Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: HEINÄMIES-07 - 23.01.13 - klo:12:36

Otsikko: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: HEINÄMIES-07 - 23.01.13 - klo:12:36
Paikallinen Traktorimyyjä (keltaiset vanteet),tiesi kertoa että liikennetraktoreihin tulossa vuosikatsastus lähitulevaisuudessa.
Tämän takia ei liikennejonnut enää normitiloille mene kaupaksi.
Onkohan mitään totuus pohjaa?
Virossahan koneita on katsasteltu jo pitemmän aikaa.
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: nuffieldmaster - 23.01.13 - klo:12:51
Tässä taas se sama, että koskeeko tuo kaikkia paperilla liikennetraktoriksi luokiteltavia, vai kaikkia yli 40 km/h kulkevia.

Entä jos täräyttää papereissa maataloustraktorin nimellä kulkevalla kulkineella tutkaan 50 km/h ja ei ole katsastettu niin mihinkä rikokseen syyllistyy ja vaaditaanko päätä vadille ja traktori katsastukseen, ja mitä varusteita pitää olla ja pitääkö traktorin kulku rajoittaa miten siihen 40 km/h?   Tätä kysyin eräässä tapahtumassa missä oli poliisi ja katsastajat samassa pöydässä. Vastaus oli jotakin, että pitää olla vaaditut turvavarusteet (tyypitysvuoden mukaan) ja traktorin vakiokulussa. No sitten kysäisin, että mites käsitellään loikkarinuffi...  katsoivat toisiaan ja eivät ole koskaan sellaisesta kuulleetkaan  :o   
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: Ala-Pertti - 23.01.13 - klo:13:14
Kyllä se vaan paree, jotta ajelee ylinopeutta ainoastaan Sukevan suuntaan. Jos nousee edessä rukkanen, niin painaa vaan lapikasta lattiaan, ja huikkaa lopiiseille, jotta "ollaan jo menossa" ;D


Tottapuhuen näistä säännöistä kun ei tyhjentävästi ota pirukaan selvää.
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: Paalinpyörittäjä - 23.01.13 - klo:13:41
Ei koske maatalouteen rekisteröityjä liikennetraktoreita 8)
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: Timon - 23.01.13 - klo:13:42
Kysäisin paikalliselta katsastajalta viittäkymppiä kulkevan traktorin katsastuksesta.Kuulemma menee liikennetraktoriksi(rekisteriotteeseen),mutta jos katsatushetkellä kulkee vain neljääkymppiä niin maataloustraktoriksi.Katsastusmiehelle ei ollut kuulemma väliä kuinka lujaa traktori huomisin kulkee...
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: mies - 23.01.13 - klo:13:47
Kysäisin paikalliselta katsastajalta viittäkymppiä kulkevan traktorin katsastuksesta.Kuulemma menee liikennetraktoriksi(rekisteriotteeseen),mutta jos katsatushetkellä kulkee vain neljääkymppiä niin maataloustraktoriksi.Katsastusmiehelle ei ollut kuulemma väliä kuinka lujaa traktori huomisin kulkee...

Meinaatko että samallalailla kuin entisvanhaan, kun Soliferiin vaihdettiin kolmetoistapiikkinen kympin tilalle?
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: Paalaaja - 23.01.13 - klo:14:18
Kysäisin paikalliselta katsastajalta viittäkymppiä kulkevan traktorin katsastuksesta.Kuulemma menee liikennetraktoriksi(rekisteriotteeseen),mutta jos katsatushetkellä kulkee vain neljääkymppiä niin maataloustraktoriksi.Katsastusmiehelle ei ollut kuulemma väliä kuinka lujaa traktori huomisin kulkee...

Vakuutusyhtiölle ja syyttäjälle voi olla "väliä" siinä kohtaa, kun sivutieltä eteesi kääntänyttä Uunoa kuljettajineen kaivetaan koneesi alta...   ???
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: kaaleppi - 23.01.13 - klo:16:00
En henkkoht ymmärrä miksi lakiin saa viljellä vitsejä. Kuten että 50kmh kulkeva maataloustraktori määritellään 'liikennetraktoriksi', varsinkin kun on olemassa niitä muitakin tuolla maailmalla, joita oikeasti olisi mieltä kutsua jollakin tuon kaltaisella termillä.
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: zetor8045 - 23.01.13 - klo:16:15
Kukas noitten katsastuksia sitten seuraa?? Tulevatko tiloille katsastamaan??  Yksi äijä meni lavamönkijää eli kevyttä nelipyörää konttorille katsastamaan niin inssi ei vissiin moisista tykännyt (siis tiennyt mitään) kun totesi kun katsastus oli tehty että jos tuut vielä kerrankin tuolla saatanan vehkeellä tänne niin vedän sua turpaan  :o  Tuleeko näistä liikennetraktoreista vastaava luokka joista harva inssi tietää mitään...
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: Timppa - 23.01.13 - klo:16:38
DynaVtllä on helppo rajata huiput 40 km/h vain nappulaa kiertämällä.
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: HEINÄMIES-07 - 23.01.13 - klo:17:19
Epäselväksi jäi koska määräaikaiskatsastus saa lainvoiman.
Koskee varmaan sitte myös 40 km.versioitakin ja perävaunuja.
Jos vuosittainen katsastuspakko tulee niin,luulis vanhempaa kalustoa kertyvän vaihtokonerivistöön ja hinnat laskevan.
Jarrujen kanssa konttorilla operoidessa tulee varmasti remonttia useammin kun nyt.Monessa koneessa olis kyllä syytä jarruja remontoida ilman viranomaismääräystäkin.  Entäs sitten nää päästömittaukset?
Voi jäädä egrrät ohittamatta.
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: zetor8045 - 23.01.13 - klo:17:21
Epäselväksi jäi koska määräaikaiskatsastus saa lainvoiman.
Koskee varmaan sitte myös 40 km.versioitakin ja perävaunuja.
Jos vuosittainen katsastuspakko tulee niin,luulis vanhempaa kalustoa kertyvän vaihtokonerivistöön ja hinnat laskevan.
Jarrujen kanssa konttorilla operoidessa tulee varmasti remonttia useammin kun nyt.Monessa koneessa olis kyllä syytä jarruja remontoida ilman viranomaismääräystäkin.  Entäs sitten nää päästömittaukset?
Voi jäädä egrrät ohittamatta.
Dieselistä ei mitata kuin savut ja muiden päästöjen mittaaminen maksaa vissiin jonkun 1000-1500€ kerta ainakin VTT:llä...   EGR:n ohittaminen ei vaikuta tähän...
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: Timppa - 23.01.13 - klo:17:30
Nehän egr:t ja tuhkasuodattimet lukee siinä rekkariotteessa ja ne on löydyttävä toiminnassa.

