Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: mx - 24.11.13 - klo:10:17
-
Onko muilla ollut vaikeuksia Kipa peräkärryn pyöränlaakerien kanssa.
Mulla 01 malliset 140 kipat ja laakereita on hajonnut vähintään yks joka pyörästä. Ja vanteita haljennut jo 5 kpl. Ylikuomaa ei oo ajettu, vaan noin 10t ohrakuormia.
-
Onko muilla ollut vaikeuksia Kipa peräkärryn pyöränlaakerien kanssa.
Mulla 01 malliset 140 kipat ja laakereita on hajonnut vähintään yks joka pyörästä. Ja vanteita haljennut jo 5 kpl. Ylikuomaa ei oo ajettu, vaan noin 10t ohrakuormia.
Ei ole ollut minkäänlaisia vaikeuksia, ei ole kyllä niita kippojakaan ::)
Ei se kuorma vaan nopeus ja teiden kunto?
-
maailmalta löytyy siis kuitenkin vielä halvempia laakereita kuin tuhtien laakerit! jeeee. ei huolta. kyllä siihen ratkaisu löytyy, btw, tekeekö joku pohoskoreassa laakereita?
-
kipa 14tn -09 22.5 rengastus, ei vastaavia ongelmia. Ylikuormiakin ajettu, vaakalle 16-17tn
-
kipa 14tn -09 22.5 rengastus, ei vastaavia ongelmia. Ylikuormiakin ajettu, vaakalle 16-17tn
Meillä alko mennä sammakoksi tollanen Kipan teli se oli 8pulttisilla navoilla ja renkaina Nokian els 550/45x22,5.
Käännöksissä rengas hinkkasi telikotelon kylkeä. Voi olla että oli joskus hiukan ylikuormaa :o
-
500/50 17r rengastuksella offsettia -70mm jolloin ulommainen laakeri ylikuormittuu.
Samoin vanteen kuormitus epäsymmetrinen.
-
500/50 17r rengastuksella offsettia -70mm jolloin ulommainen laakeri ylikuormittuu.
Samoin vanteen kuormitus epäsymmetrinen.
Eli oikeasti joku 400 kummi olis max?
-
Kipa 8ton jostain 70-80-lukujen taitteesta, painoista en tiiä aina oon täyteen laittanu. Syksyllä viljaa muut ajat paalin ajossa. Koskaan ei oo laakeria menny renkaistakin kaks vielä alkuperäsiä 16x15.3 tai jotain sinnepäin. Mutta oisko tuossa taikana se että koskaan ei ole kuorman kans vedetty yli 30kmh. Mutta tuonhan toki kaikki tiesi, sehän kerrotaan ohjekirjassaki. Myös tuhtissa ja velsassa. ;)
-
kipa125 täyttövaunu just tosta vuosituhannen vaihteesta 500 kumit niin kaikki vanteen meni poikki niiku veittelä olis leikattu si laitoin 8 pulttiset vanteet ja isommat navat niin rupes kestämään
-
Laakerit jos on löysällä surma tulee.Nosta tunkilla pyörä ylös ja kokeile onko liikaa välystä,hiukan pitää olla ,mutta ei saa lenkata.Napaan kunnolla rasvaa jotta sisäpuolelta pursuaa,siellä on tiiviste jonka kautta maantiepöly menee napaan aika helposti,
jos ei rasvaa ole tilkkeenä.
-
Laakerit jos on löysällä surma tulee.Nosta tunkilla pyörä ylös ja kokeile onko liikaa välystä,hiukan pitää olla ,mutta ei saa lenkata.Napaan kunnolla rasvaa jotta sisäpuolelta pursuaa,siellä on tiiviste jonka kautta maantiepöly menee napaan aika helposti,
jos ei rasvaa ole tilkkeenä.
Mutta kun niitä vanteita oli 5 haljennut ?
-
Vai että on niin huonot laakerit, että ne pitää itse kolmesti korjata :o
Miks mulle ei satu ikinä mitään noin jännää >:(
-
Vai että on niin huonot laakerit, että ne pitää itse kolmesti korjata :o
Miks mulle ei satu ikinä mitään noin jännää >:(
Nykyään melkein kaikki on jännää.
Tylsää, muta silti jännää...
-
Laakerit jos on löysällä surma tulee.Nosta tunkilla pyörä ylös ja kokeile onko liikaa välystä,hiukan pitää olla ,mutta ei saa lenkata.Napaan kunnolla rasvaa jotta sisäpuolelta pursuaa,siellä on tiiviste jonka kautta maantiepöly menee napaan aika helposti,
jos ei rasvaa ole tilkkeenä.
Mutta kun niitä vanteita oli 5 haljennut ?
