Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: hiluhi - 10.03.15 - klo:07:57
-
Pitäisi uudelleen laakeroida jyräkombin siemenpuolen kiekkovantaita. Pari avasin ja olivat yhdellä 6304RS 20x52x15 laakerilla. Uusia kokonaisia kiekkoja mainostetaan tuplalaakeroituna ja varaosaluettelossakin on merkitty kaksi laakeria.
Onko kellään tietoa mitä hyötyä on saatu tuplalaakeroinnilla ja mikä on niiden laakereiden paksuus? Ja sopisiko ne yksilaakerisen kuppiin?
-
Räpätin laakeri muistaaksein 6206RS, tuplarivisellähän tulee tukipintaa reilusti enempi, laakerikaupasta ekana kysyisin mehdollisimman huippulaatuista vaihtoehtoa entisen kokoisena ja vasta sen jälkeen rupeis leveämpää sovittelemaan. Laakerijumpan esiintymistiheyskin aiheeseen vaikuttaa, että onko jokatoinen kevät vai kymmenen vuoden välein.
-
Meillä on ainakin originaalit kestäneet yli 10 v ja vajat 1000 ha.
Napoja ei ole painepesurilla pesty... koputetaan kiekkoa.
Sitten kun niitä alkaa mennä kannattaa kai vaihtaa kerralla kaikki.
-
98 vuoden kone, jolla itse yhden vuoden kylvänyt. 9 kiekkoa 24:stä on vielä kunnossa, nähtävästi edellisen omistajan uusimia, loput täytyy vaihtaa tai uudelleen laakeroida.
Koko 24 sarjan hinta olisi 1000-2500 euroa, riippuen mistä kysyy.
Laakerit saisi hintaan 5 euroo/kpl. Tosin asennuskaljaa voi mennä vähän enemmän ;D
-
Kaivurilla nostaa vetosilmukasta koneen pystyy niin hyvähän niitä on siinä rempata :)
-
Kaivurilla nostaa vetosilmukasta koneen pystyy niin hyvähän niitä on siinä rempata :)
Tai sitten rasvamonttu poikittain hallin lattiassa. ;D
-
Kaivurilla nostaa vetosilmukasta koneen pystyy niin hyvähän niitä on siinä rempata :)
Tai sitten rasvamonttu poikittain hallin lattiassa. ;D
Tässä tapauksessa näin: http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=60401.0
-
Tässä tapauksessa näin: http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=60401.0
Tuosta kyllä pakko antaa tyylipisteitä. Tuossa vois äkkiä tulla jonkunasteista patasärkyä mikäli emäntä olis talossa :D
-
Tuolla kun laakerikoolia irrotellessa lentää temmi vikapaikkaan, niin asennuskaljaa alkaa yllättäen kulumaan suuria määriä ;)
Tuossa kohteessa ei kyl hyvälaatuiseen laakeriin sijoitetut rahat mene hukkaan. Noissa ei taida laakerit saada kuitenkaan mitään mahdottomia iskuja, joten laakerit väljistyvät senjälkeen kun voitelurasvan sekaan pääsee vettä. Ja halvimmissa laakereissa sitä rasvaa ei suuremmin ole syntyjäänkään.
-
Ja halppislaakereiden oma tiiviste on yleensä niin surkea, että jos pesässä ei ole muuta kunnollista tiivestettä, niin pöly tuhoaa ne laakerit nopeasti. Vrt. laatulaakeri.
-
Nuo vitosen laakerit olis jonkun EDB:n tekemiä. Googeli kertoi sen olevan joku kinkki firma. Alkuperäiset ovat KOYO:n tekemiä, niitäkin taitaisi saada 10-25EUR/kpl.
Onneksi ei vielä ole kylvökelitkään, niin ehtii hieman arpomaankin.
-
Mitä jos kurvaat vantaan kanssa Tumelle jos ei matka
ole esteenä. Tai sitte telefoonilla. Voit tietysti lähettää
helasatsen kunnostettavaksi, ei välttämättä ole kallis. ;)
-
Ne laakerit pitää sit olla tiukemmalla välyksellä kuin "normi" kuulalaakerit.
-
Meidän tume on vm 2000, ja nyt tänä keväänä menee kaikki siemenpuolen lautaset uusiksi. Ei niinkään laakereiden vuoksi, vaan kuluneisuuden. Alkaa se suora kantti olla aika vähissä. On siinä muutama laakerikin vähän jäykän oloinen, mutta ne onkin kaikki alkuperäisiä, joten aika hyvin ovat kestäneet. Tonnin makso koko satsi, tosin sitä samaa vanhaa kapeampaa mallia. Mut jos ne taas 15 vuotta kestää, niin riittää meille ;D.
-
Meidän tume on vm 2000, ja nyt tänä keväänä menee kaikki siemenpuolen lautaset uusiksi. Ei niinkään laakereiden vuoksi, vaan kuluneisuuden. Alkaa se suora kantti olla aika vähissä. On siinä muutama laakerikin vähän jäykän oloinen, mutta ne onkin kaikki alkuperäisiä, joten aika hyvin ovat kestäneet. Tonnin makso koko satsi, tosin sitä samaa vanhaa kapeampaa mallia. Mut jos ne taas 15 vuotta kestää, niin riittää meille ;D.
Nyt ruvetaan olemaan lähellä vastausta, ehkä....
Onko niiden alkuperäisten kiekkojen keskuskuppi, jonka sisällä laakeri/laakerit on, korkeampi kuin tilalle vaihdettavien? Vai miltä kohtaa uudet on kapeampia?
-
En ole uusia vielä nähnyt, kun eivät ole tulleet vielä.
Mutta niiden pitäisi ilmeisesti olla samanlaiset kun vanhatkin, eli ei sitä uudempaa tuplalaakerimallia.
Eipä sillä niin väliä toisaalta, kun tulee kaikki alapään rojut uutta pultteja myöten.
-
Mulla on nuo uudemman mallin 2 laakeriset jyväpuolen kiekkovantaat. Oli melko väkevästi niiteillä kasassa. Ootteko koonneet vastaavilla niiteillä, vai oottekonkeksiny tilalle jotain helpommin avattavaa?