Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Raymond - 31.07.11 - klo:10:20

Otsikko: Sampo
Kirjoitti: Raymond - 31.07.11 - klo:10:20
Kyse on Sampo 2045 puimurin viljaelevaattorista. Kyseisen elevaattorin kiristys on nyt puimurissani tapissa, joten olenko velvoitettu ostamaan uuden ketjupaketin Agrimarketista, vai voinko lyhentää ketjua sopivasti riittävän kireyden saavuttamiseksi? Onko elevaattorin ketju vaihtoiässä tässä kohtaa kun kiristysvaraa ei enää ole?
Otsikko: Vs: Sampo
Kirjoitti: bobbari - 31.07.11 - klo:11:25
Kyse on Sampo 2045 puimurin viljaelevaattorista. Kyseisen elevaattorin kiristys on nyt puimurissani tapissa, joten olenko velvoitettu ostamaan uuden ketjupaketin Agrimarketista, vai voinko lyhentää ketjua sopivasti riittävän kireyden saavuttamiseksi? Onko elevaattorin ketju vaihtoiässä tässä kohtaa kun kiristysvaraa ei enää ole?
Mielellään agrimarket vaihtaisi samposi kernaasti uuteen, missä aina on kaikki edellisen mallin
viat ja puutteet korjattu.     Kunnes seuraava paikka remontille löytyy siitä uudestakin koneesta.

Se on sitä merkkiuskollisuutta.

Siitä ketjusta.  kyllä sitä voi huoleti lyhentää.    Eikä sitä uuttakaan kannata mennä agrista hakemaan.
Ei se agrikaan sitä ketjua itse tee.     

Kauppa se on mikä kannattaa...    :D :D
Otsikko: Vs: Sampo
Kirjoitti: Pasi - 31.07.11 - klo:11:43
Voi huoletta lyhentää. Ellei ketju ole muutenkin jo niin kulunut, että uusiminen kannattaa.

Lyhentäminen voi olla hyvin helppo tehdä. Ketjun liitoskohdassa on joskus jatkopala, joka lähtee helposti pois. Jos jatkopalaa ei ole, kannattaa etukäteen tarkistaa pystyykö ketjun liittämään yhteen jos lyhentää kaksi silmukkaa vai pitääkö hankkia sopivan sorttinen jatkopala, jolla voi lyhentää vain yhden lenkin verran.

Jos päädyt uusimaan, kannattaa ainakin kysyä tarvikeketjun hinta. Muualta kuin bonustelukaupasta....
Otsikko: Vs: Sampo
Kirjoitti: - 31.07.11 - klo:11:49
Kyse on Sampo 2045 puimurin viljaelevaattorista. Kyseisen elevaattorin kiristys on nyt puimurissani tapissa, joten olenko velvoitettu ostamaan uuden ketjupaketin Agrimarketista, vai voinko lyhentää ketjua sopivasti riittävän kireyden saavuttamiseksi? Onko elevaattorin ketju vaihtoiässä tässä kohtaa kun kiristysvaraa ei enää ole?

Ei nyt ainakaan agriin kannata sen ketjun kans mennä. Vuorenmaa oy lapualta myi sulle siihen ketjun reilusti halvemmalla...
Otsikko: Vs: Sampo
Kirjoitti: Rockmaple - 31.07.11 - klo:12:00
Laittaisin uuden. Venynyt ketju ei oikein istu hammaspyörille. Joskus muinoin M-F 186:n elevaattorin 7 hampaisesta rattaasta oli yksi hammas em. syystä kulunut kokonaan pois ja ratas oli lähinnä kolmion muotoinen. Ihmeteltiin kun välillä ketju oli olevinaan löysällä ja välillä kireällä. Löysemmässä kohdassa kun kiristi niin elevaattori ei pyörinyt kun räikkä löi tyhjää. Massikalla oli tuossa vaiheessa puitu kolmisenkymmentä vuotta 35 ha/vuosi, tuntimittaria ei ollut mut pari tuntia meni keskimäärin hehtaarissa eli noin vajaa 2000 tuntia oli pyörinyt.
Otsikko: Vs: Sampo
Kirjoitti: kylmis - 31.07.11 - klo:12:05
Eikä tarvii sinne Lapualle asti lähteä, kun saman konsernin liike löytyy ihan Tampereeltakin. ;D

