Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: John Ferguson - 28.04.15 - klo:11:08

Otsikko: Uusien traktoreiden polttoaineen keskikulutus.
Kirjoitti: John Ferguson - 28.04.15 - klo:11:08
Polkaistaanpa tämmöinenkin käyntiin, tiedä vaikka olisi jollekin hyötyä? Eli; ilmoita traktorisi Merkki, malli, vaihteisto ja mahdolliset viritykset ja ajotietokoneen ilmoittama/itse laskemasi keskikulutus. Polttoainekustannukset kun on iso menoerä ja meidän ajoilla jo 2l suurempi keskikulutus/traktori tekee 5v aikana yli 16k€ "lisälaskun".

Eli täl viisiin;

Traktori: Massey Ferguson 5610, ei viritelty
Vuosimalli: 2014
Vaihteisto: Dyna4 powershift
Keskikulutus: Noin 5.3l/tunti

Traktorilla tehdään kaikkea paalausta lukuunottamatta, paljon kuormaintöitä ja tiesiirtymää, kuten myös niittämistä. Tuosta pienemmäksi on keskikulutusta vaikea saada tuolla traktorilla.
Otsikko: Vs: Uusien traktoreiden polttoaineen keskikulutus.
Kirjoitti: vms1 - 28.04.15 - klo:11:33
Tähän asiaan vaikuttaa niin paljon mitä ko koneella tehdään että tällainen keskikulutus ei kerro yhtään mitään. Ittelläni 143 versu ja keskikulutus asettuu jonnekin 10 litran paikkeille. Kuitenkin on kuukausia jolloin on ylitetty 20 litraakin. Ainetta rupee kulumaan kun laitetaan tarpeeksi työkoneita ympärille.
Otsikko: Vs: Uusien traktoreiden polttoaineen keskikulutus.
Kirjoitti: Mopomies - 28.04.15 - klo:11:37
Traktori: Fendt Farmer 312
Vuosimalli 1990
Voimansiirto: Zf
Kulutus: 1 highway, 0 city
Otsikko: Vs: Uusien traktoreiden polttoaineen keskikulutus.
Kirjoitti: icefarmer - 28.04.15 - klo:11:44
Polkaistaanpa tämmöinenkin käyntiin, tiedä vaikka olisi jollekin hyötyä? Eli; ilmoita traktorisi Merkki, malli, vaihteisto ja mahdolliset viritykset ja ajotietokoneen ilmoittama/itse laskemasi keskikulutus. Polttoainekustannukset kun on iso menoerä ja meidän ajoilla jo 2l suurempi keskikulutus/traktori tekee 5v aikana yli 16k€ "lisälaskun".

Eli täl viisiin;

Traktori: Massey Ferguson 5610, ei viritelty
Vuosimalli: 2014
Vaihteisto: Dyna4 powershift
Keskikulutus: Noin 5.3l/tunti

Traktorilla tehdään kaikkea paalausta lukuunottamatta, paljon kuormaintöitä ja tiesiirtymää, kuten myös niittämistä. Tuosta pienemmäksi on keskikulutusta vaikea saada tuolla traktorilla.
olennaisin juttu kuitenkin taitaa olla että ne koneet pysyy kuluttamassa sitä polttoainetta merkistä ja mallista riippumatta :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: Uusien traktoreiden polttoaineen keskikulutus.
Kirjoitti: John Ferguson - 28.04.15 - klo:11:55
Polkaistaanpa tämmöinenkin käyntiin, tiedä vaikka olisi jollekin hyötyä? Eli; ilmoita traktorisi Merkki, malli, vaihteisto ja mahdolliset viritykset ja ajotietokoneen ilmoittama/itse laskemasi keskikulutus. Polttoainekustannukset kun on iso menoerä ja meidän ajoilla jo 2l suurempi keskikulutus/traktori tekee 5v aikana yli 16k€ "lisälaskun".

