Agronet
Keskusteluaiheet => Metsätalous => Aiheen aloitti: Muinaisjäänne - 22.01.16 - klo:15:49
-
Tietääkö kukaan tekeekö tällä mitään ? Esimerkiksi Oniar Fox 52 B5.
-
Kai ne nuo pienetkin Oniarit lie fiksumpia kuin Farma ja Kellfri ?
Mut kuormainta hankkiessa suosittelisin minimivarustukseksi jatkeella varustetun kuormaimen, 2-vipuhallinnan 2 on/off sähkölohkolla ja kärriin 500/17 pyörät. Varmasti saa sijoitetut rahat takas jos jossain vaiheessa pitää rahaksi muuttaa ja paremmat käyttöominaisuudet. Lisäsijoitus hinnat-alkaen pakettiin ei liene maatakaatava.
-
Kai ne nuo pienetkin Oniarit lie fiksumpia kuin Farma ja Kellfri ?
Mut kuormainta hankkiessa suosittelisin minimivarustukseksi jatkeella varustetun kuormaimen, 2-vipuhallinnan 2 on/off sähkölohkolla ja kärriin 500/17 pyörät. Varmasti saa sijoitetut rahat takas jos jossain vaiheessa pitää rahaksi muuttaa ja paremmat käyttöominaisuudet. Lisäsijoitus hinnat-alkaen pakettiin ei liene maatakaatava.
Beltsina on hyvä rengas metsään ja kohtuullinen halkaisija 106 senttiä.Sen kun ottaa hyvällä 8 pulttisella (länsivanteella)vanteella niin on hyvä.
-
Kai ne nuo pienetkin Oniarit lie fiksumpia kuin Farma ja Kellfri ?
Mut kuormainta hankkiessa suosittelisin minimivarustukseksi jatkeella varustetun kuormaimen, 2-vipuhallinnan 2 on/off sähkölohkolla ja kärriin 500/17 pyörät. Varmasti saa sijoitetut rahat takas jos jossain vaiheessa pitää rahaksi muuttaa ja paremmat käyttöominaisuudet. Lisäsijoitus hinnat-alkaen pakettiin ei liene maatakaatava.
Beltsina on hyvä rengas metsään ja kohtuullinen halkaisija 106 senttiä.Sen kun ottaa hyvällä 8 pulttisella (länsivanteella)vanteella niin on hyvä.
Joo iso halkaisijaa olis hyvä lumessa ja miksei muidenkin esteiden ylityksessä. Toi perus kummi mikä esim patussa on tulee kunnon lumessa hangessa latanaan perässä, siis etenkin tyhjällä kuormalla. Yritä siinä sitte aisaohjauksella pakottaa kurvissa......
-
ite en ole huomannu tuota latausta, kun olen tuota 9 tonnista kiskonnu... tyhjänäkään. mutta eipä täällä ole ollu tuota metriä luntakaan vuosiin...
-
Kai ne nuo pienetkin Oniarit lie fiksumpia kuin Farma ja Kellfri ?
Mut kuormainta hankkiessa suosittelisin minimivarustukseksi jatkeella varustetun kuormaimen, 2-vipuhallinnan 2 on/off sähkölohkolla ja kärriin 500/17 pyörät. Varmasti saa sijoitetut rahat takas jos jossain vaiheessa pitää rahaksi muuttaa ja paremmat käyttöominaisuudet. Lisäsijoitus hinnat-alkaen pakettiin ei liene maatakaatava.
Beltsina on hyvä rengas metsään ja kohtuullinen halkaisija 106 senttiä.Sen kun ottaa hyvällä 8 pulttisella (länsivanteella)vanteella niin on hyvä.
Joo iso halkaisijaa olis hyvä lumessa ja miksei muidenkin esteiden ylityksessä. Toi perus kummi mikä esim patussa on tulee kunnon lumessa hangessa latanaan perässä, siis etenkin tyhjällä kuormalla. Yritä siinä sitte aisaohjauksella pakottaa kurvissa......
Miksi Kesla ei tee kunnon metsäkärryä eli tikapuu rungolla ja suurilla renkailla.?
-
ei tietysti kysyntää? mutta eiks noita löydy kärrintekijöiltä?
-
ite en ole huomannu tuota latausta, kun olen tuota 9 tonnista kiskonnu... tyhjänäkään. mutta eipä täällä ole ollu tuota metriä luntakaan vuosiin...
Niin se pahin keli milloin tota tekee taisi olla kun pakkas lunta oli reilusti. Kärry pyrkii seuraamaan väkisinkin traktorin tekemää uraa.
