Agronet

Keskusteluaiheet => Metsätalous => Aiheen aloitti: kantola - 20.12.14 - klo:21:50

Otsikko: Metsätiet
Kirjoitti: kantola - 20.12.14 - klo:21:50
Millaista taksaa olette perineet puutavaran kuljetuksesta yksityistiellä?

Aikoinaan tien rakentamisen ulkopuolelle jättäytynyt metsänomistaja hakkauttaa palstaansa ja tarvitseekin yks kaks tuota tietä... 25 vuotta sitten vastaus oli: "En tarvitse kallista tietänne, palstalle kulku onnistuu muutenkin." ;D
Pituutta kääntöpaikalle kilometri suuntaansa ja mhy kyseli lupaa...
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: Opelmies - 20.12.14 - klo:22:00
Millaista taksaa olette perineet puutavaran kuljetuksesta yksityistiellä?

Aikoinaan tien rakentamisen ulkopuolelle jättäytynyt metsänomistaja hakkauttaa palstaansa ja tarvitseekin yks kaks tuota tietä... 25 vuotta sitten vastaus oli: "En tarvitse kallista tietänne, palstalle kulku onnistuu muutenkin." ;D
Pituutta kääntöpaikalle kilometri suuntaansa ja mhy kyseli lupaa...

No*****, käske ajaa "muualta"....  ;D
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: BACKSPACE - 20.12.14 - klo:22:03
Lasket tekokustannukset ja sitten korkoa korolle  :)
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: Herra Heinamaki - 20.12.14 - klo:23:00
Lasket ensin jonkun keskimääräisen vuosimaksun mukaan sen maksut 25 vuodelta
siihen vaikka toinen puoli lisää, niin suuruusluokka on valmiina.
Neuvotteluissa voisi vaikka laittaa vielä kertaa kaksi ja siitä sitten antaa vähän alennusta.
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: H Hehtolitra - 21.12.14 - klo:12:28
On totta, että tuon tapaisia veijareita tekee mieli rokottaa ja se on jopa suotavaa, mutta takautuvasti ei voi laskuttaa jos tietä ei todella ole käytetty.
Jos olisi käytetty, olisi tienpitäjällä ollut oikeus laskuttaa jo aikaisemmin.

Kokonaan ei puukuljetusta voi kieltää, jos kunta on tietä avustanut.

Joten ainoa vaihtoehto on sopia maksusta jonka maksaja voi maksaa pitkin hampain. Ellei maksusta sovita, asia on käsiteltävä tien yleisessä kokouksessa, jolloin maksajalle jää oikeus valittaa kunnan tieviranomaiseen.

Ehdottaisin 0,40- 0,50 € */ m3 / km.

Tuo kattaisi jo kaikki työmaa-ajot ja koneiden siirrot, mutta muistuttaisi kuolevaisuudesta.

Mitä mieltä ovat palstan yleisnerot?.
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: Pasi - 21.12.14 - klo:12:45
Yleisnerot kyllä mieluummin vaikkapa virtuaalikellottavat Vallun konepellin irroittamista...  ::)

Mutta omia mielipiteitä ja muistikuvia.

Jos tienteosta tai suuresta remontista on aikaa yli 20 v, niin niitä kustannuksia ei voi laskuttaa. Tai ainakaan käyttää perusteena kun laskelmaa tekee vaikka mieli tekisi pistää kaikki ja kunnon korkojen kera. Hehtolitran kanssa pikaisesti miettien samaa mieltä paitsi yhdessä asiassa: voiko kuljettamisen kieltää vai ei. Mielestäni kuljetusta ei voi silloin kieltää kun käytetään toisten kiinteistöille viralliseksi rasiteeksi määriteltyä tieoikeutta ja pysytään tällä aika usein karttaa merkityllä tai jonka sijainti maastossa on sanallisesti tarkaan määritelty. Jos tieoikeutta tuolle metsätielle ei ole, niin silloin metsätien käytön voi kieltää ellei maksusta päästä sopuun. Tässä tapauksessa tieoikeutta en usko olevan, koska tiestä on alunperin jättäytynyt pois.
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: Don Essex - 21.12.14 - klo:15:54
Meillä on olikohan 50 snt/tn/km kuljetusmaksu. Tiekokouksessa määrätty. Koskee ns. normaalista poikkeavia kuljetuksia. Jos tien käyttäjä on osakas, metsäajot sisältyvät yksiköintiin. Poikkeavat ajot, kuten osakkaan isommat soranajot omalta kuopalta laskutetaan kuljetusmaksulla. Myös em. tilanteessa selkeästi laskuttaisimme kuljetusmaksua. Lisäksi tietysti katselmus etukäteen mielellään kameran kanssa, ja uudelleen ajon jälkeen. Mahdolliset vahingot korjataan/korvataan kuljetusmaksun lisäksi.
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: vms1 - 21.12.14 - klo:18:17
Jos haluaa olla kaveri naapurin kanssa niin perii jotain. Muuten pyytää ottamaan maanmittaustoimistoon yhteyttä jossa selvitetään rasitteet ja järjestellään ne uudestaan. Yleensä naapurista on kakssuntaista hyötyä eli ensivaihtoehto on järkevä.
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: FMJ - 21.12.14 - klo:18:31
Valitettavasti on todettava, että jos tieriitoja ei suomessa olisi, ei olisi koskaan ollut karpollakaan asiaa...