On siinä vityksen tekijät kusessa.

Ja niiiiiiiiiiin oikein heille.

 ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: zetor8045 - 23.01.13 - klo:17:34
Nehän egr:t ja tuhkasuodattimet lukee siinä rekkariotteessa ja ne on löydyttävä toiminnassa.

On siinä vityksen tekijät kusessa.

Ja niiiiiiiiiiin oikein heille.

 ;D ;D ;D
Pitäis olla autossakin mutta kumma juttu kun ei oo moisia kyselty vaikka savutestissä hyvin huomaa ettei ihan vakio ole  ::)  Että hahahahahahah sulle  ;D    Laittele sä vaan lisäsuodattimia massikkaan ettet joudu vaihteistoremonttiin...   8) 
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: Isäntärenki - 23.01.13 - klo:17:37
50 km tubnnissa tulee piirturi pakolliseksi ja 5 päivää opikelua joka 5 vuosi
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: zetor8045 - 23.01.13 - klo:17:46
50 km tubnnissa tulee piirturi pakolliseksi ja 5 päivää opikelua joka 5 vuosi
LT kortti ei vaadi ammattipätevyyttä eli ei tartte opiskella jollei muuten tartte työturva, tieturva, vesihygenia, tulityötä tms... 
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: Timppa - 23.01.13 - klo:18:06
Nehän egr:t ja tuhkasuodattimet lukee siinä rekkariotteessa ja ne on löydyttävä toiminnassa.

On siinä vityksen tekijät kusessa.

Ja niiiiiiiiiiin oikein heille.

 ;D ;D ;D
Pitäis olla autossakin mutta kumma juttu kun ei oo moisia kyselty vaikka savutestissä hyvin huomaa ettei ihan vakio ole  ::)  Että hahahahahahah sulle  ;D    Laittele sä vaan lisäsuodattimia massikkaan ettet joudu vaihteistoremonttiin...   8)

En tartte suodattimia koska massikan perässä on vain uusia peräkärryjä ym.

Ei tule hydraulinesteen mukana entisten jonnujen metallitöhniä.

 ;D ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: Hiippailija - 23.01.13 - klo:19:49
Mä en oo muutenkaan aina ihan sisäistäny tätä vouhottamista näitten liikennekoneitten kanssa, pelkässä maatalouskäytössä tulee vuodessa prosentuaalisesti aika vähän ajettua yli 40km/h.. :-X
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: Paalinpyörittäjä - 23.01.13 - klo:22:32
Mä en oo muutenkaan aina ihan sisäistäny tätä vouhottamista näitten liikennekoneitten kanssa, pelkässä maatalouskäytössä tulee vuodessa prosentuaalisesti aika vähän ajettua yli 40km/h.. :-X
Riippuu vähään töistä, jossain paalikeikalla jopa reilut kax kolmasosaa ajasta, paalatessa vaan palanmatkaa aamuin illoin, silti en enää huolis yhtäkään hidasta konetta.
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: Lurppa - 23.01.13 - klo:23:11
DynaVtllä on helppo rajata huiput 40 km/h vain nappulaa kiertämällä.


Niin on mYös Jonnikalla!  ::)
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: Konemies - 24.01.13 - klo:08:41
Liikennetraktoreista voidaan järkevästi katsastaa omamassa, jarrut pihalla ajotestillä, valot, huippunopeus ja lokasuojien riittävyys.  ...ja  sata euroa kiitos.
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: kaaleppi - 24.01.13 - klo:10:07
Mä en oo muutenkaan aina ihan sisäistäny tätä vouhottamista näitten liikennekoneitten kanssa, pelkässä maatalouskäytössä tulee vuodessa prosentuaalisesti aika vähän ajettua yli 40km/h.. :-X

Vaan se onkin siinä että 50kmh laatikolla on jokin tolkku kierroksissa kun ajaa 40kmh. On jotain hyötysuhteen hiventä edes touhussa. Minulla on ysisatanen ja t160, jälkimmäinen ltr. Kummallakaan en aja tiellä yleensä 1600rpm yli, ja jos on pitempää matkaa ja vähän kiirettä niin enintään himpan alle 1800rpm.

