Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: voorti - 14.11.08 - klo:20:04

Otsikko: New Hollandin vaihteet
Kirjoitti: voorti - 14.11.08 - klo:20:04
Kertokaa Voortimiehelle Dual / Electro/Range/Power Command
vaihteistojen ominaisuuksista ja omista tai naapurin kokemuksista
(siis niistä vaihteistoista)
Otsikko: Vs: New Hollandin vaihteet
Kirjoitti: +200 - 14.11.08 - klo:21:11
Pc laatikolla ei voi lähteä 12 vaihdetta isommalla liikkeelle,jos ei ole tosi isoa kuormaa on turhauttavaa selata kaikkia vaihteita läpi.Kytkin on/off,kalibrointi ei auta.Automaatilla vaihdoista tulee niin hitaat ettei sitä viitti käyttää.Peltoautomaatti ei toimi ainakaan lautasmuokkauksessa.12 ja13 vaihteiden välissä pitkä viive.Talvella pitää ajaa monta kilometriä että saa isoimmat vaihteet päälle.
Huomaisko etten tykkää ;D
Otsikko: Vs: New Hollandin vaihteet
Kirjoitti: natikka - 14.11.08 - klo:21:28
tuo tosiaan pirumainen ku ei voi harppoa vaihteita kuinka tykkää :-\, RC- loodan powershift loodan ominaisuudet kumoaa kun alueet pitää näpytellä erikseen sisään. mutta onhan sitten toi PC missä ei veto katkea aluetta vaihtaes. tehoahan nämä ilmeisesti syö aika tavalla, keppiversiot riskimmän olosia. 35motin turvekärryt liikkuu omasta mielestä jokseenkin nihkeästi jäätyneellä turvekentällä, eli olisi sama kuin ajaisi asfaltilla. kelaa vaudin hitaasti. muuten kyllä tykkään tuosta näppylä laatikosta.
Otsikko: Vs: New Hollandin vaihteet
Kirjoitti: dmem - 14.11.08 - klo:21:51
Mulla TM120 RC-vaihteistolla. Noin 3000 tuntia takana. Ei ole ollut ongelmia pakkasellakaan. Vaati kyllä oikeat Ambran öljyt perään.

Tehoahan nämä RC/PC -vaihteistot kyllä syö. Mutta TM-sarjassahan sitä saa helposti lisää. Meillä säädettiin dynossa 160 hv tappitehoksi. On kyllä aivan eri vehje nyt mitä vakio säädöillä.

Ei mulla ainakaan kytkin mikään on/off ole. Koneviestissäkin kehuttiin TM155 kytkimen tuntumaa.
Otsikko: Vs: New Hollandin vaihteet
Kirjoitti: natikka - 14.11.08 - klo:22:39
niin ja tuo tm155 millä oon ajellu niin tekee joskus sen ettei nosta vaihteita ylöspäin, sammutus ja uudelleen käynnistys auttaa aina. kytkin on sellaanen omanmoinen, se ottaa siinä tietys kohtaa.
Otsikko: Vs: New Hollandin vaihteet
Kirjoitti: AgriAllah - 15.11.08 - klo:07:03
Kone on mulla ts - 115 Es -01. EC:tä edeltävä (16+16) joka tuli tsa malleihin. Automaatti toimintoa vain vaihteteilla 13-16, joka on ihan kätevä risteysalueilla ja kiihdytyksissä. Vaihteiston kalibrointi kannattaa tehdä pari kertaa vuodessa, tasoittaa nytkyjä kummasti. Eikä tuo tehon puutekkaan vaivaa kun ruuvissa on säätövaraa n. 170 polleen asti. Öljy laaduissa ja vaihto väleissä ei kannata pihtailla oli nyky koneista sitten mikä tahansa merkki kyseessä.
Otsikko: Vs: New Hollandin vaihteet
Kirjoitti: jkk - 15.11.08 - klo:09:19
Kyllä mulla on ainakin auttanut kytkimen kalibrointi jos alkaa tuntumaan laukaisulaitteelta.

