Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: 6350 - 02.09.11 - klo:11:56

Otsikko: KV:n metsävaunut.
Kirjoitti: 6350 - 02.09.11 - klo:11:56
Nyt olikin ensimmäistä kertaa melko kattavasti vertailtu kärrykuormain paketteja! Loppujärjestys oli melkein arvattavissa, Patruuna ehkä vähän yllätti.

Mutta miten hel**tisti ovat hinnat nousseet! Kallein paketti  karvan alta 40 000€ ja sarja on vasta järeämpää isäntäluokkaa.. Ei vetoja kärryissä tai sähköventtiileitä kuormaimissa(pl.Kesla).
Otsikko: Vs: KV:n metsävaunut.
Kirjoitti: kylmis - 02.09.11 - klo:12:08
Joko vihdoin saimme vastauksen siihen kumpi on parempi, yksi vai kaksipalkkinen kärry :D

Mikäs noilla kärryillä oli järjestys?
Otsikko: Vs: KV:n metsävaunut.
Kirjoitti: 6350 - 02.09.11 - klo:12:09
Kaksipalkkinen eli Nokka vei voiton. 8)
Kuormaimissa Kesla sai parhaan arvosanan.
Otsikko: Vs: KV:n metsävaunut.
Kirjoitti: erik - 02.09.11 - klo:12:23
http://www.nettikone.com/valmet/metsaperakarry-nosturilla/985500
Siinä olis ollu kova paketti
tohon ku muutaman tonnin iskeny rahaa viel kiinni ni kyl olis puu alkanu liikkuun :P
Otsikko: Vs: KV:n metsävaunut.
Kirjoitti: pötsjölööm - 02.09.11 - klo:13:53
Nyt olikin ensimmäistä kertaa melko kattavasti vertailtu kärrykuormain paketteja! Loppujärjestys oli melkein arvattavissa, Patruuna ehkä vähän yllätti.

Mutta miten hel**tisti ovat hinnat nousseet! Kallein paketti  karvan alta 40 000€ ja sarja on vasta järeämpää isäntäluokkaa.. Ei vetoja kärryissä tai sähköventtiileitä kuormamissa(pl.Kesla).

Joo, mutta katoppa niitä käytettyjen "hakkisouvareiden" hintojakin hankkijan takapihoilla. ;D
http://www.porssilehdet.fi/maatalouskoneet-15/patu-1800-kuormain-1-palkkivaunu-1073394.html
Sanoisin ,että aika hyviä sijoituskohteita.
Otsikko: Vs: KV:n metsävaunut.
Kirjoitti: erik - 02.09.11 - klo:13:58
yli kymmene vuotta ajetusta hakki paketista saisin nykyään miltei enemmän mitä aikoinaan maksettiin  ;D

ei olleska huonoja sijotuksia  :P
Otsikko: Vs: KV:n metsävaunut.
Kirjoitti: kylmis - 02.09.11 - klo:14:04
Vanha isäntä osti vuonna miekka ja kivi Kakkisouvari-kuormaimen, josta maksoi 12000mk. Annoin tuon joku aika sitten vaihdossa pois. Hyvitys oli 2700e. Sitten toiset vielä itkee, kun isäntien rahat menee koneisiin. Mutta nehän ovat loistavia sijoituskohteita ;D
Otsikko: Vs: KV:n metsävaunut.
Kirjoitti: 3070 E - 02.09.11 - klo:14:47
Asiantunteva KV:n testiryhmä ajeli kärryillä neliöitä kuutioden sijasta...  ;D
Otsikko: Vs: KV:n metsävaunut.
Kirjoitti: Pasi - 02.09.11 - klo:15:24
Asiantunteva KV:n testiryhmä ajeli kärryillä neliöitä kuutioden sijasta...  ;D

Sen varmasti jo tiedät, että kuutiota saadaan, kun esim. poikkileikkauksen pinta-ala kerrotaan vaikkapa kuorman pituudella. Jos et ole vielä huomannut tai tiedä, niin moottorisahalla tehdyt kuitupuut ovat noin kolmemetrisiä. Tukin pituus vaihtelee hieman yli kolmesta metristä yli kuuteen metriin. Energiapuut noin kolmesta noin seitsemään metriin tekijästä ja ostajasta riippuen. Kärryihin mahtuu hieman enemmän kuin kuormatilan poikkileikkauksen pinta-ala on. Jos yrittää mahduttaa enemmän, puut putovat tolppien päiden yli pois kuormasta.

