Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: jalle - 29.06.15 - klo:20:11
-
Kohta menee hermot tuon mf 375 koneen kanssa >:(
Eli ollut jo jonkun vuoden lievää liiallista lämpenemistä raskaammissa töissä. Ennen kylvöjä vaihdoin sitten kannen tiivisteen kun mielestäni vähän öljyä veden seassa. Sen jälkeen ei sitten koneessa ole vesi kiertänytkään, en huomannut katsoa kiersikö ennen remonttia miten . Mutta mistä tuo ongelma voi johtua? Vesipumppu toimii, termostaatti on nyt pois, on ilmattu vesipumpulta ja lämppäriltä. Lohkossa ja kannessa vesi kiertää hyvin kun kaataa kannusta. Samaten jäähdyttäjästä laskee läpi, ei tosin samalla vauhdilla mitä sinne menee, pitäisikö?. Koko järjestelmä huuhdottu 5 kertaa , tosin ei paljon auta kun vesi ei siellä kierrä. Niin ja painetta ei tee yhtään.
Alkaa ideat loppumaan jo kohta. Ruiskuttamaan tuolla juuri pystyi, mutta 5m pöyhin oli jo liikaa.
-
Ei nyt aivan selvinnyt,kun kerran vesi kiertää ja ei kierrä.Oliko se kannentiiviste samanlainen kuin entinenkin,eli samat reiät molemmissa samalla kohtaa.Lähinnä kyllä ensimmäisenä tuli ajatus siitä että syyläri on tukossa,eli paineilmaa kunnolla,jos hommaa ei ole tullut tehtyä.Ajan myötä sinne kennostoon kertyy uskomaton määrä tunkiota.Ja koska enne tiivisteenvaihtoakin tuota lämpenemisilmiötä on ollut saattaa olla tomua nokassa.
-
Jäähdyttäjään kertyy kattilakiveä vakoista tai harmaat tukkii tehokkaasti ja vaikka ei tuki niin estää lämmön siirtymistä kennometalliin.
Vaihda uusi jäähdyttäjä tai uusi kenno.Termostaatin poisto voi joissakin moottoreissa jopa haitata kiertoa. ???
Koe ponnistettiinko kansi ?
-
Mitään en tiedä, mutta jos syyläri ei läpäisisi nestettä, niin eikö siiloin pitäisi olla hurjat paineet juurikin korkilla? Vesipumpussa kuiteskin vika? :-X
-
Siis moottorin käydessä ei kierrä. Kun alavesiletkun irrottaa ja kaataa syyläriin vettä niin se tulee läpi joten kuten. Voiko vesipumppu olla rikki jos jaksaa pumpata ylälämppärillekin? Voiko se edes olla "harva"? Kansi on höylätty, mutta ei koeponnistettu. Tiiviste tuli höyläämön kautta. Kannen ja lohkon välillä vesi kulkee hyvin, eli reiät pitäis olla kohdillaan.
-
Jossain mf3000 sarjas oli muistaakseni suodattimen jalas olevas nestekierto systeemi halaki ja meni sieltä vellit sekaasi.. eihän tuo voisi olla tukos yms jos sellane on.. oli tukkinu syylärin aika huolella se kura.. pumpum siipiä on ollu irti aksilalta joskus.. menikö oikiat tiivisteet oikeisiin paikkoohi? Tiän olleen ittetehdyn umpitiivisteen laipas josta piti nesteen kiertää..
-
Syyläri sisältä likainen? Lämpömittari toimii oikein? Vesipumppu kulunut/ väljä, eli vesi ei kierrä. Voihan se olla väljä jos siivet on liian kaukana pesästä. Onko vesi jäähdyttimessä lämmintä sekä ylhäällä että alhaalla? Noiden ongelmien ilmaantuessa olisin ensin vaihtanut kennon.
-
Siis, nouseeko lämmöt oikeasti korkealle,
Ettei vaan sähköpuolen vikaa, viallinen termostaatti, tai
Mittari, no yleismallin lämpömittarilla asian pystyy
Tsekkaamaan.
-
Siis, nouseeko lämmöt oikeasti korkealle,
Ettei vaan sähköpuolen vikaa, viallinen termostaatti, tai
Mittari, no yleismallin lämpömittarilla asian pystyy
Tsekkaamaan.
Niin ihmis kätöseen 80 tuntuu hirmu kuumalta.Meillä eräässä traktorissa lämpömittari alkoi elämään omaa elämäänsä oli eeetteri putkessa häiriintynyt.Nykyään ne on sähkösiä jossa yleensä anturi sippaa.
Kun termostaatti aukeaa pistä lämpömittari vaikka paistolämpömittari syyleriin nesteeseen niin pian on lukemat tiedossa. ;)
-
Kyllä se kiehuu jos liian lämpimäksi ajaa, eli mittari toimii. Syyläristä jos laskee vedet niin ensin tulee kylmää ja lopuksi lämmintä, eli vesi ei kierrä. Miten syylärissä saisi kierrätettyä nestettä, jos vielä tukossa? Uusi syyläri keskon kautta alle neljä sataa nii paljon kannata kennoja vaihdattaa :)
-
Soodaa sekaan ja anna olla hetken ja huuhtele.. lämppärikierto pois..
-
Uusi syyläri keskon kautta alle neljä sataa nii paljon kannata kennoja vaihdattaa :)
Parisataa IKH:lla ja juu ei kannata vaihtaa :)
-
Vaihdoin reilu 10 vuotta sitten jäähdyttimen ja tarvikemallin sovitus olis vaatinut enempi hommaa joten otin keskolta. Ei kauhea hinnan ero ja alkuperäisenä myyty on ihka oikeeta kuparia! Vaikuttaakohan toi materiaali siihen tukkeutumiseen? Kyl sulla syyläri tukossa on.
