Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Keninto - 02.04.12 - klo:22:06
-
Kertokaapas, joilla kokemusta tällaisista kuormaimista:
-Kronos 6020L
-Kronos 8020
-Kesla 500T
-Kesla 305T
Olisi suunnitteilla laittaa N-sarjan vallun takasiltaan kuormain ja olisi mukava kysyä myös tätä kautta, että mitä mieltä raatilaiset ovat näistä ehdokkaista? Kaikissa tietääkseni laatu nykyään kunnossa ja varaosapalvelukin pelannee.. Mutta niitä käyttökokemuksia, risuja ja ruusuja..
-
Noista vaihtoehdoista parhaalta tuntuu 53 ranappi :)
Meni heti tälle linjalle, mutta sitähän sä kysyit :)
-
Noista vaihtoehdoista parhaalta tuntuu 53 ranappi :)
Meni heti tälle linjalle, mutta sitähän sä kysyit :)
Ranapista sen verran oon kuullu ja ite nähny, että niissä tuo letkutus on huonompi kuin näissä muissa??
-
Keslasta ei tietoa mutta kronoksen laadun sanovat heikentyneen viimevuosina.
8020 ehkä turhan iso N sarjaan, vai meinaatko kaatopäätä?
Joka tapauksessa kaikki näistä varmaan ajaa asiansa mutta taakseajolaitteet välttämättömät jos niistä koittaa saada tuottavuutta / tehokkuutta irti.
-
Noista vaihtoehdoista parhaalta tuntuu 53 ranappi :)
Meni heti tälle linjalle, mutta sitähän sä kysyit :)
Ranapista sen verran oon kuullu ja ite nähny, että niissä tuo letkutus on huonompi kuin näissä muissa??
--Millä lailla?
Meillä on 45 Cranab.Käyttötunteja takana noin 5000.Nyt siihen vaihdettiin jatkeen kaikki kouran ja jatkeen letkut.Osa alkuperäisiä.En ymmärrä tuota huonousväitettä.Jos ei se nyt sitten tarkoita JIC systeemiä,mikä sinänsä liittimenä ainakin yhtä hyvä kuin tää perinteinen R systeemi.
-
-Kronos 6020L
-Kronos 8020
-Kesla 500T
-Kesla 305T
Uusista ei tietoa, mutta vanhasta Foresteri-sarjasta kokemusta (F400 motomalli).
On ollut perin vahva kampe, ei ole rempata tarvinnut, mitään muuta nosturiin liittyvää ei letkujen lisäksi ole mennyt kuin kerran nostosylinterin silmälaakeri muruiksi. Ei ole tarvinnut hitsailla eikä himmailla. Ja kyllä sen uskoo kun katsoo puomin mitoitusta ja laakerien toteutusta.
Isot sylinterit, vaatii öljyä liikkuakseen reippaasti.
Normaalimallien geometriaa en osaa arvostella, omani vähän outo, motomalli kun on.
Ainakin tuo malli on tehty töihin eikä puuhasteluun. Uskoisin että uudemmatkin 500-700-800 mallit ovat vankkoja.
-
Noista vaihtoehdoista parhaalta tuntuu 53 ranappi :)
Meni heti tälle linjalle, mutta sitähän sä kysyit :)
Ranapista sen verran oon kuullu ja ite nähny, että niissä tuo letkutus on huonompi kuin näissä muissa??
--Millä lailla?
Meillä on 45 Cranab.Käyttötunteja takana noin 5000.Nyt siihen vaihdettiin jatkeen kaikki kouran ja jatkeen letkut.Osa alkuperäisiä.En ymmärrä tuota huonousväitettä.Jos ei se nyt sitten tarkoita JIC systeemiä,mikä sinänsä liittimenä ainakin yhtä hyvä kuin tää perinteinen R systeemi.
Olen nähnyt, että puomin letkutus on ollut huonosti suojattuna esim oksia vastaan.. Erityisesti siinä puomintaitonkohdalla siis..
-
Kummassakin taitaa olla puolassa tehty kääntö ,kovaa puolaista laatua. ;)
-
Noista vaihtoehdoista parhaalta tuntuu 53 ranappi :)
Meni heti tälle linjalle, mutta sitähän sä kysyit :)
Ranapista sen verran oon kuullu ja ite nähny, että niissä tuo letkutus on huonompi kuin näissä muissa??