Joten selipäs nyt, miksi vertailussa olisi pitänyt käyttää kuutioita?? Kuorman kokoa käytännössä joka tapauksessa rajoittavat neliöt ja kuutiot riippuuvat täysin puiden pituudesta. 
Otsikko: Vs: KV:n metsävaunut.
Kirjoitti: juhani - 02.09.11 - klo:17:51
Minne ovat hukkuneet kuormaajien käännön voimat ,kuitenkin töissä aika tärkeä ominaisuus.
Otsikko: Vs: KV:n metsävaunut.
Kirjoitti: hogi - 02.09.11 - klo:21:34


Joo, mutta katoppa niitä käytettyjen "hakkisouvareiden" hintojakin hankkijan takapihoilla. ;D
http://www.porssilehdet.fi/maatalouskoneet-15/patu-1800-kuormain-1-palkkivaunu-1073394.html
Sanoisin ,että aika hyviä sijoituskohteita.

1992 ostetusta uudesta Hakkisouvari 29 + kärrypaketista joutui maksamaan 29000mk, kolme vuotta sitten suoraan myytäessä siitä sai 8300e + alv. Eli noin 4% sijoitetun pääoman tuotto tuli pelkästä koneen omistamisesta.
Otsikko: Vs: KV:n metsävaunut.
Kirjoitti: Oksa - 02.09.11 - klo:21:38
noiden koneiden vaihdoissa on juuri tuo kyseessä!   vain väliraha on ratkaisun avain!   ite joskus katellu että saabi hyvän tuoton vaihdolla!                       mut sitten kuiteskin etin vähän käytettyä hyvin pidettyä.....!
Otsikko: Vs: KV:n metsävaunut.
Kirjoitti: Simpauttaja - 02.09.11 - klo:21:43
Kaksipalkkinen eli Nokka vei voiton. 8)
Kuormaimissa Kesla sai parhaan arvosanan.

Kaksipalkkinen Nokka tosiaan voitti, mutta aika pienellä erolla jäi kakkoseksi yksipalkkinen Farmi forest.
Nokka voitti pitkälle ison kuormatilansa ja hyvän telinsä perusteella. Sen sijaan suuret miinukset Nokka sai siitä, että täydellä kuormalla vaunu oli hutera ja runko nitkui kuormatessa ääriasennosta. Eli tässä tapauksessa ei ainakaan 2-palkkisuus oo mikään vahvuuden/tukevuuden tae. Esim. Patruunaa taas kehuttiin siitä, kuinka vaunu ei hievahtanutkaan vaikka suursäkkiä nosteltiin yli neljästä metristä. Toki tukijalkojenkin muotoilu tuossa todella tärkeässä roolissa, mutta enemmän taitaa saada osviittaa ainakin vaunun tukevuudesta, kun vertailee vaunujen painoa keskenään.

Kuormaajista pisti silmään kyllä Patruunan voimakkuus ja erityisesti se, että voimaa riitti pienemmilläkin paineilla ja vanhemmilla traktoreilla käytettynä. Harvemminpa niillä uusilla vaan sinne metsään mennään! Lisäksi se oli vaan yllättävän paljon edullisempi mitä muu kärkinelikko. Kesla niistä on kyllä tyylikkäin kuormain ja hyvin viimeistelty, joten ykkössija ei tullut yllätyksenä. Hintapisteissä vaan ei sekään sitten enää pärjännyt :D
Otsikko: Vs: KV:n metsävaunut.
Kirjoitti: nuffieldmaster - 02.09.11 - klo:23:24
Itte luin myös näiden vertailun.

Ostin puolitoista vuotta sitten 20 vuotta vanhan ammattilaispaketin, siitä oli silloin täälläkin puhetta.

Uusien hinnat ovat jotain käsittämätöntä, nuilla pitäisi olla kone kokoajan metsässä jos mielisi saada kuitiksi ajolla, varsinkin näillä ajotaksoilla, no tällähetkellä lähinnä ajeltu tuntitöinä, mutta jos kone olisi uusi ja vaatisi todella suurta ajomäärää, ei tuntitöitä riittäisi tarpeeksi.

Onhan sitä saanut rempata vanhaa konetta, mutta äkkiähän se menee uusikin kone vanhaksi.

Mm.