Ne on jotain tarjousvanteita niitä on peräkärrytehdas saanut edullisesti ,samoja mitä näissä rengastarjouksissakin aina tarjotaan renkaan mukana.
-
Laakerit jos on löysällä surma tulee.Nosta tunkilla pyörä ylös ja kokeile onko liikaa välystä,hiukan pitää olla ,mutta ei saa lenkata.Napaan kunnolla rasvaa jotta sisäpuolelta pursuaa,siellä on tiiviste jonka kautta maantiepöly menee napaan aika helposti,
jos ei rasvaa ole tilkkeenä.
Mutta kun niitä vanteita oli 5 haljennut ?
Ne on jotain tarjousvanteita niitä on peräkärrytehdas saanut edullisesti ,samoja mitä näissä rengastarjouksissakin aina tarjotaan renkaan mukana.
Selitykset kuin kilpailijalla, mikä myy niitä samoja vanteita ;D
-
onko muuten nyky kipoissa navoissa rasvanippoja? kattelin tuossa oman tuhtin napoja joissa EI OLE napoja! kiva rasvata! ja kun muutaman kerran otat kupin auki niin sitten se ei enää tahdo pysyä kiinni, missä lie vika?
-
onko muuten nyky kipoissa navoissa rasvanippoja? kattelin tuossa oman tuhtin napoja joissa EI OLE napoja! kiva rasvata! ja kun muutaman kerran otat kupin auki niin sitten se ei enää tahdo pysyä kiinni, missä lie vika?
Sää panet sinne liikaa rasvaa
-
onko muuten nyky kipoissa navoissa rasvanippoja? kattelin tuossa oman tuhtin napoja joissa EI OLE napoja! kiva rasvata! ja kun muutaman kerran otat kupin auki niin sitten se ei enää tahdo pysyä kiinni, missä lie vika?
Vika on se että on lapselliset.. Jesaria ympärille vaan ;) Isommissahan pyörännavoissa ne onkin onneksi monesti noi kupit pulteilla kiinni..
-
Onkohan Multivoissa nipat pyörissä ??? Ei oo tullut katsottua
-
onko muuten nyky kipoissa navoissa rasvanippoja? kattelin tuossa oman tuhtin napoja joissa EI OLE napoja! kiva rasvata! ja kun muutaman kerran otat kupin auki niin sitten se ei enää tahdo pysyä kiinni, missä lie vika?
Vika on se että on lapselliset.. Jesaria ympärille vaan ;) Isommissahan pyörännavoissa ne onkin onneksi monesti noi kupit pulteilla kiinni..
Ne mitään lapselliset ole, 18T puintituoretta kyytiin ja kylätielle 55kmh vauhtia...jännä kun ei kestä :o Toistan että mitään näistä navoista ei ole tarkoitettu vedettäväksi yli 30kmh. Eikä myöskään renkaita jotka 15-17" vanteella.
-
Tuhtissa on kiristettävä laakerit noin koka vuosi. Ja peitelätkä, jossa se rasvanippa on, on tilkittävä esim teipillä ettei rasva karkaa välistä takaisin. Sit rasvaa niin paljon että takaa akseli kastuu. Muuten laakerit ja vuosi.
-
onko muuten nyky kipoissa navoissa rasvanippoja? kattelin tuossa oman tuhtin napoja joissa EI OLE napoja! ?
Ei taida olla nippoja vakiona, tuli ne kaupanteossa vaadittua. Tuhtiin pantu itse nipat. Metsjössä on, 2004
-
Hyvät ne nipat on olla olemassa. Kerran olin lähdössä ryskyllä soraa ajamaan ja huomasin takapyöränlaakerissa hieman välystä renkaita potkiessa. No kiristin laakerin, mut se jäi pyörimään rohisevasti >:(
Joku tarkempi olis purkanut laakerin ja pessyt löpöllä ja kasannut uusilla rasvoilla, mut minä ruuttasin siihen senverran rasvaa että varmasti tuli takapuoleltakin ulos. Ja hyvin kesti reissut tehdä, enkä ole nyt vuoteen tainnut tehdä sille mitään.
Nää 15,5" ja 17" pallorenkaat ei tosiaan kestä vauhtia, toisaalta eipä noilla pysty kovaa ajamaankaan kun kehäheittoa on senverran että pompittaa niin maan perkeleesti !
Jotenkin tuntuu että ennen oli nuo renkaatkin pyöreämpiä...
-
Vaikka on navoissa nipat on napa yleensä laakerien välistä tyhjää täynnä. Prässillisen saa lykätä napaa kohti niin sitten alkaa rasva mennä laakereillekin.
