Agronet

Keskusteluaiheet => Maidontuotanto ja lihanaudat => Aiheen aloitti: arzygirl - 13.02.13 - klo:09:32

Otsikko: Totuus navetanrakennuksesta ja budjetin pitävyydestä a la Tunkkari
Kirjoitti: arzygirl - 13.02.13 - klo:09:32
Alkaa kyrsimään, kun eräs toinen navettakonseptin myyjätaho levittää huhua meidän Apila-pihatosta ja sen kustannuksista mahdollisille tuleville asiakkaille. Meidän navettaamme ja sen kustannuksia käytetään käsikassarana Pellon groupia, Hietalahtea ja Termateriä vastaan eli Apila-pihattoa, että budjetti kusee ja kannattaa mielummin ottaa toiselta navettakonseptin myyjältä navetta. Laitanpas nyt tähän, että mikään, mikä oli budjetissa eli itse rakennus, katto, seinät, ikkunat, kalusteet, LVI- ja sähkötyöt jne. pitivät budjettinsa ihanteellisesti. Mikä ei pitänyt paikkaansa olivat muut kulut, jotka oli ajateltu huomattavasti pienemmiksi. Soranajolle, kaivinkonetöille, suunnittelupalkkioille, betonille ja asennuksille varatut summat olivat reilusti liian pieniä. Osittain nämä virheet budjetoinnissa johtuivat suunnitelmien muuttumisesta, jolloin uuden suunnitelman budjetointi tehtiin ns. juosten kustuna. Tämän vuoksi ajatellusta 8000 € parsipaikasta tuli noin 10 000 € parsipaikka. Tosin otimme myös uuden aseman käytetyn sijasta ajatellen tulevaa.

Navetta saatiin kuitenkin nopeasti tuotantoon ja ollaan oltu enemmän kuin tyytyväisiä. Kaikki toimii, on yksinkertaista ja selkeää ja eläimet voi hyvin. Käytettävyydessä ei mitään valittamista.

