Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: jusu - 16.11.12 - klo:22:47

Otsikko: patun käännön "ratas"
Kirjoitti: jusu - 16.11.12 - klo:22:47
saikos nuota varaosana? onko tietoa hammasvälyksestä uutena?
Otsikko: Vs: patun käännön "ratas"
Kirjoitti: Kamikatze - 16.11.12 - klo:23:24
saikos nuota varaosana? onko tietoa hammasvälyksestä uutena?

Tornin vai kourankäännön ? 1800 varaosakirja tuntee kourankäännön akselin varaosa numeron . Tornista en pääse kuvan perusteella varmuuteen olisiko vaihdettavaa /hitsattavaa hammaspyörää. Tornin käännön hammasvälystähän voi kiristää ruuvilla joka painaa tukilaakeria  hammastankoa vasten ,liikaa ei pidä kiristää
Otsikko: Vs: patun käännön "ratas"
Kirjoitti: jusu - 16.11.12 - klo:23:37
torninpa juu. eikai sillä ruuvilla muuta tuetahan tanko kulukehen oieti?
Otsikko: Vs: patun käännön "ratas"
Kirjoitti: körömölli - 17.11.12 - klo:00:07
jos pari hammasta ajolla ,ni ratas irti tornista ja kääntää vikapaikan "taakse"
Onnistuu pikkupatussa,kääntökulma alle360 astetta.
Otsikko: Vs: patun käännön "ratas"
Kirjoitti: jusu - 17.11.12 - klo:00:18
jos pari hammasta ajolla ,ni ratas irti tornista ja kääntää vikapaikan "taakse"
Onnistuu pikkupatussa,kääntökulma alle360 astetta.

samalla vaivalla sen sitte vaihtaaski.. olikos se torni paha irrottaa?
Otsikko: Vs: patun käännön "ratas"
Kirjoitti: lypsyukko - 17.11.12 - klo:06:40
jos pari hammasta ajolla ,ni ratas irti tornista ja kääntää vikapaikan "taakse"
Onnistuu pikkupatussa,kääntökulma alle360 astetta.

samalla vaivalla sen sitte vaihtaaski.. olikos se torni paha irrottaa?

Vanhaan patruunaan tuon joskus tein. Vaihdoin molemmat rattaat pyöreän ja tangon. Siinä ainakin torni oli alapuolelta yhdellä isolla mutterilla kiinni. Tavaraa puomin alle ja nostolaitetta alas, niin sai vaihdettua ( pilkki siis nostolaitteessa). Tosin kävi silloin kämmikin  ??? Tangon vaihdon takiahan käännön sylinterit meni tyhjäksi tuota ymmärtämättömänä ajelin pajasta pihalle ja nostolaite ylös ... Seurauksella että kourmaajan koura tuli aika äkkiä etupyörään kiinni. Onni tietysti onnettomuudessa ketään ei ollut välissä ja koura ei tullut hyttiin , vain raollaan ollut takalasi hajos  8)
Otsikko: Vs: patun käännön "ratas"
Kirjoitti: milkboi - 17.11.12 - klo:07:38
jos pari hammasta ajolla ,ni ratas irti tornista ja kääntää vikapaikan "taakse"
Onnistuu pikkupatussa,kääntökulma alle360 astetta.
jos vanha vaihtokone,voipi olla toiselta puolen hampaat hävinny,eli kääntösylinteri käännetty ehjälle puolelle.
Otsikko: Vs: patun käännön "ratas"
Kirjoitti: Olli tapani - 17.11.12 - klo:14:06
Tuli joskus korjattua patu 1800:n  kääntö.Leikkaus ja hitsaus ja hyvä tuli.Helpompi homma kuin uskoisikaan.Hyvin pelasi vielä pitkään.
Otsikko: Vs: patun käännön "ratas"
Kirjoitti: jusu - 17.11.12 - klo:14:17
jos pari hammasta ajolla ,ni ratas irti tornista ja kääntää vikapaikan "taakse"
Onnistuu pikkupatussa,kääntökulma alle360 astetta.
jos vanha vaihtokone,voipi olla toiselta puolen hampaat hävinny,eli kääntösylinteri käännetty ehjälle puolelle.

