Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: volvobm500 - 22.12.12 - klo:19:53

Otsikko: Valtran ratti
Kirjoitti: volvobm500 - 22.12.12 - klo:19:53
Osaisko joku sanoa miten saada valmetin ratti irti. Yritetty on ja on meinaan piukassa !  :o
Otsikko: Vs: Valtran ratti
Kirjoitti: heksa100 - 22.12.12 - klo:19:56
Itse nyppäsin kaksi leukaisella ulosvetäjällä. Ulosvetäjä kireelle ja napautus vasaralla ulosvetäjän pulttiin, taas kireelle ja napautus. Ainakin meillä irtos tolla, aikoinaan.
Otsikko: Vs: Valtran ratti
Kirjoitti: volvobm500 - 22.12.12 - klo:20:10
Ulosvetäjää yritin mutta ei hampaat yltäny ratin alke koska ratin sivu pyöreä ja "pallon" reuna otti ulosvetäjän tassun varteen kiinni. Täytyy mettästää erillaista ulosvetäjää sitten. Uusissa vetäjissä näyttää tassun varsi olevan mutkalla eikä suora kuin mulla.  :(
Otsikko: Vs: Valtran ratti
Kirjoitti: Köntys - 22.12.12 - klo:20:39
Toinen vetämään ratista ja toinen antaa moskalla kunnon iskun ohjausaksilaan. Varokaa ettette riko kierteitä, kannattaa käuttää jotain puikkoa välissa.
Otsikko: Vs: Valtran ratti
Kirjoitti: Jerry - 22.12.12 - klo:22:15
Osaisko joku sanoa miten saada valmetin ratti irti. Yritetty on ja on meinaan piukassa !  :o

Uudemmissa rateissa on siinä ratin keskiössä 3 kpl M6 kierteistä reikää, joista saa vedettyä. Sopivasta lattaraudan pätkästä saa väsättyä ulosvetäjän, kun poraa 3 kpl reikiä noita M6 pultteja varten ja yhden isomman 10 mm reiän keskipultille.

Booreja siinä ei olekaan, vaan kiila. Mutta kyllä sinnekin kannattaa irrotussprayta suihkutella.

Otsikko: Vs: Valtran ratti
Kirjoitti: kujala - 23.12.12 - klo:21:55
Mulla on yhdessä koneessa ollut ratti ilman napamutteria jo toistakymmentä vuotta. Piti saada irti, mutta ei millään liuotuksella eikä naputtelulla lähde. Ulosvetäjällä vain murenee alta. Kuumennus sulattaa muovin.

Jätin mutterin pois, jos sattuu tienpäällä ratsiaan ja poliisi huomauttaa, näytän miten piukassa on. Siinä vaiheessa ratti taatusti lopsahtaa akselilta...
Otsikko: Vs: Valtran ratti
Kirjoitti: agri_cola - 23.12.12 - klo:22:30
Mulla oli kans pyöräkuormaajas v...un luja ratti. Tavallisella ulosvetäjällä meinas vai hajota ratti. Kokeile sellasella ulosvetäjällä mikä on tarkoitettu laakerin irrottamiseen. Sillä saa hyvin juuresta vedettyä. Vaikka tommosella.

http://www.ikh.fi/Tyokalut/Ulosvetimet/Ulosvedinsarjat/LAAKERINULOSVEDINSRJ_2-OS____S
Otsikko: Vs: Valtran ratti
Kirjoitti: Ala-Pertti - 23.12.12 - klo:22:38
Iso U-sakkeli sinne ratin alle, josta veto riittävän avaralla ulosvetäjällä. Ruuvaa ulosvetäjään napakka pänninki ja napauta moskalla sitä vetäjän kierretankoa.
Otsikko: Vs: Valtran ratti
Kirjoitti: volvobm500 - 23.12.12 - klo:22:53
Täytyypi pyhien jälkeen perehtyä uudestaan irrotukseen. Pertin sakkeliehtotus kuullostaa aika hyvältä ! :) Taidankin jo huomen aamusti mennä koittamaan !  :P
Otsikko: Vs: Valtran ratti
Kirjoitti: icefarmer - 23.12.12 - klo:23:06
parempi kuin se kerta lyönti sillä moskalla on jos pääsee paineilmataltalla tai mikä perkele se nyt onkaan nimeltään antamaan jatkuvaa tärryytystä muutaman minuutin... tämä pätee moneen muuhunki hommaan ;) ;) ;) ;)