Viimme syksynä lähsin puimurilla naapuriin, starttasin kylmänä siis. Parin kilsan jälkeen alko räikkä huutaa ja kauhukseni huomasin lämpömittarin olevan jossain 120 asteessa :-\ Jäähdyttelin hetken ja matka jatkui...taas vähän matkan jälkeen sama. Kone oli kuuma mutta eihän kädellä voi tarkemmin todeta. Ajattelin että paskat, sammutan ja kävelen. Sammutin eka valot ja kas ----mittari putosi normaaliin noin 88 asteen tuntumaan!! Ja tämän tekee vain jos kylmänä lähtee ja valot päällä. Jos puolilämpimänä edes niin voi valoja käyttää normaalisti ilman äänimerkin säestystä :D
-
Jalle!
Oletko putsannut sen syylärin ulkopuolelta paineilmalla.Ja nesteen kiertoon auttaa ainoastaa vesipumpun vaihto tai korjaussarja.Ja alan liikkeistä saa jäähdytysjärjestelmän huuhteluaineita mutta kyllä siihen soodakin käy.Mutta jos on kunnolliset pakkasnestet olleet ei sinne systeemiin sitä kattilakiveäkään synny.Ei tuollasen jutun selvittäminen kummoinen pitäisi olla,ja mittarilla mittaamalla se nesteen lämpötila.Ja termostaatin voi testata keittämällä kattilassa.
-
Meillä aikonaan 675 lämpömittari näytti aina raskaassa työssä punaista. Tehtiin koneremontti, vaihdettiin syyläriin isommat kennot. LOPULTA MITATTIIN SYYLÄRISTÄ LÄMPÖTILA! 80 astetta näytti mittari syyläristä ja traktorin mittari oli jo punaisella.
-
Mittarihan toimii oikein, koska se keittää punaiselle ajaessa. Syyläri on ulkopuolelta niin puhdas kuin voi olla. Täytyy kai vielä jatkaa syylärin huuhtelua oikealla pesuaineella, tähän asti ollut soodavettä. Pitäis keksiä joku veden kierrätys systeemi, ettei tarvi lorotella itse.
-
Hommaa ikh, infrapunalämpömittari, noin 30-40 €,
Näkee todellisen lämpötilan sylinterikannessa ja syylärissä.
Onko vesipumppua tarkastettu, ei olis ainutkertainen
Tapahtuma kun vesipumpun siipi irtoaa akselilta/
Pyörii osittain kylmänä, tai siivikko syöpynyt tiehensä,
Vuosikertapakkasnesteet syövyttää, pahimmillaan
Sylinterikansi pilalla, huomaa kyllä kun ns peltitulpat alkaa
Syöpää puhki.
Eli tsekkaa vesipumppu.
-
Vaiha syyläri. voi joku pilli olla läpi tukossa ja vesi ei sen takia kierrä kunnolla.
-
Kysymys pitäisi muotoilla, että "miksi parkkinsson ei kylmene" :-X
-
Juuri taas tarkastelin vesipumppua. akseli ei poikki ja siivikko täysin ehjä. Kallistuisin vielä tuon syylärin kannalle, letkujen lähdöt tulpattuna kun kaataa täyteen niin lorina sisällä kuuluu jonkin aikaa ja onkin taas vajaa.
Täytyy vielä laittaa pumppu paikalleen ja sen roppuun hana, niin näkee miten sieltä tulee vettä käydessä.
-
Voi hitsi sulla jalle on kyllä nyt nuo perusasiat tutkimatta,eli toimiiko se pumppu,syylärin tukkoisuus ei niin paljon näillä ilmoilla vaikuta että kone lämpiäisi.Oliko se kannentiiviste kuitenkin sellainen versio joita on perkinseihin .eli jokin vesireikä kuitenkin eri kohdilla ja avattavissa sitten tiettyyn malliin.? tutki nyt kun alkuun pääsit.
PS hyvin harvoin nuo syylärit tukkeutuu sisäpuolelta normikäytössä.
-
Jos syyläris vesi kiehuu yläreunas mutta alareuna on kylmä niin ei se vesi silloin kierrä :-X
Vesipumpussa siivet irti tai kansipahvis ei reikiä tarpeeksi. ???
-
Mittarihan toimii oikein, koska se keittää punaiselle ajaessa. Syyläri on ulkopuolelta niin puhdas kuin voi olla. Täytyy kai vielä jatkaa syylärin huuhtelua oikealla pesuaineella, tähän asti ollut soodavettä. Pitäis keksiä joku veden kierrätys systeemi, ettei tarvi lorotella itse.
Porakonepumppu oli itellä käytössä kun huuhtelin majorin elimistöstä jäähdyttäjän paikkausaineesta tulleita klönttejä.
Uppopumppukin käy ku upottaa saaviin. Painepuoli letkulähtöön ja paluu saaviin.
-
Aikoinaan ferkun 265 syyleri alkoi vuotamaan vein se korjaamolle seppä sano että ei kannatta ohutta kennoa paikkailla laitetaan uusi kenno jonka jääähdytys tehokin on 30 % parempi ja kestää koska on paksumpi ja tosiaan syyleri oli paljon painavampi kuin alkuperäinen.
Siihen loppu syyleri ongelmat .
Kerätään kolehti että jalle saa uuden syylerin tai kennon !
-
Aikoinaan ferkun 265 syyleri alkoi vuotamaan vein se korjaamolle seppä sano että ei kannatta ohutta kennoa paikkailla laitetaan uusi kenno jonka jääähdytys tehokin on 30 % parempi ja kestää koska on paksumpi ja tosiaan syyleri oli paljon painavampi kuin alkuperäinen.
Siihen loppu syyleri ongelmat .
Kerätään kolehti että jalle saa uuden syylerin tai kennon !
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
-
No ehkä tällasen rikkaan emolehmätilallisen talous ei kaadu tähän(ihan kuin joku ei tässä lauseessa täsmäis) ;D Aloitellaan nyt halvemmalla eli pumpun vaihdolla.
