Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: lappalainen - 24.03.08 - klo:16:58

Otsikko: konehallin lattia
Kirjoitti: lappalainen - 24.03.08 - klo:16:58
alakas olla konehallin teko siinä vaiheessa (monta päivää jo tehtyki) pitäs miettiä mikä lattiaksi betoni (kallein),asfaltti tai riittäskö sora ei tarvis siivota kovin usein. entäs onko kellään kokemusta kivituhkasta?
Otsikko: Vs: konehallin lattia
Kirjoitti: Amos - 24.03.08 - klo:17:24
Kahdeksan vuoden käyttökokemuksen pohjalta ilman muuta betoni. Tyytyväinen käyttäjä ei muistele rakentamiskustannuksia.
Otsikko: Vs: konehallin lattia
Kirjoitti: samppaj76 - 24.03.08 - klo:18:47
kyllä minäkin betonin laittaisin ja vähän paksuutta ja raudoitusta enemmän niihin kohtiin missä raskaimpia kuormituksia. hyvin tehty pohjatyö ja on mukava ja siisti halli. en viittiis hiekalla siellä kun kääntää raskaan koneen niin tulee uria, voi kompastua :D.
Otsikko: Vs: konehallin lattia
Kirjoitti: Kaupoi - 24.03.08 - klo:18:52
Täältä kans yks ääni betonille _o/
Otsikko: Vs: konehallin lattia
Kirjoitti: Maalaispoika - 24.03.08 - klo:18:56
Eikö kaikki katonalustilat saa olla betonipohjalla. Mulla on reilu 400 m2 betonilaattaa ulkonakin rehupihalla. :)
Otsikko: Vs: konehallin lattia
Kirjoitti: Timppa - 24.03.08 - klo:18:57
Laita petonista.

Niihin kohtiin mihin tulee painoa päälle, finfoamia, ei painu kyseinen eriste

Ovenläpiin tuplaverkotus jotta kun ajat järeän massikan ovesta sissään, niin ei laattia halkeile.
Otsikko: Vs: konehallin lattia
Kirjoitti: articla - 24.03.08 - klo:19:03
Laita petonista.

Niihin kohtiin mihin tulee painoa päälle, finfoamia, ei painu kyseinen eriste

Ovenläpiin tuplaverkotus jotta kun ajat järeän massikan ovesta sissään, niin ei laattia halkeile.

Ja mieluiten vähintään 20 mm tangosta tehtyä. ;)
Otsikko: Vs: konehallin lattia
Kirjoitti: koponen - 24.03.08 - klo:19:05
Betoni ilman muuta,ei tarvitse jälkeenpäin katua.
Otsikko: Vs: Betonimyllyn vuodot ?
Kirjoitti: Ojala - 24.03.08 - klo:19:41
Muuten vois laittaa betonia melekeen koko alalle, mut
siihen Dyna VT rivin kohalle mustaa karkeeta mursketta...
Ai miksikö, no ettei betonimyllyn ööli ja nestevuodot tahraa
koko vaaleeta uutta lattiaa... ::)
Otsikko: Vs: konehallin lattia
Kirjoitti: KJL - 24.03.08 - klo:20:34
alakas olla konehallin teko siinä vaiheessa (monta päivää jo tehtyki) pitäs miettiä mikä lattiaksi betoni (kallein),asfaltti tai riittäskö sora ei tarvis siivota kovin usein. entäs onko kellään kokemusta kivituhkasta?

Ääni betonille ja jos lämmintä pajatilaa tekee ja ovena nosto-ovi, kannattaa tietenkin kynnykselle laittaa 300w lattialämmityskaapeli. Meillä hiehopihaton nosto-ovien kynnyksis on lämmityskaapelit eikä koskaan oo ollu ongelmia tiivisteen jäätymisestä lattiaan kiinni. Samoin autotallin lattiakaapeli kiertää kynnyksen alta...
Otsikko: Vs: konehallin lattia
Kirjoitti: lappalainen - 24.03.08 - klo:21:14
Eikö kaikki katonalustilat saa olla betonipohjalla. Mulla on reilu 400 m2 betonilaattaa ulkonakin rehupihalla. :)
ulkonaki on jo rehusiiloissa 700m2 ladossa 400m2 vanhassa konehallissa 250 m2 +muut rakennukset.sorasta kun tekis ei tarvis siivota
Otsikko: Vs: Betonimyllyn vuodot ?
Kirjoitti: lappalainen - 24.03.08 - klo:21:16
Muuten vois laittaa betonia melekeen koko alalle, mut
siihen Dyna VT rivin kohalle mustaa karkeeta mursketta...
Ai miksikö, no ettei betonimyllyn ööli ja nestevuodot tahraa
koko vaaleeta uutta lattiaa... ::)
siksikö sulla siinä hallissa se murske  :P
Otsikko: Vs: Betonimyllystä öölit ulos !
Kirjoitti: Ojala - 27.03.08 - klo:19:57
Olispa ollu lattian siivousta Dyna VT miehellä taas,
toki sylykäs pihalla ööliä ulos SEPELILLE !