sitte jos henkilöautoon pitää rallirattia vaihtaa pitää muistaa että tuo ohjausakseli on kokoonpainuvaa tyyppiä ::) ::) ::) ::)
Otsikko: Vs: Valtran ratti
Kirjoitti: volvobm500 - 23.12.12 - klo:23:14
Jos se ei nyt mitenkään irtoa, uskaltaako sitä mennä rälläkällä palotteleen ? ::) :-X
Otsikko: Vs: Valtran ratti
Kirjoitti: Hervast - 23.12.12 - klo:23:52
Ittellä lähti kyllä kun tein 3 sorppaisen ulosvetäjän, jonka saa ujutettua ratin puolien taakse ja sitten pääsee kiristämään isolla pultilla. Pultinpäätä muotoilin teräväksi että sattuu rattiakselin pään koloon eikä hyppää kiristettäessä pois. Kun ulosvetäjällä saa kiristettyä kunnolla, niin pikku kumimoskalla nuijimisen pitäis irroittaa ratti akselista.
Otsikko: Vs: Valtran ratti
Kirjoitti: volvobm500 - 26.12.12 - klo:18:48
Jumaleisson, kyl se vaan irti lähti !  ;D ;D
Otsikko: Vs: Valtran ratti
Kirjoitti: Oksa - 27.12.12 - klo:20:16
miksi muuten olette noita ratteja repineet irti?    onko joku tarkoitus asiaan?
Otsikko: Vs: Valtran ratti
Kirjoitti: volvobm500 - 27.12.12 - klo:20:31
miksi muuten olette noita ratteja repineet irti?    onko joku tarkoitus asiaan?

Mulla oli vanha ohutpuolainen kovaamuovia oleva ratti, eikä se istunut käteen ollenkaan. Joten ostin romikselta käytetyn paksupuolaisen nahkaratin satasella, ja sitten se oli pakko saada irti vanha !  :P
Otsikko: Vs: Valtran ratti
Kirjoitti: ht - 27.12.12 - klo:20:32
miksi muuten olette noita ratteja repineet irti?    onko joku tarkoitus asiaan?

Hitecissä on ratin alla ne suunnanvaihtajan ja käsijarrun magneettianturit, suunnanvaihtajan vipu tuppaa löystymään jousestaan tyvestä ja sitten ei rattori kulje tai kulkee vain toiseen suuntaan tai ei mene kässäri päälle. Säätö sinällään ei ole rakettitiedettä mutta varsinkin jos se suunnanvaihtajan vipu jää kokonaan käteen, ni pitää tuo ratti irrottaa että pääsee sinne muovien alle käsiksi.
Otsikko: Vs: Valtran ratti
Kirjoitti: ijasja2 - 24.05.16 - klo:22:45
miksi muuten olette noita ratteja repineet irti?    onko joku tarkoitus asiaan?

Hitecissä on ratin alla ne suunnanvaihtajan ja käsijarrun magneettianturit, suunnanvaihtajan vipu tuppaa löystymään jousestaan tyvestä ja sitten ei rattori kulje tai kulkee vain toiseen suuntaan tai ei mene kässäri päälle. Säätö sinällään ei ole rakettitiedettä mutta varsinkin jos se suunnanvaihtajan vipu jää kokonaan käteen, ni pitää tuo ratti irrottaa että pääsee sinne muovien alle käsiksi.

