Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Heino Leino - 29.11.07 - klo:16:12
-
Ajjaa köttyyttelin rattorilla paalikuorma kärryssä ja meinotteli ryöttä pyörie rattaat tyhyjeä. ja kun täällä on enempi vastamäkkie ku alamäkkie, niin tuli mieleen rattaijjen nastotus. Mimmosie kokemuksie (ei seksikokemuksie) teitillä on nastottamisesta ja minkälaenen joloha niijjen laittaminen on. Nythän nuita maenostettaan alan maenoksissa.
-
Eipä ole kokemusta,mutta eikö siinä mene rivoitus aika lailla piloille jos esim 5-6 piikkiä ripaa kohti ruuvaa.Eli kesäksi sitten toiset renkhaat alle.
-
Ruuvinastat kovametallikärjillä ihan ok. Auttaa jonkun verran, traktori ei vatkaa niin helposti, jos konneessa ötyä ja jaksaa vetää 30-50 km/h nopeudella isotkin ylämäet kuorman kanssa, niin apua on. Pysähtyminen onkin jo toinen juttu. Joskus nollakelillä piti ajella mateluvauhtia nelikko päällä tosi jyrkkiä alamäkiä, jotta sivuteillä ois tarvittaessa pysähtynyt. Takasissa (18,4R/15-38") oli paketillinen Maxi Gripin nastoja. 2 talvea ajoin em. nastoilla, vielä menis kolmaskin. Nyt ajelen kuitenkin Trygg:in liikenneketjuilla, ja oon sitä mieltä, ettei mulla ketjuja tätä ennen ole ollutkaan, vain mötörautasia, hakkaavia ja heiluttavia Ovakon ketjuja, katkeilevia Tellefsdahleja. Nastat sopi kyllä hyvin lumitöihin, mutta suosittelen kevytketjuja, jos kärriä vedät....Ovat muuten nopeammin alla, kuin ruuvinastat, eikä paljon huomaa onko ketjut alla...
-
Jossain näin ruuvattavia nastoja kovametallikärellä, olivat muistaakseni 100kpl pusseissa ja hintaa noin puoli euroa kappale. Mielestäni tämä on varteenotettava vaihtoehto. Käytännön kokemusta ei ole, mutta kauppiaan mielestä ne on hyvät ja kestävät.
-
En suosittelis ruuvinastoja eivät ole kovin pitkäikäisijä.Mulla on ollut nyt nyykkärissä toista talvea etupyörissä ns. paloauton-nastat ja takapyörissä työkone nastata kolme nastaa/harjallaan.Pito ja kestävyys erinomainen,kaveri veti traktorillani raskasta tie lananaa monta sataa kilometriä viime kesänä ja nasta pysyivät senkin koetuksen hyvin.Paikallinen kummiliike asensi paikoille 225e+alv,ei minusta paha. ;D
-
Ruuvinastat kovametallikärjillä ihan ok. Auttaa jonkun verran, traktori ei vatkaa niin helposti, jos konneessa ötyä ja jaksaa vetää 30-50 km/h nopeudella isotkin ylämäet kuorman kanssa, niin apua on. Pysähtyminen onkin jo toinen juttu. Joskus nollakelillä piti ajella mateluvauhtia nelikko päällä tosi jyrkkiä alamäkiä, jotta sivuteillä ois tarvittaessa pysähtynyt. Takasissa (18,4R/15-38") oli paketillinen Maxi Gripin nastoja. 2 talvea ajoin em. nastoilla, vielä menis kolmaskin. Nyt ajelen kuitenkin Trygg:in liikenneketjuilla, ja oon sitä mieltä, ettei mulla ketjuja tätä ennen ole ollutkaan, vain mötörautasia, hakkaavia ja heiluttavia Ovakon ketjuja, katkeilevia Tellefsdahleja. Nastat sopi kyllä hyvin lumitöihin, mutta suosittelen kevytketjuja, jos kärriä vedät....Ovat muuten nopeammin alla, kuin ruuvinastat, eikä paljon huomaa onko ketjut alla...