-
Laita termari takaisin(uusi).Täytä syyläri alavesi letkun lemmari löysällä jotta saat laskettua ilman pois.Lemmari kiinni ja kone käymään syylärin korkki auki.Reippaasti kierroksia ja odotat että neste lähtee kiertään.Lisäät lämmintä nestettä ja eikun ajoo.Lämppärin hana auki myös(Pitää tulla lämmintä).Ilman kanssa on joskus v-mäisiä oireita.
-
Aikoinaan ferkun 265 syyleri alkoi vuotamaan vein se korjaamolle seppä sano että ei kannatta ohutta kennoa paikkailla laitetaan uusi kenno jonka jääähdytys tehokin on 30 % parempi ja kestää koska on paksumpi ja tosiaan syyleri oli paljon painavampi kuin alkuperäinen.
Siihen loppu syyleri ongelmat .
Kerätään kolehti että jalle saa uuden syylerin tai kennon !
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Siellä Massikka-tehtaalla söivät varmaan 70-luvulla ahkerasti suomalaista ruokaa, vai mitä sanoo SAS? :o
-
Aikoinaan ferkun 265 syyleri alkoi vuotamaan vein se korjaamolle seppä sano että ei kannatta ohutta kennoa paikkailla laitetaan uusi kenno jonka jääähdytys tehokin on 30 % parempi ja kestää koska on paksumpi ja tosiaan syyleri oli paljon painavampi kuin alkuperäinen.
Siihen loppu syyleri ongelmat .
Kerätään kolehti että jalle saa uuden syylerin tai kennon !
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Siellä Massikka-tehtaalla söivät varmaan 70-luvulla ahkerasti suomalaista ruokaa, vai mitä sanoo SAS? :o
Milläs savikiekolla tämä biisi olikaan......"Vallumiesten itkuvirret".... Se se taisi olla.....
::)
-
Aikoinaan ferkun 265 syyleri alkoi vuotamaan vein se korjaamolle seppä sano että ei kannatta ohutta kennoa paikkailla laitetaan uusi kenno jonka jääähdytys tehokin on 30 % parempi ja kestää koska on paksumpi ja tosiaan syyleri oli paljon painavampi kuin alkuperäinen.
Siihen loppu syyleri ongelmat .
Kerätään kolehti että jalle saa uuden syylerin tai kennon !
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Siellä Massikka-tehtaalla söivät varmaan 70-luvulla ahkerasti suomalaista ruokaa, vai mitä sanoo SAS? :o
Milläs savikiekolla tämä biisi olikaan......"Vallumiesten itkuvirret".... Se se taisi olla.....
::)
Emmää muuten, mutku SAS tosta itte yleensä inisee... ::)
-
Aikoinaan ferkun 265 syyleri alkoi vuotamaan vein se korjaamolle seppä sano että ei kannatta ohutta kennoa paikkailla laitetaan uusi kenno jonka jääähdytys tehokin on 30 % parempi ja kestää koska on paksumpi ja tosiaan syyleri oli paljon painavampi kuin alkuperäinen.
Siihen loppu syyleri ongelmat .
Kerätään kolehti että jalle saa uuden syylerin tai kennon !
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Siellä Massikka-tehtaalla söivät varmaan 70-luvulla ahkerasti suomalaista ruokaa, vai mitä sanoo SAS? :o
Olin silloin juippi iässä enkä ymmärtänyt Suomalaisen maatalouden ja Suomalaisen teollisuuden yhteyttä ,ja sama ymmärtämättömyys tuntuu nuoremmassa viljelijä polvessa jatkuvan ,mutta kun ikää tulee niin tulee sitä järkeä ja ymmärtämistä enemmän ja asia aukeaa eri lailla. ;D
-
Aikoinaan ferkun 265 syyleri alkoi vuotamaan vein se korjaamolle seppä sano että ei kannatta ohutta kennoa paikkailla laitetaan uusi kenno jonka jääähdytys tehokin on 30 % parempi ja kestää koska on paksumpi ja tosiaan syyleri oli paljon painavampi kuin alkuperäinen.
Siihen loppu syyleri ongelmat .
Kerätään kolehti että jalle saa uuden syylerin tai kennon !
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Siellä Massikka-tehtaalla söivät varmaan 70-luvulla ahkerasti suomalaista ruokaa, vai mitä sanoo SAS? :o
Olin silloin juippi iässä enkä ymmärtänyt Suomalaisen maatalouden ja Suomalaisen teollisuuden yhteyttä ,ja sama ymmärtämättömyys tuntuu nuoremmassa viljelijä polvessa jatkuvan ,mutta kun ikää tulee niin tulee sitä järkeä ja ymmärtämistä enemmän ja asia aukeaa eri lailla. ;D
Ongelma ei ole suomessa.... Markkinaosuus on niin suuri kuin se käytännössä voi olla. Kilpailu kovaa eikä tämä kotimainen nyt vaan kaikissa osa-alueissa voi olla paras. Hirvittää se että agco keskuksilla on pikkuvaltut ja isot Fendit vierekkäin, näkyy selvästi mikä on omistajan painotus. Vientiä pitäisi saada lisää mutta aika vaikea pala tässä maailman tilassa.... :P
-
Aikoinaan ferkun 265 syyleri alkoi vuotamaan vein se korjaamolle seppä sano että ei kannatta ohutta kennoa paikkailla laitetaan uusi kenno jonka jääähdytys tehokin on 30 % parempi ja kestää koska on paksumpi ja tosiaan syyleri oli paljon painavampi kuin alkuperäinen.
Siihen loppu syyleri ongelmat .
Kerätään kolehti että jalle saa uuden syylerin tai kennon !
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Siellä Massikka-tehtaalla söivät varmaan 70-luvulla ahkerasti suomalaista ruokaa, vai mitä sanoo SAS? :o
Olin silloin juippi iässä enkä ymmärtänyt Suomalaisen maatalouden ja Suomalaisen teollisuuden yhteyttä ,ja sama ymmärtämättömyys tuntuu nuoremmassa viljelijä polvessa jatkuvan ,mutta kun ikää tulee niin tulee sitä järkeä ja ymmärtämistä enemmän ja asia aukeaa eri lailla. ;D
Luimisteleva ämmä sää olet.
