Agronet
Keskusteluaiheet => Yleistä maa- ja metsätaloudesta => Aiheen aloitti: tr - 22.01.13 - klo:18:47
-
Olettekos tutkineet eri firmojen laskutusperusteita? Itteä rupes ihmetyttään yhden asennusfirman matkalaskut. Mitäs mieltä olette kun firman asentajat pyörii ympäri Suomea ja sitten laskutetaan matkoista sekä tulo- että menömatkat. Siis edelliseltä työmaalta tänne ja täältä seuraavalle? Asentaja ei siis käy missään varikolla vaan sukkuloi ympäri Suomea. Ja hotellikin on laskussa mukana. Musta ainakin rupes tuntuun että ko. firma rahastaa matkat tuplana, siis että seuraava asiakaskin saa samanlaisen laskun, sekä tulo- että menomatkasta. Ja nää matkat on jotain 500-1000km pitkiä! Tilasin meinaan työn Okranäyttelyssä ja tekijä tuli syksyllä 200km päästä vaikka ne oli ollu n. pari viikkoo aikasemmin 30km päässä muttei sillon sopinu parin tunnin hommaa käydä tekemässä. Hinnatkin oli ihan hyvät, työ 50€, matkat 45€/tunti+0,85€/km. Lähti sitten taas 600km päähän ja kulutti matkoihin 12tuntia ja sen hotelliyön. Että mitäs ootte mieltä talläisestä tienaamisesta? Firma ei ole antanut selitystä laskutuskäytännöistään vaikka on pyydetty.
-
Mää otan viskin yleensä tuplana, ilman jäitä. 8)
-
Firman nimi kehiin, niin muut tietää kysyä kulukorvauksista etukäteen.
-
Eikö kyseistä palvelua saa mitenkään mistään muusta putiikista tilattua? Mulla menisi kyllä hermot kerrasta jos tuommoisia matkoja alkaa olla laskuissa eikä käytetä järkeä töiden järjestelyssä.
-
Firman nimi kehiin, niin muut tietää kysyä kulukorvauksista etukäteen.
juuri näin.
-
Yksi siilonpystyttäjä peri km-korvauksen Torniosta Lahteen kun palasi sieltä kotia keikalta ja sitten lauantaiksi mulle töihin. Eipä ole sen päivän jälkeen sitä miestä töissä tar*****. Tapahtumasta on jo toistakymmentä vuotta.
-
Niin tarkennuksena vielä se epäilyttävin juttu elikkäs kun multa laskutetaan työmaalle tulosta 200km ja pois menosta 600km ja kaveri ei menny kotiin vaan seuraavalle työmaalle ja tuli myös edelliseltä työmaalta niin eiköhän tää heppu veloita noi matkat sielä seuraavassakin paikassa eli sen 600km uudestaan ja kuittaa matkasta 90€/tunti+1,70€/km vai luuletteko että matkoja laskutetaan vain joka toiselta asiakkaalta?
-
Niin ja +alvi vielä päälle
-
ei joka toiselta vaan joka kolmannelta! kyllä on hyvä että kerää joutavat rahat pois kuleksimasta, viinaanhan ne menis kuitenkin! saat paaaaljon vähennyksiä verotukseen!
-
Niin tarkennuksena vielä se epäilyttävin juttu elikkäs kun multa laskutetaan työmaalle tulosta 200km ja pois menosta 600km ja kaveri ei menny kotiin vaan seuraavalle työmaalle ja tuli myös edelliseltä työmaalta niin eiköhän tää heppu veloita noi matkat sielä seuraavassakin paikassa eli sen 600km uudestaan ja kuittaa matkasta 90€/tunti+1,70€/km vai luuletteko että matkoja laskutetaan vain joka toiselta asiakkaalta?
Tuo on kyllä mielenkiintoinen laskutus käytäntö! käytännössä km korvauksena jo laskutetaan LÄHES 200€/tunti!
-
Firman nimi?
-
Niin tarkennuksena vielä se epäilyttävin juttu elikkäs kun multa laskutetaan työmaalle tulosta 200km ja pois menosta 600km ja kaveri ei menny kotiin vaan seuraavalle työmaalle ja tuli myös edelliseltä työmaalta niin eiköhän tää heppu veloita noi matkat sielä seuraavassakin paikassa eli sen 600km uudestaan ja kuittaa matkasta 90€/tunti+1,70€/km vai luuletteko että matkoja laskutetaan vain joka toiselta asiakkaalta?
Tuo on kyllä mielenkiintoinen laskutus käytäntö! käytännössä km korvauksena jo laskutetaan LÄHES 200€/tunti!
Eikös se ole normikäytäntö kysäistä ennen tilausta noi matkakulut?
Sellaistahan se on. Asentaja saa tuntipalkan työmatkoista asennuskohteeseen ja kilometrikorvaus on auton kuluista.
Tuskin täällä kukaan lähtisi tekemään parintunnin keikkaa, kahdeksantunnin ajomatkan päähän ja velota sitä kahdentunnin työstä +1,70/km.
Se olisi 18 tuntia käytettyä aikaa työtehtävään parintunnin palkalla.
Mutta loppujen lopuksi oli hyvä että se asentaja tuli Suomesta eukä jostain ulkomailta.
Tuttu tekee hilloa jus tollasilla ulkomaan asennuskeikoilla pitkin maailmaa, mutta sitä se koulujen käynti tietää.