--Millä lailla?
Meillä on 45 Cranab.Käyttötunteja takana noin 5000.Nyt siihen vaihdettiin jatkeen kaikki kouran ja jatkeen letkut.Osa alkuperäisiä.En ymmärrä tuota huonousväitettä.Jos ei se nyt sitten tarkoita JIC systeemiä,mikä sinänsä liittimenä ainakin yhtä hyvä kuin tää perinteinen R systeemi.
Olen nähnyt, että puomin letkutus on ollut huonosti suojattuna esim oksia vastaan.. Erityisesti siinä puomintaitonkohdalla siis..
Vai niin.Me emme taiton kohdalta ole saaneet letkuja kolhimalla rikki.Jatkeen putkien väliin on kyllä onnistuttu ranka pujottamaan.Minä en näe tuossa ongelmaa.Voi olla jossain häkkyrässä toki paremmin toteutettu.
-
Ammatillisesta mielenkiinnosta johtuen kysyn, mikä tekee Cranabista hyvän. Ehkä jopa muita paremman....
-
Melko iso kuormain tulee N-serien takasiltaan, keikuttaa jo
aika kivasti, ehdottomasti etuakselin jäykistys ja painoa nokalle,
kuormaaja (kesla 305T painaa yli tonnin ja sovitteet päälle,
1,5 tn rautaa) T- sarjanen olis vähän tukevampi (pitkärunkosempi)
alustakone, samaten kyllä kankeampi ja kookkaampi.
tuleeko pelkkään kuormaushommaan vai risukoura/motokäyttöön?
-
itellä on ronos mutta kärrissä se on 500 patun jälkeen ollut juhlaa suorastaan esi hyr´drauliset ohjaimet helppo nostaa kopin sisään mutta haaveilen pienestä 8500 kg painavasta pyörivästä kaivurista ja siihen energia koura mutta sitten joskus kun budjetti antaa varaa eli ei millonkaa........... ja selvyydeks itellä on 5000 l tai xl en oo ihan varma . mutta hyvin pelittää
-
Omassa käytössä kymmenkunta vuotta mallin alkutaipaleelta Cranabin dt 4 . Plussat: hyvä kuormausgeometria, tehoonsa nähden kevyt, hyvä rotaattori, öljykylpyinen kääntö, ilmeisen kestävä... miinuksia: Jatkopumin letkutus piti modifioida uudelleen, ahtaat (3/8) letkut, ehkä hieman hengetön jatke, ruotsalaiset 16 mm pultinkannat, Danfoss propopöytä ei varmaan paras hallinnaltaan.
Voin suositella.
-
Ammatillisesta mielenkiinnosta johtuen kysyn, mikä tekee Cranabista hyvän. Ehkä jopa muita paremman....
--minun kommenttini ei tarkoita moitetta esim.Kronokselle.Minulla ei siitä ole mitään kokemusta.
--Kokemusta on FMV:stä,Farmista ja Cranabista.Farmia ja Cranabbia ei ole tarvinnut hitsata,FMV:tä kyllä.
--Meille Cranab tuli aikanaan kun Valtra sitä myi,olis varmaan tullu Kronos jos olisi ollu Vallun valikoimissa tuolloin.
--Eli:En väitä että Cranab olisi kokemusperusteisesti ylivoimainen.Minusta se on hyvä.Tuo 5000h:n koekäyttö ilman hitsausta on kohtuullinen testi.Tuolla on revitty aika lailla jäisiä risukasojakin.Ja Jaken tukijalkoja onkin sitten jo hitsattu muutaman kerran.
-
Melko iso kuormain tulee N-serien takasiltaan, keikuttaa jo
aika kivasti, ehdottomasti etuakselin jäykistys ja painoa nokalle,
kuormaaja (kesla 305T painaa yli tonnin ja sovitteet päälle,
1,5 tn rautaa) T- sarjanen olis vähän tukevampi (pitkärunkosempi)
alustakone, samaten kyllä kankeampi ja kookkaampi.
tuleeko pelkkään kuormaushommaan vai risukoura/motokäyttöön?