Aikalailla samaa mieltä Loortin kanssa. Meinasin tällätä ruuvinastat etusiin ja kunnon ketjut takasiin. Tällä hetkellä Maxxumissa Ovakon Hakit, pito on hyvä, mutta ajo-ominaisuudet välttävät. Kormikkiin meinasin jossakin vaiheessa laitella liikenneketjut. Näillä leveysasteilla ei oikein pärjää jos ei ole kunnon pitoa.
Mitenkäs on Trygit kestäneet? Minkä tehoinen/painoinen kone kyseessä? Minkälaisissa hommissa kone?
-
Ruuvinastat kovametallikärjillä ihan ok. Auttaa jonkun verran, traktori ei vatkaa niin helposti, jos konneessa ötyä ja jaksaa vetää 30-50 km/h nopeudella isotkin ylämäet kuorman kanssa, niin apua on. Pysähtyminen onkin jo toinen juttu. Joskus nollakelillä piti ajella mateluvauhtia nelikko päällä tosi jyrkkiä alamäkiä, jotta sivuteillä ois tarvittaessa pysähtynyt. Takasissa (18,4R/15-38") oli paketillinen Maxi Gripin nastoja. 2 talvea ajoin em. nastoilla, vielä menis kolmaskin. Nyt ajelen kuitenkin Trygg:in liikenneketjuilla, ja oon sitä mieltä, ettei mulla ketjuja tätä ennen ole ollutkaan, vain mötörautasia, hakkaavia ja heiluttavia Ovakon ketjuja, katkeilevia Tellefsdahleja. Nastat sopi kyllä hyvin lumitöihin, mutta suosittelen kevytketjuja, jos kärriä vedät....Ovat muuten nopeammin alla, kuin ruuvinastat, eikä paljon huomaa onko ketjut alla...
Aikalailla samaa mieltä Loortin kanssa. Meinasin tällätä ruuvinastat etusiin ja kunnon ketjut takasiin. Tällä hetkellä Maxxumissa Ovakon Hakit, pito on hyvä, mutta ajo-ominaisuudet välttävät. Kormikkiin meinasin jossakin vaiheessa laitella liikenneketjut. Näillä leveysasteilla ei oikein pärjää jos ei ole kunnon pitoa.
Mitenkäs on Trygit kestäneet? Minkä tehoinen/painoinen kone kyseessä? Minkälaisissa hommissa kone?
Kone, jossa ketjut on New Holland TS 115 Turbo DC, Triman 4.80 etukuormain, vm.2000. Eli todellista painoa työvälineineen tuommoiset 6.5-7 tn. Normaalissa maatalousajossa: paalien ajoa painoa yli 10 tn kärrissä, lumityöt jäi viime talvena pois, mitä nyt vähän omia. Rehupaalien käsittelyä ja paskan siirtoa avolantalassa ( märkä paska jäässä, ketjut suttaa betonilla, Ovako kuluu jo siinäkin ). Tieajoa melko paljon sulallakin asfaltilla, eli paalinajoa. Tutulla TSA 125, jossa samanlaiset Tryggit, ajeli kivisessä maastossa 80 cm:n hangessa traktorilla, ja ketjut kesti vedättää. Toisella joka oli urakoitsija, ajoi 3 talvea 110-90 NH:lla alueauran ja lingon kanssa, siirtymätaivalta urakkapaikalle jalkakäytävien auraukseen 20 km suuntaansa ja jopa 40 reissua talvessa. Lisäksi paljon siirtymisiä muihin työkohteisiin. Ja ketjut kesti. Joten, vaikka vannoin aikoinaan, että ei koskaa Tryggiä ( s-koukkumallit pohjanoteeraus), piti ostaa ne kuitenkin, eikä kaduta....