 Ja se että pakkasella ei saa muutamaa isointa vaihdetta päälle ennen kuin lämpenee jonkunverran on ihan idiootteja varten tehty ominaisuus  ;D  :P Tämä huoltomiehen suusta kuultua.
Otsikko: Vs: New Hollandin vaihteet
Kirjoitti: olavi - 15.11.08 - klo:09:23
Kyllä mulla on ainakin auttanut kytkimen kalibrointi jos alkaa tuntumaan laukaisulaitteelta.

 Ja se että pakkasella ei saa muutamaa isointa vaihdetta päälle ennen kuin lämpenee jonkunverran on ihan idiootteja varten tehty ominaisuus  ;D  :P Tämä huoltomiehen suusta kuultua.

Ihan pakko kysyä, mutta pitääkö tämä tulkita siten, että NH on idioottien rattori ? Eli fiksut ei edes osta sellaista.;)
Otsikko: Vs: New Hollandin vaihteet
Kirjoitti: jkk - 15.11.08 - klo:09:32
Kyllä mulla on ainakin auttanut kytkimen kalibrointi jos alkaa tuntumaan laukaisulaitteelta.

 Ja se että pakkasella ei saa muutamaa isointa vaihdetta päälle ennen kuin lämpenee jonkunverran on ihan idiootteja varten tehty ominaisuus  ;D  :P Tämä huoltomiehen suusta kuultua.

Ihan pakko kysyä, mutta pitääkö tämä tulkita siten, että NH on idioottien rattori ? Eli fiksut ei edes osta sellaista.;)

Heti hoksasit  :D
Otsikko: Vs: New Hollandin vaihteet
Kirjoitti: 115 - 15.11.08 - klo:10:31
Pakkasesta käynnistäessä joutuu varmaan muutaman kilometrin ajelemaan pienemmillä vaihteilla ennen kuin ottaa isoimman päälle, suuri öljytilavuus lämpenee hitaasti! Kytkin ottaa tosi pehmeästi kun on säädöissään, niin kuin yleensä on.
Jos ei kalibroinnilla parane, huoltomies voi säätää erillisellä katkaisijalla(nostolaitteen paneelin alla pistoke) kytkimen ottavuutta, jos ei kohdillaan niin ainakin silloin on/off tyyppinen. Pc vaihteistossa hyötysuhde taisi olla 90% luokkaa eli sama kuin normaaleissa pikavaihteellisissa? Jonkin verran ajaneena ei vaihteiden näpyttely kyllä ärsytä yhtään enempää kuin keppienkään liikuttelu, molempia löytyy.
Mielestäni vanhemmissa Tm:ssä (PC)ei automatiikka toimi läheskään yhtä hyvin kuin uudemmissa (tm190), ainakin maantieautomaatti toimii hyvin oli kuormaa tai ei. Vaikkakin vähälle käytölle jäänyt.


13->12 vaihtaminen yleensä nykäisee/vie tehoa normaalia enemmän ???, tässä saisi olla parannusta.
Syöttöä ja ajoitusta säätämällä piristyy kone ja uudemmissa vakiona oleva cooler vielä auttaa asiaa, suuttimet ehkä pienemmät? Tulipa avauduttua!

Otsikko: Vs: New Hollandin vaihteet
Kirjoitti: natikka - 15.11.08 - klo:10:32
Kyllä mulla on ainakin auttanut kytkimen kalibrointi jos alkaa tuntumaan laukaisulaitteelta.

 Ja se että pakkasella ei saa muutamaa isointa vaihdetta päälle ennen kuin lämpenee jonkunverran on ihan idiootteja varten tehty ominaisuus  ;D  :P Tämä huoltomiehen suusta kuultua.
jos nyt yriti vinkätä tällä viimesellä lauseella jotain tuohon mun sanomaani "ettei vaihteet nouse ennen kuin tarttaa uusiksi", niin se tekee sen yhtäkkiä lämpimänä. aivan koska vaan.
Otsikko: Vs: New Hollandin vaihteet
Kirjoitti: jkk - 15.11.08 - klo:10:37
Kyllä mulla on ainakin auttanut kytkimen kalibrointi jos alkaa tuntumaan laukaisulaitteelta.