Näiden oireden kokoajan lisäännyttyä, huomenna uusin ottein rattia irroittamaan, ei irronnut normaaleilla keinoin joita tässä ketjussa lueteltu, ei auttanut raskaatkaan iskut toisen kiskoessa rattia irti. Ala-Pertin neuvoin seuraavaksi, eli sakkelia ratin juureen että voi käyttää ulosvetäjää kunnolla. Todella hölmö rakenne, ei oo vissiin ajateltu lainkaan ratin irroitusta, vasta uudemmissa nuo 3 ulosvetäjän 6mm reikää...

Meinannut tänään päästä pellolta pois täyttökärryn kanssa, ja sadepilvet lähestyi uhkaavasti  :)
Otsikko: Vs: Valtran ratti
Kirjoitti: RimaPoika - 26.05.16 - klo:06:35
miksi muuten olette noita ratteja repineet irti?    onko joku tarkoitus asiaan?

Hitecissä on ratin alla ne suunnanvaihtajan ja käsijarrun magneettianturit, suunnanvaihtajan vipu tuppaa löystymään jousestaan tyvestä ja sitten ei rattori kulje tai kulkee vain toiseen suuntaan tai ei mene kässäri päälle. Säätö sinällään ei ole rakettitiedettä mutta varsinkin jos se suunnanvaihtajan vipu jää kokonaan käteen, ni pitää tuo ratti irrottaa että pääsee sinne muovien alle käsiksi.

En mie ainakaan kehannu
Rattia irrotaa ku hitekki vivulle tein
Remonttia.
Otsikko: Vs: Valtran ratti
Kirjoitti: ht - 26.05.16 - klo:07:30
miksi muuten olette noita ratteja repineet irti?    onko joku tarkoitus asiaan?

Hitecissä on ratin alla ne suunnanvaihtajan ja käsijarrun magneettianturit, suunnanvaihtajan vipu tuppaa löystymään jousestaan tyvestä ja sitten ei rattori kulje tai kulkee vain toiseen suuntaan tai ei mene kässäri päälle. Säätö sinällään ei ole rakettitiedettä mutta varsinkin jos se suunnanvaihtajan vipu jää kokonaan käteen, ni pitää tuo ratti irrottaa että pääsee sinne muovien alle käsiksi.

En mie ainakaan kehannu
Rattia irrotaa ku hitekki vivulle tein
Remonttia.

No mistä kautta pääsit vivun tyveen käsiksi? Muovisuojusta ei saa irti ennenkuin ratti on pois.
Otsikko: Vs: Valtran ratti
Kirjoitti: Oksa - 26.05.16 - klo:07:53
eikö tuollaseen vois kysyä suolahelta neuvoa???  ite ainakin ottasin valmistajan ukkoon yhteyttä jos kerran on suomessa tehty...   hölömöä tapella tutkainta vastaan ja sieltä jos ei saa neuvoa niin vaihtoon...
Otsikko: Vs: Valtran ratti
Kirjoitti: Köntys - 26.05.16 - klo:08:05
eikö tuollaseen vois kysyä suolahelta neuvoa???  ite ainakin ottasin valmistajan ukkoon yhteyttä jos kerran on suomessa tehty...   hölömöä tapella tutkainta vastaan ja sieltä jos ei saa neuvoa niin vaihtoon...

Varmaan vain pyytävät viemään valtuutetulle huoltomiehelle  ???
Otsikko: Vs: Valtran ratti
Kirjoitti: jariman - 26.05.16 - klo:08:12
miksi muuten olette noita ratteja repineet irti?    onko joku tarkoitus asiaan?

Hitecissä on ratin alla ne suunnanvaihtajan ja käsijarrun magneettianturit, suunnanvaihtajan vipu tuppaa löystymään jousestaan tyvestä ja sitten ei rattori kulje tai kulkee vain toiseen suuntaan tai ei mene kässäri päälle. Säätö sinällään ei ole rakettitiedettä mutta varsinkin jos se suunnanvaihtajan vipu jää kokonaan käteen, ni pitää tuo ratti irrottaa että pääsee sinne muovien alle käsiksi.

