Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: isanta - 22.04.12 - klo:00:36
-
Raati,
olisiko hyviö ideoita omalla hydrauliikalla varustetun peräkärryn kippisylinterin vivun ohjaukseen? Ajatus olisi, että kippausta saisi hallinnoitua hytistä käsin. Vaihtoehdot lienevät jonkinmoinen vaijeri, hydraulinen tai sähköinen ohjaus kärryssä kiinteästi olevalle vivulle.
p.s.
Sähköinen magn.venttiili riittävällä virtauksellla on liian kallis.
-
Raati,
olisiko hyviö ideoita omalla hydrauliikalla varustetun peräkärryn kippisylinterin vivun ohjaukseen? Ajatus olisi, että kippausta saisi hallinnoitua hytistä käsin. Vaihtoehdot lienevät jonkinmoinen vaijeri, hydraulinen tai sähköinen ohjaus kärryssä kiinteästi olevalle vivulle.
p.s.
Sähköinen magn.venttiili riittävällä virtauksellla on liian kallis.
pieni kaksitoiminen sylinteri vipuun.... ;D ;D
-
Halvin systeemi kun vetää kaksi narua takalasin raosta hyttiin millä käyttää venttiiliä
-
Minulla on yhdessä kärryssä ollut narukäyttöinen vipu jousipalautuksella, lisäksi lavan nousu pystyyn sulki toisella narulla tuon venttiilin. Ja tietysti ulosotto piti laittaa päälle että hydrauliikka toimii :)
-
sylinteri ja jousihässäkkä niin ei riko ja antaa periksi jos on ohjaus kun isku tulee pitkäksi, tai sitte jos paineilmaventtiili nii p-i sylkky pois, karasta varsi hydr sylkyn päähän ja vastusvastaventttiilillä sitte periksianto jos ohjaus.. näin se pelaas varmiten jos ei naruja halua nykiä ;)
-
Vanha silppurin karamoottori.
Jos ei saa mitään maksaa, niin parilla narullahan siitä selviää.
-
voi hyvä jumala :o
-
Jos ei saa mitään maksaa, niin parilla narullahan siitä selviää.
Jos virtaukset on kohdallaan isolle kipille niin sähköventtiilille alkaa tullakin hintaa :(
-
voi hyvä jumala :o
Joo, tämä oliskin paras. Jumala vipuja kääntelemään ja käskyt pelais hengen voimalla...heh.
-
sopivan mittainen lauta jossa on reikä päässä. Laudan toinen pää takaikkunasta hyttiin ja reiällinen pää vivun päälle niin että vipu menee reikään. Laudasta sitten nykii haluamaansa suuntaan. Jos lautaan ei ole varaa, voi käyttää myös esim. naapurin riukuaidasta varastettua sälettä.
-
Kait tohon perjaatteessa jonkun vaijerisysteemin rakentaa kuten ek:n ohjauksessa. Sitä en sitten tiedä että onko hyvä. Pieni kakstoiminen sylinteri mikä tönii tota omaa venttiiliä voi olla aika edukas ratkaisu. Sitten vaan tarpeeksi ahtaat letkut että ei ole kovin hätänen.
Ilmainen ja hintansa väärti neuvo on muuten että jos tarttee kuristaa letkua niin valitsee jonkun sopivan liittimen minkä sisään tekee kierteet. Sitten ruuvaa kuusiokolomutterin niihin kierteisiin minkä läpi poraa sopivan kokoisen reijän. Tästä saa vauhtia pois sylinteristä jos tarve. Toimii esim kärryn perälaudan sylintereissä...
-
Kait tohon perjaatteessa jonkun vaijerisysteemin rakentaa kuten ek:n ohjauksessa. Sitä en sitten tiedä että onko hyvä. Pieni kakstoiminen sylinteri mikä tönii tota omaa venttiiliä voi olla aika edukas ratkaisu. Sitten vaan tarpeeksi ahtaat letkut että ei ole kovin hätänen.
Kyllä mäkin tuota pientä hydraulisylinteriä ehdottaisin.
Vaijerit, narut, sähköohjaukset täytyy aina erikseen viritellä takalasin välistä sinne hyttiin.
