Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: realisti - 12.01.12 - klo:02:10

Otsikko: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: realisti - 12.01.12 - klo:02:10
Siis kärry meni nurin eikä edes oma vaan naapurin, jolle lupauduin kiireapulaiseksi kun ei ittellä ollut mitää akuuttia. *itutuksen määrä on sen verran infernaalinen ettei sanat riitä kertomaan. Uskaltaako joku muu tunnustaa töpänneensä? Tässä tapauksessa syynä ajovirhe + ojanreunan pettäminen. Tarttis varmaan ottaa kaatokänni?
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: 6350 - 12.01.12 - klo:06:42
Pelkkä kaatoryyppy riittänee.  ;) Kerran itellä sorakärry ojaan väistötilanteessa ja metsäkärry pari kertaa ajouralla "nutullee"..
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: Jätkä - 12.01.12 - klo:06:48
 O kaatunut kärry, traktori, auto, moottoripyörä, mopo, polkupyörä, potkuri, sukset ja kengät. Ja myös kuppi on mennyt nurin.
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: Paalinpyörittäjä - 12.01.12 - klo:06:51
Nojuu sorakärry ja maakärry menny kipatessa nurin, lantavaunu ojan ylityksessä ja paalikärry joskus kun tultiin mäkee alas liukkaalla, kun ei päässykkään mäenpäälle. Noi onnex vanhaan hyvään aikaan, kun kärryt oli pieniä ja halpoja, eikä mainittavia vahinkoja tullu muutamaa lommoa lukuunottamatta :D
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: Peurajussi - 12.01.12 - klo:07:15
Kyllähän se aina vituttaa, itse en ole kaatanut mutta alkeellisia ryssintöjä on tullut harrastettua silloin tällöin.

SE NYT VAAN ON NIIN, ETTÄ SILLE SATTUU, JOKA JOTAKIN TEKEE. Ei net kärryt kaadu sohvalla persettä hiostaessa.  :) Kunhan vitutuksesta pääsee, voi tilannetta ajatella kokemuksena. Turha jeesustellla, mutta jos tapauksesta voi jotain oppia niin voipahan ajatella että on sitäkin tietoa rikkaampi ja kohti uusia seikkailuja. Ja sitten kun kykenee ajattelemaan näin, vasta sitten se kaatokänni. :D

Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: justus - 12.01.12 - klo:07:21
ai se olikin tommonen kaato,minä luulin ihan muuta
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: Adam Smith - 12.01.12 - klo:07:28
Mokkosia on turha murehtia. Mä olen meillä se häsä, jolle sattuu. Koittaa ottaa hiukan opiksi ja kun tietää syyn, niin on iloinen siitä opetuksesta ja siitä, ettei käynyt pahemmin ;)
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: bouli - 12.01.12 - klo:07:35
Kerran vanhat pienet yksiakseliset kärryt kipatessa ja mettäkärryt pariin kertaan.
Kerran mettässä ja toisella kertaa soratiellä jostain 30km/h vauhdista. Kaveri tuli just juttelemaan kun hain porukka kärryä niitten pihasta kesken letkujen laiton, jäi sitten lukitustappi irti ja lohko kellunnalle..   >:(
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: vms1 - 12.01.12 - klo:08:43
kyllähän noita kärryjä on tullu kippailtua. Pari kertaa maansiirtokärryt ja lukemattomi kertoja pöllikärry. Avantti kin on tainnu maata pari kertaa. Autot ja raktorit ovat onneksi pysyny viellä tassuillaan
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: landehande - 12.01.12 - klo:08:52
Siis kärry meni nurin eikä edes oma vaan naapurin, jolle lupauduin kiireapulaiseksi kun ei ittellä ollut mitää akuuttia. *itutuksen määrä on sen verran infernaalinen ettei sanat riitä kertomaan. Uskaltaako joku muu tunnustaa töpänneensä? Tässä tapauksessa syynä ajovirhe + ojanreunan pettäminen. Tarttis varmaan ottaa kaatokänni?

Ainakin viis kertaa, muttei pehtoorin telikärryllä kuin yhden.  Ennen vanhaan nuo yksiakseliset olivat silloin tällöin nurin kun soraa ajeltiin pehmeille penkoille. Kärryt vaan nostettiin Hakan kaivurilla ylös ja menoksi taas, eikä siinä enempiä harmiteltu.  Nykyiset maansiirtokärryt pysyvät hyvin pystyssä vaikka ovat hieman kallellaankin kipatessa.
Sen kaatopullon voit kyllä joutua antamaan naapurille.
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: nilihaara - 12.01.12 - klo:08:56
  Nuorena poikana -80 kaadoin telivelsan kun paskakuorma oli kerinny jäätyä kiinni. Pöllikärry kanssa kerran uudelleen luettavaksi naapurin metsässä, muuta ei muistaakseni maataloudessa. Isävainaa kertoi 60-luvulla kaataneensa puimurin kun pellossa oli ollut kanto pystyviljassa ja sen aikuinen kaponen puimuri ei ollut muuta tarvinnu kun oli ottanut lukua moottoripuolelta. Metsäpuolella muistan ekat lintupudotukset ja rusakkokaadon. Hirvikaato hyvin muistissa 8 tunnin haukun jälkeen kun muilta oli tullut karkot kahdesti karhun säikyttämästä vaatimesta. :D
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: lavali - 12.01.12 - klo:09:04
Pelto-auto on tullu kaarettua sänkipellolla.Koneet on pysyny suurinpiirtein pystys, joitaki lommoja...
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: jussij - 12.01.12 - klo:09:06
Siis kärry meni nurin eikä edes oma vaan naapurin, jolle lupauduin kiireapulaiseksi kun ei ittellä ollut mitää akuuttia. *itutuksen määrä on sen verran infernaalinen ettei sanat riitä kertomaan. Uskaltaako joku muu tunnustaa töpänneensä? Tässä tapauksessa syynä ajovirhe + ojanreunan pettäminen. Tarttis varmaan ottaa kaatokänni?

Tuliko paljonkin vaurioita? (poislukien henkiset vauriot) Vääntyikö rauta voiman alla vai pelkkiä kosmeettisia?   Joskus takaisinnostaminen on tuottanut suurimmat vauriot  :(
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: Astral - 12.01.12 - klo:09:12
Oli pakko alkaa laskee ni 11 kertaa on kaatunu auto. Millon junnuna pellolla ja millon aikuisena rallissa.

Ne nyt vaan kuuluu elämään  :D
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: nänninnyplääjä - 12.01.12 - klo:09:16
muutamia kymmeniä hirvenkaatoja,ei kummempia..

http://www.youtube.com/watch?v=S2JrrCCwTU8 (http://www.youtube.com/watch?v=S2JrrCCwTU8)

 8) 8) ;D
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: JoHaRa - 12.01.12 - klo:09:24
Mulla on kaatunut ainostaan perälevy pölkyltä. Kahdesti. Nyt on niin iso pölkky ettei tuota pääse enää tapahtumaan.

Ai juu.. Ja paripyörä kaatui kerran asennettaessa vuonna 1993. Sekin oli niin veemäinen homma että en ole päästänyt tapahtumaan uudelleen.
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: lavali - 12.01.12 - klo:09:35
Mulla on kaatunut ainostaan perälevy pölkyltä. Kahdesti. Nyt on niin iso pölkky ettei tuota pääse enää tapahtumaan.

Ai juu.. Ja paripyörä kaatui kerran asennettaessa vuonna 1993. Sekin oli niin veemäinen homma että en ole päästänyt tapahtumaan uudelleen.