Lauhutin kajahti, liekö muovipäätyne Kiinalainen ? ::)
Otsikko: Vs: Betonimyllystä öölit ulos !
Kirjoitti: lappalainen - 27.03.08 - klo:20:12
Olispa ollu lattian siivousta Dyna VT miehellä taas,
toki sylykäs pihalla ööliä ulos SEPELILLE !

Lauhutin kajahti, liekö muovipäätyne Kiinalainen ? ::)

nyt se on tapahtunut ,oli kalkkikuskilla öljyn lauhutin alkanu vuotaan  :(, kauan sitä sai odottaa ennenkuin jollaki tuli dynä vt,seen  vikaa  ,eikä ojala tällä kertaa kirjoittanut satuja  ;)


 
Otsikko: Vs: konehallin lattia
Kirjoitti: lappalainen - 27.03.08 - klo:20:15
onkohan asfalttilattioista kellään kokemusta tulis vähintään 3000e säästö jos siitä tekis
Otsikko: Vs: konehallin lattia
Kirjoitti: landehande - 27.03.08 - klo:20:55
onkohan asfalttilattioista kellään kokemusta tulis vähintään 3000e säästö jos siitä tekis

          Juu, on yht 2500 neliötä sisähalleissa ja 1000 pihoilla. Toimii mukavasti, on kolmanneksen halvempi betonia. Tekemisen vaiva on tasoittaa lattian muotoon murske ja sen tiivistys. Lopun hoitaa pikipojat. Pihalla asfaltti on aina parempi. Betonilla on tietenkin puolensa mutta niin on asfaltillakin. Itselläni on eläintiloissa sekä rehuvarastossa asfaltti, joissa myös säilytetään koneita.
Otsikko: Vs: konehallin lattia
Kirjoitti: landehande - 27.03.08 - klo:20:57
Onko betonin kannattajilla kokemusta asfaltista? Kiinnostaisi vertailukokemukset.
Otsikko: Vs: konehallin lattia
Kirjoitti: KJL - 27.03.08 - klo:23:25
onkohan asfalttilattioista kellään kokemusta tulis vähintään 3000e säästö jos siitä tekis

Jossain hallis oli joskus fältit painunu asfalttilattiaan säilytyksen aikana, mutta epäilen ennemmin pohjatöiden syyksi.
Otsikko: Vs: konehallin lattia
Kirjoitti: landehande - 28.03.08 - klo:08:05
onkohan asfalttilattioista kellään kokemusta tulis vähintään 3000e säästö jos siitä tekis

Jossain hallis oli joskus fältit painunu asfalttilattiaan säilytyksen aikana, mutta epäilen ennemmin pohjatöiden syyksi.

       Uusi asfaltti eteenkin kesällä päästää terävät sisälle, renkaanjälkiäkin voi tulla.  Niin on, että pohja on tiivistettävä huolellisesti. Sitten muoto pysyy.
Otsikko: Vs: konehallin lattia
Kirjoitti: lehtis - 28.03.08 - klo:09:39
onkohan asfalttilattioista kellään kokemusta tulis vähintään 3000e säästö jos siitä tekis

Jossain hallis oli joskus fältit painunu asfalttilattiaan säilytyksen aikana, mutta epäilen ennemmin pohjatöiden syyksi.

Vai oiskos kyseessä öljysora, siihen ainaski tulee jälkiä, koska ei jähmety kunnolla koskaan  ???
Otsikko: Vs: konehallin lattia
Kirjoitti: Maalaispoika - 28.03.08 - klo:14:02
Kuinka asfaltti kestää koneilla kääntymistä kuumana kesäpäivänä? Meillekin on joskus tuotu 40 tonnia tuoreleikettä pitkällä yhdistelmällä ja se on käännetty kuorma päällä 20 x 20 metriä kooltaan olevalla betonilaatalla. Kärry kääntyy melkein paikoillaan ja hyvä ettei kummit pullahda vanteelta, mustaa jälkeä vain piirtyy laatalle. Tämä nyt on tietysti ääritapaus, mutta kuitenkin.
Otsikko: Vs: konehallin lattia
Kirjoitti: landehande - 28.03.08 - klo:14:53
Kuinka asfaltti kestää koneilla kääntymistä kuumana kesäpäivänä?