Näiden oireden kokoajan lisäännyttyä, huomenna uusin ottein rattia irroittamaan, ei irronnut normaaleilla keinoin joita tässä ketjussa lueteltu, ei auttanut raskaatkaan iskut toisen kiskoessa rattia irti. Ala-Pertin neuvoin seuraavaksi, eli sakkelia ratin juureen että voi käyttää ulosvetäjää kunnolla. Todella hölmö rakenne, ei oo vissiin ajateltu lainkaan ratin irroitusta, vasta uudemmissa nuo 3 ulosvetäjän 6mm reikää...

******. Tee 8/10 mm levystä U - muotoinen käpälälevy,
Siihen 10 mm kierteet vetotankoja varten, ja yläpuolelle
Samankokoinen levy keskitapilla.
Ulosvetokonstejahan on vaikkakin paljon, kun sopivasti soveltaa.

Meinannut tänään päästä pellolta pois täyttökärryn kanssa, ja sadepilvet lähestyi uhkaavasti  :)
Otsikko: Vs: Valtran ratti
Kirjoitti: Dr.Who - 26.05.16 - klo:08:49
eikö tuollaseen vois kysyä suolahelta neuvoa???  ite ainakin ottasin valmistajan ukkoon yhteyttä jos kerran on suomessa tehty...   hölömöä tapella tutkainta vastaan ja sieltä jos ei saa neuvoa niin vaihtoon...
Ei tarvitse Suolahdesta kysellä SAS kohta neuvoo kun on kuulostellut naapureiden ja turveurakoitsijoiden kommentit.
Otsikko: Vs: Valtran ratti
Kirjoitti: RimaPoika - 26.05.16 - klo:18:24
miksi muuten olette noita ratteja repineet irti?    onko joku tarkoitus asiaan?

Hitecissä on ratin alla ne suunnanvaihtajan ja käsijarrun magneettianturit, suunnanvaihtajan vipu tuppaa löystymään jousestaan tyvestä ja sitten ei rattori kulje tai kulkee vain toiseen suuntaan tai ei mene kässäri päälle. Säätö sinällään ei ole rakettitiedettä mutta varsinkin jos se suunnanvaihtajan vipu jää kokonaan käteen, ni pitää tuo ratti irrottaa että pääsee sinne muovien alle käsiksi.

En mie ainakaan kehannu
Rattia irrotaa ku hitekki vivulle tein
Remonttia.

No mistä kautta pääsit vivun tyveen käsiksi? Muovisuojusta ei saa irti ennenkuin ratti on pois.

Suojuksen välistä sain ruuvit jotenkin aukastua ja vetastua vivun käteen. 4 ruuvia tarvii saada auki että irtoaa. Suojukset kyllä löysäilin kaikki että tuli liikkuma varaa ja vääntelin liki katkeamis pisteeseen niitä .. helpottava tekijä vois olla porata pienet meisselin mentävät reijät suojiin vivun kiinnitysruuvien kohdalle.
Ei liene suurin kauneusvirhe sekään suurimassa osassa koneita
Otsikko: Vs: Valtran ratti
Kirjoitti: Oksa - 26.05.16 - klo:19:14
usein tuntuu että nuo suuret ulkonäköpaineet aiheuttaa sen että moni huoltohomma, saati korjaus on vaikea tehä kun kasaus on suoritettu niin että hirviästi joutuu purkaan hentoja muoveja ennenkuin saa esim. jonkin liittimen näkösälle käsittelyyn... joka merkillä tuntuu tuo olevan valta.
Otsikko: Vs: Valtran ratti
Kirjoitti: RimaPoika - 26.05.16 - klo:19:25
Voihan sen viiksen ohittaa hätätapasuksessa hyppylangoilla jos vaan saa sen töpselin käsiinsä ja onnistuu arvaamaan / päättelemään  tai mittaamaan oikeat johdot/navat
Otsikko: Vs: Valtran ratti
Kirjoitti: ijasja2 - 26.05.16 - klo:23:10
miksi muuten olette noita ratteja repineet irti?    onko joku tarkoitus asiaan?

