Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: escort2000 - 14.11.07 - klo:07:11

Otsikko: yhdistelmäkaivurit
Kirjoitti: escort2000 - 14.11.07 - klo:07:11
yleisiä kokemuksia eri merkeistä, kestävyydestä yms. olen hommaamassa ensimmäistä kaivuriani maatilakäyttöön ja ehkä pieneen urakointiin, ja kaipaisin hieman tietoa viisaammilta/kokeneemmilta!? eli hinta/laatusuhteeltaan hyvä vaihtoehto?
Otsikko: Vs: yhdistelmäkaivurit
Kirjoitti: KJL - 14.11.07 - klo:13:14
Ja ettei unohtuisi...  8)

http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=274.0
Otsikko: Vs: yhdistelmäkaivurit
Kirjoitti: PR - 14.11.07 - klo:23:41
Ja ettei unohtuisi...  8)

http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=274.0

Itsellä Valmet 6000 vm 89. Maatilakäyttöön yliveto ominaisuuksiltaan, mutta kestävyys onkin sitten toinen juttu.
Otsikko: Vs: yhdistelmäkaivurit
Kirjoitti: Puraat - 15.11.07 - klo:20:19
Fiat Allis FB7B oli muutaman vuoden. Maatila käyttöön ihan passeli peli. Erityisen tyytyväinen olin Alliksessa on etukuormaimeen, voimaa löytyy ja kesti kovaakin käyttöä. Muutenkin koneesta jäi positiivinen kuva kestävyyden suhteen. Jämäkät akselit, hyvä moottori ja vaihteisto, hydraulinen esiohjaus kaivuriin.
Miinusta tulee taas tasauspyörästön lukon puuttumisesta, pienistä renkaista ja karusta ohjaamosta. Tosin kone oli vm. -87. Startteja meni kaksi kappaletta, syytä en tiedä ja oli muuten hankalassa paikassa.
Otsikko: Vs: yhdistelmäkaivurit
Kirjoitti: escort2000 - 20.11.07 - klo:17:09
Ja ettei unohtuisi...  8)

http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=274.0

Itsellä Valmet 6000 vm 89. Maatilakäyttöön yliveto ominaisuuksiltaan, mutta kestävyys onkin sitten toinen juttu.

Onko valmetissa sitten ollut paljon vikoja ja mitä niistä hajoaa? noissa varmaan keskimäärin 10000h mittarissa!?
Otsikko: Vs: yhdistelmäkaivurit
Kirjoitti: PR - 20.11.07 - klo:20:54
Ja ettei unohtuisi...  8)

http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=274.0

Itsellä Valmet 6000 vm 89. Maatilakäyttöön yliveto ominaisuuksiltaan, mutta kestävyys onkin sitten toinen juttu.

Onko valmetissa sitten ollut paljon vikoja ja mitä niistä hajoaa? noissa varmaan keskimäärin 10000h mittarissa!?

Joo, keskimäärin onkin. Tässä nyt ei ole kuin vajaa seitsemän tonnia mittarissa. Ollut alunperin jollain rakennusliikkeellä ja sen jälkeen maatilalla. Liikkeestä kuitenkin ostin.

Pientä remonttia on tosiaan ollut. Ensimmäiseksi katkesi taka-akseli (edellinen bönde oli kätevänä miehenä korjannut hitsaamalla). Sitten kaatui syyläri päin ropelia ja puhkesi. Puomia oli jo ostettaessa hitsattu alapäästään ja se on pitänyt myöhemmin korjata. Kulmakaivuulaitteen sylinteri on ollut muutamia kertoja korjattavana. Sisältä irtoaa jotain ja sen jälkeen ei pidä asentoaan vaan. Letkuja on joitain uusittu, mutta se onkin normaalia. Nytkin vuotaa jostain mahan alta, mutta en ole vielä kyennyt paikallistamaan. Osa sähkönamiskoista ei ole toiminut koko aikana ja osa jo korjattiinkin. Muuten voi sanoa, että edellisen pellepelottoman korjaukset on jouduttu korjaamaan melkein kaikki uusiksi, kun on tehty päin persettä. No perää ei ole vielä jouduttu avaamaan vaikka ovat senkin ja jarrut kuulemma "korjanneet". Kääntöjarrut eivät kuitenkaan toimi, että jotain tarttis senkin osalta tehdä. Jaa niin toinen ohjaussylinterikin piti korjata, kun oli ennestään vuoto kohta tinattu umpeen. Kaikkia en nyt jaksa muistaa. Moottori on kuitenkin hyvässä kunnossa eikä välystäkään juuri nivelissä ole.