kummalla puolen seon alunperin?
Otsikko: Vs: patun käännön "ratas"
Kirjoitti: jusu - 17.11.12 - klo:14:18
Tuli joskus korjattua patu 1800:n  kääntö.Leikkaus ja hitsaus ja hyvä tuli.Helpompi homma kuin uskoisikaan.Hyvin pelasi vielä pitkään.

eli sai varaosana siis.. muistakko palio on välys uusilla hiluulla?
Otsikko: Vs: patun käännön "ratas"
Kirjoitti: nuffieldmaster - 17.11.12 - klo:16:56
Hammasvälystä voi säätää myös metsäkoneissa. Tämä on tehtävä nosturin jommassa kummassa päätyasennossa, joten hirveän kulunutta keskiosaa se ei auta. Jos kiristää piukaksi keskeltä niin potkasee sylinterit tai kääntöpesän halki päätyasennossa pahimmillaan. Tai kuluttaa tiivisteet pilalle äkkiä.

Otsikko: Vs: patun käännön "ratas"
Kirjoitti: jusu - 17.11.12 - klo:19:17
Hammasvälystä voi säätää myös metsäkoneissa. Tämä on tehtävä nosturin jommassa kummassa päätyasennossa, joten hirveän kulunutta keskiosaa se ei auta. Jos kiristää piukaksi keskeltä niin potkasee sylinterit tai kääntöpesän halki päätyasennossa pahimmillaan. Tai kuluttaa tiivisteet pilalle äkkiä.

tuota välystä sillä että tiän osapuille missä mennään.. eikö se säätö oo vain tukilaakerina? eli pitää vain tangon suoras..
Otsikko: Vs: patun käännön "ratas"
Kirjoitti: Pasi - 17.11.12 - klo:21:05
Hammasvälystä voi säätää myös metsäkoneissa. Tämä on tehtävä nosturin jommassa kummassa päätyasennossa, joten hirveän kulunutta keskiosaa se ei auta. Jos kiristää piukaksi keskeltä niin potkasee sylinterit tai kääntöpesän halki päätyasennossa pahimmillaan. Tai kuluttaa tiivisteet pilalle äkkiä.

tuota välystä sillä että tiän osapuille missä mennään.. eikö se säätö oo vain tukilaakerina? eli pitää vain tangon suoras..

Juu, ei sillä ole muuta tarkoitusta kuin pitää tanko suorana. Se kierretään sormilla ilman mitään avainta niin kiinni kuin saa ja lukitaan lukkomuttreilla paikoilleen. Jos kiristät tukilaakeria avaimia käyttämällä liian kireälle, se vääntää mäntien välissä olevaa tankoa ja käy niin kuin Nuffieldmaster kertoo.
Otsikko: Vs: patun käännön "ratas"
Kirjoitti: pölkky - 17.11.12 - klo:21:17
Mitä muuta siitä on jo särkynyt?Hyvin harvoin siitä meni hampaita, tankoon voi kyllä täytehitsata, ratas käännetään vanhoissa ja uudemmissa aina uusi tolpan alaosa jossa ratas ja sorvaus laakerille.Yleisin vika niissä oli painelaakerin hajoaminen joka teki rautamursketta ja pilasi kääntöpesän.
Otsikko: Vs: patun käännön "ratas"
Kirjoitti: jusu - 17.11.12 - klo:21:27
Mitä muuta siitä on jo särkynyt?Hyvin harvoin siitä meni hampaita, tankoon voi kyllä täytehitsata, ratas käännetään vanhoissa ja uudemmissa aina uusi tolpan alaosa jossa ratas ja sorvaus laakerille.Yleisin vika niissä oli painelaakerin hajoaminen joka teki rautamursketta ja pilasi kääntöpesän.

ei siitä käännöstä mitään särki oo, viä.. kouran tappi poikkes tänään, mutta oli orotettaviski kun ei se tykänny omavalmiste kiljotiinista lisäpainona.. tornin ja puomin välinen tappi pitäs puslittaa, siinä on ainaki väljyys, muut tuntu timmiltä.. ja sitte kouran pyörityksen karasta karkaalee seekeri, ollu väljä rengas ja pilannu uran samalla, jahka sais aikaaseksi täyttää ja tehä uus ura..