 Ja se että pakkasella ei saa muutamaa isointa vaihdetta päälle ennen kuin lämpenee jonkunverran on ihan idiootteja varten tehty ominaisuus  ;D  :P Tämä huoltomiehen suusta kuultua.
jos nyt yriti vinkätä tällä viimesellä lauseella jotain tuohon mun sanomaani "ettei vaihteet nouse ennen kuin tarttaa uusiksi", niin se tekee sen yhtäkkiä lämpimänä. aivan koska vaan.

Ei se sulle ollut. Mulla tekee saman jos ajon aikana kierrokset tippuu liian alas, siitä kyllä selviää jos laittaa suunnnanvaihtajan vapaalle ja polkaisee kytkintä.
Otsikko: Vs: New Hollandin vaihteet
Kirjoitti: natikka - 15.11.08 - klo:11:39
ahaa, siis siinä teeämmäs millä ajelen niin on liian matala tyhjäkäynti!! kun tekee sen joskus kun kone käyny kauemman tyhjäkäyntiä.
Otsikko: Vs: New Hollandin vaihteet
Kirjoitti: 115 - 15.11.08 - klo:12:01
Voimanulosoton tm potkaisee pois päältä jos kierrokset liian alhaiset, vaikuttaako kierrokset muka jotenkin vaihteiston toimintaan... voi tietysti olla...???
Otsikko: Vs: New Hollandin vaihteet
Kirjoitti: koivumaki - 15.11.08 - klo:12:29
Meille kun toi MXM120 tuli,niin oli aika laiska.RC loota
Vaihteisto kalibroitiin ennen viritystä samalla vaihdettiin tehtaan perärasvat öljyihin.
Alko toimimaan aika lailla paremmin.
Vuosi sitten viritettiin ja säädettiin ajoitus tappiteho aika tarkkaan 168 konia.
Minusta nyt häkkyrä vetelee työkoneita siinä kuin muutkin.Kokeilussa ollut MF6480 on
teholtaan ehkä hiukan 120n nykykuntoa pienempi,5-10 hepoisen verran.Aikakin meidän kokemuksella
lautasmuokkaimen vedossa Verku vastaan Case tuli suunnilleen tasapeli.Kiiruun takia kulutusta ei mitattu Verkusta,mutta löpöä sekin haukkaa.Sivukommenttina mainittakoon jotta MF miellytti kovasti.

Tästä vaihteistosta..aluevaihto onnistuu kun malttaa nostaan kaasun ylös vaihdon ajaksi.
Mun mielestäni aluetta ei kannata kyllä peltoajossa kuormituksessa vaihtaa vauhdissa.Sitten on onkelma
jos ei 12 riitä työnopeudeksi.

Mä mittailin kesällä pumppumittarilla kulutuksia MXMn vastaan toi meidän toinen kone ja tuli tasapeli.
Kun joskus sais koeajolle sen paljon mainostetun Ventin ja samat rillat perään,mittaus pumpun kautta niin tulis vertailupohjaa.Yleensä nää puheet kauheista kulutuseroista on ryytyny siihen kun olen kysynyt,että on tehty samaa hommaa kahdella eri koneella ja onko pumpun kautta mitattu kulutus.
Uskon kyllä sen,että jos TM/MXM syöttöä pelkästään lisäämällä tehostetaan niin löpöä palaa aika lailla,meilläkin ajoituksen muutos nosti tehoa 22 hepoa.Jos ton muuntaa kulutukseksi suoraan niin se on luokkaa 15%.About.
Otsikko: Vs: New Hollandin vaihteet
Kirjoitti: +200 - 15.11.08 - klo:18:18
Kyllä mulla on ainakin auttanut kytkimen kalibrointi jos alkaa tuntumaan laukaisulaitteelta.