Hydraulinen ei tarvitse muuta kuin tökkii letkut pikaliittimiin.
Tiven lannoitteen levittimeen laitoin työleveyden puolitus kytkimiin pienet sylinterit kun kyllästyin niihin lasin välistä tuleviin vaijereihin. Varsinainen syötön kytkinhän tuossa on alunperinkin hydraulisesti käytettävä.
-
Ota jostakin maataloukoulusta harjoittelija, ja sille vanhasta hevosniittokoneesta penkki siihen aisalle. Ei tartte senjälkeen tulla hytistä pois, ja laite sisältää muuten vakuutuksen! ;D
-
Jostain vanhasta apulannanlevittimestä saisi revittyä hyvät ohjausvaijerit ja vivut tuollaiseen. Jotain väijerisäätöisiä ELHOja näkyy pitkin metsiä, ainoa ehjä osa voi olla just tuo säätö.
-
Jostain vanhasta apulannanlevittimestä saisi revittyä hyvät ohjausvaijerit ja vivut tuollaiseen. Jotain väijerisäätöisiä ELHOja näkyy pitkin metsiä, ainoa ehjä osa voi olla just tuo säätö.
Se kokemus mikä mulla on vaijerisäätöisestä on että ainut mikä varmasti on jumissa on toi vaijeri härdelli.
-
Jostain vanhasta apulannanlevittimestä saisi revittyä hyvät ohjausvaijerit ja vivut tuollaiseen. Jotain väijerisäätöisiä ELHOja näkyy pitkin metsiä, ainoa ehjä osa voi olla just tuo säätö.
Se kokemus mikä mulla on vaijerisäätöisestä on että ainut mikä varmasti on jumissa on toi vaijeri härdelli.
Mutta silti kyseisen vehkeen ainoa toimiva osa ;D Se härdelli on taatusti jumissa, mutta vaijerit ja säätökahva VOIVAT toimia.
-
Jostain vanhasta apulannanlevittimestä saisi revittyä hyvät ohjausvaijerit ja vivut tuollaiseen. Jotain väijerisäätöisiä ELHOja näkyy pitkin metsiä, ainoa ehjä osa voi olla just tuo säätö.
Se kokemus mikä mulla on vaijerisäätöisestä on että ainut mikä varmasti on jumissa on toi vaijeri härdelli.
Mutta silti kyseisen vehkeen ainoa toimiva osa ;D Se härdelli on taatusti jumissa, mutta vaijerit ja säätökahva VOIVAT toimia.
Kyllä se vaan se vaijeri on nimenomaan se osa joka tuossa EI OLE huoltovapaa.
-
Jostain vanhasta apulannanlevittimestä saisi revittyä hyvät ohjausvaijerit ja vivut tuollaiseen. Jotain väijerisäätöisiä ELHOja näkyy pitkin metsiä, ainoa ehjä osa voi olla just tuo säätö.
Se kokemus mikä mulla on vaijerisäätöisestä on että ainut mikä varmasti on jumissa on toi vaijeri härdelli.
Mutta silti kyseisen vehkeen ainoa toimiva osa ;D Se härdelli on taatusti jumissa, mutta vaijerit ja säätökahva VOIVAT toimia.
Kyllä se vaan se vaijeri on nimenomaan se osa joka tuossa EI OLE huoltovapaa.
:o Mulla on TÄYSIN ehjä vaijerisysteemi, mutta kaikki muu on hajalla.
-
Jostain vanhasta apulannanlevittimestä saisi revittyä hyvät ohjausvaijerit ja vivut tuollaiseen. Jotain väijerisäätöisiä ELHOja näkyy pitkin metsiä, ainoa ehjä osa voi olla just tuo säätö.
Joo ei taatusti ole vaijereissa välystä. :o
-
Jostain vanhasta apulannanlevittimestä saisi revittyä hyvät ohjausvaijerit ja vivut tuollaiseen. Jotain väijerisäätöisiä ELHOja näkyy pitkin metsiä, ainoa ehjä osa voi olla just tuo säätö.
Joo ei taatusti ole vaijereissa välystä. :o
--kyynerpäähän saattaa tulla tuion välyksettömän vaijerin käytöstä välystä. ::)