Nää on juurikin niitä hommia, joissa eniten maakunnissa tapellaan. Eli järkevä ratkaisu ilman vihotteluja tai sukujen välisiä sisällissotia on paras ratkaisu :P
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: Hervast - 22.12.14 - klo:07:22
Tuommoiset "kerran 25 vuodessa tarvian tietä, joten miksi maksaisin" tyypit laittaa ainakin täällä hieman varppeilleen. Pahimmoillaan jos tulee urakasta jotain vastattavaa, alkaa pallottelu vastuun kanssa maanomistajan-mhy-puunostajan välillä.

Tämmöisessä tapauksessa kannattaisi ehkä laatia ihan kirjallinen sopimus tien käytöstä ja ehdot vois olla don essexin ehdottamat. Nykyään kun ei tiedä aina että missä vaiheessa muokkaajat ja hakeukot ym. käy palstalla hakkuun jälkeen, niin vastuiden tulis olla mielellään liian tarkkaan sopimukseen kirjattuna. Vaikka hakkuu tapahtuis talvella ja puut lähtis yhtäkyytiä, voi homman torpedoida muokkaaja tai bioenergiayrittäjä joka myllää tien sillä kuuluisalla "viimeisellä kuormalla"
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: Mopomies - 22.12.14 - klo:11:28
Mistä sille jäärälle on tieoikeus? Jos muualta, niin sanoo: "Rakenna oma ties, HOMO."

Tehokasta, yksinkertaista, oppiihan olemaan. Ei näitä kannata alkaa paapomaan. Koko ajan saa olla sitten varpaillaan.

Sukupolvet ja puolet vaihtuu, kyllä sinne sitten joku viisaskin sattuu sikiämään. Ja jos ei satu, niin onhan sitten oma tie jossa runtailla.
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: dynamiitti - 22.12.14 - klo:13:14
Jos tie saa avustuksia, ei liikennettä voi kieltää, muuten voi. Ei osakkaalta käyttömaksu jonka oltava suuruusluokaltaan sama mitä tien osakas joutuisi vastaavasta liikenteestä maksamaan. Ylisuuren käyttömaksun periminen yksityistielain vastaista. Tietysti jos korvauksesta tehdään sopimus mihin tämä ei osakas suostuu niin sitten ok.

edit: Yksityistielaki kohdat 26, 80 ja 96 http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1962/19620358#L3P26 (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1962/19620358#L3P26)
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: Naturalis - 22.12.14 - klo:13:40
Jos tie saa avustuksia, ei liikennettä voi kieltää, muuten voi. Ei osakkaalta käyttömaksu jonka oltava suuruusluokaltaan sama mitä tien osakas joutuisi vastaavasta liikenteestä maksamaan. Ylisuuren käyttömaksun periminen yksityistielain vastaista.

Asia ei nyt ole ihan noin yksinkertainen. Esim. jos metsätiehen on saatu Kemera-tukea joko rakentamiseen tai perusparannukseen ei tuo kieltopykälä ole voimassa vaan osakkaat voi päättää saako tietä käyttää samoin voivat määrätä käyttömaksun joka on kuutio perusteinen  2€/kiinto on hyvä ja vaatimus tienkunnon pysymisestä vähintään samana kuin ennen käyttöä.
Sosialismi ei kuulu metsätalouteenkaan!  >:(
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: dynamiitti - 22.12.14 - klo:14:02
Jos tie saa avustuksia, ei liikennettä voi kieltää, muuten voi. Ei osakkaalta käyttömaksu jonka oltava suuruusluokaltaan sama mitä tien osakas joutuisi vastaavasta liikenteestä maksamaan. Ylisuuren käyttömaksun periminen yksityistielain vastaista.