 Ja se että pakkasella ei saa muutamaa isointa vaihdetta päälle ennen kuin lämpenee jonkunverran on ihan idiootteja varten tehty ominaisuus  ;D  :P Tämä huoltomiehen suusta kuultua.
Anteeksi,mitä mä oikeen aattelinkaa kun menin noin sitä haukkuun.
Oma vm 07 tm155 pctg on ollut luotettava,hiljaisella hytillä,pienellä polttoaineen kulutuksella oleva kone.Siinä on paras vaihteisto mitä traktoris voi olla ja jos sillä tosiaan haluaa pakkasella nopeasti liikkeelle,koneeseen voi asentaa peräöljyn lämmittemen.
Huoltomiehen suusta kuultua on myös se että vaihda jo toiseen merkkiin (oli tosin toisen merkin huoltomies)Uskoin
Otsikko: Vs: New Hollandin vaihteet
Kirjoitti: Julle - 15.11.08 - klo:18:23
niin ja tuo tm155 millä oon ajellu niin tekee joskus sen ettei nosta vaihteita ylöspäin, sammutus ja uudelleen käynnistys auttaa aina. kytkin on sellaanen omanmoinen, se ottaa siinä tietys kohtaa.

Eikä näytössä vilku palkki et olis isompi vaihe jätetty mihi se kelaa ku painais kaasun pohjaa?
Otsikko: Vs: New Hollandin vaihteet
Kirjoitti: jkk - 15.11.08 - klo:18:33
Kyllä mulla on ainakin auttanut kytkimen kalibrointi jos alkaa tuntumaan laukaisulaitteelta.

 Ja se että pakkasella ei saa muutamaa isointa vaihdetta päälle ennen kuin lämpenee jonkunverran on ihan idiootteja varten tehty ominaisuus  ;D  :P Tämä huoltomiehen suusta kuultua.
Anteeksi,mitä mä oikeen aattelinkaa kun menin noin sitä haukkuun.

Ei saa ottaa tosissaan  ;)
Otsikko: Vs: New Hollandin vaihteet
Kirjoitti: TeeÄm - 16.11.08 - klo:19:04
Muutehan se on aivan mukava toi pc, mutt tosiaan toi 12-13 väli kylymänä aika paukku, mut lämpimäna jo aivan ok, sais tosiaan olla pari pykällää ylempänä toi väli, ku joskus tulee paalainta vejettyä aika haipakkaa, ja kun sitte kuormapäällä puottaa suuremmalta  tohon väliin, nii joutuu kytkimellä käymään, ettei kovin rynkäytä :-\.
 Nii ja pakki sais olla noppeempi.
Muuten aika varma kampe, ku opettellee kytkimenpoljennan puolivälliin, nii ei tartte aina risteyksessäkkään kaikkia kelata 12 ylöspäin.
Voimahan noissa ainaki piissaa ja lissää löylyä saa jos tarttee ;D
Otsikko: Vs: New Hollandin vaihteet
Kirjoitti: jps - 16.11.08 - klo:23:35
Dualista ei kokemusta, noilla muilla on saanu työt tehtyä. Rc loota, tulevaisuuden Valtra (Versu) tekniikkaa suoraan -90 luvulta.

Toi Pc:n paljon mainittu 12-13 välin nykäys johtuu kahden pakan yhtäaikaisesta kytkennästä, eikä se oikein tahdo kadota kalibroinnillakaan kaikissa tilanteissa.
Otsikko: Vs: New Hollandin vaihteet
Kirjoitti: Tuumaaja - 17.11.08 - klo:20:03
Ei riemulla rajaa ku  nyykkarilla ajaa ja on siinä rattoo ku vierestä kattoo.
Otsikko: Vs: New Hollandin vaihteet
Kirjoitti: Maalaispoika - 17.11.08 - klo:21:13
Ei riemulla rajaa ku  nyykkarilla ajaa ja on siinä rattoo ku vierestä kattoo.

Ja kaikki sininenhän on taivasta... ;D
Otsikko: Vs: New Hollandin vaihteet
Kirjoitti: handetonttu - 17.11.08 - klo:22:11
Ei riemulla rajaa ku  nyykkarilla ajaa ja on siinä rattoo ku vierestä kattoo.

Ja kaikki sininenhän on taivasta... ;D

ja traksvaattorit on vihreempiä aidan toisella puolella  ???
Otsikko: Vs: New Hollandin vaihteet
Kirjoitti: Teroman - 18.11.08 - klo:11:09

Muistaakseni Tm ssä oli jokin alueen vaihto välissä kun sillä kiihdytti

Jotain pauketta kuului persiin alta aina samassa kohtaa ?