Mutta toi mistä Rockmaple kertoili, kannattaa ottaa vakavasti. Huoltomies sanoi joskus, että puimurin kettingit on aika hankala tapaus korjailla, koska lenkit ovat venyneet eri tavoin. Yhden lenkin poisotto sekoittaa pakkaa pahimmillaan aika tavalla. Pahiten tuo ongelma vaivaa pöydältä tulevaa syöttökuljetinta, koska Sampon insinöörit eivät ole osanneet suunnitella rattaiden toimintaa kohilleen tuohon systeemiin. Selittäisin paremmin jos osaisin :-[
Otsikko: Vs: Sampo
Kirjoitti: sirkussonni - 31.07.11 - klo:12:15
Reilun tuhannen tunnin jälkeen saattais olla kannattavaa vaihtaa kokonaan uuteen, sama pätee kolakuljettimen ketjuun. Olen joskus "puolikkaalla" lenkillä kolaketjujakin lyhennellyt, säädön loppumisen vuoksi, mutta mites sitten suu pannaan, kun se ketju katkeaa vanhuuttaan: Kolisee kivasti ja päivä on pilalla.
Otsikko: Vs: Sampo
Kirjoitti: andypoge - 31.07.11 - klo:12:42
Pyysin pari kautta sitten valtuutettua huoltomiestä tarkistamaan 2035:n elevaattorin ketjun kireyden. Sanoi ketjun kiristyssäädön olevan melkein tapissa ja suositteli ketjun vaihtoa. Myönnyin vaihtoon, tehdasosalla. Ko. kauden jälkeen katsoin sitten säätöruuvia ja uudella ketjulla oli kiristys tasan samassa kohdassa kuin aiemmin. Tulinko huijatuksi?? Ketju kyllä todellakin vaihdettiin.
Otsikko: Vs: Sampo
Kirjoitti: bobbari - 31.07.11 - klo:13:06
Pyysin pari kautta sitten valtuutettua huoltomiestä tarkistamaan 2035:n elevaattorin ketjun kireyden. Sanoi ketjun kiristyssäädön olevan melkein tapissa ja suositteli ketjun vaihtoa. Myönnyin vaihtoon, tehdasosalla. Ko. kauden jälkeen katsoin sitten säätöruuvia ja uudella ketjulla oli kiristys tasan samassa kohdassa kuin aiemmin. Tulinko huijatuksi?? Ketju kyllä todellakin vaihdettiin.
Et tullut.   Monta kertaa tosiaan se rullaketju uutena venyy tai pikemminkin hioutuu mittoihin,
ja sen jälkeen pysyy kauan käyttökunnossa.

Moni on vaihtanut rullaketjuja "turhaan" koneisiin, ja kesän jälkeen on huomattu, että se viimesen päälle
myyjän kehuma ketju on paskempi kesän jälkeen, kuin koneen alkuperäinen laadukas ketju viiden vuoden
jälkeen.   :D :D
Otsikko: Vs: Sampo
Kirjoitti: klapikasa - 31.07.11 - klo:14:28
Eikä tarvii sinne Lapualle asti lähteä, kun saman konsernin liike löytyy ihan Tampereeltakin. ;D

Mutta toi mistä Rockmaple kertoili, kannattaa ottaa vakavasti. Huoltomies sanoi joskus, että puimurin kettingit on aika hankala tapaus korjailla, koska lenkit ovat venyneet eri tavoin. Yhden lenkin poisotto sekoittaa pakkaa pahimmillaan aika tavalla. Pahiten tuo ongelma vaivaa pöydältä tulevaa syöttökuljetinta, koska Sampon insinöörit eivät ole osanneet suunnitella rattaiden toimintaa kohilleen tuohon systeemiin. Selittäisin paremmin jos osaisin :-[