Hitecissä on ratin alla ne suunnanvaihtajan ja käsijarrun magneettianturit, suunnanvaihtajan vipu tuppaa löystymään jousestaan tyvestä ja sitten ei rattori kulje tai kulkee vain toiseen suuntaan tai ei mene kässäri päälle. Säätö sinällään ei ole rakettitiedettä mutta varsinkin jos se suunnanvaihtajan vipu jää kokonaan käteen, ni pitää tuo ratti irrottaa että pääsee sinne muovien alle käsiksi.

En mie ainakaan kehannu
Rattia irrotaa ku hitekki vivulle tein
Remonttia.

No mistä kautta pääsit vivun tyveen käsiksi? Muovisuojusta ei saa irti ennenkuin ratti on pois.

Suojuksen välistä sain ruuvit jotenkin aukastua ja vetastua vivun käteen. 4 ruuvia tarvii saada auki että irtoaa. Suojukset kyllä löysäilin kaikki että tuli liikkuma varaa ja vääntelin liki katkeamis pisteeseen niitä .. helpottava tekijä vois olla porata pienet meisselin mentävät reijät suojiin vivun kiinnitysruuvien kohdalle.
Ei liene suurin kauneusvirhe sekään suurimassa osassa koneita

Oli ajatuksena porata reiät muoviin, mutta päädyin halkaisemaan ko. muovin dremelillä kahtia.

Kun ei se ratti lähtenyt irti millään, tuntui että just hajoaa ja voimaa oli käytössä jo todella paljon. Lisäksi vielä toinen jamppa kiskoi rattia hampaat irvessä ja minä moukaroin rattiakselia.

Suunnanvaihtaja tuli säädettyä, mitään ei ollut rikki, säädöt hiukan pielessä. Melkoinen keksintö, etten sanoisi ::)

(http://i3.aijaa.com/t/00897/14178706.t.jpg) (http://aijaa.com/lp2mNP)
Otsikko: Vs: Valtran ratti
Kirjoitti: Oksa - 27.05.16 - klo:07:54
itellä hieman tullu mieleen ettäö;   minkähän takia ratti on ainoa joka on kunnolla kiinni noissa vehekeissä?   vaihelaatikon akselesitakin lähtee lukituksia aúki ja tasuspyörästöstä löytyy tasaisesti löysiä pultteja.... mutta ratti on akslein kanssa naitettu kunnolla... ja mitä sen mutterin virka mahtaa siinä päässä olla?
Otsikko: Vs: Valtran ratti
Kirjoitti: Dr.Who - 27.05.16 - klo:08:44
miksi muuten olette noita ratteja repineet irti?    onko joku tarkoitus asiaan?

Hitecissä on ratin alla ne suunnanvaihtajan ja käsijarrun magneettianturit, suunnanvaihtajan vipu tuppaa löystymään jousestaan tyvestä ja sitten ei rattori kulje tai kulkee vain toiseen suuntaan tai ei mene kässäri päälle. Säätö sinällään ei ole rakettitiedettä mutta varsinkin jos se suunnanvaihtajan vipu jää kokonaan käteen, ni pitää tuo ratti irrottaa että pääsee sinne muovien alle käsiksi.

En mie ainakaan kehannu
Rattia irrotaa ku hitekki vivulle tein
Remonttia.

No mistä kautta pääsit vivun tyveen käsiksi? Muovisuojusta ei saa irti ennenkuin ratti on pois.