Asia ei nyt ole ihan noin yksinkertainen. Esim. jos metsätiehen on saatu Kemera-tukea joko rakentamiseen tai perusparannukseen ei tuo kieltopykälä ole voimassa vaan osakkaat voi päättää saako tietä käyttää samoin voivat määrätä käyttömaksun joka on kuutio perusteinen  2€/kiinto on hyvä ja vaatimus tienkunnon pysymisestä vähintään samana kuin ennen käyttöä.
Sosialismi ei kuulu metsätalouteenkaan!  >:(

Tarkoitinkin tuossa pykälässä 96 mainittuja kunnossapitoavustuksia joita haetaan kunnalta vuosittain. Olisi kai pitänyt selittää tarkemmin eikä olettaa että joku vahingossa lukisi nuo lainkohdat jotka sen takia linkitin ettei tulisi epäselvyyttä sanamuodoista.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että jos ei osallistu tien kustannuksiin, ei sitä tarvikaan käyttää. Lakiteksti oli vaan "varoituksena" ettei tarvi sitten olla pahalla mielellä jos päättää vaatia jotain hullun suurta käyttökorvausta ja sitten siitä valitetaan ja häviää siinä jutussa. Entistä vihaisemmaksihan siinä vaan tulee. Yleensäkin helpompaa kun asioista sovitaan ja päätetään jokin tietty korvaus ja ehto että tie on vähintään siinä kunnossa kuin ennen ajoakin. Tuollaisella Mopomiehen "Rakenna oma ties, HOMO." asenteella asiat tuskin ainakaan helpottuu. Voisiko sitä olla itse se viisaampi eikä odotella että muut viisastuu?
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: Pasi - 22.12.14 - klo:15:14
Olen ylenpalttisen kauhian hämmästynyt jos kunta on tukenut  m e t s ä tietä. Ja siitähän tässä on käsittääkseni kyse. Yleensä kunnat tukevat pysyvää asutusta palvelevia teitä ja tien varrella on oltava tietty minimimäärä asuttuja kiinteistöjä. Tuki maksetaan yleensä suoraan tiekunnalle. Metsäkeskusten kautta tuleva tuki metsäteiden tekoon ja kunnostukseen ohjataan usein suoraan metsänomistajille eikä tiekunnalle, jolloin laillisesti kierretään pykälää, joka määrää päästämään muutkin tielle.

Onko kunnan tai valtion myöntämällä tuella nykyään eroa tuon ulkopuolisen ajon sallimisen suhteen? Harmaita muistikuvia olisi, että jossain olisi jollut joku pienen pieni juttu, että eroa olisi. 

En minäkään pidä missään arvossa tuollaisia tyyppejä, jotka jättäytyvät tien ulkopuolelle sen rakentamisvaiheessa mutta ovat myöhemmin sille tunkemassa. Yleensä he eivät myöskään suostu korjaamaan tai korvaamaan jälkiään. Se on eri asia jos omistaja on vaihtunut. Tässä tilanteessa kun kysyjänä on MHY voi tilanne olla ihan mukavasti neuvoteltavissa jos yhdistyksen toimihenkilö on fiksu ja vahtii tasapuolisesti kaikkien etua.
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: dynamiitti - 22.12.14 - klo:15:31
Olen ylenpalttisen kauhian hämmästynyt jos kunta on tukenut  m e t s ä tietä. Ja siitähän tässä on käsittääkseni kyse. Yleensä kunnat tukevat pysyvää asutusta palvelevia teitä ja tien varrella on oltava tietty minimimäärä asuttuja kiinteistöjä.

Eikös metsätien määritelmä ole että yksiköistä yli puolet tulee metsälöistä. Alkuperäisen viestin mukaan voisi hyvinkin olla tuettu tie, joissain kunnissa riittää esim. yksi pysyvä asunto johon matkaa vähintään 500 metriä. Aloittaja ei sen tarkemmin kertonut minkälaisesta tiestä on kyse, varsinkaan onko tie järjestäytynyt vai ei...
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: Naturalis - 22.12.14 - klo:15:43
En minäkään pidä missään arvossa tuollaisia tyyppejä, jotka jättäytyvät tien ulkopuolelle sen rakentamisvaiheessa mutta ovat myöhemmin sille tunkemassa.

Viis vuotta kesti peruskorjauksen jälkeen kun näitä halukkaita alkoi ilmaantua, remonttia suunniteltaessa kyllä kysyttiin halukkuutta tieosakkaaksi...  ???
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: dynamiitti - 22.12.14 - klo:15:53
En minäkään pidä missään arvossa tuollaisia tyyppejä, jotka jättäytyvät tien ulkopuolelle sen rakentamisvaiheessa mutta ovat myöhemmin sille tunkemassa.

Viis vuotta kesti peruskorjauksen jälkeen kun näitä halukkaita alkoi ilmaantua, remonttia suunniteltaessa kyllä kysyttiin halukkuutta tieosakkaaksi...  ???

Kai muistitte periä YksTL pykälän 24 mukaiset korvaukset mikäli otitte osakkaiksi?
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: Naturalis - 22.12.14 - klo:16:33
En minäkään pidä missään arvossa tuollaisia tyyppejä, jotka jättäytyvät tien ulkopuolelle sen rakentamisvaiheessa mutta ovat myöhemmin sille tunkemassa.

Viis vuotta kesti peruskorjauksen jälkeen kun näitä halukkaita alkoi ilmaantua, remonttia suunniteltaessa kyllä kysyttiin halukkuutta tieosakkaaksi...  ???