         Ihan niinkuin joka kadun kulmassa. Eipä noita juuri ole näkynyt rullalle vääntyneen.
Otsikko: Vs: konehallin lattia
Kirjoitti: masto - 28.03.08 - klo:15:36
Pohjatyöt tossakin kait ratkasee. Pitää tärytellä..
Otsikko: Vs: konehallin lattia
Kirjoitti: cosmic_cowboy - 28.03.08 - klo:15:56
Pohjatyöt tossakin kait ratkasee. Pitää tärytellä..

Ja pohjamateriaali. Johonkin suonsilmään ripaus luonnonhiekkaa ja pintakerrokseen silmänlumeeksi mursketta, niin sinnehän kairaa teli itsensä.
Otsikko: Vs: konehallin lattia
Kirjoitti: Rimuli - 28.03.08 - klo:18:43
Mistäs te noin halvalla asfaltin saatte? Ite laskenut, että pohjatöineen asfaltti tulee melkeen saman maksamaan...
Otsikko: Vs: konehallin lattia
Kirjoitti: landehande - 28.03.08 - klo:20:04
Mistäs te noin halvalla asfaltin saatte? Ite laskenut, että pohjatöineen asfaltti tulee melkeen saman maksamaan...

                  Oletkos laskenut työn hintaa betoniin? Työ sisältyy asfaltin hintaan.
Otsikko: Vs: konehallin lattia
Kirjoitti: lappalainen - 28.03.08 - klo:21:43
Mistäs te noin halvalla asfaltin saatte? Ite laskenut, että pohjatöineen asfaltti tulee melkeen saman maksamaan...
teräsverkko noin 2e neliö ja työ vähintään 1e neliö betoni halvimmillaan 100e kuutio jos 12cm valu tulee betonin hinnaksi 12e neliö yhteensä koko lattia 15e neliö ja asfalttia luvattu isommassa erässä 10e neliö ja voi koittaa tinkiä.kaikki hinnat verollisia
Otsikko: Vs: konehallin lattia
Kirjoitti: Viiamäkä - 28.03.08 - klo:22:00
Mistäs te noin halvalla asfaltin saatte? Ite laskenut, että pohjatöineen asfaltti tulee melkeen saman maksamaan...
teräsverkko noin 2e neliö ja työ vähintään 1e neliö betoni halvimmillaan 100e kuutio jos 12cm valu tulee betonin hinnaksi 12e neliö yhteensä koko lattia 15e neliö ja asfalttia luvattu isommassa erässä 10e neliö ja voi koittaa tinkiä.kaikki hinnat verollisia

Hyvä betonilattian tekijä ottaa 6€+alv/m2, teräsverkkoa ei saa 2€/m2 lähtöhinta yhdelle 8mm verkolle 50e/alv0% Meillä pihoja ja parkkikisia tehnyt asfalttifirma ottanut 11€/m2 +alv sisältää pohjat mitkä tekevät linkkukoneella (Kraemer) jossa teleskooppipuomi ja kauhan kallistus. Oikeilla luvuilla laskettuna asfaltti pirusti halvempi. Jos laittaa kaikki vanhat teräketjut ja polkupyörän rungot puikoilla yhteen ja tekee niillä raudoituksen, hakee omalta soramontulta sorat, sotkee suurmyllyllä traktorin perässä ja valaa appiukon kanssa ite, voi päästä samaan hintaan ;D
Otsikko: Vs: konehallin lattia
Kirjoitti: Maalaispoika - 28.03.08 - klo:22:13
Justiin tuli viime viikolla 8/200 betoniverkkoa kasa pihaan 43 euroa/verkko sis. alv. Viime vuonna paikallinen lattiafirma otti valutyöstä 3,40 euroa/m2 + alv ja betoni K30 maksoi 96 euroa/m3, nyt kuulemma 100 eur.
Otsikko: Vs: konehallin lattia
Kirjoitti: RockBull - 28.03.08 - klo:22:44
Köyhien konehalli ilman oikeaa lattiaa.
Petonki on melkein ikuinen ja taitaa sillä olla muutama muukin hyvä puoli. Vaikka nyt tällä lavahaarukka tunkilla vai mikä se nyt oli? Siirrellä erinäköisiä kuormalavalle sopivia tarpeita kuten esimeriksi Serkkupojan kesämökin keittiö romppeita... Mitä lie tiskikoneita...
Rak.tarkastaja sanoi aikoinaan: Jätkät tekee niin ja niin kalliita miljuuna halleja, sitten jätetään aluskate pois ja keväällä peitellään siemeniä kun vettä katosta tippuu...? Ehkä vähän sama asia? Että kerrallla kunnollinen?
En näistä mitään tiedä, kunhan kaljapäissäni tittuutan...
Mutta petonki is the best.
Otsikko: Vs: konehallin lattia
Kirjoitti: landehande - 29.03.08 - klo:08:43
Köyhien konehalli ilman oikeaa lattiaa.
Petonki on melkein ikuinen ja taitaa sillä olla muutama muukin hyvä puoli. Vaikka nyt tällä lavahaarukka tunkilla vai mikä se nyt oli? Siirrellä erinäköisiä kuormalavalle sopivia tarpeita kuten esimeriksi Serkkupojan kesämökin keittiö romppeita... Mitä lie tiskikoneita...
Rak.tarkastaja sanoi aikoinaan: Jätkät tekee niin ja niin kalliita miljuuna halleja, sitten jätetään aluskate pois ja keväällä peitellään siemeniä kun vettä katosta tippuu...? Ehkä vähän sama asia? Että kerrallla kunnollinen?
En näistä mitään tiedä, kunhan kaljapäissäni tittuutan...
Mutta petonki is the best.