-
Ruuvinastat kovametallikärjillä ihan ok. Auttaa jonkun verran, traktori ei vatkaa niin helposti, jos konneessa ötyä ja jaksaa vetää 30-50 km/h nopeudella isotkin ylämäet kuorman kanssa, niin apua on. Pysähtyminen onkin jo toinen juttu. Joskus nollakelillä piti ajella mateluvauhtia nelikko päällä tosi jyrkkiä alamäkiä, jotta sivuteillä ois tarvittaessa pysähtynyt. Takasissa (18,4R/15-38") oli paketillinen Maxi Gripin nastoja. 2 talvea ajoin em. nastoilla, vielä menis kolmaskin. Nyt ajelen kuitenkin Trygg:in liikenneketjuilla, ja oon sitä mieltä, ettei mulla ketjuja tätä ennen ole ollutkaan, vain mötörautasia, hakkaavia ja heiluttavia Ovakon ketjuja, katkeilevia Tellefsdahleja. Nastat sopi kyllä hyvin lumitöihin, mutta suosittelen kevytketjuja, jos kärriä vedät....Ovat muuten nopeammin alla, kuin ruuvinastat, eikä paljon huomaa onko ketjut alla...
Aikalailla samaa mieltä Loortin kanssa. Meinasin tällätä ruuvinastat etusiin ja kunnon ketjut takasiin. Tällä hetkellä Maxxumissa Ovakon Hakit, pito on hyvä, mutta ajo-ominaisuudet välttävät. Kormikkiin meinasin jossakin vaiheessa laitella liikenneketjut. Näillä leveysasteilla ei oikein pärjää jos ei ole kunnon pitoa.
Mitenkäs on Trygit kestäneet? Minkä tehoinen/painoinen kone kyseessä? Minkälaisissa hommissa kone?
Kone, jossa ketjut on New Holland TS 115 Turbo DC, Triman 4.80 etukuormain, vm.2000. Eli todellista painoa työvälineineen tuommoiset 6.5-7 tn. Normaalissa maatalousajossa: paalien ajoa painoa yli 10 tn kärrissä, lumityöt jäi viime talvena pois, mitä nyt vähän omia. Rehupaalien käsittelyä ja paskan siirtoa avolantalassa ( märkä paska jäässä, ketjut suttaa betonilla, Ovako kuluu jo siinäkin ). Tieajoa melko paljon sulallakin asfaltilla, eli paalinajoa. Tutulla TSA 125, jossa samanlaiset Tryggit, ajeli kivisessä maastossa 80 cm:n hangessa traktorilla, ja ketjut kesti vedättää. Toisella joka oli urakoitsija, ajoi 3 talvea 110-90 NH:lla alueauran ja lingon kanssa, siirtymätaivalta urakkapaikalle jalkakäytävien auraukseen 20 km suuntaansa ja jopa 40 reissua talvessa. Lisäksi paljon siirtymisiä muihin työkohteisiin. Ja ketjut kesti. Joten, vaikka vannoin aikoinaan, että ei koskaa Tryggiä ( s-koukkumallit pohjanoteeraus), piti ostaa ne kuitenkin, eikä kaduta....
Hiukan kans mietityttää, josko jotakin tarttis. Tai sitte vaan ajelee kuivalla pakkaskelillä. Ajomatka paalinhaussa pisimmillään 68/75km reitistä riippuen. Pidemmällä reitillä muuten paree tie, mutta muutama paha ylä/alamäki, jos keli on huono. Ei oikeen innostaasi 650/65x38 pyörään ruveta ketjuja tälläämään ja nastojaki menis muutama loota. Samalla koneella kuitenki ajellaan kesällä paalaukset, kusikärryn vetoa ja märän paskan kuormausta just kans avolantalasta(, jotka muuten pitäs kieltää).
-
Kone, jossa ketjut on New Holland TS 115 Turbo DC, Triman 4.80 etukuormain, vm.2000. Eli todellista painoa työvälineineen tuommoiset 6.5-7 tn. Normaalissa maatalousajossa: paalien ajoa painoa yli 10 tn kärrissä, lumityöt jäi viime talvena pois, mitä nyt vähän omia. Rehupaalien käsittelyä ja paskan siirtoa avolantalassa ( märkä paska jäässä, ketjut suttaa betonilla, Ovako kuluu jo siinäkin ). Tieajoa melko paljon sulallakin asfaltilla, eli paalinajoa. Tutulla TSA 125, jossa samanlaiset Tryggit, ajeli kivisessä maastossa 80 cm:n hangessa traktorilla, ja ketjut kesti vedättää. Toisella joka oli urakoitsija, ajoi 3 talvea 110-90 NH:lla alueauran ja lingon kanssa, siirtymätaivalta urakkapaikalle jalkakäytävien auraukseen 20 km suuntaansa ja jopa 40 reissua talvessa. Lisäksi paljon siirtymisiä muihin työkohteisiin. Ja ketjut kesti. Joten, vaikka vannoin aikoinaan, että ei koskaa Tryggiä ( s-koukkumallit pohjanoteeraus), piti ostaa ne kuitenkin, eikä kaduta....
