Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Jerry - 07.05.13 - klo:21:27

Otsikko: Hydrauliikan pikaliittimet
Kirjoitti: Jerry - 07.05.13 - klo:21:27
Kyllä sitä ihminen vaan vissiin laiskistuu koko ajan, kun piti hommata toiseenkin traktoriin Fasterin paineellisena (työkoneen puolelta) kytkettävät liittimet. Meinas mennä hermo letkuja kytkettäessä, kun jos vähäkin oli auringonpaisteessa painetta kertyny sylinteriin, niin ei millään letkuja kiinni. Sitte sitä nippaa hakata johonkin aisaan ja öljyä lentää pitkin markkia. Mutta ei enää.

Se on pakko mainita tällä foorumilla, että Valmetissa ne oli vakiona jo Mezzon aikaan.

Ei muuten maksa edes paljoa, jos ei hae merkkiliikkeestä:
www.ebay.com/itm/271202072030

Ja sitte vielä jotain sisältöäkin tähän. Valmetin ja Valtran pikaliittimen kierre on UNF 7/8" JIC ulkokierre (kartio putki/letkuliitokselle). 5100 sarjan Maxxumissa oli taasen UNF 7/8" ulkokierre, tiivistys O-renkaalla. Uudemmissa on vissiin M22x1,5, mutta en tiedä koska vaihtuu.

Faster 3CFPV 7/8" JIC
(http://www.ptpoy.fi/images/kuvat/C23073UNF.jpg)

Faster 3CFPV 7/8"
(https://www.kramp.com/images/Details/3cfpv178unff.jpg)



Otsikko: Vs: Hydrauliikan pikaliittimet
Kirjoitti: Toivo Tonta - 07.05.13 - klo:21:57
Kyllä sitä ihminen vaan vissiin laiskistuu koko ajan, kun piti hommata toiseenkin traktoriin Fasterin paineellisena (työkoneen puolelta) kytkettävät liittimet. Meinas mennä hermo letkuja kytkettäessä, kun jos vähäkin oli auringonpaisteessa painetta kertyny sylinteriin, niin ei millään letkuja kiinni. Sitte sitä nippaa hakata johonkin aisaan ja öljyä lentää pitkin markkia. Mutta ei enää.

Se on pakko mainita tällä foorumilla, että Valmetissa ne oli vakiona jo Mezzon aikaan.

Ei muuten maksa edes paljoa, jos ei hae merkkiliikkeestä:
www.ebay.com/itm/271202072030

Ja sitte vielä jotain sisältöäkin tähän. Valmetin ja Valtran pikaliittimen kierre on UNF 7/8" JIC ulkokierre (kartio putki/letkuliitokselle). 5100 sarjan Maxxumissa oli taasen UNF 7/8" ulkokierre, tiivistys O-renkaalla. Uudemmissa on vissiin M22x1,5, mutta en tiedä koska vaihtuu.

Faster 3CFPV 7/8" JIC
(http://www.ptpoy.fi/images/kuvat/C23073UNF.jpg)

Faster 3CFPV 7/8"
(https://www.kramp.com/images/Details/3cfpv178unff.jpg)
Jo -89 mallin 905 on vakiona fasterin liittimet. Tainnu jörnikässäkin olla aika kauan? Joku väitti, että Jd:n liittimet voi kytkeä paremmin paineellisina?
Otsikko: Vs: Hydrauliikan pikaliittimet
Kirjoitti: Ala-Pertti - 07.05.13 - klo:22:00
olihan nuo jo 80-luvulla massikoissa ja natikoissa. ainakin.
Otsikko: Vs: Hydrauliikan pikaliittimet
Kirjoitti: Greenpwr - 07.05.13 - klo:22:01
 Kolmetonni masserissa kanssa melko eturintamassa tuommoset, aikasempi omistaja rakenteeseen halunnut tutustua, katkaisulaikalla...kaikki uusi kiinnostaa... myöhempinä aikoina se-jontikan mallisiin vaihtuivat.
Otsikko: Vs: Hydrauliikan pikaliittimet
Kirjoitti: Toivo Tonta - 07.05.13 - klo:22:16
Kolmetonni masserissa kanssa melko eturintamassa tuommoset, aikasempi omistaja rakenteeseen halunnut tutustua, katkaisulaikalla...kaikki uusi kiinnostaa... myöhempinä aikoina se-jontikan mallisiin vaihtuivat.
Mikäs ongelma niissä kolmetonnisen liittimissä on? Ei saa irti vai kiinni ilman traktorin sammutusta, en muista?
Otsikko: Vs: Hydrauliikan pikaliittimet
Kirjoitti: vms1 - 07.05.13 - klo:22:35
Millä idealla toi raktorissa oleva liitin saa paineen pois sieltä työkoneen uros liittimestä jos se "nippa" ei suostu painumaan millään sisään sen vertaa että öljy pääsee ohi.

