Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: vms1 - 06.07.13 - klo:09:39
-
Kuinka vaikeaa mahtaisi olla insinööreille tehdä tunnistimet noihin valo, hydrauliikka ja jarruletku liittimiin niin että jos liittimet on auki ja/tai liittimessä on jotku kiinni ja koukussa tai nostolaitteissa ei ole mitään niin raktori varottais että harkittee ny kahesti ennen kun lähet liikkeelle. Säästyis jonkinverroin letku ja johtotöiltä.
-
Kuinka vaikeaa mahtaisi olla insinööreille tehdä tunnistimet noihin valo, hydrauliikka ja jarruletku liittimiin niin että jos liittimet on auki ja/tai liittimessä on jotku kiinni ja koukussa tai nostolaitteissa ei ole mitään niin raktori varottais että harkittee ny kahesti ennen kun lähet liikkeelle. Säästyis jonkinverroin letku ja johtotöiltä.
Entäs jos sinne taakse kattoo ennenkuin siirtää traktoria? Ei siinä valot auta mikäli kuski hätäinen...
En pidä itseäni mitenkään erityisen huolellisena, vahinkoja sattuu silloin tällöin, mutta eipä muistu kertaakaan että olisi letku tai johto jäänyt koneeseen kiinni. Toki tänäkin keväänä kerran venyi letkut ja johdot kunnolla, kun hinattava ruisku putosi vetovarsista pellon kulmalla ::)
-
Kuinka vaikeaa mahtaisi olla insinööreille tehdä tunnistimet noihin valo, hydrauliikka ja jarruletku liittimiin niin että jos liittimet on auki ja/tai liittimessä on jotku kiinni ja koukussa tai nostolaitteissa ei ole mitään niin raktori varottais että harkittee ny kahesti ennen kun lähet liikkeelle. Säästyis jonkinverroin letku ja johtotöiltä.
Kuullostaa sellaiselta 10 000€:n anturi+valo+aivoboksijärjestelmältä että ei kiitos. Tuollainen tulee tietysti pakolliseksi jos nykytekniikalla aikaansaadaan näitä onnettomuuksia viikoittain :'(
-
Kun itse on tullut jo vähän tämmöiseksi höpräksi vähän niin suosittelen seuraavaa modifikaatiota:
- 7-napainen valopistoke: jousitetun kannen kynnet leikataan pois. Lisätään vedonpoistoa ja taivutetaan se traktorinpuoleinen pää osoittamaan kärryyn päin. Tulee johdosta vetämällä ulos.
- hydrauliikkapikaliitin: Ylimääräinen letkulenkki alkuperäiseen pikaliittimeen; uuden naarasliittimen se irroitusrengas lukitaan pannalla johonkin traktorin pään telineeseen, silloin liittimeen tuleva veto aukaisee automaattisesti lukituksen kun se irroitusrengas siirtyy liittimeen nähden eteenpäin.
Tämän jälkeen pitää vaan kirjoittaa aamulla paperille, mitä pitäs tehdä ja missä. Nälän tullessa kartta kotiin rintataskuun.
-SS-
-
Itseasiassa hieman asiaa miettineenä niin ei se nyt kovin ihmeellistä tekniikkaa vaadi että saadaan liittimien suojakuoret senvertaa parannettua että niissä on anturi joka toteaa kannen olevan kiinni. Sitten tietenkin vaatii jonkinnäköistä tekniikkaa nostovarsiin ja koukkuun jotta saa selville että siellä ei ole konetta. Ja nörtille kokispullo ja tupakkiaskin jotta se tekee ohjelman joka tunnistaa sen jälkeen kun näiden koukun ja/tai nostovarsien tieto muuttuu että onko kaikki suojaluukut perässä kiinni.
Itte ainakin rikon näitä johtoja ainakin kerran vuodessa kun jostain ajatuskatkoksesta jää joku johto kiinni.
-
Itseasiassa hieman asiaa miettineenä niin ei se nyt kovin ihmeellistä tekniikkaa vaadi että saadaan liittimien suojakuoret senvertaa parannettua että niissä on anturi joka toteaa kannen olevan kiinni. Sitten tietenkin vaatii jonkinnäköistä tekniikkaa nostovarsiin ja koukkuun jotta saa selville että siellä ei ole konetta. Ja nörtille kokispullo ja tupakkiaskin jotta se tekee ohjelman joka tunnistaa sen jälkeen kun näiden koukun ja/tai nostovarsien tieto muuttuu että onko kaikki suojaluukut perässä kiinni.
Itte ainakin rikon näitä johtoja ainakin kerran vuodessa kun jostain ajatuskatkoksesta jää joku johto kiinni.