Jäikkö pariksen alle:-)
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: vms1 - 12.01.12 - klo:09:35
Mulla on kanssa kerran kaatunut paripyörä tarkoituksettomasti. Se tapahtui irroitettaessa eli oli hieman kireällä ja painoin sitten tunkilla perusrenkaan ja pultin korvakkeen välissä. No kuulu PAM ja pyörää makas betonilattialla ja itte istuin renkaan sisällä. No tapauksesta viisastuneena suosittelen kaikille suurta varovaisuutta paripyörien ja muutenkin isojen kummien kanssa touhuamisessa. Kyseessä on aina painavat osat ja suuret paineet joilla on valtava voima. Itte muistan kyllä pitää ketjut sen vertaa kiinni ylhäällä että ei pääse kaatumaan omia aikoja kun työskentelee pyörän sisällä.
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: JoHaRa - 12.01.12 - klo:09:39
Mulla on kaatunut ainostaan perälevy pölkyltä. Kahdesti. Nyt on niin iso pölkky ettei tuota pääse enää tapahtumaan.

Ai juu.. Ja paripyörä kaatui kerran asennettaessa vuonna 1993. Sekin oli niin veemäinen homma että en ole päästänyt tapahtumaan uudelleen.

Jäikkö pariksen alle:-)

Ei kun se oli vaan niin raskas nostaa käsin pystyyn  :-\ Yleensä tuollaista vahingoista seuraa hikeä, verta tai taloudellisia menetyksiä. Siksi niitä kannattaa välttää ja harkita enemmän.
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: lavali - 12.01.12 - klo:09:40
Parripyörä on muuteki v-mäinen käsiteltävä ja pyöriteltävä
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: Calahan - 12.01.12 - klo:10:24
Ei ol kaatunt viel.... kop kop ,mut koneen saannu niin hyvää jemmaa et hinausauto piti soittaa ,kun ei toisil rakvaattoreil saannu pitoo töppösii :o 8)
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: Valtramies - 12.01.12 - klo:10:51
Joskus n. 15 v sitte meni Pohojalaasta laatua olevat Velsa 85:t kyljelleen kipatessa... Ei siinä muuten mitää, mutta teliakselisto oli maassa niinku pitiki, mutta kaikki siitä ylöspäin oli irti/kyljellään  ;D Ohuet pellikorvakkeet, jolla teli oli kiinni rungos, oli revenny irti.
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: raipe - 12.01.12 - klo:10:58
Nuorena miehenä kaasin pienet sorakärryt kahdesti.Laitojen hajoamisella selvittiin.
Raktorin kanssa olen tullut syrjästä alas,kun vanha navetanvintin silta osittain petti.Volvo ei kaatunut,aivan.Toisten koneitten avulla se autettiin pinteestä pois.
Kuorma-autolla olen muutaman kerran ollut paskoa housuni kun kipatessa kuormaa auto on keulinut oikein kunnolla.
Moottorikelkalla olen kaatunut kun reki työnsi mäessä,silloin oikein satutinkin itseni.
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: bouli - 12.01.12 - klo:11:08
Mulla on kaatunut ainostaan perälevy pölkyltä. Kahdesti. Nyt on niin iso pölkky ettei tuota pääse enää tapahtumaan.

Sulla on melko kapea perälevy? Vai käännätkö sä terän rungon alle pitkittäin kun otat lanan perästä?
Meinaan kyllä mä ymmärrän että se etupää putoaa pölkyltä mutta harvemmin koko lana kaatuu..  ::) ???
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: SamiT - 12.01.12 - klo:11:10
Tuossa vesijohtolinjan tasaushommassa 10 vuotta sitten ei traktori kaatunut vaikka sellaista jo kylällä koneen oudon asennon havainnoineet puhuivatkin.

(http://koti.mbnet.fi/samtai/Ongelmia/305uppos1.JPG)
(http://koti.mbnet.fi/samtai/Ongelmia/305uppos2.JPG)

Kaivurilavetin meinasin kaataa ojaan kun penkka petti mutta jollakin ihme tuurilla oli vastapuolella ojaa kivi juuri siinä kohdassa että jäi lavetin takanurkka nojaamaan kiveä vasten vaikka kallistusta olikin varmasti ihan tarpeeksi kunnon kaatoon. Ja kaivurikin oli sidottu kunnolla kiinni että pysyi kyydissä. Ei tarvinnut kuin kääntää koneen puomi ojan vastapuolelle ja antaa koneen sidonnan avauksen jälkeen valua pois kyydistä ja tyhjä pikkulavetti nousi hyvin takaisin tielle ja eikun kone kyytiin kuin mitään ei olisi tapahtunut. 
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: UCD - 12.01.12 - klo:11:10
Kaikennäköistä sattuu ja tapahtuu... kun ei mitään tehdä, niin ei mitään satukaan.  8)

Perskännien veto ny yhden kärryn takia on lähinnä huvittavaa....  ;D

On ollut liian siloista tietä tähänasti, jos lärvätsalot yhdestä kaadosta.
Henkilövahingot toki saakin harmittaa ja etenkin niistä pitää ottaa aina opiksi, mutta rautaa saa suoristettua ja ostettua uuttakin. Kaikki mikä on korjattavissa rahalla on vain elämää vai mitä sukutilatäppärit? 
 ;)

 8)
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: 6350 - 12.01.12 - klo:11:17
Joskus n. 15 v sitte meni Pohojalaasta laatua olevat Velsa 85:t kyljelleen kipatessa... Ei siinä muuten mitää, mutta teliakselisto oli maassa niinku pitiki, mutta kaikki siitä ylöspäin oli irti/kyljellään  ;D Ohuet pellikorvakkeet, jolla teli oli kiinni rungos, oli revenny irti.

Samoin käyny täälläkin, kyseessä vaan V9000 alumine.
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: JoHaRa - 12.01.12 - klo:13:36
Mulla on kaatunut ainostaan perälevy pölkyltä. Kahdesti. Nyt on niin iso pölkky ettei tuota pääse enää tapahtumaan.

Sulla on melko kapea perälevy? Vai käännätkö sä terän rungon alle pitkittäin kun otat lanan perästä?
Meinaan kyllä mä ymmärrän että se etupää putoaa pölkyltä mutta harvemmin koko lana kaatuu..  ::) ???

Hyvä huomio. Tuo perälevy on hyvin korkea, sellainen "kämmäkkä". Sen putoamista pölkyltä voi hyvinkin luonnehtia kaatumiseksi  ???

Mutta mä voi siis täsmentää tämän kaatumistarinan niin, että minulta on kahdesti kaatunut perälevyn etupäätä tukenut pölkky  ;D
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: mää vai - 12.01.12 - klo:14:18
Ei vuotta ilman kaatoa, se on tavoite! Meillä kaadettuja: Juko 100 uutena säiliö täynnä maantieojaan, Bedford alustaiset kärryt kipatessa nurin (runko ja kippi meni), vaihtolavakärryt+18paalia (lokasuojat ja lava venähti) ja viimeinen edellispäivänä paalivaunu+20 paalia rasvausasentoon tienpenkan pettämisen ansiosta (ei vaurioita paitsi traktorin peili).
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: Ileh - 12.01.12 - klo:14:45
Villissä nuoruudessa ajelin 30m3 kärryä nevalla. Ite olin tuolloin toista kesää hommissa. Toisessa vuorossa oli vain ekakesäläisiä, olivat vuoron aikana ihan kohtuu auman alun saaneet aikaseksi, mutta eihän sitä oltu tiivistetty pätkän vertaa. Tyhmänä sitten ajoin reunalle ja aloin sivukipillä kippaamaan, reuna petti ja semmoseen 65 asteen kulmaan jäi kärry. Hiukan pelästytti. Ketju kärryn runkoon ja takas vaakatasoon.

