Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Mats - 13.02.14 - klo:19:31
-
Minulla on vanha Tempo/Belarus 7 t lannanlevitin. Tietääkö joku kuinka paljon painoa tommonen kestää? Belaruksella oli muistaakseni myös 12 t levitin, mahtaako navat ja laakerit olla samat molemmissa?
-
Eiköhän se "t" tarkoita tonnia, eikä tuntia :P
-
No niin kai.:D Valmistajan mukaan se kestää kyllä 7 t, mutta kysymys on kai lähinnä mahtaako se todellisuudessa kestää enemmän? Ulkonäön perusteella 7 ja 12 t akselit näyttävät hyvin samanlaiselta.
-
No niin kai.:D Valmistajan mukaan se kestää kyllä 7 t, mutta kysymys on kai lähinnä mahtaako se todellisuudessa kestää enemmän? Ulkonäön perusteella 7 ja 12 t akselit näyttävät hyvin samanlaiselta.
Ei kait kukaan noihin kantavuuksiin usko. Laitatilavuushan sen kärryn koon ratkaisee ;D Kunnon laidat päälle ja mursketta täyteen. Hyvä torjua keväistä liukkautta. Kerro sitten meille muille paljonko se mahtoi kestää ::)
-
Minulla on vanha Tempo/Belarus 7 t lannanlevitin. Tietääkö joku kuinka paljon painoa tommonen kestää? Belaruksella oli muistaakseni myös 12 t levitin, mahtaako navat ja laakerit olla samat molemmissa?
Kyllä ne 7 tonnisen navat on pienemmät mitä 12 tonnisessa, eikä se rengastuskaan mahdottomia kestä.
-
Kestääkö tuo edes 7tn:ää?? Mun pitäis hankkia edullinen kuivalannan levitin, mutta kaikki halvat melkein on näitä ryssiä.
-
Runko voi kestää, mutta varaudu kiristämään pohjaketjut joka kuormalla..
..Ainut hyvä tuossa 7-t oli korkea maavara, ne sirkkelinterärattaat kun sukelsivat useimmiten läpi kyntöanturaa...
-
Jos ei lähe urakoimaan.Ajaahan niilä oman ja naapurin tunkion ! Itellä ollut 7 tonninen ja sit 12 tinninen ja sit tää4 kelanen ! kauvan sitte ostin uuven 7 tonnisen ja siihen sitte agroman myymän aisanjatkon että pysty ajaan levikeiden kans ..Olikohan se sitte toinen kuorma kun aisa meni tukijalan kohalta poikki !Mut minusta tää 7 tonninen toimi paremmin mitä ne uralilla tehyt 12 tonniset ...Semmosetki oli kerran, mut 8-12 tonniset on aivan eri vehkeitä !Ovat suuniteltu että tonnin perällä pyöritetään ? Tai muuten ne kelat pyörii liian hittaasti .. Mm pohjakulettimen nopeutta pystyi muuttamaan hammaspyöriä vaihtamalla...eli työläs!Jos oikeen muistan...Pohjakulettimen ketjut oli 12 tonnisessa muistaakseni 12 millistä kun seiskassa 10 millistä ? Ja renkaat oli siinä 12 tonnisessa ne perinteiset ryssät 16??? jotain kun 7 tonninen oli mulla 400 länsi renkailla. Ja ei niitä pohjakulettimia tartee joka kuormalla kiristää..Ite taisin kiristää kerran kesässä ...Mut ei näitä ryssiä voi verratta länsi vehkeisiin .. Ostin uuden samsonin 04 vuonna sp9 ja sillä on ajettu noin 7000 kuormaa
ja nyt alkaa oleen peruskunnostusta vailla. On menny porakiviä, majorin vannetta ym läpi...Ainot rikot on ollut kelan tetät ja viime kesänä alkoi pohja kulettimen ketjut väsyyn,, Varaosa kustannukset on ollu koko 10 ajalla noin tonnin .Joo siihen ei lasketa varastettua nivelakselia! uus kiireessä piti hakia samana päivänä! seinjoelta ja maksoi 1800 e
-
Mulla on tuommoinen kikotin vielä varakoneena, 30 vuotta vanha. ;D Ajettu omat ja kahden naapurin sonnat. Mä en kyllä todella laittais 7 tonni kuormaa.. aika väljä on tuossa teli vaikka ajettu maltillisilla kuormilla. Ketjuremppa kerran tehty.
Mulla olis kiikarissa varsin vähän käytetty 8500 esko, on tosin ilman purkuperää. Millaisia vekottimia nuo mahtaa olla? Pohjakuljetin on sellaista samanlaista ketjua kuin purkuperä.
-
Lantaa ei tällä kärryllä enää ajeta vaan tarkoitus oli käyttää sitä teliä toiseen kärryyn.
-
Kyllä se teli sen 7-8 tonnia kestää kun hiljaa ajelee.