Kai muistitte periä YksTL pykälän 24 mukaiset korvaukset mikäli otitte osakkaiksi?
Ei tarvinnut kun kiinnostus hiipui laskelman kuultuaan...  8)
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: Mopomies - 22.12.14 - klo:20:09
Kaikki lakipykälät ovat yks vitu hailee tämmösissä tieasioissa, jos hankalaksi heittäytyy joku narsistiänkyrä. Silloin kaikille parempi on se, että kaikki muut osakkaat tai osakas sanoo, että rakenna ite oma ties, HOMO.

Joillekin sukupuolineutraaliton vituilu on ainoa vaihtoehto.
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: apila - 23.12.14 - klo:13:36
Itse sopisin MHY: n kanssa siten että jos tielle saa rekan tai pari mursketta, niin puiden kuljetus onnistuu. Koska kuljetusmaksun perimisellä tuskin kovin isoihin rahoihin käsiksi pääsee.
Näitä vapaa ratsastajia valitettavasti välillä löytyy.
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: Hervast - 23.12.14 - klo:14:44
Edellinen pätee mielestäni jos tiehen ei tule vaurioita. Ja kun nämä kelit on nykyään mitä on, niin kannattaa tosissaan miettiä sitäkin vaihtoehtoa että mitäpä jos savotantekijät särkevät tien. Kuka korjaa ?

Mehtäfirmojen luulis imagosyistä pitävän huolta teiden kunnosta mitä käyttävät, mut pörssifirmojen vastuunkantoon näissä asioissa ei voi nykysin luottaa.
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: Duunarifarmari - 24.12.14 - klo:13:19
Kannatan mopomiehen näkemystä, eli "unisex"-*****ilu on ainoa joka tehoaa joihinkin. -Sillä turpaan lyönti kuulemma on vielä ainakin kuulemma laitonta. :o
Otsikko: Metsätiet rapistuvat
Kirjoitti: kantola - 13.04.15 - klo:06:42
Rahat vähenevät vaikka jokainen haastattelemani eduskuntavaaliehdokas on puhunut aivan toista...

Puun hinta laahaa ja sillä pitäisi elättää pöytänsä takana teitä piirtelevät mettäherrat sekä maanmittarit ja maanrakennusurakoitsijat ynnä muut.
Talkoita vaaditaan varmasti pian Äänekosken biotuotetetehtaankin loppuunsaattamiseksi. >:(


http://yle.fi/uutiset/metsatiet_rapistuvat__maanomistajan_kukkaro_kevenee_jatkossa_enemman/7920984
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: Herra Heinamaki - 13.04.15 - klo:10:51
Mistä löytyisi kantohintojen kehitys esim. viimeisen 15 vuoden ajalta?

Metlan tilastot löytyvät 2011 alkaen ja siellä tukin hinta on käytännössä ollut vakaa.
Kuitupuulla kehitys on ollut selkeästi alaspäin.
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: Last Man Standing - 13.04.15 - klo:18:21
>kantohintojen kehitys esim. viimeisen 15 vuoden ajalta

Eipä niissä mitään näkemistä ole
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: kantola - 14.04.15 - klo:06:54
Juu. Adressihommiksi menee tienpito Suomen parhaimmillakin metsän kasvualueilla. :o

http://yle.fi/uutiset/metsateihin_kaivataan_lisaa_rahaa__maksavat_verotuloina_takaisin/7926117
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: Hervast - 15.04.15 - klo:08:14
Tuolla Heinäveden ja savon suunnassa on kyl haasteetkin kovempia puunkuskaamiseen. Metsätiet tuppaavat olemaan pitkiä ja niissä riittää korkeuseroja. Sitäkautta on teiden rakennus ja ylläpito astetta haastavampaa.
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: kantola - 15.04.15 - klo:23:12
Siispä entistä isommille puukaupoille jotta rahaa löytyy tiehenkin.
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: vms1 - 15.04.15 - klo:23:33
Paljon kannattaisi kehittää välivarastointia niin säästettäisi paljon tierahoja ja kunnossapitoa. Optimi olisi että sivu ja metsäteillä ei käytäisi kelirikkoaikaan ollenkaan.
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: Hervast - 16.04.15 - klo:10:05
Mut mitä tapahtuu käytännössä. Vastikään sai lehdestä lukea että junien lastausterminaaleja karsitaan, tais olla paljon käytetty Liperin Ylämyllyn terminaalikin liipasimella.

