Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: antti-x - 23.07.16 - klo:11:55
-
Miten se nykyään menee jos (CE-merkittyä)käytettyä kurottajaa tai kauhakuormaajaa tai vastaavaa EU:sta suomeen tuo, niin tarvitaanko siinä jotain katsastuksia tms?
-
Jos se on moottorityökone ja yleisesti käytössä nou problem. Jos se ei ole moottorityökone ja ei ylisesti käytössä lot of problems. Kuka minkäkin määrittää? Nou one nous. Käy konttorilla.
-
No luulisi että 930G pillari on aika peruskamaa. Jos käupankäynti nyt ylipäänsä menee niin että saa vehkeen satamaan asti.
-
se tyyppihyväksyntänumero ratkaisee onko ongelmia vai ei.
tyyppikilvessä e * alkuinen numerosarja
-
Ei kai tuo niin tarkkaa ole, jos on vain omassa käytössä... :-X
-
Vaatinee vaatimuksenmukaisuustodistuksen, pitäis olla
Kohtuuhelppo nuorempiintyökoneisiin, rekisterikilvet kumminkin
Tarvit,
Katso sitten tarkkaan että ce merkki on aito, väärennettyjä
Kilpiä on liikenteessä, eli kone ei ole alunperin tarkoitettu eu alueelle.
Varmin keino on katsoa koneen runkoon meistattu tyyppi/sarjanumero
Ja kysyä maahantuojalta varmistus.
-
CE=China Export..
-
Noh, ensi keskiviikkona pitäisi olla suomessa niin katsotaan sitten miten homma etenee.
-
930G saatiin ainakin ulos satamasta ilman mitään ongelmia. Pitää selvittää asiaa vielä vähän lisää kunhan on ensin tutkittu sokko-ostoksen tekninen kunto.
edit:
http://www.jtequipment.com/paginas/basis/basis.html
Tuo hollantilainen firma ainakin tuntuisi luotettavalta kauppakumppanilta. Noin viikko ennakkolaskun maksusta oli kone kotimaan satamassa. Kannattaa toki tiedustella huoltohistoriaa ja testitietoja ennen kuin mitään kauppoja tekee. Vaikka kävisi paikan päällä konetta katsomassa.
-
Onko moottorityökoneissa mitään tyyppihyväksyntiä? Puimurin kilvestä ei ainakaan löytynyt mitään tunnuksia.
Ei kai niihin edes ole muita määräyksiäkään, kuin konedirektiivi, sähkömagneettinen yhteensopivuus ja pakokaasupäästöt. Traktorit taas käsitetään enemmän ajoneuvoina, jolloin tulee liikennekelpoisuus ja turvallisuus mukaan.
-
Ostaa tarpeeksi vanhaa niin ei ole CE-merkkejä haitaksi.
-
Oltava siis ce- merkintä ja lakisääteiset varusteet. (valojen, heijastimien yms. osalta) Päästötason selvitys täytyy olla vuosimallista riippuen, joka löytyy moottorin tyyppikilvestä jos vähänkään uudempi kampe. Eli ONNISTUU!!! -jos katsurina sattuu olemaan idiootti joka ei osaa eikä halua ottaa asioista selvää, niin sitten voi mennä hankalaksi. -vähäksi aikaa....
-
siis kaikki nämä jos aiot rekisteröidä laitteen tieliikenteeseen. Esim puimurit yms. ajoneuvolain "sadon korjaamiseen ja tuottamiseen tarkoitetut koneet" eivät tarvitse rekisteröintiä, mutta mm. kurottaja tarvitsee.
Moottorityökoneen valaisinten ja heijastinten vastattava direktiivejä tai E-sääntöjä
1.1.2008 lähtien moottorityökoneen rekisteröinti-katsastuksessa on tullut edellyttää valaisinten ja heijastinten vastaavan niitä koskevia direktiivejä tai E-sääntöjä. Vaatimuksesta on säädetty trakto-rien, moottorityökoneiden ja maastoajoneuvojen, niiden perävaunujen sekä hinattavien laitteiden rakenteesta ja varusteista annetun LVM:n ase-tuksen (274/2006) 101 §:ssä. Moottorityökoneen valaisimiin ja heijastimiin sovellettavista direktii-veistä ja E-säännöistä säädetään asetuksen liitteen 1 taulukon kohdassa 14.
Lisäksi em. asetuksen 101 §:n mukaan 1.1.2008 lähtien traktoriin tai moottorityökoneeseen kytke-tyssä hinattavassa laitteessa tulee olla hitaan ajoneuvon kilpi.
-
Mää ajattelin tuoda tällaisen rehunpoljentaan. Samalla saisi rei`itettyä naakat tahi muut kihut.
(http://static.naamapalmu.com/files/ta/big/u5hwrv1n.jpg)