Se kun nelikymppisellä maataloustraktorilla ajetaan talla pohjassa 38-42kmh on surkeinta mitä on koskaan nähty. 80% tehosta puhaltuu ilmaan pelkkänä tyhjänä huutona. Onneksi aivan uusimmissa koneissa on välityksiä edes hiukan viilattu tämän pelleilyn vähentämiseksi.
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: jaana30v - 24.01.13 - klo:13:28
Liikennetraktoreista voidaan järkevästi katsastaa omamassa, jarrut pihalla ajotestillä, valot, huippunopeus ja lokasuojien riittävyys.  ...ja  sata euroa kiitos.

Eiköhän ne keksi savutuksenkin mitata.
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: Cynic - 24.01.13 - klo:13:50
Lainaus
Vaan se onkin siinä että 50kmh laatikolla on jokin tolkku kierroksissa kun ajaa 40kmh. On jotain hyötysuhteen hiventä edes touhussa. Minulla on ysisatanen ja t160, jälkimmäinen ltr. Kummallakaan en aja tiellä yleensä 1600rpm yli, ja jos on pitempää matkaa ja vähän kiirettä niin enintään himpan alle 1800rpm.

Se kun nelikymppisellä maataloustraktorilla ajetaan talla pohjassa 38-42kmh on surkeinta mitä on koskaan nähty. 80% tehosta puhaltuu ilmaan pelkkänä tyhjänä huutona. Onneksi aivan uusimmissa koneissa on välityksiä edes hiukan viilattu tämän pelleilyn vähentämiseksi.

Sama tarve täälläkin. Kierrokset ja turha öljyn polttaminen alas. Huippunopeus ei ole kriittinen, ehkä vähän saa kerättyä vauhtia mäkeen mutta välitysten takia sekin lienee nollasummapeliä. Nytkin 40 laatikolla ajan harvoin yli 35, kierrosmäärän takia.
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: realisti - 24.01.13 - klo:14:21
Portaattomat on siitä kivoja, että kierrokset ja sitä kautta löpön kulutus pysyy tiellä hanskassa. Dyna-vt 61km/h 1950rpm vs. Jd 6830 aq 56km/h 2150rpm. Jonnu vie lämä tiskissä tiellä valtavasti soppaa, sillä tulee ajeltua jotain 46-48km/h sopan säästämiseksi.
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: Cynic - 24.01.13 - klo:14:40
Nojoo, tuolla pääomakustannuksella pitääkin olla kulutuksen kanssa tarkkana. ;D
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: Peurajussi - 24.01.13 - klo:16:58

Oma peura kulkee ecovaihteella 42km/h ja kierroksia jotain rapiat 1800. Minusta asiallinen varuste.  :)
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: Hervast - 24.01.13 - klo:18:52

Sama tarve täälläkin. Kierrokset ja turha öljyn polttaminen alas. Huippunopeus ei ole kriittinen, ehkä vähän saa kerättyä vauhtia mäkeen mutta välitysten takia sekin lienee nollasummapeliä. Nytkin 40 laatikolla ajan harvoin yli 35, kierrosmäärän takia.

Itse hain taannoin just 6650 tai 6850 mallin hitekkiä jotta sen sai liikenneperällä. Yleensä tulee köröteltyä kuitenkin alle 40 km/h huonokuntoisilla pikkuteillä. Kerran piti Jontikka karistaa perästä niin huitasin 62 mittariin hienosilla ylikierroksilla....

Mielessä ollut muutoskatsastaa tuo matalakierroskoneeksi jos alkaa direktiivit liikennetraktorin omistajana liikaa ahdistamaan. Lieköhän määräysten puitteissa mahdollista ? Teknisestihän eroja ei ole kuin syöttöpumpun säädöt ja tehokkaampi hydepumppu. Saishan se sittenkin 45 kulkea...
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: kyntaja - 24.01.13 - klo:19:37
Portaattomat on siitä kivoja, että kierrokset ja sitä kautta löpön kulutus pysyy tiellä hanskassa. Dyna-vt 61km/h 1950rpm vs. Jd 6830 aq 56km/h 2150rpm. Jonnu vie lämä tiskissä tiellä valtavasti soppaa, sillä tulee ajeltua jotain 46-48km/h sopan säästämiseksi.

Ho hoi..... oma deere kulki ennen 54-56  2080 kierroksella. nyt sen reilun 60 2200-2250rpm. Kulutus sama mittarin mukaan.
14-35 näyttää mittari riippuen onko tasaista vai hieman rinnettä. Ei ne noi matalat kierrokset automaattisesti mitään meinaa.
Lyödään kuormitusta niin syö soppaa vaikka kiertäs 1000 kierrosta minutissa.
Tietysti ohjelmaa on rukattu rankasti ja parempaan suuntaan. Ei ronklata kylmänä kun egr poistettu yms pikku kikkoja.
tyhjäkäyti kulutuskin tippunut +0.5 litraa. Tällä hetkellä enää 1.1 litraa.
Tuntuu urea valtrat vetävän 2.2+ litraa tyhjäkäynnillä. aika iso ero.(tietysti vakio vehe)
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: Make - 24.01.13 - klo:22:26

Oma peura kulkee ecovaihteella 42km/h ja kierroksia jotain rapiat 1800. Minusta asiallinen varuste.  :)
Mulla menee Ecospeed N Valtra samallalailla.
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: zetor8045 - 24.01.13 - klo:23:33