On kyllä voineet kehittyä vuodesta -02

Suunnan vaihto oli myös hieman tökerö toiminnaltaan kun esim vertaa Fendttiin

Mitenkäs nämä Tonni sarjan Basildonin Pommit menee ?
Otsikko: Vs: New Hollandin vaihteet
Kirjoitti: mlahti - 18.11.08 - klo:13:46
Voimanulosoton tm potkaisee pois päältä jos kierrokset liian alhaiset, vaikuttaako kierrokset muka jotenkin vaihteiston toimintaan... voi tietysti olla...???

toi on turvallisuus juttu..

ja ainaki -04 tm 190:ssä vaihteiston automatiikka toimii maantiellä kuin unelma. olis sama ku ajais automaattilaatikko autolla..
Otsikko: Vs: New Hollandin vaihteet
Kirjoitti: kilppari - 18.11.08 - klo:20:32
Sen isoimmankin pykälän saa pc-lootassa päälle kylmillä öljyillä kun laittaa automaatin maantie asentoon, vaihtaa melkein välittömästi.
Otsikko: Vs: New Hollandin vaihteet
Kirjoitti: sepe87 - 30.03.09 - klo:17:03
ahaa, siis siinä teeämmäs millä ajelen niin on liian matala tyhjäkäynti!! kun tekee sen joskus kun kone käyny kauemman tyhjäkäyntiä.

Tuohon auttaa kun vaihtaa 12 sta 13 toista niin painaa kytkintä mulla kans tehnyt parikertaa niin tm 150 pc
Otsikko: Vs: New Hollandin vaihteet
Kirjoitti: Movado - 30.03.09 - klo:22:59

Vuosi sitten viritettiin ja säädettiin ajoitus tappiteho aika tarkkaan 168 konia.

Uskon kyllä sen,että jos TM/MXM syöttöä pelkästään lisäämällä tehostetaan niin löpöä palaa aika lailla,meilläkin ajoituksen muutos nosti tehoa 22 hepoa.Jos ton muuntaa kulutukseksi suoraan niin se on luokkaa 15%.About.

Tarkoitat ajoituksella ruiskutusennakon lisäämistä > vauhtipyörä merkiin ja heittokello pumpun päähän ja käänetään pumppua kunnes kello näytää oikean lukeman ?

Paljonko oli ennakko ennen ja mihin säädettiin ?
Pumppu on varmaan Bosch VE 6 jakajapumppu ?
Otsikko: Vs: New Hollandin vaihteet
Kirjoitti: +200 - 31.03.09 - klo:07:37

Vuosi sitten viritettiin ja säädettiin ajoitus tappiteho aika tarkkaan 168 konia.

Uskon kyllä sen,että jos TM/MXM syöttöä pelkästään lisäämällä tehostetaan niin löpöä palaa aika lailla,meilläkin ajoituksen muutos nosti tehoa 22 hepoa.Jos ton muuntaa kulutukseksi suoraan niin se on luokkaa 15%.About.

Tarkoitat ajoituksella ruiskutusennakon lisäämistä > vauhtipyörä merkiin ja heittokello pumpun päähän ja käänetään pumppua kunnes kello näytää oikean lukeman ?

Paljonko oli ennakko ennen ja mihin säädettiin ?
Pumppu on varmaan Bosch VE 6 jakajapumppu ?
En tiä mikä pumppu oli tm155,siinä ei saanu pumppua käännettyä vaan säätö tehtiin jakopäästä.
Otsikko: Vs: New Hollandin vaihteet
Kirjoitti: 232126151 - 31.03.09 - klo:22:25
Pumpun ajoitus jakopään etuluukusta.
Akseli kartiokiinnityksellä (ilman kiilaa) hammaspyörässä..
Syötön lisääminen helppoa, mut ruiskutusaika pitenee loppupäästä jolloin ruoka harakoille.
Siksi lisää ennakkoa
Otsikko: Vs: New Hollandin vaihteet
Kirjoitti: Paalaaja - 31.03.09 - klo:22:45
Oma vm 07 tm155 pctg on ollut luotettava,hiljaisella hytillä,pienellä polttoaineen kulutuksella oleva kone.Siinä on paras vaihteisto mitä traktoris voi olla ja jos sillä tosiaan haluaa pakkasella nopeasti liikkeelle,koneeseen voi asentaa peräöljyn lämmittemen.