Monessa tapauksessa voi toki osoittaa syyttävän sormen myös tieosakkaiden suuntaan. Jätetään huolehtimatta perusasioista kuten tienrungon kuivatuksesta ja tien muodosta, senhän sitten tietää mitä tapahtuu kun tietä käytetään. 
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: Oksa - 12.05.15 - klo:08:47
tuo muuten ihan totta!   on niiin helppo sanoa että se parin tunnin työ kaivurilla on niiiiin kallista mutta hyöty on moninkertainen kun sen tekee... ja tarpeeksi karkea tavara alle vaan.  ite ajatin mettätielle 55-millstä mursketta ja hyvin kantaa taas mutta eipä ole villareista ja pikkuautoista harmia.               65 tulee jatkoon ja siihen sitten voi jo sipasta vaikka 32 ohuen kerroksen niin tukkirekkakin on hyvillään.      ja kääntöpaikka pitää olla iiiiisssoooo!
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: kantola - 13.05.15 - klo:00:05
Kääntöpaikka (ja tie yleensäkin) pitäisi tehdä palstojen rajalle, metsänpohjan menetys puolta pienempi mutta hyöty tuplasti isompi naapureille. :)

Ja kääntöpaikka todellakin reilun kokoinen, sen verran ahtaanpaikankammoisia nämä rekkarengit aina ovat jos puheille osuvat.  ;D
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: ht - 13.05.15 - klo:00:39


Ja kääntöpaikka todellakin reilun kokoinen, sen verran ahtaanpaikankammoisia nämä rekkarengit aina ovat jos puheille osuvat.  ;D

Tulepa joskus itte kääntämään vaikkapa puolen kuorman kanssa hanskapuolelle linkuttamalla. Onnistuisko..? ;)
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: T170 - 13.05.15 - klo:07:27


Ja kääntöpaikka todellakin reilun kokoinen, sen verran ahtaanpaikankammoisia nämä rekkarengit aina ovat jos puheille osuvat.  ;D

Kun 7 osakkaan metsätielle (jossa mm. Tornator on osakkaana) ei tehty kääntölenkkiä, tein omalle maalle 1,9 km kääntölenkin. Ei ole kukaan valittanut että kääntölenkki olisi liian pieni. Taitavat tosin kääntää autot peruuttelemalla siellä mihin yhteinen metsätie päättyy, kääntölenkki kun on hiukan pitempi kuin yhteinen tieosuus.
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: Oksa - 13.05.15 - klo:08:14
laiskuus on mukava asia kun ei tarttee ite tehä.          kuskit vaan ei taho aina osata kattoa nenää pitemmälle.   talvella tehny joskus oikein ison kääntäalueen mutta sitten muutama sata metriä aiemmin käännellään jossain liittymäpahassa....                 nooo, itepä....
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: vms1 - 13.05.15 - klo:09:41


Ja kääntöpaikka todellakin reilun kokoinen, sen verran ahtaanpaikankammoisia nämä rekkarengit aina ovat jos puheille osuvat.  ;D

Tulepa joskus itte kääntämään vaikkapa puolen kuorman kanssa hanskapuolelle linkuttamalla. Onnistuisko..? ;)

Tottakai ammatti-mieheltä onnistuu linkuttaminen peilin puolelle.  :)
Se on sitten ihan eri asia että miksi ihmeessä se yhdistelmä viedään mettään puolella kuormalla. Joo tiedän kasanloput ja tehokkuuden ja plaa plaa. Tiedän myös tien turhan rasituksen ja kuka sen maksaa joten selkeä logistinen virhe jota kukaan ei halua korjata. Käytännössä ei auto saisi ikinä tulla mettästä puolella kuormalla jos laanille viellä jää jotain vaan aina eri lajia loppu kyytiin ja jonnekin varastoterminaaliin välppäämään sitten sopiva kuorma.

Pääsääntöisestihän kyllä puuautot tulee mettässä toimeen. Hake ja kantovehkeet ovat sitten ihan oma luku.
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: ht - 13.05.15 - klo:10:17
tein omalle maalle 1,9 km kääntölenkin.

Savon puolessa tällainen kulukoo termillä "luoja lenkki"... :)

Se puolella kuormalla ajelu vaan perustuu kylmästi rahaan. Tietysti jotain pieniä nökkösiä tuodaankin pois metästä, mutta esim. puoltoista nippua oikein pätkäistä mäntyrankaa on semmoinen juttu, mitä ei mielellään käpistele kuin kerran. Aikaa menee ja hyöty lyhyillä matkoilla on kyseenalainen. Ja monesti sillä pohjakuormalla ei tulla montaa kilometriä sinne täyttöpaikalle, mutta kun ne useinkaan ei ole saman polun varressa, niin joutuu metsään päinkin puita viemään. Tietysti tätä pyritään välttämään mutta joskus ei muuten onnistu.
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: T170 - 13.05.15 - klo:14:05
https://www.youtube.com/watch?v=kQ6Rb4Wa790
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: vms1 - 13.05.15 - klo:16:45
https://www.youtube.com/watch?v=kQ6Rb4Wa790

Jos toi autoilija olisi päästänyt kärryn pitkäksi ja ajanu ton kääntöpaikan tiukasti niin toi yhdistelmä olisi yhdellä peruutuksella pyörähtänyt takaisin. Toinen vaihtoehto olisi ollut ehkä että olisi peruttanut ton kärryn tonne uralle mikä näky lähtevän. Toki voi sen asian näytösluontoisesti tehdä vaikeastikin.
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: vms1 - 13.05.15 - klo:17:53
tein omalle maalle 1,9 km kääntölenkin.