Vanha isäntä ei ollut laittanut lukkoon asti koukkua kun ajeli multivalla baronipaskaa. Ekaa kertaa kipatessa lähti aika äkäseen aisa kohti pilviä.
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: zetor8045 - 12.01.12 - klo:15:24
Kipan 60 tuli kerran kaadettua kun ajoin viljat laidat paikoillaan viljanroskia kuivurin takaa metsään ja toinen pyörä hiukan putos johonkin kuoppaan ja meni pienen kannon yli niin kallistus pahasti mutta sitten kun tuli takaisinpäin niin kaatuivat perkules...  No onneksi oli kaivinkone vieressä niin kaapisin lavan tyhjäksi ja lykkäsin pystyyn ei tullut ees mitään vahinkoa...  Mutta kippi pystyssä noi kärryt on kyllä semmoset keikkujat että on kumma kun ei olla saatu niitä nurin    ;D
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: Klapikauppias - 12.01.12 - klo:15:37
Mä olen ainakin aikaa seonnu laskuis, montako kertaa on  edellinen mettäkärry menny nurin ;D Nykyinen on tainnu pysyä pystys, mutta siks mulla on aina mettäs kaffipullo hytis, että saa sammuttaa traktorin ja juoda kupin kuumaa, sielä ei ole asiat koskaan niin huonosti, etteikö ne viidenminuutin päästä ole puolta huonommin, joten pieni rauhoittuminen tekee hyvää :o Yhden kerran on ulkopuolinen vetäny kärryt takas pyörilleen, kun meni liittymä vähän tiukaksi ja täys tukkikuorma ensin saksilli pikitien ojas pois päältä. Muuten on aina onnistunu itekseen keplotella kärryt takas oikein päin, mitään mainittavia vaurioita ei ole tullut, letkuthan soi kun yrittää hytistä viedä venttiilipöytää.
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: kylmis - 12.01.12 - klo:15:49
Joo, armejassakin ne sanoi siellä autopuolella, että jos tapahtuu joku haaveri, niin ensin täytyy pistää tupakiksi ja sitten vasta alkaa korjaamaan tilannetta. Kyllä pieni funtsiminen ja rauhoittuminen auttaa kummasti tilannetta. Monesti hätäilyllä saa vaan tilanteen pahemmaksi.
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: Klapikauppias - 12.01.12 - klo:16:43
Noin kuukaus sitte naapuri toi 20t kobelcoa lavetilla mua vastaan ja just ku traktorit kohtas katoin, et miten tuo ylävaunu voi pyöriä, kuokka läks kääntymään ojan puolelle ja samas koko helahoito tipahti maantien ojaan siististi kylelleen telat taivastakohti ;D Molemmat pidätti ja hetki ihmeteltiin, naapuri vei lavetin kauemma ja toi veturin siihen ketju kiinni telakotelon kylkeen ja mä sen traktorin hyttiin se meni koppelon hyttiin ja kun kone alko kallistua takas teloilleen, niin se nappas käyntiin ja veti kauhan pois telojen alta, pysäys ei kestäny kymmentä minuuttia eikä ees peili menny koneesta :o, Mutta jos ois pysyny lavetilla, ois ollukki selittelemistä,  peräpuntti ois heivannu mut toisellepuolen ojaan ja sillä sitomaton kone ja mulla kilvetön traktori ::)
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: metsajussi - 12.01.12 - klo:16:43
Tavalliset kärryt soralastissa oman paskakaivon päälle :-) Yllättävästi vähän kallistui kipatessa...

Metsäkärryn suhteen olen lopettanut laskemisen noin 15 vuotta sitten.

Pahin pölliseikkailu jäi mieleen vaikka ei edes kaatunut: hyvin jyrkkäpenkkainen puron tapainen valtaoja notkon pohjalla, tien pinnasta ehken 3 m syvä. Isoista betonirenkaista kapea silta. Hurjasti suojaista lunta, jota pakkautui joka kerta lisää pyöränjälkiin. Viimeisellä kuormalla ei osunut kärryn pyörät ihan samaan kohtaan, vaan ikäänkuin putosivat siitä polanteelta alas hankeen, ja alkoi luistaa sivulle sen sillan kohdalla.  Toinen teli oli jo tyhjänpäällä, jäi kikkumaan telipukin korvasta siihen betonirenkaan reunaan. Oli samaa vauhtia jo kaatumassa, toisenkin puolen teli ilmassa, mutta keinahti vielä takaisin, ei lipsahtanut eikä betonirenkaan nurkkakaan lohjennut.

Kyllä minuutin istuin hiljaa ja mietin että uskallanko alkaa purkamaan kuormaa ja liikuttelemaan nosturia. Mutta kyllä se pysyi siinä viimeiseen pölliin saakka.

Sinä päivänä se oli sitten viimeinen kuorma, vähän kylmäsi ajatus että mitenpäin koko yhdistelmä olisi pudonnut jos olisi ollut vähänkään huonompi tuuri. Tappitäysi kuorma olisi kyllä tempaissut vetäjän mukanaan alas siitä reunalta.
Ainakin romua olisi syntynyt kunnolla, jos ei pahempaa, kyljellään tai katollaan kuorman kanssa siellä vedessä olisi oltu.

Tuurilla ne isotkin laivat onneksi selviävät.
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: ravenlord - 12.01.12 - klo:18:19
Mulla on kanssa kerran kaatunut paripyörä tarkoituksettomasti. Se tapahtui irroitettaessa eli oli hieman kireällä ja painoin sitten tunkilla perusrenkaan ja pultin korvakkeen välissä. No kuulu PAM ja pyörää makas betonilattialla ja itte istuin renkaan sisällä. No tapauksesta viisastuneena suosittelen kaikille suurta varovaisuutta paripyörien ja muutenkin isojen kummien kanssa touhuamisessa. Kyseessä on aina painavat osat ja suuret paineet joilla on valtava voima. Itte muistan kyllä pitää ketjut sen vertaa kiinni ylhäällä että ei pääse kaatumaan omia aikoja kun työskentelee pyörän sisällä.

paripyörä irroitetaan vetämällä toisella rattorilla..
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: zetor8045 - 12.01.12 - klo:18:24
Mulla on kanssa kerran kaatunut paripyörä tarkoituksettomasti. Se tapahtui irroitettaessa eli oli hieman kireällä ja painoin sitten tunkilla perusrenkaan ja pultin korvakkeen välissä. No kuulu PAM ja pyörää makas betonilattialla ja itte istuin renkaan sisällä. No tapauksesta viisastuneena suosittelen kaikille suurta varovaisuutta paripyörien ja muutenkin isojen kummien kanssa touhuamisessa. Kyseessä on aina painavat osat ja suuret paineet joilla on valtava voima. Itte muistan kyllä pitää ketjut sen vertaa kiinni ylhäällä että ei pääse kaatumaan omia aikoja kun työskentelee pyörän sisällä.

paripyörä irroitetaan vetämällä toisella rattorilla..
Riittää yleensä kun ottaa ketjut löysään ja lähtee ajamaan mutkitellen...
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: ottosetä - 12.01.12 - klo:18:44
Kyllä meilläkin osataan...  Suunniteltiin muinoin, jotta laitetaan kärrinpohjaan valamiiks rasvarässi, niin vois telin nipat rasvailla heleposti, kun ompi vehkeet kylellään tai ihan katollaan... 
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: Heino Leino - 12.01.12 - klo:18:47
höh, eikö oo kellään kirnuus kaatunu (heinolla on)
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: rene-rane - 12.01.12 - klo:18:48
Eipä oo kaatunu... Levikkeet on joskus ollu piukassakin (T171 kaks vuotta ympärivuoden levikkeet kii) pakko myöntää että ei lähteny muutakuin sellasen kolmiomallisen parrun päällä edestakas hinkaten... Oli aina käsittämättömän piukassa  :o
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: Peurajussi - 12.01.12 - klo:18:48
höh, eikö oo kellään kirnuus kaatunu (heinolla on)