-
Minun veikkaus on että painetta jäädytys tilassa. Joko lohko halki tai kansi. Oireet sopii ko ongelmaan.
T Kari
-
Mul ei ole koskaan ollu jäähdytys järjestelmässä ilman kanssa ongelmia. Yleensä painelen alavesiletkua ja ehkä hiukan mulisee mutta aina on toimimaan heti lähetnyt. Lämppärin raana jos sen pitää kiinni vois ehkä jumittaa ilmaa järjestelmään. Kertokaa lisää?
-
painetta ei tee yhtään.
-
Mää ohittaisin koko syylärin läpinäkyvällä ohitusleikkauksella ja silmämääräisesti arvioisin että liikkuuko litku jonnekin
-
Älkää laittako kraana vetää syyleriin vain ionisoitua akkuvettä.
Raana vedessä on jos jotakin rautaa magnesiumia ,mangaania ym, haitallisa suoloja jotka eivät jäähdytys järjestelmään millään sovi.
-
Jäähdytysjärjestelmän vesi pitäisi myös olla hapetonta niin ei tulisi korroosiota.
-
Perkinssi ei normaalisti juurikaan lämpene jos kaikki toimii. Itellä oli tukkinu muutaman vuoden perunakylvöt hiekkamaalla sen syylärin niin, että ei tahtonu läpi nähdä ja ei lähteny pelkällä ilmalla, eli kohtuu paineella pesurilla vettä läpi, niin voi alkaa käymään taas viileenä.
-
Kevättöillä aikonaan verku alkoi hiukan keittää,ihmettelin kovin kun ei aiemmin sitä tehnyt.Heitin sivupellit pois ja hiukan alkoi jäähtymään mutta ei kunnolla.Sit huomasinkin että oli talven jäljiltä pahvi syylärin edessä ;D
Heitin veks ja alkoi lämmöt normalisoituun.Eli se ulkopuolinen jonkun verran vaikuttaa jäähtymiseen myös.Oli likaa tai pahvia.
-
Alkaa ideat loppumaan jo kohta.
Niin tuli asia mieleen, onko kone ollut sulla uudesta asti? Jos ei ole, niin onko lämpöongelma ollu aina? Jos se syyläri onkin jo vaihdettu mutta ei ole riittävän iso ja nyt kun vähän tukkii niin ihan peestä?
-
Älkää laittako kraana vetää syyleriin vain ionisoitua akkuvettä.
Raana vedessä on jos jotakin rautaa magnesiumia ,mangaania ym, haitallisa suoloja jotka eivät jäähdytys järjestelmään millään sovi.
Kait jos sinne pelkkää vettä jäähdyttimeen laittaa,mutta pakkasnestettähän siihen myös laitetaa,ja siinä on niitä suojaaineita mukana.Koskaan en ole mitään tislattuja vesiä laittanut ihan kraanasta vaan ja on pelannut jäähdytys kaikissa koneissa.Jos vesi on ihmiselle sopivaa pitää sen olla myös jäähdyttäjään kelvollista.Näin uskoisin.
Käyttääkö SAS itse akkuvettä "syylerissä" ja omaan syyleriin vissiin sitten tuontivesiä.
-
ei kait niitä akkuvesiä sentäs syyläriin kaadeta? ite olen käyttänny aina raanavettä ja hyvin on toiminu joka värkki. tuo pahvi vaan epäilyttäis ittiä, mutta tiiä sitten miltä tuo syyläri todellisuudessa näyttää...
-
Jos siihen on laitettu joku tarvike tiiviste joka on ollut vesireikien osalta "sopimaton"?
-
Jos se vanha kannentiiviste löytyy vielä romutynnyrin puolesta välistä, niin kannattaa ehkä ottaa se kainaloon ja käydä vertaamassa sellaiseen uuteen joka siellä nyt on paikoillaan. Ettei vaan ... :-/
Mitä itselläni on muutama per...kins ollut (8 kpl) niin yhdessäkään ei ikinä ole ollut lämpöongelmia. Jos nyt lientä on syylärissä ollut ja syyläri edes puoliksi auki. Yksi termari juuttui auki ja kylmänä kävi.
Tosin yksikään ei ole ollut jälkiturbotettu tai muuten 'vireytetty'.
Uh, pöyhimään tästä.
-
Hyvä ettei tuolla maasialla voi nyt ajaa, niin voi pöyhiä ilmastoiduilla vehkeillä. Yritin jo etsiä vanhaa tiivistettä, mutta taisi olla viime viikolla tyhjennetyssä roskiksessa. Mitään ei pitäisi heittää pois, jos vaikka sattuisi tarvitsemaan ::)
Jos ensi viikolla olisi taas mielenkiintoa perehtyä tuohon, kun saa heinät ensin nippuun.
-
Älkää laittako kraana vetää syyleriin vain ionisoitua akkuvettä.
Raana vedessä on jos jotakin rautaa magnesiumia ,mangaania ym, haitallisa suoloja jotka eivät jäähdytys järjestelmään millään sovi.
Kait jos sinne pelkkää vettä jäähdyttimeen laittaa,mutta pakkasnestettähän siihen myös laitetaa,ja siinä on niitä suojaaineita mukana.Koskaan en ole mitään tislattuja vesiä laittanut ihan kraanasta vaan ja on pelannut jäähdytys kaikissa koneissa.Jos vesi on ihmiselle sopivaa pitää sen olla myös jäähdyttäjään kelvollista.Näin uskoisin.
Käyttääkö SAS itse akkuvettä "syylerissä" ja omaan syyleriin vissiin sitten tuontivesiä.
No kerrompa esimerkin aina ihmeteltiin miksi nuffin jäähdytys neste muuttui ruskeaksi ja koko järjestelmä oli yhtä ruskeaa velliä ,no sitten pistin akkuveden ja nesteen ongelmat loppu heti ikinä ei sen jälkeen ole ruskeaa ollut,rautaa oli raana vedessä. Jäähdytys neste ei pysty niitä stapiloimaan siksi akuuvesi tai tislattu vesi .Olen myös samaa kuullut korjaamoilta ei raana vettä syyleriin.Kunnanvedessä on klooria joka on erityisen haitallinen.
