Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: maidontuottaja - 17.01.16 - klo:15:02

Otsikko: Urakointitaksojen kehitys
Kirjoitti: maidontuottaja - 17.01.16 - klo:15:02
No niin, nyt kun polttoöljy on edullista ja nousua ei ihan heti näköpiirissä, niin tämähän tulee vaikuttamaan taksoihin alentavasti, vai ulosmitataanko hyöty nyt täysimääräisenä. Maito ja liha on myös halventuneet, kaikenkärjen mukaan taksojenkin ainakin sieltä yläpäästä tulisi joustaa.
Otsikko: Vs: Urakointitaksojen kehitys
Kirjoitti: nuffieldmaster - 17.01.16 - klo:15:05
Itsellä oli ajatus nostaa tuntihintaa vitosella vuoden alusta 55 € plus alv, mutta korotuspaine siirtyi polttoaineen suopean hinnankehityksen vuoksi eteenpäin.
Otsikko: Vs: Urakointitaksojen kehitys
Kirjoitti: bullman - 17.01.16 - klo:15:28
Kuvittelisin olevani sopiva henkilö vastaamaan kysymykseen, koska olen sekä urakoitsija että urakointipalveluiden käyttäjä (nautatilallinen)... Mielestäni jos katsotaan parhaan neljänneksen urakoitsijoiden hinta/laatu suhdetta niin väittäisin että urakointihinnat ovat edelleen (vaikka 2016 vuonna tulisi minkäänlaista hinnan alennusta) ovat hinta/laatu suhteeltaan edullisia käyttää... Jos katsotaan minkälaisia ponnistuksia tarvitaan miljoonan liikevaihtoon (tai esim. 100000 euron nettovoittoon) urakointina vrt. miljoonan liikevaihdon tilaan joka teettää peltotyöt urakoitsijalla, niin mielestäni kaikkien hinnanalennuksien jälkeen maatilavaihtoehto on mielestäni helpompi pyörittää... (saa sesonkityöt pois) (toki kaikkeen kannattavaan toimintaan tarvitaan lähtötilanteessa markkinarako, mikä mahdollistaa kannattavan toiminna, eli ei maatilaa, jos ei (järkevän hintaista) peltoa...)
Otsikko: Vs: Urakointitaksojen kehitys
Kirjoitti: wolfheartscry - 17.01.16 - klo:15:55
Viime ja edellisenä syksynä tuli kynnettyä samoja lohkoja asiakkaille, jolloin näkyi kuivan viime syksyn nostava vaikutus polttoaineenkulutukseen, joten halvempi eväs kompensoi tilanteen eli samoilla taksoilla ajelin molemmat syksyt. Tulevasta syksystä ei vielä tiedä.

Rahtienkin pitäisi huostua tuottajalle tulevassa tavarassa, samoin kuiviketurve jne jne, mutta epäilen, ettei laskua tapahdu.
Otsikko: Vs: Urakointitaksojen kehitys
Kirjoitti: tapete - 17.01.16 - klo:16:28
On menty kolme vuotta samoilla taksoilla,olisi mieluummin korotuspaineita kuin lasku.En laske hintoja,olen vaikka tekemättä urakointia.Mielestäni joustoa löytyy,kun ruiskuttaa,kylvää,levittää rehua,pui ja kuivaa ja maksut tulee tuista,eli joulukuussa.
Otsikko: Vs: Urakointitaksojen kehitys
Kirjoitti: kylmis - 17.01.16 - klo:17:00
Ei kukaan näytä laskevan taksojaan polttoaineen hinnan alentumisen takia ;D Pääsääntöisesti ollaan aika hiljaa tilanteesta.
Otsikko: Vs: Urakointitaksojen kehitys
Kirjoitti: BACKSPACE - 17.01.16 - klo:17:06
Löpöä kuluu sellaiset 120 litraa/ha.. riippumatta tuotantosuunnasta. Tää luku perustuu kyl pieneen aineistoon...

Eli eipä tuo löpön hintamuutos ihan kauheasti noissa urakoinneissa vaikuta  ;D Muutamia euroja/tunti...
Otsikko: Vs: Urakointitaksojen kehitys
Kirjoitti: maidontuottaja - 17.01.16 - klo:17:58
Löpöä kuluu sellaiset 120 litraa/ha.. riippumatta tuotantosuunnasta. Tää luku perustuu kyl pieneen aineistoon...

