Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Hevi - 11.10.15 - klo:21:31
-
Lattiana on sepeli tällä hetkellä. Tuli mieleen, tehdä jokin pinta, ettei sepeli tulis kengänpohjissa sisään. pihalla taas on laattapolku. Betonista on huonot kokemukset, kun nasta ja suola syö pinnan. Onko kukaan tehnyt lattiaa lankuista. Luulis kestävän jonkun vuoden
kun sillan kansissakin kestää. Ajattelin latoa juoksut suoraan sepelin päälle ja sitten sillan kannen tapaan lankut kiinni. Kynnyksen kohtaanvähän enempi sepeliä.
-
Voiks tossa mennä muuta pieleen kuin se, että lankut kastuvat ja turpoavat ylös
-
Mulla on kakskytluvulla tehty lankkulattia autotallissa. Tosin ne on puoli metriä maanpinnan yläpuolella. Sellaisia 3*10 tuuman lankkuja...
Varmaan kestää kun laitat sinne alimman puun alle jotain vaikka kattohuopaa eristeeksi maakosteudelle.
-
Mulla on kakskytluvulla tehty lankkulattia autotallissa. Tosin ne on puoli metriä maanpinnan yläpuolella. Sellaisia 3*10 tuuman lankkuja...
Varmaan kestää kun laitat sinne alimman puun alle jotain vaikka kattohuopaa eristeeksi maakosteudelle.
Ns. Pesulaatta sepelin päälle, sen päälle huopa eristeeksi ja siihen juoksu päälle, jonka päälle lankut. :)
-
Täälläkin on mietitty sepelin päälle jonkinlaista pärekaton tapaista telttaa....saa nähdä kun talven mietiskelen mihinjkä suuntaan biistallettiani laajentelen.. :D
-
tiesuolahan todellakin näkyy syövyttävän betonipintaa,20 vuotta sitten tehdyssä tallin lattiassa on roiskeläppien kohdilla pikkuruiset kolot,nastan jälkiä ei näy,ei ole ollut niin nopeita lähtöjä.
Joten kyllä betonikin kestää,mut miksei kyllästetty lankkukin toimi ja kun laittaa lankutuksen ajosuuntaan voi uusia ne pyöränkohdat pelkästään jos muu osa on ehjää.
-
Pihalaatat siihen auton sivuillekin? :-X
-
Valat 80 mm lattian korroosionkestävällä betonilla XD3 mielellään notkeana S2 (maks. vetelä S3) suoraan rännillä (ei pumpulla) mielellään #32 kivellä (min. #16 kivi) kevyesti vibraten niin saat vallan mainion lattian joka kestää sinun ja lapsiesi eliniän varmasti. Tilatessa tulisi myös mainita että lattiabetonia.
Jälkihoitona mastertoppia ja muovit. Muovit pitäisi pitää päällä ainakin kolmeksi päiväksi, mielellään pidempään. Pari viikkoa pitäisi antaa olla ilman kuormitusta. Jälkihoitomuovit pitäisi laittaa päälle oikeaoppisesti heti valun jälkeen ennen hiertoa, poistaa vain hierron ajaksi. Mastertoppi hierron aikana.
Ei kevyin tasata ja hiertää, mutta autokatoksen kokoisen lattian neliöt kyllä jaksaa vaivata.
Kaadot keskelle ja ovelle tai kaivoon. Kumimattoa ajourille jos et nastojen halua jättävän mitään jälkiä. Hinta betonille 160-180 €/m3
-
Pihalaatat siihen auton sivuillekin? :-X
;D ;D ;D
-
Pihalaatat siihen auton sivuillekin? :-X
;D ;D ;D
hessulassa on niin hienoa, että täilläkin on puulattia ;D
-
mutta tosiaan, miksi se auto pitää seistä sen puun päällä? eikö osaa ajaa suoraan talliin/katokseen? ite laitoin tavon lautalaata kotteron sivuille ja samoin kuin suurin osa suomena autoilijoista ajan aina samaan raiteeseen talliin ja nousen puulaatalle autosta, sepelit jää sinne auton( tojon) alle ja miä käpöttelen puhtain kengin sisälle. eikä mitään rakettitiedettä.