Mutta muutoin ei voi kuin kehua. Itse käytän sitä lähes päivittäin. Kuormaajaa enemmänkin, mutta kaivettukin on kohtuullisesti. On näppärä peli, eikä ollut kallis. Huoltomies kanssa kehui että on hyvä kone, eikä esim. momentin muunnin pitäisi olla tässä mallissa heikko kohta. Tämä yksilö on vaan niin huonosti pidetty :D
Otsikko: Vs: yhdistelmäkaivurit
Kirjoitti: JiiPee42 - 20.11.07 - klo:21:06
yleisiä kokemuksia eri merkeistä, kestävyydestä yms. olen hommaamassa ensimmäistä kaivuriani maatilakäyttöön ja ehkä pieneen urakointiin, ja kaipaisin hieman tietoa viisaammilta/kokeneemmilta!? eli hinta/laatusuhteeltaan hyvä vaihtoehto?

No..........et sitten ostanu sitä länkkäriä sieltä Seinäjoelta ?????????????
Otsikko: Vs: yhdistelmäkaivurit
Kirjoitti: H Hehtolitra - 20.11.07 - klo:21:16
Fiat Allis FB7B oli muutaman vuoden. Maatila käyttöön ihan passeli peli. Erityisen tyytyväinen olin Alliksessa on etukuormaimeen, voimaa löytyy ja kesti kovaakin käyttöä. Muutenkin koneesta jäi positiivinen kuva kestävyyden suhteen. Jämäkät akselit, hyvä moottori ja vaihteisto, hydraulinen esiohjaus kaivuriin.
Miinusta tulee taas tasauspyörästön lukon puuttumisesta, pienistä renkaista ja karusta ohjaamosta. Tosin kone oli vm. -87. Startteja meni kaksi kappaletta, syytä en tiedä ja oli muuten hankalassa paikassa.

Mukava kuulla, täällä samanlainen mutta mallia - 92.
Tosi vahvan tuntuinen etuakseli ja leveä raideleveys, vakaa ojan päällä.

Vaikuttaa vehkeeltä jota on vaikea saada hajalle.
Startissa ei ongelmia, putsasin ja vaihdoin hiilet.
Tuli ostettua melkein vahingossa kun Jamesta hain.
Muuten, mitähän maksoit omastasi?.



Otsikko: Vs: yhdistelmäkaivurit
Kirjoitti: ja-bond77 - 20.11.07 - klo:22:28
Itsellä Valmet 6000 vm 89. Maatilakäyttöön yliveto ominaisuuksiltaan, mutta kestävyys onkin sitten toinen juttu.

Omistan myös Valmet 6000 -86 kaivurinkuormaaja. Voin vahvistaa tämä kestävyysongelma. Ennen on mm traktorin runko(etuakselin lähellä) tullut halkeuksia, nyt korjattu. Koko kulmakaivuulaite on rakennettu uusiksi, kestävämpi.

Sitten kaatui syyläri päin ropelia ja puhkesi. Puomia oli jo ostettaessa hitsattu alapäästään ja se on pitänyt myöhemmin korjata... ...Osa sähkönamiskoista ei ole toiminut koko aikana ja osa jo korjattiinkin.