Oma peura kulkee ecovaihteella 42km/h ja kierroksia jotain rapiat 1800. Minusta asiallinen varuste.  :)
Mulla menee Ecospeed N Valtra samallalailla.
Deutsi ei oo ees mikään eko ja ottaa 2000rpm 52km/h ja joku 1600rpm tuossa 40 tienoilla...
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: meikäläinen - 24.01.13 - klo:23:46
Oho! Mikähän malli ja millä renkailla? Itellä oli agrotron 130 vm.04 650/65 38 renkailla ja kulki navigaattorin mukaan 55 km/h ja kierrokset oli jotain 2350. Onkohan taas jotain "etelänvetelän" lisää. Ja se perkeleellinen melu kopissa vielä deutsissa maantieajossa... 5500 tuntia siitä kärsin.

Eipä ole ikävä kun Dyna VT:llä ajaa 1700 rmp:llä 55km/h hiljaisella ohjaamolla.

Ps. Joko se setorin "verkutietäjä" tutuntuttu on löytänyt sen moottorijarrutuksen säätönapin verkustansa, kun sitä kerran niin morkkasit?

Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: zetor8045 - 24.01.13 - klo:23:55
Oho! Mikähän malli ja millä renkailla? Itellä oli agrotron 130 vm.04 650/65 38 renkailla ja kulki navigaattorin mukaan 55 km/h ja kierrokset oli jotain 2350. Onkohan taas jotain "etelänvetelän" lisää. Ja se perkeleellinen melu kopissa vielä deutsissa maantieajossa... 5500 tuntia siitä kärsin.

Eipä ole ikävä kun Dyna VT:llä ajaa 1700 rmp:llä 55km/h hiljaisella ohjaamolla.

Ps. Joko se setorin "verkutietäjä" tutuntuttu on löytänyt sen moottorijarrutuksen säätönapin verkustansa, kun sitä kerran niin morkkasit?
M620 ja ihan normi kumeilla eli16,9/28 20,8/38... Tosin M640 ottaa 2200rpm 53km/h samanlaisilla kumeilla... Ei ja ei vieläkään ole massikkassa moista ominaisuutta vaikka on vissiin yli 9000h mittarissa...   Eikä ollut tuota hiljaista hyttiäkään mikä lie lisävaruste  ;D    Eipä se sillä massikalla viitti enää ajaa kun fendtikin on...
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: Ketku - 25.01.13 - klo:06:30
Mulla valtteriin lisätty kierroksia tarkoituksella ja nyt kulkee 62 navigaattorin mukaan. Kulutus tuli mitattua muutama vuosi sitten kun ajoin soraa niin siinä tunneista ja mittarin kautta tankatun polttoaineen kulutuksen perusteella oli 12,2l/h kierroksia kone ottaa 2500 kaasupohjassa ajettiin 2 vuorokautta. Noilla kierrosten lisäämisellä on suuri merkitys ja vauhdin lisällä kun ajetaan kumpuilevassa maastossa , sen huomasi tuossa soran ajossa kun aiemmin piti tiettyihin mäkiin vaihtaa pienempää kepistä niin nyt riittää pikavaihteet samoihin mäkiin. Paluuta entiseen jurruuttamiseen ei ole kyytikin tasoittuu tuossa 46-48 välillä sitten menee kuin juna tasaisesti. 
En ymmärrä miksei traktori voisi ottaa enemmän kierroksia tai kulkea kovempaa, kulkeehan autokin 200 ja otta reilusti kierroksia enemmän mitä käytetään ja siltikään niillä ei ajeta täysillä kierroksilla tai niin lujaa kuin pääsee.
 
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: Peurajussi - 25.01.13 - klo:07:22

Moottorin vääntökäyrillä saattaa olla asiassa merkitystä. Vähäiset ajokokemukset Valtterilla antavat osviittaa siitä, että yläkierroksilla saattaa jotain tapahtuakin. Alavääntökonehan tuo ei todellakaan ole.
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: koivumaki - 25.01.13 - klo:07:37

Moottorin vääntökäyrillä saattaa olla asiassa merkitystä. Vähäiset ajokokemukset Valtterilla antavat osviittaa siitä, että yläkierroksilla saattaa jotain tapahtuakin. Alavääntökonehan tuo ei todellakaan ole.

--milläköhän olet ajanut?
--mulla on nyt mahdollisuus ajaa N141:llä ja T160:lla.T:ssä lastu.N141 vakio.Ovatten hiukan erilaiset alaväännöltään.Arvakkaa kumpi parempi..
--mutta ei N141 minusta tehoton ole...
--mun mittausten mukaan on ihan sama ajaako kuinka vaan,kulutus L/KM on sama.Kuten tuossa todettiin,raskailla kuormilla mäkisissä maastoissa 40/pienet kierrokset tuovat mäkien nousuissa aika lailla kepitystä ja nopeus romahtaa.
--laskekaa maantieajossa kulutus km kohden,pelkkä tuntikulutus ei vielä kerro mitään.
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: kylmis - 25.01.13 - klo:07:50
Ja eikös ureakäytön pitänyt palauttaa kateissa olleet alaväännöt ???
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: Yodavaari - 25.01.13 - klo:08:09
En ymmärrä miksei traktori voisi ottaa enemmän kierroksia tai kulkea kovempaa, kulkeehan autokin 200 ja otta reilusti kierroksia enemmän mitä käytetään ja siltikään niillä ei ajeta täysillä kierroksilla tai niin lujaa kuin pääsee.
Ota oikeaan käteen pajavasara ja vasempaan tavallinen ja sitten kädet suorana edessä heiluttelet niitä edestakaisin. Kyllä se siitä selviää miksei kierroksia voi verrata autossa ja trakraattorissa. Kuorma-autoon kylläkin voi vertailla. Tommonen wärtsilän kone kiertää sadasta muutamaan sataa kierrokseen minuutissa.
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: Peurajussi - 25.01.13 - klo:08:25