Joku jos tekis jonkun osan missä mekaanisesti pystyis kahvaa kääntämällä lisäämään öljy tilavuutta letkujen kytkemisajaksi ja taas pienentämään heti kun letkut on kytketty niin silloin saisi letkut kiinni ilman kikkailua.
Otsikko: Vs: Hydrauliikan pikaliittimet
Kirjoitti: Ojala - 07.05.13 - klo:22:39
Millä idealla toi raktorissa oleva liitin saa paineen pois sieltä työkoneen uros liittimestä jos se "nippa" ei suostu painumaan millään sisään sen vertaa että öljy pääsee ohi.

Joku jos tekis jonkun osan missä mekaanisesti pystyis kahvaa kääntämällä lisäämään öljy tilavuutta letkujen kytkemisajaksi ja taas pienentämään heti kun letkut on kytketty niin silloin saisi letkut kiinni ilman kikkailua.

Urosliittimessä on hauli siinä nipan päässä, kevyesti sutkahtaa paine pois kytkiessä.
Otsikko: Vs: Hydrauliikan pikaliittimet
Kirjoitti: zetor8045 - 07.05.13 - klo:22:42
Millä idealla toi raktorissa oleva liitin saa paineen pois sieltä työkoneen uros liittimestä jos se "nippa" ei suostu painumaan millään sisään sen vertaa että öljy pääsee ohi.

Joku jos tekis jonkun osan missä mekaanisesti pystyis kahvaa kääntämällä lisäämään öljy tilavuutta letkujen kytkemisajaksi ja taas pienentämään heti kun letkut on kytketty niin silloin saisi letkut kiinni ilman kikkailua.
Parissa työkoneessa semmonen urosliitin missä on nipan päässä pienempi nippa jokä prutkauttaa paineet pois kevyesti...  Hyvä keksintö  ;)
Otsikko: Vs: Hydrauliikan pikaliittimet
Kirjoitti: Jerry - 07.05.13 - klo:23:09
Millä idealla toi raktorissa oleva liitin saa paineen pois sieltä työkoneen uros liittimestä jos se "nippa" ei suostu painumaan millään sisään sen vertaa että öljy pääsee ohi.

Tämä on muuten hyvä kysymys, koska en mä kyllä niitä työkoneen urosliittimiä ole vaihtanut.
Voisko tuo "yhden-käden" liitin lukittua, vaikka se nippa ei aukeakaan? Sitten kun traktorista lykätään enempi painetta, aukenee se vasta siinä vaiheessa?

Mutta on se joka tapauksessa paljon helpompi kytkeä, kun saa vaikka kaksin käsin keskittyä siihen letkun painamiseen. Ja ei sekään oo huono ominaisuus, että tuo lähtee vetämällä irti. Ei letkut hajoa, vaikka hätäpäissään tiputtais kärryn koukusta ja unohtais letkun kiinni. Naapurille on kuulemma joskus käyny...