Nämä kaikki ongelmat ovat myös minun koneessani. Ja kaikkein kallein on takaakselin hammaspyöräsarja joka rikkoutuminen on aika yleistä. Kardaanin hammaspyörät maksoi minulle 2600€+alv >:(  Pari päivää sain uusi ongelma:
 
Otsikko: Vs: yhdistelmäkaivurit
Kirjoitti: escort2000 - 20.11.07 - klo:22:28


No..........et sitten ostanu sitä länkkäriä sieltä Seinäjoelta ?????????????
[/quote]

oli myyty ennen ku tuli ees liikkeeseen :-\! joku isäntä oli käyny ostaas suoraan...
Otsikko: Vs: yhdistelmäkaivurit
Kirjoitti: escort2000 - 20.11.07 - klo:22:35
Vaikuttaa teidän kokemuksien perusteella kyllä siltä että, taidan unohtaa valmetit... täytyy varmaa kyttäillä ja etsiä jotain länkkäriä! olen ollut kyllä siinä käsityksessä ennen kuin "innostuin" kaivurista että länkkäri on sellanen peruskestävä ja hyvä kone!?
Otsikko: Vs: yhdistelmäkaivurit
Kirjoitti: PR - 20.11.07 - klo:22:57
Itsellä Valmet 6000 vm 89. Maatilakäyttöön yliveto ominaisuuksiltaan, mutta kestävyys onkin sitten toinen juttu.

Omistan myös Valmet 6000 -86 kaivurinkuormaaja. Voin vahvistaa tämä kestävyysongelma. Ennen on mm traktorin runko(etuakselin lähellä) tullut halkeuksia, nyt korjattu. Koko kulmakaivuulaite on rakennettu uusiksi, kestävämpi.

Sitten kaatui syyläri päin ropelia ja puhkesi. Puomia oli jo ostettaessa hitsattu alapäästään ja se on pitänyt myöhemmin korjata... ...Osa sähkönamiskoista ei ole toiminut koko aikana ja osa jo korjattiinkin.

Nämä kaikki ongelmat ovat myös minun koneessani. Ja kaikkein kallein on takaakselin hammaspyöräsarja joka rikkoutuminen on aika yleistä. Kardaanin hammaspyörät maksoi minulle 2600€+alv >:(  Pari päivää sain uusi ongelma:
 

Joo o. Osat on kyllä ihan törkyhinnoissa tuossa. Ainakin Valttorista jos kyselee. Akselikin maksoi parisen tonnia vaihtoineen. Valtran merkkihuoltaja toi osan tullessaan. Tai paremminkin vei vanhan palikan pois, johon akseli sitten jollain lailla prässättiin. Rattaat oli kyllä harvinaisen hyvässä kunnossa. Niin huoltomies tokaisi. Syyläri kennotettiin ja maksoi muistaakseni 570 euroa. Se syylärihän oli alunperin yhdellä pikku pultilla lattaraudan pätkässä yläosastaan kiinni. Tämä pultti vaan aukesi ja letkut vetivät syylärin kumoon. Kireellehän sitä ei saakaan kun siinä on kumityyny välissä. Tämän lattarautapidikkeen toinen pää on vielä kätevästi moottorissa kiinni, että oikein nylkyttää. Nyt ei enää kaadu, vaikka pulttia ei olisi ollenkaan. Tein siivaremmillä pehmustetusta naulauskulmasta topparin, ettei pääse kellahtamaan. Ainakaan potkuria päin. ;)
Otsikko: Vs: yhdistelmäkaivurit
Kirjoitti: mlahti - 21.11.07 - klo:20:48
volvoa sano yks urakoitsija niin kestäväksi että lopettivat valmistamisen. ;D
Otsikko: Vs: yhdistelmäkaivurit
Kirjoitti: ja-bond77 - 21.11.07 - klo:21:40
Joo o. Osat on kyllä ihan törkyhinnoissa tuossa. Ainakin Valttorista jos kyselee. Akselikin maksoi parisen tonnia vaihtoineen.