Suojuksen välistä sain ruuvit jotenkin aukastua ja vetastua vivun käteen. 4 ruuvia tarvii saada auki että irtoaa. Suojukset kyllä löysäilin kaikki että tuli liikkuma varaa ja vääntelin liki katkeamis pisteeseen niitä .. helpottava tekijä vois olla porata pienet meisselin mentävät reijät suojiin vivun kiinnitysruuvien kohdalle.
Ei liene suurin kauneusvirhe sekään suurimassa osassa koneita

Oli ajatuksena porata reiät muoviin, mutta päädyin halkaisemaan ko. muovin dremelillä kahtia.

Kun ei se ratti lähtenyt irti millään, tuntui että just hajoaa ja voimaa oli käytössä jo todella paljon. Lisäksi vielä toinen jamppa kiskoi rattia hampaat irvessä ja minä moukaroin rattiakselia.

Suunnanvaihtaja tuli säädettyä, mitään ei ollut rikki, säädöt hiukan pielessä. Melkoinen keksintö, etten sanoisi ::)

(http://i3.aijaa.com/t/00897/14178706.t.jpg) (http://aijaa.com/lp2mNP)
Oikeastaan tuollasella IKH ulosvetäjällä ei mitään todella kovassa olevaa irroitella,on pehmeää ainetta ja ei vedä suoraan ja tuo kierretanko menee kovassa vedossa mutkalle. Ulosvetäjän laatuun kannattaa panostaa esim Kukko siinä ei kierretappi helpolla taivu.
Otsikko: Vs: Valtran ratti
Kirjoitti: ijasja2 - 27.05.16 - klo:09:28
miksi muuten olette noita ratteja repineet irti?    onko joku tarkoitus asiaan?

Hitecissä on ratin alla ne suunnanvaihtajan ja käsijarrun magneettianturit, suunnanvaihtajan vipu tuppaa löystymään jousestaan tyvestä ja sitten ei rattori kulje tai kulkee vain toiseen suuntaan tai ei mene kässäri päälle. Säätö sinällään ei ole rakettitiedettä mutta varsinkin jos se suunnanvaihtajan vipu jää kokonaan käteen, ni pitää tuo ratti irrottaa että pääsee sinne muovien alle käsiksi.

En mie ainakaan kehannu
Rattia irrotaa ku hitekki vivulle tein
Remonttia.

No mistä kautta pääsit vivun tyveen käsiksi? Muovisuojusta ei saa irti ennenkuin ratti on pois.

Suojuksen välistä sain ruuvit jotenkin aukastua ja vetastua vivun käteen. 4 ruuvia tarvii saada auki että irtoaa. Suojukset kyllä löysäilin kaikki että tuli liikkuma varaa ja vääntelin liki katkeamis pisteeseen niitä .. helpottava tekijä vois olla porata pienet meisselin mentävät reijät suojiin vivun kiinnitysruuvien kohdalle.
Ei liene suurin kauneusvirhe sekään suurimassa osassa koneita

Oli ajatuksena porata reiät muoviin, mutta päädyin halkaisemaan ko. muovin dremelillä kahtia.

Kun ei se ratti lähtenyt irti millään, tuntui että just hajoaa ja voimaa oli käytössä jo todella paljon. Lisäksi vielä toinen jamppa kiskoi rattia hampaat irvessä ja minä moukaroin rattiakselia.

Suunnanvaihtaja tuli säädettyä, mitään ei ollut rikki, säädöt hiukan pielessä. Melkoinen keksintö, etten sanoisi ::)

(http://i3.aijaa.com/t/00897/14178706.t.jpg) (http://aijaa.com/lp2mNP)
Oikeastaan tuollasella IKH ulosvetäjällä ei mitään todella kovassa olevaa irroitella,on pehmeää ainetta ja ei vedä suoraan ja tuo kierretanko menee kovassa vedossa mutkalle. Ulosvetäjän laatuun kannattaa panostaa esim Kukko siinä ei kierretappi helpolla taivu.

