Agronet

Keskusteluaiheet => Vapaa sana => Aiheen aloitti: Sepeteus - 17.07.15 - klo:13:31

Otsikko: Ihmettelen
Kirjoitti: Sepeteus - 17.07.15 - klo:13:31
http://www.iltalehti.fi/autot/2015071720051526_au.shtml

   Nykytekniikka antaa mahdollisuuden valmistaa auto jolla ei voi ajaa ylinopeutta eikä sitä voi ohjata toista päin. Miksi uusiin autoihin ei tehdä tällaista tekniikkaa.
   Navigaattorit tunnistaa nopeusrajoitukset. Helppo ohjelmoida se vakionopeus säätimeen ,,,,,, luulisin. Ei tarvittaisi kameroita.  :)
Otsikko: Vs: Ihmettelen
Kirjoitti: Tuuli - 17.07.15 - klo:14:48
http://www.iltalehti.fi/autot/2015071720051526_au.shtml

   Nykytekniikka antaa mahdollisuuden valmistaa auto jolla ei voi ajaa ylinopeutta eikä sitä voi ohjata toista päin. Miksi uusiin autoihin ei tehdä tällaista tekniikkaa.
   Navigaattorit tunnistaa nopeusrajoitukset. Helppo ohjelmoida se vakionopeus säätimeen ,,,,,, luulisin. Ei tarvittaisi kameroita.  :)

Älä sepe leiki insinööriä.   :P
Otsikko: Vs: Ihmettelen
Kirjoitti: Sepeteus - 17.07.15 - klo:15:00
http://www.iltalehti.fi/autot/2015071720051526_au.shtml

   Nykytekniikka antaa mahdollisuuden valmistaa auto jolla ei voi ajaa ylinopeutta eikä sitä voi ohjata toista päin. Miksi uusiin autoihin ei tehdä tällaista tekniikkaa.
   Navigaattorit tunnistaa nopeusrajoitukset. Helppo ohjelmoida se vakionopeus säätimeen ,,,,,, luulisin. Ei tarvittaisi kameroita.  :)

Älä sepe leiki insinööriä.   :P

  En minä, mutta google.  ;)
Otsikko: Vs: Ihmettelen
Kirjoitti: 82-90 - 17.07.15 - klo:16:35
http://www.iltalehti.fi/autot/2015071720051526_au.shtml

   Nykytekniikka antaa mahdollisuuden valmistaa auto jolla ei voi ajaa ylinopeutta eikä sitä voi ohjata toista päin. Miksi uusiin autoihin ei tehdä tällaista tekniikkaa.
   Navigaattorit tunnistaa nopeusrajoitukset. Helppo ohjelmoida se vakionopeus säätimeen ,,,,,, luulisin. Ei tarvittaisi kameroita.  :)

joko pökötissä on.  ;D
Otsikko: Vs: Ihmettelen
Kirjoitti: Luomujussi - 17.07.15 - klo:18:14
http://www.iltalehti.fi/autot/2015071720051526_au.shtml

   Nykytekniikka antaa mahdollisuuden valmistaa auto jolla ei voi ajaa ylinopeutta eikä sitä voi ohjata toista päin. Miksi uusiin autoihin ei tehdä tällaista tekniikkaa.
   Navigaattorit tunnistaa nopeusrajoitukset. Helppo ohjelmoida se vakionopeus säätimeen ,,,,,, luulisin. Ei tarvittaisi kameroita.  :)

Mix uudella autolla ei tulis kyetä ajamaan ohi joitain vanhoja kotturoita....motarillakin....
Otsikko: Vs: Ihmettelen
Kirjoitti: Oksa - 17.07.15 - klo:20:38
kun tuolla tiellä törpötteleen jollain hieman hitaamalla niin usein ihmettelen että kuin tehottomia nuo nykykoslat oikein on?   ei edes etupuolelle jaksa kulkea kun jo alkavat palata omalle kaistalle, - eli etupyörää hipoen siihen eteen vaan työntyvät.                      ainakin miun tojo liikkuu sen verta livakkaan vieläkin että saan kunnon raon siihen ohitettavaan.
Otsikko: Vs: Ihmettelen
Kirjoitti: Sepeteus - 17.07.15 - klo:21:52
http://www.iltalehti.fi/autot/2015071720051526_au.shtml

   Nykytekniikka antaa mahdollisuuden valmistaa auto jolla ei voi ajaa ylinopeutta eikä sitä voi ohjata toista päin. Miksi uusiin autoihin ei tehdä tällaista tekniikkaa.
   Navigaattorit tunnistaa nopeusrajoitukset. Helppo ohjelmoida se vakionopeus säätimeen ,,,,,, luulisin. Ei tarvittaisi kameroita.  :)

Mix uudella autolla ei tulis kyetä ajamaan ohi joitain vanhoja kotturoita....motarillakin....