               On se hyvä, mutta pinnaltaan se betonkikin rapautuu ja pölyääkin, jota asfaltti ei tee.  Käyttötarkoitus ratkaisee. Samalla hintaa kuin betonilattian tekee tekee asfaltilla vielä ison laatan pihalle.  Päällystetty piha oven edessä on mitä mainioin apu monessa suhteessa. Kun pohjan tekee asfaltille huolella, niin on ihan hyvä.
Otsikko: Vs: konehallin lattia
Kirjoitti: Kloppi - 29.03.08 - klo:10:21
Onkos kenelläkään kokemusta siitä, minkälainen tulisi, jos nykyisen, huonokuntoisen betonilattian päälle tekisi asfaltin? Kun olisi ajatuksena vetää asfalttipiha konesuojan eteen, niin josko sitten samalla vetäisi myös konesuojan lattiaan uuden pinnan asfaltista. Luulisi ainakin pohjan olevan riittävän kova asfaltille? :-)

Ja se betonilattia siis ei ole murtuillut/halkeillut, vaan pinta on kulunut tosi epätasaiseksi, niin ettei esim. pumppukärryllä tahdo onnistua lavojen siirtely.
Otsikko: Vs: Mustaa mursketta !
Kirjoitti: Ojala - 29.03.08 - klo:18:02
Mustaa mursketta saa Ylivieskasta Veijolta,
siinä ei näy betonimyllyn tiputtamat öölit
eikä savutuprausten noki pölläykset  ;D

Se on se kivikahvion Veijo  ::)

Otsikko: Vs: Mustaa mursketta !
Kirjoitti: lappalainen - 29.03.08 - klo:18:47
Mustaa mursketta saa Ylivieskasta Veijolta,
siinä ei näy betonimyllyn tiputtamat öölit
eikä savutuprausten noki pölläykset  ;D

Se on se kivikahvion Veijo  ::)


tiiätkö miksi ventti kuskit tekee vaaleen lattian?
voi aina aamulla kahtoo ,että mistä nyt vuotaa   ;D
Otsikko: Vs: konehallin lattia
Kirjoitti: lappalainen - 29.03.08 - klo:18:50
Mistäs te noin halvalla asfaltin saatte? Ite laskenut, että pohjatöineen asfaltti tulee melkeen saman maksamaan...
teräsverkko noin 2e neliö ja työ vähintään 1e neliö betoni halvimmillaan 100e kuutio jos 12cm valu tulee betonin hinnaksi 12e neliö yhteensä koko lattia 15e neliö ja asfalttia luvattu isommassa erässä 10e neliö ja voi koittaa tinkiä.kaikki hinnat verollisia