Siis lenkki venyy ja ketjupyörä on hioutunut pidemän lenkin mukaan. Eikös aina pitää vaihtaa "piparkakut" samalla kun vaihtaa ketju?
Otsikko: Vs: Sampo
Kirjoitti: jms - 31.07.11 - klo:15:16
Sampon pakissa pitäsi olla sellainen sovitepala jolla saa lyhennettyä yhden lenkin. Omaani tuon tein pari vuotta sitten.
Otsikko: Vs: Sampo
Kirjoitti: jariman - 31.07.11 - klo:15:20
onko viljaelevaattorin ketju kulunut kuinka paljon?
pieni (5 min käyttö) ja elevaattorin ketju löysälle, paljonko
rullaketjussa on löysää, eli välystä lenkin nivelessä, ja missä
kunnossa on kumiläpät  ko ketjussa.
jos väljää ja kumilaput kovin kuluneet, uusi ketju.

tarkasta samalla ketjupyörät, jos uudet ketjut, niin samalla
uusi myös ketjupyörät, voi olla lujassa, plasmalla tai kaasulla
leikaten vanhat pois.

ketjupyörissä laatuvaihtelua, itse  uusin  ketjupyörät,
itse ketju ok.
Otsikko: Vs: Sampo
Kirjoitti: Yodavaari - 31.07.11 - klo:15:52
Ketju pitää kiristää ketjupyörän oikeassa assennossa.
Otsikko: Vs: Sampo
Kirjoitti: Adam Smith - 31.07.11 - klo:16:17
Puimureista sen kummemmin ymmärtämättä vaihtaisin sekä ketjun, että ketjupyörät, jossei kustannus ole ihan tolkuton. Tappiinkiristetty ketju on jo väljistynyt akseleista ja ketjupyörätkin ovat hioutuneet venyneeseen ketjuun.
Otsikko: Vs: Sampo
Kirjoitti: - 31.07.11 - klo:17:40
Meillä tuo elevaattorin ketju vaihdettiin jossakin 1400h nurkilla. Löytyi vehnäsiilosta pari elevaattorin läppää niin ajattelin että olisko nyt SE aika  :D
Otsikko: Vs: Sampo
Kirjoitti: andypoge - 31.07.11 - klo:18:30
Ketju pitää kiristää ketjupyörän oikeassa assennossa.

Siis missä asennossa ja miksi? Kiristys taisi olla sopiva, kun ketju liikkuu naheasti ketjupyörän päällä alhaalla?
Otsikko: Vs: Sampo
Kirjoitti: Yodavaari - 31.07.11 - klo:19:07
Ketju pitää kiristää ketjupyörän oikeassa assennossa.

Siis missä asennossa ja miksi? Kiristys taisi olla sopiva, kun ketju liikkuu naheasti ketjupyörän päällä alhaalla?
Alapyörän "piikki" alaspäin. Muuten tulee liian kireelle. Tuossa asennossa on ketju kireimmillään. Ketjun kireys on sopiva kun tuossa asennossa liikkuu vähän alapyörällä sivuttain. Jos kiristää muussa asennossa on pian taas löysällä kun ketju venyy. Yläpyörän kun tarkistaa niin näkee vaihtotarpeen. Normaalisti kun vaihtaa ketjun tarttee kyllä vaihtaa yläpyöränkin. Muutoin saa pian vaihtaa ketjun uudestaan.

Niin no näkeehän noita kympin säästövinkkejä. Yksi oli tehnyt päivän töitä ja kääntänyt yläpyörän ympäri. Pari vuotta meni, sitten olikin vähän useamman päivän remontti.
Otsikko: Vs: Sampo
Kirjoitti: Savotoija - 03.08.11 - klo:17:39
Liekköhän  580 Sampossa samanlainen tyhjennystorvi, kuin vanhemmassa 500:ssa Sampossa?  ??? Tarttis jatkoo tehä  ::)
Otsikko: Vs: Sampo
Kirjoitti: JoHaRa - 03.08.11 - klo:18:02
Meillä on Deeressä vielä alkuperäistä kaikki. Lienevätkö ketjut ja rattaat tehty paremmasta raudasta  ::)