Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: tohelo - 14.05.08 - klo:21:25
-
Mulla on tallissa sellanen 48-53 vuosimallin allis-chalmers.Se on seissyt siellä kohta 20v käyttämättömänä.Ku en paljoakaan traktoreista ymmärrä niin ajattelin kysyä,että mitä sille pitäisi tehdä jotta saisi käyntiin?
Uuden akun jo ostin ja ölytkin varmaan pitäisi vaihtaa? :-\
Kertokaa vinkkejä. :)
-
Kannattas varmaan pyytää joku sellainen käymään ja katsomaan sitä joka jotain ymmärtäs siitä! Mutta itte en kyllä lähtis suin päin starttaamaan noin kauan seissutta konetta, kannattas aineskin ensi alkuun kokeilla varovasti kampiakselilta lähteekö edes suosiolla pyörimään ja eipä ois pahitteeksi avasta venttiili koppaa ja varmistaa että yläkerrassa myös kaikki lähtee suosiolla liikkeelle. Ja sitä kautta sais kaadeltua vähän öljyä alkuun sinne paremmin, eli kyllä ne öljyt ja suodatin siihen kannattaa vaihtaa! Siinä nyt jotain pientä puuhasteltavaa alkuun!
-
Hieno laitet poijalla tallisa.Öljyn suodatin vaihtoon ja syytä olis varmistua että paineet nousee kännistyksen jälkeen pelkästään startilla pyörittämällä jos taitojasi epäilet ota joku tietävämpi paikalle,ettet riko.Paljohan siinä töitä olis ennenkuin käynnistelet.
-
Veivillä kokeilin varovasti pyörittää ja kyllä se pyöri. :)Sinne on aikoinaan mäntien päälle laskettu oljyt säilytystä varten.Pitäs pyytää kaveri joka noista ymmärtää paikalle.Jos siellä tankissa on löpöä niin vanhentuuko se siellä eli pitäskö pumpata vanhat pois ja laitaa tuoretta tilalle?
-
Löpö ei välttämättä vanhene, mutta kertyneen veden yms moskan takia olisi hyvä tankki putsata,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
-
Jos traktorissa on alunperin ollut 6 volttinen akku niin kestääkö se 12 volttisen ilma että mitään hajoaa? :-\
-
Jos traktorissa on alunperin ollut 6 volttinen akku niin kestääkö se 12 volttisen ilma että mitään hajoaa? :-\
ei kestä. 12v akulla poltat kaikki johdot ja koko traktorin.
-
Elä hitolla sinne 12 volttia työnnä, kyllä niitä 6 voltin akkujakin nykyään vielä saa kysäseppä akku kauppiaalta!
-
Asia selvä eli ei muuta kun akkua ostamaan. :)
meneekö laturi miksikään pitän seisonnan aikana? entä magneetto?
-
Eipä ne laturi ja magneetto oikeestaan miksikään mene jos nyt ei ihan taivas alla vesisateessa ole seissu! Tyhmä kysymys vuorostaan minulta mutta onkos se sitten Bensa petrooli vehe ku siinä kerran on magneettokin?
-
Juu ei ole ulkona seissyt vaan tallissa. :) Ja on bensa petrooli.
voisikohan siinä käyttää pelkkää bensaa ku ei taida enää tuota petroolia olla saatavissa? :-\
-
Kyllähän sillä voi pensallakin ajella, mutta eikös sitä petroolia kuitenkin miun muistin mukaan jostain saa! Tartteis varmaan kysellä noilta masinisteilta! Ps. jos siellä tankissa on vanhaa pensaa ni ota se sieltä pois ja vaihda uudet tilalle, ei nimittäin varmana syty enää niin vanha pensa!
-
Juu. Se on vain vissiin ostettava jostain biltemasta sellanen pumppu jolla ne sieltä sais pois... Tukkiiko bensa kaikki letkut ja putket kun on seissyt pitkään?Ei kyllä huvittaisi niitä alkaa rassaamaan auki... :o
-
Kyllä sillä pensalla on paha taipumus vanhemmiten tukkia kaikki mahdolliset paikat! Just ite viime viikonloppuna törmäsin tuohon ongelmaan kun oli mökillä yks ruohon leikkuri joka oli ollu käyttämättä pari vuotta ja pensat jääny tankkiin. Ni tyhjäsin siitä ensin tankin ja laitoin uutta pensaa ni jouduin vissiin viis kertaa irrottamaan ja putsaamaan kaasarin ennen kuin rupesi toimimaan kunnolla!
-
Kai siinä joku bensaletku tai putki on josta bensat saa ulos jos ne saa moottorillekin, letku tai putki vain irti. Nykybensa tuhoaa sitten vanhat letkut muutamassa päivässä, joten letkut ehkä kannattaa uusia jos ei halua bensan valuvan lattialle tai liuenneen letkunsisuksesmähnän tukkivan paikat. Kaipaako tuollaiset laitteet lyijyä/vastaavaa lisäainetta bensan sekaan?