Moottorin vääntökäyrillä saattaa olla asiassa merkitystä. Vähäiset ajokokemukset Valtterilla antavat osviittaa siitä, että yläkierroksilla saattaa jotain tapahtuakin. Alavääntökonehan tuo ei todellakaan ole.

--milläköhän olet ajanut?


N123
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: Cynic - 25.01.13 - klo:08:48
Lainaus
En ymmärrä miksei traktori voisi ottaa enemmän kierroksia tai kulkea kovempaa, kulkeehan autokin 200 ja otta reilusti kierroksia enemmän mitä käytetään ja siltikään niillä ei ajeta täysillä kierroksilla tai niin lujaa kuin pääsee.

Nopeus vaatii tehoa -> kallista.
Kierrokset vaatii kestävyyttä -> kallista
Suurempi teho nykyisillä kierroksilla vaatii iskutilavuutta -> kallista

60-nopeus traktoreilla asettaa myös vaatimuksia liikenneturvallisuuden puolesta mm jarruille ja jousituksille. Nykyisissä traktoreissa on niin huonot jarrut puhumattakaan kärryistä että kaikki kokonaispaino yli 15 tonnia ja 45 km/h pitäisi kieltää.
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: Duunarifarmari - 25.01.13 - klo:09:04
Kyseessähän on vasta eu komission ehdotus direktiiviksi joka onneksi ei ottaisikaan mopoja ma moottoripyöriä määräaikaiskatsastuksen piiriin mutta liikennetraktorit kyllä. Se on suomesta kiinni haluaako yhtenäistää käytännön eu:n linjauksen mukaan ja ottaa nuo liikennetraktorit katsastukseen. Kuten kaikki tiedämme onneksi suomen päättäjät ovat niin saatanan fiksuja etteivät joka ehdotukseen lähde mukaan ja vaikka lähtevätkin niin eivät ainakaan kiristä kansallisesti määräyksiä  ;)

Maataloustraktori ei ole automaattisesti liikennetraktori jos menee 50km/h. Tosi on että traktorin suurin rakenteellinen nopeus on 40km/h ,mutta jos sen ylittää eikä ylitä tien nopeusrajoitusta selviää pahimmassa tapauksessakin rikesakolla (ajoneuvon suurimman sallitun nopeuden ylittäminen). sama asia jos vedän heppakärryä 100km/h moottoritiellä....
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: Yodavaari - 25.01.13 - klo:09:56
Kyseessähän on vasta eu komission ehdotus direktiiviksi joka onneksi ei ottaisikaan mopoja ma moottoripyöriä määräaikaiskatsastuksen piiriin mutta liikennetraktorit kyllä. Se on suomesta kiinni haluaako yhtenäistää käytännön eu:n linjauksen mukaan ja ottaa nuo liikennetraktorit katsastukseen. Kuten kaikki tiedämme onneksi suomen päättäjät ovat niin saatanan fiksuja etteivät joka ehdotukseen lähde mukaan ja vaikka lähtevätkin niin eivät ainakaan kiristä kansallisesti määräyksiä 

Se nyt ei ole kiinni Suomesta.  Pian katsastellaan myös peräkärrytkin.

http://yle.fi/uutiset/eun_komissio_vaatii_suomelta_direktiivien_noudattamista/6465820
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: Timppa - 25.01.13 - klo:10:00
Oletteko valmiita katsastuksiin?  ;D

Löytyykö CE merkintä perävaunuista?  Puimurin pöytävaunusta?

Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: Yodavaari - 25.01.13 - klo:10:17
"Katsastusvelvollisten ajoneuvoluokkien määritelmä poikkeaisi aikaisemmasta määrittelystä ja pohjautuisi enemmän kokonaisten ajoneuvojen tyyppihyväksynnästä annettuihin direktiiveihin (2002/24/EY, 2007/46/EY ja 2003/37/EY) eli niin sanottuihin ajoneuvojen puitedirektiiveihin. Määrittelyn muutos selkeyttäisi huomattavasti nykyistä tilannetta, joka erityisesti traktoreiden osalta on epäselvä.

Katsastettavaksi määrättäisiin autojen ja niiden perävaunujen lisäksi kaikki L-luokan ajoneuvot sekä yli 40 km/h nopeuden ylittävät traktorit."

Ei jakoa maatalouskäytön tai muun käytön perusteella. Nopeus ratkaisee.
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: vms1 - 25.01.13 - klo:11:38
Oletteko valmiita katsastuksiin?  ;D

Löytyykö CE merkintä perävaunuista?  Puimurin pöytävaunusta?