Mulla on Kiressä 500R17 renkaat, joissa on luokitus 157A8/146D, eli noita saa vetää 65 km/h. 3000 kg/ rengas on tuossa vauhdissa kantavuutta.
-
onko muuten nyky kipoissa navoissa rasvanippoja? kattelin tuossa oman tuhtin napoja joissa EI OLE napoja! kiva rasvata! ja kun muutaman kerran otat kupin auki niin sitten se ei enää tahdo pysyä kiinni, missä lie vika?
Vika on se että on lapselliset.. Jesaria ympärille vaan ;) Isommissahan pyörännavoissa ne onkin onneksi monesti noi kupit pulteilla kiinni..
Ne mitään lapselliset ole, 18T puintituoretta kyytiin ja kylätielle 55kmh vauhtia...jännä kun ei kestä :o Toistan että mitään näistä navoista ei ole tarkoitettu vedettäväksi yli 30kmh. Eikä myöskään renkaita jotka 15-17" vanteella.
Kuppeja mä siis tarkoitin että ne on lapselliset ;D
-
Onko muilla ollut vaikeuksia Kipa peräkärryn pyöränlaakerien kanssa.
Mulla 01 malliset 140 kipat ja laakereita on hajonnut vähintään yks joka pyörästä. Ja vanteita haljennut jo 5 kpl. Ylikuomaa ei oo ajettu, vaan noin 10t ohrakuormia.
Jokos se laakerista irronnu pyörä on löytynyt. Siinä oli ainaski ehjä vanne.
-
onko muuten nyky kipoissa navoissa rasvanippoja? kattelin tuossa oman tuhtin napoja joissa EI OLE napoja! kiva rasvata! ja kun muutaman kerran otat kupin auki niin sitten se ei enää tahdo pysyä kiinni, missä lie vika?
Vika on se että on lapselliset.. Jesaria ympärille vaan ;) Isommissahan pyörännavoissa ne onkin onneksi monesti noi kupit pulteilla kiinni..
Ne mitään lapselliset ole, 18T puintituoretta kyytiin ja kylätielle 55kmh vauhtia...jännä kun ei kestä :o Toistan että mitään näistä navoista ei ole tarkoitettu vedettäväksi yli 30kmh. Eikä myöskään renkaita jotka 15-17" vanteella.
Kuppeja mä siis tarkoitin että ne on lapselliset ;D
Siihen sopii litran muovinen hillopurkki nippusiteellä varmistettuna.
-
onko muuten nyky kipoissa navoissa rasvanippoja? kattelin tuossa oman tuhtin napoja joissa EI OLE napoja! kiva rasvata! ja kun muutaman kerran otat kupin auki niin sitten se ei enää tahdo pysyä kiinni, missä lie vika?
Vika on se että on lapselliset.. Jesaria ympärille vaan ;) Isommissahan pyörännavoissa ne onkin onneksi monesti noi kupit pulteilla kiinni..
Ne mitään lapselliset ole, 18T puintituoretta kyytiin ja kylätielle 55kmh vauhtia...jännä kun ei kestä :o Toistan että mitään näistä navoista ei ole tarkoitettu vedettäväksi yli 30kmh. Eikä myöskään renkaita jotka 15-17" vanteella.
Kuppeja mä siis tarkoitin että ne on lapselliset ;D
Nii juu, voihan olla pahaset mutta kyllä ne mulla on pysyny. Tosin mun kärryt viettää lähinnä aikaansa tuola suulisa. Kupit pysyy mutta ilma ei näy pysyvän koon tarjousrattaissa >:(
-
onko muuten nyky kipoissa navoissa rasvanippoja? kattelin tuossa oman tuhtin napoja joissa EI OLE napoja! kiva rasvata! ja kun muutaman kerran otat kupin auki niin sitten se ei enää tahdo pysyä kiinni, missä lie vika?
Vika on se että on lapselliset.. Jesaria ympärille vaan ;) Isommissahan pyörännavoissa ne onkin onneksi monesti noi kupit pulteilla kiinni..
Ne mitään lapselliset ole, 18T puintituoretta kyytiin ja kylätielle 55kmh vauhtia...jännä kun ei kestä :o Toistan että mitään näistä navoista ei ole tarkoitettu vedettäväksi yli 30kmh. Eikä myöskään renkaita jotka 15-17" vanteella.
Kyllä maar kestää nykyiset liikenneperävaunujen 10-pulttiset navat sitä 50km/h vauhtia ja täydellä kantavuudella. Välttämättä ei napojen tarvii paljon kuorma-auton vastaavia huonompia olla. 6-pulttiset vanhat navat ja pallopyörät kyllä kuolee helpommalla.