-
En tiiä oikein tarteeko ne sitä lyijyn korvaavaa lisäainetta. Mutta eipä se varmaan ainakaan pahitteeks ole ja sitähän löytyy varaosaliikeistä yleensä aika helposti!
-
Kyllä se lyijyllistä bensaa tarttis olla, eli korkeaoktaanista ja lisäaineet sekaan. Petroolin korviketta tehdään tietääkseni nykyisin tärpätistä ja ainakin Porissa päin on firma josta saa. Hinnoista ja ko. firmasta en sen enempää kuitenkaan tiedä.
Siinä on varmaan polttoaineelle semmoinen lasinen sakkakuppi. Sen kun pohjasta olevasta ruuvista vääntää auki, niin on bensiinit lattialla. Putket on varmaankin kyllä jumissa. Semmoista vaaleaa töhnää täynnä.
-
saisikohan ne putket auki jollain rauta tangolla tai pumppaamalla painetta niihin putkiin?
-
Nii ja että meneekö kaasarikin tukkoon? siinä on kyllä semmonen hana siinä tankissa ja se on kyllä ollut kiinni.... :-\
-
saisikohan ne putket auki jollain rauta tangolla tai pumppaamalla painetta niihin putkiin?
Musta tuntuu, että nyt olisi viisainta pyytää apuun joku, joka on ihan oikeasti jo harrastanut tuon ikäkauden laitteita ja tietää mitä tehdä. Tuohan on jo arvokas laite, voit pian tehdä vahinkoa jos et tiedä mitä teet.
-
kyllähän tuollaista vanhaa traktoria on mukavaa laitella, mutta kannattaa tutkia huolella millaisessa kunnossa moottori on muutenkin. ettei käy niin että kone hajoaa heti ensi käynnistyksellä. jos moottori on vuosia käyttämättä niin menee jumiin männän renkaat yms. tulee helposti iso vahinko. kannattaa liottaa ruosteen irrottajalla muutama päivä ainakin noita mäntiä. muutenkin nuo vanhat letkut on yleensä haurastuneet niin että vuodot voi sytyttää koneen palamaan. bensan kanssa on hyvä olla tarkkana. 6-voltin sähköjärjestelmä vaatii 6-voltin akun ei 12-volttista. ja aina mitä ei tiedä on halvempaa kysyä noita vanhoja koneita enemmän laittaneilta, kuin kokeilla itse. toivottavasti saat alliksen toimimaan vanhalla traktorilla on mukavaa ajella.
-
Tänään kaverin kanssa laiteltiin traktoria.Tyhjennettiin tankki,putsattiin sakkakuppi ja otettiin bensaputket (ei siis letkut) irti ja tarkistettiin ja eivät olleet onneksi tukossa... :) ja laskettiin vanhat öljyt pihalle.Vielä pitäis ostaa uus akku ja öljynsuodatin...Minkälainen oljy olisi parasta tuollaiselle pensa-petrooli koneelle? ::)Haittaako jos tankin sisäpinnassa on ruostetta? :-\
-
Niin ja käykö tuohon joku yleismallinen öljynsuodatin vai pitäiskö olla alkuperäismallinen? :-\
-
Tankin sisäruoste ei haittaa jos saat irtoavan aineksen pois tukkimasta bensan reittiä
Saakohan enää alkuperäisiä suodattimia ? vastaava sopiva varmaan käy,,,,,
Mineraali öljyä laittaisin esim Castrol 20/30 w crb kesäkäyttöön
-
Tyhmä kysymys mutta onko tuollaisissa laitteissa erikseen moottoriöljyt ja jonkinlaiset "vaihteistoöljyt"?? Ja tietääkö joku mistä tuohon lisätään sitä moottoriöljyä ku en löytänyt mitään järkevää kohtaa... :-[ Eikös sen täyttöaukon pitäisi löytyä aivan jostain moottorin päältä tai sivusta?? ::)
-
???? ???
-
hyviä vinkkejä tuolta tullutkin, tärkeinpinä pidän tuota mäntien rostoff kuuria ja mineraaliöljyjen käyttöä. Männät on tuossa ajassa kuivunu ja renkaat ruosteessa satavarmasti. Synteettisillä ööleillä taas lähtee lika ja karstat liikkeelle jotka tukkii voitelukanavat todella tehokkaasti. Eiköhän siinä vaihteistolle ja moottorille ole eri öljyt.
-
millaista öljyä sinne vaihteistoon kannattaa laittaa? :-\
-
tai siis mitä öljyä?