 Ilman muuta voi, mutta VAIN nopeusrajoitusten rajoissa.  ;)
Otsikko: Vs: Ihmettelen
Kirjoitti: Oksa - 18.07.15 - klo:08:15
eikös net jotkin vatipäät ajannu sen googlekeksinnönkin perään?    kun ei enää tarttee autoissa ajaa kun tekniikka hoitaa niin sitten tehään vaikka mitä kun on niiiiin tylsäää.                    ite ainakin ajan noita vanhoja koslia kun eivät muuten tiellä pysy.   muut hommat tehään sitten kun en aja.
Otsikko: Vs: Ihmettelen
Kirjoitti: yks.9 - 18.07.15 - klo:08:20
http://www.iltalehti.fi/autot/2015071720051526_au.shtml

   Nykytekniikka antaa mahdollisuuden valmistaa auto jolla ei voi ajaa ylinopeutta eikä sitä voi ohjata toista päin. Miksi uusiin autoihin ei tehdä tällaista tekniikkaa.
   Navigaattorit tunnistaa nopeusrajoitukset. Helppo ohjelmoida se vakionopeus säätimeen ,,,,,, luulisin. Ei tarvittaisi kameroita.  :)
Mistä ne repisivät nekin miljoonat mitkä nyt nyhtävät ylinopeuksista? Maataloustuestako  ::)
Otsikko: Vs: Ihmettelen
Kirjoitti: Jätkä - 18.07.15 - klo:08:47
Seuraavaksi sen jälkeen liikkumislupa pitää anoa EU.lta, jos meinaa liikkua ajoneuvolla teillä ja vierailla jossain toisella paikkakunnalla... Tulee mieleen eräs edes mennnyt naapurimaa, jossa oli kyseinen järjestelmä ja kyllin hitaat autot, jotka ei kulkeneet kunnolla ylinopeuttakaan.
Otsikko: Vs: Ihmettelen
Kirjoitti: Mopomies - 18.07.15 - klo:11:24
Ei autoa saada nykytekniikalla automaattisesti kulkemaan. Korkeintaan älykäs cruise toiminto on mahdollinen.

Toisaalta monissa toiminnoissa automatiikka tuo turvallisuutta. Esim. kaistavahti, etäisyysvahti, yms. Edistääkö nämä sitten kuitenkaan kuljettajan tarkkaavaisuutta vai nostattaako ne puukenkiä yhä korkeammalle? Kakspiippune homma.

Jos olisi suljettu väylä, jossa autot kulkevat ilman ulkopuolisia häiriötekiöitä, asia olisi helpompaa.
Otsikko: Vs: Ihmettelen
Kirjoitti: icefarmer - 18.07.15 - klo:11:28
miten lie toimii kaistavahdit, etäsyystutkat yms kun tuisku on hämärtänyt reunaviivat ja penkat ja aura-auto vielä pölähyttää vastaan ja het sen jälkeen pohojanman rekkamies....sepeteuksella voi olla pösön penkki märkänä :o :o :o :o
Otsikko: Vs: Ihmettelen
Kirjoitti: Herpertti - 18.07.15 - klo:11:36
Joo ja nämä kaikki ohjelmoinnit, joo yksi lisälaskutus systeemi lisää, vuosittaiset päivitykset, viat, jne... systeemit, menee samanlaiseksi kuin lukkojen kanssa, jos joudut vaihtamaan starttilukon, niin se on tonnin paukku, kun pitää vaihtaa ovet, luukut ja kaiken saa vain merkkiliikkeestä, kaikki on ohjelmoitu ja mikään ei toimi, jos et saa niitä koodeja sun muita ja teetätä töitä niillä ....  :o

Juu yksi vituutus lisää, kokemuksesta sen vaan toteen ....
Otsikko: Vs: Ihmettelen
Kirjoitti: Jätkä - 18.07.15 - klo:13:27
miten lie toimii kaistavahdit, etäsyystutkat yms kun tuisku on hämärtänyt reunaviivat ja penkat ja aura-auto vielä pölähyttää vastaan ja het sen jälkeen pohojanman rekkamies....sepeteuksella voi olla pösön penkki märkänä :o :o :o :o