Eikö nuo kilpailevat samalla alalla toimivat toimittajat koskaan opi, ettei se toisten töiden tai tuotteiden haukkuminen tuo kuin negatiivista mainetta itselleen. Myisivät sitä omaa tuotettaan, eikä mustamaalaisi toisia myyjätahoja tai toisten navetoita. Piste  ::).
Otsikko: Vs: Totuus navetanrakennuksesta ja budjetin pitävyydestä a la Tunkkari
Kirjoitti: Ojala - 13.02.13 - klo:09:56
Budjetista jos olisi pitäny kiinni härkäpäisesti niin moni asia olisi edelleen kesken,
kalliimmaksi tulee tehdä se toisella kertaa loppuun. Huonoa ei kannata tehdä
vaikka sen saisi hiukan halvemmalla.
Otsikko: Vs: Totuus navetanrakennuksesta ja budjetin pitävyydestä a la Tunkkari
Kirjoitti: ktm87 - 13.02.13 - klo:10:26
itselläni on lypsyrobotin merkin valinta menossa.. ihan kokeeksi kysyin paikalliselta sinisen myyjältä että miksi pitäis sininen ottaa punaisen sijasta: ei lähtenyt moittimaan punaista vaikka oikein paikan tarjosin vaan oman merkkinsä hyviä puolia korosti. esimerkillistä toimintaa.
Otsikko: Vs: Totuus navetanrakennuksesta ja budjetin pitävyydestä a la Tunkkari
Kirjoitti: Vesku - 13.02.13 - klo:15:09
itselläni on lypsyrobotin merkin valinta menossa.. ihan kokeeksi kysyin paikalliselta sinisen myyjältä että miksi pitäis sininen ottaa punaisen sijasta: ei lähtenyt moittimaan punaista vaikka oikein paikan tarjosin vaan oman merkkinsä hyviä puolia korosti. esimerkillistä toimintaa.
Teeppä sama kysymys punasen leirille. Ainaskin meillä päin pää aukeis, hyviä puolia ei löytys sinisestä vahingossakaan.  ;D
Otsikko: Vs: Totuus navetanrakennuksesta ja budjetin pitävyydestä a la Tunkkari
Kirjoitti: +250 - 13.02.13 - klo:15:15
itselläni on lypsyrobotin merkin valinta menossa.. ihan kokeeksi kysyin paikalliselta sinisen myyjältä että miksi pitäis sininen ottaa punaisen sijasta: ei lähtenyt moittimaan punaista vaikka oikein paikan tarjosin vaan oman merkkinsä hyviä puolia korosti. esimerkillistä toimintaa.
Teeppä sama kysymys punasen leirille. Ainaskin meillä päin pää aukeis, hyviä puolia ei löytys sinisestä vahingossakaan.  ;D
Mulle ei kommentoinu mitään Relavalista,vaikka koitin kysellä.Totes vain että heidän kone lypsää jokaisen lehmän joka meidän navetas on,ja niin se perskele teki :)
Otsikko: Vs: Totuus navetanrakennuksesta ja budjetin pitävyydestä a la Tunkkari
Kirjoitti: justus - 13.02.13 - klo:20:14
Tuli yks valtra kauppias mieleen jonka maine toisten merkkien  mollaamisesta kiiri yli läänien rajojen,kauppa kävi kun siima,kyllä se vaan moneen uppoo tuo paskan jauhaminen valitettavasti
Otsikko: Vs: Totuus navetanrakennuksesta ja budjetin pitävyydestä a la Tunkkari
Kirjoitti: lehtis - 13.02.13 - klo:20:15
Alkaa kyrsimään, kun eräs toinen navettakonseptin myyjätaho levittää huhua meidän Apila-pihatosta ja sen kustannuksista mahdollisille tuleville asiakkaille. Meidän navettaamme ja sen kustannuksia käytetään käsikassarana Pellon groupia, Hietalahtea ja Termateriä vastaan eli Apila-pihattoa, että budjetti kusee ja kannattaa mielummin ottaa toiselta navettakonseptin myyjältä navetta. Laitanpas nyt tähän, että mikään, mikä oli budjetissa eli itse rakennus, katto, seinät, ikkunat, kalusteet, LVI- ja sähkötyöt jne. pitivät budjettinsa ihanteellisesti. Mikä ei pitänyt paikkaansa olivat muut kulut, jotka oli ajateltu huomattavasti pienemmiksi. Soranajolle, kaivinkonetöille, suunnittelupalkkioille, betonille ja asennuksille varatut summat olivat reilusti liian pieniä. Osittain nämä virheet budjetoinnissa johtuivat suunnitelmien muuttumisesta, jolloin uuden suunnitelman budjetointi tehtiin ns. juosten kustuna. Tämän vuoksi ajatellusta 8000 € parsipaikasta tuli noin 10 000 € parsipaikka. Tosin otimme myös uuden aseman käytetyn sijasta ajatellen tulevaa.

Navetta saatiin kuitenkin nopeasti tuotantoon ja ollaan oltu enemmän kuin tyytyväisiä. Kaikki toimii, on yksinkertaista ja selkeää ja eläimet voi hyvin. Käytettävyydessä ei mitään valittamista.

Eikö nuo kilpailevat samalla alalla toimivat toimittajat koskaan opi, ettei se toisten töiden tai tuotteiden haukkuminen tuo kuin negatiivista mainetta itselleen. Myisivät sitä omaa tuotettaan, eikä mustamaalaisi toisia myyjätahoja tai toisten navetoita. Piste  ::).