Kukkon vetäjiäkin löytyy, ja se meinas mennä mutkalle, ne on kaksleukaisia... Ei oo IKH:a keksittykään kun tuo on hankittu, jostain 70-80 luvulta tuo vetäjä ja ei väänny. Tuossa vain ei saanut suoraa vetoa millään, mutta ihan riittävästi että ratti alkoi antamaan periksi :p Liuotinta oli rattiakselin juuressa yön yli, ja kylmäspraylla yritin palelluttaa, mutta ei niin ei. Oishan se voinut lähteä vielä suuremmalla väkivallalla, mutta ei nää kuulemma välttämättä lähde kuin paloittelemalla. Liekö asialla osuutta, että ollut alkuelämänsä sumujen saarilla, jossa takalalokarit oli ruostunut melkoisen haperoon kuntoon.

Oli ensimmäinen romu, joka ei ulosvetäjälle antautunut :)
Otsikko: Vs: Valtran ratti
Kirjoitti: Dr.Who - 27.05.16 - klo:19:00
Niin tuollasella kiinan ihmeellä ei tarvi yrittää,oli se sitten vaikka enne ristuksen syntymää tehty,pitää vain laittaa sinne ratin alle sopivat palat,se on taidosta kiinni.Tai siis Valumötin vikoja,sorvari tehnyt väärät toleranssit ja sitten  asentaja päräyttänyt liimat tapin juureen että varmasti pysyy.Sepitää vain sitten kuumentaa,mutmuovithan siinä sulaa.Sanosin kyllä että on tuokin yksi syymiksi en noita suolahden susia halua.pikkuvika ja iso ongelma että voi korjata.Ettekö jo ala uskomaan että Vallut on paskoja.
Otsikko: Vs: Valtran ratti
Kirjoitti: ht - 27.05.16 - klo:19:18
Rattiakselin pää on kartio ja lisänä on kiila ja mutteri. Siihen, että tuollainen rakenne on tehty, lienee viranomaisellakin turvallisuutta ajatellen jotain sanottavaa. Eli pitää pysyä kiinni.

Miten muissa merkeissä on ratin kiinnitys toteutettu? Parempia ratkaisuja?
Otsikko: Vs: Valtran ratti
Kirjoitti: SAS - 27.05.16 - klo:19:25
Niin tuollasella kiinan ihmeellä ei tarvi yrittää,oli se sitten vaikka enne ristuksen syntymää tehty,pitää vain laittaa sinne ratin alle sopivat palat,se on taidosta kiinni.Tai siis Valumötin vikoja,sorvari tehnyt väärät toleranssit ja sitten  asentaja päräyttänyt liimat tapin juureen että varmasti pysyy.Sepitää vain sitten kuumentaa,mutmuovithan siinä sulaa.Sanosin kyllä että on tuokin yksi syymiksi en noita suolahden susia halua.pikkuvika ja iso ongelma että voi korjata.Ettekö jo ala uskomaan että Vallut on paskoja.
Dr.whoon fopia alkaa saamaan valtavat mittasuhteet mukana noloutta ja kädettömyyttä. ;D    Ratti lähtee tai ei lähde siinäpä se monesti kun remonttia tehdään voi joskus käydä että ei sitten millään ,mutta aina joku konsti on ,jos ei muuta niin palottelu atomeiksi. :o
Otsikko: Vs: Valtran ratti
Kirjoitti: Dr.Who - 27.05.16 - klo:19:26
Niin,kyllä se kiinni pitää pysyä, mutta jos jollain kiinanihmeellä sitä yrittää vedättää irti vinosti ei se lähdekään. Aina on ratti irronnut jos se on tarvinnut irroittaa se on taidosta vain kiinni. Kokemusta on.
Otsikko: Vs: Valtran ratti
Kirjoitti: kylmis - 27.05.16 - klo:19:35
Kyllä varmasti pysyy kiinni ja samanlainen rakenne on 143:ssakin ja samalla tavalla oli kaikenlaista ulosvetäjää ja huoltomies kiitteli rakenteen huoltoystävällisyyttä. Sehän näissä pitkän mallisarjan koneissa on hyvä, että kerran, kun oppii jonkun asian laittamaan, niin näillä opeilla selviää vuosikymmeniä. Silti hiukan ihmetyttää toi punnerruksen määrä, eikö voisi olla helpompaa.
Otsikko: Vs: Valtran ratti
Kirjoitti: Toivo Tonta - 07.01.17 - klo:19:35
Onkos -05 sarjassa sama kiinnitys ratissa kuin näissä uudemmissa? Eli siis kiila ja kartio.
Otsikko: Vs: Valtran ratti
Kirjoitti: Neke - 07.01.17 - klo:19:53
Niin tuollasella kiinan ihmeellä ei tarvi yrittää,oli se sitten vaikka enne ristuksen syntymää tehty,pitää vain laittaa sinne ratin alle sopivat palat,se on taidosta kiinni.Tai siis Valumötin vikoja,sorvari tehnyt väärät toleranssit ja sitten  asentaja päräyttänyt liimat tapin juureen että varmasti pysyy.Sepitää vain sitten kuumentaa,mutmuovithan siinä sulaa.Sanosin kyllä että on tuokin yksi syymiksi en noita suolahden susia halua.pikkuvika ja iso ongelma että voi korjata.Ettekö jo ala uskomaan että Vallut on paskoja.

