Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: KJL - 12.07.13 - klo:14:09

Otsikko: Quicke Q75 letkutus
Kirjoitti: KJL - 12.07.13 - klo:14:09
Kauhankäännön (täyttö) letku korkkas venttiilistön päästä eli kumit kuoriutui puristusholkin mukana irti, tilapäiskorjaus kierrettävällä liittimellä ja letkujen vaihto keskenään auttaa ketkeksi...

Varsinainen kysymys on se, että onko kellään tietoa tai kokemusta aiheesta dimension sarjalaisen kuikan letkun vaihto aisaston sisään?

A: Onnistuuko kuormaimen ollessa traktorissa kiinni, lähinnäkin työtilasta kiinni?
B: Onko ne letkut siellä nipppuna, jolloin koko nivaska revittävä ulos?
C: Onko tila muuten niin ahdas, ettei yksittäistä letkua saa vaihdettua koko kuormainta purkamatta?
D: Onko kenties kuormainta tehtaalla rakennettaessa tehty niin, että ensin on asennettu letkut ja niiden ympärille hitsattu aisasto?
E: Ohitusleikkaus?

Viimeisintä vaihtoehtoa vastaan puhuu kyllä letkujen maalittomuus ellei maalia hylkivää kumipintaa ole keksitty käyttää...


KJL
Otsikko: Vs: Quicke Q75 letkutus
Kirjoitti: Adam Smith - 12.07.13 - klo:15:46
Aiheeseen ei mitään käsitystä, mutta onpas mukava "nähdä" sua ;)
Otsikko: Vs: Quicke Q75 letkutus
Kirjoitti: ht - 12.07.13 - klo:17:51
Vedetään hatusta: kaksoisnipalla ehjä letku vanhan jatkoksi ja vetämällä uusi paikalleen..?
Otsikko: Vs: Quicke Q75 letkutus
Kirjoitti: SKN - 12.07.13 - klo:18:26
Kauhankäännön (täyttö) letku korkkas venttiilistön päästä eli kumit kuoriutui puristusholkin mukana irti, tilapäiskorjaus kierrettävällä liittimellä ja letkujen vaihto keskenään auttaa ketkeksi...

Varsinainen kysymys on se, että onko kellään tietoa tai kokemusta aiheesta dimension sarjalaisen kuikan letkun vaihto aisaston sisään?

A: Onnistuuko kuormaimen ollessa traktorissa kiinni, lähinnäkin työtilasta kiinni?
B: Onko ne letkut siellä nipppuna, jolloin koko nivaska revittävä ulos?
C: Onko tila muuten niin ahdas, ettei yksittäistä letkua saa vaihdettua koko kuormainta purkamatta?
D: Onko kenties kuormainta tehtaalla rakennettaessa tehty niin, että ensin on asennettu letkut ja niiden ympärille hitsattu aisasto?
E: Ohitusleikkaus?

Viimeisintä vaihtoehtoa vastaan puhuu kyllä letkujen maalittomuus ellei maalia hylkivää kumipintaa ole keksitty käyttää...


KJL

Oliskos KeijoJaakkoLatella joku kuva tosta kuormaajasta tai kuvalinkki?
Otsikko: Vs: Quicke Q75 letkutus
Kirjoitti: KJL - 12.07.13 - klo:21:12
Kauhankäännön (täyttö) letku korkkas venttiilistön päästä eli kumit kuoriutui puristusholkin mukana irti, tilapäiskorjaus kierrettävällä liittimellä ja letkujen vaihto keskenään auttaa ketkeksi...

Varsinainen kysymys on se, että onko kellään tietoa tai kokemusta aiheesta dimension sarjalaisen kuikan letkun vaihto aisaston sisään?