Savon puolessa tällainen kulukoo termillä "luoja lenkki"... :)

Se puolella kuormalla ajelu vaan perustuu kylmästi rahaan. Tietysti jotain pieniä nökkösiä tuodaankin pois metästä, mutta esim. puoltoista nippua oikein pätkäistä mäntyrankaa on semmoinen juttu, mitä ei mielellään käpistele kuin kerran. Aikaa menee ja hyöty lyhyillä matkoilla on kyseenalainen. Ja monesti sillä pohjakuormalla ei tulla montaa kilometriä sinne täyttöpaikalle, mutta kun ne useinkaan ei ole saman polun varressa, niin joutuu metsään päinkin puita viemään. Tietysti tätä pyritään välttämään mutta joskus ei muuten onnistu.

Kyllä se puolella kuormalla ajo johtuu ihan vaan siitä että eri töille on olevinaan eri maksajat ja kokonaisuutta ei jakseta rakentaa kuntoon.

Se on nyt ihan selvä että on hirveä riski lähteä sillä bling, bling joulukuusella mettään kääntyilemään kuormalla vaan aina olisi optimaalista lapata kuorma täyteen. Jos lajike vaihtuu kuormatessa niin täydellä kuormalla lähimpään terminaaliin missä pienempi nyssäkkä pois ja täysi kuorma päälle josta matka saisi jatkua sitten käyttöpaikalle. Ei kait kukaan tykkää lähteä kasan viereltä pois jotta saa mennä seuraavalle kinttupolulle hakemaan uutta kuormaa.

Toki tämä vaatisi asiallisia terminaaleja ja hyvää logistista hallintaa. Käytännössä se ei toteudu muulla kuin että kuskit itse hallitsisi tämän systeemin eli saisivat itse päättää mistä hakisivat milloinkin ja minne veisivät.
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: ht - 13.05.15 - klo:18:41

Toki tämä vaatisi asiallisia terminaaleja ja hyvää logistista hallintaa.

Just näin. Ja molemmat puuttuu... :(
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: icefarmer - 14.05.15 - klo:01:21
https://www.youtube.com/watch?v=kQ6Rb4Wa790

Jos toi autoilija olisi päästänyt kärryn pitkäksi ja ajanu ton kääntöpaikan tiukasti niin toi yhdistelmä olisi yhdellä peruutuksella pyörähtänyt takaisin. Toinen vaihtoehto olisi ollut ehkä että olisi peruttanut ton kärryn tonne uralle mikä näky lähtevän. Toki voi sen asian näytösluontoisesti tehdä vaikeastikin.
itse olisin lykänny kärryn ensin akselit nipussa tuonne mehtään lähtevälle uralle, siellä takasilta paikalleen ja pois ;) ;D 8) ::)
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: Duunarifarmari - 23.12.15 - klo:20:29
Olen kirjoittanut tähän viestiketjuun tasan vuosi sitten, joten siksi ajattelin kirjoittaa nyt uudestaan.  :P
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: Oksa - 24.12.15 - klo:08:54
opinto on kertauksen äiti... ja pysyy muistissa kuin kirje joulupukille!
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: kantola - 01.06.16 - klo:21:59


Ja kääntöpaikka todellakin reilun kokoinen, sen verran ahtaanpaikankammoisia nämä rekkarengit aina ovat jos puheille osuvat.  ;D

Tulepa joskus itte kääntämään vaikkapa puolen kuorman kanssa hanskapuolelle linkuttamalla. Onnistuisko..? ;)
Mitä Eitch Tii tuumaat... just sopivan fiduddavan ahtaaksi tehty kääntöpaikka? Isäntä tullut toppuuttelemaan tientekijää ettei mene liikaa mettänpohjaa haaskuun ja sitten tullut henkilöauton mentävä rinki?

Metsäautotiensoritus.mp4  https://www.youtube.com/watch?v=nPgurjFr0Zs



Mutta mutta... autoilijalle herkkujen herkkua tämä: Volvo FH Mökkitie  https://www.youtube.com/watch?v=Llh0_GdABv4 :D :D

Siinä pääsis sultakin ..tanaa ja ..ttua kun peilit tärrää ja paukkuu? "Kyllä siellä on ennenkin iso auto käynyt".
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: ht - 02.06.16 - klo:00:03
Toi kääntölenkkihän menettelee. Mutta jos tehdään ahdas lenkki, niin miks siinä keskellä pitää olla se yks puu tai kuution pulteri haittana? Jos pitää olla noin pieni, niin olis sitte avonainen pussinpohja, siinä saa sitten työnneltyä retelit linkkuun.

Miks kasettivehkeellä pitää viedä kärrikin tuollaiselle tielle???