-
Älkää laittako kraana vetää syyleriin vain ionisoitua akkuvettä.
Raana vedessä on jos jotakin rautaa magnesiumia ,mangaania ym, haitallisa suoloja jotka eivät jäähdytys järjestelmään millään sovi.
Kait jos sinne pelkkää vettä jäähdyttimeen laittaa,mutta pakkasnestettähän siihen myös laitetaa,ja siinä on niitä suojaaineita mukana.Koskaan en ole mitään tislattuja vesiä laittanut ihan kraanasta vaan ja on pelannut jäähdytys kaikissa koneissa.Jos vesi on ihmiselle sopivaa pitää sen olla myös jäähdyttäjään kelvollista.Näin uskoisin.
Käyttääkö SAS itse akkuvettä "syylerissä" ja omaan syyleriin vissiin sitten tuontivesiä.
No kerrompa esimerkin aina ihmeteltiin miksi nuffin jäähdytys neste muuttui ruskeaksi ja koko järjestelmä oli yhtä ruskeaa velliä ,no sitten pistin akkuveden ja nesteen ongelmat loppu heti ikinä ei sen jälkeen ole ruskeaa ollut,rautaa oli raana vedessä. Jäähdytys neste ei pysty niitä stapiloimaan siksi akuuvesi tai tislattu vesi .Olen myös samaa kuullut korjaamoilta ei raana vettä syyleriin.Kunnanvedessä on klooria joka on erityisen haitallinen.
höpöhöpö
-
Mun Natikassa oli aivan kirkkaat jäärdytys nesteen tilat, vaikka aina vesijohtovettä ollu sisällä. Jos kerran ihmiset juo 80-90 vuotta sitä niin Nuffi kyllä sietää sen.
-
Jos se vanha kannentiiviste löytyy vielä romutynnyrin puolesta välistä, niin kannattaa ehkä ottaa se kainaloon ja käydä vertaamassa sellaiseen uuteen joka siellä nyt on paikoillaan. Ettei vaan ... :-/
Mitä itselläni on muutama per...kins ollut (8 kpl) niin yhdessäkään ei ikinä ole ollut lämpöongelmia. Jos nyt lientä on syylärissä ollut ja syyläri edes puoliksi auki. Yksi termari juuttui auki ja kylmänä kävi.
Tosin yksikään ei ole ollut jälkiturbotettu tai muuten 'vireytetty'.
Uh, pöyhimään tästä.
Ei nyt aivan selvinnyt,kun kerran vesi kiertää ja ei kierrä.Oliko se kannentiiviste samanlainen kuin entinenkin,eli samat reiät molemmissa samalla kohtaa.Lähinnä kyllä ensimmäisenä tuli ajatus siitä että syyläri on tukossa,eli paineilmaa kunnolla,jos hommaa ei ole tullut tehtyä.Ajan myötä sinne kennostoon kertyy uskomaton määrä tunkiota.Ja koska enne tiivisteenvaihtoakin tuota lämpenemisilmiötä on ollut saattaa olla tomua nokassa.
kirjoitin heti alussa mut eihän nämä tanopäät katso onko se uusi tiiviste samanlainen kuin entinen.Mut hakatkaa päätä seinään ja venttiilikanteen.
Eka homma on verrata uutta osaa entiseen ennekuin asentaa.Kantapään kautta oppii.
-
Jos se vanha kannentiiviste löytyy vielä romutynnyrin puolesta välistä, niin kannattaa ehkä ottaa se kainaloon ja käydä vertaamassa sellaiseen uuteen joka siellä nyt on paikoillaan. Ettei vaan ... :-/
Mitä itselläni on muutama per...kins ollut (8 kpl) niin yhdessäkään ei ikinä ole ollut lämpöongelmia. Jos nyt lientä on syylärissä ollut ja syyläri edes puoliksi auki. Yksi termari juuttui auki ja kylmänä kävi.
Tosin yksikään ei ole ollut jälkiturbotettu tai muuten 'vireytetty'.
Uh, pöyhimään tästä.
Ei nyt aivan selvinnyt,kun kerran vesi kiertää ja ei kierrä.Oliko se kannentiiviste samanlainen kuin entinenkin,eli samat reiät molemmissa samalla kohtaa.Lähinnä kyllä ensimmäisenä tuli ajatus siitä että syyläri on tukossa,eli paineilmaa kunnolla,jos hommaa ei ole tullut tehtyä.Ajan myötä sinne kennostoon kertyy uskomaton määrä tunkiota.Ja koska enne tiivisteenvaihtoakin tuota lämpenemisilmiötä on ollut saattaa olla tomua nokassa.
kirjoitin heti alussa mut eihän nämä tanopäät katso onko se uusi tiiviste samanlainen kuin entinen.Mut hakatkaa päätä seinään ja venttiilikanteen.
Eka homma on verrata uutta osaa entiseen ennekuin asentaa.Kantapään kautta oppii.
Anteeksi vaan jos olen tanopää, mikä sitten lieneekin :-\ Olen kyllä jo kirjoittanut jossakin vaiheessa, että vesi kiertää moitteeta lohkon ja kannen välillä. Ja syyläri ei ainakaa enää ole tukossa, vettä tulee läpi niin paljon kuin pystyy kaatamaan.
-
Mitäpäsiinä sitten,ehkä tiedostat sen ongelman,kaikki on läpikäyty tässä ketjussa jopa "desinfioidusta"vedestä lähtien.Kuten alussa mainitsin se uusi kannentiiviste oliko VARMASTI samanlainen kuin entinen,miksi oli vaihdon tarve ja syylärin ulkopuolinen tukkoisuus onko kennosto auki,mut onko nyt aivan varmaa että se vesipumppu toimii. tutki .asia on osaltani loppuun käsitelty.Jaksamista vain helteiden keskellä. ;DJa toivottelen fergulle loppuunpalamista.