Otsikko: Vs: Hydrauliikan pikaliittimet
Kirjoitti: Greenpwr - 07.05.13 - klo:23:18
Kolmetonni masserissa kanssa melko eturintamassa tuommoset, aikasempi omistaja rakenteeseen halunnut tutustua, katkaisulaikalla...kaikki uusi kiinnostaa... myöhempinä aikoina se-jontikan mallisiin vaihtuivat.
Mikäs ongelma niissä kolmetonnisen liittimissä on? Ei saa irti vai kiinni ilman traktorin sammutusta, en muista?

 Ihan aina eivät halunneet pitää uros-liitintä kiinni, muistaakseni...
Toisessa jontikassa on semmoset vintat siinä pikaliittimen vieressä, siitä saa paineet pois irrotettaessa letkuja.
Otsikko: Vs: Hydrauliikan pikaliittimet
Kirjoitti: bouli - 08.05.13 - klo:07:46
olihan nuo jo 80-luvulla massikoissa ja natikoissa. ainakin.
Olisiko?  Englantilaisissa ja pienemmissä saksalaisissa 90-luvullakin perinteiset liittimet, 1255/1455 en mene sanomaan mitään..
Otsikko: Vs: Hydrauliikan pikaliittimet
Kirjoitti: Oksa - 08.05.13 - klo:07:59
eikös vooteissa oel jotkin lipakkeet jotak päästää paineita?   ite kerran ihmoottelin että ei toimi ennenkuin älysin käydä kääntämässä lirpakkeen toiseen asentoon.                            btw, miten tollaset puspull liittimet saabi pysysmään sulana talvella?   ite tappelen joka helevetin talvi että nyyssä ja fiudessa on ylin liitin aina jäässä kun on vähänkin aikaa käyttämättä ja sitten pitää lämmittää puhaltimella.                  ööli turskahtaa aina siitä takapään kuminauhan alta, ja siitä kait menee lumipöly sisäänkin, kun käytössä on nämä jousiläpät, jotka on muuten hyvät, faster-merkkisinä!
Otsikko: Vs: Hydrauliikan pikaliittimet
Kirjoitti: hiluhi - 08.05.13 - klo:08:00
olihan nuo jo 80-luvulla massikoissa ja natikoissa. ainakin.
Olisiko?  Englantilaisissa ja pienemmissä saksalaisissa 90-luvullakin perinteiset liittimet, 1255/1455 en mene sanomaan mitään..

956XL vm.90 tavalliset
MX100C vm.99 push-pull
Otsikko: Vs: Hydrauliikan pikaliittimet
Kirjoitti: Cynic - 08.05.13 - klo:10:21
Paskaa laatua nuo, purkavat paineen kuoren läpi ja rupeavat tiputtamaan öljyä tuon oranssin renkaan kohdalla. Minulla on noita toisessa ja ainakin yhden saa vaihtaa vuorojen takia joka vuosi. Alkuperäiset kesti yli 10 vuotta.
Otsikko: Vs: Hydrauliikan pikaliittimet
Kirjoitti: dynamiitti - 08.05.13 - klo:11:51
olihan nuo jo 80-luvulla massikoissa ja natikoissa. ainakin.
Olisiko?  Englantilaisissa ja pienemmissä saksalaisissa 90-luvullakin perinteiset liittimet, 1255/1455 en mene sanomaan mitään..

956XL vm.90 tavalliset
MX100C vm.99 push-pull

Mulla ainakin 956XL vm.84 on ihan alkuperäiset push-pull liittimet
Otsikko: Vs: Hydrauliikan pikaliittimet
Kirjoitti: keskomies - 08.05.13 - klo:13:22
Sama täällä 844 XL ja siinä on pushpullit ja vuosmalli jotain luokkaa 83-4
Otsikko: Vs: Hydrauliikan pikaliittimet
Kirjoitti: Jerry - 08.05.13 - klo:13:23
Paskaa laatua nuo, purkavat paineen kuoren läpi ja rupeavat tiputtamaan öljyä tuon oranssin renkaan kohdalla. Minulla on noita toisessa ja ainakin yhden saa vaihtaa vuorojen takia joka vuosi. Alkuperäiset kesti yli 10 vuotta.