Letkuihin ja liittimiin ylimääräinen sähköveto, liittimessä kaksi kynttä jotka sisäänpainettu liitin yhdistää että tunnistaa että liittimessä on jotain, ja sitten jos on yhdistettynä, tutkitaan että meneekö maihin koukun tai nostovarsien kautta.
Jos on yhdessä mutta ei maakosketusta pariin sekuntiin, piippari hälyyttää.
Muutaman viikon päästä kun kontaktit on hiukan hapettuneet piippari huutaa jatkuvasti ja kuski heittää sen hiiteen.
-
Kuinka vaikeaa mahtaisi olla insinööreille tehdä tunnistimet noihin valo, hydrauliikka ja jarruletku liittimiin niin että jos liittimet on auki ja/tai liittimessä on jotku kiinni ja koukussa tai nostolaitteissa ei ole mitään niin raktori varottais että harkittee ny kahesti ennen kun lähet liikkeelle. Säästyis jonkinverroin letku ja johtotöiltä.
Kauan se kestikin ennen ku vemssi taas aloitti "päistetie"-tarinat... ;D
Mikäs se muovinpolttolaitos oli jolla piti saada koko torppa sivurakennuksineen kuumaks? En muista enää... ???
Eikö sun niska taivu vai oletko kuurosokea? Sää teet kaikesta ihan liian vaikeeta.
-
Meillä on sellainen sääntö, että kun otetaan kärry koukkuun, niin ensin jalka ylös ja sitten piuhat. Ei katkea jalka koskaan. Irrotettaessa piuhat ensin ja sitten vasta jalka alas. Ei katkea piuhat koskaan. Työkoneissa sitten sama hiukan soveltaen.
Ennen tätä sääntöä muisti ulkoa valojohtojen kytkennät, nyt jos joutuu pistoketta vaihtamaan, saa kaivella kytkentäkaavion muistilapulta. Sääntö koskee kaikkia koneenkäyttäjiä, joten johtoja ja letkuja ei ole tarvinnut sen takia korjailla.
-
Hyttiin ulkoisten liityntöjen tarkistuksen kuittausnappi.
Kone ei lähde liikkeelle, ennenkuin nappia on painettu. Napista aina muistaa, että tämä on sitä varten, että muistan ennen liikkeelle lähtöä katsoa, että takana ei ole mitään kiinni.
Sujuvaa, mukavaa ja turvallista.
:)
-
Letkut ja johdot yleensä irtoaa jarruletkua lukuunottamatta joka vaan venyy kunnes menee poikki tai irtoaa liitoksistaan...
-
Kytkennän tunnistus toisin päin kaipaisi myös kohennusta. Hydrauliikan pikaliittimiin pitäisi saada erivärisiä päitä, että letkut sattuisivat oikeaan järjestykseen. Toistaiseksi parhaiten on toiminut erilaiset nippusidemerkinnät, mutta nekin tummuvat ja tuhraantuvat vuosien kuluessa. Erilaiset teippinumeroinnit toimivat vain uutena.
-
Kytkennän tunnistus toisin päin kaipaisi myös kohennusta. Hydrauliikan pikaliittimiin pitäisi saada erivärisiä päitä, että letkut sattuisivat oikeaan järjestykseen.
Koitappa spraymaalilla
-
Kytkennän tunnistus toisin päin kaipaisi myös kohennusta. Hydrauliikan pikaliittimiin pitäisi saada erivärisiä päitä, että letkut sattuisivat oikeaan järjestykseen. Toistaiseksi parhaiten on toiminut erilaiset nippusidemerkinnät, mutta nekin tummuvat ja tuhraantuvat vuosien kuluessa. Erilaiset teippinumeroinnit toimivat vain uutena.
Erivärisiä nippusiteitä vaan ja uusii tarvittaessa... Ykköslohkoon yksi nippuside, kakkoslohkoon kaksi ja kolmoseen kolme jne...
-
Kytkennän tunnistus toisin päin kaipaisi myös kohennusta. Hydrauliikan pikaliittimiin pitäisi saada erivärisiä päitä, että letkut sattuisivat oikeaan järjestykseen. Toistaiseksi parhaiten on toiminut erilaiset nippusidemerkinnät, mutta nekin tummuvat ja tuhraantuvat vuosien kuluessa. Erilaiset teippinumeroinnit toimivat vain uutena.
Erivärisiä nippusiteitä vaan ja uusii tarvittaessa... Ykköslohkoon yksi nippuside, kakkoslohkoon kaksi ja kolmoseen kolme jne...
--juuri näin...
-
Kytkennän tunnistus toisin päin kaipaisi myös kohennusta. Hydrauliikan pikaliittimiin pitäisi saada erivärisiä päitä, että letkut sattuisivat oikeaan järjestykseen. Toistaiseksi parhaiten on toiminut erilaiset nippusidemerkinnät, mutta nekin tummuvat ja tuhraantuvat vuosien kuluessa. Erilaiset teippinumeroinnit toimivat vain uutena.