Kuka oli rakentajana teidän navetassa ja olittekos tyytyväisiä rakentajiin ja pitikö aikataulu?
Otsikko: Vs: Totuus navetanrakennuksesta ja budjetin pitävyydestä a la Tunkkari
Kirjoitti: jylperö - 13.02.13 - klo:20:47
Yleensä täälläpäin lähdetään siitä että yhdelle robotille tulee 15k€/parsi ja useammalle 10k€ .
Jotenkin tuntuu että tässä on hieman ylimääräistä.
Tämä neuvojakin kyllä vaikuttaa aika rajusti puolueelliselta joitain rakennuttajia kohtaan, pistää miettimään onko pelissä omat intressit ja tuottaja jää maksajan rooliin.
Otsikko: Vs: Totuus navetanrakennuksesta ja budjetin pitävyydestä a la Tunkkari
Kirjoitti: ktm87 - 13.02.13 - klo:21:36
itellä ainakin kustannus arvio on alle 15k€ per lehmäpaikka yhen robotilla.. toivottavasti alitetaan ._.
Otsikko: Vs: Totuus navetanrakennuksesta ja budjetin pitävyydestä a la Tunkkari
Kirjoitti: Petri - 13.02.13 - klo:23:31
Tuli yks valtra kauppias mieleen jonka maine toisten merkkien  mollaamisesta kiiri yli läänien rajojen,kauppa kävi kun siima,kyllä se vaan moneen uppoo tuo paskan jauhaminen valitettavasti
Isäukkoni teki aikoinaan työuransa traktoreita myymällä. Kun sitten muutaman kiemuran kautta joutui toisenväristen neonien alle samaan toimeen, niin totesi tyytyväisyytensä siihen, että onneksi oli aina kaupannut vain hyvää omaa, ei huonoa naapuria.

Petri
Otsikko: Vs: Totuus navetanrakennuksesta ja budjetin pitävyydestä a la Tunkkari
Kirjoitti: kaenuunkeisari - 13.02.13 - klo:23:44
Alkaa kyrsimään, kun eräs toinen navettakonseptin myyjätaho levittää huhua meidän Apila-pihatosta ja sen kustannuksista mahdollisille tuleville asiakkaille. Meidän navettaamme ja sen kustannuksia käytetään käsikassarana Pellon groupia, Hietalahtea ja Termateriä vastaan eli Apila-pihattoa, että budjetti kusee ja kannattaa mielummin ottaa toiselta navettakonseptin myyjältä navetta. Laitanpas nyt tähän, että mikään, mikä oli budjetissa eli itse rakennus, katto, seinät, ikkunat, kalusteet, LVI- ja sähkötyöt jne. pitivät budjettinsa ihanteellisesti. Mikä ei pitänyt paikkaansa olivat muut kulut, jotka oli ajateltu huomattavasti pienemmiksi. Soranajolle, kaivinkonetöille, suunnittelupalkkioille, betonille ja asennuksille varatut summat olivat reilusti liian pieniä. Osittain nämä virheet budjetoinnissa johtuivat suunnitelmien muuttumisesta, jolloin uuden suunnitelman budjetointi tehtiin ns. juosten kustuna. Tämän vuoksi ajatellusta 8000 € parsipaikasta tuli noin 10 000 € parsipaikka. Tosin otimme myös uuden aseman käytetyn sijasta ajatellen tulevaa.

Navetta saatiin kuitenkin nopeasti tuotantoon ja ollaan oltu enemmän kuin tyytyväisiä. Kaikki toimii, on yksinkertaista ja selkeää ja eläimet voi hyvin. Käytettävyydessä ei mitään valittamista.

Eikö nuo kilpailevat samalla alalla toimivat toimittajat koskaan opi, ettei se toisten töiden tai tuotteiden haukkuminen tuo kuin negatiivista mainetta itselleen. Myisivät sitä omaa tuotettaan, eikä mustamaalaisi toisia myyjätahoja tai toisten navetoita. Piste  ::).

