Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: ht - 24.01.16 - klo:21:25

Otsikko: Väderstad NZ
Kirjoitti: ht - 24.01.16 - klo:21:25
Tekeekös tuommoisella mitään? Maat korkeintaan keskijäykkiä. Isompaa ei oikeastaan tee mieli, sitten menisi Valtukin vaihtoon...

http://www.nettikone.com/vaderstad/nzf-500/1445216

Takimmainen piikkirivi näyttää aika tiheältä; onkohan miten herkkä tukkimaan kevyemmillä mailla?

Milloinkas noissa Väädereissä tuli piikit 5 akselille?
Otsikko: Vs: Väderstad NZ
Kirjoitti: Luteikko - 25.01.16 - klo:10:55
Kestävä äes. Kevyt nykymittapuun mukaan. Oikein kevyillä mailla saattaa tukkiakkin jos paljon öyhkettä  ;D
Otsikko: Vs: Väderstad NZ
Kirjoitti: Morris65 - 25.01.16 - klo:20:09
98 tuli ainakin Intense malli Favoritin tilalle, 5 akselia ja sai valita kahdesta piikkijaosta. Sitä ennen oli myös Exklusiv malli, siinä oli 5 akselia ja 6,5 cm jako, tuon tulo ajankohdasta en tiedä. Itellä on tuo eka ja suosittelen valitsemaan kyllä viidellä akselilla, on myös säädettävä Crossboard etulata. Ainoo itellä mikä on hajonnu äkeestä, on venttiilin vaihtojousi, se menny pari kertää poikki.
Otsikko: Vs: Väderstad NZ
Kirjoitti: mike - 25.01.16 - klo:22:00
Sivulohkoissa ei ole hydraulista syvyydensäätöä,en ostaisi ja peruuttaessa viimeistään harmittaa kun sitä ei ole.
Otsikko: Vs: Väderstad NZ
Kirjoitti: Naturalis - 25.01.16 - klo:22:05
Sivulohkoissa ei ole hydraulista syvyydensäätöä,en ostaisi ja peruuttaessa viimeistään harmittaa kun sitä ei ole.
Mitä se peruuttamiseen vaikuttaa? ???
Otsikko: Vs: Väderstad NZ
Kirjoitti: mike - 25.01.16 - klo:22:07
Keinuu ja jälkiharan piikit tökkii ittensä rikki.
Otsikko: Vs: Väderstad NZ
Kirjoitti: Luteikko - 25.01.16 - klo:22:23
Keinuu ja jälkiharan piikit tökkii ittensä rikki.

Mahdollistahan tuo on mutta aika epätodennäköistä.
Otsikko: Vs: Väderstad NZ
Kirjoitti: Tuleva Tuottaja - 25.01.16 - klo:22:28
Keinuu ja jälkiharan piikit tökkii ittensä rikki.

Mahdollistahan tuo on mutta aika epätodennäköistä.
Mutta jos mikäli oletin oikein niin ko. henkilölle on näin käynyt jotein eikös tuo ole silloin täysin mahdollista?
Otsikko: Vs: Väderstad NZ
Kirjoitti: Luteikko - 25.01.16 - klo:22:48
Keinuu ja jälkiharan piikit tökkii ittensä rikki.

Mahdollistahan tuo on mutta aika epätodennäköistä.
Mutta jos mikäli oletin oikein niin ko. henkilölle on näin käynyt jotein eikös tuo ole silloin täysin mahdollista?

No jos haluat niin pistetään näin. Täysin mahdollistahan tuo on mutta aika epätodennäköistä  :o
Otsikko: Vs: Väderstad NZ
Kirjoitti: Tuleva Tuottaja - 25.01.16 - klo:22:49
Keinuu ja jälkiharan piikit tökkii ittensä rikki.

Mahdollistahan tuo on mutta aika epätodennäköistä.
Mutta jos mikäli oletin oikein niin ko. henkilölle on näin käynyt jotein eikös tuo ole silloin täysin mahdollista?

No jos haluat niin pistetään näin. Täysin mahdollistahan tuo on mutta aika epätodennäköistä  :o
Hienoa. Olen ylpeä sinusta.  ;D
Otsikko: Vs: Väderstad NZ
Kirjoitti: Morris65 - 25.01.16 - klo:23:34
Keinuu ja jälkiharan piikit tökkii ittensä rikki.

Mahdollistahan tuo on mutta aika epätodennäköistä.
Mutta jos mikäli oletin oikein niin ko. henkilölle on näin käynyt jotein eikös tuo ole silloin täysin mahdollista?

