Agronet

Keskusteluaiheet => Metsätalous => Aiheen aloitti: Aimo Jortikka - 06.11.13 - klo:15:39

Otsikko: Rahti
Kirjoitti: Aimo Jortikka - 06.11.13 - klo:15:39

 *** Mikähän mahtaa olla nykyään rahdin hinta puutavaralle. Kymmenen vuotta sitten rekallinen tavaraa siirtyi 150km alle 6€ / motti. Miten lie nyt ?!  Onkos alan tuntevia paikalla. Tuli vaan mieleen,jotta vieläköhän ensiharvennuspuussa kantohinta on rahtia enemmän tehtaalla :)
Otsikko: Vs: Rahti
Kirjoitti: Sepedeus - 06.11.13 - klo:17:10

 *** Mikähän mahtaa olla nykyään rahdin hinta puutavaralle. Kymmenen vuotta sitten rekallinen tavaraa siirtyi 150km alle 6€ / motti. Miten lie nyt ?!  Onkos alan tuntevia paikalla. Tuli vaan mieleen,jotta vieläköhän ensiharvennuspuussa kantohinta on rahtia enemmän tehtaalla :)

8,37 €/m3
https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/55875/Vitikainen_Petri.pdf?sequence=1

 
Otsikko: Vs: Rahti
Kirjoitti: kkk - 06.11.13 - klo:19:32

 *** Mikähän mahtaa olla nykyään rahdin hinta puutavaralle. Kymmenen vuotta sitten rekallinen tavaraa siirtyi 150km alle 6€ / motti. Miten lie nyt ?!  Onkos alan tuntevia paikalla. Tuli vaan mieleen,jotta vieläköhän ensiharvennuspuussa kantohinta on rahtia enemmän tehtaalla :)
Nyt sama rekallinen tavaraa siirtyy tullla hinnalla 50 km  ???
Otsikko: Vs: Rahti
Kirjoitti: Aimo Jortikka - 06.11.13 - klo:19:41

 *** Mikähän mahtaa olla nykyään rahdin hinta puutavaralle. Kymmenen vuotta sitten rekallinen tavaraa siirtyi 150km alle 6€ / motti. Miten lie nyt ?!  Onkos alan tuntevia paikalla. Tuli vaan mieleen,jotta vieläköhän ensiharvennuspuussa kantohinta on rahtia enemmän tehtaalla :)

8,37 €/m3
https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/55875/Vitikainen_Petri.pdf?sequence=1

 

 *** Hyvä linkki ! Kiitoksia.  Itse sain aineistoon tutustumalla omaan kysymykseeni vastaukseksi 7.76€/motti.
Otsikko: Vs: Rahti
Kirjoitti: ht - 06.11.13 - klo:20:51
Jos tyhjäajo on myös 150 km, niin reilun 10 € kiinto. Jos tyhjäajo pienenee puoleen, niin taksasta lähtee 1/6 pois.
Otsikko: Vs: Rahti
Kirjoitti: Aimo Jortikka - 06.11.13 - klo:22:02
Jos tyhjäajo on myös 150 km, niin reilun 10 € kiinto. Jos tyhjäajo pienenee puoleen, niin taksasta lähtee 1/6 pois.

 *** Oletko alalla ?  Nimenomaan puunajossa. Mikäli toteamasi on totta,kuitupuuta ei paljon 50km enempää kannattaisi kuljettaa mikäli samalla etäisyydellä lämpölaitos.

Otsikko: Vs: Rahti
Kirjoitti: ht - 07.11.13 - klo:08:59
Juu, talvet kuluu tukkiauton kanssa. Tuo taksapolitiikka on varmistettu yhdeltä yrittäjältä eilisiltana, niin että noin se vaan menee. Ja ne kuljetukset on väliin semmoisia, ettei oikein jaksa ymmärtää. Mäntytukkia 412 km sivu pari kuormaa, toiseen suuntaan tyhjänä...
Otsikko: Vs: Rahti
Kirjoitti: T170 - 07.11.13 - klo:17:24
Juu, talvet kuluu tukkiauton kanssa. Tuo taksapolitiikka on varmistettu yhdeltä yrittäjältä eilisiltana, niin että noin se vaan menee. Ja ne kuljetukset on väliin semmoisia, ettei oikein jaksa ymmärtää. Mäntytukkia 412 km sivu pari kuormaa, toiseen suuntaan tyhjänä...