Jos vertaa roborajuttuihin niin osassa vieläkin hommia kesken ja suunnitellun 10 parsipaikan sijaan puhutaan 12. Ja conexxxx sissakin omat metkunsa olluna ja tulee olemaan. Se on vain tätä.. Ei voe sanoo et nyky aikaa koska sitä ollut ian kaiket. Nyt onneksi rohkeus puhua virheistä ja tälleen julkisesti kuten tapaus ritipalkkit jne.


Nimi ja virma suoraan nimi kehiin niin saadaan naama kerralla ryvetettyä jos kerta asiaakin ois  8) Vaikka vesirajaan tähäten   :P
Otsikko: Vs: Totuus navetanrakennuksesta ja budjetin pitävyydestä a la Tunkkari
Kirjoitti: mah - 14.02.13 - klo:05:48
Ei ole apilas-navetta sitten kovin pahan hintainen. 10000 e/parsipaikkaa kohti voi nykypäivänä pitää jo erittäin onnistuneena, etenkin alle 100 paikkaisessa yksikössä. Tuntuu että kaikki maksavat nykyään miljoonan. :'(
Otsikko: Vs: Totuus navetanrakennuksesta ja budjetin pitävyydestä a la Tunkkari
Kirjoitti: BACKSPACE - 14.02.13 - klo:06:53
Ei ole apilas-navetta sitten kovin pahan hintainen. 10000 e/parsipaikkaa kohti voi nykypäivänä pitää jo erittäin onnistuneena, etenkin alle 100 paikkaisessa yksikössä. Tuntuu että kaikki maksavat nykyään miljoonan. :'(

Tuolla hinnalla on vielä jotain toivoa, näillä 15 tonnia/häntä navetoilla ei mitään... Outoa on, että niitä vieläkin suunnitellaan vaikka on hyvin tiedossa missä vaikeuksissa noin kalliiden viritysten rakentaneet vaikkapa nyt ovat. Ja kun tilanne huononee vaan  :'(
Otsikko: Vs: Totuus navetanrakennuksesta ja budjetin pitävyydestä a la Tunkkari
Kirjoitti: Kyösti - 14.02.13 - klo:07:27
Ei ole apilas-navetta sitten kovin pahan hintainen. 10000 e/parsipaikkaa kohti voi nykypäivänä pitää jo erittäin onnistuneena, etenkin alle 100 paikkaisessa yksikössä. Tuntuu että kaikki maksavat nykyään miljoonan. :'(

Tuolla hinnalla on vielä jotain toivoa, näillä 15 tonnia/häntä navetoilla ei mitään... Outoa on, että niitä vieläkin suunnitellaan vaikka on hyvin tiedossa missä vaikeuksissa noin kalliiden viritysten rakentaneet vaikkapa nyt ovat. Ja kun tilanne huononee vaan  :'(
Mun parsipaikkahinta v.2010 oli melko tarkkaan 15 tonnia, sis. navetan,rehuvarastot,lietesäiliön, tiet,pihat,koko tilan sähkölinjojen kaapeloinnit yms. Eli siis kallis. Lokakuun lopussa maksamatta on alle 40 %, kokonaisuudessaan kt-lainaa joten eiköhän tämä tule maksettua. Kannattavuus voi sitten olla eri asia, kun en niistä luvuista mitään ymmärrä...
Otsikko: Vs: Totuus navetanrakennuksesta ja budjetin pitävyydestä a la Tunkkari
Kirjoitti: jylperö - 14.02.13 - klo:07:35
Noin vuosi sitten pidettiin  10k€ parsipaikkaa kalliina nyt se tuntuu olevan halpa, ensi vuonna 15k€ halpa ja 20k€ kallis. Melko nopeasti tuntuu kustannukset nousevan. ;D
Otsikko: Vs: Totuus navetanrakennuksesta ja budjetin pitävyydestä a la Tunkkari
Kirjoitti: BACKSPACE - 14.02.13 - klo:07:52
Noin vuosi sitten pidettiin  10k€ parsipaikkaa kalliina nyt se tuntuu olevan halpa, ensi vuonna 15k€ halpa ja 20k€ kallis. Melko nopeasti tuntuu kustannukset nousevan. ;D

Ei se ole hullu joka pyytää vaan.... jne.