Erivärisiä nippusiteitä vaan ja uusii tarvittaessa... Ykköslohkoon yksi nippuside, kakkoslohkoon kaksi ja kolmoseen kolme jne...
Toi oikeastaan vielä parempi systeemi kuin saksalaisen valmistajan vihreä pari ja keltainen pari. Yksi vihreä nippuside + ja kaksi vihreää -. Yksi keltainen + ja kaksi keltaista -,
Nyt ne jo muistaa, mutta pari kertaa täytyi käydä käyttöohjekirjasta avaamassa logiikka.
Joo tuossa traktorissa on joka lohkossa punainen (paluu) keltainen (paine) niin helppo merkata pelkillä nippusiteillä kun voi just laittaa sen kaks punaista nippusidettä ja toiseen kaks keltaista ;) Jotain + ja - on hankala merkitä letkuun :P
-
ommaa tyhmyyttä tuo vain on jos letkut tai johdot jättää kiinni ku työkoneen kytkee irti. ei sitä tyhmyyttä millään automatiikalla voi korvata..
-
ommaa tyhmyyttä tuo vain on jos letkut tai johdot jättää kiinni ku työkoneen kytkee irti. ei sitä tyhmyyttä millään automatiikalla voi korvata..
Vemssi on poikkeus tässäkin....... ;D
-
Lidlistä ostetulla 9,99 euron kaiverruskoneella on näppärä kirjoittaa mm. hydr. pikaliittimiin pysyvät merkinnät.
-
ommaa tyhmyyttä tuo vain on jos letkut tai johdot jättää kiinni ku työkoneen kytkee irti. ei sitä tyhmyyttä millään automatiikalla voi korvata..
Niin no ei se aina tartte kun yhden puhelinsoitin siinä välissä tai ne tissit sinne mieleen ja kyllä unohtuu ;D
-
Sattuuhan näitä unohduksia, tämäkin uutinen toissapäivältä.
http://www.kaleva.fi/uutiset/pohjois-suomi/bensapumppu-lahti-tankkaajan-mukaan-keminmaassa/635206/
-
ommaa tyhmyyttä tuo vain on jos letkut tai johdot jättää kiinni ku työkoneen kytkee irti. ei sitä tyhmyyttä millään automatiikalla voi korvata..
Niin no ei se aina tartte kun yhden puhelinsoitin siinä välissä tai ne tissit sinne mieleen ja kyllä unohtuu ;D
ei se silti paljoa vaadi kattoa taakse että letkut ja johdot on irti, vaikka kuinka on puhelimessa tai tissit mielessä..
-
ommaa tyhmyyttä tuo vain on jos letkut tai johdot jättää kiinni ku työkoneen kytkee irti. ei sitä tyhmyyttä millään automatiikalla voi korvata..
Niin no ei se aina tartte kun yhden puhelinsoitin siinä välissä tai ne tissit sinne mieleen ja kyllä unohtuu ;D
ei se silti paljoa vaadi kattoa taakse että letkut ja johdot on irti, vaikka kuinka on puhelimessa tai tissit mielessä..
Väitätkö ettei sulle käy koskaan mitään?? Jollei niin et sä kyllä paljon mittään teekkään...
-
Yksi vaihtoehto olisi ryhmäpikaliitin jossa kiinnittyisi kaikki letkut johdot ym samaan aikaan. Siihen olisi helppo ympätä tunnistin joka katsoisi myös että liitin olisi irti kun yrittäis konetta irroittaa.
-
Kopissa pitäisi ehdottomasti olla summeri joka varoittaa jos nostaa nostolaitetta takalasi auki, se olisi aika hyödyllinen. ::)
-
Kopissa pitäisi ehdottomasti olla summeri joka varoittaa jos nostaa nostolaitetta takalasi auki, se olisi aika hyödyllinen. ::)
Niin taikka saranoissa tunnistin joka pysäyttää nostolaitteen ja hydrauliikan jos lasi on auki ja siihen kohdistuu rasitusta johonkin suuntaan. Toki täällä on päteviä isäntiä jotka ei ikinä ole rikkonut takalasia. Meillä parin kuskin voimin vaihdetaan ainakin kerran vuodessa jostain lasi...
-
Aisasta pitäisi vetää kettinki kuljettajan kurkkuun. Ja siihen sellainen automaattilukko, että se aukeaa vasta kun kaikki johdot ja letkut on laitettu oikeille paikoilleen.
Ketjun pitäisi olla tietysti niin pitkä että päsisi kävelemään se kaulassa ovesta ulos ko. asennuspuuhiin ???