Mepa-kuljetukset on harvassa.
Otsikko: Vs: Rahti
Kirjoitti: Aimo Jortikka - 07.11.13 - klo:21:02
Juu, talvet kuluu tukkiauton kanssa. Tuo taksapolitiikka on varmistettu yhdeltä yrittäjältä eilisiltana, niin että noin se vaan menee. Ja ne kuljetukset on väliin semmoisia, ettei oikein jaksa ymmärtää. Mäntytukkia 412 km sivu pari kuormaa, toiseen suuntaan tyhjänä...

 *** Mielenkiintoista. Äkkiseltään luulisi,että noissa esimerkeissä olevissa taksoissa olisi jo paluukin leivottu mukaan. Menopaluut kuormat tukkirekalla käsittääkseni melko harvinaisia. Autoilijallehan maksetaan toimitetuista tonneista loppupelissä,ei niinkään kilometreistä. Tuo yli 400km siivu edellyttää jo varsin laadukasta mäntytukkia. Eli silloin sitä 60€ motti saatua tavaraa kannattaa viedä noinkin kauas mikäli sen arvo kuljetuksen aikana liki tuplaantuu ;)
Otsikko: Vs: Rahti
Kirjoitti: ht - 07.11.13 - klo:22:28
Tuo yli 400km siivu edellyttää jo varsin laadukasta mäntytukkia. Eli silloin sitä 60€ motti saatua tavaraa kannattaa viedä noinkin kauas mikäli sen arvo kuljetuksen aikana liki tuplaantuu ;)

Ei. Ihan tavan savotalta normaalia tavaraa. Ja suht isolle sahalle muun tavaran sekaan vaan.
Otsikko: Vs: Rahti
Kirjoitti: Aimo Jortikka - 08.11.13 - klo:07:52
Tuo yli 400km siivu edellyttää jo varsin laadukasta mäntytukkia. Eli silloin sitä 60€ motti saatua tavaraa kannattaa viedä noinkin kauas mikäli sen arvo kuljetuksen aikana liki tuplaantuu ;)

Ei. Ihan tavan savotalta normaalia tavaraa. Ja suht isolle sahalle muun tavaran sekaan vaan.

 *** Pientä pulaa tavarasta täytynee sahalla tuossa tilanteessa ainakin olla. Tai sitten markkinat on kohdillaan ;)
Otsikko: Vs: Rahti
Kirjoitti: ht - 08.11.13 - klo:12:54
Tuo yli 400km siivu edellyttää jo varsin laadukasta mäntytukkia. Eli silloin sitä 60€ motti saatua tavaraa kannattaa viedä noinkin kauas mikäli sen arvo kuljetuksen aikana liki tuplaantuu ;)

Ei. Ihan tavan savotalta normaalia tavaraa. Ja suht isolle sahalle muun tavaran sekaan vaan.

 *** Pientä pulaa tavarasta täytynee sahalla tuossa tilanteessa ainakin olla. Tai sitten markkinat on kohdillaan ;)

Kun ei sitäkään. On vaan ison metsäfirman käsitys logistiikasta. ???
Otsikko: Vs: Rahti
Kirjoitti: Aimo Jortikka - 08.11.13 - klo:13:02
Tuo yli 400km siivu edellyttää jo varsin laadukasta mäntytukkia. Eli silloin sitä 60€ motti saatua tavaraa kannattaa viedä noinkin kauas mikäli sen arvo kuljetuksen aikana liki tuplaantuu ;)

Ei. Ihan tavan savotalta normaalia tavaraa. Ja suht isolle sahalle muun tavaran sekaan vaan.

 *** Pientä pulaa tavarasta täytynee sahalla tuossa tilanteessa ainakin olla. Tai sitten markkinat on kohdillaan ;)

Kun ei sitäkään. On vaan ison metsäfirman käsitys logistiikasta. ???

 *** Eihän siinä sitten muuta jää jäljelle kuin älyttömän halpa kantohinta, jonka kustannuksella kelpaa puulle hurukyytiä antaa :)
Otsikko: Vs: Rahti
Kirjoitti: Aimo Jortikka - 14.11.13 - klo:08:01