Kyöstillä menee hyvin! Onnea siitä! Osa pärjää hyvin, näilläkin kustannustasoilla
Otsikko: Vs: Totuus navetanrakennuksesta ja budjetin pitävyydestä a la Tunkkari
Kirjoitti: vms1 - 14.02.13 - klo:09:26
Mutta eikö oikeasti ole mahdollista tehdä ratkaisuja niin että hinnat menee alle 10000. Ittellä suunnitteilla 100 lehmän hallia joka tulisi ritilöillä ja syvillä kouruilla ja ihmeesti vaan matemaattiset kustannukset kiipee yli kympin. Ei tosin olla viellä eritelty mikä maksaa.
Otsikko: Vs: Totuus navetanrakennuksesta ja budjetin pitävyydestä a la Tunkkari
Kirjoitti: Kyösti - 14.02.13 - klo:10:27
Mutta eikö oikeasti ole mahdollista tehdä ratkaisuja niin että hinnat menee alle 10000. Ittellä suunnitteilla 100 lehmän hallia joka tulisi ritilöillä ja syvillä kouruilla ja ihmeesti vaan matemaattiset kustannukset kiipee yli kympin. Ei tosin olla viellä eritelty mikä maksaa.
Muistat vaan laskea parsipaikan hinnan oikein, eli mukaan nuorkarjatilat,rehu-ja lantavarastot ym. Jos hyödyntää vanhaa niin vertailukelpoisen parsipaikkahinnan laskeminen lienee mahdotonta. Pelkän suoraviivaisen lypsävien hallin tekee varmasti alle kymppitonnin. Siis näin mutuna. Mist mä oikeesti tiedän kun en oo tehny.
Otsikko: Vs: Totuus navetanrakennuksesta ja budjetin pitävyydestä a la Tunkkari
Kirjoitti: antti-x - 14.02.13 - klo:10:32
Mutta eikö oikeasti ole mahdollista tehdä ratkaisuja niin että hinnat menee alle 10000. Ittellä suunnitteilla 100 lehmän hallia joka tulisi ritilöillä ja syvillä kouruilla ja ihmeesti vaan matemaattiset kustannukset kiipee yli kympin. Ei tosin olla viellä eritelty mikä maksaa.

Pari säästövinkkiä:

A: Tekee maanrakennuksen halvalla. Eli ampuu 5000m2 kalliota, noin ison määrän voi saada ammuttua 20-30 000 eurolla. Sitten murskaa siitä 70-80%, 7000-8000 tonnia. Murkauksen yhteydessä kauhakuormaaja (ja isäntä) ajaa sepelin oikeaan paikkaan.  Murskaus maksaa about 30-35 tonnia kun suurimman osan jättää 0-110 tms. 40-45000 euroa kaivurikuskille (ja höylä+tärykuskeille, joita kannattaa käyttää) niin ison navetan ja ja parin oheisrakennuksen maansiirto voi onnistua reilulla 100 000 eurolla.