A: Onnistuuko kuormaimen ollessa traktorissa kiinni, lähinnäkin työtilasta kiinni?
B: Onko ne letkut siellä nipppuna, jolloin koko nivaska revittävä ulos?
C: Onko tila muuten niin ahdas, ettei yksittäistä letkua saa vaihdettua koko kuormainta purkamatta?
D: Onko kenties kuormainta tehtaalla rakennettaessa tehty niin, että ensin on asennettu letkut ja niiden ympärille hitsattu aisasto?
E: Ohitusleikkaus?

Viimeisintä vaihtoehtoa vastaan puhuu kyllä letkujen maalittomuus ellei maalia hylkivää kumipintaa ole keksitty käyttää...


KJL

Oliskos KeijoJaakkoLatella joku kuva tosta kuormaajasta tai kuvalinkki?

Ihan avatarkuvassa pieni kuvatus kyseisestä yksilöstä mutta esimerkkikappale löytyy monestakin paikasta

http://static.mascus.com/image/product/large/morkledet/a,a7fb32df-ec72-48eb-afe4-db1a48f386ec_1.jpg (ei oma kone)

Jatkonipalla liittäminen ei oo ihan yksinkertaista kun aisaston jakoventtiilin päässä on ns. plug-in liittimet... ellei sitten löydy jatkonippaa jossa on naaraskierre toises pääs ja plug-in liittimen naaraskappale toises.

Kysymyksen jatkoasettelu onkin oikeastaan se, että koko nippu vai yksittäinen letku? Kapistuksen räjäytyskuvaa en oo mistään löytäny, ei liene eduksi varaosamyynnille ja huoltotoiminnalle, jos löytyisi...

KJL
Otsikko: Vs: Quicke Q75 letkutus
Kirjoitti: SKN - 12.07.13 - klo:21:21
A, pitäs onnistua
B, asentaja on voinu laittaa kaikki samaan paaliin ja nippusiteellä kiinni( Sitten pitäs olla merkattu mikä minnekin liittimeen)
C, rautalangalla/vaijerilla sisään ja yksittäin pois
D, ensin aisat, sitten letkut
E, ei.


Otsikko: Vs: Quicke Q75 letkutus
Kirjoitti: hyla - 12.07.13 - klo:21:34
Tuosta nyt ainaki löytyy jotain kuvaa
http://www.machinerie.com/PiecesCatalogue/alo/serieQ/Q65_DM.pdf
Otsikko: Vs: Quicke Q75 letkutus
Kirjoitti: KJL - 12.07.13 - klo:21:39
Taitaa olla kovin harvinaista sorttia tällainen letkurikko noinkin laadukkaana pidetyssä tuotteessa tai sitten tuolla yksiöllä on tehty normiyksilöä enemmän töitä, mitä kyllä epäilen...

Sinänsä kaiken kaikkiaan ensimmäinen etukuormaimen letku joka rikkoutuu tuolla tavalla holkista korkkaamalla. Tavallisimmin kulumalla jostain kohtaa puhki tai muuten vaan  perstoutumalla. Muidenkaan härpäkkeiden letkut ei oo ikinä menny tuosta kohtaa.

A. Ok, kokeillaan
B. Paljon mahdollista, on kyllä merkattu kummastakin päästä.
C. Ajattelin kokeillä sopivaa köyttä nippusidevarmistuksella.
D. Vieläkin epäilen toisinpäin
E. Ohitusleikkauksella tarkoitin siistiä ns. old school putkitusta aisaston sisäpuolelle kuten useimmissa, jopa uusissakin kuormaimissa on; Isme, MP-lift ym. Voisi seuraavat letkunvaihdot olla vähän kivuttomampia.