Kouran tapitus ja heloitus ja sylinterin tiivistesarja
Rotaattori
Pumppu vaihdettu omatekele voa liitoksen (boori) takia (joka meni väljäksi ja jumittui kiinni voa-akseliin) uuteen kertojavaihteelliseen
Jatkeen sylinteri räjähti
Aisa katkesi kärristä tiellä, tehty onnettomasta tavarasta nyt 12 mm weldox
Letkuja melkoinen määrä
Kärrin vetomoottori 1 kpl

Väljää on useammassa paikassa, mutta kyllä tuolla vielä puita ajaa.

Vastaavanlaisen kuormaajakärry paketin hinta aivan jotain mahdotonta, jos siis valitaan samat varusteet:

Oma hydrauliikka
Hydr. esiohjaus
Kärrin hydr. veto
Laajakulmanivel
4 putkinen kääntö
22,5*400 els renkaat

Toki nykyisin tuollainen yhdistelmä on ulottuvampi ja tehokkaampi, kuusimetrisellä puomilla varustettuja koneita ei nuilla varusteilla tahdo saada.
Otsikko: Vs: KV:n metsävaunut.
Kirjoitti: Cynic - 03.09.11 - klo:08:48
Oli ihan mielenkiintoista luettavaa. Harmi ettei Evi ollut edustettuna, 565 voisi olla se kuormaaja joka itselle täyttäisi nykyisen puutteita. Ehkä parhaan kompromissin saisi yhdistämällä eri komponentit, esim Kronoksen kärry olisi mielestäni ansainnut hieman paremman arvosanan. Keslan kraana näyttää pätevältä. Tuota Hakin huonoa työlaatua en ottaisi vaikka saisin.

Hinta on kyllä tosi kova, kenellehän näitä valmistetaan? Tuolla hinnalla pitäisi vähintään saada Hiiabin tavalla kauko-ohjattu kraana, ja ne jotka tällaisia hintoja panostaa vaikka hakeurakointiin takia voisi hyvinkin ottaa ajokoneen suoraan.
Otsikko: Vs: KV:n metsävaunut.
Kirjoitti: 6350 - 03.09.11 - klo:09:26
Hinta on kyllä tosi kova, kenellehän näitä valmistetaan? Tuolla hinnalla pitäisi vähintään saada Hiiabin tavalla kauko-ohjattu kraana, ja ne jotka tällaisia hintoja panostaa vaikka hakeurakointiin takia voisi hyvinkin ottaa ajokoneen suoraan.

Isäntälinjaa.. Ammattimaisempaan ajoo testi paketit vaatii vielä 10-20 000€ lisää, rullavetoa, ketjujatketta(noista kaikista nostureista taitaa olla ulottuvampi "sisar" malli), reilumpaa(korkeampaa) rengastusta yms.

Tuon kaksipalkkisuuden edut tulee mielestäni enemmin monikättöisyydestä. Voi ajaa risuja, kantoja, paaleja yms. ilman mitään välilavoja. Kesla ja Farmi varmasti yhtä tukevia, mutta jotenkin "alastoman" näkösiä  :P

Otsikko: Vs: KV:n metsävaunut.
Kirjoitti: vms1 - 03.09.11 - klo:11:07
Ittellä jäi kummittelemaan kronoksen kärryn huonoja pisteitä. Nelirivinen, aika pitkä kuormatila ja kakspalkkisuus sekä valot tuntuu aika hyvältä yhdistelmältä. Samoiten mietityttää että oliko kronoksen kuormaaja huono vai eikö testaajat osannu sitä käyttää/ ollu tottuneet käyttää. Se ei välttämättä ole huono asia jos pääpuomi ja taittopuomi on lyhyitä kunhan jatkot tulee kun käärmeen kieli ja palautuu samalla nopeudella. Mitä lyhyemmät puomit ovat niin sitä epätodennäköisemmin ne on jäävän puun kyljessä nippua haettaessa.