-
Varmaankin 90 w
80/90 w käynee myös , sae 40 w , 15/ 45 W lähelle samaa viskositeettia
Pääasia lienee että puhdasta ja yleensäkin että on Öljyä kun lähdet pärtsäilemään Hienolla laitteellasi ettei ala muodostua rattaista Kanan Ruokaa,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,???
Ps Joko Kone Käy ?
Teropoika
-
kiitos tiedosta :) ja ei valitettavasti vielä käy ku traktori on mökillä ja en sitä pääse joka viikonloppu laittelemaan...kesän aikana kuitenkin olis tarkotus saada toimimaan 8) uusi akku,öljynsuodatin ja sitten noita öljyjä pitäs vieelä ostaa... ja mahd uusi takarengas... :-\ http://s302.photobucket.com/albums/nn112/a-cwd/allis-chalmers/
tossa muutama kuva...
-
jos venttiilikopan avaa niin tartteeko sen jalkeen tehda jtn asetuksia uudestaan.... ??? ja tulisiko kaikkien venttiilien liikkua kun moottoria pyorittaa veivilla.. ???
-
Ei tarvitse muuta kuin katsoa että tiiviste pitää, ja kyllä kaikkien venttiilien on tarkoitus liikahtaa vuorollaan kun kierroksen tai pari pyöräyttää.
-
Enta jos haluaa avata sylinterikannen nii tartteeko venttiilien jouset ja muut hilut poistaa ennen kuin kannen saa auki vai voiko koko systeemin vain nostaa pois ku on avannut mutterit tai ruuvit... ??? ::) ja onko tuossa hommassa jotain erityista mihin pitais kiinnitaa huomiota ettei pase rikkoutumaan tai hukkumaan mitaan prikkoja tai tiiviteita.. :-\
-
Eipä kannata mennä kantta availemaan ilman erityisesti todettua tarvetta.
Ja jos välttämätön tarve on pitävästi todettu niin sitten hommaan mukaan joku joka asiasta jotain tietää.
Kannen pulteissa on tarkat järjestykset miten niitä availlaan ja vedetään kiinni, ja kannen pultit on vielä ikäviä katkeilemaan.
Mikä on ongelmana?
-
Täs touhus on jotakin palaneen käryä ???
-
Täs touhus on jotakin palaneen käryä ???
Sun osallistumistaajuus anetin keskusteluun on lisääntynyt siinä määrin, että prossu sauhuttaa...
-
Enta jos haluaa avata sylinterikannen nii tartteeko venttiilien jouset ja muut hilut poistaa ennen kuin kannen saa auki vai voiko koko systeemin vain nostaa pois ku on avannut mutterit tai ruuvit... ??? ::) ja onko tuossa hommassa jotain erityista mihin pitais kiinnitaa huomiota ettei pase rikkoutumaan tai hukkumaan mitaan prikkoja tai tiiviteita.. :-\
Miksi olet kantta avaamassa ?
Pyöriikö kone ?
JOs pyörii , niin paljon voit tehdä koneen hyväksi ilman suurta purkuakin
Venttiilin jouset voit jättää paikoilleen jos joudut kantta avaamaan; Keinuvivut ja nostotangot pois ( Vai onko sivuventtiili kone ? )
-
Kun sulla nyt on tuollainen traktoriharvinaisuus, niin älä pilaa sitä asiantuntemattomalla korjauksella. Saattaa itseäsikin harmittaa myöhemmin.
-
juu kylla kone pyorii ,mutta ajattelin vain kysya asiaa JOS joskus tulisi tarvetta kyseiselle toimenpiteelle....ja on kansiventtiili kone. :) Niinja kun noi mannat pitas irrottaa sita ruosteenpoistoa varten niin voiko ne poistaa alakautta ilman etta irroittaa kampiakselia ja koko moottoria..
-
Kannattaa olla varovainen jos alakautta poistat mäntiä , voi pian kampi-akseeli vääntyä
Mieluummin yläkautta jos akseli paikalla
Mutta sitä ennen jos kerran laite pyörii vaikka veivillä,,,,,
Tiputtele löpöä imusarjan kautta samalla kun pyörität , niin aine menee mäntien päälle ja sieltä männänrenkaisiin.
Toistat toimenpiteen muutaman kerran niin männän renkaat ja ruosteet irtoaa.
Sitten vaan loppukesästä baanalle ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
-
Kiuas katollensa lattialle.Runkolaakerit auki männät kera akselin pois yhdellä nostolla.
Ei tartte metsästää kannentiivistettä ja et riko mäntiä ja renkaita yrittäessäsi niitä ylöspäin pois,jos harva niin olake ja karstaa sylinterin yläpäässä.Se on nähty että koivuklapilla hakataan altapäin ja rikotaan männänrenkaat ja urat.