Sitten traktori ei lähtisi liikkeelle jos ketju ei olisi kaulassa lukittuna ???
-
Aisasta pitäisi vetää kettinki kuljettajan kurkkuun. Ja siihen sellainen automaattilukko, että se aukeaa vasta kun kaikki johdot ja letkut on laitettu oikeille paikoilleen.
Ketjun pitäisi olla tietysti niin pitkä että päsisi kävelemään se kaulassa ovesta ulos ko. asennuspuuhiin ???
Sitten traktori ei lähtisi liikkeelle jos ketju ei olisi kaulassa lukittuna ???
Saisiko tällaisen myös diesel-auton polttoainetankkiin?
Terveisin mies jolle ei ikinä satu mitään... ::) ???
-
Aisasta pitäisi vetää kettinki kuljettajan kurkkuun. Ja siihen sellainen automaattilukko, että se aukeaa vasta kun kaikki johdot ja letkut on laitettu oikeille paikoilleen.
Ketjun pitäisi olla tietysti niin pitkä että päsisi kävelemään se kaulassa ovesta ulos ko. asennuspuuhiin ???
Sitten traktori ei lähtisi liikkeelle jos ketju ei olisi kaulassa lukittuna ???
Saisiko tällaisen myös diesel-auton polttoainetankkiin?
Terveisin mies jolle ei ikinä satu mitään... ::) ???
Oot sää taas tankannut bensaa siihen kiisseli-Feliciaasi :o
-
Aisasta pitäisi vetää kettinki kuljettajan kurkkuun. Ja siihen sellainen automaattilukko, että se aukeaa vasta kun kaikki johdot ja letkut on laitettu oikeille paikoilleen.
Ketjun pitäisi olla tietysti niin pitkä että päsisi kävelemään se kaulassa ovesta ulos ko. asennuspuuhiin ???
Sitten traktori ei lähtisi liikkeelle jos ketju ei olisi kaulassa lukittuna ???
Saisiko tällaisen myös diesel-auton polttoainetankkiin?
Terveisin mies jolle ei ikinä satu mitään... ::) ???
Oot sää taas tankannut bensaa siihen kiisseli-Feliciaasi :o
Onnex sen ei tartte enää tankata ks-ruiskua, olis paljo enempi erehtymisen varaa...
-
Kätevin merkintä letkuihin ja johtoihin lienee kun hankitte erivärisiä kutistemuovisukkia. Parin sentin pätkä kunkin pikaliittimen tyveen riittää. Värejä löytyy helposti toistakymmentä. Ei tarvitse värkätä spraymaalin tai erkkarin kanssa. Kestää öljyä, likaa ja pesua.
(http://www.tarunsika.com/images/products/IMG_0017.jpg)
-
Kätevin merkintä letkuihin ja johtoihin lienee kun hankitte erivärisiä kutistemuovisukkia. Parin sentin pätkä kunkin pikaliittimen tyveen riittää. Värejä löytyy helposti toistakymmentä. Ei tarvitse värkätä spraymaalin tai erkkarin kanssa. Kestää.
(http://www.tarunsika.com/images/products/IMG_0017.jpg)
Vemssi kyl tarkotti sitä että JOS ne jää kiinni tai auki, ei tarvi sitä päistetien äkämöimää persettä nostaa sieltä ilmajakkaralta uudestaan.
-
Vemssi kyl tarkotti sitä että JOS ne jää kiinni tai auki, ei tarvi sitä päistetien äkämöimää persettä nostaa sieltä ilmajakkaralta uudestaan.
Sitä varten on se apukuskin penkki ja pihatontun kokoinen trenki siinä istumassa että kiertää koneen ennen kuin isäntä nostaa kytkintä.
-
takalasia en oo särkeny koskaan ku piän ne aina kiinni ja puhtaana (ku lasi on puhdas niin siitä näkee läpi), hydrauliikkaletku tai valojohto on viimeksi jääny kiinni joskus 90-luvun puolessa välissä.
-
Kätevin merkintä letkuihin ja johtoihin lienee kun hankitte erivärisiä kutistemuovisukkia. Parin sentin pätkä kunkin pikaliittimen tyveen riittää. Värejä löytyy helposti toistakymmentä. Ei tarvitse värkätä spraymaalin tai erkkarin kanssa. Kestää öljyä, likaa ja pesua.
Joo, tuo onkin hyvä. Mistäs noin isoja kutistesukkia sopivasti?
-
takalasia en oo särkeny koskaan ku piän ne aina kiinni ja puhtaana (ku lasi on puhdas niin siitä näkee läpi), hydrauliikkaletku tai valojohto on viimeksi jääny kiinni joskus 90-luvun puolessa välissä.
Paljon mukavampi ne öljy roiskeet lasin ulkopuolella,jos ja kun se letku poksahtaa.