 *** Kyllä kyllä. Monta on maailmassa ihmeellistä asiaa. Yksi on tietysti se kuinka Lähi-Itään rahdattavalle koivutukille on vara maksaa 40% parempi hinta tienvarteen kuin 100 Km päässä olevalle vaneritehtaalle  :o. Mutta tälläiset on vaan rätingit mulla edessä. Ja laatuvaatimukset ihan samat eli kotimainen vanerilaatu. Ja mitä tosiaan tulee esim. kuitupuun tehdashintaan,niin kantorahan osuutta siinä ei tosiaan ole enää kuin kolmannes. Ja kalliista puusta jaksaa vain Nallet sun muut marista. Huvittavaa. Ilmeisesti meitä pidetään ihan tyhminä muun kansan mukana. MTK.n olisi tosiaan syytä ryhdistäytyä ja tulla asioista ulos kertomaan. Mikäli haluaa uskottava etujärjestö edes yrittää olla.
Otsikko: Vs: Rahti
Kirjoitti: Terminator II - 14.11.13 - klo:13:21

 *** Kyllä kyllä. Monta on maailmassa ihmeellistä asiaa. Yksi on tietysti se kuinka Lähi-Itään rahdattavalle koivutukille on vara maksaa 40% parempi hinta tienvarteen kuin 100 Km päässä olevalle vaneritehtaalle  :o. Mutta tälläiset on vaan rätingit mulla edessä. Ja laatuvaatimukset ihan samat eli kotimainen vanerilaatu. Ja mitä tosiaan tulee esim. kuitupuun tehdashintaan,niin kantorahan osuutta siinä ei tosiaan ole enää kuin kolmannes. Ja kalliista puusta jaksaa vain Nallet sun muut marista. Huvittavaa. Ilmeisesti meitä pidetään ihan tyhminä muun kansan mukana. MTK.n olisi tosiaan syytä ryhdistäytyä ja tulla asioista ulos kertomaan. Mikäli haluaa uskottava etujärjestö edes yrittää olla.

Siinä on se ero että Lähi-itään menevä puu ajetaan metsäpalstan laidasta suoraan satamaan ja Suomessa sitä puuta kuletellaan ympäri pitäjiä.

Onhan energia puusakin ostoasiamiehen kanta ettei sitä kannata 100km kauemmaksi siirtää, mutta kuitenkin sitä ajetaan Kuusamosta Äänekoskelle jossa jauhetaan vanerisoiroja sekaan ja ajetaan takasin Kuusamoon se soossi.
Otsikko: Vs: Rahti
Kirjoitti: Aimo Jortikka - 14.11.13 - klo:18:47

 *** Kyllä kyllä. Monta on maailmassa ihmeellistä asiaa. Yksi on tietysti se kuinka Lähi-Itään rahdattavalle koivutukille on vara maksaa 40% parempi hinta tienvarteen kuin 100 Km päässä olevalle vaneritehtaalle  :o. Mutta tälläiset on vaan rätingit mulla edessä. Ja laatuvaatimukset ihan samat eli kotimainen vanerilaatu. Ja mitä tosiaan tulee esim. kuitupuun tehdashintaan,niin kantorahan osuutta siinä ei tosiaan ole enää kuin kolmannes. Ja kalliista puusta jaksaa vain Nallet sun muut marista. Huvittavaa. Ilmeisesti meitä pidetään ihan tyhminä muun kansan mukana. MTK.n olisi tosiaan syytä ryhdistäytyä ja tulla asioista ulos kertomaan. Mikäli haluaa uskottava etujärjestö edes yrittää olla.

Siinä on se ero että Lähi-itään menevä puu ajetaan metsäpalstan laidasta suoraan satamaan ja Suomessa sitä puuta kuletellaan ympäri pitäjiä.

Onhan energia puusakin ostoasiamiehen kanta ettei sitä kannata 100km kauemmaksi siirtää, mutta kuitenkin sitä ajetaan Kuusamosta Äänekoskelle jossa jauhetaan vanerisoiroja sekaan ja ajetaan takasin Kuusamoon se soossi.

 *** Niinhän se satamaan ajetaan. Täältäkin matkaa kertyy vajaat 300km ja vaneritehtaita on 50-100km sisällä parikin. Laivarahdin täytyy olla suorastaan ilmaista kaupanpäälle  ;). Noh,eihän tässäkään puunhinnalla juuri ole väliä. Siellä ählämit sorvaa tavaraa sen verta edullisilla kustannuksilla jotta kannattanee vielä laivata se takaisin suomeenkin ja myydä täällä. Siinä sitä jokainen voi miettiä sitä kuuluisaa kilpailukykyä. Suomalaiset on hinnoitelleet työnsä maailmanmarkkinoilta totaalisesti ulos. Edes puoli-ilmainen raaka-aine ei pelasta enää. Surullista,mutta totta. Vaan lakkoahan tuo kuljetus-ala lääkkeeksi taas tarjoaa  ;D