Fasterin tehtaalla varmastikin valmistavat erikseen merkkikohtaiset liittimet ja sitten nämä varaosina myytävät saman näköiset.  ;)

Eri asia, jos on jotain toisen merkkisiä. Minä en kumminkaan paremmista tiedä.
Otsikko: Vs: Hydrauliikan pikaliittimet
Kirjoitti: hiluhi - 08.05.13 - klo:13:34
olihan nuo jo 80-luvulla massikoissa ja natikoissa. ainakin.
Olisiko?  Englantilaisissa ja pienemmissä saksalaisissa 90-luvullakin perinteiset liittimet, 1255/1455 en mene sanomaan mitään..

956XL vm.90 tavalliset
MX100C vm.99 push-pull

Mulla ainakin 956XL vm.84 on ihan alkuperäiset push-pull liittimet

No uutena tuo 956XL meille tuli ja siinä on ollut alusta asti tavalliset liittimet. Veikkaisin että ollut vähän halvempi tavallisilla liittimillä ja isä on nuukana miehenä tehnyt selvän valinnan  ;D
Otsikko: Vs: Hydrauliikan pikaliittimet
Kirjoitti: bouli - 08.05.13 - klo:13:56
olihan nuo jo 80-luvulla massikoissa ja natikoissa. ainakin.
Olisiko?  Englantilaisissa ja pienemmissä saksalaisissa 90-luvullakin perinteiset liittimet, 1255/1455 en mene sanomaan mitään..

956XL vm.90 tavalliset
MX100C vm.99 push-pull

Mulla ainakin 956XL vm.84 on ihan alkuperäiset push-pull liittimet

No uutena tuo 956XL meille tuli ja siinä on ollut alusta asti tavalliset liittimet. Veikkaisin että ollut vähän halvempi tavallisilla liittimillä ja isä on nuukana miehenä tehnyt selvän valinnan  ;D

Pätkittäin alkaa muisti palailemaan.  :-[ Mä olen vaan ajatellut noita uudempia koneita mutta olihan mullakin tosiaan  -84 mallisessa 745:ssa push-pullit.
Mutta niitä ei kylläkään saanut paineellisena kytkettyä, ehkä olisi olleet vaihdon tarpeessa, toimivuus muutenkin ihan perseestä.. Ai kun kihelmöi kyynärpäässä ajatuskin letkujen nykimisestä irti niistä jossain koneen välissä..  ::)

Saattaa olla että jostain syystä tuossa vaiheessa kun tuli keskikardaani yms. on siirrytty tavallisten liitinten käyttöön. Ainakaan mä en ole yhdessäkään 90-lukulaisessa nähnyt muita.
Otsikko: Vs: Hydrauliikan pikaliittimet
Kirjoitti: kylmis - 08.05.13 - klo:22:04
Rapitti oli aivan kauhea liitännöistään, mutta sitten laitoin molempiin letkuihin palloventtiilihanat väliin ja sen jälkeen ongelmat lakkasivat. Toimii varmaan kaikissa muissakin vastaavissa tapauksissa. Ainoa ongelma on isot vääntökahvat joille ei tahdo olla kaikissa asennoissa tilaa. Ottaa kiinni nostovarsiin, mutta pikku sovittelu yleensä auttaa...
Otsikko: Vs: Hydrauliikan pikaliittimet
Kirjoitti: bouli - 08.05.13 - klo:22:19
Rapitti oli aivan kauhea liitännöistään, mutta sitten laitoin molempiin letkuihin palloventtiilihanat väliin ja sen jälkeen ongelmat lakkasivat. Toimii varmaan kaikissa muissakin vastaavissa tapauksissa. Ainoa ongelma on isot vääntökahvat joille ei tahdo olla kaikissa asennoissa tilaa. Ottaa kiinni nostovarsiin, mutta pikku sovittelu yleensä auttaa...
Ottaa kahvat pois ja kääntelee jakarilla?
Otsikko: Vs: Hydrauliikan pikaliittimet
Kirjoitti: Greenpwr - 09.05.13 - klo:00:05
Rapitti oli aivan kauhea liitännöistään, mutta sitten laitoin molempiin letkuihin palloventtiilihanat väliin ja sen jälkeen ongelmat lakkasivat. Toimii varmaan kaikissa muissakin vastaavissa tapauksissa. Ainoa ongelma on isot vääntökahvat joille ei tahdo olla kaikissa asennoissa tilaa. Ottaa kiinni nostovarsiin, mutta pikku sovittelu yleensä auttaa...
Ottaa kahvat pois ja kääntelee jakarilla?