Taidetaan pöytävaunu laskea joksikin työkoneen siiro alusaksi samuitn kun sorkkiksen pukin kärryä jolloin sen ei tartteolla kirjoissa eikä katsastaa. Noin muuten en pidä kovin pahana vaikka joutuiskin katsastelee näitä traktoreita ja niiden jarrullisia kärryjä. Toki harmittaa katsastusmaksu mutta tulee jonkun toimesta edes katottua että valot, heijastimet  ja jarrut pela
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: nuffieldmaster - 25.01.13 - klo:11:46
Minusta tuollaisen traktori/perävaunukatsastuksen voisi aivanhyvin suorittaa samalla tapaa kuin ks-ruiskujenkin, eli hommaan kävisi pätevöitynyt (kurssitettu) maallikko. Toisi esim. minulle tänne syrjäseudulle lisäelantoa. Samalla voisi tempaista myydä ja asentaa uudet valot ja jarruhilppeet kärreihin jne...

Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: fendt - 25.01.13 - klo:15:19
Katastusasemille alkaa tulla ruuhkaa kun kaikki lähtee raktoreita ja kärryjä katsastamaan!!  ;D
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: Timppa - 25.01.13 - klo:15:53
Katastusasemille alkaa tulla ruuhkaa kun kaikki lähtee raktoreita ja kärryjä katsastamaan!!  ;D

Hankkijan varaosatiskillä tulee olemaan kilometrien jono kun ukot jonottaa egr venttiileitään
kainalot hiessä.

 ;D

Huoltoäijät vuolee kultaa kun vakio-ohjelmaa ajetaan moottoriohjausbokseihin.
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: +250 - 25.01.13 - klo:16:01
Katastusasemille alkaa tulla ruuhkaa kun kaikki lähtee raktoreita ja kärryjä katsastamaan!!  ;D

Hankkijan varaosatiskillä tulee olemaan kilometrien jono kun ukot jonottaa egr venttiileitään
kainalot hiessä.

 ;D

Huoltoäijät vuolee kultaa kun vakio-ohjelmaa ajetaan moottoriohjausbokseihin.
Ja ykskään verkutsoova ei mene jarrutesteistä läpi.Ja Kesko ei pysty toimittaan kartaanijarruihin osia :'( Viimmeistään valoviiksen toimimattomuus pompauttaa leimaamisen ;D
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: Timppa - 25.01.13 - klo:16:05
Katastusasemille alkaa tulla ruuhkaa kun kaikki lähtee raktoreita ja kärryjä katsastamaan!!  ;D

Hankkijan varaosatiskillä tulee olemaan kilometrien jono kun ukot jonottaa egr venttiileitään
kainalot hiessä.

 ;D

Huoltoäijät vuolee kultaa kun vakio-ohjelmaa ajetaan moottoriohjausbokseihin.
Ja ykskään verkutsoova ei mene jarrutesteistä läpi.Ja Kesko ei pysty toimittaan kartaanijarruihin osia :'( Viimmeistään valoviiksen toimimattomuus pompauttaa leimaamisen ;D

Dynäveetee voi aina jarruttaa moottorijarrutuksella.

Jonnukkaalla sitä ei saa mennä tekemään... tai... tulee taas asiaa varaosatiskille.

 ;D
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: hvinnamo - 25.01.13 - klo:16:24
Katastusasemille alkaa tulla ruuhkaa kun kaikki lähtee raktoreita ja kärryjä katsastamaan!!  ;D

Hankkijan varaosatiskillä tulee olemaan kilometrien jono kun ukot jonottaa egr venttiileitään
kainalot hiessä.

 ;D

Huoltoäijät vuolee kultaa kun vakio-ohjelmaa ajetaan moottoriohjausbokseihin.
Ja ykskään verkutsoova ei mene jarrutesteistä läpi.Ja Kesko ei pysty toimittaan kartaanijarruihin osia :'( Viimmeistään valoviiksen toimimattomuus pompauttaa leimaamisen ;D

Dynäveetee voi aina jarruttaa moottorijarrutuksella.

Jonnukkaalla sitä ei saa mennä tekemään... tai... tulee taas asiaa varaosatiskille.

 ;D

 Moottorijarrutus on eri asia kuin välityssuhdetta pienentämällä jarruttaminen, jota yritit ilmeisestikin tarkoittaa? Kyllä Autopowerilla voi ihan vapaasti jarrutella moottorilla, kunhan ei ihan täydessä vauhdissa vaihdekeppiä täysiltä pienelle nykäise.
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: Timppa - 25.01.13 - klo:16:31
Katastusasemille alkaa tulla ruuhkaa kun kaikki lähtee raktoreita ja kärryjä katsastamaan!!  ;D

Hankkijan varaosatiskillä tulee olemaan kilometrien jono kun ukot jonottaa egr venttiileitään
kainalot hiessä.

 ;D

Huoltoäijät vuolee kultaa kun vakio-ohjelmaa ajetaan moottoriohjausbokseihin.
Ja ykskään verkutsoova ei mene jarrutesteistä läpi.Ja Kesko ei pysty toimittaan kartaanijarruihin osia :'( Viimmeistään valoviiksen toimimattomuus pompauttaa leimaamisen ;D

Dynäveetee voi aina jarruttaa moottorijarrutuksella.

Jonnukkaalla sitä ei saa mennä tekemään... tai... tulee taas asiaa varaosatiskille.

 ;D

 Moottorijarrutus on eri asia kuin välityssuhdetta pienentämällä jarruttaminen, jota yritit ilmeisestikin tarkoittaa? Kyllä Autopowerilla voi ihan vapaasti jarrutella moottorilla, kunhan ei ihan täydessä vauhdissa vaihdekeppiä täysiltä pienelle nykäise.