Onko se tämä "kirnuus" jokin hellittelynimi emännälle, vai..?
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: Heino Leino - 12.01.12 - klo:18:59
höh, eikö oo kellään kirnuus kaatunu (heinolla on)

Onko se tämä "kirnuus" jokin hellittelynimi emännälle, vai..?

kirnuusha kaatuu kun on hommissa ja tulloo joku kyllään tae joku muu häeriötekijä jonka takija homma jää kesken
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: Oksa - 12.01.12 - klo:19:44
muinaisuudessa tuli kipattua fiude nurin lingon kanssa!   pakilla penkkaan kun ei muuten lähtnnä mukaan ja siinä se, -pyörä raapas kerran liikaa ketjuin kanssa ja humps oltiinki kylellään , siis kaato tapahtu sillai nätisti hissunkissun mutta kuiteskii!        ainoa mikä ketutti oli se että tuntia aiemmin vaihettu koivunoksan särkemän peilinlasin tilalle vaihettu uus oli halki!   kyllä silloin otti pattiin olla kylkiasennossa!
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: ijasja2 - 12.01.12 - klo:20:28
Mulla on kaatunut ainostaan perälevy pölkyltä. Kahdesti. Nyt on niin iso pölkky ettei tuota pääse enää tapahtumaan.

Ai juu.. Ja paripyörä kaatui kerran asennettaessa vuonna 1993. Sekin oli niin veemäinen homma että en ole päästänyt tapahtumaan uudelleen.

Jäikkö pariksen alle:-)

Ei kun se oli vaan niin raskas nostaa käsin pystyyn  :-\ Yleensä tuollaista vahingoista seuraa hikeä, verta tai taloudellisia menetyksiä. Siksi niitä kannattaa välttää ja harkita enemmän.

Nykyään paripyörät on siitä käteviä että niitä ei enää kannata edes yrittää yksin ylös, paree kaverin kanssa tai koneella.  Asentaessa mielellään kaveri mukaan,ettei tuu vahinkoja :-X

Kerran on kaatunut 140 kipa kun kivi& risukuormaa kippasin. Pehmeällä alustalla, alkoi kallistumaan ja seuraavaksi olikin kyljellään, renkaat oli vielä maassa eli runko nitkahti telin takaa solmuun :) Tehtaalle penalttia vaikka olikin jo vanha ja käytetty kärry, uus runko tuli aikoinaan vahvistettuna mutta vanha oli jo kovasti ajossa ja uutta paaaljon parempana. Puulaitainen kärry, laidatkin pysyi lähes ehjänä ko. kaadossa pehmeään maastoon.

Lavetti&kaivinkone on meinannut kaatua pari kertaa, toisella kerralla liukui ojaa kohti niin pitkälle että lavetin etunurkka otti kiinni ja jontikan perse nousi ilmaan... Silloin oli avuton olo, lavetti vei peräedellä hiljaa mutta varmasti kunnes löytyi jäätön ojanlaita.

Muita kaatoja ei olekaan, paitsi pyörästä moottorikelkkaan ja kaikki siltä väliltä. Niistä vain henkisiä kolhuja, luut pysyny läjässä ;D
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: mikkocu - 12.01.12 - klo:20:34
kerran kaadoin pellolla naapurin isännän 550 foorti kaivurin :-[,sain sen kauhalla pystyyn-niinku toiminta sarjoissa tehään.siinä olin kopissa kontillani sivulasin päällä ja vääntelin kahvoista kauhaa..vilkuilin samal öljynpainetta.. ::)
autoja on kaadettu kaksin kappalein.. :-[ :-[
veden haku reissulla kaadoin peräkärryn jossa oli kolme kuution säiliöö vettä..kaks tieteski toisella puolen..oli vähän kalteva paikka..kaatu samaan jorpakkoon mistä vettä hain..pöntöt tyhjiksi ja uutta vettä sissään.. :o
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: erakko - 12.01.12 - klo:20:52
Minä taidan olla tämän listan ensimmäinen, joka on saanut APEVAUNUN kaadettua ??? Lähti ohituskaistalle (lue: koukusta irti) kolmenkympin vauhissa, ja se oli sitten menoa. Vuan tuskin kukkaan on irrottanut apevaunua niin noppeesti (ja vielä vauhissa) kuin allekirjoittanut ja vielä ilman minkäänlaista vauriota! Kärry pystyyn, rehut kyytiin, ja pojille apetta eteen. Ohjainboxin sähköjohtoa kahdesta kohdasta liiteltiin.. Vaan siitä huolimatta siinä meni minun taivaspaikka, ja tuonelan portit aukes  ;)
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: landehande - 12.01.12 - klo:21:00
Parripyörä on muuteki v-mäinen käsiteltävä ja pyöriteltävä
Tekniikkalaji. Hoituu helposti kun osaa!!!
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: landehande - 12.01.12 - klo:21:05
Mulla on kanssa kerran kaatunut paripyörä tarkoituksettomasti. Se tapahtui irroitettaessa eli oli hieman kireällä ja painoin sitten tunkilla perusrenkaan ja pultin korvakkeen välissä. No kuulu PAM ja pyörää makas betonilattialla ja itte istuin renkaan sisällä. No tapauksesta viisastuneena suosittelen kaikille suurta varovaisuutta paripyörien ja muutenkin isojen kummien kanssa touhuamisessa. Kyseessä on aina painavat osat ja suuret paineet joilla on valtava voima. Itte muistan kyllä pitää ketjut sen vertaa kiinni ylhäällä että ei pääse kaatumaan omia aikoja kun työskentelee pyörän sisällä.

paripyörä irroitetaan vetämällä toisella rattorilla..

Piukka lähtee myös paalipuristimella vetämällä, jolla muutenkin paripyörien/varapyörien siirtely kätevää.
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: landehande - 12.01.12 - klo:21:12
Apulantaviljelyajan kurjuutta oli kun 50 kg:n säkkejä piti nostella lattialta käsin kärryille. Tuli pistettyä väärälle puolelle kärryä ja kun ajoin lastauspaikalta kaltevaa mäkeä alas, niin kärry kaatui ja säkit kippasivat tielle. Hakalla kärry pystyyn ja latomaan niitä sitten uudestaan toisenkin kerran, yksin.   Silloin päätin vielä jonain päivänä ryhtyä luomuviljelijäksi!!  ;)
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: erik - 12.01.12 - klo:21:23
Mulla on kanssa kerran kaatunut paripyörä tarkoituksettomasti. Se tapahtui irroitettaessa eli oli hieman kireällä ja painoin sitten tunkilla perusrenkaan ja pultin korvakkeen välissä. No kuulu PAM ja pyörää makas betonilattialla ja itte istuin renkaan sisällä. No tapauksesta viisastuneena suosittelen kaikille suurta varovaisuutta paripyörien ja muutenkin isojen kummien kanssa touhuamisessa. Kyseessä on aina painavat osat ja suuret paineet joilla on valtava voima. Itte muistan kyllä pitää ketjut sen vertaa kiinni ylhäällä että ei pääse kaatumaan omia aikoja kun työskentelee pyörän sisällä.

paripyörä irroitetaan vetämällä toisella rattorilla..

Piukka lähtee myös paalipuristimella vetämällä, jolla muutenkin paripyörien/varapyörien siirtely kätevää.

