Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Forgiven - 06.05.16 - klo:18:20
-
(http://i.imgur.com/7h34uNo.jpg?1)
Pienempi vaiva se kait on. :-X
-
Kiristämässä... ketä?
-
Pultteja, muttereita, mitä siellä kelläkin on tarjolla.
-
Voivanne lähti irti. Eikun tunkkia hakemaan.
-SS-
-
Misä Timppa ny... Olis kuittailun paikka. 🔩 🔧
-
btw, eiks olis ollu parempi ottaa kuva toiselta puolelta kun ei heti keksi mitä joutuis kiristään...
-
Jonnun surullisen kuuluisat pultti liitokset. ;D
-
btw, eiks olis ollu parempi ottaa kuva toiselta puolelta kun ei heti keksi mitä joutuis kiristään...
Siel oli taimikko tiessä kiinni, ei oikein saanut kuvaa sieltä :-X
-
Jonnun surullisen kuuluisat pultti liitokset. ;D
Vasta 5000h takana, kannattaako vielä kiristää? Ainakaan 3000h ei liikkuneet mihinkään.
Massikasta oli lentää molemmat vanteet 500h kohdalla ::)
-
Jonnun surullisen kuuluisat pultti liitokset. ;D
Vasta 5000h takana, kannattaako vielä kiristää? Ainakaan 3000h ei liikkuneet mihinkään.
Massikasta oli lentää molemmat vanteet 500h kohdalla ::)
Siis viimeiset 3000 tuntia traktori käynyt liikkumatta minnekään?
-
btw, eiks olis ollu parempi ottaa kuva toiselta puolelta kun ei heti keksi mitä joutuis kiristään...
Siel oli taimikko tiessä kiinni, ei oikein saanut kuvaa sieltä :-X
Tuossa keltavanteisessa on joku vesakkoleikkuri kiinni, ainakin rasittaa toispuoleisesti .
-
mutta oliko löystyny vai peräti korkannu?
-
Oletan että löystynyt ensin, ja pikkuhiljaa pultit kuluneet entisiksi, kierteet kadonneet, 6 löytyi 'kokonaisena' mutta 2 oli ilmeisesti jäänyt jo vähän aiemmin matkasta :o
-
Eräällä urakoitsijalla meni ojien niitossa 6290-jonnusta vetoakseli; aiemmin oli ollut iso massikka, ja samoissa hommissa sanoi menneen ronkon poikki.
-
Pyörän pulttien katkeilu johtuu siitä (jos aine vahvuudet normien mukaiset)että jenkoissa ei ole rasvaa ja kireys
on mitä sattuu eli kirein pultti ottaa rasituksen vastaan ja katkeaa ensin jne.
Nuo vetoakselin katkeilemiset ja laipan murtumiset ovat heikkoutta jos ei nyt ihan mahottomia vääntöjä saada aikaan.
-
Ja viitut sentään pitääkö niitä pyöränpulttejakin rasvata, ikään en ole rasvaa tuon natikan pyöränpultteihin laittanut ja on ne siinä olleet jo vuodesta 89 asti kiinni, niija tuon vanhemman natikan 1968 myös jääneet rasvaamatta.Mutta ei niissä ole nippoja eikä huoltoohjelmassakaan mainita että ne pitää rasvata.
OT sää SAS kyllä ihme tyyppi oivalluksinesi.
-
Mutta on siinä sen verran perää että pyöränmuttereita pitäis kiristellä säännöllisesti tai tarkistaa kireys... ja useammin kuin kerran vuodessa.
-
Yhdes fergussa löysty pultit mutta ei sen jälkeen kun kiristin ne kunnolla.
-
Kuivia/ruosteisia pyöränpultteja on vedetty momenttiin, ja renkaat ovat irronneet,, olisi pitänyt jotakin liukastetta käyttää.
-
Mitä helkuttia niitä pultteja vääntelee jos ne on kiinni.Toisekseen jos ei kiristy kunnolla on mutterin kartio väärä keskiönpultinreikään.
-
On ensiarvoisan tärkeää että jenka on moitteeton ja kitkaltaan sama kuin muissa.
Jos pultit ovat ruosteessa tarvittavan kireyden saavuttaminen on arpapeliä.
Ohjekirjasta löytyy kiristysarvot ei liian tiukalle koska pultti alkaa venymään liikaa ja voi katketa.