Mitä sit tapahtuu jos nykäisee kuitenkin?  Ainiin... vaihteisto lähtee rahtina Saksaan.  ;D

Dynäveeteellä voi vaikka suunnanvaihtimen nykäistä pakille täydestä vauhdista ja ei tapahdu murheita.

Ja poljinajolla voi ihan kerralla nostaa jalan kaasupolkimella ja hyödyntää moottorijarrutusominaisuutta sen mukaan miten on sen säätänyt.

 ;D

On se niin helppoa ettei se jonnukkaan ohjastajalle ikinä valkene.
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: hvinnamo - 25.01.13 - klo:16:34
^  Niinpä. Onhan se vaara olemassa, että joku vieras kuski vahingossa, kielloista huolimatta,  nykäisee vaihdekepistä, niin voihan siinä sitten tulla suru puseroon.  :)
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: zetor8045 - 25.01.13 - klo:20:08
Katastusasemille alkaa tulla ruuhkaa kun kaikki lähtee raktoreita ja kärryjä katsastamaan!!  ;D

Hankkijan varaosatiskillä tulee olemaan kilometrien jono kun ukot jonottaa egr venttiileitään
kainalot hiessä.

 ;D

Huoltoäijät vuolee kultaa kun vakio-ohjelmaa ajetaan moottoriohjausbokseihin.
Miksei mun oo auton EGR venttiiliä tarvinnut kiinnittää uudestaan?? Tai turboa vaihtaa alkuperäiseksi??  Tuskin se traktoreissakaan katsastusmiestä kiinnostaa... Ja jos rupeaa kiinnostamaan niin vaatii että katsastus keskeytetään ja menee toiselle katsurille jota ei kiinnosta... Näin helppoa   8)
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: Timppa - 25.01.13 - klo:20:57
Katastusasemille alkaa tulla ruuhkaa kun kaikki lähtee raktoreita ja kärryjä katsastamaan!!  ;D

Hankkijan varaosatiskillä tulee olemaan kilometrien jono kun ukot jonottaa egr venttiileitään
kainalot hiessä.

 ;D

Huoltoäijät vuolee kultaa kun vakio-ohjelmaa ajetaan moottoriohjausbokseihin.
Miksei mun oo auton EGR venttiiliä tarvinnut kiinnittää uudestaan?? Tai turboa vaihtaa alkuperäiseksi??  Tuskin se traktoreissakaan katsastusmiestä kiinnostaa... Ja jos rupeaa kiinnostamaan niin vaatii että katsastus keskeytetään ja menee toiselle katsurille jota ei kiinnosta... Näin helppoa   8)

Kyl laki niin sanoo että saastevarusteet oltava paikoillaan.
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: - 25.01.13 - klo:21:01
Lainaus
En ymmärrä miksei traktori voisi ottaa enemmän kierroksia tai kulkea kovempaa, kulkeehan autokin 200 ja otta reilusti kierroksia enemmän mitä käytetään ja siltikään niillä ei ajeta täysillä kierroksilla tai niin lujaa kuin pääsee.

Nopeus vaatii tehoa -> kallista.
Kierrokset vaatii kestävyyttä -> kallista
Suurempi teho nykyisillä kierroksilla vaatii iskutilavuutta -> kallista

60-nopeus traktoreilla asettaa myös vaatimuksia liikenneturvallisuuden puolesta mm jarruille ja jousituksille. Nykyisissä traktoreissa on niin huonot jarrut puhumattakaan kärryistä että kaikki kokonaispaino yli 15 tonnia ja 45 km/h pitäisi kieltää.

Mä ei tieta minkalainen traktori ja karry sulla, mutta jos ma linttaa 35t painava yhdistelmä jarru pohjaan niin kuski tarvi nelipistevyo!
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: zetor8045 - 25.01.13 - klo:21:05
Lainaus
En ymmärrä miksei traktori voisi ottaa enemmän kierroksia tai kulkea kovempaa, kulkeehan autokin 200 ja otta reilusti kierroksia enemmän mitä käytetään ja siltikään niillä ei ajeta täysillä kierroksilla tai niin lujaa kuin pääsee.

Nopeus vaatii tehoa -> kallista.
Kierrokset vaatii kestävyyttä -> kallista
Suurempi teho nykyisillä kierroksilla vaatii iskutilavuutta -> kallista

60-nopeus traktoreilla asettaa myös vaatimuksia liikenneturvallisuuden puolesta mm jarruille ja jousituksille. Nykyisissä traktoreissa on niin huonot jarrut puhumattakaan kärryistä että kaikki kokonaispaino yli 15 tonnia ja 45 km/h pitäisi kieltää.

Mä ei tieta minkalainen traktori ja karry sulla, mutta jos ma linttaa 35t painava yhdistelmä jarru pohjaan niin kuski tarvi nelipistevyo!
Tänään tuo ei kyllä pitänyt paikkaansa ja jouduin ajamaan lumivallin yli jalkakäytävälle etten rullannut muutaman auton yli... Turvaväliä oli mutta autoilijat teki hiukan äkkinäisiä ratkaisuja...  Samantien kun runttas jarrua niin oli lavetin ja traktorin pyörät lukossa   ::)    Onneksi oli kaivuri sidottu kunnolla niin matka jatkui samantien...
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: zetor8045 - 25.01.13 - klo:21:06
Katastusasemille alkaa tulla ruuhkaa kun kaikki lähtee raktoreita ja kärryjä katsastamaan!!  ;D

Hankkijan varaosatiskillä tulee olemaan kilometrien jono kun ukot jonottaa egr venttiileitään
kainalot hiessä.