-
Jaahas ny rupes oma verku kiukuttelleen! Lämmöt nousee punarajalle vaikka vaan puita pilkkii!
Ylävesiletku lämmin ja hyttiin tulee lämmintä. Syylarissa normaalin väristä nestettä. Öljytikku unohtui nostaa ja kattoa. Monta vuotta ollu jo "ominaisuus" että aina joskus pullauttaa j-nestettä kannen välistä moottorin oikeaa puolta pitkin valumaan. Ei ole vaikuttanut ajoon kun nestettä häviää vaan joskun ja vähäsen.
Tuulettimen siivikossa väljää, hiukan, eli siis vesipumpun aksilalla. Tuskin päällepäin tietää jos siis pumpun akseli olis poik männy?
Muodustuuko painetta juurikaan jos pumppu ei pyöri? Eli korkki ei pihahda paljoakaan?
Niin ja mitään remppaa en ole lähiaikoina tehnyt moottoriin.
-
Eipä auta, mutta omia muistoja ajoilta kun MF 590:llä tehtiin "töitä". Syyläri auki, mutta öljyn lauhdutin siinä edessä, joka ehkä osaltaan aiheuttaa yli kuumenemista. Varsinkin jos väli on muurautunut umpeen. Ainahan tuo ruikkas jäähdytys nestettä hukkaputkesta pihalle. Keulamaskin pieni säleikkö pudotettiin aina piiriojaan, jos kerran tehtiin "töitä". Noi oli niin tuttuja juttuja, että ei edes silloin ihmetellyt. Ei noille ongelmille tai niiden vaikutuksille mitään ole tehty. sama kones pöräjää nätisti kun uutena - kumpa noita sais vielä uutena - ja sopu hintaan. Ostaisin !
-
Vanhoja autoja olen "elvyttänyt " ajamalla kesän "tislatulla" vedellä (ilmankuivaimesta) + vähän pakkasnestettä antamaan suoja-aineet ja laskemaan pintajännitystä + vaihtanut osan ajoittain lisäämällä nestettä ja laskemalla ylimääräiset pois ilmausliitimestä
-
Eipä auta, mutta omia muistoja ajoilta kun MF 590:llä tehtiin "töitä". Syyläri auki, mutta öljyn lauhdutin siinä edessä, joka ehkä osaltaan aiheuttaa yli kuumenemista. Varsinkin jos väli on muurautunut umpeen. Ainahan tuo ruikkas jäähdytys nestettä hukkaputkesta pihalle. Keulamaskin pieni säleikkö pudotettiin aina piiriojaan, jos kerran tehtiin "töitä". Noi oli niin tuttuja juttuja, että ei edes silloin ihmetellyt. Ei noille ongelmille tai niiden vaikutuksille mitään ole tehty. sama kones pöräjää nätisti kun uutena - kumpa noita sais vielä uutena - ja sopu hintaan. Ostaisin !
hukkaputkesta juu ja korkkiki on joskus lähteny ja kunnon geysiiri jos kuski ei oo tajunnu vedätyksen jälkeen vaan pitää kierroksii hetken aikaa ylhäällä ;) :D ;D 8)
-
Maamieskoululun kaivovesi oli niin rautaista että hampaaseen otti juodessa. Ruokalassa sekamehuksi luulemani kannu oli pelkkää vettä.Ei siisihme ettäkaikki kylän koneet kiehuivat.konehallissa niitä kansia avattiin ja kaikki olivat umpiruosteessa.
-
Jaahas ny rupes oma verku kiukuttelleen! Lämmöt nousee punarajalle vaikka vaan puita pilkkii!
Ylävesiletku lämmin ja hyttiin tulee lämmintä. Syylarissa normaalin väristä nestettä. Öljytikku unohtui nostaa ja kattoa. Monta vuotta ollu jo "ominaisuus" että aina joskus pullauttaa j-nestettä kannen välistä moottorin oikeaa puolta pitkin valumaan. Ei ole vaikuttanut ajoon kun nestettä häviää vaan joskun ja vähäsen.
Tuulettimen siivikossa väljää, hiukan, eli siis vesipumpun aksilalla. Tuskin päällepäin tietää jos siis pumpun akseli olis poik männy?
Muodustuuko painetta juurikaan jos pumppu ei pyöri? Eli korkki ei pihahda paljoakaan?
Niin ja mitään remppaa en ole lähiaikoina tehnyt moottoriin.
Termostaatti jumissa. ;D
-
Tuli näin pyhän kunniaksi "rasvattua" kätensä. Raapaisin vespumpun irki, kun näemmä laakerissa on löysää ja rahiseekin kädessä.
Termarin keitin ja niin vaan aukesi komeesti! Aluksi käynnistin moottorin ja menin sitte vasta mettäkärryn letkuja irrotteleen, jossa meni hetki (pölli aisan alta hävöksissä) Kone kävi tyhjänäyntiä sen aikaa ja kun kiipesin hyttiin niin lämpömittari näytti lähes normaali lämpöä. Siis muutamien minuuttien tyhjäkäynnillä?!
Jäähdyttimen pohjaropusta tuli jotakin mustia "hyytymiä", mutta ei nyt mitenkään paljoa.
Eli mysteeri jatkuu....
-
Tuli näin pyhän kunniaksi "rasvattua" kätensä. Raapaisin vespumpun irki, kun näemmä laakerissa on löysää ja rahiseekin kädessä.
Termarin keitin ja niin vaan aukesi komeesti! Aluksi käynnistin moottorin ja menin sitte vasta mettäkärryn letkuja irrotteleen, jossa meni hetki (pölli aisan alta hävöksissä) Kone kävi tyhjänäyntiä sen aikaa ja kun kiipesin hyttiin niin lämpömittari näytti lähes normaali lämpöä. Siis muutamien minuuttien tyhjäkäynnillä?!
Jäähdyttimen pohjaropusta tuli jotakin mustia "hyytymiä", mutta ei nyt mitenkään paljoa.