Ketjut irti ja kunno runtasu lukot päällä ni on kaikki neljä pyörää irti  :P
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: erik - 12.01.12 - klo:21:26
Aikoinaan ku siilorehua tehtiin ni muutaman kerran on kipattu traktori seinää vasten siilossa (onneks oli seinä vastas) :D *****maista alkaa talikoimaan tavaraa pyörien alta et saa koneen keikahtaan seinästä irti
Mettäkärry on kaadettu useesti mut sen saa tukijalkoja ja kuormainta käyttäen pystyyn hetkessä

Mitään muita koneita ei sit ookka tullu kaadettuu
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: justus - 12.01.12 - klo:21:34
toistakymmentä vuotta sitten silppuroin varstalla vastamäkeen ja jotenki sen koukun lipenteri petti ja velsa lähti alamäkeen noin 50metriäja sitten vesakkoon kumolleen.ei sitten sinä päivänä tullut rehun teosta mitään
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: SKN - 12.01.12 - klo:21:37
Pottupellon eturivin moommalaiset laittelee rasvausasentoon ja nurin koneen kun koneen. Kelpaa sitten kikki pystyssä kehua kuinka monta kaatoa on tullut. Mitään muuta en oo kaatanu ku tsiljoonia juomapulloja kurkkuuni. Kaikki saa rikki ja nurin jos vaan haluaa. Koohellonteille sitä sattuu useemin.
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: Valtramies - 12.01.12 - klo:21:39
Mulla on kanssa kerran kaatunut paripyörä tarkoituksettomasti. Se tapahtui irroitettaessa eli oli hieman kireällä ja painoin sitten tunkilla perusrenkaan ja pultin korvakkeen välissä. No kuulu PAM ja pyörää makas betonilattialla ja itte istuin renkaan sisällä. No tapauksesta viisastuneena suosittelen kaikille suurta varovaisuutta paripyörien ja muutenkin isojen kummien kanssa touhuamisessa. Kyseessä on aina painavat osat ja suuret paineet joilla on valtava voima. Itte muistan kyllä pitää ketjut sen vertaa kiinni ylhäällä että ei pääse kaatumaan omia aikoja kun työskentelee pyörän sisällä.

paripyörä irroitetaan vetämällä toisella rattorilla..
Riittää yleensä kun ottaa ketjut löysään ja lähtee ajamaan mutkitellen...

Tuolla systeemillä sais meillä ainaki ajella aika kauan... Pullotunkkia kaipaa.
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: mlahti - 12.01.12 - klo:22:10
Aikoinaan ku siilorehua tehtiin ni muutaman kerran on kipattu traktori seinää vasten siilossa (onneks oli seinä vastas) :D *****maista alkaa talikoimaan tavaraa pyörien alta et saa koneen keikahtaan seinästä irti
Mettäkärry on kaadettu useesti mut sen saa tukijalkoja ja kuormainta käyttäen pystyyn hetkessä

Mitään muita koneita ei sit ookka tullu kaadettuu

yleensä sen saa ajamalla pois, jos on päätä ajaa..

kaatoja ei ole ku autolla, mönkijällä, moottorikelkalla, skibikellä, polkupyörällä, moottorisahalla ja tietysti hirviä
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: Klapikauppias - 12.01.12 - klo:22:15

paripyörä irroitetaan vetämällä toisella rattorilla..
[/quote] Riittää yleensä kun ottaa ketjut löysään ja lähtee ajamaan mutkitellen...
[/quote]

Pitäis saada aikaiseksi vielä kerran katkaista välivanne ja hitsata sit uudesta kii, viimekeväänäkin tuli vallu peräs, kun veti vanteesta toisella traktorilla paripyöriä irti ;D Mutta sitten lähtee helposti, kun on väljät välivanteet, samoin asettuvat heti suoraan, eikä jää vemputtamaan.
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: erik - 12.01.12 - klo:22:20
Aikoinaan ku siilorehua tehtiin ni muutaman kerran on kipattu traktori seinää vasten siilossa (onneks oli seinä vastas) :D *****maista alkaa talikoimaan tavaraa pyörien alta et saa koneen keikahtaan seinästä irti
Mettäkärry on kaadettu useesti mut sen saa tukijalkoja ja kuormainta käyttäen pystyyn hetkessä

Mitään muita koneita ei sit ookka tullu kaadettuu

yleensä sen saa ajamalla pois, jos on päätä ajaa..

kaatoja ei ole ku autolla, mönkijällä, moottorikelkalla, skibikellä, polkupyörällä, moottorisahalla ja tietysti hirviä

Ei oikeen viitti alkaa kikkaileen ku on hytti runkotolpas kiinni
paree pelata varman päälle
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: zetor8045 - 12.01.12 - klo:22:35

paripyörä irroitetaan vetämällä toisella rattorilla..
Riittää yleensä kun ottaa ketjut löysään ja lähtee ajamaan mutkitellen...
[/quote]

Pitäis saada aikaiseksi vielä kerran katkaista välivanne ja hitsata sit uudesta kii, viimekeväänäkin tuli vallu peräs, kun veti vanteesta toisella traktorilla paripyöriä irti ;D Mutta sitten lähtee helposti, kun on väljät välivanteet, samoin asettuvat heti suoraan, eikä jää vemputtamaan.
[/quote] No onneksi ei ole tällä hetkellämissään koneessa piukkoja parikkaita :D
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: ijasja2 - 12.01.12 - klo:22:37
Aikoinaan ku siilorehua tehtiin ni muutaman kerran on kipattu traktori seinää vasten siilossa (onneks oli seinä vastas) :D *****maista alkaa talikoimaan tavaraa pyörien alta et saa koneen keikahtaan seinästä irti
Mettäkärry on kaadettu useesti mut sen saa tukijalkoja ja kuormainta käyttäen pystyyn hetkessä

Mitään muita koneita ei sit ookka tullu kaadettuu

yleensä sen saa ajamalla pois, jos on päätä ajaa..

kaatoja ei ole ku autolla, mönkijällä, moottorikelkalla, skibikellä, polkupyörällä, moottorisahalla ja tietysti hirviä

Ei oikeen viitti alkaa kikkaileen ku on hytti runkotolpas kiinni
paree pelata varman päälle

Tuo tilanne on varmasti ollut kaikilla katetussa siilossa polkeneella. Tai ellei ole vielä ollut, tulee olemaan :) Vaikka pitää laitoja korkeammalla ym. oikeat toimet, kukkuraa tehdessä ja viimeisiä polkiessa voipi käydä fiba. Tai sitten kattelee viereiseen, tyhjään siiloon, traktori sopivasti kallellaan. Ei viitti hirveitä urheilla, vähän erilainen kaato jos kolmesta, neljästä metristä läsähtää katolleen ;D
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: mlahti - 12.01.12 - klo:23:45
Aikoinaan ku siilorehua tehtiin ni muutaman kerran on kipattu traktori seinää vasten siilossa (onneks oli seinä vastas) :D *****maista alkaa talikoimaan tavaraa pyörien alta et saa koneen keikahtaan seinästä irti
Mettäkärry on kaadettu useesti mut sen saa tukijalkoja ja kuormainta käyttäen pystyyn hetkessä

Mitään muita koneita ei sit ookka tullu kaadettuu

yleensä sen saa ajamalla pois, jos on päätä ajaa..

kaatoja ei ole ku autolla, mönkijällä, moottorikelkalla, skibikellä, polkupyörällä, moottorisahalla ja tietysti hirviä

Ei oikeen viitti alkaa kikkaileen ku on hytti runkotolpas kiinni
paree pelata varman päälle

Tuo tilanne on varmasti ollut kaikilla katetussa siilossa polkeneella. Tai ellei ole vielä ollut, tulee olemaan :) Vaikka pitää laitoja korkeammalla ym. oikeat toimet, kukkuraa tehdessä ja viimeisiä polkiessa voipi käydä fiba. Tai sitten kattelee viereiseen, tyhjään siiloon, traktori sopivasti kallellaan. Ei viitti hirveitä urheilla, vähän erilainen kaato jos kolmesta, neljästä metristä läsähtää katolleen ;D

laiskana miehenä kikkailee mielummin kuin talikoi.