Hyvä betonilattian tekijä ottaa 6€+alv/m2, teräsverkkoa ei saa 2€/m2 lähtöhinta yhdelle 8mm verkolle 50e/alv0% Meillä pihoja ja parkkikisia tehnyt asfalttifirma ottanut 11€/m2 +alv sisältää pohjat mitkä tekevät linkkukoneella (Kraemer) jossa teleskooppipuomi ja kauhan kallistus. Oikeilla luvuilla laskettuna asfaltti pirusti halvempi. Jos laittaa kaikki vanhat teräketjut ja polkupyörän rungot puikoilla yhteen ja tekee niillä raudoituksen, hakee omalta soramontulta sorat, sotkee suurmyllyllä traktorin perässä ja valaa appiukon kanssa ite, voi päästä samaan hintaan ;D
tehdään asfaltille ite pohjat rupee kummasti hinta tippuun ,dynä vt,n perään lana ja siihen työkonevastaanotin ja laser pyöriin. sillä pääsee sentin tarkkuuteen jos malttaa ajaa hiljaa
Otsikko: Vs: Mustaa mursketta !
Kirjoitti: renki68 - 29.03.08 - klo:19:07
tiiätkö miksi ventti kuskit tekee vaaleen lattian?
voi aina aamulla kahtoo ,että mistä nyt vuotaa   ;D

 ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: konehallin lattia
Kirjoitti: Lemmu - 30.03.08 - klo:08:07
asfaltista ittellä ei mitää moitittavaa halli 12X30 ja 4m edes laattaa. tehty -05 ja silloon asfaltin hinta oli muistaakseni jotain 6,10 E + alv ( sis. viimmeistetytasaus ). Tuolloin laskin notta valmiilla betonilla hinta olis tullu kalliimmaksi jos käyttää 10 cm valua, siis pelkkä massa olis jo maksanu enemmän+raudat ja työ
Otsikko: Vs: konehallin lattia
Kirjoitti: lappalainen - 30.03.08 - klo:10:41
asfaltista ittellä ei mitää moitittavaa halli 12X30 ja 4m edes laattaa. tehty -05 ja silloon asfaltin hinta oli muistaakseni jotain 6,10 E + alv ( sis. viimmeistetytasaus ). Tuolloin laskin notta valmiilla betonilla hinta olis tullu kalliimmaksi jos käyttää 10 cm valua, siis pelkkä massa olis jo maksanu enemmän+raudat ja työ
ja jos ottaa isommassa porukassa tuhansia neliöitä rupee hinta tippuun
Otsikko: Vs: konehallin lattia
Kirjoitti: Paalari - 30.03.08 - klo:12:55
Joku vuosi sitten vedettiin pihalle 1200 neliötä asvalttia.
Silloin maksoi 7€/neliö. alv 0.
Sisälsi pohjarompoolin ja pintamurskeen muotoilun+tiivistyksen+asvaltin vedon.
Otsikko: Vs: konehallin lattia
Kirjoitti: KJL - 30.03.08 - klo:13:48
Joku vuosi sitten vedettiin pihalle 1200 neliötä asvalttia.
Silloin maksoi 7€/neliö. alv 0.
Sisälsi pohjarompoolin ja pintamurskeen muotoilun+tiivistyksen+asvaltin vedon.

Noi asfalttifirmathan tekee mieluiten itte sen pohjatyönkin, jolloin voidaan taata parempi lopputulos...
Otsikko: Vs: konehallin lattia
Kirjoitti: Rojekti - 22.04.08 - klo:14:50
Täällä on konehallissa ilman muuta betonilattia, oli se hiekkalattia niin järkyttävä paska ettei toista ole. Ei nyt mistään muista tai voi katsoa betonin paksuutta ja verkkoa.. muistikuva on ettei styroxia ole lainkaan, hmm, olenkohan nyt aivan salossa..
Otsikko: Vs: konehallin lattia
Kirjoitti: Maalaispoika - 22.04.08 - klo:22:35
Ei kai konehallin lattian alle mitään eristettä tartte laittaa, kunnon kerros vain hietaa, tai mursketta niin johan pysyy. Vielä kun laittaa verkoksi 8/200, niin kyllä kestää.
Otsikko: Vs: konehallin lattia
Kirjoitti: Timppa - 23.04.08 - klo:12:14
Ei kai konehallin lattian alle mitään eristettä tartte laittaa, kunnon kerros vain hietaa, tai mursketta niin johan pysyy. Vielä kun laittaa verkoksi 8/200, niin kyllä kestää.