Eli mysteeri jatkuu....
tuliko lämmityslaitteestaki lämmintä :-\ :-\ :-\ :-\
-
Tuli näin pyhän kunniaksi "rasvattua" kätensä. Raapaisin vespumpun irki, kun näemmä laakerissa on löysää ja rahiseekin kädessä.
Termarin keitin ja niin vaan aukesi komeesti! Aluksi käynnistin moottorin ja menin sitte vasta mettäkärryn letkuja irrotteleen, jossa meni hetki (pölli aisan alta hävöksissä) Kone kävi tyhjänäyntiä sen aikaa ja kun kiipesin hyttiin niin lämpömittari näytti lähes normaali lämpöä. Siis muutamien minuuttien tyhjäkäynnillä?!
Jäähdyttimen pohjaropusta tuli jotakin mustia "hyytymiä", mutta ei nyt mitenkään paljoa.
Eli mysteeri jatkuu....
tuliko lämmityslaitteestaki lämmintä :-\ :-\ :-\ :-\
Tuli ihan lämmintä, mutta ei "kuumaa" mitä olis voinu odottaa m-lämpöjen perusteella.
-
Mulla loppu lämpöongelmat jäähdyttäjän vaihdolla. Ei sieltä mitään irronnu edes liuottimella ja vesikin virtasi läpi, mut ei siellä kunnolla nesteet vaan kiertäny. Jos joku ehjää ja halpaa vesipumppua joku tarvii nii löytyy.
-
Mulla loppu lämpöongelmat jäähdyttäjän vaihdolla. Ei sieltä mitään irronnu edes liuottimella ja vesikin virtasi läpi, mut ei siellä kunnolla nesteet vaan kiertäny. Jos joku ehjää ja halpaa vesipumppua joku tarvii nii löytyy.
Outo juttu. Jotenkin en usko syylarin tukkoon, se on ollu paikoillaan vasta kymmenisen vuotta ja tunteja ei kovin paljoa. Ja neste tulee läpi että holisee kun "puulasin" sitä.
-
Omassa loppu lämpöjen vaeltelu ja nesteen poistulo ,kun vaihto termarin uuteen. Kannattaa laittaa alkuperäinen
jossa metallinen ilmausventtiili ,niin ei tule alkupainetta termarin taakse ja näin ollen jaksaa termari työskennellä pitenpään.
-
Omassa loppu lämpöjen vaeltelu ja nesteen poistulo ,kun vaihto termarin uuteen. Kannattaa laittaa alkuperäinen
jossa metallinen ilmausventtiili ,niin ei tule alkupainetta termarin taakse ja näin ollen jaksaa termari työskennellä pitenpään.
Täs on jo "tarvike" termari mutta siinä on kyl se reikä, jossa messinkinen "tappi" heiluu.
-
Joopajoo...ei ongelma ole ratkennut. Vaihdoin varmuudeksi uuden lämpöanturinkin. Jospa sittenkin syylarissa olis tukkoa. Mistä helkkarista sinne...jne!!!
Kidesoodaa suositellaan netissä. Onko kokemuksia sillä puulaamisesta??
-
Joopajoo...ei ongelma ole ratkennut. Vaihdoin varmuudeksi uuden lämpöanturinkin. Jospa sittenkin syylarissa olis tukkoa. Mistä helkkarista sinne...jne!!!
Kidesoodaa suositellaan netissä. Onko kokemuksia sillä puulaamisesta??
No sillähän pitäs aina nesteenvaihdon yhteydessä pestä järjestelmä ja huuhdella niin kauan että vesi ei tunnu liukkaalta sormien välissä.Kattilla kiven irrotukseen siitä ei ole.Kattilakivi on vaaleata väriltään.Osta uusi jäähdyttäjä tai uusita kenno.
-
Astian konepesuainetta käyttävät. Jos jostain saa niin kloorivetyhappo tehokkain, ph 0,5 tjsp. Kattilakivihän kiteytyy vesijohtoveden mineraaleista ym. Se "kallis" tislattu vesi olisi jatkossa parasta.
-
Eikö kannattaisi mitata se nesteen lämpötila oikealla mittarilla, ennenkuin alkaa koneremonttia tehdä?
-
Onko myös alavesiletku lämmin?
-
Joopajoo...ei ongelma ole ratkennut. Vaihdoin varmuudeksi uuden lämpöanturinkin. Jospa sittenkin syylarissa olis tukkoa. Mistä helkkarista sinne...jne!!!
Kidesoodaa suositellaan netissä. Onko kokemuksia sillä puulaamisesta??
Ei auttanu soodat tai raa'at liuottimet. Tuli mullakin jäähdyttimestä vesi läpi melkein samaa vauhtia mitä kastelukannulla kaadoin, mut ei siellä nesteet kiertäny kai kunnolla koneen käydyssä. Oli uusi syyläri melko edullinen keskolla, ettei kennotus kannata.
-
Joopajoo...ei ongelma ole ratkennut. Vaihdoin varmuudeksi uuden lämpöanturinkin. Jospa sittenkin syylarissa olis tukkoa. Mistä helkkarista sinne...jne!!!
Kidesoodaa suositellaan netissä. Onko kokemuksia sillä puulaamisesta??
Ei auttanu soodat tai raa'at liuottimet. Tuli mullakin jäähdyttimestä vesi läpi melkein samaa vauhtia mitä kastelukannulla kaadoin, mut ei siellä nesteet kiertäny kai kunnolla koneen käydyssä. Oli uusi syyläri melko edullinen keskolla, ettei kennotus kannata.
Tuossa tuli juuri se tärkeä asia että kattilakivi ei tuki syyleriä mutta siitä tulee kennoputkien pinnalle eristävä kerros ja siten lämpö nesteestä ei siirry lamelleihin,siinä se juju.
Tarvike syyleriä ei kyllä kannata laittaa tahtovat olla ohkaisia ja harva putkitus.