Olisi kiinnostavaa kuulla mitä täytyy tehdä Valmetilla jotta takaakseli katkea... ???

Kyllä olen rasittanut koneeni aika paljon mutta tähän asti itse akseli on pysynyt ehjänä...
Otsikko: Vs: yhdistelmäkaivurit
Kirjoitti: PR - 22.11.07 - klo:22:18
Joo o. Osat on kyllä ihan törkyhinnoissa tuossa. Ainakin Valttorista jos kyselee. Akselikin maksoi parisen tonnia vaihtoineen.

Olisi kiinnostavaa kuulla mitä täytyy tehdä Valmetilla jotta takaakseli katkea... ???

Kyllä olen rasittanut koneeni aika paljon mutta tähän asti itse akseli on pysynyt ehjänä...

Ja sitä kun minä en tiiä. Edellinen oli sen katkaissut ja räkinyt kiinni. Itellä katkesi paikallaan istuen. Olin juuri penkkiä kääntämässä, joten jos se siitä...  :D
Otsikko: Vs: yhdistelmäkaivurit
Kirjoitti: Puraat - 23.11.07 - klo:20:54

Mukava kuulla, täällä samanlainen mutta mallia - 92.
Tosi vahvan tuntuinen etuakseli ja leveä raideleveys, vakaa ojan päällä.

Vaikuttaa vehkeeltä jota on vaikea saada hajalle.
Startissa ei ongelmia, putsasin ja vaihdoin hiilet.
Tuli ostettua melkein vahingossa kun Jamesta hain.
Muuten, mitähän maksoit omastasi?.

Enpä muista tarkkaa, mutta jossakin 90 000 mk:n seutuvilla se oli. Sillon lama-aikaan sai koneita edullisesti kun oli oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Kerrankin Mikkelin Valtralla oli uudenkarheita Valmetin 8200:sia tela-alustaisia koneita 2 kpl myynnissä, hinta noin 60 000 mk/kpl. Perkale kun silloin ei ollu miestä ostamaan, olis ollu konetta pitkäksi aikaa.
Ostetaessa Alliksella oli ajettu reilu 4000 tuntia 6:ssa vuodessa.



Otsikko: Vs: yhdistelmäkaivurit
Kirjoitti: PR - 23.11.07 - klo:23:27

Mukava kuulla, täällä samanlainen mutta mallia - 92.
Tosi vahvan tuntuinen etuakseli ja leveä raideleveys, vakaa ojan päällä.

Vaikuttaa vehkeeltä jota on vaikea saada hajalle.
Startissa ei ongelmia, putsasin ja vaihdoin hiilet.
Tuli ostettua melkein vahingossa kun Jamesta hain.
Muuten, mitähän maksoit omastasi?.

Enpä muista tarkkaa, mutta jossakin 90 000 mk:n seutuvilla se oli. Sillon lama-aikaan sai koneita edullisesti kun oli oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Kerrankin Mikkelin Valtralla oli uudenkarheita Valmetin 8200:sia tela-alustaisia koneita 2 kpl myynnissä, hinta noin 60 000 mk/kpl. Perkale kun silloin ei ollu miestä ostamaan, olis ollu konetta pitkäksi aikaa.
Ostetaessa Alliksella oli ajettu reilu 4000 tuntia 6:ssa vuodessa.