-
Niin tarkennuksena vielä se epäilyttävin juttu elikkäs kun multa laskutetaan työmaalle tulosta 200km ja pois menosta 600km ja kaveri ei menny kotiin vaan seuraavalle työmaalle ja tuli myös edelliseltä työmaalta niin eiköhän tää heppu veloita noi matkat sielä seuraavassakin paikassa eli sen 600km uudestaan ja kuittaa matkasta 90€/tunti+1,70€/km vai luuletteko että matkoja laskutetaan vain joka toiselta asiakkaalta?
Tuo on kyllä mielenkiintoinen laskutus käytäntö! käytännössä km korvauksena jo laskutetaan LÄHES 200€/tunti!
Eikös se ole normikäytäntö kysäistä ennen tilausta noi matkakulut?
Sellaistahan se on. Asentaja saa tuntipalkan työmatkoista asennuskohteeseen ja kilometrikorvaus on auton kuluista.
Tuskin täällä kukaan lähtisi tekemään parintunnin keikkaa, kahdeksantunnin ajomatkan päähän ja velota sitä kahdentunnin työstä +1,70/km.
Se olisi 18 tuntia käytettyä aikaa työtehtävään parintunnin palkalla.
Mutta loppujen lopuksi oli hyvä että se asentaja tuli Suomesta eukä jostain ulkomailta.
Tuttu tekee hilloa jus tollasilla ulkomaan asennuskeikoilla pitkin maailmaa, mutta sitä se koulujen käynti tietää.
En minä kielläkkään sitä että työstä halutaan ja saadaan korvaus, mutta olisi kiva tietää että minkä alan ammatilainen kyseinen hemmo on?
Työtunnin hinta jos on 50€/tunti, niin ei se voi mikään kiertävä avaruusteknikko ola.
Mutta tuo että 45€/tunti laksutetaan matkoista+0.85 km ja KAHTEEN KERTAAN! Eli ansioksi kyseiselle hemmole tulee 90€/tunti+80km/h*1,70=226+alv! Eli jätkän kannataa ajaa sillä autolla enemmin kuin tehdä töitä, 5 kertainen tunti palkka.
-
Muistuupa mieleen yhden tutun traktorin maahantuontijuttu. Traktori oli rahdattu jo pitkälle Suomeen kun selvis että se pitää katsastaa joko Vantaalla tai ko. katsastusmies tulla maakuntaan katsastamaan. Noo paikallinen lavettikuski kävi halvemmalla siellä vantaalla traktorin kanssa kuin katsastusmies olis sieltä tullu pikkuautolla maakuntaan.. :o
Mutta firman nimi vaan näkyviin. Sen 0,85 euron kilometrikorvauksen päälle ei tosiaankaan mitään palkkaa enää tartte :o Keskinopeus 70 km/h --> Tienaa tunnissa jo 60 euroa. Kymppi naftaan, jää vielä 50 euroa. On tämä maailma järjetön paikka... ::)
-
Muistuupa mieleen yhden tutun traktorin maahantuontijuttu. Traktori oli rahdattu jo pitkälle Suomeen kun selvis että se pitää katsastaa joko Vantaalla tai ko. katsastusmies tulla maakuntaan katsastamaan. Noo paikallinen lavettikuski kävi halvemmalla siellä vantaalla traktorin kanssa kuin katsastusmies olis sieltä tullu pikkuautolla maakuntaan.. :o
Mutta firman nimi vaan näkyviin. Sen 0,85 euron kilometrikorvauksen päälle ei tosiaankaan mitään palkkaa enää tartte :o Keskinopeus 70 km/h --> Tienaa tunnissa jo 60 euroa. Kymppi naftaan, jää vielä 50 euroa. On tämä maailma järjetön paikka... ::)
Toi kilometrikorvaus vähän arveluttaa! Auto on kuitenkin 3 kertaan verotuksessa poistettu ja sillä laskutetaan kilometrikorvaus. En mene vannomaan mutta onko yritykselle ensimmäiset 45 senttiä km verovapaata auton käytöstä, niin kuin on työntekiälle omalla autolla suoritetusta ajosta maksettava kilometrikorvaus? :o
-
Muistuupa mieleen yhden tutun traktorin maahantuontijuttu. Traktori oli rahdattu jo pitkälle Suomeen kun selvis että se pitää katsastaa joko Vantaalla tai ko. katsastusmies tulla maakuntaan katsastamaan. Noo paikallinen lavettikuski kävi halvemmalla siellä vantaalla traktorin kanssa kuin katsastusmies olis sieltä tullu pikkuautolla maakuntaan.. :o
Mutta firman nimi vaan näkyviin. Sen 0,85 euron kilometrikorvauksen päälle ei tosiaankaan mitään palkkaa enää tartte :o Keskinopeus 70 km/h --> Tienaa tunnissa jo 60 euroa. Kymppi naftaan, jää vielä 50 euroa. On tämä maailma järjetön paikka... ::)
Toi kilometrikorvaus vähän arveluttaa! Auto on kuitenkin 3 kertaan verotuksessa poistettu ja sillä laskutetaan kilometrikorvaus. En mene vannomaan mutta onko yritykselle ensimmäiset 45 senttiä km verovapaata auton käytöstä, niin kuin on työntekiälle omalla autolla suoritetusta ajosta maksettava kilometrikorvaus? :o
Yritystoiminnassa on sellainen periaate, että jokainen kulu maksatetaan sillä itsellään, eli kilometrikorvauksilla maksetaan firman autot, niiden huollot ja kaikki matkustukseen kuuluvat kulut, näin pysyy hanskassa se mitä mikäkin maksaa ja maksajana se jonka se kuuluukin maksaa :o
Kun veloitetaan päivärahoja, niin silloin myös työntekijöille on maksettu päivärahoja jne... 8)
Kilomterikorvauksessa on mukana myös se osuus, joka tarvitaan seuraavan auton ostoon ::)