Tohon hintaan niin toki 40000 on paljon rahaa mutta kun vertaa muihin maatalouskoneisiin niin tollaselle kärrypaketille keksii hyvin paljon käyttöä ja kuus kuukautta vuodessa voi ainoastaan käyttää puun siirtämiseen metsästä tien varteen. Suomessa seisoo talvella huomattava määrä raktoreita joille kertyy 200-400 tuntia vuodessa jotka voisi kuskata talvella 1000  tuntia puuta teiden varsille. Olisi kuitenkin aika kovan lisätienestin paikka. Jokainen voi sitten miettiä onko 40000 kylvökone millä on kuukauden käyttöaika vai 40000 kärrypaketti millä on se 12 kk käyttöaika tuottavampi. Antaa naapurin kylvää.
Otsikko: Vs: KV:n metsävaunut.
Kirjoitti: 6350 - 03.09.11 - klo:11:19
Suomessa vaan noi ajotaksat on ajettu niin alas, että kevyellä traktorikalustolla mahdoton päästä riittävälle tienestille. Rankempi kalusto on sitten jo metsäkoneiden hinnoissa.
Myös hankintapuu on niin halpaa, ettei sekään puolla kovin kalliita vehkeitä.

Tuntihommina touhuilen omalla paketilla jonkun verran +-200h vuodes. Joskus ajettu mottitaksallakin, kyllähän se melkosta nälkäpalkkahommaa on..
Otsikko: Vs: KV:n metsävaunut.
Kirjoitti: vms1 - 03.09.11 - klo:12:24
Suomessa vaan noi ajotaksat on ajettu niin alas, että kevyellä traktorikalustolla mahdoton päästä riittävälle tienestille. Rankempi kalusto on sitten jo metsäkoneiden hinnoissa.
Myös hankintapuu on niin halpaa, ettei sekään puolla kovin kalliita vehkeitä.

Tuntihommina touhuilen omalla paketilla jonkun verran +-200h vuodes. Joskus ajettu mottitaksallakin, kyllähän se melkosta nälkäpalkkahommaa on..

mulla on ainakin sellainen käsitys että halvahkolla kalustolla ei pääasia ole suuret tulot vaan pienet menot eli jos lähtee siitä että koittaa ajaa aika matalilla kierroksilla ja välttää kaikkea turhaa repimistä jotta kalusto pysyy kunnossa ja ehjänä niin kyllä siitä tienestiin pääsee kun muistaa olla hommissa lähes joka päivä. Suuria korjauskuluja pitää vaan välttää kuin ruttoa.
Siirrot on kuitenkin huomattavasti halvemmat kuin isoissa koneissa jolloin ei tarvitse tuoda montaakaan kuormaa että saa siirron maksettua niinkuin isossa koneessa.

Päivittäisiä letkurikkoja ja akseleiden vaihtoa ei mikään toiminta kestä.
Otsikko: Vs: KV:n metsävaunut.
Kirjoitti: 3070 E - 03.09.11 - klo:12:26
koittaa ajaa aika matalilla kierroksilla

Ja moottori tykkää...  :(
Otsikko: Vs: KV:n metsävaunut.
Kirjoitti: vms1 - 03.09.11 - klo:13:15
koittaa ajaa aika matalilla kierroksilla

Ja moottori tykkää...  :(

ei se mootori mitään  meinaa jos työkierrokset pyörii vaikka 1500 kiekan kieppeillä. niitä yli 2000 kiekkoja kun välttää niin poltinainetta säästyy. Metsäajo ei muutenkaan vaadi paljoa voimaa vaan tasaista vääntöä ja painoa jotta pito riittää.
Otsikko: Vs: KV:n metsävaunut.
Kirjoitti: Hervast - 03.09.11 - klo:15:40
Ittellä jäi kummittelemaan kronoksen kärryn huonoja pisteitä. Nelirivinen, aika pitkä kuormatila ja kakspalkkisuus sekä valot tuntuu aika hyvältä yhdistelmältä. Samoiten mietityttää että oliko kronoksen kuormaaja huono vai eikö testaajat osannu sitä käyttää/ ollu tottuneet käyttää. Se ei välttämättä ole huono asia jos pääpuomi ja taittopuomi on lyhyitä kunhan jatkot tulee kun käärmeen kieli ja palautuu samalla nopeudella. Mitä lyhyemmät puomit ovat niin sitä epätodennäköisemmin ne on jäävän puun kyljessä nippua haettaessa.