-
Kyllä noi kesla tyyliset kärryt tarvitsisi vedon pyöriin kavereiksi. Aiks haastavia ovat saada kuormalla kulkemaan pehmeässä ja kannokossa. Vaatii ihan liian järeän raktorin eteen vetämään ja aika väkisin joutuu menemään kun paino ei tule raktorille.
-
millasilla työ vetätte? ite ajelen 9 tonnin kärrillä ja fiude on 65-90!!! hyvin tulee perässä jopa kevytketjuin.. en nyt niiin hirveessä lumessa täällä ole päässy ajamaan mutta kyllä toi etulaatikkoa aika aurana välillä on... ja kuorma tavallista ropsia tahi sitten sorvityveä.
-
millasilla työ vetätte? ite ajelen 9 tonnin kärrillä ja fiude on 65-90!!! hyvin tulee perässä jopa kevytketjuin.. en nyt niiin hirveessä lumessa täällä ole päässy ajamaan mutta kyllä toi etulaatikkoa aika aurana välillä on... ja kuorma tavallista ropsia tahi sitten sorvityveä.
Itte vetelen tolla 665. Aika pienihän se on kaikin puolin. Kuitenkin riimutettuna jokakulmasta niin menee suht hyvin. Kuitenkin nykyään kun groupin kaikki mitat alkaa 5 niin kuormaa on aina reilusti kyydissä ja kivet ja kannot on rajua tavaraa kärryn pyörän edessä. Samoin risutettu ajoura pitää olla hyvä jotta vetämätön pyörä ei sukella. Itte kun en tykkää pitää yhtään liikaa vauhtia varsinkaan pahassa paikkaa koska vehkeet tahtoo hajota jos ne vetää liian rajusti kantojen yli.
-
Eikö kolmimetristä hankintakuitua enää osteta ???
-
Eikö kolmimetristä hankintakuitua enää osteta ???
voi olla että ostetaankin mutta viime syksynä kun moto teki niin kaikki puutavaralajien mitat oli päälle 5 metin mukaanlukien energia ja klapiranka koivu. Varsin messeviä kuormia tuli joka lajista. Ainut mitkä oli lyhyempiä oli lumpit ja sitten jos oli jotain pätkäkuitua seassa
-
Eikö kolmimetristä hankintakuitua enää osteta ???
voi olla että ostetaankin mutta viime syksynä kun moto teki niin kaikki puutavaralajien mitat oli päälle 5 metin mukaanlukien energia ja klapiranka koivu. Varsin messeviä kuormia tuli joka lajista. Ainut mitkä oli lyhyempiä oli lumpit ja sitten jos oli jotain pätkäkuitua seassa
Hankintana? Täällä ei kelpaa ku kolmonen.
-
Eikö kolmimetristä hankintakuitua enää osteta ???
voi olla että ostetaankin mutta viime syksynä kun moto teki niin kaikki puutavaralajien mitat oli päälle 5 metin mukaanlukien energia ja klapiranka koivu. Varsin messeviä kuormia tuli joka lajista. Ainut mitkä oli lyhyempiä oli lumpit ja sitten jos oli jotain pätkäkuitua seassa
Hankintana? Täällä ei kelpaa ku kolmonen.
Kyllä ne ihan hankintana myytiin ja 5 metrin päällä oli sekä kuusi että mänty. Mäntynä sitten toki kaikki meni kun kuusen osuus oli niin pieni.
-
hauskasti vaihtelee nuo kaupan vaatimukset ja sitten ihmetellään vielä että ei käteistavara kelpaa... kun pitää joka asia aina muistaa kysyä..
-
Eikö kolmimetristä hankintakuitua enää osteta ???
voi olla että ostetaankin mutta viime syksynä kun moto teki niin kaikki puutavaralajien mitat oli päälle 5 metin mukaanlukien energia ja klapiranka koivu. Varsin messeviä kuormia tuli joka lajista. Ainut mitkä oli lyhyempiä oli lumpit ja sitten jos oli jotain pätkäkuitua seassa
Hankintana? Täällä ei kelpaa ku kolmonen.
Täällä kelpaa hankintana 5m kuitu (eli pituudet saa olla 3-5m), juuri teen kymppikouralla harvennusta koivikkoon, josta pari tyvipölliä silmämitalla kuiduksi ja loput energiaksi.