B: Tekee ritilän sijaan lantakäytävät ilman kumimattoja ja lalmekin muoteilla ja raapoilla. Naputtaa sitten kumimatot jälkikäteen jos katsoo tarvitsevansa.
Otsikko: Vs: Totuus navetanrakennuksesta ja budjetin pitävyydestä a la Tunkkari
Kirjoitti: BACKSPACE - 14.02.13 - klo:10:33
Jos tekee 1 robotin navetan 60 hehtaarin varaan johonkin pusikkoon, niin kustannuksilla on merkitystä. Jos taas 200 hehtaarin tila laajentaa yhdestä kahteen, niin touhu voi olla vähän huolettomampaa. Tämäkin on hyvä muistaa, vai onko  ???
Otsikko: Vs: Totuus navetanrakennuksesta ja budjetin pitävyydestä a la Tunkkari
Kirjoitti: vms1 - 14.02.13 - klo:10:39
Niin siis tänhetkisten suunnitelmien mukaan mennään lypsävillä, lopputunnutus/poikimaosastot, sairastilat, ja tekniikka sekä sosiaalitilat niin ja lietealtaat sekä rehustustilat ja hinta hakeutuu pikkuhiljaa yli kympin parsi.
Otsikko: Vs: Totuus navetanrakennuksesta ja budjetin pitävyydestä a la Tunkkari
Kirjoitti: A4 lypsäjä - 14.02.13 - klo:11:13
vastaavat tilat (laakasiilot aiv kattamattomat)+pihat/tiet 2roboa+valmius kolmannelle toteutuneet kustannukset alle kympin/parsi
Otsikko: Vs: Totuus navetanrakennuksesta ja budjetin pitävyydestä a la Tunkkari
Kirjoitti: BACKSPACE - 14.02.13 - klo:12:24
vastaavat tilat (laakasiilot aiv kattamattomat)+pihat/tiet 2roboa+valmius kolmannelle toteutuneet kustannukset alle kympin/parsi

Näin se pitäisi hoitaa.
Otsikko: Vs: Totuus navetanrakennuksesta ja budjetin pitävyydestä a la Tunkkari
Kirjoitti: luomuviljelijä - 14.02.13 - klo:14:41
Mutta eikö oikeasti ole mahdollista tehdä ratkaisuja niin että hinnat menee alle 10000. Ittellä suunnitteilla 100 lehmän hallia joka tulisi ritilöillä ja syvillä kouruilla ja ihmeesti vaan matemaattiset kustannukset kiipee yli kympin. Ei tosin olla viellä eritelty mikä maksaa.

Pari säästövinkkiä:

A: Tekee maanrakennuksen halvalla. Eli ampuu 5000m2 kalliota, noin ison määrän voi saada ammuttua 20-30 000 eurolla. Sitten murskaa siitä 70-80%, 7000-8000 tonnia. Murkauksen yhteydessä kauhakuormaaja (ja isäntä) ajaa sepelin oikeaan paikkaan.  Murskaus maksaa about 30-35 tonnia kun suurimman osan jättää 0-110 tms. 40-45000 euroa kaivurikuskille (ja höylä+tärykuskeille, joita kannattaa käyttää) niin ison navetan ja ja parin oheisrakennuksen maansiirto voi onnistua reilulla 100 000 eurolla.

B: Tekee ritilän sijaan lantakäytävät ilman kumimattoja ja lalmekin muoteilla ja raapoilla. Naputtaa sitten kumimatot jälkikäteen jos katsoo tarvitsevansa.

Onko kukaan tehny pohjatöitä niin, että maanrakennusfirma räjäyttää kallion tasaseks, murskaa sen ja myy ylimääräsen murskeen pois? Itelle jäis tasanen pohja ja tarvittava murske eikä rahanvaihtoa tarvis tehdä.
Otsikko: Vs: Totuus navetanrakennuksesta ja budjetin pitävyydestä a la Tunkkari
Kirjoitti: JD6630 - 14.02.13 - klo:17:28
Pari säästövinkkiä:

A: Tekee maanrakennuksen halvalla. Eli ampuu 5000m2 kalliota, noin ison määrän voi saada ammuttua 20-30 000 eurolla. .....
Kuka sen kallion toisi sinne aluksi ja vielä mielellään ilmaiseksi ???
Otsikko: Vs: Totuus navetanrakennuksesta ja budjetin pitävyydestä a la Tunkkari
Kirjoitti: ktm87 - 14.02.13 - klo:17:47
rahan säästövinkki c
älä rakenna paalutusta vaativalle alueelle.