Tohon hintaan niin toki 40000 on paljon rahaa mutta kun vertaa muihin maatalouskoneisiin niin tollaselle kärrypaketille keksii hyvin paljon käyttöä ja kuus kuukautta vuodessa voi ainoastaan käyttää puun siirtämiseen metsästä tien varteen. Suomessa seisoo talvella huomattava määrä raktoreita joille kertyy 200-400 tuntia vuodessa jotka voisi kuskata talvella 1000  tuntia puuta teiden varsille. Olisi kuitenkin aika kovan lisätienestin paikka. Jokainen voi sitten miettiä onko 40000 kylvökone millä on kuukauden käyttöaika vai 40000 kärrypaketti millä on se 12 kk käyttöaika tuottavampi. Antaa naapurin kylvää.

Tuossa testin 5000 kronoksessa on sylintereillä molemmat jatkeet, 5010 olis nopeampi kun siinä olis ulommainen jatke ketjutoiminen.

Asiallinen testi siinä mielessä että entiset käsitykset noista merkeistä vahvistuivat, toki muutamista merkeistä ei muuta kokemusta kuin messuilla työnjäljen arviointia ym. Nokka tekee ihan ok vermeitä, mut missähän vaiheessa nuo hinnat on nousseet tuommosiiin lukemiin ? Jos hintaa sais puristettua pois, niin olis paremmin suhteessa ominaisuuksiin. Oma 6400 pro+ 92 vaunu paketti (kuormain 3264) maksoi 1998 n. 60000 mk, on ne paketit siitä vähä kallistuneet... No onneksi tuolla vielä ajelee pitkän pinon ennenkuin vaihto on käsillä.

Ja ihan kaikista koneenkäyttäjistä ja traktoreista ei ole ainakaan ihan het hyppäämällä metsähommiin, siellä kun on pikavoitot aika harvassa. Kannattais harjoitella omilla hankinnoilla ja rankametsässä ym. ennenkuin suurempia urakoita suunnittelee tekevänsä...

Otsikko: Vs: KV:n metsävaunut.
Kirjoitti: metsajussi - 03.09.11 - klo:15:45
Suomessa vaan noi ajotaksat on ajettu niin alas, että kevyellä traktorikalustolla mahdoton päästä riittävälle tienestille. Rankempi kalusto on sitten jo metsäkoneiden hinnoissa.
Myös hankintapuu on niin halpaa, ettei sekään puolla kovin kalliita vehkeitä.

Tuntihommina touhuilen omalla paketilla jonkun verran +-200h vuodes. Joskus ajettu mottitaksallakin, kyllähän se melkosta nälkäpalkkahommaa on..

Olen samaa mieltä. Jos pelataan ihan isäntälinjan vehkeillä, ja riittävän varovasti, niin tuottavuus on senverran surkeaa että kilpailukykyä ei ole kuin jossain erikoiskohteilla. Sitten jos panostaa vähän enemmän ergonomiaan, kestävyyteen, maastokelpoisuuteen ja kuormakokoon, niin hinta pompsahtaa taas vastaavasti karkuun ja lähestytään oikeita metsävehkeitä.

Kun tarvitaan tiekuljetusta, maasto on helppoa, kohteen puumäärä on vähäinen ja ajo on oikeastaan vain pieni osa myytävästä kokonaispalvelusta, niin silloin homma toimii. Mutta varsinaiseen lähikuljetuskisaan ei kannattane osallistua kovin köykäisin eväin.

Hommastahan se riippuu. Jossain taajaman puistoalueella voi hyvinkin kannattavasti ajella puita ja vähän risuja kunnan hommissa. Omia 1.harvennuspuita, polttopuuta, ja pitää hommaa tuottavana terapiana :-)
Otsikko: Vs: KV:n metsävaunut.
Kirjoitti: Hervast - 03.09.11 - klo:16:07
Jep nuo erikoishommat on just niitä joissa oman metsävaunupaketti on parhaimmillaan. Tuulenkaatojen keräily, sahapuiden kuskaus, pienmuotoinen risujen kuskaus, polttopuiden ajo, metsurin tekemät hankintasavotat, vähäiset paalinsiirrot ym.

Otsikko: Vs: KV:n metsävaunut.
Kirjoitti: talutehnika - 03.09.11 - klo:16:11
Mitäs merkkejä oli mukana? Oliko Palms? Muutama vuosi sitten ostin virolaiselta kaverilta uuden paketin, hinta vähän alle kymppitonnin. Oliko kuormain 675 ja kymppitonnin jarrullinen kärri, 2 palkkirungolla.
Otsikko: Vs: KV:n metsävaunut.
Kirjoitti: nuffieldmaster - 03.09.11 - klo:16:13
Mutta mikä niissä maksaa?