-
millasilla työ vetätte? ite ajelen 9 tonnin kärrillä ja fiude on 65-90!!! hyvin tulee perässä jopa kevytketjuin.. en nyt niiin hirveessä lumessa täällä ole päässy ajamaan mutta kyllä toi etulaatikkoa aika aurana välillä on... ja kuorma tavallista ropsia tahi sitten sorvityveä.
Joo hyvin kulki mullakin 65-90 fiude mutta kaikki vetoakselit piti vaihtaa kertaalleen. Sitten kun lähti toinen vaihtokierros akseleissa niin vaihdoin vallun kärrin eteen. Kärri oli 9tonnin hakki ja kuormain sovitteilla traktorissa kiinni.
-
Itse siirryin juontokourasta suoraan vanhaan ajokoneeseen, joten ei ole kokemusta näistä nakkisouvari -tyyppisistä ratkaisuista. Lähinnä mietityttää noissa pienimmissä kuormaimissa toi reilun viiden metrin ulottuvuus. Ylettääkö sillä juuri mihinkään ja ainakin näin sahalla hakkuuta tekevänä tuntuisi aika työläältä raahata kaikki pölkyt aivan uran viereen. Nykyisessä koneessa kun on kymmenen metrin ulottuvuus. Toisaalta purkupaikkakin pitää olla aika tarkkaan katsottu. Ojan yli ei varmaan ylety ja mihinkään ojanpohjallekaan ei varmaan saa puita muuten kuin pudottamalla, varsinkin jos ovat tuota pidempää kuitua. Ja jotenkin tuntuis, että ihan halvimmat nosturit ei mahda hirveitä kuutiomääriä kestää ajaa, kun ovat jo rempan tarpeessa. Eli olisiko sittenkin kannattavampaa ulkoistaa ajo? Itsellä ei todellakaan olisi ajokonetta pelkän metsäajon takia, vaan kone tekee enempi töitä maatilan ajoissa.
-
Kyllähän tuo viiden metrin ulottuvuus vähän lyhkäseksi käy, itsellä tuollainen kronoksen 250 kalapuntari raktorin perässä. Tosin nykyisin kun motolla hakkailen niin tuolla pärjää kun saa kaiken tavaran ajouran viereen. Viiden metrin kuitu kannattaa kyllä tehdä ihan uran viereen, muuten ei yllä keskeltä nippua kiinni. Joskus puomin alle puidessa tahtoo jäädä kasa kauemmas. Ihmeen kestävä tuo pikkukuormainkin on kyllä ollut, kouran tapit olleet ainoat katkeilevat osat, johtuu kouran sylinterin korvakkeiden huonosta suunnittelusta. Ajettu vuosittain v. 1989 lähtien. Kärryssä saisi tosiaan olla isot renkaat, sitä kevyemmin tulee perässä.
Ajotaksat on kyllä niin matalat että eipähän nuihin kovin isoja summia kannattane sijoitella... Näillä meikäläisen ajovärkkilöillä hidastakin puuhaa, ei pysy moton perässä. Toisaalta ei ole puinnissakaan niin kiire, ehtii valita tarkkaan poistettavat puut;) Niin ja saapahan vähät puut metästä pois milloin itse haluaa/kerkeää. Jos ajamista enemmän niin sitten ajokonetta hätiin.
-
mutta kellä on saatavilla aina tarvittaessa tarpeeks pieni kone? ite en tiiä nykyään yhtään niin pientä konetta että noille ojitusalueille viittis pyytää ja sitten net ajourat oltava lentokentästä seuraava. tuo tr pilkkiyhistelmä siitä kätevä että muuatakin pystyy väkertämään.
-
Onhan tämä aika jännää kun uusi kuormain ja kärry maksaa saman kuin uusi auto tai vanha moto tai ajokone. Mahtaisiko tuollaisesta vanhasta ajokoneesta saada sovelluttua tuollaisen isäntälinjan energiapuu ajokin, jolla ajettaisiin muutaman sata kuutiota per vuosi. Vai ovatko kaikki niin monimutkaisia ja säihköistettyjä, että pajalla menee enemmän aikaa kuin metsässä?
-
Onhan tämä aika jännää kun uusi kuormain ja kärry maksaa saman kuin uusi auto tai vanha moto tai ajokone. Mahtaisiko tuollaisesta vanhasta ajokoneesta saada sovelluttua tuollaisen isäntälinjan energiapuu ajokin, jolla ajettaisiin muutaman sata kuutiota per vuosi. Vai ovatko kaikki niin monimutkaisia ja säihköistettyjä, että pajalla menee enemmän aikaa kuin metsässä?