Eli eipä tuo löpön hintamuutos ihan kauheasti noissa urakoinneissa vaikuta  ;D Muutamia euroja/tunti...
No jos esim. 200 ha tila urakoittaa peltotyöt, niin urakoitsijalle jää sellaset vaatimattomat 12000 euroo enemmän käteen, kuin sillon, kun hinta oli korkeimmillaan. ;D
Otsikko: Vs: Urakointitaksojen kehitys
Kirjoitti: JarJar - 17.01.16 - klo:18:06
Näkyykö öljyn hinta koska rahtien halpenemisena? Tai lannotteiden hinnan alenemisena? Ei näy ei... Tuskin maatalous urakoinnin tässä ensimmäinen hinnan laskia tarvitsisi olla.
Otsikko: Vs: Urakointitaksojen kehitys
Kirjoitti: bdr-529 - 17.01.16 - klo:18:16
 Yaraa peesataan
Otsikko: Vs: Urakointitaksojen kehitys
Kirjoitti: Kesälöpö - 17.01.16 - klo:18:18
Tehkää polttoaaine klausuuli, eli polttoaine hinnoitellaan erikseen urakassa.
Otsikko: Vs: Urakointitaksojen kehitys
Kirjoitti: BACKSPACE - 17.01.16 - klo:19:20
Löpöä kuluu sellaiset 120 litraa/ha.. riippumatta tuotantosuunnasta. Tää luku perustuu kyl pieneen aineistoon...

Eli eipä tuo löpön hintamuutos ihan kauheasti noissa urakoinneissa vaikuta  ;D Muutamia euroja/tunti...
No jos esim. 200 ha tila urakoittaa peltotyöt, niin urakoitsijalle jää sellaset vaatimattomat 12000 euroo enemmän käteen, kuin sillon, kun hinta oli korkeimmillaan. ;D
No jos menis 10 tuntia/ha, niin sit toi olis 6€/tunti. Mun mielestä 6 € on muutama  :D
Otsikko: Vs: Urakointitaksojen kehitys
Kirjoitti: maidontuottaja - 18.01.16 - klo:15:39
keskokin halpuuttaa ;D millon urakkamiehet? :-*
Otsikko: Vs: Urakointitaksojen kehitys
Kirjoitti: kantola - 18.01.16 - klo:15:41
keskokin halpuuttaa ;D millon urakkamiehet? :-*
Löpö laskee mutta paalimuovi... se on kallista se. ;D
Otsikko: Vs: Urakointitaksojen kehitys
Kirjoitti: BACKSPACE - 18.01.16 - klo:15:42
keskokin halpuuttaa ;D millon urakkamiehet? :-*
Rupee sää urakoimaan, niin voit osallistua talkoisiin  ;D

Monen liiketoiminta"suunnitelma" menee pieleen jos ruhtinaallinen urakointitulo jääkin kaavailtua pienemmäksi  ;D Siks ne hinnat vain nousevat... jostain se raha täytyy sille pankinjohtajalle kaivaa
Otsikko: Vs: Urakointitaksojen kehitys
Kirjoitti: fenu - 18.01.16 - klo:15:48
Ei käytä urakoitsijaa niin kaikki säästö jää itelle. Kuskeja saa tarvittaessa halvalla jotka sen verran osaa että pellon päässä koneen kääntää.
Otsikko: Vs: Urakointitaksojen kehitys
Kirjoitti: vms1 - 18.01.16 - klo:15:49
En aatellu nostaa hintoja kun löpökin on vähän edukkaampaa. Jos asiakas haluaa säästää niin voin toki sopia että tankki lyödään tilalla täyteen kun lähden pois ja lasken tuntihintaa hieman. Tuskin kukaan osaa arvata sitä polttoaineen määrää mikä kuluu kun rensselit liikkuu. Kuitenkin olisi todellinen win win tilanne. Mun ei tarttisi toimia polttoainerahoittajana ja tila saisi käsittääkseni viellä laittaa veroetuun aineet. Lisäksi mun ei tartte kuskata aineita koneelle.

