Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: ER - 23.08.11 - klo:22:02
-
Vasta vajaat 40 vuotta moitteetta toiminut Teijo T6 kuivurin elevaattorin hammasvaihde (elevaattoria pyörittävän sähkömoottorin ja elevaattorin yläpään välissä oleva alennusvaihdemötikkä) alkaa todennäköisesti vedellä viimeisiään. Hammasvaihteesta kuuluu toisinaan kolketta ja sitten se taas toimii hetken moitteetta.
Olisiko Agronettilaisilla tiedossa mistä moisen tai vastaavan alennusvaihteen/hammasvaihteen saisi, tai pystyykö noin vanhaa vehjettä vielä järkevästi huoltamaan?
Hammasvaihteen kyljessä lukee SZD 4112A. Sähkömoottori on 3 kilowattia.
-
Jotain tuontyylisiä?
http://www.romukauppa.fi/?l=2&k=10&t=10&e=17
http://www.autojakonevalitysharkonen.fi/kuvat/1214226791.jpg
Parasta olisi varmaan katsoa/laskea montako kierrosta minuutissa laitos pyörii, ja sen perusteella sitten etsimään.
-
Muistan tuollaisen joskus nuorena nähneeni naapurissa.. sinänsä hyvin tehdyn oloinen kapistus.
Jos voitelu on ollut kunnossa, niin saattaisi olla vain laakerivika ja helposti (?) korjattavissa. Jos kaipaa hammaslääkäriä niin saattaa olla hankalampi juttu. Avaamallahan se selviää.
Sinänsä hammasvaihteita on teollisuuteen tarjolla hyvin kattava valikoima joten soveltamalla varmasti löytyy korvaava. Akselit ja mitat eivät välttämättä suoraan täsmää nykystandardeihin. Edullisinta kyllä olisi varmaan löytää samanlainen käytetty jostain.
Uusien suhteen tarjontaa voi katsella vaikka
http://www.sew-eurodrive.fi/produkt/hammasvaihdemoottorit-r-sarja.htm
vaikka tuo ei välttämättä ole viisain hankintapaikka.
-
Minulla on tuollainen sewi 4o v-merkkivuottaan viettävässä Jaakossa.
Jotenkin arvelluttaa ,että tuskin tuo kuivurikäytössä ainakaan loppuun menee.
Epäilisin itsekin kosteuden pilaamia laakereita.
Sikalan ketjuraapasta simahti joskus moottori tuollaisesta alennusvaihteesta mutta nuukana jäi uudet alennusvaihteet ostamatta.Vähän kulmarautaa ,vesipumppu-kumikytkinlaippa,nurkista sopiva moottori ja vähän sorvauspalvelua alkoi homma toimimaan.
Avasin tuonkin alennusvaihteen ja oli kuin uusi sisältä vaikka oli ollut paskahuuruissa jo parisen kymmentävuotta
-
Asia ratkesi jokseenkin yllättävällä tavalla, mutta tällä kertaa mieluisalla. Eli kun asiaa tutkittiin kuuluisan viimeisen kerran ennen kuin purkuhommiin ryhdyttiin, heräsi epäilys siitä, että sähkömoottori ei lähde pyörimään, vaikka lähtee ns. käyntiin. Siitäpä sitten mentiin ihmettelemään sulaketaulua, ja kappas, yksi sulake kolmesta oli löysällä. Sen kun pyöräytti kunnolla kiinni lähti elevaattori käyntiin kuin uusi. Ja toimii.
Huh huh.
:o
Sen verran jäi vielä kysymistä, että mikä olisi oikean tyyppinen öljy tuohon alennusvaihteeseen? Nykyisen öljyn vaihtoaikaa en muista, mutta kun sitä lorautti vaihteesta ulos, niin silmämääräisesti se oli ihan kelpoisaa. Nesteen voiteluainepalvelunumerosta ehdottivat Neste Gear EP 80W-90 vaihteistoöljyä.
-
Itse taisin pistää noihin ihan peräoljyä GL-5