 Eikös näissä sateliittipaikantimissa ole jo +- 5cm tarkkuus, (ainakin silloin kun pilviä ei ole taivaalla). Ajo-opastin miehethän sen tietää. Luulis sellainen tarkkuus riittävän maantiellekkin.
 Ja luultavasti maanteiden heijastintolpat vaihdetaan älykkäämmäksi, niin auto tietää sijaintinsa entistä paremmin myös huonolla kelillä.
Otsikko: Vs: Ihmettelen
Kirjoitti: Sepeteus - 18.07.15 - klo:13:45
Joo ja nämä kaikki ohjelmoinnit, joo yksi lisälaskutus systeemi lisää, vuosittaiset päivitykset, viat, jne... systeemit, menee samanlaiseksi kuin lukkojen kanssa, jos joudut vaihtamaan starttilukon, niin se on tonnin paukku, kun pitää vaihtaa ovet, luukut ja kaiken saa vain merkkiliikkeestä, kaikki on ohjelmoitu ja mikään ei toimi, jos et saa niitä koodeja sun muita ja teetätä töitä niillä ....  :o

Juu yksi vituutus lisää, kokemuksesta sen vaan toteen ....

   Sulla taitaa olla vääränmerkkinen auto ;)
Otsikko: Vs: Ihmettelen
Kirjoitti: Mopomies - 18.07.15 - klo:15:43
miten lie toimii kaistavahdit, etäsyystutkat yms kun tuisku on hämärtänyt reunaviivat ja penkat ja aura-auto vielä pölähyttää vastaan ja het sen jälkeen pohojanman rekkamies....sepeteuksella voi olla pösön penkki märkänä :o :o :o :o

 Eikös näissä sateliittipaikantimissa ole jo +- 5cm tarkkuus, (ainakin silloin kun pilviä ei ole taivaalla). Ajo-opastin miehethän sen tietää. Luulis sellainen tarkkuus riittävän maantiellekkin.
 Ja luultavasti maanteiden heijastintolpat vaihdetaan älykkäämmäksi, niin auto tietää sijaintinsa entistä paremmin myös huonolla kelillä.

Parempi tarkkuus on. Parissa kolmessa sentissä. Mutta vaatii tarkennussignaalin.
Otsikko: Vs: Ihmettelen
Kirjoitti: Terminator II - 18.07.15 - klo:15:45
Onnibuss on sitä varten sepe jos vituttaa sillä öljypoltimella E280 pölypilven jäädä. ;D
Otsikko: Vs: Ihmettelen
Kirjoitti: Luomujussi - 18.07.15 - klo:19:03
Telkkarissa oli joskus juttua kuinka Alaskassa aura-autoissa on GPS ohjaus kun näkyväisyyttä ei ole huonoissa olosuhteissa. Siis tekniikka kykenee jo nyt ohjaamaan autoa kaikissa olosuhteissa......

Mutt vastuukysymykset ne kai rajoittaa automaattiohjauksen tuloa autoihin.....
Otsikko: Vs: Ihmettelen
Kirjoitti: 42 - 18.07.15 - klo:19:04
Joo ja nämä kaikki ohjelmoinnit, joo yksi lisälaskutus systeemi lisää, vuosittaiset päivitykset, viat, jne... systeemit, menee samanlaiseksi kuin lukkojen kanssa, jos joudut vaihtamaan starttilukon, niin se on tonnin paukku, kun pitää vaihtaa ovet, luukut ja kaiken saa vain merkkiliikkeestä, kaikki on ohjelmoitu ja mikään ei toimi, jos et saa niitä koodeja sun muita ja teetätä töitä niillä ....  :o

Juu yksi vituutus lisää, kokemuksesta sen vaan toteen ....

   Sulla taitaa olla vääränmerkkinen auto ;)
(http://hs12.snstatic.fi/webkuva/sarjis/560/1349764323675?ts=773)
Otsikko: Vs: Ihmettelen
Kirjoitti: Terminator II - 18.07.15 - klo:19:21
Telkkarissa oli joskus juttua kuinka Alaskassa aura-autoissa on GPS ohjaus kun näkyväisyyttä ei ole huonoissa olosuhteissa. Siis tekniikka kykenee jo nyt ohjaamaan autoa kaikissa olosuhteissa......

Mutt vastuukysymykset ne kai rajoittaa automaattiohjauksen tuloa autoihin.....

Ihminen vastustaa. Nykyään ois mahdollista että lentokone hoitaisi nousut ja laskutkin autopilotilla ilman lentäjää. Matkustajat ei halua että kone hoitaa kaiken.

Jenkkilässä on jo 5 vuotta ainakin testattu autoja jotka hoitaa ajamisen itse. Vikaantunut auto vain poistui letkasta tien laitaan ja muut väisti sitä.
Otsikko: Vs: Ihmettelen
Kirjoitti: Mopomies - 19.07.15 - klo:01:15
Telkkarissa oli joskus juttua kuinka Alaskassa aura-autoissa on GPS ohjaus kun näkyväisyyttä ei ole huonoissa olosuhteissa. Siis tekniikka kykenee jo nyt ohjaamaan autoa kaikissa olosuhteissa......