Toki voi olla tietyissä tapauksissa ongelmia laadun kanssa ja samoiten pumppauskaluston eli kun miettii tarkemmin niin voi olla ihan hyvä idea ottaa aineet omasta farmista vaan ja laskuttaa asiakkaalta.
Otsikko: Vs: Urakointitaksojen kehitys
Kirjoitti: BACKSPACE - 18.01.16 - klo:16:31
Jos urakoinnin päämäärä on löpön polttaminen, niin sitten urakkataksa voisi vaikka puolittua jos löpön hinta puolittuu  ???

Mää ajattelin nostaa vähän taksoja kun on muuten niin kurjaa  :-\ :)
Otsikko: Vs: Urakointitaksojen kehitys
Kirjoitti: -SS- - 18.01.16 - klo:16:42
Hintoja korotetaan esimerkiksi polttoainekulujen takia, mutta vedotaan
"yleiseen kustannustasoon", jossa ovat mukana mm.polttoaineet, palkat
ja rahdit, joita on tietenkin on pitänyt korottaa "kustannustason" ja
reaalitulokehityksen vuoksi, mikä taas vaikuttaa "kustannustasoon".
Siksi hinnat eivät koskaan laske. Jossakin vaiheessa sitten kaikkien
palvelujen ja työn hinta ei olekaan suhteessa oikeisiin kustannuksiin,
vaan suhteessa "kustannustasoon", jota hämärän rekursiivisesti perustellaan
palkkojen ja polttoaineiden ja muiden maksujen suuruudella.

"Kustannustaso" ei jousta alaspäin, vaikka palkat ja jotkut raaka-aineetkin
halpenisivat. Sama vika kiinteän veromäärän raaka-aineilla, esim.
polttoainevero on litrakohtainen, eikä jousta alaspäin polttoaineen
halventuessa. Tällä rakennetaan tuon "korkean kustannustason" perusta, ja
itseään ruokkiva systeemi.

-SS-
Otsikko: Vs: Urakointitaksojen kehitys
Kirjoitti: maidontuottaja - 18.01.16 - klo:16:48
keskokin halpuuttaa ;D millon urakkamiehet? :-*
Rupee sää urakoimaan, niin voit osallistua talkoisiin  ;D

Monen liiketoiminta"suunnitelma" menee pieleen jos ruhtinaallinen urakointitulo jääkin kaavailtua pienemmäksi  ;D Siks ne hinnat vain nousevat... jostain se raha täytyy sille pankinjohtajalle kaivaa
Huh, tuota, hmm, joutaaksne maitotilan isännät muka urakoimaan, tai miten ne viitsii? ???
Otsikko: Vs: Urakointitaksojen kehitys
Kirjoitti: kantola - 18.01.16 - klo:16:52
Huh, tuota, hmm, joutaaksne maitotilan isännät muka urakoimaan, tai miten ne viitsii? ???
Eiks ne tee rahahommat ensteks ja sitten vasta omille pelloille... vai miten teillä pruukataan tehdä?
Otsikko: Vs: Urakointitaksojen kehitys
Kirjoitti: noloo_itte - 18.01.16 - klo:17:40
Mä ajattelin nostaa . ;D
Otsikko: Vs: Urakointitaksojen kehitys
Kirjoitti: hummeri5 - 18.01.16 - klo:18:01
Tehkää polttoaaine klausuuli, eli polttoaine hinnoitellaan erikseen urakassa.
Löytyy ja taksat tippuu ja nousee kulujen mukaan ;)
Otsikko: Vs: Urakointitaksojen kehitys
Kirjoitti: Pottunokka - 19.01.16 - klo:17:13
Lumihomot valitti lumiurakointiketjussa, että ei oikein hommat kannata nykytaksoilla, paskanpuhujia ootte, on hienoa uutta traktorikalustoa, ihan varmasti kannattaa jo jollain 50e tunti ilman alvia, älkää viitsikö valehdella.
Otsikko: Vs: Urakointitaksojen kehitys
Kirjoitti: Petri - 19.01.16 - klo:22:18
Lumihomot valitti lumiurakointiketjussa, että ei oikein hommat kannata nykytaksoilla, paskanpuhujia ootte, on hienoa uutta traktorikalustoa, ihan varmasti kannattaa jo jollain 50e tunti ilman alvia, älkää viitsikö valehdella.
Sulla on nyt kumma katkeruus lumimiehiä kohtaan. Kun se on niin hyvää bisnestä, mikset itse ala? Tällä ainakin olisi tarvetta, tekijöistä on pulaa!
Otsikko: Vs: Urakointitaksojen kehitys
Kirjoitti: Pottunokka - 19.01.16 - klo:22:45