40 000 € saa perusvarustellun A-sarjan Valtran jossa on valukappaleita, koneistuksia, letkutuksia ja hirveä kasaus. Siihen nähden nuo on älyttömän kalliita!?

Eikö kilpailu toimi vai tehokkuus tehtaissa mennyt metsään?

Otsikko: Vs: KV:n metsävaunut.
Kirjoitti: 6350 - 03.09.11 - klo:17:36
Mitäs merkkejä oli mukana? Oliko Palms? Muutama vuosi sitten ostin virolaiselta kaverilta uuden paketin, hinta vähän alle kymppitonnin. Oliko kuormain 675 ja kymppitonnin jarrullinen kärri, 2 palkkirungolla.

Palms ei ollu, virolaisista oli Kire(joutsa)83+12t
Muut kotimaisia:
Farmi 4066+101
Kesla 304+10t
Kronos 5000+120
Nokka 5070+1230
Patruuna 5771+10t
Otsikko: Vs: KV:n metsävaunut.
Kirjoitti: talutehnika - 03.09.11 - klo:17:47
Mitäs merkkejä oli mukana? Oliko Palms? Muutama vuosi sitten ostin virolaiselta kaverilta uuden paketin, hinta vähän alle kymppitonnin. Oliko kuormain 675 ja kymppitonnin jarrullinen kärri, 2 palkkirungolla.

Palms ei ollu, virolaisista oli Kire(joutsa)83+12t
Muut kotimaisia:
Farmi 4066+101
Kesla 304+10t
Kronos 5000+120
Nokka 5070+1230
Patruuna 5771+10t

Kukahan näitä Kire-merkkisiä valmistaa? Aikaisemmin kaverini valmisti Kiret (kuormaajat, metsäperävaunut, kultivaattorit, viljakärrit ym.) mutta vaihtoi merkiksi Palms. Anti taisi jakaa firman kahtia ja jotain liiketoimintaa myi poiskin.

http://www.ap3.ee/?PublicationId=31503ED6-39D4-4163-9D98-74AA1E3959CE&code=3769/new_eri_artiklid_376905


http://www.palmsetrailer.eu/en

http://www.palms.eu/en
Otsikko: Vs: KV:n metsävaunut.
Kirjoitti: juhani - 03.09.11 - klo:19:31
Mitäs merkkejä oli mukana? Oliko Palms? Muutama vuosi sitten ostin virolaiselta kaverilta uuden paketin, hinta vähän alle kymppitonnin. Oliko kuormain 675 ja kymppitonnin jarrullinen kärri, 2 palkkirungolla.

Palms ei ollu, virolaisista oli Kire(joutsa)83+12t
Muut kotimaisia:
Farmi 4066+101
Kesla 304+10t
Kronos 5000+120
Nokka 5070+1230
Patruuna 5771+10t

Kukahan näitä Kire-merkkisiä valmistaa? Aikaisemmin kaverini valmisti Kiret (kuormaajat, metsäperävaunut, kultivaattorit, viljakärrit ym.) mutta vaihtoi merkiksi Palms. Anti taisi jakaa firman kahtia ja jotain liiketoimintaa myi poiskin.

http://www.ap3.ee/?PublicationId=31503ED6-39D4-4163-9D98-74AA1E3959CE&code=3769/new_eri_artiklid_376905


http://www.palmsetrailer.eu/en

http://www.palms.eu/en

Kire-joutsan valmistuttaja on Seppo Kuisma ,tää tehdas http://oniar.eu/vastaa valmistuksesta,valut tulevat ruotsista .
Otsikko: Vs: KV:n metsävaunut.
Kirjoitti: kylmis - 03.09.11 - klo:20:18
Metsäkoneet tuntuu ylihinnoitelluilta. Varsinkin kärryt. Vertaa kymppitonnin metsäkärryä ja vastaavan hintaista maansiirtokärryä. Kummassa on enemmän rautaa ja kumpi on vaatinut enemmän töitä? Jotenkin tuntuu siltä, että vallalla on käsitys, että metsäkoneiden kuuluukin maksaa paljon. Kaveri osti ajokoneeseen uuden renkaan. Maksoi 1700e. Saa siinä hetken aikaa pöllejä kuskailla, että rengas on tienattu.