Jos joskus käyttötarkoitus muuttuu niin olis hyvä olla eriste.
Otsikko: Vs: konehallin lattia
Kirjoitti: articla - 23.04.08 - klo:19:20
Pikku vinkki eristämiseen: finnfoam tai vastaava suulakepuristettu polystyreeni eriste (50-100mm) anturan alle, vähintään puolimetriä leveämmälle mol. puolin kuin itse antura. Ulkopuolelle mielellään väh. metrin verran anturan reunasta. Anturan ja sokkelin sisäpintaan pystyasentoon sama materiaali, 50mm lattian pinnan tasoon asti, toiset 50 mm jätetään lattiavalun alapinnan tasoon. Riittävän paksu murskekerros lattiavalun alle, 30-50 cm, raekooltaan 0-64mm. Tämä murske toimii kantavana kerroksena, kapillaarikatkona ja myös lämmön eristeenä maakylmää vastaan. Routa tällä eristyksellä ei mene rakennuksen alle koskaan. Murske olisi hyvä olla myös anturaeristeen alla.
Tästä on sitten helppo jatkaa jos ilmenee tarvetta tehdä varasto läpimäksi, eikä rakentamiskustannukset kovin paljon nouse eristämättömään verrattuna.
Tuo lattiavalun ja sokkelin väliin jäävä 50 mm eriste ei haittaa mitään muuta kuin varastossa mahdollisesti tehtäviä tulitöitä. Voihan sen tietysti peittää esim. lujalevy suikaleilla.
Otsikko: Vs: konehallin lattia
Kirjoitti: rene - 26.04.08 - klo:23:53
Jos hallissa ainoastaan säilytät koneita niin karkea murskekerros halpa. Betonin voi valaa myöhemmin jos tarvetta. Jos betonin pystyy valaa hyvinpoljetun murskeen päälle niin betoni kestää ohuellakin verkolla.
Otsikko: Vs: konehallin lattia
Kirjoitti: poronpurija - 27.04.08 - klo:11:19
Asvaltti on koko hallissa. Teko helppoa, tilaus Lemminkäiselle niin hoitavat sepelit, jyräykset ja viimeistelyn. Lattian teko ennen rakennusta.
Etuja, koneitten öljyvuotoja tuskin huomaa samoin jos ovet auki sadevedet menee asvaltin läpi, on aina kuiva. Musta pinta muuttuu ajan myötä vaaleammaksi.
Pehmeydestä johtuen teräväreunaiset koneet  -esim. aurat -voivat jättää jälkiä
Otsikko: Vs: konehallin lattia
Kirjoitti: Maalaispoika - 27.04.08 - klo:15:43
Pehmeydestä johtuen teräväreunaiset koneet  -esim. aurat -voivat jättää jälkiä

"Tuohon mä ne aurat jätin syksyllä, muistaakseni..."  ;D
Otsikko: Vs: konehallin lattia
Kirjoitti: Deippa - 29.04.08 - klo:11:48
Kuinkas paksun laatan olette valaneet? Betonia tuskin nykyään kannattaa itse alata myllyttelemään.
Riittääköhän 5cm styroxit tuonne alle?
Ja mikähän olis minimi verkon koko (5-150)jonka tohtisi tuonne laittaa ilman että lattia halkeaa? Pienen nelikon painon siis kestäisi..
Kylmä hallitila kyseessä.

Minua kiinnostaisi sama asia, kun olen rakentamassa autotallia, jossa pitäisi varautua myös traktoriin. Eli kuinka paksun betonilaatan vaatii pieni-keskikokoinen traktori (2,5-4t), että kestää? Entä raudoitus? Mulla kysessä lämmin talli, joten alle tulee myös eristettä, joten minkälaista sen pitäisi olla?
Otsikko: Vs: konehallin lattia
Kirjoitti: articla - 29.04.08 - klo:12:15
Kuinkas paksun laatan olette valaneet? Betonia tuskin nykyään kannattaa itse alata myllyttelemään.
Riittääköhän 5cm styroxit tuonne alle?
Ja mikähän olis minimi verkon koko (5-150)jonka tohtisi tuonne laittaa ilman että lattia halkeaa? Pienen nelikon painon siis kestäisi..
Kylmä hallitila kyseessä.

Minua kiinnostaisi sama asia, kun olen rakentamassa autotallia, jossa pitäisi varautua myös traktoriin. Eli kuinka paksun betonilaatan vaatii pieni-keskikokoinen traktori (2,5-4t), että kestää? Entä raudoitus? Mulla kysessä lämmin talli, joten alle tulee myös eristettä, joten minkälaista sen pitäisi olla?