Tosi käteenkäypäpelihän se on. Järeältähän se näyttää ja toisaalta onkin, mutta pikku sanomistahan siinä tosiaan on. Jameksesta ei kokemusta, mutta kyllä saman ikäinen valmetti hantaakeiltaan vaikuttaa paremmalta. Siis käytöltään paremmalta.  :)
Otsikko: Vs: yhdistelmäkaivurit
Kirjoitti: JIIWEE - 24.11.07 - klo:00:57
Vaikuttaa teidän kokemuksien perusteella kyllä siltä että, taidan unohtaa valmetit... täytyy varmaa kyttäillä ja etsiä jotain länkkäriä! olen ollut kyllä siinä käsityksessä ennen kuin "innostuin" kaivurista että länkkäri on sellanen peruskestävä ja hyvä kone!?
Meillä c110 lvm 86  13000 ajettu ja olen kyllä tyytyväinen kestävyyteen ja ominaisuuksiin . Varaosapalvelu vaikuttaa toimivalta ja eipä hinnat ole hirvittäneet.

 Kaivurilla  tehdään täytetään päivittäin apevaunu   ,tiivistetään säilörehurehusilot ja lähes kaikki muut karjatilan nosto ja kaivuutyöt paitsi oljen ja satunnaisten säilörehupaalien  keruut pellolta tehdään etukuormaintekeleellä kaivurin ison  painon takia.
Otsikko: Vs: yhdistelmäkaivurit
Kirjoitti: SKF - 24.11.07 - klo:06:55
[Olisi kiinnostavaa kuulla mitä täytyy tehdä Valmetilla jotta takaakseli katkea... ???

Kyllä olen rasittanut koneeni aika paljon mutta tähän asti itse akseli on pysynyt ehjänä...
[/quote]

On sitten satarosenttisen varmaa. Koneessa on käytetty ainakin kolmea eri akselimerkkiä. Hurth joka ei lopu ajamalla edes pelkällä yhdellä pyörällä.ZF joka on akselien stantartti kestää normaalikäytössä pari valmettia, mutta se surullisen kuuluisa CARRARO .PRRRRRRRRR*****************************************************************le ei tarvii renkaan alle kuin 50 mm sepelin palasen jo katkeaa. Nimim: kokemusta omaava!!!
ensimmäisen katkaisin peruuttamalla renkaan päin 150 mm kiveä ja klonk, lonkka maahan.
Toisella kertaa ajoin hakkuun reunalla 83mm kuusen latvuksen päälle, klonk ja klonk maha maahan kuin kameli.
SItte vaihdettiin palaneesta koneesta takaakseli Hurttiin, eikä loppunu sen koommin , yli 7000 h ajettiin
Otsikko: Vs: yhdistelmäkaivurit
Kirjoitti: ja-bond77 - 24.11.07 - klo:09:13
On sitten satarosenttisen varmaa. Koneessa on käytetty ainakin kolmea eri akselimerkkiä.

Onko tämä totta ??? Koneeni on Hurth akselisto ja tällä tulee kuvia mitä tapahtuu tasauspyörästöön... Täytyy vissin laittaa joku muu merkkinen(ei carrarro) akseli ens kertaa se hajoo... ;)


Otsikko: Vs: yhdistelmäkaivurit
Kirjoitti: SKF - 24.11.07 - klo:22:19
[Onko tämä totta ??? Koneeni on Hurth akselisto ja tällä tulee kuvia mitä tapahtuu tasauspyörästöön... Täytyy vissin laittaa joku muu merkkinen(ei carrarro) akseli ens kertaa se hajoo... ;)


On näköjään saatu ferkkusyndrooma aikaiseksi! ;). Ilmeisen paljon on koneella puskettu rakennuksen pohjia etukuormaajalla ja/tai otettu soraa/moreenia vuoraan kuormajalla rintauksesta! Lukko päällä tietenkin kuivalla ja pitävällä pohjalla, mutta kun paino yrittää loppua pyöräkonetta korvatessa.

Väittäisin,  että ensin on pudonnut laakerista hauli rattaan rakoon kovalla väännätyksellä ja hampaat on poikinu.
Otsikko: Vs: yhdistelmäkaivurit
Kirjoitti: escort2000 - 25.11.07 - klo:22:16
No niin, tuli sitten james 52D hommattua...