 Painevastaventtiili?
Otsikko: Vs: Hydrauliikan pikaliittimet
Kirjoitti: meedio - 09.05.13 - klo:01:30
Rapitti oli aivan kauhea liitännöistään, mutta sitten laitoin molempiin letkuihin palloventtiilihanat väliin ja sen jälkeen ongelmat lakkasivat. Toimii varmaan kaikissa muissakin vastaavissa tapauksissa. Ainoa ongelma on isot vääntökahvat joille ei tahdo olla kaikissa asennoissa tilaa. Ottaa kiinni nostovarsiin, mutta pikku sovittelu yleensä auttaa...
Ottaa kahvat pois ja kääntelee jakarilla?

 Painevastaventtiili?

Vuotava tiiviste liittimen karalla auttaa kummasti kytkentöihin, ei ole painetta letkuissa. Öljysora pihamaalla ei pölise kuivalla aikaa!!
Otsikko: Vs: Hydrauliikan pikaliittimet
Kirjoitti: dynamiitti - 09.05.13 - klo:10:53
Pätkittäin alkaa muisti palailemaan.  :-[ Mä olen vaan ajatellut noita uudempia koneita mutta olihan mullakin tosiaan  -84 mallisessa 745:ssa push-pullit.
Mutta niitä ei kylläkään saanut paineellisena kytkettyä, ehkä olisi olleet vaihdon tarpeessa, toimivuus muutenkin ihan perseestä.. Ai kun kihelmöi kyynärpäässä ajatuskin letkujen nykimisestä irti niistä jossain koneen välissä..  ::)

Saattaa olla että jostain syystä tuossa vaiheessa kun tuli keskikardaani yms. on siirrytty tavallisten liitinten käyttöön. Ainakaan mä en ole yhdessäkään 90-lukulaisessa nähnyt muita.

 :D
Otsikko: Vs: Hydrauliikan pikaliittimet
Kirjoitti: koivumaki - 09.05.13 - klo:11:08
Rapitti oli aivan kauhea liitännöistään, mutta sitten laitoin molempiin letkuihin palloventtiilihanat väliin ja sen jälkeen ongelmat lakkasivat. Toimii varmaan kaikissa muissakin vastaavissa tapauksissa. Ainoa ongelma on isot vääntökahvat joille ei tahdo olla kaikissa asennoissa tilaa. Ottaa kiinni nostovarsiin, mutta pikku sovittelu yleensä auttaa...

--mulla ei ole koskaan ollu Rapidin kanssa mitään ongelmaa..tosin olen aika hyvin muistanut vapauttaa paineet pois ennen irroitusta.Pakkoko se on jättää paineet kinnattuna pois perästä 8)
Otsikko: Vs: Hydrauliikan pikaliittimet
Kirjoitti: mää vai - 09.05.13 - klo:11:17
Paljon tuntuu paineelliset liittimet kiusaavan. En ole kokenut ongelmaksi koskaan, vaikka olis jättänyt kipin vaarallisesti letkun varaan ja kytkee sitte letkun koneeseen. Eihän kaikissa koneissa ole välttämättä edes "uivaa" asentoa joka helpottais kytkentää.
Otsikko: Vs: Hydrauliikan pikaliittimet
Kirjoitti: kylmis - 09.05.13 - klo:11:23
Rapitti oli aivan kauhea liitännöistään, mutta sitten laitoin molempiin letkuihin palloventtiilihanat väliin ja sen jälkeen ongelmat lakkasivat. Toimii varmaan kaikissa muissakin vastaavissa tapauksissa. Ainoa ongelma on isot vääntökahvat joille ei tahdo olla kaikissa asennoissa tilaa. Ottaa kiinni nostovarsiin, mutta pikku sovittelu yleensä auttaa...