 ;D

Huoltoäijät vuolee kultaa kun vakio-ohjelmaa ajetaan moottoriohjausbokseihin.
Miksei mun oo auton EGR venttiiliä tarvinnut kiinnittää uudestaan?? Tai turboa vaihtaa alkuperäiseksi??  Tuskin se traktoreissakaan katsastusmiestä kiinnostaa... Ja jos rupeaa kiinnostamaan niin vaatii että katsastus keskeytetään ja menee toiselle katsurille jota ei kiinnosta... Näin helppoa   8)

Kyl laki niin sanoo että saastevarusteet oltava paikoillaan.
Eiks lait oo tehty rikottavaksi varsinkin tälläiset aivan naurettavat saastepelleilyt...
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: Cultor - 25.01.13 - klo:22:37
Katastusasemille alkaa tulla ruuhkaa kun kaikki lähtee raktoreita ja kärryjä katsastamaan!!  ;D

Hankkijan varaosatiskillä tulee olemaan kilometrien jono kun ukot jonottaa egr venttiileitään
kainalot hiessä.

 ;D

Huoltoäijät vuolee kultaa kun vakio-ohjelmaa ajetaan moottoriohjausbokseihin.
Miksei mun oo auton EGR venttiiliä tarvinnut kiinnittää uudestaan?? Tai turboa vaihtaa alkuperäiseksi??  Tuskin se traktoreissakaan katsastusmiestä kiinnostaa... Ja jos rupeaa kiinnostamaan niin vaatii että katsastus keskeytetään ja menee toiselle katsurille jota ei kiinnosta... Näin helppoa   8)

Kyl laki niin sanoo että saastevarusteet oltava paikoillaan.

On se EGR venttiili tuossa Pösössä paikoillaan, mutta onneks se ei enää toimi. Kolme kertaa on katsastettu sellaisena ja aina on moitteetta mennyt testistä läpi.
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: Pasi - 26.01.13 - klo:08:26
On se EGR venttiili tuossa Pösössä paikoillaan, mutta onneks se ei enää toimi. Kolme kertaa on katsastettu sellaisena ja aina on moitteetta mennyt testistä läpi.

Tuskinpa hiukkasia vielä vähään aikaan pystytään katsastuksessa mittaamaan. Mutta kuinka vanha Cultorin Pösö on? Suht uusien autojen katsastukseen kun kuuluu se OBD- (vai mikä se nyt oli...) nuuskinta, niin eikö se anna hylkäykseen johtavan vikailmoituksen jos EGR ei toimi?
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: piki1 - 26.01.13 - klo:09:02
On se EGR venttiili tuossa Pösössä paikoillaan, mutta onneks se ei enää toimi. Kolme kertaa on katsastettu sellaisena ja aina on moitteetta mennyt testistä läpi.

Tuskinpa hiukkasia vielä vähään aikaan pystytään katsastuksessa mittaamaan. Mutta kuinka vanha Cultorin Pösö on? Suht uusien autojen katsastukseen kun kuuluu se OBD- (vai mikä se nyt oli...) nuuskinta, niin eikö se anna hylkäykseen johtavan vikailmoituksen jos EGR ei toimi?
01.01.2001 uudemmista bensaautoista
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: zetor8045 - 26.01.13 - klo:13:44
On se EGR venttiili tuossa Pösössä paikoillaan, mutta onneks se ei enää toimi. Kolme kertaa on katsastettu sellaisena ja aina on moitteetta mennyt testistä läpi.

Tuskinpa hiukkasia vielä vähään aikaan pystytään katsastuksessa mittaamaan. Mutta kuinka vanha Cultorin Pösö on? Suht uusien autojen katsastukseen kun kuuluu se OBD- (vai mikä se nyt oli...) nuuskinta, niin eikö se anna hylkäykseen johtavan vikailmoituksen jos EGR ei toimi?
01.01.2001 uudemmista bensaautoista
Niin ja tiedän sellaisiakin bensaautoja että tehoa on ööö yli neljä kertaa enemmän kuin saisi olla ja kumma juttu kyllä ne vaan tuolla tienpäällä ovat ihan katsastettuina   ::)   Eikä EGR mitään vikaa anna muistiin jos se on asiallisesti poistettu edes bensassa...
Otsikko: Vs: Liikennetraktorin katsastus
Kirjoitti: Cultor - 26.01.13 - klo:16:53
On se EGR venttiili tuossa Pösössä paikoillaan, mutta onneks se ei enää toimi. Kolme kertaa on katsastettu sellaisena ja aina on moitteetta mennyt testistä läpi.

Tuskinpa hiukkasia vielä vähään aikaan pystytään katsastuksessa mittaamaan. Mutta kuinka vanha Cultorin Pösö on? Suht uusien autojen katsastukseen kun kuuluu se OBD- (vai mikä se nyt oli...) nuuskinta, niin eikö se anna hylkäykseen johtavan vikailmoituksen jos EGR ei toimi?

2005-mallin 1.9D eikä anna vikakoodia. Siks toisekseen,  OBD-testereitä on, joilla saa vikailmoitukset nollattua.