kattamattomassa siilossa ongelmaahan ei edes tule ku reunat on helpompi polkea ku kukkuran päällä ei tarvi varoa seiniä..
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: Astral - 13.01.12 - klo:17:33
Apulantaviljelyajan kurjuutta oli kun 50 kg:n säkkejä piti nostella lattialta käsin kärryille. Tuli pistettyä väärälle puolelle kärryä ja kun ajoin lastauspaikalta kaltevaa mäkeä alas, niin kärry kaatui ja säkit kippasivat tielle. Hakalla kärry pystyyn ja latomaan niitä sitten uudestaan toisenkin kerran, yksin.   Silloin päätin vielä jonain päivänä ryhtyä luomuviljelijäksi!!  ;)

Joo eiköhän se oo parempi sillon ku pää ei riitä edes kuorman tekemiseen  ;D
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: landehande - 13.01.12 - klo:17:54
Apulantaviljelyajan kurjuutta oli kun 50 kg:n säkkejä piti nostella lattialta käsin kärryille. Tuli pistettyä väärälle puolelle kärryä ja kun ajoin lastauspaikalta kaltevaa mäkeä alas, niin kärry kaatui ja säkit kippasivat tielle. Hakalla kärry pystyyn ja latomaan niitä sitten uudestaan toisenkin kerran, yksin.   Silloin päätin vielä jonain päivänä ryhtyä luomuviljelijäksi!!  ;)

Joo eiköhän se oo parempi sillon ku pää ei riitä edes kuorman tekemiseen  ;D

Huomaa, ettet ole ite joutunu ko hommiin. Hoppeelusikka suussa syntyny.
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: - 13.01.12 - klo:18:03
Ei oo ainuttakaan kaatoa tullu moottorikelkkaa kummemmalla. Sitä ensimmäistä siis odotelles.

Niistä paripyöristäkin tuos oli puhetta. Paripyörät ei oo lujasti kiinni jos ne irtoaa lukot päällä kääntyilemällä. Silloin ne on lujas kun 8t traktori tulee poikittain peräs kun niitä yrittää nyppiä. Traktorin hydrauliikalla käytettävä 20t pullotunkki on aika pätevä värkki irroitukseen. Tunkki paikoilleen ja itse saa siirtyä turvallisesti traktorin koppiin kääntämään hallintalaitekyynärnojassa sijaitsevaa minivipua  8) 8)
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: nilihaara - 13.01.12 - klo:18:22
   Mä oon ne levikkeet ottanu irti hallitusti, joko puutavarakuormaimella tai jos ei sllä lähde niin sitten kaivurilla.
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: JoHaRa - 13.01.12 - klo:18:26
Jos sivelisi välivanteet vaikka Tummelilla niin riittäisikö liuku vielä poisotossa. Sisään menee ky helpommin kun on hyvin vaseliinilla sivelty joka kohdasta  ???
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: Husokki - 13.01.12 - klo:18:49
Paripyörät lähtee helposti irti, kun laittaa paksuudeltaan 10-15 senttisen pyöreän puun renkaiden väliin ja ajaa siinä päällä.
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: realisti - 13.01.12 - klo:18:57
tuohon paripyörien irrotukseen käy erinomaisesti mp-lift pp2 paalipihti, samalla saa renkaat siirrettyä kätevästi varastopaikkaansa.
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: lavali - 13.01.12 - klo:19:50
Paripyörät lähtee helposti irti, kun laittaa paksuudeltaan 10-15 senttisen pyöreän puun renkaiden väliin ja ajaa siinä päällä.

Jumittaa, ja lähtöö lokasuaja samalla 8)
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: Maalaispoika - 13.01.12 - klo:21:19
Mitään en oo vielä onnistunu kaatamaan, vaikka ojaankin on kärryjen kans menty. Traktorin kaato taisi olla lähimpänä joskus 10 vanhana, kun poljin rehua siilolla. Päivämies oli siilolla, mutta oli niin arka koneiden kans, ettei tohtinut ajaa luiskaa ylös. Minäpä tietysti menin miestä 185 fergun hyttiin ja sanoin: annas ku minä näytän.  ;D Niin sitä sitten mentiin eturenkaat ilmassa kasan päälle. Itse en sitä muista, mutta näin on kerrottu. Oli päivämies kuulemma hiukan kalpeana.  :D
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: landehande - 13.01.12 - klo:22:03
tuohon paripyörien irrotukseen käy erinomaisesti mp-lift pp2 paalipihti, samalla saa renkaat siirrettyä kätevästi varastopaikkaansa.

Tykkää!
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: +250 - 13.01.12 - klo:22:05
tuohon paripyörien irrotukseen käy erinomaisesti mp-lift pp2 paalipihti, samalla saa renkaat siirrettyä kätevästi varastopaikkaansa.

Tykkää!
Miksi sä landehoo otat paripyöriä irti?Anna kymmenes verkus olla jatkuvasti kiinni ja anna kuustoista verkkua olla ilman ;D
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: SKN - 13.01.12 - klo:22:05
tuohon paripyörien irrotukseen käy erinomaisesti mp-lift pp2 paalipihti, samalla saa renkaat siirrettyä kätevästi varastopaikkaansa.

Tykkää!

Sulla on näemmä joku lapsuuden trauma tosta apulannasta :o
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: ravenlord - 14.01.12 - klo:12:31
Mulla on kanssa kerran kaatunut paripyörä tarkoituksettomasti. Se tapahtui irroitettaessa eli oli hieman kireällä ja painoin sitten tunkilla perusrenkaan ja pultin korvakkeen välissä. No kuulu PAM ja pyörää makas betonilattialla ja itte istuin renkaan sisällä. No tapauksesta viisastuneena suosittelen kaikille suurta varovaisuutta paripyörien ja muutenkin isojen kummien kanssa touhuamisessa. Kyseessä on aina painavat osat ja suuret paineet joilla on valtava voima. Itte muistan kyllä pitää ketjut sen vertaa kiinni ylhäällä että ei pääse kaatumaan omia aikoja kun työskentelee pyörän sisällä.

paripyörä irroitetaan vetämällä toisella rattorilla..
Riittää yleensä kun ottaa ketjut löysään ja lähtee ajamaan mutkitellen...

Yks kerta ko piti lietekärrystä saada paripyörä irti, ja rattorilla vedettiin sivuttain ni kärry tuli peräs poikittain....   ::)  sitte ku kärryn ankkuroi kolmanteen rattoriin ni sitte irtos... 

Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: rainmaker - 14.01.12 - klo:15:46
Elimme herran vuotta 2002. Emäntä oli ostanut työautokseen A6 quattro tdi:n. Pesin auton ensimmäisiä kertoja alkutalvella omassa verstaassa. Laitoin samalla talvirenkaat, kun alkoi olla liukasta. 200 metrin matkalla verstaalta autotalliin löytyi hakerankakasa, jonka olin itse sijoittanut strategisesti oikeaan paikkaan. Kaasupoljin oli vähän syvällä. Autossahan oli neliveto, luistonesto ja uudet renkaat alla. Etupuskuri ja vasen etupelti.. Infernaalinen on kevyt adjektiivi kuvaamaan silloista harmitusta. (emäntä edelleen talossa)

Kaadettuja on bobcat 3 krt, schäffer 2 krt, vanha 1-aks. tuhti 2 krt, naapurin kärryt 0 krt 8). Autot ja traktorit ovat toistaiseksi pysyneet tassuillaan.
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: JoHaRa - 14.01.12 - klo:15:53
Mulla on kanssa kerran kaatunut paripyörä tarkoituksettomasti. Se tapahtui irroitettaessa eli oli hieman kireällä ja painoin sitten tunkilla perusrenkaan ja pultin korvakkeen välissä. No kuulu PAM ja pyörää makas betonilattialla ja itte istuin renkaan sisällä. No tapauksesta viisastuneena suosittelen kaikille suurta varovaisuutta paripyörien ja muutenkin isojen kummien kanssa touhuamisessa. Kyseessä on aina painavat osat ja suuret paineet joilla on valtava voima. Itte muistan kyllä pitää ketjut sen vertaa kiinni ylhäällä että ei pääse kaatumaan omia aikoja kun työskentelee pyörän sisällä.

paripyörä irroitetaan vetämällä toisella rattorilla..
Riittää yleensä kun ottaa ketjut löysään ja lähtee ajamaan mutkitellen...