Etuakselin jäykistys tulee ehdottomasti ja etupainot 480kg on nokalla.. Sovitteethan lisää vain koneen massaa, joten nehän tavallaan tuo massaa koneeseen. Keslan 500T olisi jostain syystä hieman keveämpi kuin 305T, vaikka on tehokkaampi. 305T painaa keslan esitteiden mukaan noin 200kg enemmän ja molempien painot ovat ilman kouria ja kääntäjiä.. Mikä aiheuttanee eron?? Ite rattori jo on, joten ei kannata sitä nyt alkaa T-sarjaan vaihtamaan, vaikka toki tukevampi olisikin, toki myös kankeampi.
Tarkoitus olisi tehdä kuormaushommia sekä monenlaisia eri maataloudessa tarvittavia näpertelyjä.. Energiakouran käyttö varmaan tulee eteen jonku vuoden päästä...
-
Ja jos siitä N-sarjan painosta puhutaan, niin sehän painaa aikalailla samanverran kuin esim valtran 8400, joissa on paljonkin käytetty takasiltanostureita. Oikea painotus varmasti tarpeen ja aiemmin mainittu etuakselin jäykistin, niin ei niin paljoa hytkä.
-
noista valitsisin keslan. kokemusta useemmasta foresterista. tällä hetkellä 8550:ssä 500 iqanilla. (ja 600 hakkurin aisalla)
305 on kevyemmin tehty. tehot on samat ja jatkeen letkukela sama. puomit/tapitukset ym on ihan erilaiset. esim. nostopuomi 4 kulmanen (500 5 kulmanen) taittonivel on 500:ssa paljon jämerämmin tehty.
pöydäksi parker iqan. 3 danfossia on ollu ja täysiä paskoja kaikin puolin.
---------
cranabin fc53 on ollu tammikuu 07 asti ajossa. n.7500h käytetty sekalaises ajossa. eniten risunajoa. nisulan 280e on ollu puomin nokassa myös. tukkia,soraa,paaleja,ym maatalauskäyttöäkin paljon. hyvin se on kestäny.jatkon letkutus on mun mielestä ihan paska,hylly+roikkuvat letkut on tosi arat. taiton kohalta ei oo ikinä menny letkua.
ei oo väljää eikä oo hitsattu. jatkeen liukupalat ja ketjut on vaihettu. tämmönen nosturi kestää heittämällä 15000h+.
seurava nosturi on aika varmasti cranab fc8, kilpailijana ehkä 51/59 loglift piiloletkutuksella. cranabi vahvoilla piililetkutuksen ja integraalirotaattorin ansiosta. iso plussa myös keveydestä ja rakenneratkaisuista.
itse en kronosta huoli koska siinä ei ole piiloletkutusta. puomistossa erikoisia rakenneratkaisuja+pienehkö tapitus. en ole kyllä kuullut että puomeissa tai tapeissa olis ollu ongelmia esim. 6020:ssa, hyvin ovat kestäneet.
-
Ammatillisesta mielenkiinnosta johtuen kysyn, mikä tekee Cranabista hyvän. Ehkä jopa muita paremman....
--minun kommenttini ei tarkoita moitetta esim.Kronokselle.Minulla ei siitä ole mitään kokemusta.
--Kokemusta on FMV:stä,Farmista ja Cranabista.Farmia ja Cranabbia ei ole tarvinnut hitsata,FMV:tä kyllä.
--Meille Cranab tuli aikanaan kun Valtra sitä myi,olis varmaan tullu Kronos jos olisi ollu Vallun valikoimissa tuolloin.
--Eli:En väitä että Cranab olisi kokemusperusteisesti ylivoimainen.Minusta se on hyvä.Tuo 5000h:n koekäyttö ilman hitsausta on kohtuullinen testi.Tuolla on revitty aika lailla jäisiä risukasojakin.Ja Jaken tukijalkoja onkin sitten jo hitsattu muutaman kerran.
Emmä syyllisiä kaippaakka, vaan Lahtista ja konekivääriä...
En tiedä Cranabista mitään ja mielenkiinnosta kyselen. Kyllähän tuossa jo näkemyksiä siitä alkoi kertyä.
Mää ajan varmaan tämän elämäni tolla Keslalla. Saa sitten perikunta miettiä mihin sen vaihtaa..