--mulla ei ole koskaan ollu Rapidin kanssa mitään ongelmaa..tosin olen aika hyvin muistanut vapauttaa paineet pois ennen irroitusta.Pakkoko se on jättää paineet kinnattuna pois perästä 8)
Eli miten sää teet Rapidin paineettomaksi siten, että vantaat jää ilmaan? Minulla on konehallissa soralattia ja ei hyvä idea laskea vantaita maahan esim. talvisäilytyksen ajaksi. En tykkää muutenkaan laskea konetta vantaiden varaan, kun se ei ole traktorin perässä.
Otsikko: Vs: Hydrauliikan pikaliittimet
Kirjoitti: Kaupoi - 09.05.13 - klo:12:40
Eli miten sää teet Rapidin paineettomaksi siten, että vantaat jää ilmaan?
Mä ruukaan laittaa kuletustuen sylinterin niskaan aina irrotaissa.
Otsikko: Vs: Hydrauliikan pikaliittimet
Kirjoitti: kylmis - 09.05.13 - klo:15:32
Eli miten sää teet Rapidin paineettomaksi siten, että vantaat jää ilmaan?
Mä ruukaan laittaa kuletustuen sylinterin niskaan aina irrotaissa.
Ok. En ole ruukannut käyttää tuota kuin vantaiden rasvauksen yhteydessä varmistuksena.
Otsikko: Vs: Hydrauliikan pikaliittimet
Kirjoitti: Cynic - 09.05.13 - klo:19:37
Paskaa laatua nuo, purkavat paineen kuoren läpi ja rupeavat tiputtamaan öljyä tuon oranssin renkaan kohdalla. Minulla on noita toisessa ja ainakin yhden saa vaihtaa vuorojen takia joka vuosi. Alkuperäiset kesti yli 10 vuotta.

Fasterin tehtaalla varmastikin valmistavat erikseen merkkikohtaiset liittimet ja sitten nämä varaosina myytävät saman näköiset.  ;)

Eri asia, jos on jotain toisen merkkisiä. Minä en kumminkaan paremmista tiedä.

Kävin katsomassa ja kyllä tosiaan Faster on leimattuna hylsyyn. Ja taas vuotaa eli viime vuonna laitettu liitin antoi periksi kasvinmaan kyntämisen jälkeen. Vuotaa nimenomaan juuren ja ulkohylsyn välistä. Ehkä vuoden kiintiö tulisi tällä täyteen.
Otsikko: Vs: Hydrauliikan pikaliittimet
Kirjoitti: Jerry - 09.05.13 - klo:20:02
Lainaus käyttäjältä: Cynic link=topic=45 728.msg779546#msg779546 date=1368117457
Kävin katsomassa ja kyllä tosiaan Faster on leimattuna hylsyyn. Ja taas vuotaa eli viime vuonna laitettu liitin antoi periksi kasvinmaan kyntämisen jälkeen. Vuotaa nimenomaan juuren ja ulkohylsyn välistä. Ehkä vuoden kiintiö tulisi tällä täyteen.