Se mökkitie jäis todnäk käymättä tuollaisenaan, ei ole kerta tai kaks kun on ensin hätyytelty mettäyhtiöstä metsuri siivoamaan tietä. Ovat tosin pikkuhiljaa alkaneet oppia...
Otsikko: Metsästysteillä rapa roiskuu
Kirjoitti: kantola - 28.11.18 - klo:00:30
Vai niin arvellaan Paimiossa että muualla Suomessa hirvi- ja peuraukkoja seuraavat sepeliautojen kolonnat... kyllähän se on niin että toiset rikkoo ja toiset korjaa, jatkuvasti. Ilmaisia lounaita on olemassa. >:(

Paimiolaismies on ärsyyntynyt metsästäjien holtittomaan käytökseen yksityisteillä: "Se on täysin kohtuutonta" (https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/kotimaa/artikkeli-1.338220)
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: kihveli - 28.11.18 - klo:07:58
Metsähallitushan perii jotain summaa teidensä käytöstä, paljonko se mahtaa olla?
Pohjoisessa paljon metsähallituksen metsäteitä.
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: Oksa - 28.11.18 - klo:08:06
olikohan se jotain 50 senttiä/m3 ja km..         mutta miksi nuo tiet mettään pitää aina tehä niiiiin raskaasti..  helevatunmoiset kanjonit molemmin puolin kankaillakin ja sit kansi kapia kuin valtion leipä.   kuitenki se kymmenen metriä leviä..
Otsikko: Vs: Metsästysteillä rapa roiskuu
Kirjoitti: lypsyukko - 28.11.18 - klo:08:14
Vai niin arvellaan Paimiossa että muualla Suomessa hirvi- ja peuraukkoja seuraavat sepeliautojen kolonnat... kyllähän se on niin että toiset rikkoo ja toiset korjaa, jatkuvasti. Ilmaisia lounaita on olemassa. >:(

Paimiolaismies on ärsyyntynyt metsästäjien holtittomaan käytökseen yksityisteillä: "Se on täysin kohtuutonta" (https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/kotimaa/artikkeli-1.338220)

Kyllä mua ainakin joskus on jurppinut syksyn kelirikkokeleillä nämä useamman auton kolonnat jotka hirviaikaan ajelevat perätysten käyttämälläni, omistamallani, "kunnostamallani" viljelys / metsätiellä. Toki seurassa on järjen omaavia viljelijöitä jotka ymmärtävät , että ihan pahimmalla kelillä ei kannata käydä tietä rikkomassa. Mutta sitten on niitä "ajeleehan se siellä traktorillaankin kelillä kuin kelillä". Tämä syksy oli kuiva ja hirvet kait oli tarjottimella jossain muualla.
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: kihveli - 28.11.18 - klo:08:22
olikohan se jotain 50 senttiä/m3 ja km..         mutta miksi nuo tiet mettään pitää aina tehä niiiiin raskaasti..  helevatunmoiset kanjonit molemmin puolin kankaillakin ja sit kansi kapia kuin valtion leipä.   kuitenki se kymmenen metriä leviä..

Tätä on nyt ehdotettu myös Hehtolitran puolelta, olisko se siinä?
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: kantola - 28.11.18 - klo:22:34
Metsähallituksella 15 senttiä kiintokuutiokilometriltä. Lisänä tosin lanssimaksuja ym.

https://www.metsalehti.fi/uutiset/metsahallitus-paivitti-tiemaksut/
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: Reiskako - 29.11.18 - klo:14:11
Kuitenkin sen yhden rankakuorman haku kilometrin päästä 100 eur. joka pienin perittävä maksu.
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: Härö - 29.11.18 - klo:14:56
Onkohan nuo maksut ihan lain mukaisia? Jos katsoo yksityistielakia, jossa muilta perittävien maksujen on oltava samoin perustein määritetty kuin tien osakkaiden maksut. Vai eikö laki koske metsätietä?
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: kihveli - 29.11.18 - klo:15:03
Miten joku voi jäädä pois siitä alunperin määrätystä kustannuksesta?
Jos kiinteistö on tien vaikutuspiirin alueella niin olen luullut että pakko maksaa.
"Maksoinko turhaan?"
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: Pasi - 29.11.18 - klo:18:24
Miten joku voi jäädä pois siitä alunperin määrätystä kustannuksesta?
Jos kiinteistö on tien vaikutuspiirin alueella niin olen luullut että pakko maksaa.
"Maksoinko turhaan?"

Et ole ollenkaan turhaan maksanut. Kyllä kohtuullinenkin tie aina heppaikakauden kinttupolkuja kulkenee tieoikeuden voittaa. Varsinkin kun sitä kinttupolkua ei enää maastosta edes löydä tai reitille on tullut ojia tai vaikkapa peltoa.