Eräs tuttu korjausmies kummasteli naapurinsa hankintaa. 40T tuntia ajettu ajokone. Sanoi et suurin ongelma on vetopuolen hudrauliikka, jos se on kunnossa niin menee vielä pitkään. Ellei, niin komponentit/remppa yleensä on hinnakasta.
-
Onhan tämä aika jännää kun uusi kuormain ja kärry maksaa saman kuin uusi auto tai vanha moto tai ajokone. Mahtaisiko tuollaisesta vanhasta ajokoneesta saada sovelluttua tuollaisen isäntälinjan energiapuu ajokin, jolla ajettaisiin muutaman sata kuutiota per vuosi. Vai ovatko kaikki niin monimutkaisia ja säihköistettyjä, että pajalla menee enemmän aikaa kuin metsässä?
Eräs tuttu korjausmies kummasteli naapurinsa hankintaa. 40T tuntia ajettu ajokone. Sanoi et suurin ongelma on vetopuolen hudrauliikka, jos se on kunnossa niin menee vielä pitkään. Ellei, niin komponentit/remppa yleensä on hinnakasta.
Kun energiapuushow alkoi kymmenisen vuotta sitten, silloin alkoi perusajokoneiden loppuunajotalkoot. Kaikki hyväkuntoiset FMG 910, valmet 836 ja vastaavat clark-laatikolliset koneet on nyt ajettu loppuun, tai sitten hinta on ihan järjetön. Muistan, kun niitä oli 2005 tienoilla 15 000 h ajettuna myynnissä 13- 14 000 eurolla, nyt aivan p...at maksaa 20 - 30 000.
-
http://www.nettikone.com/karhu/metsakarryt-ja-kuormaimet/1534666
Mistä nämä on ? Aisan olisi kannattanut pokata jotta olisi maavaraa tullut tukijalkojen kohdalle.
Mikä siinä on että Virulaisssa kärryissä aisan kääntökulma on vain 15 Astetta kun kotimaisissa 35.
Aisan nivelkohta on liiaksi eturakenteen sisällä siitä tämä vaikeus.
Ketteryyttähän se vähentää todella paljon.
-
http://www.nettikone.com/karhu/metsakarryt-ja-kuormaimet/1534666
Mistä nämä on ? Aisan olisi kannattanut pokata jotta olisi maavaraa tullut tukijalkojen kohdalle.
Onhan siinä Koskelon yhteystiedot, muuta kuin soittamaan ja konsultoimaan tuotteen parannuksissa.
-
http://www.nettikone.com/karhu/metsakarryt-ja-kuormaimet/1534666
Mistä nämä on ? Aisan olisi kannattanut pokata jotta olisi maavaraa tullut tukijalkojen kohdalle.
Saatu taas markkinoille yksi merkki lisää sekoittamaan pakkaa.. :D Valikoimaa alkaa olla jo melkoisesti.
-
http://www.nettikone.com/karhu/metsakarryt-ja-kuormaimet/1534666
Mistä nämä on ? Aisan olisi kannattanut pokata jotta olisi maavaraa tullut tukijalkojen kohdalle.
http://www.scandicon.eu/products (http://www.scandicon.eu/products)
Onks tutun näköisiä?
-
http://www.nettikone.com/karhu/metsakarryt-ja-kuormaimet/1534666
Mistä nämä on ? Aisan olisi kannattanut pokata jotta olisi maavaraa tullut tukijalkojen kohdalle.
http://www.scandicon.eu/products (http://www.scandicon.eu/products)
Onks tutun näköisiä?
On niin kotimainen kuin olla voi. Kehittyneemmän näkönen kun Palms .Teli ei kyllä pysy putkessa ,calleriassa kuvia.Palms telihän loukutti putkessa siitä minusta annettiin moitteita KV testissä.
-
Kai ne nuo pienetkin Oniarit lie fiksumpia kuin Farma ja Kellfri ?
En kyllä samana päivänä lähtisi puhumaan FARMASTA ja KELFRISTÄ.. väritys on kyllä melko samankaltainen
Farma on virolainen metsäperävaunu jota on valmistettu jo vuodesta -92 eli eiköhän ne lastentaudit ole sinne 90-luvulle jääneet. Käyttävät kuulemma Ruukin suurlujuusterästä toisin kuin Kelfriin kiinalainen pelti.
Omat kokemukset on Farmasta ainakin hyviä. Kelfriitä en oo kenenkään kuullut kehuvan.