-
On ensiarvoisan tärkeää että jenka on moitteeton ja kitkaltaan sama kuin muissa.
Jos pultit ovat ruosteessa tarvittavan kireyden saavuttaminen on arpapeliä.
Ohjekirjasta löytyy kiristysarvot ei liian tiukalle koska pultti alkaa venymään liikaa ja voi katketa.
Voi hyvänen aika, irrotetaanko niitä pyöränpultteja jatkuvasti.Kyllä ne yleensä alkuasetuksissa ovat renkaanvaihtojen välillä, tuo SAS;in juttu taas on sitä pilkun nuseksimistä.Voi helvetti sentään mikä oivallus.Et ole maininnut muuten mitään tervasta tuohon pulttijuttuun.Rasvat se pesee menne tullen pyörän pulteissa.
-
mutta miksi sitten ennen muinoin käyttivät tervaa juuri pultteihin? ettei vaan olis korroosiota vastaan... nyyssä ainakin käytin tervaa koska etusia joutu aina silloin tällöin korjuuttamaan ja site sai net auki ja kiinni helpostikin. tiedä nyt noita, onhan niitä joitain 361ä joihin ei ole koskettu pyöränpultteihin tehtaan jälkeen....
-
Kuparitahna on myös hyvää ainetta... Ite kiristän pyöränmutterit varren kans sillai että narahtaa. Ei oo tippunu tai löystyny vielä koskaan.
-
terva on hyvää ja kupari ,mutta ensin tippa öljyä ja jengat puhtaaksi.
-
Pyörän pulttien katkeilu johtuu siitä (jos aine vahvuudet normien mukaiset)että jenkoissa ei ole rasvaa ja kireys
on mitä sattuu eli kirein pultti ottaa rasituksen vastaan ja katkeaa ensin jne.
Nuo vetoakselin katkeilemiset ja laipan murtumiset ovat heikkoutta jos ei nyt ihan mahottomia vääntöjä saada aikaan.
Elikkäs perussyy on alimitoitus
-
uuremmis vehkehis ja osis se pääsyyhän on maali joka "hioontuu" ja siksi tarttoo jälkikiristyksiä.. ja sitte ku niitä kiristellähän niin koitetahan vain paikaltansa mikä on kirjan mukaha väärin eli ensi vartti-puolikiekkaa auki ja sitte momenttihi.. tuo kartiohomma on kans oma lukunsa.. terva ja kupari on hyvää, terva parempaa.. ja sitte ku vanahoja ottaa auki nii sama homma hiontumisen jäläkehe kiristys..
jeee mäki saan päteä
-
Pari päivää sitten säädin ilmanpaineita renkaisiin, niin huomasin takarenkaan yhden mutterin olevan löysällä. Jääneet remontin jälkeen jälkikiristämättä. No hyvä, että huomasin. Joskus olleet vannekehän pultitkin löysällä eli niitäkin kannattaa joskus kokeilla, mutta ei tosiaan liian suuria momentteja. Rengasliikkeessä ovat parikin kertaa ajaneet liian tiukkaan ja pilanneet pultit. Nyykkärin etunavoista menee kierteet melko helposti, jos liikaa pultteja kiristää. Terva on hyvä aine myös moniin muihin pultteihin, jotka meinaavat ruostua kiinni.
-
Vanha terva on pultin kiinnittymisen este, tuoretta kamaa suhhaus ja seuranta kiristettäessä, että kiristysmomentti ei kohdistu rikkinäisen kierteen kiertämiseen.
-
Vanha terva on pultin kiinnittymisen este, tuoretta kamaa suhhaus ja seuranta kiristettäessä, että kiristysmomentti ei kohdistu rikkinäisen kierteen kiertämiseen.
Juuri näin, voihan pultille näyttää teräsharjaa jos oikein paksua moskaa kierteissä ja sitten uusi suhaus tervaa niin hyvä tulee. Samaten pulttia sököllä kierteellä on turha laittaa kiinni, momentilla voi silloin pyyhkiä takapuolta. Sanomattakin selvää ettei pultissa myöskään tarvi olla hiekkaa tai santaa, tosin tätäkin on nähty kun hiekkapihalla vaihdetaan renkaita...
-
ja kiva kun jää hiekkaa sinne vanteen ja pyörännavan väliin... hetken tiukka mutta kohta jo kolisee... pari tuollaista korjannu... kivaa pölyä tulee tavon hiekastakin..