Elikkäs voidaan sanoa että liikenneketjutkin kestää vedättää normaalissa käytössä. Saman tyyppistä käyttöä itelläkin, paalia ja lumitöitä. Sulalla asfaltillakin joutuu jyräämään jonkun verran. Mitenkä muuten ketjujen kireys, kannattaako pitää tiukalla vai hieman löysemmässä? Maxxumissa ei Ovakolainen saa olla yhtään löysällä, muuten pauke on kamala lokareissa.
-
Laita vaan ne trygin liikenneketjut varmasti pätevät sinunkin käyttöön.... Itsellä oli aikaisemmissa koneissa ja tällähetkelläkin pikkuvallussa IKH:n liikenneketjut kesti ajoa aina noin 700 h, auraus hiekoitus ja lumenajoa + paalit... eli aikasta paljon sulalla tiellä kaupungissa... Nyt on nyykkärissä pirellin renkaat pitää niin ettei ole osannut ketjuja kaivata. Mutta jos tarvitsisin niin valinta kohdistuisi trygiin, enemmän rautaa samaan rahaan kuin ikh:n myymissä ketjuissa. Näitä kevytketjuja ei saa vetää sitten liian kireelle.
-
Kone, jossa ketjut on New Holland TS 115 Turbo DC, Triman 4.80 etukuormain, vm.2000. Eli todellista painoa työvälineineen tuommoiset 6.5-7 tn. Normaalissa maatalousajossa: paalien ajoa painoa yli 10 tn kärrissä, lumityöt jäi viime talvena pois, mitä nyt vähän omia. Rehupaalien käsittelyä ja paskan siirtoa avolantalassa ( märkä paska jäässä, ketjut suttaa betonilla, Ovako kuluu jo siinäkin ). Tieajoa melko paljon sulallakin asfaltilla, eli paalinajoa. Tutulla TSA 125, jossa samanlaiset Tryggit, ajeli kivisessä maastossa 80 cm:n hangessa traktorilla, ja ketjut kesti vedättää. Toisella joka oli urakoitsija, ajoi 3 talvea 110-90 NH:lla alueauran ja lingon kanssa, siirtymätaivalta urakkapaikalle jalkakäytävien auraukseen 20 km suuntaansa ja jopa 40 reissua talvessa. Lisäksi paljon siirtymisiä muihin työkohteisiin. Ja ketjut kesti. Joten, vaikka vannoin aikoinaan, että ei koskaa Tryggiä ( s-koukkumallit pohjanoteeraus), piti ostaa ne kuitenkin, eikä kaduta....
Elikkäs voidaan sanoa että liikenneketjutkin kestää vedättää normaalissa käytössä. Saman tyyppistä käyttöä itelläkin, paalia ja lumitöitä. Sulalla asfaltillakin joutuu jyräämään jonkun verran. Mitenkä muuten ketjujen kireys, kannattaako pitää tiukalla vai hieman löysemmässä? Maxxumissa ei Ovakolainen saa olla yhtään löysällä, muuten pauke on kamala lokareissa.
Tiukalla, tiukalla oltava, muutoin myös kamala pauke NH:n lokareissa.