Eli täl viisiin;

Traktori: Massey Ferguson 5610, ei viritelty
Vuosimalli: 2014
Vaihteisto: Dyna4 powershift
Keskikulutus: Noin 5.3l/tunti

Traktorilla tehdään kaikkea paalausta lukuunottamatta, paljon kuormaintöitä ja tiesiirtymää, kuten myös niittämistä. Tuosta pienemmäksi on keskikulutusta vaikea saada tuolla traktorilla.
olennaisin juttu kuitenkin taitaa olla että ne koneet pysyy kuluttamassa sitä polttoainetta merkistä ja mallista riippumatta :-\ :-\ :-\ :-\
Sen viiden vuoden vaihtovälin ajan kyllä.  ;)

Vms1: tässä puhuin koko käyttöajan keskikulutuksesta, kyllä tuollakin massikalla voi hetkellisen kulutuksen mittari näyttää melkein 20l. Ja tokihan voi kertoa (esimerkin mukaan...) missä hommissa traktori on. Vakiintunut keskikulutus on se mikä tässä kiinnostaa.
Otsikko: Vs: Uusien traktoreiden polttoaineen keskikulutus.
Kirjoitti: Mopomies - 28.04.15 - klo:11:58
Oikeesti noissa vanhoissa MWM koneissa kulutus on tosi pieni. Verrattuna vaikka Linnavuorelaiseen.
Otsikko: Vs: Uusien traktoreiden polttoaineen keskikulutus.
Kirjoitti: milkboi - 28.04.15 - klo:12:02
NH 7050 PC 14 litraa tunnissa,17 motin agronikki multaimella ja noukinvaunun vetoa.Keskim. ajomatka noin 4 kilometriä.
Otsikko: Vs: Uusien traktoreiden polttoaineen keskikulutus.
Kirjoitti: vms1 - 28.04.15 - klo:13:27
Polkaistaanpa tämmöinenkin käyntiin, tiedä vaikka olisi jollekin hyötyä? Eli; ilmoita traktorisi Merkki, malli, vaihteisto ja mahdolliset viritykset ja ajotietokoneen ilmoittama/itse laskemasi keskikulutus. Polttoainekustannukset kun on iso menoerä ja meidän ajoilla jo 2l suurempi keskikulutus/traktori tekee 5v aikana yli 16k€ "lisälaskun".

Eli täl viisiin;

Traktori: Massey Ferguson 5610, ei viritelty
Vuosimalli: 2014
Vaihteisto: Dyna4 powershift
Keskikulutus: Noin 5.3l/tunti

Traktorilla tehdään kaikkea paalausta lukuunottamatta, paljon kuormaintöitä ja tiesiirtymää, kuten myös niittämistä. Tuosta pienemmäksi on keskikulutusta vaikea saada tuolla traktorilla.
olennaisin juttu kuitenkin taitaa olla että ne koneet pysyy kuluttamassa sitä polttoainetta merkistä ja mallista riippumatta :-\ :-\ :-\ :-\
Sen viiden vuoden vaihtovälin ajan kyllä.  ;)

Vms1: tässä puhuin koko käyttöajan keskikulutuksesta, kyllä tuollakin massikalla voi hetkellisen kulutuksen mittari näyttää melkein 20l. Ja tokihan voi kertoa (esimerkin mukaan...) missä hommissa traktori on. Vakiintunut keskikulutus on se mikä tässä kiinnostaa.

Mutta kun ei sitä vakiintunutta keskikulutusta kerro mitään jos raktorit ovat aina eri töissä. Ittelläni kun puolivuotta menee vedettäessä kombipaalaajaa ja samalla etukarhotinta työntäen niin kulutukset tuntia kohden on tuolla 20 toisella puolella. Kivikarhulla ja lumiauralla sitten taas kulutukset tippuu kympin tietämille.

Joku standardisoitu mittaustapa on ainut mikä kertoo jostain jotain. Yllättävän paljon on kiinni taistelupainosta eli dynamometrikään ei kerro paljon mitään. Jossain ikuisessa ylämäessä kun pääsisi mittaamaan kulutuksen niin että mukana vedettäisi taakkaa ja samalla käytettäsi sekä hydrauliikkaa että ulosottoa niin se kertoisi jotain.

Tossa versussa tuntuu tosi paljon kun esim vesien lämmöt nousee ja tuuletin rupee tekemään työtänsä.

Muuttujia kun on siis vain liikaa tällaiselle gallupille.