Pitääpä nyt ittekin seurata, ettei noin käy. Jos vuoden päästä vuotaa, varsinkin tuollaisesta paikasta, niin ei se käytöstäkään oikein voi johtua. Eri asia jos vuotaa siitä uros-naarasliittimen välistä, niin silloin syynä voisi olla huonokuntoiset urosliittimet, mitkä rikkoo tiivisteet. Se O-rengas ja tukirengashan on helppo vaihtaakin vaikka traktoriin päin, kun on vain sopivat koukut irrotukseen.
Otsikko: Vs: Hydrauliikan pikaliittimet
Kirjoitti: Cynic - 09.05.13 - klo:20:38
Kun letkun painaa kiinni, liitin aivastaa pienen öljysumun tuon oranssin renkaan kohdalta. Vuoto ei ole peräisin kierteistä. En tiedä mistä johtuu, aurassahan ei tod näk ole mitään suurempia painepulssejakaan, vain leveyden ja ekan viilun säädöt. Tiputtaa öljyä kun sylintereitä käyttää. Muutaman vuoden aikana viides pikaliitin menossa.
Otsikko: Vs: Hydrauliikan pikaliittimet
Kirjoitti: Jerry - 09.05.13 - klo:20:59
Kun letkun painaa kiinni, liitin aivastaa pienen öljysumun tuon oranssin renkaan kohdalta. Vuoto ei ole peräisin kierteistä.

Nyt kun sanoit, niin mulla tekee Valmetissa se eniten käytetty pikaliitin tuota, että kytkettäessä "aivastaa", mutta en ole huomannut, että muuten juuri vuotaisi. Perä on kyllä muutenkin vähän sotkussa. Öljyn keruuletkut on jääneet laittamatta, kun suojakorkkeja uusin. Pitäis varmaan hommata kourallinen 8mm Y-haaroja ja letkua, niin voisi tuonkin laittaa kuntoon.
Otsikko: Vs: Hydrauliikan pikaliittimet
Kirjoitti: koivumaki - 09.05.13 - klo:22:11
Rapitti oli aivan kauhea liitännöistään, mutta sitten laitoin molempiin letkuihin palloventtiilihanat väliin ja sen jälkeen ongelmat lakkasivat. Toimii varmaan kaikissa muissakin vastaavissa tapauksissa. Ainoa ongelma on isot vääntökahvat joille ei tahdo olla kaikissa asennoissa tilaa. Ottaa kiinni nostovarsiin, mutta pikku sovittelu yleensä auttaa...

--mulla ei ole koskaan ollu Rapidin kanssa mitään ongelmaa..tosin olen aika hyvin muistanut vapauttaa paineet pois ennen irroitusta.Pakkoko se on jättää paineet kinnattuna pois perästä 8)
Eli miten sää teet Rapidin paineettomaksi siten, että vantaat jää ilmaan? Minulla on konehallissa soralattia ja ei hyvä idea laskea vantaita maahan esim. talvisäilytyksen ajaksi. En tykkää muutenkaan laskea konetta vantaiden varaan, kun se ei ole traktorin perässä.

--jos noin on niin laita huoltotuki nostosylinterin lukitukseksi ja laske se sen varaan.Silloin voit jättää koneen vantaat ilmaan.Mun mielestäni Control säädön nostaminen yläasentoonkin saattaa riittää...
--mä olen huolimaton koneinssi ja lasken koneen vantailleen vaikka saveen jos niikseen on...
Otsikko: Vs: Hydrauliikan pikaliittimet
Kirjoitti: tr - 12.05.13 - klo:22:42
Mulla meni noista push-pull-liittimistä aina ne neulan ohjurit. Eivät kestäneet yhtään sivuttaisvääntöö tai kulahtanutta urosta. On laitettu tavalliset tilalle mutta olis noi hyvät jos työkone jää kyydistä.
Otsikko: Vs: Hydrauliikan pikaliittimet
Kirjoitti: SamiT - 13.05.13 - klo:11:39
Mulla meni noista push-pull-liittimistä aina ne neulan ohjurit. Eivät kestäneet yhtään sivuttaisvääntöö tai kulahtanutta urosta. On laitettu tavalliset tilalle mutta olis noi hyvät jos työkone jää kyydistä.