Mitäs tuo PCTG tarkoittaa, mikä ero PC-lootaan? ???
Otsikko: Vs: New Hollandin vaihteet
Kirjoitti: Movado - 31.03.09 - klo:23:05
Pumpun ajoitus jakopään etuluukusta.
Akseli kartiokiinnityksellä (ilman kiilaa) hammaspyörässä..
Syötön lisääminen helppoa, mut ruiskutusaika pitenee loppupäästä jolloin ruoka harakoille.
Siksi lisää ennakkoa

Tuos mun konees VE bossi saa käyttö voimansa vauhtipyörältä - olis parempi jos sais pumppua käänettyä - ei tarttisi katkaista konetta.

Nuo tier pakokaasu säänökset vaatii kylmenpiä pakokaasuja joka toteutetaan cuulerilla ja säätämällä ennakkoa myöhäiselle > poltto-ainetta menee harakoille kuten sanoit.

Mutta olisi hyvä tietää minkä verran ennakoa on laitettu ?
Otsikko: Vs: New Hollandin vaihteet
Kirjoitti: Julle - 01.04.09 - klo:07:54
Mitäs tuo PCTG tarkoittaa, mikä ero PC-lootaan? ???
[/quote]

Eikös tg oo etujousitus
Otsikko: Vs: New Hollandin vaihteet
Kirjoitti: koivumaki - 01.04.09 - klo:17:54
Mitäs tuo PCTG tarkoittaa, mikä ero PC-lootaan? ???

Eikös tg oo etujousitus
[/quote]

--juurikin näin tg terraglide eli etujousitus
Otsikko: Vs: New Hollandin vaihteet
Kirjoitti: +200 - 01.04.09 - klo:17:58
Mitäs tuo PCTG tarkoittaa, mikä ero PC-lootaan? ???

Eikös tg oo etujousitus

--juurikin näin tg terraglide eli etujousitus
[/quote]Niinhän hollanninmiehet luulee kun ne ei tiedä millainen jousituksen pitää olla.Vrt vaikka ventti,vallu ja jontikka ;D ;D
Otsikko: Vs: New Hollandin vaihteet
Kirjoitti: realisti - 01.04.09 - klo:21:58
Mitäs tuo PCTG tarkoittaa, mikä ero PC-lootaan? ???

Eikös tg oo etujousitus

--juurikin näin tg terraglide eli etujousitus
Niinhän hollanninmiehet luulee kun ne ei tiedä millainen jousituksen pitää olla.Vrt vaikka ventti,vallu ja jontikka ;D ;D
[/quote]

totta, oikea jousitus vallussa ja jonnikassa. Venttiä en ole työssä päässyt testaan.
Otsikko: Vs: New Hollandin vaihteet
Kirjoitti: jps - 02.04.09 - klo:22:39


--juurikin näin tg terraglide eli etujousitus
Niinhän hollanninmiehet luulee kun ne ei tiedä millainen jousituksen pitää olla.Vrt vaikka ventti,vallu ja jontikka ;D ;D

*** Mikä tuosta terraglidesta niin huonon tekee noihin muihin verrattuna???
Otsikko: Vs: New Hollandin vaihteet
Kirjoitti: Ana - 02.04.09 - klo:23:43
Niin tai mikä vallun jousituksesta tekee erinomaisen..? Jonkusen tuhannen tunnin kokemuksella vois se toisenlaanenkin olla, ollu varmaan erinomainen sillon kun se keksittiin mutta niin ne ajat muuttuu..
Otsikko: Vs: New Hollandin vaihteet
Kirjoitti: 115 - 03.04.09 - klo:07:28

*** Mikä tuosta terraglidesta niin huonon tekee noihin muihin verrattuna???

No kun siinä on kääntyvät etupyörät.  :)
Otsikko: Vs: New Hollandin vaihteet
Kirjoitti: natikka - 03.04.09 - klo:13:04

*** Mikä tuosta terraglidesta niin huonon tekee noihin muihin verrattuna???

No kun siinä on kääntyvät etupyörät.  :)
no mikäs siä sitten pitääs kääntyä ??? valmeteis ne ei kyllä käännykkään ;D.