Itellä on menny muovimutteri rikki, kun yksi lohko jälkiharasta hiukan roikotti alempana, piikit ei kovin helposti hajoo, jos peruuttaa rauhallisesti, kumit antaa vääntövaraa aikahyvin. ihan hyvin mielestäni pärjää, jos haluu luksusta, niin saa varautua latomaan isomman nipun seteleitä tiskiin käytetyskin.   
Otsikko: Vs: Väderstad NZ
Kirjoitti: Sandbacka - 26.01.16 - klo:10:44
Se tollasessa vanhassa Wäderstadissa hyvää että piikkiakseliväli on 60 cm. Hyvä sänkiäkeen aihio kunhan lisää 3 akselia. Monista valmiiksi 6 piikkiakselisista täytyy peräpäästä raksia joka toinen akseli pois. :o
Otsikko: Vs: Väderstad NZ
Kirjoitti: Kohta-Sippoolan Kaappoo - 26.01.16 - klo:12:33
Tuo ilmoituksen äes on NZF, eli piikit neljällä akselilla ja sivulohkoissa yhdet pyörät. NZI oli viidellä akselilla ja sivulohkoissa yhdet pyörät, NZG neljällä akselilla ja sivulohkoissa teli ja NZE viidellä akselilla ja sivulohkoissa teli. Nämä kaikki korvasi NZA eri versioineen. Pelkkä NZ taas on edellämainittuja vanhempi malli.

Meillä oli 20 vuotta tuollainen NZF. Hyvin kesti ja toimi ainakin näillä kevyillä mailla. Jos paljon mättäitä, olkia tai juolavehnää niin saattaa tukkia. Viisimetristä ei tainnut sivulohkoissa olevalla telipyörästöllä edes saada, eikä noista ykköspyöristä ole haittaa kuin kovalla vauhdilla jotain epätasaista lohkoa tai lohkon reunoja äestettäessä, jolloin työsyvyys ei tahdo pysyä, kun pyörä pomppii. Vauhtia tosin silloin on liikaa. Nyt meillä on saman ikäinen, mutta leveämpi NZG. Crossboard olis varmaan hyvä olemassa, mutta nämä omat on olleet palkkiladalla.
Otsikko: Vs: Väderstad NZ
Kirjoitti: jariman - 26.01.16 - klo:15:26
Liikkuu se NZG 600 sivulohkotelillä Valmetin 755-4 voimin,
Turbiinikones, ajonopeus tasaisella 6-7 km h, normaaliin äestysyvyyteen,
Aika tarkalla on tehon kanssa, kyllä lähtee karstat koneesta ::)
Normaalisti +110 hv koneilla, nyt tosin +150 hv koneilla.
Kattele ihmeessä sivulohkotelillä oleva malli, pitää aika tarkasti työsyvyyden.
Otsikko: Vs: Väderstad NZ
Kirjoitti: Make - 26.01.16 - klo:15:48
Yhteistyökumppanilla oli aikoinaan 6 m NZE (6,5 cm piikkivälillä) ja tuollaisella palkkiladalla. Hyvin se kulki sataheppaisilla vetureilla. Poltettuun sänkeen ajaessa ei vauhtia kauheasti ollut. En tuota palkkilataakaan huonona pitänyt.
Otsikko: Vs: Väderstad NZ
Kirjoitti: Hanska - 26.01.16 - klo:23:34
Mulla tulossa myyntiin Väderstadin 5,8 metrinen äes, sivulohkoissa telipyörät ja palkkilatat edessä sekä takana.
Säilytetty aina sisätiloissa ja käytön jälkeen pesty sekä öljytty.Suorakylvöön siirtyessä äes on seissyt käyttämättä hallissa vuodesta 2003.
Todella hieno kuntoinen!
Tätä kaksi laltaista mallia harvoin tarjolla, tasaa tosi hyvin ja meillä käytetty myös tasausäkeen virkaa toimittamassa.

Olen laittamassa tästä ilmoitusta nettiin kunhan kerkiän sen ottamaan esille ja kuvaamaan.
Mainitsen myyntiaikeistani tässä kun näin keskustelun.
Eli jos joku kiinnostuu äkeestä otathan yhteyttä.
Sijaitsee Uudellamaalla 040-5246040
Otsikko: Vs: Väderstad NZ
Kirjoitti: Jupeje - 27.01.16 - klo:17:46
Kyllä mää luulen että tuossa on sivulohkoillakin syvyydensäätö, siis samalla nousee ja laskee keskilohkon kanssa. Meillä just lähti ennen joulua NZ 570 vm joku -82 ja siinäkin oli se ominaisuus se kylläkin oli telillä, mutta eikai se sen kummempi ollu siinäkään. Hyvä kone tuo varmasti on ku hydraulinen etulatakin löytyy
Otsikko: Vs: Väderstad NZ
Kirjoitti: jupe - 28.01.16 - klo:09:38
Kyllä mää luulen että tuossa on sivulohkoillakin syvyydensäätö, siis samalla nousee ja laskee keskilohkon kanssa. Meillä just lähti ennen joulua NZ 570 vm joku -82 ja siinäkin oli se ominaisuus se kylläkin oli telillä, mutta eikai se sen kummempi ollu siinäkään. Hyvä kone tuo varmasti on ku hydraulinen etulatakin löytyy

näkyy jo kuvissa että veivit on sivulohkojen pyörissä.
Olisiko kellään jolla on vastaavan tyylinen hydraulisilla palkkiladalla oleva väderin äes, niin mahdollista ottaa jokunen valokuva miten toteutettu. Tekisi mieli muuttaa itelläkin hydraulisiksi. Sehän on sarjasylintereillä tehty?
Otsikko: Vs: Väderstad NZ
Kirjoitti: ht - 12.08.16 - klo:20:02
Jatketaas vanhaan ketjuun.