Tärkeä asiahan toi kulutus on mutta vaikea sitä on mitata ja optimoida tehtyä työkokonaisuutta vastaan.
Otsikko: Vs: Uusien traktoreiden polttoaineen keskikulutus.
Kirjoitti: koivumaki - 28.04.15 - klo:21:12
Meillä oli noin 70 tuntia ajettu Valtra T214 koeajossa.Tullessa keskikulutus noin 7 litraa.Vajaan kymmenen tunnin koeajoilla kärrynvetoa ja hakkurin pyöritystä yms.niin saatiin kka nousemaan noin 1,5 litraa....Mittarin mukaan hetkellinen huippu 40l/h.Alamäessä ylikierroksilla 0. 8)
Otsikko: Vs: Uusien traktoreiden polttoaineen keskikulutus.
Kirjoitti: Make - 28.04.15 - klo:21:17
Valtra N111 Advance vm 2010. 2525 tuntia 20580 km. Löpöä palanut tietokoneen mukaan 14579 l, eli 5,77 l/h ja 70 l/ 100 km. Suurin työllistäjä kuivalannan levitys. Muuten sellainen talon toiseksi suurin yleiskone.
Otsikko: Vs: Uusien traktoreiden polttoaineen keskikulutus.
Kirjoitti: kolapoika - 28.04.15 - klo:21:52
mulla on mennyt kaikki mitä on tankattu. natikka 1046 n. 400 h 1500l valtu 8050 ruokittu 1480h 14000.
Otsikko: Vs: Uusien traktoreiden polttoaineen keskikulutus.
Kirjoitti: alfons - 28.04.15 - klo:22:16
Oikeesti noissa vanhoissa MWM koneissa kulutus on tosi pieni. Verrattuna vaikka Linnavuorelaiseen.

Jos tämän muuttaa numeeríseen faktamuotoon, niin miten se kirjoitetaan?
Otsikko: Vs: Uusien traktoreiden polttoaineen keskikulutus.
Kirjoitti: Mopomies - 28.04.15 - klo:23:08
Oikeesti noissa vanhoissa MWM koneissa kulutus on tosi pieni. Verrattuna vaikka Linnavuorelaiseen.

Jos tämän muuttaa numeeríseen faktamuotoon, niin miten se kirjoitetaan?

En ole koskaan laskenut muuta kuin havainnoinut, että samanikäinen Linnavuorelainen vie jonkin verran enemmän polttoainetta.
Otsikko: Vs: Uusien traktoreiden polttoaineen keskikulutus.
Kirjoitti: koivumaki - 29.04.15 - klo:08:55
Laskin noista luvuista että meidän kokeilun keskikulutus oli noin 18 l/h.Ja siis koko ajan kk.oli T214llä 8 litran paikkeilla.
Isoja on vaihtelut töiden mukaan.
Otsikko: Vs: Uusien traktoreiden polttoaineen keskikulutus.
Kirjoitti: Peltola - 29.04.15 - klo:09:07
Ainut kulutuksen laskeminen on litroja tonneja tai kuutioita kohti. Jossain tapauksessa hehtaaria kohti. Tuntikulutus ei kiinnosta. Seisokkitunnit kuluttaa aina eniten.
Otsikko: Vs: Uusien traktoreiden polttoaineen keskikulutus.
Kirjoitti: John Ferguson - 29.04.15 - klo:09:08
Oikeesti noissa vanhoissa MWM koneissa kulutus on tosi pieni. Verrattuna vaikka Linnavuorelaiseen.

Jos tämän muuttaa numeeríseen faktamuotoon, niin miten se kirjoitetaan?
y+x=z  ;D
Otsikko: Vs: Uusien traktoreiden polttoaineen keskikulutus.
Kirjoitti: koivumaki - 29.04.15 - klo:10:42
Ainut kulutuksen laskeminen on litroja tonneja tai kuutioita kohti. Jossain tapauksessa hehtaaria kohti. Tuntikulutus ei kiinnosta. Seisokkitunnit kuluttaa aina eniten.

Tää on totta.Esim.tuon T214n keskikulutus oli suht pieni kun sillä on ajeltu esittelylenkkejä pitkin pihoja.Ja tyhjäkäynti laskee keskikulutuksen,mutta työsaavutukseen verrattuna kulutus on ääretön 8).Valitettavasti en mitannut erään kärrylenkin kulutusta johon mulla olisi vertailutietoakin.Usko kuitenkin että vanhan T160n ja tuon T214n kulutus on aika lähellä toisiaan.