Jos raanavedessä kovasti mineraaleja mangnesiun,kalkki ja rauta muutamia mainitakseni niin ei missään tapauksessa sellaista vettä syyleriin vaan akkuvettä,tislattua vettä ei maksa paljoa kympin kanisteri.
-
Tosa löytyki hapanta... tuota kloorivetyhappoon perustuvaa linimenttiä. Voihan vielä kokeilla mutta uusi, puhdas syyläri kyllä paras. Niin ja onhan sitä kattilakiveä siellä moottorinkin kanavissa että kannattaa putsata vaikka vaihtaisi sen jäähdyttimenkin.
http://www.pstiiviste.fi/TP%20Esitteet/346%20tuotetiedot.pdf
http://www.pstiiviste.fi/Tekniset%20tuotteet.htm
-
Astian konepesuainetta käyttävät. Jos jostain saa niin kloorivetyhappo tehokkain, ph 0,5 tjsp. Kattilakivihän kiteytyy vesijohtoveden mineraaleista ym. Se "kallis" tislattu vesi olisi jatkossa parasta.
Olen tota konepesuainetta testannut, ei kovin hääviä, jos on joutunut esim öljyä kanaviin ei tahdo irrota ja liueta. Sensijaan tämä on toiminu, Ph niin matala että rasvatkin lähtee:
http://www.k-ruoka.fi/pirkka-tuotteet/pirkka-astianpesukoneen-puhdistustabletti-6-tablettia-a-225-g--135-g/
-
Joopajoo...ei ongelma ole ratkennut. Vaihdoin varmuudeksi uuden lämpöanturinkin. Jospa sittenkin syylarissa olis tukkoa. Mistä helkkarista sinne...jne!!!
Kidesoodaa suositellaan netissä. Onko kokemuksia sillä puulaamisesta??
Ei auttanu soodat tai raa'at liuottimet. Tuli mullakin jäähdyttimestä vesi läpi melkein samaa vauhtia mitä kastelukannulla kaadoin, mut ei siellä nesteet kiertäny kai kunnolla koneen käydyssä. Oli uusi syyläri melko edullinen keskolla, ettei kennotus kannata.
Tuossa tuli juuri se tärkeä asia että kattilakivi ei tuki syyleriä mutta siitä tulee kennoputkien pinnalle eristävä kerros ja siten lämpö nesteestä ei siirry lamelleihin,siinä se juju.
Tarvike syyleriä ei kyllä kannata laittaa tahtovat olla ohkaisia ja harva putkitus.
Jos raanavedessä kovasti mineraaleja mangnesiun,kalkki ja rauta muutamia mainitakseni niin ei missään tapauksessa sellaista vettä syyleriin vaan akkuvettä,tislattua vettä ei maksa paljoa kympin kanisteri.
Sadevesikin toimii ja järvivesi ei tarvitse kanistereissa hankkia.
-
Itse käyttäisin osuuskaupan kahvinkeittimen nestemäistä kalkinpoistoainetta jos happopesua tarvitsee, turvalisin olisi ottaa vain syyläri irti ja huuhdella se erikseen laittamalla syyläri ylösalaisin että irtonaiset tippuu pois + happopesu syylärille jos tarvis + huuhtelu uudestaan jos happoa käyttää, omissa laitteissa ei ole tuolaissa koska vaihtaa ajoissa nesteet ja käyttää pakkasnestettä ohjeen mukaan ja nykyään käytän jos mahdollista vettä ilmankuivaimesta koska se on lähes puhdasta suoloista/metaleista,
kun on jatkuvasti lämpötila + voisi käyttää puhdasta vettä + vähän jotain suoja-ainetta joka estää hapettumisen ja laskee pintajännitystä, se jäähdyttää paremmin kuin seos, kesällä vaihtelet muutaman kerran nesteitä alavesiletkusta ja syksyllä seos,
en keksi muuta lisäksi kuin ilmaus ja paineet eli toimiiko korkki, itse ilmaan traktorin ajamalla nesteenvaihdon jälkeen jyrkkää mäkeä edestakaisin ja lisäämällä välillä
-
Tähän kyseisessä koneessa on ollu uudesta saakka jäähdytysjärjestelmässä aika-ajoin korjuuta, joten nesteet on tullu vaihdettua siinä samalla kokonaan uusiin. Eli en kyl sitä vaihtamattomuutta syytä tästä. Yleensäkin ihmettelen, se on talon uusin rakkine. Miks juuri siihen olis tukkoa tullut järjestelmään????
-
Tuo kannentiivistehän on vielä tarkastamatta oliko se keskolta vai tarvike?
Nuffiin laitoin leukun tiivisteen siinä oli paljon vähemmän reikiä kuin nuffin tiivisteessä.
-
Tuo kannentiivistehän on vielä tarkastamatta oliko se keskolta vai tarvike?
Nuffiin laitoin leukun tiivisteen siinä oli paljon vähemmän reikiä kuin nuffin tiivisteessä.
Miksi sasha lämpenee?
Enkelimiehen siivet kärähti!
Onko SUPO tulossa kylään?
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
[/quot
Oot sää joutava jätkä kollostollo ei voi muuta sanoo,antas joku nyrkkiä kunnolla niin oppisit aukomaan sitä turpaa. >:(
-
Tähän kyseisessä koneessa on ollu uudesta saakka jäähdytysjärjestelmässä aika-ajoin korjuuta, joten nesteet on tullu vaihdettua siinä samalla kokonaan uusiin. Eli en kyl sitä vaihtamattomuutta syytä tästä. Yleensäkin ihmettelen, se on talon uusin rakkine. Miks juuri siihen olis tukkoa tullut järjestelmään????
Onko letkut ehjät ettei pusseja? Entäs lohko ja kansi,proput pois ja pesurilla vettä.Jäähdyttimen pesu emäksisellä pesuaineella raakana tai kristallisooda tai uusi alkuperäinen jäähdytin ja termostaatti myös,alkuperäisenä.Ja näitä kun touhailee,kuumaan koneeseen ei pidä tehdä kylmän veden shokkia.