Kai se rakennushankkeesi valvoja tai suunnittelija osaa neuvoa?
Styroksit kannattaa jättää kauppaan jos maaperä vähänkin kosteaa. Styroksi nimittäin vettyy ja menettää eristävyytensä.
Suulakepuristettu polystyreeni on hyvä ratkaisu. (finnfoam tai muu vast.)
Betonilaatan alusrakenne on paljon tärkeämmässä roolissa kuin laatan paksuus. Tietysti oikein raudoitettu 20cm paksu laatta kestää vaikka olisi paikoin tyhjää alla. Oikein tehdyllä alusrakenteella ja sopivalla raudoituksella kestää 70 mm laatta aivan varmasti. Eli riittävän paksu murskekerros, ei mitään kapillaarista hietaa tms.
Otsikko: Vs: konehallin lattia
Kirjoitti: rene - 29.04.08 - klo:16:32
Kuinkas paksun laatan olette valaneet? Betonia tuskin nykyään kannattaa itse alata myllyttelemään.
Riittääköhän 5cm styroxit tuonne alle?
Ja mikähän olis minimi verkon koko (5-150)jonka tohtisi tuonne laittaa ilman että lattia halkeaa? Pienen nelikon painon siis kestäisi..
Kylmä hallitila kyseessä.

Minua kiinnostaisi sama asia, kun olen rakentamassa autotallia, jossa pitäisi varautua myös traktoriin. Eli kuinka paksun betonilaatan vaatii pieni-keskikokoinen traktori (2,5-4t), että kestää? Entä raudoitus? Mulla kysessä lämmin talli, joten alle tulee myös eristettä, joten minkälaista sen pitäisi olla?

Kai se rakennushankkeesi valvoja tai suunnittelija osaa neuvoa?
Styroksit kannattaa jättää kauppaan jos maaperä vähänkin kosteaa. Styroksi nimittäin vettyy ja menettää eristävyytensä.
Suulakepuristettu polystyreeni on hyvä ratkaisu. (finnfoam tai muu vast.)
Betonilaatan alusrakenne on paljon tärkeämmässä roolissa kuin laatan paksuus. Tietysti oikein raudoitettu 20cm paksu laatta kestää vaikka olisi paikoin tyhjää alla. Oikein tehdyllä alusrakenteella ja sopivalla raudoituksella kestää 70 mm laatta aivan varmasti. Eli riittävän paksu murskekerros, ei mitään kapillaarista hietaa tms.


Jos hyvin tiivistetty kantava täytekerros niin tuo 70mm laatta ihan kutistumisraudoituksella kestää ihan hyvin normaalit kuormat. Hiabin jalkaa ei kestä. Jos laatan alla lattiastyrox niin kannattaa tehdä ainakin 100mm lattia ja vähintään 6x200 verkolla. Eristeenä ainakin aiemmin lattiaeps oli hinnaltaan luokkaa neljännes finfoamin hinnasta, eikä siinä lämmityskuluihin ole kovin suuria vaikutuksia. Jos kosteutta on niin paljon että styrox vettyy niin ei se ole hyvä muullekaan peruastukselle
Otsikko: Vs: konehallin lattia
Kirjoitti: articla - 29.04.08 - klo:17:38
Kuinkas paksun laatan olette valaneet? Betonia tuskin nykyään kannattaa itse alata myllyttelemään.
Riittääköhän 5cm styroxit tuonne alle?
Ja mikähän olis minimi verkon koko (5-150)jonka tohtisi tuonne laittaa ilman että lattia halkeaa? Pienen nelikon painon siis kestäisi..
Kylmä hallitila kyseessä.

Minua kiinnostaisi sama asia, kun olen rakentamassa autotallia, jossa pitäisi varautua myös traktoriin. Eli kuinka paksun betonilaatan vaatii pieni-keskikokoinen traktori (2,5-4t), että kestää? Entä raudoitus? Mulla kysessä lämmin talli, joten alle tulee myös eristettä, joten minkälaista sen pitäisi olla?

Kai se rakennushankkeesi valvoja tai suunnittelija osaa neuvoa?
Styroksit kannattaa jättää kauppaan jos maaperä vähänkin kosteaa. Styroksi nimittäin vettyy ja menettää eristävyytensä.
Suulakepuristettu polystyreeni on hyvä ratkaisu. (finnfoam tai muu vast.)
Betonilaatan alusrakenne on paljon tärkeämmässä roolissa kuin laatan paksuus. Tietysti oikein raudoitettu 20cm paksu laatta kestää vaikka olisi paikoin tyhjää alla. Oikein tehdyllä alusrakenteella ja sopivalla raudoituksella kestää 70 mm laatta aivan varmasti. Eli riittävän paksu murskekerros, ei mitään kapillaarista hietaa tms.