-
Kylse puulattia kestää kunhan maakosteus ei sitä pehmitä. Ne lankut kun öljyy oikein hyin siis oikein vaikka perä öljyllä niin ei ihan heti mätäne. Suolaa vielä joukkoon niin aika hyvin kestää. Huomasin vaan tuossa kun oli semmonen puulattialla oleva auto/traktori talli. Mihin sitte oli aikojen saatossa ihan vähän em aineita lorahtanut laatteelle. Sitte kun ko rakennus purettiin ja noita purku vaiheessa haljenneita lankkuja jäi uloskin kasalle niin eine mätäne juurkaan. Melkein kun sähkötolppaa ovat siis lahon kestoltaan. Tosin ovat tietysti myös noin 200v vanhaa sydän mäntyä että kait silläkin on merkitystä. Nykyään moista lankkua ei pahemmin löydy. Mulla tosin olis värkkiä melko runsaasti. Mutta toimitusaika on pitkähkö kun männyt on vielä kasvamassa. Tosin hintakin sitte jotain muutakun nämä hammas tikku puut tuolla kaupoissa ::) Komeeta mökin tapasta niistä tulee kun hirret vähintään 45cm isommat sitte +80cm komee kurkihirsi tulee tommosesta möllikästä tommoseen erikois mökkiin.
-
Itellä on parikymmentä vuotta vanha betonilattia autotallissa eikä se kovin pahasti ole mihinkään lähtenyt, maalipinnassa on vähän sanomista ja kynnyksellä olevat kulmadat on pikkasen hilseilleet ruosteesta. Naapuri tarkempana miehenä on hommannu lattiaan noin kolkytsenttiä leveät kumimaton kaitaleet pyöränkohtiin, niissä on kyllä ideaa. Kuten joku jo tuolla mainitsi niin kaato reilusti keskelle ja siihen kaivo, jonka ympärille lämmityskaapelin pätkä, että saa "lorauttaa" vetet pois, itellä se virhe, että kätevät timpermannit teki kaadon oville päin, jostain kumman syystä autojen alla kumminkin parisenttiä vahvalti vettä kevät kelillä, joka alkaa sen jälkeen pyrkiä seinälle, ellei sitä lakaise pois :(
-
Nyt vasta hokasin että meillä on ollu kohta neljän sukupolven ajan lankkulattia autotallissa. Hyvin on kestäny. Oletettu rakenne: maata vasten kivet joiden päällä pyöreät hirret ja sopivan harvasti asetetut lankut joiden raoista hiekka ja muu törky tippuu läpi ilman ylimääräisiä toimenpiteitä. Nauloja säästäen tehty kiinnitys lisäksi tehostaa puhtaana pitoa koska auton rullatessa yli lankkujen liike pudottaa hiekan raoista alas. Lisäksi ilman vapaa kierto kuivaa ja estää korroosiota ajoneuvon rakenteissa. Sulava lumi ei muodosta lätäkköjä eikä viemäröinti tukkeudu tai jäädy.
-
kyllä kunnon maavarainen murskelattia kestää pisempään, kuin talli. tiän kokemuksesta. pari syksyä sitten vaimo osti autolleen sellaisen pressutallin, sitä sitten iltahämärässä pystyteltiin ja auto sisälle suojaan. aamulla oli auto ja ehyt soralattia, mutta ei tallia. soli naapurin pellolla.
-
kyllä kunnon maavarainen murskelattia kestää pisempään, kuin talli. tiän kokemuksesta. pari syksyä sitten vaimo osti autolleen sellaisen pressutallin, sitä sitten iltahämärässä pystyteltiin ja auto sisälle suojaan. aamulla oli auto ja ehyt soralattia, mutta ei tallia. soli naapurin pellolla.
Kai siinä oli sen tallin elinikäinen takuu :D
-
nin silläkö lattialla. oli. ja ehyt se on vieläkin ;D
-
Paskabetonia vaan pohjalle. Kestää sinun iän. Älä pistä liian järeitä rautoja valun sekaan, niin tulevat sukupolvet pääsee vähemmällä piikkauksella.
-
Laita niistä samoista laatoista kuin pihallakin kävelyreitti talliin. Helppo ja halpa ja jopa toimiva.
-
Alkuperänen ropleemi oli kengänpohjaan tarttuva hiekka. Voisi laittaa reunaan noita valmiita käytävä-ritiöitä. Auton alle niitä ei tarvita.
-
Huomenta Sim,eon Monttu...
mie se tillaa pärräytän tännään 3 kuutijjoo sepelie ja 1 kuution sorraa säkeissä.... sitte alkaa asvaltointi..eip tuu kivet kammariin sitten...