Mulla meni viime syksynä Jukon jurttinostimesta aisa poikki kun tallasin lämän tiskiin aumalle ajaessa upottavassa savimontussa. Valmetissa pysyivät letkut kiinni eikä hajonneet edes pikaliitinten kiinnikkeet mutta letkut tuhoutuivat kun venyivät lähes metrin. Push-pull liittimet olisi olleet tarpeen. Kaikki hallintavaijerit lähti hytistä pihalle myös vauhdilla ja hyvä ettei lähtenyt käsikin vaijereiden mukana. Juko lähtee purkuun. 60cm pätkä aisaa jäi Valmetin koukkuun. V*tuttaa edelleenkin.
Otsikko: Vs: Hydrauliikan pikaliittimet
Kirjoitti: Greenpwr - 13.05.13 - klo:16:13
Mulla meni noista push-pull-liittimistä aina ne neulan ohjurit. Eivät kestäneet yhtään sivuttaisvääntöö tai kulahtanutta urosta. On laitettu tavalliset tilalle mutta olis noi hyvät jos työkone jää kyydistä.

Mulla meni viime syksynä Jukon jurttinostimesta aisa poikki kun tallasin lämän tiskiin aumalle ajaessa upottavassa savimontussa. Valmetissa pysyivät letkut kiinni eikä hajonneet edes pikaliitinten kiinnikkeet mutta letkut tuhoutuivat kun venyivät lähes metrin. Push-pull liittimet olisi olleet tarpeen. Kaikki hallintavaijerit lähti hytistä pihalle myös vauhdilla ja hyvä ettei lähtenyt käsikin vaijereiden mukana. Juko lähtee purkuun. 60cm pätkä aisaa jäi Valmetin koukkuun. V*tuttaa edelleenkin.

 TS-junkkarin torven vaiherit jäi peruuttettaessa renkaaseen kiinni, kova pamaus ja onneks ei ollu räpylä välissä, kantsis ajatella eka...
Otsikko: Vs: Hydrauliikan pikaliittimet
Kirjoitti: ijasja2 - 13.05.13 - klo:22:55
Mulla meni noista push-pull-liittimistä aina ne neulan ohjurit. Eivät kestäneet yhtään sivuttaisvääntöö tai kulahtanutta urosta. On laitettu tavalliset tilalle mutta olis noi hyvät jos työkone jää kyydistä.

Mulla meni viime syksynä Jukon jurttinostimesta aisa poikki kun tallasin lämän tiskiin aumalle ajaessa upottavassa savimontussa. Valmetissa pysyivät letkut kiinni eikä hajonneet edes pikaliitinten kiinnikkeet mutta letkut tuhoutuivat kun venyivät lähes metrin. Push-pull liittimet olisi olleet tarpeen. Kaikki hallintavaijerit lähti hytistä pihalle myös vauhdilla ja hyvä ettei lähtenyt käsikin vaijereiden mukana. Juko lähtee purkuun. 60cm pätkä aisaa jäi Valmetin koukkuun. V*tuttaa edelleenkin.

Kakkoskategorian pallot kolmosen kourissa, ei muuten pysyny... Ruiskun ja traktorin välillä meinas letkut venähtää, push pull paineletku irtosi mutta kolmivarttinen vapaa paluu ei normiliittimestä irronnut. Letkut tykkäs kyttyrää mutta vielähän nuo piti öljyt sisällään. Tapahtumasta jo yli neljä tuntia, enää ei niin paljoa viduta. Ois pitänyt uskoa rengin ihmettelyä ihmeellisen väljistä vetovarren palloista, ei tullut mieleenkään kattoa että pallothan väärät. Synninpäästönä rengille ettei tiennyt kakkosen palloja edes olevan, oli jäänyt syksyllä paikoilleen toisen traktorin jäljiltä.

Rälläkkää ja hitsaten uudet kourat Valtraankin...  Nivelakselin toinen puolikas meni niin mutkille etten oo ennen nähnyt, nyt pitää olla tosi seppä että sen oikaisee ;D
Otsikko: Vs: Hydrauliikan pikaliittimet
Kirjoitti: Make - 16.05.13 - klo:00:07
Hankin talvella 655 Valmettiin N-Valtran vetovarret ja 955 Natikkaan hitsattiin uudet kolmosen kourat. Nyt ei ole kakkosen palloja kuin Dextassa. 655 vanhat varret vaihdoin etupainosarjaan.