Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: velikulta - 19.11.07 - klo:07:52
-
Hajosi kesän aikana lämmityslaitetteen puhallin traktorista.
Selvisi, että puhaltimen esivastuksen lämpösulake oli rikki.
Onko joku vaihtanut noita lämpösulakkeita? Moottorin virran tarve on 9,6A niin kuinkahan suuri lämpöarvoltaan vastuksen tulisi olla? Sopiikohan Motonetin yleisvastus 3-nop. kaikkiin puhaltimiin?
Alkuperäinen vastus maksaa noin 60€ motonetin 11€ ja lämpösulake maksaisi noin 2€.
-
Varmaan sen saa rakenneltua ihan yleismallin osista. Jostain elektroniikkaliikkeistäkin saa tehovastuksia jotka ajavat saman asian.
Toinen asia on että miksi se on palanut alunperin. Yleensä puhaltimen laakerit alkavat jumitella ja ääntää vanhuuttaan ja moottorin ottama virta kasvaa. Tällöin sitten vastuspakat ja lämpösulakkeet kyrvähtävät.
-
Alkuperäinen vastus maksaa noin 60€ motonetin 11€ ja lämpösulake maksaisi noin 2€.
Tuolla hinnalla melkein alkuperäinen kannattaa laittaa, ei ainakaan ole epäselvää sopiiko
-
Varmaan sen saa rakenneltua ihan yleismallin osista. Jostain elektroniikkaliikkeistäkin saa tehovastuksia jotka ajavat saman asian.
Toinen asia on että miksi se on palanut alunperin. Yleensä puhaltimen laakerit alkavat jumitella ja ääntää vanhuuttaan ja moottorin ottama virta kasvaa. Tällöin sitten vastuspakat ja lämpösulakkeet kyrvähtävät.
Joo puhallin pyörii hiemen heikosti. Oli käyttämättä koko kesän kytkimen rikkoutumisen takia. Puhallin oli ilmeisesti jämähtänyt ja poltti lämpösulakkeen. Kannattaako rasvata, vai puhdistaa kaikki pölyäkeräävät rasvat pois?
-
Kannattaa voidella laakerit nehän eivät pronssiheloja kummemmat ole noissa moottoreissa.Kuumankestovaseliinia suihkuttelet.Ja kyllä se motonetin esivastus ajaa aivan saman asian kuin alkuperäisvaraosanakin hankittu.Motonetin varaosat ovat ihan kelpo tavaraa,ja tukin osa on ilmeisesti sama minkä alkuperäisvaraosanakin on.Rakentelemaan ei kannata noilla hinnoilla ruveta nimittäin vastuslankojen juottaminen ei onnistu ym.
-
Kokemus on osoittanut että rasvaaminen ei valitettavasti ole pitkäikäinen ratkaisu. Tai no omassa 6300:ssa on puhallin toiminut huollon jälkeen yllättävänkin pitkään. (1 vuoden) Mut aika epävarma homma se on vaivaansa nähden. Varmin ratkaisu on kun purkaa katon sekä puhallinkotelon ja seisottaa konetta muutaman päivän ja tilaa puhaltimen mallin mukaan autosähköliikkeestä. Tai sitten tietenkin ostaa alkuperäisen.
Hinnoista en tiedä autosähköliikkeissä, mut uskon että esmes Mezzon puhallinta vastaavaa saa tarvikkeenakin (valeo tms.) mittojen mukaan. Se ropellin irrotus voi toki olla tekemätön homma, mut mielestäni tarvikepuhaltimia saa myös siivikkojen kanssa.
-
Joskus vaihdoinValtraan koko puhaltimen moottorin(siis 3-nopeuksinen) ja taisi maksaa 50-60 euroa. Systeemihän siinä on se, että 3-nopeuden sulake on suurempi. Jos vaikka on puhallin 3.nopeudella ja pistää virran päälle, niin sulake aika helposti palaa, kun puhallin lähtee suoraan pyörimään suurimmalla nopeudella.
-
Hain sähköliikkeestä lämpösulakkeita pari kappaletta ja korjasin niillä etu vastuksen. Puhaltimen laakereita putsasin rasvanpoisto spraylla ja laitoin uutta rasvaa puhdistuksen jälkeen. Katotaan kauanko toimii?
Puhaltimen hinta ilman siipiä oli 85€.
-
.
Hinnoista en tiedä autosähköliikkeissä, mut uskon että esmes Mezzon puhallinta vastaavaa saa tarvikkeenakin (valeo tms.) mittojen mukaan. Se ropellin irrotus voi toki olla tekemätön homma, mut mielestäni tarvikepuhaltimia saa myös siivikkojen kanssa.
Puhaltimen muovisiivikon saa parhaiten irti, kun laittaa ämpäriin
kuumaa vettä (max noin 60c), pistää muovisiivikon hetkeksi aikaa
ämpäriin, vot, lähtee aika helpolla irti siivikko sähkömoottorin akselilta,
sama pätee myös asentaessa. (huomioi siivikon asennusmitta ennen
purkamista.)