ree ree ärllällä on imasut vitu piähä
Otsikko: Vs: Valtran ratti
Kirjoitti: wolfheartscry - 08.01.17 - klo:08:31
Edellisessä elämässä tuli useampi kerta Valtran ratti otettua irti. Voi kokeilla seuraavaa sapluunaa. Tarttee ratin reikään sopivan kuparitangon pätkän. Löysää ratin mutteria. Lukitse ohjauspylvään pituussäätö sopivalle kohdalle tiukasti. Reisillä ratin alta luja nosto (nostetaan rattia ja ratti jää jännitykseen), samalla kuparipötkö ratin akselia ja mutteria vasten. Iske siihen pötköön sitten lujasti (nopea napakka isku) joko toisella kuparilla tai jollain sopivalla moskalla. Yllättävän helposti antautui. Tosin koneet oli uudehkoja tai ei ainakaan kymmeniä vuosia vanhoja.
Otsikko: Vs: Valtran ratti
Kirjoitti: Peltola - 08.01.17 - klo:15:03
Tuo ratin korkeussäätö on juurikin ongelma. Ei tahdo missään koneessa pitää. Onko korjausneuvoja?
Otsikko: Vs: Valtran ratti
Kirjoitti: taskulamppu - 25.04.20 - klo:11:55
nyt olisi vinkit tarpeeseen, ei lähe ratti irti. kaikkea on kokeiltu jo. onko kukaan joutunut rälläköimään ratin irti?
Otsikko: Vs: Valtran ratti
Kirjoitti: jariman - 25.04.20 - klo:15:44
nyt olisi vinkit tarpeeseen, ei lähe ratti irti. kaikkea on kokeiltu jo. onko kukaan joutunut rälläköimään ratin irti?
 
Iso kolmihaarainen ulosvetäjä,  siitä leuat irti, kääntää kierrepultin
180 •, eli tavallaan ulosvetäjä selälleen,   3 kpl isoja sakkeleita, 20 mm
Ratin puolien välistä lähelle keskiötä ja ulosvetäjään kiinni.
Tulee suora tasainen veto, ja ratti
jää ehjäksi,
Lähtee kun napauttaa hieman ulosvetäjän kierrepultin päähän.

Jos ratti jostain syystä aikanaan mutterimopolla kiristetty, eipä saa ehjänä
Irti...   , tätä Valtran rattia saa alkuperäisenä, ja tarvokkeena,  ikh, purkupojat, ym

Otsikko: Vs: Valtran ratti
Kirjoitti: Eko - 25.04.20 - klo:21:28
Ite oon vaan polvilla nostanut rattia ja paineilma vasaralla ampunut siihen akseliin ja lähtenyt irti.