Agronet
Keskusteluaiheet => Maidontuotanto ja lihanaudat => Aiheen aloitti: antti-x - 21.10.11 - klo:16:15
-
Laakasiilon ja pihan asfaltointeja miettiessä vastaan tuli jännä ajatus lantakäytävien pohjan asfaltoinnista lemminkäisen lemproof-kumibitumivaluasfaltilla. Miten on, voiko toimia? Kyseessä siis käytävät joihin tulee avoraappa, luultavasti lalmek:ilta.
Ainakin taitaisi olla pehmeämpi ja pitävämpi kuin betoni ja halvempi kuin matot asennettuna.
-
Asfaltti on märkänä liukas ja kuumana pehmeä. Siis maantieasfaltti... Ehkä tuollaisessa kumibitumissa ei näitä ongelmia ole.
-
Äkkiä ajateltunahan tuo kuulostaa ihan hyvältä..
Eikun kokeilemaan :D Miten lie tuo kulutuksen kesto...?
-
eiköhän tuo ole ihan kiva pehmeämpi vaihtoehto? kannattais kokeilla, sittenhän sen tietäis!
ja kertoa tulokset parin vuoden päästä täällä, mitä on tollasen kustannus?
-
pitkäranta joskus puhui jostai valuasfaltista. en toki muista tarkemmin.
-
En usko että lantakäytävä koskaan kuumenee niin että pehmeys olisi ongelma, eihän niille noi keskimäärin edes osu suora auringonpaiste laajoille aloille. Märkäliukkaudesta on paha mennä sanomaan, olisikohan sorkan alla kuitenkin sen verran joustava että ei ole ammuille lipakka? Kulutuksenkesto voisi olla suurin kysymysmerkki, vaikka kulutuksenkeston pitäsi kyllä olla sama kuin normi asfaltilla. Ja perusasfaltilla vetää pari tuhatta nastoitettua rengasta 150pv vuodessa edestakaisin ainakin 5-10 vuotta ennen kuin kuluu häiritsevästi.
Se siinä voi olla että kylmällä kelillä on ihan yhtä kova kuin betoni, eikä vastaa kumimattoa tai peltoa edes lämpimällä. Lehmät eivät tykkää kävellä normiasfaltilla, se on huomattu.
Nyt kun tarkemmin ajattelee, en ole vakuuttunut että on kovin kummoinen ratkaisu uuteen navettaan, mutta selvitän asiaa. Mikäli vanhassa pihatossa pitäisi saada kulahtaneet ja alunperinkin epätasaiset lantakäytävät uuteen uskoon, eikä 3cm korotus ole ongelma, niin tuo voisi olla ihan kova juttu, nopea ja suht edullinen.
-
Miten ajattelit toteuttaa routaeristyksen, vai onko se edes tarpeellista eristää?
-
Kuka navetan lattiaan vielä routaeristeitä kylvää :o
Asfaltin ongelma nro 1 on se, ettei siihen saa uria tms pitoa lisäävää (on välttämätön) rakennetta. Kumimattoa ei saa kiinni. Unohtaisin.
-
Itsekin mietin valuasfaltin laittamista. Eräässä navetassa semmoisen päällä avajaisissa pääsi tallustamaan. Oli ihan hieno. Sitten selkis.
Ajatus kiva ja se siitä....
Yhdessä näkemassäni kohteessa asfaltin levitys oli epäonnistunut. Pahoja muhkuroita, joissa lantaraappa jättää tavarat kyydistään. Eräässä toisessa, silloin pari vuotta käytetyssä, arveltiin tarvittavan pinnan paikkausta. Valuasfaltti vaatii käsittääkseni alleen normibetonilattian, koska on muutamia senttejä paksu. Eli pinnan huoltoon saa varautua. Kuluu käsittääkseni kuopille kuormitetuista kohdista. Vanhan betonilattian huoltoon voisi olla kyllä ihan toimiva tekohengitys.
Jos käsitykseni ovat vääriä ja harhaisia, onnea ja muoks. menestystä
(paska näppis tai liian isot sormet: nebestystä) silti. Ota kuitenkin selvää jo käytössä olleista kohteista.
-
Kuka navetan lattiaan vielä routaeristeitä kylvää :o
Niinpä. Sotien jälkeen rakennettua navetta kun on muutettu varastoksi niin sontakourun paikalta oli savet heitelty ruokintapöydän alle täytteeksi, santaa oli raudoittamattoman laatan alla just sen verran mitä monttujen tasaamiseen oli tar*****. Mistään routaeristeistä osattu nähdä untakaan..
Eikä routinut niin kauan kun oli lämpimänä..
-
Ei kai se ole tyhmä joka kysyy :) Kuten sanottu, en ole itsekään kovin vakuuttunut aineesta ainakaan uudessa navetassa. Kumia ja betonia varmaan pistetään. Mutta tuolta http://www.lemminkaineninfra.fi/fi/Tuotteet_ja_palvelut/Paallystys/Maatilat (http://www.lemminkaineninfra.fi/fi/Tuotteet_ja_palvelut/Paallystys/Maatilat) voi kuitenkin ladata pdf:n jossa on aiheesta.
-
Kulutuksenkesto voisi olla suurin kysymysmerkki, vaikka kulutuksenkeston pitäsi kyllä olla sama kuin normi asfaltilla. Ja perusasfaltilla vetää pari tuhatta nastoitettua rengasta 150pv vuodessa edestakaisin ainakin 5-10 vuotta ennen kuin kuluu häiritsevästi.
Minullaon pieni lantala Lemdense 2-kerrosasfaltista. ELi pohja on karkeaa ja kantavaa, pintakerros hienojakoista ja vesitiivistä. On kestänyt hyvin ylimääräistäkin etukuormaimella kompostinkääntelyä.
MUTTA
Kulutuskestävyys kumirenkaiden alla ei kerro kestävyyttä lennosta laskeutuvan sorkankärjen alla. Ypäjällä painui eräänä kesäpäivänä soralastissa ollut jalkalava maan tasalle, vaikka tie kesti hyvin tuoda lavan paikalle. Myös kemiallinen kylvetys on navetan lattialla kova vrt pihat.
-
Tuonne on valuasfalttia laitettu vuostuhannen vaihteessa. http://www.muumaa.fi/Navettarakennukset.html
-
Lantakäytävät betonista .
-
Kuka navetan lattiaan vielä routaeristeitä kylvää :o
Niinpä. Sotien jälkeen rakennettua navetta kun on muutettu varastoksi niin sontakourun paikalta oli savet heitelty ruokintapöydän alle täytteeksi, santaa oli raudoittamattoman laatan alla just sen verran mitä monttujen tasaamiseen oli tar*****. Mistään routaeristeistä osattu nähdä untakaan..
Eikä routinut niin kauan kun oli lämpimänä..
eipä se roudi pahemmin jos ei oo vettä mitä jäätyä.. se kai se perusta olis :-\
-
Tiän yhen esimerkin vastaavasta asvaltista. Ja todellakin siivuutaisin ajatuksen. On lähipiiristä henkilö työskennellyt moisessa paikassa...