-
Laita vaan ne trygin liikenneketjut varmasti pätevät sinunkin käyttöön.... Itsellä oli aikaisemmissa koneissa ja tällähetkelläkin pikkuvallussa IKH:n liikenneketjut kesti ajoa aina noin 700 h, auraus hiekoitus ja lumenajoa + paalit... eli aikasta paljon sulalla tiellä kaupungissa... Nyt on nyykkärissä pirellin renkaat pitää niin ettei ole osannut ketjuja kaivata. Mutta jos tarvitsisin niin valinta kohdistuisi trygiin, enemmän rautaa samaan rahaan kuin ikh:n myymissä ketjuissa. Näitä kevytketjuja ei saa vetää sitten liian kireelle.
Lumimiehen kuvassa TSA, omistatko ? Minkälaiset kokemukset ?
-
Kevytketjuissa on kyllä tautinen pito ja ajomukavuus on hyvä, mutta ainakin kaupunkiolosuhteissa lumitöissä niiden kestoikä on mielestäni liian lyhyt, eli suunnilleen tuo Snowmanin mainitsema 700 h. Kokemukset ovat Ovakon kevytketjuista Valtra A75:sen takapyörissä. Miten sitten raskaamman koneen alla, onko käyttöikä vieläkin lyhyempi? Nyt samaisessa koneessa on kolmatta talvea isot työkone nastat joka renkaassa. Pito ei ole yhtä hyvä, kuin ketjuilla,mutta riittävä kuitenkin. Nastojen kunto edelleen hyvä ja irronneita ei juurikaan ole. Kustannuksiltaan nastat ovat kyllä huomattavasti edullisemmat, kuin ketjut. 6850:n jo kulahtaneisiin palarenkaisiin laitatin juuri näitä työkone nastoja reunimmaisiin paloihin tuomaan vähän lisäpitoa.
Kärrihommissa ketjut varmaan puoltavat paikkaansa paremman pitonsa takia. Ja varsinkin jos ajellaan maaseudun polanteellisilla teillä. Asfaltti on niille myrkkyä.
-
Riparenkaissa ei oikein työkonenastat kestä, en tiiä sitten noista ruuvattavista. Itteltä ainakin lähti kesällä suurimmat saatavilla olevat työkonenastat etusista melko tarkkaan. Muuten olivat oikein mukavat ja pitävät, nastoja 2 per ripa ja jarrutettaessa tuli parhaimmillaan 8 viivaa jäähän.
Tuossa tilanteessa melkein itse valitsisin kevytketjut takapyöriin.
-
Joo TSA 110 siinä kuvassa on nyt on 1100 h mittarissa huolettomia tunteja ihan tyytyväinen olen ollut kaikkeen paitsi kuormaajaan tai kuormaaja olis hyvä ominaisuuksiltaan, mutta Dinomachinella asiat ei pelaa... vioista valitettu jo monesti mutta ei sieltä mitään vastausta saa.
-
Joo TSA 110 siinä kuvassa on nyt on 1100 h mittarissa huolettomia tunteja ihan tyytyväinen olen ollut kaikkeen paitsi kuormaajaan tai kuormaaja olis hyvä ominaisuuksiltaan, mutta Dinomachinella asiat ei pelaa... vioista valitettu jo monesti mutta ei sieltä mitään vastausta saa.
Mitä vikaa kuormaajassa? Ite kans hommasin männä vuonna Jamesin kuormaajan, eikä firmaa kyllä pääse kehumaan toiminnastaan.
-
Minulla kokemuksia turvanasta oy:n erikoisnastoista.
3 kpl ripa.Pito jäisellä tiellä paremmpi kuin ketjuilla.
Renkaan kuluminen hidastuu maantieajossa tosi paljon.
Kestävät noin 2000-3000 tuntia pyörissä.
-
Mitä mieltä olette pelkän etuakselin ketjuista vetohommissa? Olisivat helpommat ottaa irti ja laittaa paikalle ja ehkä vähemmän häiritsevät maantiellä, mutta auttaako niiden pito yhtään ylämäessä?
Ketjut takapyörillä varmaan paremmat, mutta miten tämä vaihtoehto?
-
Joo TSA 110 siinä kuvassa on nyt on 1100 h mittarissa huolettomia tunteja ihan tyytyväinen olen ollut kaikkeen paitsi kuormaajaan tai kuormaaja olis hyvä ominaisuuksiltaan, mutta Dinomachinella asiat ei pelaa... vioista valitettu jo monesti mutta ei sieltä mitään vastausta saa.