Jos hyvin tiivistetty kantava täytekerros niin tuo 70mm laatta ihan kutistumisraudoituksella kestää ihan hyvin normaalit kuormat. Hiabin jalkaa ei kestä. Jos laatan alla lattiastyrox niin kannattaa tehdä ainakin 100mm lattia ja vähintään 6x200 verkolla. Eristeenä ainakin aiemmin lattiaeps oli hinnaltaan luokkaa neljännes finfoamin hinnasta, eikä siinä lämmityskuluihin ole kovin suuria vaikutuksia. Jos kosteutta on niin paljon että styrox vettyy niin ei se ole hyvä muullekaan peruastukselle


Ei ole kosteus tosiaankaan hyväksi. On se lattiaEPS aivan hyvä eriste lattian alla kunhan kapillaarisuus on varmasti katkaistu. Edellyttää kylläkin, niinkuin yllä todetaan, paksumman laatan. Kyseessä on heikomman kantavuuden omaava eriste.
Kuitenkin sokkelin ulkopuolinen routaeristys kannattaa tehdä kosteutta imemättömällä materiaalilla, jollainen styroksi ei ole.
Styroksistahan kasvaa jopa juolaan juurikin läpi.
Otsikko: Vs: konehallin lattia
Kirjoitti: paatar2 - 29.04.08 - klo:19:18
Mastertop olis hyvä pinnoite betonille, kestää suolat,öljyt ja traktorin ketjut. Laitetaan hiertovaiheessa. Edullinen.
Otsikko: Vs: konehallin lattia
Kirjoitti: Pohojalaanen - 29.04.08 - klo:21:35
Onko betonin kannattajilla kokemusta asfaltista? Kiinnostaisi vertailukokemukset.
Konehallis petoonilaattia, muis rakennuksis ja pihoos jonku verran asfalttia. Vaikka pohojat tehtihin niin perusteellisesti ku voi (kantava pohoja, perusteellinen jyräys hinattavalla isoolla jyrällä, talvi välis) niin kova pistekuorma on silti asfaltille liikaa, eli kärrynjalaat, aurojen kärjet ym. painuu heleposti. Toisin ku yleensä puhekieles väitetähän, eihän asfaltti painu, vaan se pohoja sielä alla.

Eli konehallis vahava ääni asfaltin puolesta. Jos tuloo muuhun käyttöhön niin yhtä vahava ääne asfaltille.
Otsikko: Vs: konehallin lattia
Kirjoitti: Deippa - 30.04.08 - klo:10:44

Minua kiinnostaisi sama asia, kun olen rakentamassa autotallia, jossa pitäisi varautua myös traktoriin. Eli kuinka paksun betonilaatan vaatii pieni-keskikokoinen traktori (2,5-4t), että kestää? Entä raudoitus? Mulla kysessä lämmin talli, joten alle tulee myös eristettä, joten minkälaista sen pitäisi olla?

Kai se rakennushankkeesi valvoja tai suunnittelija osaa neuvoa?
Styroksit kannattaa jättää kauppaan jos maaperä vähänkin kosteaa. Styroksi nimittäin vettyy ja menettää eristävyytensä.
Suulakepuristettu polystyreeni on hyvä ratkaisu. (finnfoam tai muu vast.)
Betonilaatan alusrakenne on paljon tärkeämmässä roolissa kuin laatan paksuus. Tietysti oikein raudoitettu 20cm paksu laatta kestää vaikka olisi paikoin tyhjää alla. Oikein tehdyllä alusrakenteella ja sopivalla raudoituksella kestää 70 mm laatta aivan varmasti. Eli riittävän paksu murskekerros, ei mitään kapillaarista hietaa tms.

Vastaava ei oikein osannu neuvoa, kun sanoi viimeksi olleensa konehallien kanssa tekemisissä joskus 90-luvulla  :) (okt hommia valvoo päivätyökseen, eli sillä puolella on kyllä tietotaito kohdallaan). Sisätäyttö sokkelin sisällä on painunut lätkäyksen jälkeen jo kolme talvea, joten eiköhän se aika hyvin ole painunut. Ja alimpana on kapillaarikatkokerros. Tarkoitus oli laittaa 150mm lattiastyroksia lattian alle, ennen kuin hoksasin että hemmetti, lattianhan tarttis kestää myös se mahdollinen traktori tulevaisuudessa. Tarttee varmaan vielä kysellä rak.tarkastajalta, mutta se tosiaan vois riittää jos valaa 100mm kakun ja viskoo rautaa riittävästi sekaan.