Lumihomot valitti lumiurakointiketjussa, että ei oikein hommat kannata nykytaksoilla, paskanpuhujia ootte, on hienoa uutta traktorikalustoa, ihan varmasti kannattaa jo jollain 50e tunti ilman alvia, älkää viitsikö valehdella.
Sulla on nyt kumma katkeruus lumimiehiä kohtaan. Kun se on niin hyvää bisnestä, mikset itse ala? Tällä ainakin olisi tarvetta, tekijöistä on pulaa!

Viljamiehillä ja urakkatäppäreillä on yhteistä se, että kummatkin ryhmät on ammattivalittajia, ikuinen vali-vali-valitusvirsi päällänsä, oli ajat millaset tahansa, silti hommat jatkuu, perhe pysyy leivässä ja uutta konetta ostetaan.
Pelätään kai, että jos valittaminen lopetetaan, niin sitten taivas putoaa niskaan.
Otsikko: Vs: Urakointitaksojen kehitys
Kirjoitti: -SS- - 19.01.16 - klo:23:15
Reikäterää pitäs pudottaa.

-SS-
Otsikko: Vs: Urakointitaksojen kehitys
Kirjoitti: antti-x - 19.01.16 - klo:23:17

Lumihomot valitti lumiurakointiketjussa, että ei oikein hommat kannata nykytaksoilla, paskanpuhujia ootte, on hienoa uutta traktorikalustoa, ihan varmasti kannattaa jo jollain 50e tunti ilman alvia, älkää viitsikö valehdella.
Sulla on nyt kumma katkeruus lumimiehiä kohtaan. Kun se on niin hyvää bisnestä, mikset itse ala? Tällä ainakin olisi tarvetta, tekijöistä on pulaa!

Viljamiehillä ja urakkatäppäreillä on yhteistä se, että kummatkin ryhmät on ammattivalittajia, ikuinen vali-vali-valitusvirsi päällänsä, oli ajat millaset tahansa, silti hommat jatkuu, perhe pysyy leivässä ja uutta konetta ostetaan.
Pelätään kai, että jos valittaminen lopetetaan, niin sitten taivas putoaa niskaan.

Näin maidontuottajana täytyy sanoa että kyllä maitosektorillakin on valitusta yllin kyllin, siihen on ihan perustettu etujärjestö asiaa hoitamaan. Alunperin kai teki muutakin. ;)

Ja samaan aikaan lumiurakointia harjoittavana täytyy sanoa että omat hinnat eivät tipu jos eivät nousekaan, ja tuntihinnoittelu on monissa operaatioissa tyhmä käytäntö koska asettaa ihan eriluokan koneet ja kuskit tavallaan samalle viivalle. Esim. parkkipaikalla varovainen, hidas kuski ja kapea perälevy, on vähän eri asia kuin 5 metristä U-auraa portaattomalla riittävän kokoisella traktorilla kunnon nopeuksilla ja hyvällä osaamisella vievä kuski. Meillä on siirrytty kertalaskutukseen + pieneen ehdolliseen päivystysmaksuun.

Reikäterää pitäs pudottaa.

-SS-

Pudotin eilen.
Otsikko: Vs: Urakointitaksojen kehitys
Kirjoitti: -SS- - 19.01.16 - klo:23:28
5 metrinen U-aura kelpaa joo lentokentälle. Jos on auton levyisiä
porttikonkeja, lastaussyvennyksiä, verkkoaitojen käytäviä,
trukkilavapinoja, rautavarastoja, autoja, portteja, pylväitä,
kyllä siinä hidastuu ylisuurella hehtaariaurallakin toimivan tuottavuus.

Yhdistelmä lähtöhinnasta ja tuntiveloituksesta on toiminut hyvin,
samoin sunnuntailisä. Asiakas esimerkiksi näkee laskustaan, että
homma rupeaa joutumaan, kun autot kerätään yhteen nippuun.

