussi - 22.08.16 - klo:22:20
Soittakaa tehtaalle siellä varmaan on tietoa ja taitoa.

Kai sitä on huoltomiehelläkin jolla on kuvat ja kaaviot ja tieto missä mikäkin kalikka sijiatsee. Mulla ei ole :-(
Otsikko: Vs: Dominator 140
Kirjoitti: Ärrpää - 22.08.16 - klo:22:31
Soittakaa tehtaalle siellä varmaan on tietoa ja taitoa.

Kai sitä on huoltomiehelläkin jolla on kuvat ja kaaviot ja tieto missä mikäkin kalikka sijiatsee. Mulla ei ole :-(

 Serie-I S-valtun hituvirta virtuoosi puuhailee nykyään Lahdessa ja puhuu vieläkin äidinkielenään saksaa, liekö jääny tarpeeks tietoo ja taitoo Suolahteen...
Otsikko: Vs: Dominator 140
Kirjoitti: +200 - 23.08.16 - klo:00:49
Ihmettelin tuossa yhden otsikossa mainitun puimamasiinan tyhjennystorvea joka ei käänny kuin toiseen suuntaan... jos vaihtaa torven mg-venttilien kelojen johdot keskenään niin saa kääntymään siihen toiseen suuntaan. Luulin  ensin että helppo juttu, nappula kahvasta rikki. Vaan nappula toimii, johdot ovat ehjät ainakin kahvasta seuraavalle liittimelle saakka. Myös kelat ja niiden johdot ovat toimivat. Torven suuntaventtilien karoja käsin painamalla ei tapahdu myöskään mitään.

Ilmeisesti se mikä toiselta nappulalta puuttuu on jokin ohjaus jonnekin muualle joka saisi pumpun antamaan kiertoon öljyä. Lienee joku vapaakiertoventtiili tms jossakin. Muut nappulat tuon ohjauksen ilmeisesti antavat. Typerää kun koneen mukana tulleessa - sinänsä runsaassa - kirjallisuudessa ei ole edes sähkö- tai hydrauliikkakaavioita;  vian etsiminen on aika hankalaa ihan seuraa johtoa tai putkea periaatteella :-(
Johtoa ja liittimiä on sähköpuolella kuitenkin jo riittävä määrä vaikka ei mikään bitti-ihme vielä olekaan.

Kellään kokemusta tai ideaa?
Voisko olla jos toimimaton suunta on torvi sisälle,että kone luulee purun olevan päällä?
Otsikko: Vs: Dominator 140
Kirjoitti: metsajussi - 23.08.16 - klo:08:30
Ihmettelin tuossa yhden otsikossa mainitun puimamasiinan tyhjennystorvea joka ei käänny kuin toiseen suuntaan... jos vaihtaa torven mg-venttilien kelojen johdot keskenään niin saa kääntymään siihen toiseen suuntaan. Luulin  ensin että helppo juttu, nappula kahvasta rikki. Vaan nappula toimii, johdot ovat ehjät ainakin kahvasta seuraavalle liittimelle saakka. Myös kelat ja niiden johdot ovat toimivat. Torven suuntaventtilien karoja käsin painamalla ei tapahdu myöskään mitään.

Ilmeisesti se mikä toiselta nappulalta puuttuu on jokin ohjaus jonnekin muualle joka saisi pumpun antamaan kiertoon öljyä. Lienee joku vapaakiertoventtiili tms jossakin. Muut nappulat tuon ohjauksen ilmeisesti antavat. Typerää kun koneen mukana tulleessa - sinänsä runsaassa - kirjallisuudessa ei ole edes sähkö- tai hydrauliikkakaavioita;  vian etsiminen on aika hankalaa ihan seuraa johtoa tai putkea periaatteella :-(
Johtoa ja liittimiä on sähköpuolella kuitenkin jo riittävä määrä vaikka ei mikään bitti-ihme vielä olekaan.

Kellään kokemusta tai ideaa?
Voisko olla jos toimimaton suunta on torvi sisälle,että kone luulee purun olevan päällä?

Periaatteessa kyllä ja hyvä idea... koneessa ei vaan taida olla niin hienoa älyä. Torven juuressa on yksi kytkin joka aktivoituu kun torven asento on 'käyttökelpoisella alueella' . Se ei vaan taida tehdä muuta kuin sallii mekaanisen kytkentävivun liikkumisen. Ilmeisesti joku solenoidi tms vetää lukitusraudan pois vivun edestä. Kytkentävipu on mekaanisesti jumissa kun torvi on liian jyrkässä kulmassa.

Vaikka enhän minä tiedä vaikka se tekisi muutakin. Pitää tarkistaa. Samoin kytkentävivussa voisi olla joku kytkin joka estää sisään kääntämisen mikäli ruuvi pyörii ja se torven asentokytkin kertoo että mennään kielletylle alueelle.. tai jotain.

Otsikko: Vs: Dominator 140
Kirjoitti: Yodavaari - 23.08.16 - klo:08:47
Torven turvakytkin jumii. Tai siis mikä se on.
Otsikko: Vs: Dominator 140
Kirjoitti: metsajussi - 23.08.16 - klo:16:11
Torven turvakytkin jumii. Tai siis mikä se on.

Läheltä liippasi tai peräti osui ja upposi. Tyhjennyksen käynnistysvipstaakissa oli vielä yksi rajakytkin ja vipstaaki ei jostain syystä ollut päätynyt aivan lepoasentoonsa vaan jäänyt muutaman millin auki.
Eipähän vaan tullut sellaistakaan etsittyä kun huoltomies (ei Claasin merkihuollon) sanoi ettei siellä sellaista hienoutta ole :-/
Nyt tiedämme että on.

Case happily closed.
Otsikko: Vs: Dominator 140
Kirjoitti: Yodavaari - 23.08.16 - klo:19:03
Torven turvakytkin jumii. Tai siis mikä se on.

Läheltä liippasi tai peräti osui ja upposi. Tyhjennyksen käynnistysvipstaakissa oli vielä yksi rajakytkin ja vipstaaki ei jostain syystä ollut päätynyt aivan lepoasentoonsa vaan jäänyt muutaman millin auki.
Eipähän vaan tullut sellaistakaan etsittyä kun huoltomies (ei Claasin merkihuollon) sanoi ettei siellä sellaista hienoutta ole :-/
Nyt tiedämme että on.

Case happily closed.

Ole hyvä vaan.