KJL

Edit:
Tuosta nyt ainaki löytyy jotain kuvaa
http://www.machinerie.com/PiecesCatalogue/alo/serieQ/Q65_DM.pdf

Kiitos, tuo oli hyvä löytö. Pääsee tutustumaan rakenteen sielunelämään, ainakin periaatteessa...

edit2:

ja vaihtamalla osoiterivillä 65:n tilalle 75 avautui ihan oikein 75:n katalooki, vielä kerran kiitos.
Nippusiteitä näyttäis olevan 6kpl ja niidenkin funktio on sitoa sähkökaapeli katalookin mukaanvain yhteen letkuun kiinni,
toivottavasti nyt ei juuri tuohon rikkoutuneeseen letkuun.
Otsikko: Vs: Quicke Q75 letkutus
Kirjoitti: anpu - 12.07.13 - klo:23:54
Laita puutarhavesiletku klemmarilla kiinni hydeletkuun ja vedät hydeletkun pois, uuden hydeletkun kanssa suoritat toimenpiteen kääntäen. Jos löytyy apumiesta helpottaa kummasti, toinen työntää kun toinen vetää. Stauffi löytyy aisaston takapäästä kolon juuresta mistä letkut tulee ulos aisastosta, muutoin letkut vapaasti aisastossa. Kyllä noita menee kaverin koneesta vaihettu lähes kaikki letkut n.8000h.
Otsikko: Vs: Quicke Q75 letkutus
Kirjoitti: onseniinväärin - 13.07.13 - klo:09:49
On se vain niin väärin rakennettu tuo quicken letkutus, kaikki letkut olen joutunut itsekin vaihtamaan. Vähemmällä pääsee kun vetää kaikki nipussa ulos ja vaihtaa uusiin, sillä ne loput särkyy muutaman kuukauden sisällä siitä kun ensimmäinen hajoaa. Sitäpaitsi ne kulkee nippuna paremmin kuin yksittäin, teippaa päät yhteen ja vetää paalinarulla läpi.
Otsikko: Vs: Quicke Q75 letkutus
Kirjoitti: Paalaaja - 13.07.13 - klo:11:33
Vastaavan sarjan vähän pienempi Trima keulilla, ensimmäinen lisähydrauliikan letku meni 400 h jälkeen. Sen jälkeen vaihdettu pari 4500 h mennessä.

Kyseenalaistan vahvasti näiden ensiasennus muoviletkujen kestävyyden! Muissakin "laadukkaissa" maatalouskoneissa mm. Amazonen ruiskussa näitä on pihaan pudonnut. Ei kai sen letkun metrihinta voi olla niin paljon edullisempi, että tehtaan kannattaa tärvellä tuotteen laatumielikuva epäluotettavista komponenteista saadulla minimaalisella säästöllä?
Noissa peräänkytkettävissä kiusana on vielä pieniläpimittaisen liukaspintaisen letkun hankala kytkettävyys: muoviletku luistaa lapasessa olitpa kiinnittämässä tahi irroittamassa...  >:(
Otsikko: Vs: Quicke Q75 letkutus
Kirjoitti: kylmis - 13.07.13 - klo:12:03
Takavuosina tuli kritisoitua mm. Elhon mehupilliletkuja, mutta pakko myöntää, että osaa se saksalainenkin olla "fiksu". Vähän sellaista pohjoisten olosuhteiden aliarvioimista havaittavissa. Talvi syö koneita vaikkei niillä mitään tehtäisikään. Lämpimät säilytystilat ovat ylellisyyttä, johon kaikilla ei ole mahdollisuuksia...
Otsikko: Vs: Quicke Q75 letkutus
Kirjoitti: Ala-Pertti - 13.07.13 - klo:14:38
Takavuosina tuli kritisoitua mm. Elhon mehupilliletkuja, mutta pakko myöntää, että osaa se saksalainenkin olla "fiksu". Vähän sellaista pohjoisten olosuhteiden aliarvioimista havaittavissa. Talvi syö koneita vaikkei niillä mitään tehtäisikään. Lämpimät säilytystilat ovat ylellisyyttä, johon kaikilla ei ole mahdollisuuksia...


tarkoitatko sä nyt paulaneriä, vai beck'iä ;)


nojoo. kyllähän joissakin koneissa ne hydeletkut ovat keskeltä sanonkomitä.