Jouduin tuossa joku aika sitten miettimään kärrypakettia (jotkut saattavat muistaakin :D) ja oli mietinnässä panostaminen juuri tähän kokoluokkaan. Jotenkin tuntui vaan siltä, että sitten tarttis olla ihan oikeasti niitä siirreltäviä rehupaaleja ja apulantasäkkejä, että sille suuremmalle nostovoimalle olisi käyttöä. Kun sellaisia tarpeita ei sitten kovin paljoa löytynyt, niin päätökseksi tuli hankkia pykälää halvempi paketti. Tuollaisella reilu 18 tonnin paketilla saa jo aika paljon aikaiseksi. Meilläpäin ainakin tämän kokoluokan vehkeillä on toiset ajaneet tuhansia motteja urakoitakin ja puheitten mukaan vehkeillä on pärjätty niissä hommissa ihan kohtuullisesti. Mikä tarkoittanee, että koneet ovat tuottaneet itsensä takaisin ja kuskillekin on jäänyt jotain. Aika tarkkaan saa miettiä kuinka paljon kannattaa just tähän koneistoon sijoittaa. Jonkunlainen paketti saa kyllä talossa olla, on tuollainen heikompikin kuormaaja niin kätevä polttopuiden yms. kanssa pelatessa.
Otsikko: Vs: KV:n metsävaunut.
Kirjoitti: talutehnika - 03.09.11 - klo:21:26
Mitäs merkkejä oli mukana? Oliko Palms? Muutama vuosi sitten ostin virolaiselta kaverilta uuden paketin, hinta vähän alle kymppitonnin. Oliko kuormain 675 ja kymppitonnin jarrullinen kärri, 2 palkkirungolla.

Palms ei ollu, virolaisista oli Kire(joutsa)83+12t
Muut kotimaisia:
Farmi 4066+101
Kesla 304+10t
Kronos 5000+120
Nokka 5070+1230
Patruuna 5771+10t

Kukahan näitä Kire-merkkisiä valmistaa? Aikaisemmin kaverini valmisti Kiret (kuormaajat, metsäperävaunut, kultivaattorit, viljakärrit ym.) mutta vaihtoi merkiksi Palms. Anti taisi jakaa firman kahtia ja jotain liiketoimintaa myi poiskin.

http://www.ap3.ee/?PublicationId=31503ED6-39D4-4163-9D98-74AA1E3959CE&code=3769/new_eri_artiklid_376905


http://www.palmsetrailer.eu/en

http://www.palms.eu/en

Kire-joutsan valmistuttaja on Seppo Kuisma ,tää tehdas http://oniar.eu/vastaa valmistuksesta,valut tulevat ruotsista .


Sepolla ja Antilla menivät sukset ristiin. molemmat pärjäävät tahoillaan. Kävin Anttia ja isäukkoa Aadua aina morjestamassa Kuisman osastolla näyttelyissä kun vielä tekivät yhteistyötä.
Otsikko: Vs: KV:n metsävaunut.
Kirjoitti: Kaupoi - 04.09.11 - klo:20:42
Hieman pintaraapasulta vaikutti tämä vertailu. Esim. kourien ominaisuuksista olisi voinut hieman kertoa (mittoja, pysyykö pyöröpaali kourassa...), niveltappien koot, rotaattorin merkki/tyyppi, jne.

Itte ku muutama vuosi sitte valihtin uutta kuormaajaa kärryn aisalle, jäi ainoaksi vaihtoehoksi roonoksen 5000 lyhyen pääpuomin ansiosta. Yhtään pitempi pääpuomi ei mahtuis meillä sisätiloissa nousemaan pystyasentoon. Hieman oli nyt yllätys, että ronos ei voimien puolesta ollu kovinkaan korkealla tässä vertailussa.
Otsikko: Vs: KV:n metsävaunut.
Kirjoitti: laurivaan - 04.09.11 - klo:20:43
Kukaan ei tunnu sanovan ääneen, mutta ei ole mikään salaisuus, että alle 30k maksavista vanhoista ajokoneista huutava pula. Säilyttää arvonsa siinä missä nämä harrasteluvehkeetkin, mutta tehokkuus jotain aivan muuta. Tähän kun lisätään vielä kiviset/kallioiset metsät mihin maataloustraktorilla ei asiaa, niin...
Remontit on kalliita ajokoneisiin, totta. Huomattava kuitenkin, että yhdellä alle 5k remontilla ajaa vuosikausia omia ja naapurin puita.