Yks kerta ko piti lietekärrystä saada paripyörä irti, ja rattorilla vedettiin sivuttain ni kärry tuli peräs poikittain....   ::)  sitte ku kärryn ankkuroi kolmanteen rattoriin ni sitte irtos...

Joka tilalla pitäisi olla kaksi pillaria. Toiseen ankkuroisi traktorin kiinni ja toisella vetäisi paripyöriä irti  ???
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: ravenlord - 14.01.12 - klo:16:00
Mulla on kanssa kerran kaatunut paripyörä tarkoituksettomasti. Se tapahtui irroitettaessa eli oli hieman kireällä ja painoin sitten tunkilla perusrenkaan ja pultin korvakkeen välissä. No kuulu PAM ja pyörää makas betonilattialla ja itte istuin renkaan sisällä. No tapauksesta viisastuneena suosittelen kaikille suurta varovaisuutta paripyörien ja muutenkin isojen kummien kanssa touhuamisessa. Kyseessä on aina painavat osat ja suuret paineet joilla on valtava voima. Itte muistan kyllä pitää ketjut sen vertaa kiinni ylhäällä että ei pääse kaatumaan omia aikoja kun työskentelee pyörän sisällä.

paripyörä irroitetaan vetämällä toisella rattorilla..
Riittää yleensä kun ottaa ketjut löysään ja lähtee ajamaan mutkitellen...

Yks kerta ko piti lietekärrystä saada paripyörä irti, ja rattorilla vedettiin sivuttain ni kärry tuli peräs poikittain....   ::)  sitte ku kärryn ankkuroi kolmanteen rattoriin ni sitte irtos...

Joka tilalla pitäisi olla kaksi pillaria. Toiseen ankkuroisi traktorin kiinni ja toisella vetäisi paripyöriä irti  ???

Joo, pillari on ostoslistalla. Olis niin kätevä talvella lykätä polanne pois tienpäästä...  Ja kesällä tasaalla pihas vasilaksoja  8)
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: landehande - 14.01.12 - klo:17:53
tuohon paripyörien irrotukseen käy erinomaisesti mp-lift pp2 paalipihti, samalla saa renkaat siirrettyä kätevästi varastopaikkaansa.

Tykkää!
Miksi sä landehoo otat paripyöriä irti?Anna kymmenes verkus olla jatkuvasti kiinni ja anna kuustoista verkkua olla ilman ;D
Sen verran vähän enää tuota viljankylvöä ja sen verran noita leveerenkaisia, etten taida enää pistää parirenkaita foorever.
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: - 14.01.12 - klo:19:45
tuohon paripyörien irrotukseen käy erinomaisesti mp-lift pp2 paalipihti, samalla saa renkaat siirrettyä kätevästi varastopaikkaansa.

Tykkää!
Miksi sä landehoo otat paripyöriä irti?Anna kymmenes verkus olla jatkuvasti kiinni ja anna kuustoista verkkua olla ilman ;D
Sen verran vähän enää tuota viljankylvöä ja sen verran noita leveerenkaisia, etten taida enää pistää parirenkaita foorever.

Eli siis takaset luokkaa yli 800mm?
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: jusu - 14.01.12 - klo:21:31
toistaiseksi on pärjänny ilman kaatumista, tassua on nostellu kyllä aiva riittävästi :o sitte nuosta pariista, kyllä se vaan hyvä on jos on piukat paikat, mikää ei ota nuppihin enee ku että kiristelet pitkin päivää ja vaihrat korvia ja ketjuja ku ei pysy :o
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: landehande - 14.01.12 - klo:21:50
tuohon paripyörien irrotukseen käy erinomaisesti mp-lift pp2 paalipihti, samalla saa renkaat siirrettyä kätevästi varastopaikkaansa.

Tykkää!
Miksi sä landehoo otat paripyöriä irti?Anna kymmenes verkus olla jatkuvasti kiinni ja anna kuustoista verkkua olla ilman ;D
Sen verran vähän enää tuota viljankylvöä ja sen verran noita leveerenkaisia, etten taida enää pistää parirenkaita foorever.

Eli siis takaset luokkaa yli 800mm?
No ei sentään. Mutta riittävät.
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: landehande - 14.01.12 - klo:21:53
tuohon paripyörien irrotukseen käy erinomaisesti mp-lift pp2 paalipihti, samalla saa renkaat siirrettyä kätevästi varastopaikkaansa.

Tykkää!

Sulla on näemmä joku lapsuuden trauma tosta apulannasta :o
Miten se liittyy mp-lift pp2:een?
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: SKN - 14.01.12 - klo:22:02
tuohon paripyörien irrotukseen käy erinomaisesti mp-lift pp2 paalipihti, samalla saa renkaat siirrettyä kätevästi varastopaikkaansa.

Tykkää!

Sulla on näemmä joku lapsuuden trauma tosta apulannasta :o
Miten se liittyy mp-lift pp2:een?

"Apulantaviljelyajan kurjuutta oli kun 50 kg:n säkkejä piti nostella lattialta käsin kärryille. Tuli pistettyä väärälle puolelle kärryä ja kun ajoin lastauspaikalta kaltevaa mäkeä alas, niin kärry kaatui ja säkit kippasivat tielle. Hakalla kärry pystyyn ja latomaan niitä sitten uudestaan toisenkin kerran, yksin.   Silloin päätin vielä jonain päivänä ryhtyä luomuviljelijäksi!!"""
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: landehande - 14.01.12 - klo:22:05
tuohon paripyörien irrotukseen käy erinomaisesti mp-lift pp2 paalipihti, samalla saa renkaat siirrettyä kätevästi varastopaikkaansa.

Tykkää!

Sulla on näemmä joku lapsuuden trauma tosta apulannasta :o
Miten se liittyy mp-lift pp2:een?

"Apulantaviljelyajan kurjuutta oli kun 50 kg:n säkkejä piti nostella lattialta käsin kärryille. Tuli pistettyä väärälle puolelle kärryä ja kun ajoin lastauspaikalta kaltevaa mäkeä alas, niin kärry kaatui ja säkit kippasivat tielle. Hakalla kärry pystyyn ja latomaan niitä sitten uudestaan toisenkin kerran, yksin.   Silloin päätin vielä jonain päivänä ryhtyä luomuviljelijäksi!!"""
Miten se liittyy mp-lift pp2:een?
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: SKN - 14.01.12 - klo:22:07
tuohon paripyörien irrotukseen käy erinomaisesti mp-lift pp2 paalipihti, samalla saa renkaat siirrettyä kätevästi varastopaikkaansa.

Tykkää!

Sulla on näemmä joku lapsuuden trauma tosta apulannasta :o
Miten se liittyy mp-lift pp2:een?

"Apulantaviljelyajan kurjuutta oli kun 50 kg:n säkkejä piti nostella lattialta käsin kärryille. Tuli pistettyä väärälle puolelle kärryä ja kun ajoin lastauspaikalta kaltevaa mäkeä alas, niin kärry kaatui ja säkit kippasivat tielle. Hakalla kärry pystyyn ja latomaan niitä sitten uudestaan toisenkin kerran, yksin.   Silloin päätin vielä jonain päivänä ryhtyä luomuviljelijäksi!!"""
Miten se liittyy mp-lift pp2:een?
Ei kuule yhtikäs mitenkään. Mut nyt mää ymmärrän sua huomattavasti paremmin.  ;D
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: - 14.01.12 - klo:22:39
tuohon paripyörien irrotukseen käy erinomaisesti mp-lift pp2 paalipihti, samalla saa renkaat siirrettyä kätevästi varastopaikkaansa.