Mutt vastuukysymykset ne kai rajoittaa automaattiohjauksen tuloa autoihin.....

Ihminen vastustaa. Nykyään ois mahdollista että lentokone hoitaisi nousut ja laskutkin autopilotilla ilman lentäjää. Matkustajat ei halua että kone hoitaa kaiken.

Jenkkilässä on jo 5 vuotta ainakin testattu autoja jotka hoitaa ajamisen itse. Vikaantunut auto vain poistui letkasta tien laitaan ja muut väisti sitä.

Tekniikkaa löytyy kyllä kaikenlaisille sovelluksille. Saattaa olla jopa niin, että vähemmän liikenneonnettomuuksia isoilla väylillä tapahtuisi, jos enemmän tekniikkaa olisi käytössä.

Kuitenkin jokapäiväisen liikenteen kaaos aiheuttaa häiriötekijöitä sen verran, että tekoälyn pitäisi olla todellakin olla älykäs. Lisäksi antureiden, koodin yms. tekniikan pitää olla niin idioottivarmaa, että turhilta vikatiloilta vältyttäisiin.

Joku pääväylä, missä oltaisiin suljetussa alueessa ja kaikki liikkuvat vempeleet kommunikoisivat keskenään, hommahan sujuisi kuin tanssi.
Otsikko: Vs: Ihmettelen
Kirjoitti: Oksa - 19.07.15 - klo:08:55
mutta kun kattelee miten paljon ihmiset kärsii näistä kaikenmaaliman härpäkkeiden vioista jo pelkillä tapleteilla ja kännyköillä niin tuskinpa se auto saadaan inhimillisen hintaisena toimimaan.              johan kalliit tietokoneetkin aina välillä tökkivät.
Otsikko: Vs: Ihmettelen
Kirjoitti: Sepeteus - 19.07.15 - klo:11:28
Telkkarissa oli joskus juttua kuinka Alaskassa aura-autoissa on GPS ohjaus kun näkyväisyyttä ei ole huonoissa olosuhteissa. Siis tekniikka kykenee jo nyt ohjaamaan autoa kaikissa olosuhteissa......

Mutt vastuukysymykset ne kai rajoittaa automaattiohjauksen tuloa autoihin.....

Ihminen vastustaa. Nykyään ois mahdollista että lentokone hoitaisi nousut ja laskutkin autopilotilla ilman lentäjää. Matkustajat ei halua että kone hoitaa kaiken.

Jenkkilässä on jo 5 vuotta ainakin testattu autoja jotka hoitaa ajamisen itse. Vikaantunut auto vain poistui letkasta tien laitaan ja muut väisti sitä.

Tekniikkaa löytyy kyllä kaikenlaisille sovelluksille. Saattaa olla jopa niin, että vähemmän liikenneonnettomuuksia isoilla väylillä tapahtuisi, jos enemmän tekniikkaa olisi käytössä.

Kuitenkin jokapäiväisen liikenteen kaaos aiheuttaa häiriötekijöitä sen verran, että tekoälyn pitäisi olla todellakin olla älykäs. Lisäksi antureiden, koodin yms. tekniikan pitää olla niin idioottivarmaa, että turhilta vikatiloilta vältyttäisiin.

Joku pääväylä, missä oltaisiin suljetussa alueessa ja kaikki liikkuvat vempeleet kommunikoisivat keskenään, hommahan sujuisi kuin tanssi.

   Kyllä liikenteessä rajoittavat tekijät voitasiin antaa tekniikan hoidettavaksi. Nykyisin ainoastaan alkolukko on sellainen. Nopeus olisi helppo hoitaa tekniikalla. Autot ei kulkisi ylinopeutta. Kameroita ei tarvittaisi, eikä poliisia nopeusvalvontaan. Ainut haitta. Valtio menettäisi sakot ja monelta menisi halu peniksenjatkeeseen.  :D
  Yhtä asiaa ihmettelen, miksei autonvalmistajat tee vakionopeussäädintä siten että se huomioi nopeusrajoitukset. Loppuis mittarin ja nopoeusrajoitusten vahtaaminen. Voisi keskittuä liikenteeseen ja keskusteluun kumppanin kanssa. Ainut kerta kun oon saanu tolpasta sakot, oli hyvä keskustelu vieruskaverin kanssa ja nopeuden vahtaamisen herpaantuminen. Maksoi keskustelu 70€. Näin Loimaan Mellilässä.  :)