Tuollainen työväline onkin olennainen tuossa; olen nähnyt yhden talonkokoisen keissin,
jossa on pikku Vama takana.

-SS-
Otsikko: Vs: Urakointitaksojen kehitys
Kirjoitti: antti-x - 19.01.16 - klo:23:35
5 metrinen U-aura kelpaa joo lentokentälle. Jos on auton levyisiä
porttikonkeja, lastaussyvennyksiä, verkkoaitojen käytäviä,
trukkilavapinoja, rautavarastoja, autoja, portteja, pylväitä,
kyllä siinä hidastuu ylisuurella hehtaariaurallakin toimivan tuottavuus.

Yhdistelmä lähtöhinnasta ja tuntiveloituksesta on toiminut hyvin,
samoin sunnuntailisä. Asiakas esimerkiksi näkee laskustaan, että
homma rupeaa joutumaan, kun autot kerätään yhteen nippuun.

Tuollainen työväline onkin olennainen tuossa; olen nähnyt yhden talonkokoisen keissin,
jossa on pikku Vama takana.

-SS-

Itsellä on vaan 3,6m U-kuokka nokalla  :-[ , siivet taitettuna 2m leveä. Saisi olla vähän leveämpi mutta tuon sai silloin joskus halvalla.  Toisessa yksikössä sitten 4,8m leveyttä keskimäärin isommille pihoille. Yksi piha jonka tein reilu 10 vuotta sitten kolmeen tuntiin perälevy+kauha yhdistelmällä (ja taisi olla traktori jossa ei ollut suunnavaihtajaa), menee nykyään jo tuolla pienemmälläkin kuokalla reiluun tuntiin. Ilman että seisoo kaasun päällä. Ja piha ei ole kovin ahdas, eli sillä isommalla menisi alle tuntiin.

edit: ja lisätään vielä että minä olen kahdesta kuskista se huonompi. Ja toisekseen olen jättänyt kokeeksi tekemättä pihoilla sellaiset pers*ävet joihin aura juuri ja juuri mahtuisi. Varsinkin jotkut trukkilavojen välit ja yhden auton mentävät lovet. Ei ole tullut mutinoita tai kadonnut asiakkuuksia.

edit2: Ja toisekseen perimme ajat sitten sellaiselta rauhallisemmalta kuskilta pihan josta hän laskutti aina 3 tuntia, saattoi joskus kuulemma tehdä 2,5 tuntiin. Ei siellä oikeasti saa menemään isollakaan lumella kolmea varttia enempää.
Otsikko: Vs: Urakointitaksojen kehitys
Kirjoitti: -SS- - 19.01.16 - klo:23:49
On joskus 2003 kaksi tuntia vienyt piha nyt samalla koneella jotain tunnin.
Tottuu hommaan ja joka pyyhkäisyllä menee lunta johonkin suuntaan.

Tietenkin urakkahommissa on omat hyvät puolensa, ihan heti ei sivutöinä saa
jotain 15 k€ u-auraa maksetuksi, on sitten hinnoitteluperuste mikä tahansa.

-SS-

Otsikko: Vs: Urakointitaksojen kehitys
Kirjoitti: antti-x - 19.01.16 - klo:23:58
On joskus 2003 kaksi tuntia vienyt piha nyt samalla koneella jotain tunnin.
Tottuu hommaan ja joka pyyhkäisyllä menee lunta johonkin suuntaan.

Tietenkin urakkahommissa on omat hyvät puolensa, ihan heti ei sivutöinä saa
jotain 15 k€ u-auraa maksetuksi, on sitten hinnoitteluperuste mikä tahansa.

-SS-

Tuokin on totta, mutta tosiaan siitä kokemuksestakaan ei saa välttämättä hintaa jos hinnoittelee ainoastaan tunteina. Nyt kun on kertahinnat, kuka vaan voi tulla kellottamaan kilpailevia tarjouksia.

U-aurat ovat siitä jänniä että hinnat vaan nousevat nykyään vaikka sitä käyttäisi. Taisi isompikin Stark-kuokka olla uutena kympin paikkeilla alvilla, ja se pienempi maksoi varmaan pari tonnia väliä (oli pari vuotta käytetty) kun annettiin aika surkea 3,2m nivelaura vaihdossa.