Tykkää!
Miksi sä landehoo otat paripyöriä irti?Anna kymmenes verkus olla jatkuvasti kiinni ja anna kuustoista verkkua olla ilman ;D
Sen verran vähän enää tuota viljankylvöä ja sen verran noita leveerenkaisia, etten taida enää pistää parirenkaita foorever.

Eli siis takaset luokkaa yli 800mm?
No ei sentään. Mutta riittävät.

Voi mykoritsa parka...
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: farmex - 14.01.12 - klo:22:48
Koska varsinainen aihe on kadonnut, voin kertoa,että tein ensimmäisen kaatoni aika nuorena,mutta hyvin se meni koskapa tyttökin tykkäsi. ;)
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: landehande - 14.01.12 - klo:23:28
tuohon paripyörien irrotukseen käy erinomaisesti mp-lift pp2 paalipihti, samalla saa renkaat siirrettyä kätevästi varastopaikkaansa.

Tykkää!

Sulla on näemmä joku lapsuuden trauma tosta apulannasta :o
Miten se liittyy mp-lift pp2:een?

"Apulantaviljelyajan kurjuutta oli kun 50 kg:n säkkejä piti nostella lattialta käsin kärryille. Tuli pistettyä väärälle puolelle kärryä ja kun ajoin lastauspaikalta kaltevaa mäkeä alas, niin kärry kaatui ja säkit kippasivat tielle. Hakalla kärry pystyyn ja latomaan niitä sitten uudestaan toisenkin kerran, yksin.   Silloin päätin vielä jonain päivänä ryhtyä luomuviljelijäksi!!"""
Miten se liittyy mp-lift pp2:een?
Ei kuule yhtikäs mitenkään. Mut nyt mää ymmärrän sua huomattavasti paremmin.  ;D
Ymmärryksesi on oolthetaim koetuksella. Mutta yrittänyttä ei laiteta. Sinullakin on toivoa!  ;D
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: Verku - 16.01.12 - klo:21:33
Tunnustan.

Ruohonleikkureita parikin ojapenkalta, proto (SA-INT), kusikärryt, pitkä-esa, apulannanlevitin (vähän siirsin etukuormaajalla mutta kaatu sekin)....  ;)

Joitakin metrejä hallin seinää muutamaan otteeseen kun on ollu vähän "ajolinjat kohdallaan"..... ::)
Otsikko: Kaato.
Kirjoitti: kantola - 14.04.15 - klo:04:44
Taaskohan näppäiltiin taskutelevisiota? Hyvä kuva. :o

http://www.kaleva.fi/uutiset/pohjois-suomi/traktori-kaatui-tielle-pudasjarvella-oljya-paasi-tielle/694432/
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: kantola - 14.04.15 - klo:08:00
Toin perrään... Sakokaivon tyhjentäneen auton vielä kestää kellahtaa mutta maitokuskin täytyy pysyä tiellä kelissä kuin kelissä.

"Raakamaito on luonnolle vaarallista. Noin 1000 litraa raakamaitoa vastaa 3000 litraa puhdistamatonta jätevettä."

http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/maitoauto-kaatui-ojaan-ymparistolle-vakava-vaara/2023998?pwbi=560b5faed9fc4fa4642881280ff3f761
Otsikko: Vs: Kaato.
Kirjoitti: John Ferguson - 14.04.15 - klo:08:10
Taaskohan näppäiltiin taskutelevisiota? Hyvä kuva. :o

http://www.kaleva.fi/uutiset/pohjois-suomi/traktori-kaatui-tielle-pudasjarvella-oljya-paasi-tielle/694432/
Tuo sama traktori tuli eilen vastaan ~3km ennen turmapaikkaa.  ;D Kun olisin pari minuuttia myöhemmin ollut liikenteessä olisin nähnyt toimintaa.

Tapahtumapaikka vaan on vedetty uutiseen ihan vituix, levo-ojalla tapahtui tuo. ;)
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: metsajussi - 14.04.15 - klo:09:02
1-akseliset keltaiset Velsat omien paskakaivojen päälle... tehtiin juuri niitä kaivoja, joskus nuoruudessa :-)

Metsäkärryn kupsahduksia en ole enää laskenut, enimmäkseen tyhjänä ilman mitään seurauksia. Kerran täydestä kuormasta ja siitä tuli vähän remppaa.
Linkkumettiäinen on välillä nostanut tassuja mutta tyytynyt onneksi vain tuollaiseen koiramaiseen käytökseen.

Viime syksynä yritin pistää yhdet kärryt takakautta ympäri, mutta onneksi ei ihan onnistunut. Jos kärry olisi ollut vielä hiukan taaempana penkan reunalla niin siellä olisi ollut katollaan, ehken 4 metriä alempana. Toinen vielä huonompi vaihtoehto olisi ollut sitten saada aisa koppiin kaveriksi :-(((
Tarinan opetus: Omalla sylinterillään ulos työntyvä koukku kannattaa vetää myös sisään, kiireestä huolimatta, aamu-unisenakin...

Tuossa ei muuten mennyt mitään rikki, sopivasti siinä pakittaessa tuli seurattua perässä niin että letkutkaan eivät kärsineet.
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: pig24 - 14.04.15 - klo:09:33
Minähän olen sitten päässyt vähällä. Yksi belaruksen kuivalantakärry on irronnut koukusta kesken levityksen ja noussut pystyyn. Tuosta selvittiin lapiolla, mutta se pyörivä nivelakseli ehti huitoa sinne tänne.
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: nestori2 - 14.04.15 - klo:11:11
Kaato, mikä pääsi oikein lehtiin, tapahtui muutama päivä sitten Forssassa. Jonkikkakuski ajoi liikenneympyrään kait hieman railakkaasti, kyydissä oli muutama suursäkki ja Velsa kellahti kumoon. Ei ollut kuorma sidottu,säkit siirtyivät toiselle puolen lavaa ja niin kärry kaatui, traktori sentään pysyi pystyssä.
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: veko - 14.04.15 - klo:11:59
Pudasjärven tilanteessa taisi olla kyseessä linkku valmetti ja kytkinpolkimen palautus jousen katkeaminen oli aiheuttanut hieman häiriötä ajoon.
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: Jumi - 14.04.15 - klo:12:11
Toin perrään... Sakokaivon tyhjentäneen auton vielä kestää kellahtaa mutta maitokuskin täytyy pysyä tiellä kelissä kuin kelissä.

"Raakamaito on luonnolle vaarallista. Noin 1000 litraa raakamaitoa vastaa 3000 litraa puhdistamatonta jätevettä."

http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/maitoauto-kaatui-ojaan-ymparistolle-vakava-vaara/2023998?pwbi=560b5faed9fc4fa4642881280ff3f761

Ei se voi olla vaarallista se oli Luomumaitoa ;)
Otsikko: Vs: elämän ensimmäinen kaato.
Kirjoitti: supersammakko - 14.04.15 - klo:12:17
Kaato, mikä pääsi oikein lehtiin, tapahtui muutama päivä sitten Forssassa. Jonkikkakuski ajoi liikenneympyrään kait hieman railakkaasti, kyydissä oli muutama suursäkki ja Velsa kellahti kumoon. Ei ollut kuorma sidottu,säkit siirtyivät toiselle puolen lavaa ja niin kärry kaatui, traktori sentään pysyi pystyssä.
Satuin silloin ajelemaan Forssassa kun nostivat niitä säkkejä ja kärryä liikenneympyrästä, niin onni oli, että siinä ei kukaan mummo ollut rollaattorin kanssa köpöttelemässä jalkakäytävällä...  ???