Mitä vikaa kuormaajassa? Ite kans hommasin männä vuonna Jamesin kuormaajan, eikä firmaa kyllä pääse kehumaan toiminnastaan.
Mikä malli sulla on? Mulla 210L. Kuormaajassa sellainen outo vika kauhankäännössä et sylinterit ei jaksa kääntää paalia kun kuormaaja on ylhäällä, siis se ei jaksa tehdä täyttö liikettä vaan paali on laskettava alas ja käännettävä siellä tosi vaikea pinota paaleja ja ottaa kärrystä paaleja.... Tehdas ei osaa vaan ottaa kantaa...Toinen ihmetys kun aisojen pääty tapeissa ei ole rasvausta ja muutenkin kaikki tapit on esim kauhankäännössä on väljiä vaikka on rasvattu. Muutenhan kuormaajassa on hyvin voimaa ja hyvä näkyväisyys ja mukava sillä on auraa pukata kun ei notku kuten entinen kuikka....
-
täyttä humppuukkia ruuvinastat.ruuvasin miceliinin hokkiin,niinhin muoviseos agribib,seuraus renkaat meni uusiks,nimittäin painuu läpi ja laskee ilimat pihalle,pitäs olla niin ahkera keväällä ja ruuvata pois,van miten kun kantoja ei näy,joten elä sorru ja ei ne lumessa pie yhtää ,jäätiköllä vähän ruapii viiruja,ei muuta.No jos sie oot rahamies niin koita,muttet varmasti voita.
-
Joo TSA 110 siinä kuvassa on nyt on 1100 h mittarissa huolettomia tunteja ihan tyytyväinen olen ollut kaikkeen paitsi kuormaajaan tai kuormaaja olis hyvä ominaisuuksiltaan, mutta Dinomachinella asiat ei pelaa... vioista valitettu jo monesti mutta ei sieltä mitään vastausta saa.
Mitä vikaa kuormaajassa? Ite kans hommasin männä vuonna Jamesin kuormaajan, eikä firmaa kyllä pääse kehumaan toiminnastaan.
Mikä malli sulla on? Mulla 210L. Kuormaajassa sellainen outo vika kauhankäännössä et sylinterit ei jaksa kääntää paalia kun kuormaaja on ylhäällä, siis se ei jaksa tehdä täyttö liikettä vaan paali on laskettava alas ja käännettävä siellä tosi vaikea pinota paaleja ja ottaa kärrystä paaleja.... Tehdas ei osaa vaan ottaa kantaa...Toinen ihmetys kun aisojen pääty tapeissa ei ole rasvausta ja muutenkin kaikki tapit on esim kauhankäännössä on väljiä vaikka on rasvattu. Muutenhan kuormaajassa on hyvin voimaa ja hyvä näkyväisyys ja mukava sillä on auraa pukata kun ei notku kuten entinen kuikka....
Samoin on 210L. Itse kuormaajassa ei ole ollut vielä mitään moittimista, mutta sovitteiden kanssa oli sitten sitäkin enemmän vaivaa. Asiat vaan ei tahdo tuossa firmassa edetä, toisaalta ihan hyvä että lopettivat kuormaimien tekemisen.
-
Nyt vuoden ollut laatikollinen ruuvinastoja misukan 1050 renkaissa, hyvin on pysynä kesänkin yli sais olla enemmänkin pidon lisäyksen huomaa vasta tuolla kovemmassa vauhdissa. Noi kevytketjut on todella hyvät täällä itäsuomen polanteisilla teillä, pitää paremmin kuin tavan ketjut mutta vaikka ne on tavallaan huomaamatomat ajossa, jos ei kilkata lokasuojiin, niin niistä loppuu pito kun vauhti menee yli viidenkympin. Polanteisellä/jäisellä tiellä paljas rengas pitää paremmin joskaan ei todella hyvin mutta kevytketjuilla ollaan helposti matkustajana eikä se tunnu ollenkaan mukavalle kun takana on kuormaa.