Milloin palkkietuladan jousitus on muuttunut kierrejousista kumipatukoihin? Joskus 80-luvun lopussa..? Linkeissä muuten samalaiset äkeet mutta em. asia eroaa:

http://www.mascus.fi/maatalous/kaytetyt-akeet/vaderstad-nz-450/ghdj9n6e.html

http://www.mascus.fi/maatalous/kaytetyt-akeet/vaderstad-nz-450/i9lgjhgg.html
Otsikko: Vs: Väderstad NZ
Kirjoitti: viljami - 12.08.16 - klo:21:12
Milloin palkkietuladan jousitus on muuttunut kierrejousista kumipatukoihin? Joskus 80-luvun lopussa..? Linkeissä muuten samalaiset äkeet mutta em. asia eroaa:

1990 ainakin vielä kierrejousilla
Otsikko: Vs: Väderstad NZ
Kirjoitti: Make - 12.08.16 - klo:22:25
Oiskohan kumijouset vanhempia? Naapurilla oli joku tuollainen 80- luvun puolivälistä ja se oli kumijousilla. -93 mallinen 6 metrinen NZE oli kierrejousilla. Ihme rautaa siinä jousen viersssä kun kuivat raudat hinkkaa toisiaan, eikä kulu miksikään.
Otsikko: Vs: Väderstad NZ
Kirjoitti: SKN - 13.08.16 - klo:00:01
Oiskohan kumijouset vanhempia? Naapurilla oli joku tuollainen 80- luvun puolivälistä ja se oli kumijousilla. -93 mallinen 6 metrinen NZE oli kierrejousilla. Ihme rautaa siinä jousen viersssä kun kuivat raudat hinkkaa toisiaan, eikä kulu miksikään.

Kumitissit on kaikenikäsiä makenbtarvisbteissanneena tietää.
Otsikko: Vs: Väderstad NZ
Kirjoitti: Agraaari - 13.08.16 - klo:00:22
täämäkös osio neuvvooo edenhelvaatn varstalaakereidien persst täristö vaihtamisest eiku
Otsikko: Vs: Väderstad NZ
Kirjoitti: ht - 13.08.16 - klo:01:05
Kyllä taas huomaa että on viikonloppu edessä, eikä ole vielä viljat puintikunnossa... ;)
Otsikko: Vs: Väderstad NZ
Kirjoitti: mezzo - 07.05.19 - klo:16:18
Lainataanpa vanhaa ketjua kun kiinnostaa tuollainen käytetty Vääderi NZF mk2 6m levyisenä. Millainen lie kun ei ole hinnan kiroissa, mutta pientä hydraulivuotoa ainakin on hydraulilohkossa jolla säädetään crossboard etulataa? Tyypillinen vika vai onko käyttö ollut kovempaa? 4-rivissä piikit eikä varmaan jäljesä pärjää uudemmille ja painavammille mutta olisi edes pieni päivitys nykyiseen sk 450, mikä turhan kevyt jos vähänkin savisempaa.

Uskaltaako sekaantua? Pientä hitsailua on edessä käännön luona molemmin puolin.
Otsikko: Vs: Väderstad NZ
Kirjoitti: ht - 07.05.19 - klo:17:30
No mulle sitten tuli aikanaan tommonen NZF mk2, tosin 5 metrinen. Jos se vaihtoventtiili ei korjaannu tiivisteiden vaihdolla, niin alan kaupasta uusi tilalle. Ei ole tuhottoman kallis. Tai jos traktorissa riittää lohkoja, niin vaihtoventtiili pois ja taitolle omat letkut traktorilta saakka.

Tuo on muuten melko helppo jatkaa 5-akseliseksi. Etupää nyt vähän kevenee mutta ei liikaa.
Otsikko: Vs: Väderstad NZ
Kirjoitti: Luteikko - 14.05.19 - klo:12:41
Lainataanpa vanhaa ketjua kun kiinnostaa tuollainen käytetty Vääderi NZF mk2 6m levyisenä. Millainen lie kun ei ole hinnan kiroissa, mutta pientä hydraulivuotoa ainakin on hydraulilohkossa jolla säädetään crossboard etulataa? Tyypillinen vika vai onko käyttö ollut kovempaa? 4-rivissä piikit eikä varmaan jäljesä pärjää uudemmille ja painavammille mutta olisi edes pieni päivitys nykyiseen sk 450, mikä turhan kevyt jos vähänkin savisempaa.

Uskaltaako sekaantua? Pientä hitsailua on edessä käännön luona molemmin puolin.

Kestävä äes se kaiketi on. Kyllä siihen sekaantua uskaltaa.