Otsikko: Vs: Uusien traktoreiden polttoaineen keskikulutus.
Kirjoitti: John Ferguson - 29.04.15 - klo:11:25
Tässä olisi ehkä mahdollisesti sellainen tilanne käsillä, että pitää ottaa kaikkien valtamerkkien >160hp koneet koeajoon ja tutkia kulutusta sen pohjalta. Sitten matemaattisesti ratkaista järkevin vaihtoehto. Mutta;portaaton vai täyspowershift?  :o
Otsikko: Vs: Uusien traktoreiden polttoaineen keskikulutus.
Kirjoitti: milkboi - 29.04.15 - klo:18:35
Ainut kulutuksen laskeminen on litroja tonneja tai kuutioita kohti. Jossain tapauksessa hehtaaria kohti. Tuntikulutus ei kiinnosta. Seisokkitunnit kuluttaa aina eniten.
kyll meillä ei seisokkitunnit kuluta.Joko ajetaan,tai sitten ei.
Otsikko: Vs: Uusien traktoreiden polttoaineen keskikulutus.
Kirjoitti: John Ferguson - 29.04.15 - klo:20:42
Ainut kulutuksen laskeminen on litroja tonneja tai kuutioita kohti. Jossain tapauksessa hehtaaria kohti. Tuntikulutus ei kiinnosta. Seisokkitunnit kuluttaa aina eniten.
kyll meillä ei seisokkitunnit kuluta.Joko ajetaan,tai sitten ei.
Ei meilläkään hyvä seisokki yleensä hukkaan mene.  ;)
Otsikko: Vs: Uusien traktoreiden polttoaineen keskikulutus.
Kirjoitti: Peltola - 29.04.15 - klo:21:36
Ainut kulutuksen laskeminen on litroja tonneja tai kuutioita kohti. Jossain tapauksessa hehtaaria kohti. Tuntikulutus ei kiinnosta. Seisokkitunnit kuluttaa aina eniten.
kyll meillä ei seisokkitunnit kuluta.Joko ajetaan,tai sitten ei.

Tarkoitin, että koneen kulutuksella ei ole niin väliä, vaan että se kulkee aina kun tarvitaan ja tonneja liikkuu. Seisokissa tehdään remonttia eikä tuottavaa työtä.
Minulle polttoaineenkulutus ei ole niin oleellinen kuin se että kone toimii. Koneen vaihdossa tai remontissa palaa enemmän rahaa kuin itse työssä.  Olen jo sen verran traktoreita koetellut, että ilman tuottavaa työtä en koppiin nouse. (Paitsi peltotyöt ei oikein tuota, mutta nekin on tehtävä.)
Otsikko: Vs: Uusien traktoreiden polttoaineen keskikulutus.
Kirjoitti: lynx700500 - 30.04.15 - klo:05:46
Tässä olisi ehkä mahdollisesti sellainen tilanne käsillä, että pitää ottaa kaikkien valtamerkkien >160hp koneet koeajoon ja tutkia kulutusta sen pohjalta. Sitten matemaattisesti ratkaista järkevin vaihtoehto. Mutta;portaaton vai täyspowershift?  :o

Eikö tällainen testi vasta ollut koneviestissä?
Otsikko: Vs: Uusien traktoreiden polttoaineen keskikulutus.
Kirjoitti: Ärrpää - 30.04.15 - klo:08:48
Tässä olisi ehkä mahdollisesti sellainen tilanne käsillä, että pitää ottaa kaikkien valtamerkkien >160hp koneet koeajoon ja tutkia kulutusta sen pohjalta. Sitten matemaattisesti ratkaista järkevin vaihtoehto. Mutta;portaaton vai täyspowershift?  :o

Eikö tällainen testi vasta ollut koneviestissä?

 DLG:n julkaisutkin vois olla tutustumisen arvoisia. Männä vuosina joku testuuttaja pyytänyt keskeytystä vempeleensä rääkkyylle.
Otsikko: Vs: Uusien traktoreiden polttoaineen keskikulutus.
Kirjoitti: John Ferguson - 30.04.15 - klo:08:55
Ei ne koneviestin testit kerro sitä oleellisinta, eli mikä istuu parhaiten meillä ns. Käteen. Deutz voi olla vaikea saada koeajolle, ei taida pohjoosessa olla vieläkään jälleenmyyjää. >:(

Ja konevitsille oli annettu aivan väärä Jonnu, tuommoista äMmäläistä enää kehtaa ostaa.  :o