Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: HEINÄMIES-07 - 14.05.13 - klo:14:54

Otsikko: N-H vikakoodi F54
Kirjoitti: HEINÄMIES-07 - 14.05.13 - klo:14:54
Vikakoodi F54 tuli TM 120 vm-07 näytölle.Alhainen jännite tiekonejärjestelmässä? Kone halvaantui täysin.
Maadoitukset on putsattu ja laturi oman mittarin mukaan kunnossa.
Oletteko vaihtaneet tietokoneboxin ,nostolaitteen boxin ,sähköjärjestelmän vai koko traktorin?
Käyttötunteja Basildonin pommissa on 2106 ,joista minä olen ajanut peräti 6!
Saako muuten kyseistä pommia mitenkään omin avuin liikkeelle kun vaihteiston näyttöön tulee vikakoodi?
Paljon kysymyksiä uudelta N-H omistajalta  ;D :( :o ???.
Otsikko: Vs: N-H vikakoodi F54
Kirjoitti: kusti65 - 14.05.13 - klo:17:03
Uskoisin että kytkinpolkimen potentiometri on entinen. Löytyy sieltä polkimen yläpäästä. Yleismittarilla voi tutkailla toimintaa, myös liitin kannattaa tarkistaa. Tuollainen potentiometri kannattaa pitää varaosissa, niitä löytyy nyykkäristä monesta paikasta ja erityisesti näitä kytkimen sellaisia menee silloin tällöin.

Sulakkeet olet varmaankin jo katsonut?
Otsikko: Vs: N-H vikakoodi F54
Kirjoitti: Tomppa - 14.05.13 - klo:17:25
Englanninkielinen opas kertoo seuraavaa
F54 +5 volts reference voltage too low ja ilmeisesti liittyy Range Command vaihteistoon.
Joku jännite ilmeisesti liian alhainen mutta opas ei kerro enempää.
Otsikko: Vs: N-H vikakoodi F54
Kirjoitti: HEINÄMIES-07 - 14.05.13 - klo:17:58
Joo range-command järjestelmän jännite liian alhainen sanoi myös huoltomies.Vika vaan saattaa olla vaikea tarkasti paikallistaa.Poxi vaihtamalla kun vika on päällä saattaa vika löytyä,mutta just nyt vika taas ei ole päällä.Sais tulla koodi päälle nyt kun ei oo vielä sesonki päälänsä.
Otsikko: Vs: N-H vikakoodi F54
Kirjoitti: jaana30v - 15.05.13 - klo:07:32
Kannattaa varmaan soitella edelliselle omistajalle ja kysellä mitä kaikkea siihen on jo vaihdettu.
Otsikko: Vs: N-H vikakoodi F54
Kirjoitti: mikasep - 15.05.13 - klo:08:32
Englanninkielinen opas kertoo seuraavaa
F54 +5 volts reference voltage too low ja ilmeisesti liittyy Range Command vaihteistoon.
Joku jännite ilmeisesti liian alhainen mutta opas ei kerro enempää.

Ohjausboksi syöttää potentiometriantureille 5 V jännitettä, boksissa on sille oma regulointi. Potikat antavat sitten mittaustietona takaisin jotakin 0 ja 5 voltin väliltä. Lähtöjännitettä tarkkaillaan ja nyt on jostain syystä liian pieni. Joko boksin oma regulointi pettää (boksivika, juotos tai regulaattori boksissa) tai sitten johtosarjassa jossain oikari joka vetää tuon 5V linjan maihin. Kannattaa tarkistaa ensin kaikki nimenomaan potentiometriantureille menevät johdot ettei ole silminnähden puhki. Vikaa voisi myös metsästää laittamalla yleismittarin jonkin potikan syötön rinnalle ja sitten heiluttelemaan johtosarjoja ja koputtelemaan boksia.

On tietty myös mahdollista että tuo oikari on jossakin potentiometrissä itsessään. Sekin selviää em. tavalla mittaamalla ottamalla potikan kerrallaan irti liittimestä. Kyseistä traktoria en tunne, mitä kaikkia potikoita siellä on. Ainakin kytkinpoljin. Nostolaitteen potikat on sitten yleensä oman boksinsa ohjauksessa.

Mika
Otsikko: Vs: N-H vikakoodi F54
Kirjoitti: liiteri - 15.05.13 - klo:10:24
Mikäli f54 jää "päälle" irroittele seuraavasti liittimiä ja jos vikakoodi f54 poistuu ja vaihtuu toiseksi ni vika siinä anturis/kytkimes:
-ota kytkinpolkimen potentiometrin liitin irti(vikakoodi vaihtuu f 11 mikäli rikki)
-ota suunnanvaihtokytkimen liitin irti(vikakoodi vaihtuu f66 tai f68 mikäli rikki)
-ota "vaihdekepin" liitin irti(vikakoodi vaihtuu f60,f62 mikäli rikki
nää on helppo kokeilla itsekin.
Lisäys: kytkimen potikka on poljinakselin sivussa(3 johtoa)
Vikakoodi kertoo että jossain em.potikassa/kytkimessä tai johdossa oikosulku.
Otsikko: Vs: N-H vikakoodi F54
Kirjoitti: kusti65 - 29.05.13 - klo:23:17
Joko TM kulkee. Mikä oli vikana??
Otsikko: Vs: N-H vikakoodi F54
Kirjoitti: HEINÄMIES-07 - 31.05.13 - klo:22:37
Kiitos kysymästä,kyllä kulkee.Kolmenviikon vian etsinnän ja epätoivoisuuden jälkeen paikallinen N-H huolto paikallisti vian.Moottorin tuulettimen viskossa on tässä mallissa jostain syystä laitettu jonkinlainen sähköohjaus  :o.Kun muuta ratkaisua ei löytynyt ottivat lopulta viskon johdon irti ja kas kummaa vika häipyi.Tilalle toki tuli uusi koodi mutta se ei haittaa kulkua.Tähän malliin ei voi toisenlaista(lue toimintavarmaa)viskoa laittaa joten vikakoodin piipityksen poistamiseksi on uusi visko viikkotilauksessa.
Toistaiseksi tilanne hallinnassa.
Jännityksellä odotan ensiviikolla alkavaa korjuusesonkia.

Kiitokset C-N huoltokeskukselle Miekkiöön.