Sellainenkin tilanne voi olla varsinkin valtion metsien naapurissa, että järkevin reitti ajaa puut on metsähallituksen itselleen tekemän tien varteen.
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: Don Essex - 29.11.18 - klo:19:55
Onkohan nuo maksut ihan lain mukaisia? Jos katsoo yksityistielakia, jossa muilta perittävien maksujen on oltava samoin perustein määritetty kuin tien osakkaiden maksut. Vai eikö laki koske metsätietä?

Laki koskee yksityistietä vasta kun tietoimitus on tehty. Myös metsätiellä.

Metsähallitus on rakentanut pohjoisessa paljon omia teitä ja metsänomistajat ovat aiemmin käyttäneet niitä ilmaiseksi.
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: Härö - 29.11.18 - klo:20:43
Onkohan nuo maksut ihan lain mukaisia? Jos katsoo yksityistielakia, jossa muilta perittävien maksujen on oltava samoin perustein määritetty kuin tien osakkaiden maksut. Vai eikö laki koske metsätietä?

Laki koskee yksityistietä vasta kun tietoimitus on tehty. Myös metsätiellä.

Metsähallitus on rakentanut pohjoisessa paljon omia teitä ja metsänomistajat ovat aiemmin käyttäneet niitä ilmaiseksi.

Kai niihin teihin jotain avustuksia on jaettu? Kulkemista ei voi kieltää ja hinnoittelun oltava lain mukainen.
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: kantola - 29.11.18 - klo:20:57
Metsähallitushan on tilivelvollinen valtiolle eli rahantuottovelvoitteen perusteella nuo tiemaksutkin ovat värkätty.

Kaikki maakuntiin ylenmääräisesti sutattu raha on poissa valtiolle tilitettävistä miljoonista, joita on vaadittu yhä enemmän ja enemmän.
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: Don Essex - 29.11.18 - klo:23:09
Onkohan nuo maksut ihan lain mukaisia? Jos katsoo yksityistielakia, jossa muilta perittävien maksujen on oltava samoin perustein määritetty kuin tien osakkaiden maksut. Vai eikö laki koske metsätietä?

Laki koskee yksityistietä vasta kun tietoimitus on tehty. Myös metsätiellä.

Metsähallitus on rakentanut pohjoisessa paljon omia teitä ja metsänomistajat ovat aiemmin käyttäneet niitä ilmaiseksi.

Kai niihin teihin jotain avustuksia on jaettu? Kulkemista ei voi kieltää ja hinnoittelun oltava lain mukainen.

Jos avustuksia on jaettu, on kyllä tiekuntakin perustettu. Arvelen, että Metsähallitus tekee tiet omille alueilleen itse, eikä saa niihin yleensä avustusta. Jos saa, pitäisi tiekunta olla perustettu. Jos tiekunta on ja tiellä on vain yksi osakas, silloin kyllä yksityistielaki koskee tietä. Jos avustusta ei ole saatu, tien omistaja saa sulkea tien jokamiehenoikeutta lukuunottamatta. Tai periä maksua kulkemisesta jokamiehenoikeuksien ulkopuolella olevasta liikenteestä oman mielensä mukaan.

Jos jollakin on maata toisen kokonaan rakentaman yksityistien takana, ja tuo tien omistaja ei anna tietä käyttää, voi hakea tietoimitusta. Silloin riskinä on se, että kulkuoikeus määrätään muuta kautta, tai uusi osakas saattaa joutua alkuperäisen tien rakennuskulujen maksajaksi vielä vuosia, jopa vuosikymmeniäkin myöhemmin. Ja mukaan tulee tiemaksut, jotka usein peritään vuosittain.
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: kantola - 29.11.18 - klo:23:23
Jos Paimiossakin suhdeluku on sama niin ei ihme jos pannu keittää yli. Toiset käyttää, toiset maksaa.


"Metsäteiden käytöstä 85 prosenttia on muuta kuin metsätalouskäyttöä. Virkistyskäyttäjät – metsästäjät, sienestäjät, marjastajat ja muut ulkoilijat – ovat valtion ylläpitämien metsäteiden suurin käyttäjäryhmä."

http://www.metsa.fi/metsatiet
Otsikko: Vs: Metsätiet
Kirjoitti: metsajussi - 02.12.18 - klo:11:15
Jos Paimiossakin suhdeluku on sama niin ei ihme jos pannu keittää yli. Toiset käyttää, toiset maksaa.


"Metsäteiden käytöstä 85 prosenttia on muuta kuin metsätalouskäyttöä. Virkistyskäyttäjät – metsästäjät, sienestäjät, marjastajat ja muut ulkoilijat – ovat valtion ylläpitämien metsäteiden suurin käyttäjäryhmä."

http://www.metsa.fi/metsatiet

Tuo on ilmeisesti laskettu käyttäjien lukumääränä eikä tonnikilometreinä.
Muutaman tuhannen motin hakkuun, uudistamisen ja koneiden siirron tonneja vastaan saa aika monta marjastajaa liikkua, henkilöautollakin. Yleensä valtion palstat eivät ole ihan pieniä.